text_structure.xml 15.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Bardzo serdecznie witam na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Witam pana ministra Olgierda Dziekońskiego i pana ministra Andrzeja Panasiuka. Witam pana senatora Iwana.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy są uwagi do porządku dzisiejszego posiedzenia? Rozumiem, że nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości – druki nr 1224 i 1224-A.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś ze strony wnioskodawców chciałby zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. W takim razie poproszę pana ministra o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyOlgierdDziekonski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, stanowisko rządu wobec poselskiego projektu ustawy zostało przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 19 listopada 2008 r. W ramach uwag ogólnych rząd wskazał na to, że część zaproponowanych w przedłożonym tekście rozwiązań nasuwa istotne wątpliwości natury konstytucyjnej. Konieczne będzie uwzględnienie wniosku, wynikającego z orzecznictwa TK, który zajmował się tymi problemami. Zgłoszono również szereg uwag szczegółowych, dotyczących samego projektu. Ze strony rządu zwrócono również uwagę na to, że przewidziane w przedłożonym projekcie mechanizmy kompensujące ograniczenie praw własności rodzą bardzo poważne skutki finansowe dla budżetu państwa, które należałoby oszacować w takcie procedowania nad tym projektem. Jednocześnie wskazano na to, że rozwiązania przeprowadzone w poprzednich projektach tego rodzaju, przynosiły dla budżetu państwa skutki w wysokości około 10 mld zł. Przy rozłożeniu ich na 10 lat szacuje się, że byłoby to około 1 – 1,2 mld zł rocznie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyOlgierdDziekonski">W stanowisku rządu stwierdzono także, że nie można się zgodzić z zawartym w uzasadnieniu stwierdzeniem, że proponowane regulacje nie powodują innych dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa poza tymi skutkami, związanymi z propozycjami, dotyczącymi mechanizmu podatkowego, zwolnień osób fizycznych od podatku dochodowego, zwolnień z opłat sądowych oraz innych kwestii, związanych w szczególności z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Może to być istotne nie tylko dla Skarbu Państwa, ale również dla jednostek samorządu terytorialnego. Przypominamy, że powinno być tutaj uwzględnione niedawne orzeczenie TK w odniesieniu do spółdzielni. Zresztą zapadło ono po opracowaniu stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyOlgierdDziekonski">Ponadto w ramach uwag szczegółowych wskazano, że są tutaj błędy legislacyjne. Chodzi np. o kwestię nomenklatury, sprawę przypisania jako własności mieszkań stanowiących własność lasów państwowych, sił zbrojnych, podczas gdy te mieszkania stanowią własność Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyOlgierdDziekonski">Uwzględniając wszystkie uwagi zgłoszone do projektu ustawy, rząd wyraził pogląd, że ze względu na skomplikowanie materii przedłożony projekt ustawy wymaga przeprowadzenia dalszej wnikliwej analizy problemów istniejących w omawianym obszarze. Nie kwestionując słuszności idei, jaką niewątpliwie kierowali się autorzy projektu, rząd zwraca szczególną uwagę na konieczność uwzględnienia w toku prac parlamentarnych nad przedłożonym projektem wniosków wynikających z orzecznictwa TK, w tym w szczególności zawartych w niniejszym stanowisku rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Ze względu na konkluzję, którą wygłosił pan minister, jak i ze względu na skutki finansowe, które wynikają z opisu projektu poselskiego, zgłaszam wniosek o przekazanie tego projektu – a właściwie dwóch, bo jest to projekt z autopoprawką – do opracowania, do podkomisji nadzwyczajnej, którą powołalibyśmy na dzisiejszym posiedzeniu, jak zwykle w siedmioosobowym składzie. Jeżeli będą inne propozycje, to proszę je zgłaszać. Czy ktoś z państwa ma inny wniosek? Pan poseł Racki, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefRacki">Pytanie do wnioskodawców, ponieważ autopoprawka różni się od projektu, który został nam doręczony. Jest to projekt z 16 grudnia ub. roku. W projekcie z 16 grudnia ub. roku dodany jest art. 5, który nie jest w autopoprawce. Byłoby dobrze, gdybyśmy mieli świadomość tego, czy jest to pomyłka czy też jest to zamierzony cel? W art. 5 odniesiono się do ustawy o zasadach zbywania mieszkań, będących własnością przedsiębiorstw państwowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze zgłoszenia ze strony pań i panów posłów? Zgodnie z drukiem sejmowym posłów wnioskodawców reprezentuje pani poseł Gabriela Masłowska. Jeśli jest to możliwe, to proszę udzielić odpowiedzi na pytanie pana posła Rackiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">W autopoprawce dokonaliśmy pewnego zblokowania. W art. 6 mowa jest o spółkach handlowych, natomiast art. 11 zawiera identyczne uregulowania, dotyczące tylko spółek handlowych, w których Skarb Państwa przestał być podmiotem dominującym i dlatego nastąpiło połączenie art. 11 z art. 6 ustawy i w związku z tym powstał jeden artykuł. Jest to pewne uproszczenie, bo w dotychczasowej wersji złożonej do pana Marszałka treści art. 11 i art. 6 niewiele się różniły. Do art. 6 przenieśliśmy zapisy, dotyczące spółek Skarbu Państwa, w których przestał on być podmiotem dominującym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuje bardzo. Nie ma innych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto z pań i panów posłów jest za powołaniem 7-osobowej podkomisji nadzwyczajnej w sprawie tych projektów? (17)</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo o zgłaszanie kandydatów. Ze strony PO zostają zgłoszeni: pan poseł Huskowski, poseł Kozaczyński i pan poseł Lamczyk. Ze strony PSL został zgłoszony pan poseł Racki. Ze strony PiS zostają zgłoszeni: pan poseł Żaczek i pan poseł Tobiszowski.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo – pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWitoldKlepacz">Z klubu Lewica zgłaszam posła Klepacza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poseł Klepacz z Lewicy, tak? Bardzo dziękuję za zgłoszenie pana posła.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Powtarzam skład: pan poseł Klepacz, pan poseł Racki, pan poseł Żaczek, pan poseł Tobiszowski, pan poseł Huskowski, pan poseł Lamczyk i pan poseł Kozaczyński.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jeżeli państwo pozwolą to zaproponowałbym na przewodniczącego tej podkomisji pana poła Rackiego. Czy są uwagi ze strony członków podkomisji? Nie ma uwag, a więc jest akceptacja. Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie druków nr: 1224 i 1224-A.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Proszę o zabranie głosu pana senatora Iwana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SenatorStanislawIwan">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Na swoim posiedzeniu w dniu 19 grudnia ub. roku Senat podjął uchwałę w sprawie przedmiotowej ustawy. Zaproponował wprowadzenie 9 poprawek do brzmienia, które zostało przedłożone Senatowi przez Marszałka Sejmu. W większości te poprawki mają charakter porządkująco-doprecyzowujący, choć jest pewien element, którego jednak nie nazwałbym do końca elementem merytorycznym. Chodzi o poprawkę nr 3. Pierwotne zapisy kazały przenosić europejskie aprobaty techniczne na nasz grunt, a tego się nie robi, przenosi się normy – europejskich aprobat technicznych bezpośrednio nie przenosi się. Oczywiście powinno być odniesienie do europejskich aprobat technicznych. W związku z tym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Prosiłbym o uwagę i wysłuchanie przedstawiciela Izby wyższej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SenatorStanislawIwan">W związku z tym zaproponowano takie brzmienie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SenatorStanislawIwan">Panie przewodniczący, nie wiem, czy mam omawiać uzasadnienia do poszczególnych poprawek? Jest to zawarte w druku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jeśli będą pytania, to wtedy będzie taka sposobność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SenatorStanislawIwan">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo, panie senatorze. Czy ktoś z państwa wyraża sprzeciw w odniesieniu do poprawki nr 1? Rozumiem, że poprawka nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Panie ministrze, rozumiem, że jest akceptacja, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejPanasiuk">Tak, akceptujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 2. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejPanasiuk">Również akceptujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z państwa wyraża sprzeciw? Nie ma, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 2 została przyjęta, uzyskuje pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 3. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejPanasiuk">Również przyjmuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jest akceptacja strony rządowej. Czy są uwagi ze strony państwa posłów? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 3 również uzyskuje pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejPanasiuk">Tę poprawkę rząd również przyjmuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie ma sprzeciwu, poprawka nr 4 zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejPanasiuk">Rząd przyjmuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie ma sprzeciwu, a więc poprawka nr 5 zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejPanasiuk">Rząd przyjmuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie ma sprzeciwu. Poprawka nr 6 zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejPanasiuk">Rząd przyjmuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie ma sprzeciwu. Poprawka nr 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejPanasiuk">Również rząd przyjmuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie ma sprzeciwu. Poprawka nr 8 również zostaje pozytywnie zarekomendowana.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMIAndrzejPanasiuk">Również rząd przyjmuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Nie ma sprzeciwu ze strony państwa posłów. Poprawka nr 9 również uzyskuje pozytywną rekomendację. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o koncesji na roboty budowlane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselStanislawZmijan">Wysoka Komisjo, proponuję, aby sprawozdanie z dzisiejszego posiedzenia złożył pan przewodniczący Zbigniew Rynasiewicz. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Opinia UKIE będzie w dniu dzisiejszym. Dziękuję panu senatorowi, dziękuję panu ministrowi. Dziękuję wszystkim państwu. Na tym zakończyliśmy dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>