text_structure.xml 37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury i Komisji Skarbu Państwa. Witam panie i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury panem Andrzejem Masselem wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli strony społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie w trybie art. 46 ust. 2 regulaminu Sejmu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym (druk nr 3389).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Marszałek Sejmu skierował w dniu 23 września 2010 r. projekt ustawy do Komisji Infrastruktury i Komisji Skarbu Państwa. Pierwsze czytanie przedłożonego projektu odbyło się na posiedzeniu Komisji Infrastruktury i Komisji Skarbu Państwa w dniu 6 października 2010 r. Po przeprowadzeniu pierwszego czytania Komisje wniosły o odrzucenie projektu. Sejm na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2011 r. nie zaakceptował wniosku i skierował ponownie projekt do Komisji Infrastruktury i Komisji Skarbu Państwa w celu przedstawienia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dysponujemy opiniami prawnymi kilku instytucji, m.in. Krajowej Rady Sądownictwa, Krajowej Rady Komorniczej, Prokuratorii Generalnej oraz pierwszego prezesa Sądu Najwyższego. Zawierają kilka kwestii, które należałoby wyjaśnić. Opinie przedstawiła również strona społeczna, która wnosi uwagi do przedłożonego projektu. Dlatego w imieniu przewodniczącego Komisji Skarbu Państwa, pana posła Tadeusza Aziewicza, i swoim własnym składam wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej w celu rozpatrzenia projektu i przeanalizowania wątpliwości i uwag zgłaszanych przez autorów opinii i stronę społeczną.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zgłosić inny wniosek?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Wiesław Szczepański, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Proszę o umożliwienie – przed głosowaniem wniosku – zapoznania się z uwagami strony społecznej i opiniami posłów. Przypominam, że na poprzednim posiedzeniu zgłaszaliśmy wniosek o odrzucenie przedłożonego projektu lub nierozpatrywanie go do czasu przedstawienia przez nowego wiceministra odpowiedzialnego za kolejnictwo propozycji rozwiązań dotyczących kolei.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">Trudno nam dzisiaj opiniować i odnosić się do projektowanej ustawy. Gdybyśmy przed dwoma laty wiedzieli, że po stworzeniu Przewozów Regionalnych następnie pojawi się ustawa o upadłości, to myślę, że wówczas byłoby trudno głosować nad tamtym projektem ustawy. Okazuje się, że najpierw przekazaliśmy Przewozy Regionalne urzędom marszałkowskim, a teraz dowiadujemy się, że ta spółka może ulec upadłości. Faktycznie powinna ulec upadłości, ponieważ trzeci rok z rzędu ponosi straty. Prawdopodobnie majątek tej spółki jest mniejszy niż straty poniesione przez ostatnie trzy lata.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselWieslawSzczepanski">Wprowadzenie w życie proponowanej ustawy oznacza ogłoszenie następnego dnia upadłości Przewozów Regionalnych. Zarząd będzie musiał podjąć taką uchwałę na podstawie Kodeksu handlowego. Nie wiem, czy analogicznej decyzji nie będzie musiał podjąć zarząd PKP Intercity. Spółka drugi rok z rzędu ponosi stratę. Nic nie wskazuje na poprawę wyniku finansowego w 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselWieslawSzczepanski">Nie dostrzegam pomocy publicznej w ustawie, którą wskazują unijne wytyczne. Nie wiem, czy jest sens przyjmować ustawę w proponowanym brzmieniu i doprowadzać do upadłości dwóch przewoźników. Sytuacja jest odmienna niż w przypadku Poczty Polskiej. Poczta Polska dysponuje majątkiem o wartości kilku miliardów złotych. Ten zapasowy majątek umożliwia pokrywanie straty przez kilka lat. Dwie wymienione wyżej spółki nie mają takiej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselWieslawSzczepanski">Przed podjęciem decyzji o poparciu wniosku o skierowanie projektu do podkomisji lub ponownym złożeniu wniosku o odrzucenie projektu ustawy prosiłbym o opinię pana ministra. Chciałbym również poznać stanowisko przedstawicieli strony społecznej dwóch spółek w sprawie funkcjonowania tych podmiotów w momencie wejścia życie proponowanej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Krzysztof Tchórzewski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Rząd, przygotowując proponowaną ustawę, powinien mieć świadomość, że jej wejście w życie – nawet z okresem vacatio legis – oznacza naprawdę wprowadzenie wniosku o zgłoszenie upadłości dwóch spółek: Przewozów Regionalnych i PKP Intercity. Jeżeli spojrzeć na ich wyniki finansowe i możliwości płatnicze, to można być pewnym, iż znajdzie się wierzyciel, który zgłosi do sądu wniosek o upadłość. Sytuacja finansowa tych podmiotów wskazuje, że sąd musi uwzględnić taki wniosek. Czy rząd ma świadomość, że celem proponowanej ustawy jest w istocie zgłoszenie wniosku o upadłość tych spółek, a nie przeprowadzenie procesu dostosowawczego?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Różnimy się w ocenie na temat ewentualnych sankcji, które mogłyby grozić Polsce za nierealizowanie wspólnotowych wytycznych. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na rozwiązania, które dawno powinny być dostosowane do przepisów Unii Europejskiej. Komisja Europejska wdraża postępowanie przeciw Polsce. Mimo to staramy się opóźniać implementację stosownych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Ostatnio nie udzielono pomocy publicznej spółkom kolejowym. Zatem na dzień dzisiejszy Komisja Europejska nie ma podstaw prawnych do wdrożenia przeciwko Polsce postępowania w sprawie udzielenia pomocy publicznej niezgodnej z przepisami.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">W naszym kraju funkcjonują podmioty gospodarcze, które są zadłużone nie mniej niż spółki kolejowe. Zatem można odnieść wrażenie, iż złożenie proponowanej ustawy stanowi formułę zastępczą. Chodzi o poszukiwanie możliwości – wykorzystując przepisy unijne – zgłoszenia upadłości spółek kolejowych. Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie strategii postępowania rządu w sytuacji upadłości tych podmiotów. Vacatio legis proponowanej ustawy wynosi 12 miesięcy. Prosiłbym o przedstawienie zamiarów rządu. Trudno sobie wyobrazić, że posłowie mogą głosować za przyjęciem ustawy bez wiedzy na temat strategii działań rządu w sytuacji upadłości spółek kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">To nie jest rynek dostawców pieczywa czy handlu detalicznego. Zwracam uwagę, że jeśli chodzi o udział podmiotów, to ten rynek jest ograniczony. Pojawia się zasadnicze pytanie – na kogo rząd liczy, gdy dojdzie do upadłości spółek kolejowych? Jaki podmiot w tak krótkim czasie potrafi wprowadzić tabor i poradzi sobie na tym rynku? Należy postawić tę kwestię w debacie publicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Jeśli rząd uważa, że nie jest w stanie zrealizować inwestycji na kolei – zabiera środki zabezpieczone na ten cel, przeznaczając je na budowę dróg, choć one naprawdę nie są tam kierowane – bo naprawdę nie chce poręczyć kredytu, aby był wkład własny i środki obrotowe na zapłacenie faktur do czasu zwrotu. Skoro rząd w ten sposób postrzega kolej, to na pewno nie pomoże uruchomić żadnego podmiotu. Prosimy o odpowiedź na pytanie, jakie państwo będzie – według rządu – zarządzało rynkiem polskich przewozów osobowych? Nie będą to prywatne podmioty. Obecnie nie ma takiej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Dzisiaj jest jednoznaczne, że wybieramy wariant wprowadzenia na polskie przewozy pasażerskie państwowych przewoźników towarowych sąsiednich krajów. Dlaczego wybieramy taki wariant? Swego czasu przewidywaliśmy – i w wielu przypadkach wydawało się to racjonalne – że przewozy towarowe obejmą przewoźnicy prywatni. Okazało się, że te podmioty zostały wykupione. Wzrasta udział państwowego przewoźnika zagranicznego w rynku przewozów towarowych. Obecnie przewozi on ok. 30% masy towarowej. To są fakty.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Wnoszę o rzetelną debatę i wyjaśnienie wątpliwości, zamiast przeprowadzania „pod stołem” rozwiązań, które stwarzają wrażenie antypaństwowych dla Polski.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekSuski">Na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa przeprowadziliśmy pierwsze czytanie przedłożonego projektu. Przedstawiciele rządu mówili, co będzie po wejściu w życie proponowanej ustawy. Jeden z wiceministrów Skarbu Państwa – minister Grad nigdy nie ma czasu, aby zaszczycić obecnością parlament – powiedział, że w ciągu 6 miesięcy od ogłoszenia upadłości syndyk będzie musiał znaleźć nabywcę na poszczególne składniki masy upadłościowej. Gdy pytaliśmy stronę rządową, czy ma już upatrzonego kontrahenta – niemieckie koleje, czy może Rosjanie chcą przerzucić tiry na tory i przejmą np. Cargo – nie otrzymaliśmy odpowiedzi, ale nie było też zaprzeczenia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMarekSuski">To jest plan likwidacji polskiej gospodarki, kolejne działanie w celu ograniczania państwa polskiego. To jest skandaliczna ustawa. Odrzuciliśmy ją w pierwszym czytaniu na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa. Zatem próbuje się ją rozpatrywać na wspólnym posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa i Komisji Infrastruktury bez żadnego sensownego uzasadnienia. Brak takiego uzasadnienia pozwala przypuszczać, że chodzi o oddanie kolejnej dużej części polskiej gospodarki zagranicznym inwestorom, tak jak w przypadku chociażby energetyki czy Grupy Lotos.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselMarekSuski">Kiedyś na posiedzeniach Komisji Skarbu Państwa odbywały się ciekawe debaty. Sejm podejmował decyzje w sprawach prywatyzacji spółek strategicznych. Obecnie po cichu przeprowadza się te sprawy. Komisja Skarbu Państwa dowiaduje się z gazet, że proces prywatyzacji został dokonany, że kolejne składniki KGHM zostały sprzedane itp. Uważam, że polski parlament nie powinien zgadzać się na takie traktowanie przez rząd. Powinien odrzucać tego rodzaju ustawy. W proponowanej ustawie zapisane jest jedno: będzie upadłość, przy doprowadzeniu przez Platformę Obywatelską do takiego kryzysu w naszym kraju Polskie Koleje Państwowe upadną. Za rok nie będzie już Polskich Kolei Państwowych. Będą jakieś inne koleje – niemieckie państwowe, samorządowe jakiś landów, ale na pewno nie będą to Polskie Koleje Państwowe.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselMarekSuski">Apeluję do rządu o wycofanie przedłożonego projektu. Wiem, że może Angela Merkel liczy na Donalda Tuska. Ale my musimy liczyć na polską gospodarkę. Chcemy mieć Polskie Koleje Państwowe. Zgłaszam analogiczny wniosek jak na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa o ponowne odrzucenie tego projektu – który został już odrzucony przez Sejm – w pierwszym czytaniu. Należy wysłać na śmietnik głupie pomysły. Mam nadzieję, że na śmietnik historii, a po najbliższych wyborach, razem z rządem, który próbuje je forsować.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przypominam, że projekt ustawy został skierowany do Komisji Infrastruktury i Komisji Skarbu Państwa. Zatem był procedowany wspólnie przez obie komisje. Zwracam uwagę, że zgodnie z art. 46 ust. 2 regulaminu Sejmu Wysoka Izba skierowała ponownie projekt ustawy do Komisji Infrastruktury i Komisji Skarbu Państwa w celu rozpatrzenia. Zatem nie chodzi o pierwsze czytanie projektu. Pierwsze czytanie odbyło się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekSuski">Jeśli tak, to w pierwszym czytaniu projekt został odrzucony. Zatem jest to ponowne wniesienie przez rząd projektu. Dlatego ponownie można zgłosić wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Zgłaszam taki wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przypominam, że w dniu 5 stycznia br. Sejm rozpatrywał wniosek o odrzucenie projektu ustawy. Wniosek nie uzyskał akceptacji Izby. Projekt został skierowany do Komisji Infrastruktury i Komisji Skarbu Państwa w celu przedstawienia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Rozumiem, że moja interpretacja może nie wszystkich zadawalać. Zatem proszę o stanowisko Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Zgodnie z art. 46 ust. 2 regulaminu Sejmu – bo na podstawie tego przepisu procedujemy obecnie – jeżeli Sejm odrzuci przedstawiony w sprawozdaniu komisji wniosek o odrzucenie projektu, projekt kieruje się do komisji, które go rozpatrywały w celu ponownego rozpatrzenia. Zatem jest już po pierwszym czytaniu. Obecnie jesteśmy na etapie rozpatrywania projektu przez komisje.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LegislatorLukaszNykiel">Natomiast drugie zdanie art. 46 ust. 2 regulaminu Sejmu stwierdza, że przepisy art. 40-43 stosuje się odpowiednio. Art. 43 ust. 1 stanowi, iż komisje, do których skierowany został projekt, przedstawiają Sejmowi wspólne sprawozdanie. W sprawozdaniu może być przedstawiony wniosek o przyjęcie projektu bez poprawek, przyjęcie projektu z określonymi poprawkami bądź o odrzucenie projektu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#LegislatorLukaszNykiel">Pan przewodniczący zgłosił wniosek o powołanie podkomisji. Wniosek o odrzucenie projektu zgłoszony przez pana posła Suskiego należałoby traktować jako dalej idący. Komisje w głosowaniu rozstrzygną, który z wniosków uzyska akceptację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekSuski">Z wykładni Biura Legislacyjnego wynika, że przed przejściem do procedowania należy przegłosować dalej idący wniosek o odrzucenie projektu. Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, to wspólne sprawozdanie Komisji będzie zawierać wniosek o odrzucenie projektu. Jeśli natomiast wniosek o odrzucenie nie zostanie przyjęty, to wówczas przejdziemy do procedowania projektu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselMarekSuski">Wnoszę o przegłosowanie dalej idącego wniosku o odrzucenie projektu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Wiesław Szczepański, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Rozumiem, że jeśli wniosek pana posła Suskiego uzyska akceptację, to w Sejmie odbędzie się drugie czytanie z wnioskiem o odrzucenie projektu, bez merytorycznego rozpatrzenia projektu i ewentualnych poprawek. Większość sejmowa może uchwalić ustawę w brzmieniu proponowanym w projekcie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">Mogą tylko zostać zgłoszone z sali poprawki w drugim czytaniu, ale nie będzie czasu na merytoryczną pracę nad projektem. Czy dobrze rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Jeżeli wniosek pana posła Suskiego uzyskałby akceptację, to w Sejmie odbyłoby się drugie czytanie projektu. W sprawozdaniu Komisji byłby zawarty wniosek o odrzucenie projektu ustawy. Natomiast można byłoby składać poprawki, tak jak składa się je w trakcie drugiego czytania w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan poseł Bogusław Kowalski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselBoguslawKowalski">Szanowni państwo, należy poświęcić kilka słów temu, co wydarzyło się na rynku kolejowym od czasu, kiedy proponowana ustawa była rozpatrywana na posiedzeniu Sejmu. Wówczas mieliśmy do czynienia z kryzysem grudniowym i wielkim chaosem, który ujawnił się na kolei. Następnie odwołano prezesa PKP SA, prezesa PKP Intercity, zabrano kwotę 5 mld zł przeznaczonych na inwestycje, dokonano wymiany w PLK. Zatem można stwierdzić, że chaos na kolei pogłębia się.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselBoguslawKowalski">Rząd nie przedstawił czytelnego programu wyjścia z tej sytuacji. Nowy wiceminister odpowiedzialny za kolejnictwo urzęduje już dwa miesiące. Jest to odpowiednio długi okres, aby przedstawić taki program. Brak wypowiedzi rządu nie oznacza, że życie nie biegnie. Podejmowane są zaskakujące decyzje.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselBoguslawKowalski">Zmiana ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze jest kolejnym elementem pogłębiającym destrukcję. Kondycja finansowa spółek Przewozy Regionalne i PKP Intercity powoduje, że musiałby być postawione w stan upadłości. Jeżeli wniosku nie zgłosiłby organ założycielski, to któryś z wierzycieli miałby prawo do wystąpienia z takim wnioskiem. Obie spółki nie płacą swoim dostawcom.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselBoguslawKowalski">Postawienie obecnie tych podmiotów w stan upadłości oznacza utratę kontroli nad procesem dalszych przekształceń. Do spółek wkracza syndyk. Ministerstwo Skarbu Państwa i – w przypadku Przewozów Regionalnych – marszałkowie województw nie mają wpływu na proces przekształceń. Muszą stosować procedurę upadłościową.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselBoguslawKowalski">Mamy do czynienia z nieprzemyślanym, chaotycznym zarządzaniem koleją. Być może w tym szaleństwie jest metoda, że właśnie chodzi o pogłębianie chaosu i doprowadzanie o faktów dokonanych. Byłoby to skandaliczne, bo potwierdzałoby, iż nie wyciągamy żadnych wniosków z kryzysu grudniowego. A ówczesne publiczne wypowiedzi premiera, że rząd po trzech latach przystępuje do porządkowania kolei oznaczają coś przeciwnego, mianowicie, że rząd przystępuje do pogłębiania chaosu trwającego w branży kolejowej.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselBoguslawKowalski">Dlatego należałoby skłonić ministerstwo do przedstawienia koncepcji polityki w odniesieniu do kolei. Należy zatrzymać obecną sytuację, która przypomina lawinę, nad którą nikt nie panuje. Jedynym racjonalnym wnioskiem jest zgłoszony przez pana posła Suskiego wniosek o odrzucenie projektu.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PoselBoguslawKowalski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poddam pod głosowanie wniosek zgłoszony przez pana posła Suskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielOgolnopolskiegoPorozumieniaZwiazkowZawodowychLeszekMietek">Panie przewodniczący, czy strona społeczna zaproszona na dzisiejsze posiedzenie będzie miała możliwość zabrania głosu? Od pewnego czasu zgłaszam chęć zabrania głosu. Bardzo prosiłbym o udzielenie głosu. Chyba, że żyjemy w kraju niedemokratycznym i dopiero po podjęciu decyzji można wygłosić komentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem zgłoszonego przez pana posła Suskiego wniosku o odrzucenie projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzKomisjiInfrastrukturyElzbietaKessel">22 głosy za, 27 przeciw, nikt nie wstrzymał się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Wniosek pana posła Suskiego nie uzyskał akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Wiesław Szczepański, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Szkoda, że pan przewodniczący nie udzielił mi głosu przed głosowaniem wniosku, być może moja decyzja byłaby inna. Zatem muszę zgłosić wniosek formalny – rozumiem, że przystąpimy do powołania podkomisji – o sporządzenie ekspertyzy, która odpowie na pytanie, czy wytyczne Komisji Europejskiej są wiążące dla nas w zakresie zmiany prawa, czy też takim aktem jest dyrektywa, której nie ma na dzień dzisiejszy? Gdybym miał pewność, że wiążące są wytyczne, to być może zagłosowałbym tak jak państwo. Ale pan przewodniczący nie dał mi takiej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">Dlatego prosiłbym o sporządzenie takiej ekspertyzy przed przystąpieniem podkomisji do rozpatrywania projektu. Będziemy mieli pewność, czy wytyczne Komisji Europejskiej obligują państwo polskie do zmiany prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Chciałbym przypomnieć, że w swoim wystąpieniu na początku posiedzenia wyraźnie stwierdziłem, że w związku z wieloma wątpliwościami – również zgłoszonymi przed chwilą przez pana przewodniczącego Szczepańskiego – należałoby powołać podkomisję w celu rozpatrzenia wszystkich elementów, które składają się na ten trudny – różnie przez nas oceniany – projekt. Stąd wniosek powołania podkomisji, który niebawem zostanie rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przedstawiciel strony społecznej, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Za chwilę przystąpicie państwo do głosowania nad powołaniem podkomisji. Sądzę, że – jeżeli panowie posłowie i panie posłanki zgodzą się – należałoby zmienić nazwę podkomisji. W imieniu strony społecznej proponuję powołanie podkomisji do spraw organizacji ceremonii pogrzebowej PKP. Myślę, że mamy już kandydata na grabarza polskich kolei. Brakuje tylko przybocznych do niesienia trumny. Przypuszczam, że w Komisji Infrastruktury będzie sporo kandydatów do niesienia trumny, którą przedstawiciele pracowników przynieśli już ma jedno ze spotkań wiecowych w Katowicach.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Uważam, że warto byłoby, aby środowiska kolejowe i pracownicze w Polsce przyjrzały się tym, którzy w poczuciu bezkarności – jako posłanki i posłowie, członkowie sejmowej Komisji Infrastruktury – dokonują destrukcji polskich kolei. Chaos na polskich kolejach, który wystąpił w grudniu ub.r. był spowodowany m.in. działaniami Komisji Infrastruktury. Bo to państwo podnosiliście ręce za procesem usamorządowienia, który doprowadził do upadłości spółkę Przewozy Regionalne. W dwa miesiące po państwa decyzjach spółka spełniała warunki do ogłoszenia upadłości, bo miała 400 mln zł zadłużenia. Na dzień dzisiejszy sięga ono kwoty 600 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Myślę, że wasze wyczyny – szanowne posłanki i szanowni posłowie – w procesie reformowania polskich kolei na wniosek rządu doprowadziły na skraj upadłości „perełkę” polskich przewozów pasażerskich, jaką była spółka Intercity. Bo to państwo podnosili ręce za wnioskami rządowymi, doprowadzając do upadłości. Dochodzi nawet do sytuacji, gdy kolejarze zasiadający w Komisji Infrastruktury, często związani w życiu zawodowym z Przewozami Regionalnymi, będący członkami Platformy Obywatelskiej doznają rozdwojenia jaźni.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Nikt nie słucha głosów kolejarzy. Nikt nie słucha głosów społecznych. Od dwóch lat mówimy, że należy przeprowadzić merytoryczną dyskusję na temat zmian legislacyjnych, umożliwiających funkcjonowanie polskich kolei. Dzisiaj mamy do czynienia z kompletnym chaosem, który wynika nie z braku kompetencji kolejarzy, lecz z niekompetencji osób, które na życzenie rządu wprowadzały tę reformę. Z jednej strony – rząd pozbył się problemu Przewozów Regionalnych, przerzucając go na samorządy bez żadnych regulacji ustawowych, co doprowadziło do chaosu. Z drugiej – próbuje się wyprzedać to, co funkcjonuje, ze względu na spłatę zadłużenia PKP SA, które było efektem reformy. Obecnie chce się sprzedać za każdą cenę drugiego przewoźnika europejskiego bez uregulowania kwestii dostępu do infrastruktury, w sytuacji kryzysu, aby spłacić długi PKP.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Wszystkie działania rządu i Komisji Infrastruktury zmierzające do likwidacji polskich kolei uzasadniają mój wniosek o zmianę nazwy podkomisji na podkomisję do spraw ceremonii pogrzebowych polskich kolei. Panie posłanki i panowie posłowie biorą na siebie odpowiedzialność przed społeczeństwem za doprowadzenie polskich kolei do takiego stanu. Uchwaliliście ustawy, które powodują, że podróżny nie jest w stanie jeździć polskimi kolejami. Prędkość pociągów pasażerskich często nie przekracza 40km/h. Minister infrastruktury mówi, że będzie w stanie obsłużyć jednie ⅓ linii kolejowych. Podejmuje decyzję o przesunięciu środków przeznaczonych na infrastrukturę kolejową na drogi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę zmierzać do końca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Czy czas mojego wystąpienia jest ograniczony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Ile mam jeszcze czasu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Minutę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Myślałem, że żyję w państwie prawa i demokratycznym, w którym jest możliwość wyrażania swojej opinii w dowolny sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Oddaję swój czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselMarekSuski">Ja też oddaję panu swój czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Jeszcze nie skończyłem, jeżeli pan przewodniczący pozwoli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">40 sekund. Proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Nie żyję na Białorusi, lecz w Rzeczypospolitej Polskiej. Urodziłem się tutaj. Jestem obywatelem tego kraju. Konstytucja RP gwarantuje wolność słowa i wypowiedzi, adresowanych również do ludzi, którzy posiadają mandat społeczny. Nie jesteście bogami, którzy bezkarnie mogą wydawać wyroki na polską gospodarkę i firmy.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Za to, co robicie, nie ponosicie żadnej odpowiedzialności, oprócz odpowiedzialności pseudopolitycznej. Skazaliście na śmierć polskie koleje. To jest wasza zasługa, szanowne posłanki i szanowni posłowie. Możecie uśmiechać się i zajadać fistaszki, głosując nad kwestią upadłości polskich kolei. Ale to wy ponosicie odpowiedzialność, ponieważ sprawujecie mandat społeczny. To wy uchwaliliście zmiany w ustawie, pozwalające na usamorządowienie Przewozów Regionalnych! To wy wspieracie rząd w wyprzedaży majątku PKP! To wy ponosicie odpowiedzialność za uniemożliwienie restrukturyzacji i reformy Polskich Linii Kolejowych. Nie stworzyliście warunków dla uruchomienia w tej spółce frontu inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Nie ma żadnej ustawy, która uwłaszczałaby kolej na gruntach przedwojennych i terenach po III Rzeszy i umożliwiałaby realizację inwestycji. Nie zrobiliście nic, żeby można było inwestować w infrastrukturę. Dajecie pieniądze niby na kolej, ale w sposób uniemożliwiający ich wykorzystanie. To jest hipokryzja. Ponosicie odpowiedzialność, bo piastujecie mandat społeczny, który niebawem wygaśnie. Społeczeństwo rozliczy was za to, że nie może dojechać do szkoły, do pracy oraz za wyprzedaż spółek kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Obecnie Unia Europejska, a nie polski rząd upomina się o polskie koleje. Unia Europejska bardziej niż rząd polski i posłowie Komisji Infrastruktury dba o polskie koleje.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Chciałabym zadać pytanie o rolę pana przewodniczącego w Radzie Nadzorczej PKP.  Nie oczekuję odpowiedzi. Chcę jedynie wskazać, że tę kwestię można oceniać z różnych perspektyw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Skoro pan przewodniczący zadał pytanie, to proszę pozwolić na udzielnie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie oczekuję teraz odpowiedzi. Będzie na to czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Dlaczego pan przewodniczący zadał pytanie? Odpowiem na nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Po co pan zadaje pytanie? Proszę wycofać je ze stenogramu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Pan zadawał pytania. Mnie również wolno pytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Bardzo chętnie odpowiem, co robię w Radzie Nadzorczej PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselMarekSuski">Chcemy usłyszeć odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Do podkomisji zostały zgłoszone następujące osoby: z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość – pan poseł Bogusław Kowalski i pan poseł Jerzy Polaczek, z Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska – pani poseł Bożenna Bukiewicz, pani poseł Elżbieta Pierzchała i pan poseł Michał Szczerba, z Klubu Poselskiego Polskie Stronnictwo Ludowe – pan poseł Józef Racki, z Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej – pan poseł Wiesław Szczepański.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w wymienionym składzie? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Sądzę, że uwagi zgłoszone na dzisiejszym posiedzeniu będą uwzględnione w pracach podkomisji. Myślę, że zostanie również spełnione oczekiwanie strony społecznej w zakresie uczestnictwa w pracach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji. Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali w celu ukonstytuowania się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Proszę umożliwić odpowiedź przedstawicielowi strony społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselMarekSuski">Chcemy poznać tę odpowiedź. Sądzę, że głos chciałyby zabrać również inne osoby uczestniczące w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Podkomisja została powołana m.in. w celu wyjaśnienia wątpliwości...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselMarekSuski">...żeby Komisja nie dowiedziała się, o co chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Zadawaliśmy również pytania adresowane do rządu. Powinniśmy otrzymać odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzedstawicielOPZZLeszekMietek">Zdaje się, że już rozpoczyna się Białoruś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselMarekSuski">To jest łamanie regulaminu. Trwa posiedzenie Komisji. Skoro nie odrzuciliście projektu ustawy, to dajcie przeprowadzić dyskusję, a nie po powołaniu podkomisji zamykacie posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselMarekSuski">Panie przewodniczący, hańbą jest taki sposób procedowania w polskim parlamencie. Przyjechali goście. Należy dać im możliwość wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Zamknąłem posiedzenie Komisji. Proszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselMarekSuski">Panie przewodniczący, to jest hańba tak procedować w polskim parlamencie! Będzie pan się w piekle za to smażył! To jest Białoruś! To jest skandal! To jest hańba! Prawda w oczy kole!</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>