text_structure.xml
7.64 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Witam państwa posłów oraz wszystkich zgromadzonych na sali obrad Komisji. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji dotyczy rozpatrzenia projektu dezyderatu nr 14 Komisji w sprawie konieczności zwiększenia limitu wydatków budżetowych przeznaczonych na Urząd Transportu Kolejowego, w projektowanym budżecie państwa na przyszły rok. Nie słyszę uwag do porządku dziennego. Tak, słucham?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejSzczepanski">Mam pytanie. W dniu dzisiejszym mieliśmy również przyjąć sprawozdanie podkomisji. Czy je przyjmiemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">W kwestii sprawozdania podkomisji w sprawie przekształceń własności, będzie ono przeprowadzone. Chcemy go wysłuchać i Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości na mocy art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu o to wnioskował. Odbędzie się to jednak podczas następnego posiedzenia, aby spełnić oczekiwania wszystkich. Prezydium Komisji otrzymało projekt rocznego sprawozdania z prac Komisji. Nie mówię, że go przygotowało, jedynie go otrzymało. Nie mam do tego sprawozdania uwag, jak również nie mam uwag do sprawozdania wspomnianego wcześniej. Będziemy to procedowali jednak podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, a nie w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Witam obu panów ministrów – pana ministra Andrzeja Massela oraz pana ministra Piotra Stycznia. Witam również wszystkich zaproszonych gości, obecnych na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Otrzymali państwo projekt dezyderatu, który został przygotowany w uzgodnieniu z ministerstwem. Myślę, że zarówno Ministerstwo Infrastruktury oraz Komisja są zainteresowane jego realizacją. Szczególnie zainteresowany jest również pan prezes Urzędu Transportu Kolejowego, którego również serdecznie witam.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Uważamy, że budżet, którym dysponuje Urząd Transportu Kolejowego jest niewystarczający i nieadekwatny do oczekiwań odnośnie do pracy Urzędu. Z tego między innymi powodu miesiąc temu przygotowaliśmy ustawę, która doprowadziła – moim zdaniem – do takiej sytuacji, że kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego stały się bardziej właściwe. Urząd Transportu Kolejowego staje się przez przyjęcie tego projektu ustawy bardziej regulatorem niż urzędem. Zależało na tym nam wszystkim. Następnym krokiem jest ten dezyderat. Mamy tę świadomość zadań, które powinny spoczywać na tym urzędzie, ma ją również Urząd Transportu Kolejowego i myślę, że ma ją również Ministerstwo Infrastruktury. Dobrze byłoby, gdyby te sygnały były wyraźne i aby ten dezyderat dotarł do pana premiera.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">W tym dezyderacie wciąż jest błąd. Myślę, że należy zmienić jego tytuł. To jest: „Dezyderat Komisji Infrastruktury do premiera”. Trzeba to uzupełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietynski">Powinno być napisane do Prezesa Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Tak – do Prezesa Rady Ministrów w sprawie konieczności zwiększenia limitu wydatków. Czy ktoś z państwa ma uwagi do treści tego dezyderatu? Zapytam pana posła Bogusława Kowalskiego, czy ma uwagi. Pan poseł nie ma uwag. Czy ktoś chciałby się w tej sprawie wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejSzczepanski">Chciałbym zadać pytanie panu ministrowi – ile według pana brakuje etatów, aby Urząd mógł realizować swoje zadania w sposób poprawny, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejMassel">Proponuję, aby w tej sprawie wypowiedział się sam zainteresowany, gdyż zna on dokładnie nowe zadania, które zostały na niego nałożone. Myślę, że pan prezes Krzysztof Jaroszyński chętnie udzieli odpowiedzi na pytanie pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo pana prezesa o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrezesUrzeduTransportuKolejowegoKrzysztofJaroszynski">Wysoka Komisjo, treść tego dezyderatu, jak rozumiem opiera się na piśmie przedstawionym przez nas podczas posiedzenia Komisji. Pismo to odnosiło się do niezrealizowanych projektów związanych z ustawą o transporcie kolejowym z dnia 25 czerwca 2009 roku. Miała ona na celu wdrożenie III pakietu kolejowego. Wówczas ten projekt w zakresie zapotrzebowania na etaty został zrealizowany w 14% – otrzymaliśmy 11 etatów z niezbędnych 75. Za absolutne minimum uważamy 60. Poziom oczekiwanych środków jest zależny od podziału i rodzaju stanowisk oraz proponowanych wynagrodzeń. Z drugiej strony dotyczy on również wyrównania obecnych wynagrodzeń do wspólnego pułapu. Zależnie od podejścia ta liczba może być różna, ale takie minimum, przy uwzględnieniu średniej 2,6 mnożnika na etat w Urzędzie, będzie to 60 etatów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrezesUrzeduTransportuKolejowegoKrzysztofJaroszynski">Chciałem zwrócić uwagę, że jednym z naszych problemów jest konieczność zwiększenia zasobów kadrowych Urzędu, ale kolejnym problemem jest automatyczna konieczność wyrównania obecnych płac. Płace te są zdecydowanie niższe niż w innych porównywalnych urzędach. Liczymy, że różnica wynosi 1 mnożnik na naszą niekorzyść. Mamy przez to trudności, co jest oczywiste. Trudno jest pozyskać fachowców z rynku – a jak wiadomo musimy legitymować się najwyższą jakością kadry w zakresie bezpieczeństwa i regulacji. Bardzo trudno jest nam pozyskać kogoś ze spółek funkcjonujących na rynku. W tym kontekście mamy również problemy z pozyskaniem kogoś z innego urzędu, gdzie po prostu zarabia się więcej. Odpowiadając jeszcze raz, konkretnie – takie minimum stanowi 60 etatów, przy uzgodnieniu wskazanego mnożnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Rozumiem, że dla wszystkich decyzja jest jasna. Dezyderat, który został przygotowany naszymi wspólnymi siłami, jest taki, jakiego Komisja oczekiwała.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw w sprawie przyjęcia dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów w sprawie konieczności zwiększenia limitu wydatków budżetowych przeznaczonych na Urząd – tu powinno być zapisane dla Urzędu Transportu Kolejowego w projektowanym budżecie państwa na 2012 rok? Nie słyszę sprzeciwu. Bardzo dziękuję paniom i panom posłom, panu ministrowi oraz panu prezesowi. Wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Po chwili przerwy rozpoczniemy następne posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>