text_structure.xml
32.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Porządek dzienny został doręczony państwu posłom. Czy są uwagi do porządku dziennego? Bardzo proszę, pan poseł Bogusław Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselBoguslawWontor">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, pan sekretarz mówił o kworum. Dobrze byłoby sprawdzić, czy jest kworum. To już kolejne posiedzenie Komisji i nikogo nie ma. Nie ma także nikogo z prezydium. Wydaje mi się, że aktywność prezydium powinna być większa. Proszę o przeliczenie posłów i sprawdzenie, czy możemy dalej procedować.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">W tym momencie nie ma kworum, a musi być 12 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselBoguslawWontor">To proponuję przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Ogłaszam 15 minut przerwy. Proszę sekretariat o przypomnienie paniom i panom posłom o posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">[Po przerwie]</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Dziękujemy państwu posłom za przybycie. Wszyscy rozumiemy, że jest omawiana ustawa budżetowa i musimy być na sali. Rozpoczynamy posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Tematem dzisiejszego porządku dziennego jest szeroko rozumiana promocja Polski. Mamy nadzieję, że pani minister Katarzyna Sobierajska i pan prezes Szmytke przedstawią nam pomysł, jak promować Polskę. Powiedzą o tym, co jest dobre, a co złe, i ile mamy na to czasu. Proszę panią minister w wystąpienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Dziękuję pani przewodnicząca. Panie i panowie posłowie, mam dziś przyjemność zaprezentować i poinformować państwa o postępach i kolejnych etapach prac w ramach projektu „Promujmy Polskę Razem”. Na początku informowaliśmy o jego założeniach. Jest to projekt realizowany w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”, działanie 6.3. Beneficjentem systemowym tego działania jest Polska Organizacja Turystyczna i realizuje ten projekt od początku do końca. Na realizację mamy czas do końca 2012 roku. Jest to projekt i program realizowany w ramach obecnej perspektywy finansowej 2007-2013. Kwota, jaką dysponujemy na działania promocyjne, wynosi 30.000 tys. euro. Korzystając z możliwości i prawa, jakie przydzieliła mi pani przewodnicząca, za chwilę oddam głos panu prezesowi Szmytke. Chcę powiedzieć, że biorąc pod uwagę historię działania Polskiej Organizacji Turystycznej oraz przypominając sobie lata dziewięćdziesiąte, gdzie rozpoczęliśmy nieśmiałe próby promowania Polski pod kątem turystycznym nie tylko w kraju, ale przede wszystkim na rynkach zagranicznych, to tak naprawdę dopiero w tej chwili mamy do dyspozycji dosyć znaczną pulę środków. Oczywiście porównując do europejskiej konkurencji, można dyskutować, na ile jest to duża kwota, ale dla nas jest to bardzo duża możliwość. Przypadło to na bardzo ważny moment, jeżeli chodzi o budowanie wizerunku Polski na rynku międzynarodowym, ponieważ mamy teraz Rok Chopinowski, w przyszłym roku obejmujemy prezydencję w Radzie Unii Europejskiej, a w roku 2012 są Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Dla Polski są do trzy bardzo intensywne lata, które automatycznie powodują wzrost zainteresowania Polską. Myślę, że należy wykorzystać ten fakt po to, aby starać się zmieniać wizerunek i budować go jak najlepszym oraz móc korzystać z tego efektywnie w późniejszym czasie. Po tym krótkim wstępie oddaję głos panu prezesowi Szmytke, który opowie o konkretnych przedsięwzięciach i postępie prac w projekcie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrezesPolskiejOrganizacjiTurystycznejRafalSzmytke">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, chciałbym przedstawić stan zaawansowania projektu. Na pierwszym slajdzie widzimy kilka podstawowych danych. Tak jak pani minister powiedziała, jest to projekt w ramach działania 6.3. Jest to działanie zgodne z przyjętą w 2008 roku strategią marketingową promocji turystyki w latach 2008-2015. Należy zauważyć, że czas trwania projektu to wrzesień 2009 do czerwca 2012. Chcę powiedzieć, że tutaj pokazujemy wycinek działań Polskiej Organizacji Turystycznej. Na pierwszym slajdzie pokazaliśmy strategię marketingową, ponieważ wszystkie nasze działania finansowane ze środków unijnych oraz ze środków budżetowych wpisują się w całość strategii. Uprzedzam niektóre pytania. Pokazujemy działanie 6.3 finansowane ze środków unijnych. W tym zakresie wpisane jest w całość strategii. Główne założenia to wzmocnienie marki kraju. To jest założenie, które przebija się przez wszystkie działania Polskiej Organizacji Turystycznej. Oczywiście bardzo ważna dla nas jest rozpoznawalność Polski na arenie międzynarodowej. Szalenie istotne dla nas jest to, aby Polska była w pozytywnym wizerunku na wyższych miejscach. Celem jest także zachęcenie polskich przedsiębiorców do sektora gospodarki, jakim jest turystyka. Podstawowe założenia i idea projektu. Na slajdzie widzimy logo poszczególnych miast. Wszystkie działania, które następują w projekcie, są ściśle powiązane, koordynowane z regionami. Pamiętajmy, że duże środki zarówno na promocję w kraju, jak i za granicą posiadają regionalne i lokalne organizacje turystyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelElzbietaJakubiak">Chciałabym od razu zadać pytania. Czy logo poszczególnych miast są już obowiązujące?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrezesPOTRafalSzmytke">Tak, to są uzgodnione i zatwierdzone loga miast. W kampanii wykorzystujemy następujące kotwice medialne. To jest clue tematu, wokół którego będzie się toczyła większość działań. Rok Chopinowski się już kończy, w przyszłym jest prezydencja Polski w Unii Europejskiej, a następnie wydarzenia sportowe. W prezentacji pokażemy największe wydarzenie, jakie jest na horyzoncie, czyli Mistrzostwa Europy w 2012 roku. Mistrzostwa będą odbywały się w Polsce, ale będą dedykowane do konkretnych miejsc. Od kilku miesięcy współpracujemy z miastami. Pani minister powiedziała kilka zdań na temat finansowania projektu. Budżet projektu wynosi 141.780 tys. zł. 85% to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% to dotacja z budżetu państwa. Podział taki, jaki widzimy na slajdzie. Działania promocyjne to zasadnicza większość, informacja turystyczna – 16%, transfer wiedzy – 4% i inne – 5%. Kontekst piłkarskich Mistrzostw Europy UEFA EURO 2012. Staramy się we wszystkich działaniach wykorzystać tę dużą kotwicę medialną do tego, aby przekazać jak najszerszej liczbie odbiorów pozytywną informację o Polsce atrakcyjnej turystycznie, ale także o Polsce dynamicznej, młodej i rozwijającej się. Wszystkie nasze działania, które pokazujemy w projekcie, kierowały się taką ideą i tak były opisywane przy realizacji różnych kreacji. Jeżeli chodzi o konkretny projekt EURO mamy adresatów kampanii, których możemy zobaczyć na slajdzie. Oczywiście trzy główne rynki, które w strategii marketingowej są priorytetowe na lata 2011-2012. Są to Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Przede wszystkim skupiamy się na mediach oraz środowiskach opiniotwórczych. Tutaj koncentrujemy siły i środki, ponieważ uważamy, że to będzie tuba medialna dla Polski. Kolejne to branża turystyczna, korporacje, stowarzyszenia i indywidualni konsumenci. Podstawowe działania to kampanie wizerunkowo-produktowe uzupełnione przez oferty w zakresie turystyki biznesowej. Pamiętajmy, że turystyka biznesowa jest najbardziej efektywną z dziedzin turystyki. Przynosi największe przychody do budżetu państwa i budżetów regionalnych. Jesteśmy w momencie, gdzie pewny etap kampanii możemy podsumować. Nie mówimy o teorii, ale o praktyce. „Fryderyk Chopin” to nasz pierwszy duży projekt i element działania 6.3. Powiem nieskromnie, że zostało to zakończone sukcesem. Oczywiście wydarzenia, które miały miejsce po zakończeniu projektu, były tragiczne dla samego żaglowca. Nie ukrywam, że u nas wiele telefonów się rozdzwoniło. To był znak, że „Fryderyka Chopina” kojarzono z polską promocją. Rejs żaglowca trwał 3 miesiące, odwiedził 20 portów i 8 krajów. Na koniec prezentacji puszczę kilkuminutowy film, który odda ducha i pokaże obraz tego, co się działo. Rynek krajowy i najważniejsze przedsięwzięcia zrealizowane w roku 2009 i 2010. To jest udział w największych imprezach targowych, na przykład w Warszawie „TT Warsaw” jak i „Tour Salon”. Są to dwie największe imprezy i dlatego warto na nich się pokazać. Za każdym razem staramy się, aby promocja była uwypuklona w odpowiedni sposób. Dla nas jest to szalenie ważne z aspektu podniesienia świadomości wśród Polaków oraz edukacji w zakresie biznesowego charakteru rozwoju turystyki. Kolejna rzecz, to portal społecznościowy o certyfikowanych projektach i produktach turystycznych „Polska Podaj Dalej”. To jest bardzo ciekawe działanie. Portal cieszy się bardzo dużą popularnością. Mamy szansę prezentowania ciekawych produktów turystycznych, tego, co jest nowe, co warto zobaczyć i odwiedzić. Na tym slajdzie mamy kilka odsłon tego portalu, szlak zabytków techniki województwa śląskiego, konkurs „Polska Foto Travel”. Są tutaj różnego rodzaju miękkie projekty po to, żeby zwiększyć zainteresowanie. Kolejny slajd pokazuje zabytki techniki województwa śląskiego. Mamy tutaj ponad 30 obiektów do zwiedzania. Turystyczny wehikuł czasu, moc pozytywnej energii. Na innych portalach społecznościowych pokazujemy nowe pomysły. W Polsce dzieje się bardzo wiele. Jest wiele innowacyjnych projektów oraz przedsięwzięć. Jest już nie tylko klasyka taka jak Wawel, targ w Gdańsku czy zamek Królewski, ale także coś, co przyciąga uwagę. Staramy się to eksponować. Jeżeli chodzi o rynki zagraniczne, to podnosimy temat Roku Chopinowskiego 2010. W 2009 roku inaugurowaliśmy Rok Chopinowski na jednych z większych targów w Londynie. One pokazywały kierunek naszych działań i rozpoczęcie projektu w następnym roku. Na tym slajdzie widzimy nową wizualizację. W roku bieżącym uznaliśmy, idąc z nowymi światowymi trendami, że czas zmienić wizualizację. Jak państwo pamiętacie, do tej pory była tak zwana „falka”. Na wszelkich materiałach promocyjnych, stronach internetowych przewijała się tak zwana „falka”, czyli niebieska linia u dołu. Tutaj zdecydowaliśmy się na rozwiązanie, które na świecie nazwane jest jako „folk design”. W tę stronę idą najnowocześniejsze trendy światowe. Na tym slajdzie pokazujemy, z czego składa się tak zwana „krajka”. To jest nowy wzór. Z czego on się składa? Po lewej stronie widzimy piktogramy, które składają się na wielu płaszczyznach na to, co widzimy po prawej stronie. Jest to projekt dynamiczny. Współpracujemy z regionami i staramy się, żeby na jak największej liczbie płaszczyzn i podmiotów z nami współpracujących ten temat się przyjął. Te piktogramy można zmieniać w zależności od charakteru działalności naszego partnera. To niekoniecznie musi być konkretny golfista czy kajakarz lub logo związane z piłką nożną. To jest rzecz, która ewoluuje, i zależało nam na tym, aby ta „krajka” była rzeczą rozpoznawalną. Jest to szalenie istotne przy koncentracji naszych działań. Tutaj mamy przykład zastosowania „krajki” na przykładowej wizualizacji. To jest projekt jakiegoś bilbordu. Możecie państwo to zauważyć w naszych wydawnictwach i to się przewija w naszych działaniach promocyjnych. Jesteśmy na rynku brytyjskim i, tak jak powiedziałem, udział w targach w 2009 i 2010 roku był finansowany ze środków unijnych działania 6.3. Promocja kampanii związanej z rejsem żaglowca to rok 2009. Rok 2010 zakończenie i podsumowanie. Bardzo istotne, i na to chcę zwrócić uwagę, jest to, że mieliśmy możliwość reklamy zewnętrznej i wewnętrznej. Na slajdzie państwo widzicie obrendowane taksówki. W tym wypadku widzimy znak Polski, a po drugiej stronie rejs żaglowca z portami, do których zawitał. Wiele miejsc było rozpoznawalnych i wiele miejsc było obrendowanych Polską. Było to połączenie działań od targów w Londynie z rejsem żaglowca, który najdłużej cumował właśnie w Londynie. Warto powiedzieć, że w ramach zwiększania działań medialnych udało się pobić rekord Guinnessa. Polska reprezentowana przez Polską Organizację Turystyczną jest właścicielem rekordu Guinnessa w najdłuższym korowodzie tanecznym. Był to oczywiście polonez, którego tańczyli polscy tancerze a także wszyscy, którzy odwiedzali żaglowiec. Udało nam się uzyskać kolejne punkty, ponieważ informacja o rekordzie Guinnessa rozchodzi się w mediach szybciej niż nasze działania. Jeżeli chodzi o rynek niemiecki, to większość z państwa miała okazję zobaczyć największe targi na świecie. Organizatorzy mówią, że w tym roku będzie więcej państw niż jest zrzeszonych w Organizacji Narodów Zjednoczonych. Tym można od razu wytłumaczyć, jak bardzo jest to dla nas ważne. Dzięki temu z informacją o Polsce jesteśmy w stanie dotrzeć do całego świata. W targach uczestniczymy co roku. W 2010 roku mieliśmy wsparcie w reklamie zamieszczonej w środkach komunikacji miejskiej. Mieliśmy także animację Chopina. Mamy tutaj przykładowy autobus, który jeździł po terenie targowym. Tam taka komunikacja odbywa się między halami targowymi. Powiem jeszcze kilka zdań o Roku Chopinowskim i jak zaczynaliśmy. Początek był na targach WTM informacją o Roku Chopinowskim. Udało nam się oficjalnie otworzyć kampanię wizerunkową związaną z obchodami Roku Chopinowskiego w Parlamencie Europejskim. Dzięki temu udało nam się dotrzeć do środowisk opiniotwórczych. Trudno sobie wyobrazić lepsze miejsce do realizacji tego zadania. Mieliśmy dużą imprezę, gdzie przyszło bardzo wiele ludzi. To przerosło nasze oczekiwania, ale udźwignęliśmy to organizacyjnie. Były wspaniałe wystąpienia, między innymi Leszka Możdżera oraz prezentacja kuchni polskiej. Generalnie impreza rozpoczynająca Rok Chopinowski okazała się dużym sukcesem. Odbyło się to 9 czerwca 2009 roku. Mieliśmy również honorowy patronat przewodniczącego Parlamentu Europejskiego pana Jerzego Buzka. 12 czerwca 2009 roku nastąpiło wypłynięcie żaglowca ze Szczecina, a 19 września 2009 roku żaglowiec dopłynął do Gdyni. Odwiedził prawie 20 portów. Dla nas były to bardzo istotne rynki od niemieckiego począwszy, przez Belgię, Francję, Wielką Brytanię, Holandię, Danię i Szwecję. Ponad 5000 mil morskich. Tym projektem udało nam się zrobić coś, o czym od dawana myśleliśmy. Odwróciliśmy stół. Mogliśmy zrobić odpowiednią kampanię bilbordową, telewizyjną lub prasową. Tylko wtedy to my zabiegamy o media i zapraszamy media do nas. Pomysł żaglowca chwycił i zadziałało to w drugą stronę. To media zaczęły nas dopytywać o projekt i szczegóły. Na tym nam zależało. Nie mieliśmy żadnych kłopotów z zaproszeniami i frekwencją na konferencjach prasowych. Zainteresowanie było tak duże, że musieliśmy wzmocnić siły, aby odpowiednio to obsłużyć. Mamy tutaj kilka zdjęć z imprezy w Parlamencie Europejskim. Sam rejs był obudowany medialnie również w kraju. Podpisaliśmy porozumienie z TVP2 i relację z rejsu, jak i sam nabór do załogi miał miejsce w programie „Polska na Śniadanie”, gdzie przez cały czas przygotowań jak i trwania rejsu można było zapoznać się z tym, gdzie jest żaglowiec, jakie porty odwiedza i jakie wydarzenia mają miejsce. Oczywiście była przygotowana specjalna strona internetowa. Była ona elementem kampanii wizerunkowej związanej z obchodami Roku Chopinowskiego. Wybiegamy trochę w przyszłość i mamy działania na rok 2011 i 2012. Są to działania budujące wizerunek Polski jako miejsca realizacji najważniejszych wydarzeń sportowych, kulturalnych, politycznych i gospodarczych. Cele marketingowe to wzrost przyjazdów turystów do Polski, a przede wszystkim wzrost wydatków czynionych przez turystów. Zawsze na końcu są gdzieś pieniądze. Nie ilość, a jakość się liczy. W tym wypadku wydatki są szalenie istotne. Ważne jest to, do jakiej grupy docelowej staramy się dotrzeć z naszym przekazem. Kolejny cel to ciągła obecność Polski w różnych mediach. Jak to jest rozłożone, jeżeli chodzi o poszczególne zadania wizerunkowo-produktowe? Kampania outdorowa, czyli wszystko to, co powoduje, że jest nas wszędzie mocno widać. Dystrybucja i emisja filmów promocyjnych, które zmieniają się co kilka miesięcy. Opieramy się o internet, ponieważ dotarcie do ludzi jest bardzo silne. Na różnych portalach społecznościowych wzbudza duży ruch, a dla nas jest to szalenie ważne. Są także klasyczne spoty reklamowe, reklama w prasie, wydarzenia i bardzo silne działania public relation. Przechodzimy do tego, co będziemy widzieli za kilka miesięcy. Jesteśmy na kolejnym etapie kampanii. Tutaj widzimy przykładowe wizualizacje działań outdorowych, które pojawiają się po targach ITB w Berlinie. Planujemy rozpoczęcie kampanii wczesną wiosną, w okolicach kwietnia. Chcemy, żeby Berlin to było duże uderzenie medialne i pragniemy pokazać Polskę od razu na trzech rynkach. Tak naprawdę to będzie największa kampania promocyjna. Uderzamy w 3 rynki, które są zawarte w naszej marketingowej strategii w oparciu o bardzo precyzyjne badania. Określiliśmy grupy docelowe i precyzyjny sposób przekazu. Tak jak widać, pokazujemy Polskę przez młodość, ruch i dynamizm. To jest według wszelkich trendów i badań najlepszy sposób na zaciekawienie. To jest pierwszy przyczynek do tego, aby mówić o sukcesie, którym jest przyjazd turystów do Polski. Wspieramy się w naszych działaniach. Wspomniałem o trzech głównych, ale trudno sobie wyobrazić, żebyśmy nie grali Polską jako gospodarzem EURO 2012. To się dzieje z innych środków, dlatego nie uwypuklamy tego w projekcie. Pokazujemy tutaj działania, które finansowane są wprost ze środków unijnych. Proszę państwa – zadanie, nad którym pracuje cały zespół Polskiej Organizacji Turystycznej i targi ITB w Berlinie. W 1996 roku Polska była krajem partnerskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Nie panie prezesie, to był rok 1999.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrezesPOTRafalSzmytke">Przepraszam. Było to ponad 10 lat temu. W 2011 na rok przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej po dużych zabiegach udało nam się zdobyć możliwość bycia krajem partnerskim. To jest ogromne przedsięwzięcie. Co oznacza być krajem partnerskim? To że jesteśmy na wszystkich materiałach. Docieramy do 200 państw, które przyjeżdżają na te targi. Jesteśmy gospodarzem inauguracji wieczoru, na którym jest 6000 osób z całego świata. Jest teraz ogromne zainteresowanie mediów dotyczące tego, jak to będzie wyglądało. Chodzi o to, żeby media przekazały informację, że do Polski warto przyjechać i warto odwiedzić. Pamiętajmy, że prawie 50% turystów pochodzi z Niemiec. Ten element i aspekt był bardzo ważny przy wyborze tych targów oraz koncentracji działań. Projekty dla turystów zainteresowanych przyjazdem do Polski w trakcie EURO. Wielokrotnie przy rozmowach o EURO mówiliśmy, że w naszych działaniach Mistrzostwa Europy w piłce nożnej są pretekstem. Są tym elementem, dzięki któremu zdobywamy zainteresowanie. Pokazujemy Polskę atrakcyjną turystycznie. Główne nasze działania to wykorzystanie faktu i zaufania do Polski jako gospodarza dużej imprezy do przekazania informacji o produktach, atrakcjach i ciekawym kraju. Dedykujemy pewne działania, które są wpisane wprost w sam projekt EURO 2012. Tutaj widzimy kilka przykładów. Współpracujemy ze spółką PL.2012. „Szlakiem wspólnych eliminacji”, „Dziękujemy za wspólne kibicowanie”, „Nie widziałeś wszystkiego, wróć!”, wizyty studyjne, wirtualna biblioteka, super fun team, big picture. Większość ducha widać po samych tytułach. Super fun team to grupa ludzi i obrendowany autokar, którym jeżdżą. Kibicują wszystkim, ponieważ to o to chodzi. Zwracają uwagę mediów, które podążają za wydarzeniem sportowym. Wizyty studyjne to coś, co w tej chwili się dzieje. Dziennikarze, którzy przyjeżdżają do Polski na nasze zaproszenie, są zainteresowani, a my we wszystkie programy wizyt studyjnych włączamy elementy związane z EURO. Są to wizyty na stadionach oddanych i tych w trakcie budowy. Są to informacje o bazie hotelowej oraz o wszystkich produktach turystycznych, które można zobaczyć w trakcie EURO, ale i później. Tak naprawdę na tej drugiej grupie nam zależy. Są to osoby, które wrócą do Polski po wizycie, która będzie miała miejsce przy okazji Mistrzostw Europy. Wirtualna biblioteka to wszystkie materiały promocyjne. W miastach i regionach tworzą się nowe materiały promocyjne i informacyjne. Staramy się, aby to było dostępne w ramach jednego portalu i miejsca, gdzie będzie informacja i możliwość ściągnięcia lub obejrzenia tego, co ma miejsce w tej chwili. „Nie widziałeś wszystkiego, wróć!” to działania PR zachęcające do powrotu. Są to elementy grające na pozytywnych emocjach, chociażby „Dziękujemy za wspólne kibicowanie”. Chodzi o wytworzenie atmosfery, że Polska to bardzo gościnny i przyjazny kraj. Takie postrzeganie naszego kraju jest w tej chwili. Zasadnicza część pieniędzy przeznaczona jest na działania promocyjne. Nie zapominajmy, że 17% z tych pieniędzy to rozbudowa informacji turystycznej. Informacja turystyczna to jest krwioobieg. Chodzi o to, że jak już ktoś jest zainteresowany, to żeby mógł w szybki i skuteczny sposób zrealizować swoje zainteresowanie. Informacja o tym, jakie produkty są dostępne, konkretne numery telefonu, adresy oraz to, gdzie mogę zrealizować swoje zainteresowania. Szalenie ważne jest to, żeby nie było luki w przestrzeni między zainteresowaniem a możliwością realizacji. W tej chwili turysta jest wygodny, tak samo jak my jesteśmy wygodni. To widać w internecie. Jeżeli nie jestem w stanie wejść na stronę lub szukanie jest zbyt dalekie, to rezygnuję i idę gdzieś, gdzie to jest prostsze. Cały komponent służy temu, aby od zainteresowania do realizacji przyjazdu pomóc turyście. Rezultaty projektu i badanie skuteczności przedsięwzięć jest elementem, który jest wpisany na stałe. Jeżeli chodzi o nasze działania, to zawsze dokonujemy badań przed, żeby wiedzieć do kogo dotrzeć, po co i w jaki sposób. Jeżeli są to działania dłuższe, to robimy analizy w trakcie. Ważną rzeczą dla nas jest także rozliczenie się z tego, co założyliśmy w badaniach. Przy takich kampaniach i działaniach wizerunkowych rezultat jest rozłożony w czasie. To nie jest tak, że w marcu zrobimy kampanię, a w czerwcu trzykrotnie zwiększy się ilość przyjazdów. Najczęściej są to efekty rozłożone na 2-3 lata. Liczymy na rezultaty w konkretnych zakresach, wzrost wydatków turystów związanych z ich pobytem, zwiększenie liczby przyjazdów, wzrost liczby turystów, którzy korzystają z portalu turystycznego oraz poprawę jakości informacji dostarczonej do turystów. Proszę państwa, przedstawię teraz krótki film, który opowie o „Fryderyku Chopinie” i o rejsie. To jest taka namiastka. Cały materiał jest bardzo długi. Myślę, że to, co pani Maria Lichota powiedziała, jest tym, o czym ja zapomniałem wspomnieć, a jest bardzo istotne. Mianowicie młodość, romantyzm, emocje – to było to, czym chcieliśmy złamać typową, klasyczną działalność promocyjną. To są ogromne pieniądze w skali Polski, ale nie w skali świata. Mam nadzieję, że spotkamy się na targach ITB w Berlinie. Ze względu na przygotowywany projekt nie mogę zbyt wiele powiedzieć. To będzie wielkie „wow”. Staramy się zainteresować pomysłem i czymś niekonwencjonalnym. Możemy zrobić 1000 bilbordów, a Hiszpania zrobi 10.000. Uważamy, że w obecnych czasach ważny jest pomysł i ciekawe rozwiązania. To jest najmocniejszy magnes i to są rzeczy, które mogą doprowadzić nas do sukcesu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję panu prezesowi. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan poseł Gut-Mostowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAndrzejGutMosotowy">Panie przewodniczący, panie prezesie, pani minister, nie ulega wątpliwości, że targi w Berlinie w marcu to będzie wielkie wydarzenie dla polskiej promocji turystycznej. Jest to największa impreza turystyczna na świecie i Polska jest gospodarzem tej imprezy. Jest to przede wszystkim wielkie widowisko na otwarcie. Pan zaznaczył, że nie może uchylić rąbka tajemnicy i tego się nie domagamy, ale czy jest zapewniona odpowiednia ranga ze strony władz państwowych po to, aby podkreślić wagę tego wydarzenia. Uważamy, że powinna być wizyta premiera albo może nawet prezydenta. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrezesPOTRafalSzmytke">Nie mogę uchylić rąbka tajemnicy dotyczącej imprezy targowej, ale mogę powiedzieć, że współpracujemy z najlepszymi. To będzie ogromna impreza wychodząca poza targi. Przewidujemy duże instalacje w całym Berlinie. Przewidujemy nasz udział w imprezach około targowych. Współpracujemy z panem Bagińskim. Samo nazwisko otwiera wiele drzwi. Powiem brutalnie, bardzo chcemy to skonsumować, ponieważ inwestujemy w to duże środki. Staramy się o odpowiednią oprawę. Wystąpiliśmy do Prezydenta Rzeczypospolitej z prośbą o uczestnictwo. Współpracując z Parlamentem Europejskim, poprosiliśmy o udział pana Jerzego Buzka podczas gali otwarcia. Prosiliśmy także pana Lecha Wałęsę. O efektach końcowych przyjdzie nam się przekonać. Podjęliśmy działania, jest zainteresowanie, ale nie ma ostatecznej decyzji. Wstępne deklaracje są na tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. Bardzo proszę, pan poseł Wojciech Ziemniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechZiemniak">Panie przewodniczący, pani minister, kilka lat temu jako przewodniczący Komisji Sportu w sejmiku w Wielkopolsce miałem przyjemność być na tych targach. Wtedy Peru było gospodarzem. Na sali było 6000 osób. Gdy się drzwi otworzyły i zaczęliśmy wchodzić na salę, to było przerażające, że nagle w budynku jest miejsce na tyle osób. To było wielkie wydarzenie. Prezentacja Polski przy 6000 osób z całego świata była wielkim przeżyciem. Uczestniczyłem w prezentacji Peru. Jaka jest szansa, żeby ktoś z nas mógłby być świadkiem takiego wydarzenia? Słuchając o tym, jesteśmy jakby częścią tego projektu. Można byłoby zapisać to w planach na przyszły rok. Jeżeli nie wszyscy, to przynajmniej ja chciałbym porównać prezentację Peru z tym, jak się prezentuje Polska. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Zostało to zapisane w stenogramie dzisiejszego posiedzenia, więc będziemy pamiętać. Wcześniej był dobry obyczaj, że resort informował Komisję, jakie są ważne imprezy i Sejm wspólnie z ministerstwem znajdował rozwiązanie, jeżeli chodzi o koszty i to funkcjonowało. Pewne media poprzez stosowne publikacje zerwały dobry obyczaj. Warto w niektórych sprawach wrócić do takich obyczajów. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Chcę powiedzieć, że projekt 6.3 i działanie w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka” nie jest realizowane jako jedyne w zakresie promocji kraju i budowania naszej marki. Równolegle do tego działanie 6.5 w całości poświęcone jest promocji gospodarczej. Jest pewna synergia. Współpracujemy z Ministerstwem Gospodarki, ponieważ jest jednostką pośredniczącą w projekcie. Jest dość duża korelacja strategicznych celów, które stawiane są zarówno przed działaniem 6.3, jak i 6.5. Jeżeli chodzi o rynek niemiecki, to chcę powiedzieć, że będzie on szczególnie potraktowany przez Polskę w przyszłym roku. Dla nas, jeżeli chodzi o osoby zajmujące się na co dzień turystyką, jest ważny z uwagi na to, że generuje największą ilość przyjazdów. Ze względu na jubileusz traktatu i pewne kwestie związane z obchodami współpracy polsko-niemieckiej szereg innych resortów podjęło działania, aby na tym rynku zaznaczyć polską obecność. Mam na myśli imprezę targową o szerokim zasięgu oddziaływania Grüne Woche. Są to targi rolniczo-spożywcze, które odbywają się w styczniu. Polska również jest krajem partnerskim. Praktycznie od stycznia uzyskujemy efekt synergii i działań wzmocnionej obecności Polski na rynku niemieckim czy to w zakresie turystycznym, czy gospodarczym. W związku z tym jesteśmy w stałej współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi po to, aby pewne elementy wizerunkowe, które na Grüne Woche będą dotyczyły polskiego stoiska, ale również działań, które wychodzą w miejską przestrzeń, były zbieżne i spójne na przykład w zakresie graficznym z tym, co będzie działo się w marcu. Żałujemy, że na CeBIT nie udało się uzyskać partnerstwa. Takie działania były podjęte. Gdyby tak było, to po ITB byłaby nasza kontynuacja. Wszystko przed nami, ponieważ jest szansa pozyskania partnerstwa w 2012 roku. Realizacja projektu nie dzieje się w próżni i jest skorelowana z działaniami promocyjnymi w zakresie innych sektorów gospodarki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Zamykam punkt pierwszy porządku dziennego. Czy w sprawach bieżących ktoś chciał zabrać głos? Nie słyszę. Chcę zapytać panią minister, czy w obszarze turystyki zostały ogłoszone konkursy?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">A w pozostałych obszarach sportu?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Też, ale tutaj mogę nie być dokładna w odpowiedzi. Nie wiem, czy we wszystkich. Na pewno ostatni był ogłoszony w zakresie zajęć sportowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Tak, ale tutaj został już zakończony nabór. Chodziło o te, które nie były ogłoszone i finansowane z budżetu państwa i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Część na pewno tak, ale nie jestem pewna, czy wszystkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszTomaszewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>