text_structure.xml 30.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam serdecznie zaproszonych gości. W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia jest: informacja Ministra Sportu i Turystyki na temat nowej formuły prawnej funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu, informacja na temat planu finansowego i planu działania Spółki PL.2012 oraz Narodowego Centrum Sportu oraz informacja dotycząca Ogólnopolskiego Programu Kształcenia Kadr Sportowych. Zwracam się do państwa posłów z pytaniem, czy są uwagi do dzisiejszego porządku dziennego? Nie słyszę uwag, w związku z tym rozumiem, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">W punkcie pierwszym mamy informację Ministra Sportu i Turystyki na temat nowej formuły prawnej funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu. Proszę pana ministra z zreferowanie tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Ustawa o finansach publicznych z sierpnia 2009 r., a także Przepisy wprowadzające z tego samego dnia nakładają na ministra sportu obowiązek likwidacji zakładu budżetowego o nazwie Centralny Ośrodek Sportu i utworzenia nowego bytu prawnego, wymieniając z treści ustawy o finansach publicznych enumeratywnie cztery formy prawne, w które można przekształcić COS.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Otrzymali państwo informację Ministra Sportu i Turystyki na temat nowej formuły prawnej funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu, która na tym etapie naszego procedowania w ministerstwie jest pełna i wyczerpująca. Ograniczę swoje wystąpienie do przekazania państwu podstawowych informacji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Zarządzenie nr 5 z 23 marca br. Ministra Sportu i Turystyki dotyczy organizacji procesu likwidacji państwowego zakładu budżetowego Centralny Ośrodek Sportu oraz utworzenia nowej jednostki sektora finansów publicznych realizującej zadania publiczne w zakresie kultury fizycznej i sportu. W zarządzeniu tym minister określił terminy, upoważnił mnie do wszystkich czynności związanych z likwidacją i przekształceniem Centralnego Ośrodka Sportu oraz wyznaczył osoby w ministerstwie, jak też w COS w osobie pana dyrektora Wróblewskiego oraz pełnomocników, którzy zostali powołani w każdym ośrodku przygotowań olimpijskich, zajmujących się procedurą likwidacji Centralnego Ośrodka Sportu jako zakładu budżetowego, a także procedurą współtworzenia aktów prawnych niezbędnych do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej. W zarządzeniu tym zostało przesądzone bowiem, że przyszła forma prawna, w jakiej COS będzie funkcjonować, będzie właśnie instytucją gospodarki budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Minister sportu wyznaczył w zarządzeniu zadania dyrektora naczelnego Centralnego Ośrodka Sportu w ramach prowadzonego postępowania likwidacyjnego oraz zadania związane z powołaniem nowej jednostki dotyczące likwidacji, osób odpowiedzialnych za sporządzenie wykazu majątku COS, przeprowadzenie inwentaryzacji, rozpoczęcie działań zmierzających do inwentaryzacji na dzień likwidacji, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów. Wyznaczono także wszystkie czynności przygotowawcze związane z uregulowaniem spraw pracowniczych w takim trybie, jaki przewidują Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">W związku z wątpliwościami dotyczącymi majątku, który znajduje się w chwili obecnej w zarządzie Centralnego Ośrodka Sportu wystąpiliśmy do Ministerstwa Skarbu Państwa z prośbą o wydanie opinii w zakresie sposobu postępowania z nieruchomościami pozostającymi w trwałym zarządzie COS po jego likwidacji. Poprosiliśmy, aby wskazano nam zasady i tryb wyposażania utworzonej jednostki w nieruchomości niezbędne do dalszego prowadzenia przez nią działalności w zakresie sportu oraz o wskazanie osób w Ministerstwie Skarbu Państwa, które będą odpowiedzialne za ten proces i będą współpracować z ministrem sportu i turystyki w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Z uwagi na to, że procedura ta jest niezwykle ważna i skomplikowana rozstrzygnęliśmy postępowanie, w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, na wyłonienie kancelarii prawnej, której zadaniem będzie doradztwo prawne i finansowe w zakresie przeprowadzonych przez nas czynności. Kancelaria ta zakończy swoją pracę w najbliższy wtorek 13 kwietnia. Po otrzymaniu materiałów z kancelarii będziemy gotowi do przekazania precyzyjnych informacji dotyczących dokładnej ścieżki likwidacji zakładu budżetowego. Pan minister będzie mógł wówczas wydać kolejny akt prawny, zarządzenie, które postawi w stan likwidacji zakład budżetowy Centralny Ośrodek Sportu. Wejdziemy wtedy w kolejny etap procedowania związany z likwidacją COS i tworzeniem nowego bytu w formule instytucji gospodarki budżetowej. Kancelaria ma nam przygotować także harmonogram prac, terminów i działań niezbędnych do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej. Jak państwo wiedzą, nieprzekraczalny termin likwidacji zakładu budżetowego i utworzenia instytucji to 31 grudnia 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Jeżeli będą pytania dotyczące tej informacji, jestem gotowy do odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Dziękuję. Rozumiem, że pan minister przedstawił procedurę przekształcenia COS w instytucję gospodarki budżetowej. W materiałach mamy podane zalety przekształcenia Ośrodka w tę instytucję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Otwieram dyskusję. Jako pierwszy głos chce zabrać pan poseł Pacelt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Prosiłbym o przekonanie nas, a już nie po raz pierwszy poruszam ten problem, że jesteście w 100% pewni, że przekształcenie COS w instytucję gospodarki budżetowej jest zagwarantowane w ustawie o finansach publicznych, która nakazuje to przekształcenie. W jakim zakresie jest tam możliwość dofinansowania, podobnie jak w ustawie o sporcie czy innych ustawach, że jednostka gospodarki budżetowej może być dofinansowana przez Ministra Sportu i Turystyki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselBoguslawWontor">Materiał jest przygotowany syntetycznie, może to dobrze, z tym że nie ma tutaj szczegółów, konkretów. Mam więc pytanie, bo pan minister mówił, iż powołani zostali pełnomocnicy w poszczególnych ośrodkach, ale nie wiemy, czy są to dotychczasowi dyrektorzy, czy nowe osoby? Czy w związku z likwidacją COS zwiększyło się zatrudnienie?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselBoguslawWontor">Kolejne pytanie dotyczy tego, kto za tę likwidację zapłaci? Czy w rezerwie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów są przygotowane na to środki, czy też odbędzie się to kosztem środków przeznaczonych na sport? Odpowiedź na to pytanie jest dla nas istotna.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselBoguslawWontor">W materiale napisano, że wyłoniono już w drodze zamówienia publicznego podmiot, którego zadaniem będzie doradztwo prawne. Czy faktycznie było to niezbędne, czy tym potencjałem doradczym i prawnym, którym dysponuje Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz COS nie można było przeprowadzić likwidacji? Ile kosztować będą nas usługi tego podmiotu?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselBoguslawWontor">Mam też prośbę o odpowiedź na kolejne pytanie. W informacji napisano, że ministerstwo wystąpiło do Ministra Skarbu Państwa o wydanie opinii w zakresie sposobu postępowania z nieruchomościami pozostającymi w trwałym zarządzie COS. Czy jest już odpowiedź na tę prośbę? Opinia ta jest ważna, ponieważ COS był tylko w posiadaniu i w chwili przekształcenia praktycznie Ośrodek traci prawo do posiadania. Jak można to rozwiązać prawnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Dziękuję. Czy są inne pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselZbigniewBabalski">Chcę wrócić do zalet, które zostały tu wyszczególnione na stronie 3. Tam wyraźnie jest napisane, że jest możliwość bycia właścicielem lub wieczystym użytkownikiem nieruchomości. Jak to się ma do punktu 4 odnoszącego się do wystąpienia przez Ministra Sportu i Turystyki, że po przekształceniu COS będzie właścicielem lub wieczystym użytkownikiem tych nieruchomości, których jest w tej chwili?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszGarbowski">Poseł Bogusław Wontor pytał o podmiot, jaki państwo wyłonili oraz o koszty związane z doradztwem prawnym i finansowym, a ja chciałbym zapytać, jeśli nie jest to tajemnica, jaki to podmiot został wyłoniony w drodze przetargu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Czy są inne pytania? Nie słyszę. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Pierwsze pytanie pana posła Pacelt dotyczyło możliwości dofinansowywania instytucji gospodarki budżetowej. Oczywiście, takiej stuprocentowej gwarancji państwu nie przedstawię, natomiast poinformuję, że w chwili obecnej Centralny Ośrodek Sportu otrzymuje dotacje przedmiotową, a nie podmiotową. Otrzymuje dotacje na zadania. Dwa akty prawne, o których mówiliśmy, czyli ustawa o finansach publicznych i Przepisy wprowadzające do tej ustawy, z jednej strony dają już w chwili obecnej możliwość przekazywania przez ministra środków finansowych na konkretne zadania będące w kompetencjach ministra i Centralnego Ośrodka Sportu. Przypomnę, że w ustawie Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, w art. 61 zmieniono art. 4 ustawy – Prawo zamówień publicznych, w którym dopisano ust. 13 zwalniający ze stosowania ustawy o zamówieniach publicznych te zamówienia, które są udzielane instytucji gospodarki budżetowej przez organ administracji rządowej wykonujący funkcję organu założycielskiego tej instytucji, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: zasadnicza część działalności instytucji gospodarki budżetowej dotyczy wykonywania zadań publicznych na rzecz tego organu administracji rządowej, i to nie ulega wątpliwości, organ administracji sprawuje nad tą instytucją kontrolę w taki sam sposób jak w pkt 1 oraz przedmiot zamówienia należy do zakresu działalności podstawowej instytucji gospodarki budżetowej. Stąd na etapie tworzenia instytucji gospodarki budżetowej trzeba zadbać, aby w statucie tej instytucji były odpowiednie zapisy dające możliwość stosowania art. 61 i zmienionego art. 4 ustawy – Prawo zamówień publicznych. W ten sposób można będzie wspierać Ośrodek jako nowo powołaną instytucję gospodarki budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Oprócz tego w procedowanej obecnie w Sejmie ustawie o sporcie, w art. 34 jest zapis, który mówi, iż minister właściwy do spraw kultury fizycznej może dofinansować uprawianie lub organizowanie sportu lub jego promocję, zaś w ustawie o finansach publicznych, w art. 24, zapisano, że minister może dofinansować tego typu działalność, jeśli inna ustawa tak stanowi. Tu taką ustawą będzie ustawa o sporcie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Chcieliśmy bardzo wpisać do ustawy o sporcie podmiotowy przepis wskazujący Centralny Ośrodek Sportu wprost. Niestety, nie ma takiej możliwości. Minister Finansów poinformował nas, że wpisanie COS, jako podmiotu, jest niemożliwe, podobnie jak nie było to możliwe do chwili obecnej. W żadnej ustawie obecnie nie istnieje zapis, który wskazywałby wprost możliwość dofinansowania Centralnego Ośrodka Sportu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Jestem więc przekonany, że taka możliwość będzie.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Drugie pytanie dotyczył pełnomocników i możliwość zwiększenia zatrudnienia. Nie ma mowy o zwiększeniu zatrudnienia. Pełnomocnikami chyba nigdzie nie są dyrektorzy. Dyrektorzy mieli wolną rękę w wyłonieniu pełnomocników i starali się, żeby byli to ludzie z doświadczeniem i możliwościami twórczego, rzeczowego interpretowania prawa. Każdy dyrektor wskazał osobę, która została wymieniona w zarządzeniu pana dyrektora Wróblewskiego. Są to ludzie, którzy ściśle z nami współpracują przy likwidacji COS. Jeszcze raz tu podkreślę, że nie jest to przekształcenie, lecz likwidacja zakładu budżetowego i utworzenie nowego bytu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Pytano, czy doradztwo prawne było konieczne. Tak, było konieczne. Mimo że Departament Prawno-Kontrolny jest bardzo aktywnie zaangażowany w cały proces i z ramienia tego departamentu dwie obecne tu osoby – pani Joanna Szafraniec i dyrektor Mariusz Radziewski – odpowiadają prawie przede wszystkim za tę procedurę, o której w chwili obecnej mówimy, musieliśmy skorzystać z takiej pomocy prawnej. Nie była ona droga, za tę usługę zapłaciliśmy 13.700 zł. Postępowanie wygrała Kancelaria Cieślak &amp; Kordasiewicz.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Pytano też, czy jest już odpowiedź Ministra Skarbu Państwa i jak się to ma do zapisu mówiącego, że zaletą instytucji gospodarki budżetowej jest możliwość bycia właścicielem lub wieczystym użytkownikiem gruntu po utworzeniu takiej instytucji. Ustawa rzeczywiście mówi, że jest taka możliwość. To niewątpliwie zaleta, bo w chwili obecnej zakład budżetowy, jako byt nieposiadający osobowości prawnej, może mieć grunty tylko w zarządzie. Posiadanie na własność lub w formie wieczystego użytkowania daje większe możliwości prawne. Ustawa o finansach publicznych oraz ustawa o gospodarce nieruchomościami bardzo precyzyjnie określają, kto i w jakim zakresie będzie odpowiadać za przekazywanie majątku nowemu bytowi, czyli instytucji gospodarki budżetowej Centralny Ośrodek Sportu. Będzie to robić na wniosek właściwego ministra, Minister Skarbu Państwa. Początkowo istniała obawa, że będą o tym decydować starostowie, a jak państwo wiedzą decyzje starostów w różnych powiatach i różnych częściach Polski mogłyby być różne. Zależało nam na tym, aby przy udziale Ministra Skarbu Państwa wytworzyć taką procedurę, która zabezpieczy interesy Centralnego Ośrodka Sportu i spowoduje, że będziemy mieć pewność, iż ten majątek, po jego likwidacji, trafi do nowo powołanej instytucji gospodarki budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Pan poseł pytał jeszcze, jaki jest globalny koszt przekształcenia, powołania nowej jednostki budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Proces likwidacji i przekształcenia prowadzimy własnymi siłami, z niewielką pomocą tej kancelarii prawnej, o której przed chwilą mówiłem. Wydaje się, że koszt nie przekroczy granic zdrowego rozsądku i ram finansowych, które mamy zabezpieczone w budżecie ministra sportu na bieżący rok na ten cel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselBoguslawWontor">Dziękuję za dopytanie, ale powiem szczerze, że proces likwidacyjny zawsze kosztuje. Są np. kwestie pracownicze. Czy zostało tu ustalone, że pracownicy przechodzą np. za porozumieniem stron i dodatkowych kosztów nie będzie? Można zapewne wymienić więcej kosztów towarzyszących procesowi likwidacji. Chodziło mi o to, czy są zagwarantowane na to środki przez rząd, bo nie wymyśliło sobie tego Ministerstwo Sportu i Turystyki ani COS. Zależy mi na tym, aby nie odbywało się to kosztem sportu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselBoguslawWontor">Nie do końca zrozumiałem jeszcze wypowiedź pana ministra odnośnie powołania pełnomocników w poszczególnych ośrodkach. Pytałem, czy w związku z tym zwiększyło się zatrudnienie, a jeśli tak, to o ile osób i jakie są koszty tego przyrostu? Jeśli są to decyzje kadrowe wewnątrz, to też chciałbym, abyśmy to usłyszeli. Byłaby to dobra informacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Może jestem trochę męczący, jeśli chodzi o pytania dotyczące ośrodków sportu, ale wychowałem się na centralnych ośrodkach sportu i doceniam tę instytucję. Praktycznie przestanie funkcjonować dotacja podmiotowa lub przedmiotowa? W jakim zakresie Centralny Ośrodek Sportu może wystąpić do ministra sportu, jako instytucja gospodarki budżetowej, z jakimi zadaniami? Jeśli będzie pracować na rzecz wspomagania sportu, to przecież polskie związki sportowe będą zamawiać usługi w COS, jako przekształconej instytucji. Z jakimi zadania Centralny Ośrodek Sportu może się zwrócić do ministra o dofinansowanie i w jakim zakresie? Jak się ma do tego Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej? Rozumiem, że tu się chyba nic nie zmieni, ponieważ na inwestycje idą środki innym trybem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Nie było i nie będzie dotacji podmiotowej, natomiast była i będzie dotacja przedmiotowa. W chwili obecnej centralne ośrodki sportu otrzymują dotację przedmiotową do kosztów organizacji szkoleń i nie jest to wielka dotacja. Stanowi to ok. 20% kosztów funkcjonowania ośrodków przygotowań olimpijskich. Nowa instytucja bez problemu będzie mogła zwrócić się do ministra o dofinansowanie utrzymania bazy sportowej, o dofinansowanie organizacji zgrupowań sportowych. Tu nie widzimy żadnych zagrożeń.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Odpowiedziałem już panu posłowi Wontorowi, ale ponowię odpowiedź. Liczba pracowników się nie zwiększyła i nie zwiększy. Pełnomocnikami zostali pracownicy, którzy wykonują tę funkcję obok swoich obowiązków zawodowych, zajmując się dodatkowo sprawą likwidacji zakładu budżetowego COS. Jeśli chodzi o sytuację pracowników i zapisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy Przepisy wprowadzające, będę mógł udzielić panu posłowi odpowiedzi w terminie późniejszym, ponieważ ustawy te nakładają na nas obowiązek złożenia pracownikom propozycji nie później niż w terminie do 30 listopada br. Postaramy się zrobić to wcześniej, ale w tej chwili nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie, czy będzie się to wiązać z koniecznością redukcji zatrudnienia, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Czy są inne pytania w tym punkcie porządku? Nie słyszę. Zwracam się więc do państwa posłów z propozycją, iż jeśli nie będzie sprzeciwu, przyjmiemy informację dotyczącą zmiany sposobu funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu. Sprzeciwu nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego tematu. Jest to informacja na temat planu finansowego i planu działania spółki PL.2012 oraz Narodowego Centrum Sportu. Proszę o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Zanim oddam głos moim współpracownikom, którzy przekażą szczegóły, kilka informacji ogólnych. Otrzymali państwo wyczerpujący materiał pisemny, który – mam nadzieję – zaspakaja państwa oczekiwania na profesjonalną informację dotyczącą działalności obu spółek – Narodowe Centrum Sportu i PL.2012.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Wkraczamy w kolejną fazę przygotowań do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Każda z tych spółek ma inne zadania, znajduje się na innym etapie docelowego funkcjonowania. Staramy się cały czas monitorować pracę spółek i racjonalizować zarówno plany działania spółek, jak też ich budżety. Plany działania ulegają zmianie z różnych powodów. Niekiedy są to przyczyny zewnętrzne, jak np. sprawa wyłaniania ośrodków pobytowych w Polsce, co było wcześniej domeną ministerstwa i spółki, a teraz przejęła to spółka EURO 2012 Polska, co oznaczało, że zakres działania spółki PL.2012 został ograniczony z tego powodu. Są też wewnętrzne przyczyny zmiany planów działania, jak np. poprzez podjęcie decyzji, iż sprawą promocji Polski spółka zajmowała się w mniejszym wymiarze niż wcześniej uzgodniono.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Ograniczenie planów działania ma wpływ na budżety spółek. Inna jest sytuacja spółki NCS 2012, gdzie budżet na 2010 r. wzrasta. O powodach tego stanu powie za chwilę pan prezes Kapler, jak też pani dyrektor Pleczeluk. Inna jest sytuacja spółki PL.2012, której budżet w 2009 r. był planowany wyższy niż wykonanie. Wykonanie było na poziomie 23,8 mln zł. W 2010 r. spółka ma budżet na poziomie 19,4 mln zł, czyli o 4,4 mln zł mniejszy niż w roku poprzednim. Oprócz tego spółka dostała od nas zalecenie racjonalizowania kosztów, wdrożenia programu oszczędnościowego, który może przynieść ewentualne dalsze oszczędności. O tym za chwilę w zakresie, który państwo uznają za konieczny, opowie państwu pan prezes Herra.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Teraz o przedstawienie informacji na temat planów finansowych obu spółek poproszę panią dyrektor Bożenę Pleczeluk, która sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami, jako dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTBozenaPleczeluk">Przedłożyliśmy państwu informację na temat budżetu spółek na 2010 r. wraz z planem działań. Budżet spółki Narodowe Centrum Sportu został w ostatecznej wersji zaakceptowany przez właściciela na kwotę 12,3 mln zł. Jest to więcej w porównaniu do 2009 r. Wkraczamy bowiem w najważniejszą fazę inwestycji, ponieważ stadion narodowy ma być oddany do użytkowania w czerwcu 2011 r. Przed nami w najbliższym roku najtrudniejsze zadanie. Koszt funkcjonowania spółki Narodowe Centrum Sportu, jako inwestora zastępczego, wynosi, w stosunku do wartości inwestycji, tylko 1,6%. W porównaniu do cen rynkowych, a więc wynagrodzenia inwestora zastępczego jest to minimum o 2% mniej. Ceny rynkowe kształtują się w granicach 3-5% wartości inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTBozenaPleczeluk">Budżet spółki PL.2012 został zaakceptowany w kwocie 19,4 mln zł. To mniej niż w roku poprzednim, jak powiedział już pan minister. Staraliśmy się wspólnie ograniczyć działania spółki do tych, które są niezbędne dla prawidłowego przebiegu realizacji przygotowań do turnieju UEFA EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMSiTBozenaPleczeluk">W budżecie Ministerstwa Sportu i Turystyki, w części 25, nie zostały zabezpieczone środki na działanie spółek. Mimo naszych wystąpień Ministerstwo Finansów nie przyznało dodatkowych środków na ten cel. Zgodnie z zaleceniem Ministerstwa Finansów środki te mają być wygospodarowane w tym roku ze środków przeznaczonych na inwestycje, na budowę stadionu narodowego. W tej chwili rozpoczęły się prace nad przygotowaniem nowelizacji wieloletniego programu przygotowań przedsięwzięć EURO, który będzie uwzględniać wynagrodzenia dla obu spółek na 2010, 2011 i 2012 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Dziękuję. Proszę teraz pana prezesa Herrę o przedstawienie informacji dotyczącej spółki PL.2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarcinHerra">Jak powiedzieli już moim przedmówcy, budżet na 2010 r. w zakresie rzeczowym i merytorycznym obejmuje najważniejsze i niezbędne programy związane z procesem koordynacji i kontroli procesu przygotowań. Składa się on z 8 kluczowych programów, zaś w ich ramach jest kilkanaście wymienionych szczegółowo w materiale projektów. Całość jest zintegrowana, czyli infrastruktura jako baza, tu monitoring, kontrola i koordynacja procesu infrastrukturalnego.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MarcinHerra">Co ważne, w 2010 r. wchodzimy w trzecią fazę przygotowań, fundamentalną z punktu widzenia dobrego przygotowania po stronie publicznej. To koordynacja obsługi ruchu na lotniskach, bo ok. 50% z zakładanego miliona kibiców przyleci do nas samolotami, co oznacza wzrost operacji lotniskowych w 2012 r. z 12 do 30 na dobę. Drugi element związany z zapewnieniem spójności przygotowań jest koordynacja obsługi transportu lądowego, a więc przemieszczania się kibiców pomiędzy miastami i w samych miastach. Trzecim elementem, fundamentalnym z punktu widzenia przygotowań w takich dużych przedsięwzięciach, jest aspekt bezpieczeństwa i opieki medycznej. Następnie mamy aspekt jakości obsługi, a więc projekty wymienione w dokumencie, jak np. zunifikowany bilet komunikacyjny dla kibiców. Kolejnym aspektem, który jest założeniem na 2010 r., to ścisła współpraca w zakresie realizacji gwarancji podatkowych i merytorycznych, jak np. własność intelektualna i współpraca z UEFA, czy – co omawialiśmy ostatnio na posiedzeniu Komisji – współpraca ze spółką EURO 2012 Polska, ponieważ tu jest czytelna komplementarność czteroletnich przygotowań po stronie publicznej, aby trzytygodniowy turniej został przygotowany i zrealizowany przez UEFA i spółkę EURO 2012 Polska.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MarcinHerra">Ostatnim elementem, który w tych dniach jest szczególnie podkreślany, jest ścisła współpraca z Ukrainą. Na 2010 r. jest plan wspólnej mapy drogowej z Ukrainą. Spółka jest w roli koordynacyjnej, sekretarzy grup roboczych polsko-ukraińskich.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#MarcinHerra">Szczegółowe informacje zawarte są w materiale pisemnym. Powiem tylko, że 2010 r. jest rokiem o niższym budżecie niż wykonanie w 2009 r. z przyczyn, o których też była już mowa, ale także z uwagi na fakt, że dwa lata przygotowań sprawiły, iż systemowe rozwiązania zaczynają działań skuteczniej, efektywniej. Z tego powodu podjęliśmy decyzję o braku zatrudnienia, a od początku roku zatrudnienie spadło. Szczegóły są także w dokumencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrezeszarzaduNarodowegoCentrumSportuRafalKapler">Pozostaje mi tylko podziękowań panu ministrowi i pani dyrektor za przedstawienie informacji na temat budżetu NCS. Mogę dodać tylko, że Narodowe Centrum Sportu pozostaje najtańszym inwestorem zastępczym w Polsce, ponieważ – jak podkreśliła pani dyrektor – jako wynagrodzenie pobieramy ok. 1,8% wartości inwestycji, podczas gdy stawki rynkowe kształtują się od 3,5% w górę. Nie generujemy zysków, więc zapotrzebujemy tylko środki niezbędne do nadzoru nad inwestycją.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrezeszarzaduNarodowegoCentrumSportuRafalKapler">Przypomnę, że Narodowe Centrum Sportu to spółka o szerszym zakresie kompetencji i zadań niż klasyczny inwestor zastępczy, dlatego że np. przygotowujemy też stadion do wykorzystania w trakcie EURO i negocjujemy z UEFA warunki korzystania ze stadionu. Są to zadania wykraczające poza normalne obowiązki inwestora zastępczego.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrezeszarzaduNarodowegoCentrumSportuRafalKapler">Jeżeli będą pytania, jestem do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Jako pierwszy zgłosił się pan poseł Garbowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselTomaszGarbowski">Proszę, aby pan przewodniczący zlecił sekretariatowi Komisji sprawdzenie kworum. Są to tak ważne sprawy dotyczące planów finansowych spółek PL.2012 i NCS, a na sali jest mała liczba posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzKomisjiKrzysztofMajer">9 posłów. Nie ma kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">W związku z tym, iż nie mamy kworum, ogłaszam przerwę w posiedzeniu Komisji. Przepraszam serdecznie naszych gości. Po dziesięciominutowej przerwie postaramy się wznowić obrady.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Wznawiam posiedzenie Komisji. Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzKomisjiKrzysztofMajer">10 posłów. Nie ma kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelAleksanderSoplinski">Nie ma kworum, dlatego przerywam posiedzenie Komisji. O terminie drugiej części posiedzenia zostaną państwo powiadomieni. Zaproszonych gości jeszcze raz bardzo przepraszam. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>