text_structure.xml 22.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Witam państwa posłów. Witam zaproszonych gości. Witam pana ministra Engelhardta. Witam pana prezesa Jarosiewicza. Witam przedstawicieli mediów. Czy ktoś z państwa ma uwagi do dzisiejszego porządku obrad? Nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Zanim zaczniemy procedować nad projektem, chciałbym przedstawić państwu pewną sprawę. Zorganizowano wyjazdowe posiedzenie zespołu wizytacyjnego Komisji Infrastruktury w Wałbrzychu. Wyjazd odbędzie się w dniach 25-26 marca. Proszę, aby osoby zainteresowane uczestnictwem w wyjazdowym posiedzeniu zespołu wizytacyjnego zgłosiły się do pani Grażyny Komar do jutra do godziny 10:00. Podkreślam, że jest to posiedzenie zespołu wizytacyjnego, a nie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do realizacji dzisiejszego porządku obrad, który obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (druk nr 1765). Proszę, aby pan minister Engelhardt przedstawił nam ogólne założenia projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyJuliuszEngelhardt">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Jest to bardzo duże przedsięwzięcie legislacyjne zakładające wdrożenie do polskiego ustawodawstwa tzw. trzeciego pakietu kolejowego Unii Europejskiej. W związku z tym, zakres regulacji jest bardzo szeroki. Jednocześnie należy stwierdzić, że jest to bardzo trudna materia, pod względem legislacyjnym. Przedstawiony projekt był procedowany w Ministerstwie Infrastruktury. Ponadto przeszedł całą ścieżkę legislacyjną w strukturach rządu. Oprócz samego projektu ustawy mamy jeszcze sześć projektów rozporządzeń wykonawczych. Stanowią one załączniki do projektu ustawy. Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym ma na celu wdrożenie aktów prawnych Unii Europejskiej wchodzących w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego. Są to następujące akty: rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, dyrektywa 2007/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych, dyrektywa 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyJuliuszEngelhardt">Odniosę się teraz do niektórych rozwiązań zaproponowanych w ramach projektu. Rozporządzanie dotyczące praw i obowiązków pasażerów wchodzi w życie 3 grudnia 2009 roku. Przepisy tego rozporządzenia zobowiązują przedsiębiorstwa kolejowe oraz zarządców stacji do zapewnienia pomocy, podróżującym koleją osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Ponadto przepisy rozporządzenia nakładają odpowiedzialność za utratę połączeń, odwołania pociągów oraz za opóźnienia. Rozporządzenie nakłada też obowiązek wyznaczenia organu odpowiedzialnego za egzekwowanie przepisów zawartych w tym rozporządzeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyJuliuszEngelhardt">W projekcie rządowym organem odpowiedzialnym za egzekwowanie tych przepisów jest prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Zostało to określone w art. 1 ust. 5 projektu. Proponowana nowelizacja ustawy przewiduje wyłączenie ze stosowania przepisów rozporządzenia miejskich, podmiejskich i regionalnych przewozów pasażerskich. Projekt ustawy dokonuje takiego zwolnienia mając na względzie możliwości finansowe i infrastrukturalne wspomnianych podmiotów. Natomiast przewidziano stosowanie tych przepisów, które są niezbędne z punktu widzenia interesów pasażerów. Chodzi o dostępność biletów, przyznanie pasażerom prawa do odszkodowania, wymóg posiadania przez przewoźnika odpowiedniego ubezpieczenia, określenie przez przewoźników kolejowych oraz zarządców stacji niedyskryminujących zasad dotyczących korzystania z przewozu przez osoby niepełnosprawne oraz przez osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. Ponadto, wspomniane przepisy dotyczą konieczności zapewnienia przez przewoźników kolejowych, zarządców stacji oraz zarządców infrastruktury odpowiednich środków w celu zapewnienia osobistego bezpieczeństwa pasażerów na stacjach kolejowych i w pociągach. Wyłączenie w odniesieniu do dalekobieżnych połączeń krajowych oraz połączeń międzynarodowych, zostało ustalone dla wszystkich połączeń do 30 czerwca 2011 roku, a następnie od dnia 1 lipca 2011 roku, na okres nie dłuższy niż do 3 grudnia 2014 roku. Zgodnie z rozporządzeniem, projekt ustawy przewiduje możliwość dwukrotnego przedłużenia zwolnienia na wniosek zainteresowanego podmiotu. Za każdym razem zwolnienie nie może przekroczyć okresu 5 lat. Wspomina o tym art. 3 projektu. Zwolnienie na dalekobieżnych połączeniach krajowych oraz na połączeniach międzynarodowych będzie przyznawane na podstawie rozporządzenia wydawanego przez Ministra Infrastruktury, po uprzednim zgłoszeniu przez zainteresowane podmioty.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyJuliuszEngelhardt">Z kolei dyrektywa 2007/58/WE powinna być wdrożona do 4 czerwca 2009 roku. Realizacja tej dyrektywy oznacza otwarcie z dniem 1 stycznia 2010 roku dla międzynarodowych kolejowych usług pasażerskich, wraz z prawem do zapewnienia podróżnym możliwości wsiadania i wysiadania na każdej stacji znajdującej się na trasie międzynarodowej, w tym na stacjach znajdujących się w tym samym państwie członkowskim. Inaczej mówiąc, chodzi tutaj o kabotaż. Nadzór na przestrzeganiem kabotażu należy do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który może ograniczyć dostęp do infrastruktury przewoźnikom, którzy mają swoją siedzibę za granicą kraju. Może to nastąpić w sytuacji, gdy zagrożona jest równowaga ekonomiczna krajowych usług publicznych. W projekcie ustawy przyjęto również, że decyzja w tym zakresie będzie podejmowana przez prezesa UTK w drodze decyzji administracyjnej. Zapewni to możliwość korzystania z odpowiednich instrumentów prawnych, dotyczących wystąpienia o powtórne rozpatrzenie sprawy. Od decyzji prezesa UTK, zgodnie z przepisami, będzie przysługiwać odwołanie do sądu okręgowego w Warszawie. Chodzi o sąd zajmujący się sprawami ochrony konkurencji i konsumentów. Reguluje to art. 1 ust. 10 projektu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyJuliuszEngelhardt">Przejdę teraz do dyrektywy 2007/59/WE. Jest to tzw. dyrektywa „maszynistowska”. Przepisy tego aktu wymagają stworzenia w Polsce nowego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych maszynistów. System ten miałby obejmować procedury i warunki wydawania licencji i świadectw, szkolenia oraz egzaminów. W projekcie ustawy, na prezesa UTK nałożono dodatkowe obowiązki dotyczące wydawania, przedłużania, zmiany i cofania licencji maszynisty, prowadzenia rejestru licencji, a także list podmiotów uprawnionych do szkolenia, egzaminowania oraz przeprowadzania badań lekarskich kandydatów na maszynistów. Przepisy dyrektywy będą wprowadzane w życie stopniowo. Rejestry licencji i świadectw zostaną utworzone do grudnia 2010 roku. Od grudnia 2010 roku będą wydawane licencje i świadectwa maszynistom wykonującym przewozy transgraniczne, kabotażowe lub towarowe w innym państwie. Natomiast do 2017 roku wszyscy maszyniści będą zobowiązani do posiadania licencji i świadectwa, które będą zgodne z dyrektywą.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyJuliuszEngelhardt">Wysoka Komisjo, to tyle, jeżeli chodzi o ogólną charakterystykę projektu, który jest bardzo obszerny. Chciałbym dodać, że rząd przedstawił również sześć projektów rozporządzeń, które dotyczą m.in. licencji maszynisty, świadectwa maszynisty, kwestii ograniczenia dostępu do infrastruktury przewoźnika kolejowego mającego siedzibę poza granicami kraju, kwestii wpisu na listę podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencję i świadectwo maszynisty, kwestii wpisu na listę podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań dla uzyskania i posiadania licencji i świadectwa maszynisty, kwestii wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu na liniach kolejowych oraz kwestii dotyczących osób prowadzących pojazdy kolejowe metra i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyJuliuszEngelhardt">Panie przewodniczący, to tyle z mojej strony. Tak wygląda ogólna charakterystyka projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, w zakresie tzw. trzeciego pakietu kolejowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu. Proszę o zadawanie pytań. Proszę bardzo, pan poseł Kowalski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselBoguslawKowalski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowny panie ministrze. Szanowni państwo. Chciałbym poruszyć temat liberalizacji rynku od 1stycznia 2010 roku. Na tym etapie prac nad dokumentem chciałbym zadać ogólne pytanie panu ministrowi. Interesuję mnie, jak pan ocenia zdolność polskich przewoźników do podjęcia konkurencji z przewoźnikami z krajów sąsiednich, w szczególności z Niemiec. Proszę pamiętać, że termin jest bardzo bliski. Zostało nam niecałe dwa lata. Jak państwo doskonale się orientują, Niemcy mają o wiele nowocześniejszy tabor. Dla jakości usługi przewozowej dysponowanie nowoczesnym taborem jest kluczowe. W związku z tym chciałbym zapytać, w jakim stopniu nasi przewoźnicy są przygotowani do podjęcia takiej konkurencji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselBoguslawKowalski">Moje drugie pytanie, w pewnym sensie jest konsekwencją pierwszego. Dotyczy ono wyników przeprowadzonych konsultacji. Wynika z nich, że konsultacje zostały przeprowadzone wyłącznie z głównymi przewoźnikami. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć, jakie jest ich stanowisko w tej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, pan przewodniczący Szczepański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Dziękuję. Moje pytanie jest bardzo podobne. Rozumiem, że te działania są podejmowane w ramach tzw. trzeciego pakietu kolejowego. Panie ministrze, rozumiem, że będziecie potrzebować dodatkowych etatów. W związku z tym mam pytanie, czy PKP jest w stanie wygenerować nowe etaty, w ramach posiadanych środków? Przypominam, że zaledwie 2 tygodnie temu odbyła się debata na temat stanu zakładów naprawczych taboru kolejowego. Okazało się, że znajdują się one w koszmarnym stanie. Podobnie sytuacja wygląda, jeżeli chodzi o możliwości finansowe w zakresie naprawy wagonów przez PKP Intercity. Nie wspominam już o możliwościach PKP Cargo. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć, jakie rząd przewiduje środki finansowe na doprowadzenie naszych wagonów do poziomu, który zapewni im konkurencyjność na rynkach zachodnich.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">W imieniu prezydium chciałbym zgłosić wniosek o powołanie podkomisji do rozpatrzenia tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselWieslawSzczepanski">Ponadto, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym w imieniu własnym oraz prezydium Komisji złożyć panu życzenia z okazji imienin. Wszystkiego najlepszego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł Mężydło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Muszę powiedzieć, że wcześniejsze wypowiedzi moich kolegów spowodowały konieczność zabrania przez mnie głosu i zajęcia odmiennego stanowiska. Mam na myśli stanowisko w sprawie liberalizacji rynku przewozów kolejowych. Chciałbym zaznaczyć, że jestem wielkim zwolennikiem takiego rozwiązania. Wynika to z tego, że nie patrzę na to zagadnienie z punktu widzenia wielkich firm, które dzisiaj są nieefektywne. Czasami zdarza mi się jeździć pociągiem i prawie zawsze spotykam się z narzekaniem ludzi. Powinno się coś z tym zrobić, a nie tylko martwić się o własne firmy. Oczywiście nie mam nic przeciwko własnym firmom. Jestem jak najbardziej za takim pomysłem. Niemniej jednak uważam, że poziom usług musi być podnoszony. Bez wprowadzenia pakietu dyrektyw Unii Europejskiej nigdy nie osiągniemy wyższej jakości usług. Proszę się zastanowić, jak propozycje, o których mówił pan przewodniczący Szczepański, mają się do pomocy publicznej. Trzeba pamiętać, że jesteśmy w Unii Europejskiej. Może dojść do sytuacji, w której Komisja Europejska uzna, że pomoc państwa w zakresie podnoszenia jakości polskich przewoźników jest niedozwolona pomocą publiczną. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę. Dziękuję. Proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMIJuliuszEngelhardt">Dziękuję bardzo. W pierwszej kolejności odpowiem na pytanie pana posła Kowalskiego, dotyczące liberalizacji przewozów kolejowych. Na wstępie chciałbym przypomnieć o przepisach dyrektywy 2007/58, która zmieniła dyrektywę podstawową 91/440. Dużo dyskutowano na ten temat w ramach Unii Europejskiej. Prawie zawsze w tych dyskusjach przewijała się kwestia liberalizacji przewozów kolejowych. Można powiedzieć, że Komisja prowadziła politykę stopniowej liberalizacji. Przypomnę, że od 1 stycznia 2007 zliberalizowano przewozy towarowe. Ostatecznie Komisja Europejska doszła do wniosku, że liberalizacja w kolejowych przewozach międzynarodowych powinna nastąpić z dniem 1 stycznia 2010 roku. Dlatego przepis dyrektywy mówi, że „od dnia 1 stycznia 2010 roku przedsiębiorstwom kolejowym objętym art. 2 (…) przyznane zostaje prawo dostępu do infrastruktury we wszystkich państwach członkowskich, w celu świadczenia międzynarodowych usług pasażerskich”.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMIJuliuszEngelhardt">Wynika z tego, że zobowiązanie rządu oraz cała liberalizacja dotyczy międzynarodowych przewozów pasażerskich realizowanych na podstawowych ciągach przewozowych oraz podstawowych liniach pasażerskich przewozów kolejowych. Zatem liberalizacja nie dotyczy wszystkich przewozów pasażerskich. W szczególności nie dotyczy ona tych przewozów, które będą objęte umowami o świadczenie usług publicznych wynikających z rozporządzenia nr 1371. Rozporządzanie to wchodzi w życie 9 grudnia 2009 roku. Oznacza to, że wszystkie zakontraktowane usługi, mające charakter usług publicznych, będą w jakiś sposób chronione. Takie rozwiązanie pozwoli na odmowę dostępu innym przewoźnikom pod pretekstem realizacji usług publicznych. Nadzór nad tą sprawą oraz wydawanie decyzji odmownych będzie należał do prezesa UTK.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMIJuliuszEngelhardt">W związku z tym można powiedzieć, że ta liberalizacja ma charakter ustrojowy. W moim przekonaniu jest to ogólna liberalizacja. Zdaję sobie sprawę z faktu, że dopuszczenie obcych przewoźników do świadczenia usług w Polsce niesie za sobą potencjalne zagrożenie. Pamiętajmy, że liberalizacja przewiduje kabotaż, czyli prawo wymiany pasażerów również na terenie obcego państwa. Trzeba pamiętać, że to działa w dwie strony. Kabotaż może się odbywać na terytorium naszego kraju, ale nasi przewoźnicy za granicą również mogą świadczyć usługi tego typu. Oczywiście obowiązek implementacji wspomnianej dyrektywy nie budzi wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMIJuliuszEngelhardt">Zwracam państwu uwagę, że przedstawiony projekt stwarza różne możliwości. Pamiętam, że padło pytanie, jak wyglądałaby praktyka w tym względzie? Otóż, pragnę poinformować, że będzie nad tym czuwał Urząd Transportu Kolejowego. Ponadto, bardzo duże znaczenie będzie miała polityka w tym zakresie. Powinniśmy wykorzystać odpowiednie instrumenty prawne, które pozwolą, w pewnym stopniu, na ochronę polskich interesów. Konieczne jest podjęcie działań, które pozwolą na zrównoważenie możliwości przewoźników zagranicznych i polskich. Pytano również, czy nasi przewoźnicy są przygotowani do konkurencji. Generalnie mamy w Polsce jednego przewoźnika. Jest nim PKP Intercity. Jest to spółka, która przygotowuje się, zgodnie ze strategią rządową, do procesu prywatyzacyjnego i upublicznienia swoich akcji na giełdzie. Obecnie proces ten został zahamowany z wiadomych względów. W związku z tym nie wiadomo, kiedy ten proces zostanie zakończony. Jednak zmiany wewnętrzne w spółce cały czas postępują. Ostatnio spółka została znacznie wzmocniona. Stało się tak w wyniku przejęcia w ubiegłym roku oddziału przewozów wojewódzkich. Jest to cześć strategii rządowej. W tej chwili spółka jest dużym przewoźnikiem kolejowym. Dysponuje 550 pociągami kwalifikowanymi oraz wojewódzkimi. Aktualnie spółka prowadzi rozmowy w celu podpisania kontraktu na zakup 20 składów zespolonych osiągających prędkość powyżej 200km/h. Wynika z tego, że w najbliższych latach tabor zostanie istotnie wzmocniony. Ponadto spółka zakupiła 10 nowoczesnych lokomotyw trójsystemowych. Producentem tych lokomotyw jest Siemens. Mogą być one wykorzystywane do przewozów międzynarodowych. Wszystko zależy od tego, jak na to popatrzymy. Wiadomo, że pod względem potencjału, PKP Intercity nie może równać się z wielkimi przewoźnikami europejskimi. Jednak z drugiej nasza strony spółka ma pewne zalety. Jestem przekonany, że na niektórych liniach może być konkurencyjna. Pamiętajmy, że oprócz konkurencji, możemy mieć również do czynienia ze współpracą pomiędzy przewoźnikami zagranicznymi i polskimi w celu budowania wspólnych ofert.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMIJuliuszEngelhardt">Chciałbym jeszcze odnieść się do pytania dotyczącego wsparcia ze strony władz publicznych. Należy pamiętać, że taka pomoc jest udzielana na podstawie ogólnych przepisów zawartych w ustawie o transporcie kolejowym oraz wytycznych unijnych w zakresie pomocy publicznej przedsiębiorstwom transportu kolejowego. Spółka PKP Intercity korzysta ze wsparcia budżetowego w zakresie przewozów międzywojewódzkich. Uzyskuje ona dotacje na dofinansowanie tych przewozów. Ponadto, na zasadach ogólnych korzysta z programu wyrównywania przez budżet państwa utraconych przychodów z tytułu stosowania ulg ustawowych. Możliwe jest również, że spółka będzie wspierana finansowo w zakresie procesów inwestycyjnych. Jeżeli spółka wystąpi o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, to najprawdopodobniej otrzyma wsparcie z budżetu na realizacje tych inwestycji. Można powiedzieć, że państwo posiada pewne instrumenty pozwalające na ukierunkowane wsparcie spółki. Wydaję mi się, że odpowiedziałem już na wszystkie pytania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuje bardzo, panie ministrze. Przypominam, że pan przewodniczący Szczepański w imieniu prezydium zgłosił wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiego wniosku? Nie słyszę. W związku z tym, proponuję, aby w skład podkomisji weszło 7 osób. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Przedstawię państwu kandydatów zgłoszonych przez poszczególne kluby. Z Klubu Parlamentarnego PO zaproponowano panią poseł Pierzchałę, panią poseł Wielichowską oraz panią poseł Bukiewicz. Z PiS zaproponowano pana posła Kowalskiego i pana posła Żaczka. Z Lewicy zaproponowano pana posła Kamińskiego. Natomiast z PSL zgłoszono pana posła Piechocińskiego. Czy są inne zgłoszenia? Rozumiem, że zgłasza się pan poseł Polaczek. Przypominam, że przyjęliśmy siedmioosobowy skład podkomisji. W związku z tym, musimy rozszerzyć skład podkomisji. Czy jest sprzeciw, aby podkomisja liczyła osiem osób? Nie słyszę. Dobrze. W skład podkomisji wszedł pan poseł Polaczek z Polski_XXI. Rozumiem, że akceptują państwo skład podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że powołaliśmy podkomisje nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu zawartego w druku nr 1765.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>