text_structure.xml 40.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są uwagi do niego uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę, aby strona rządowa przedstawiła projekt ustawy budżetowej na 2008 r. w zakresie działania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowAlfredaBeger">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 w części 85 – Budżety wojewodów w dziale Gospodarka mieszkaniowa zaplanowane zostały dochody w wysokości 720.879 tys. zł, co stanowi dochody o 12,9% wyższe niż te zaplanowane na 2007 rok. Z tytułu gospodarki gruntami i nieruchomościami pochodzi kwota 720.876 tys. zł. Z tego 720.873 tys. zł związanych jest z realizacją przez starostów zadań z zakresu administracji rządowej. Środki pochodzą z opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, sprzedaży mienia z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, dzierżawy i najmu nieruchomości Skarbu Państwa. Kwota 2 tys. zł pochodzi z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Natomiast 1 tys. zł pochodzi od Państwowego Muzeum na Majdanku z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości położonych na obszarze Pomnika Zagłady i jego strefy ochronnej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WicedyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowAlfredaBeger">Ponadto, kwota 3 tys. zł pochodzi z tytułu spłaty pożyczki udzielonej Przedsiębiorstwu Produkcyjno-Handlowemu ISSA z Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego, zniesionego z dniem 1 stycznia 1991 roku. Przewidywane dochody uzyskane będą w wyniku prowadzonego postępowania egzekucyjnego w stosunku do osoby fizycznej-żyranta.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WicedyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowAlfredaBeger">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 w części 85 – Budżety wojewodów, w dziale Gospodarka mieszkaniowa zostały zaplanowane wydatki w wysokości 56.350 tys. zł, z tego 56.280 tys. zł stanowią wydatki bieżące, a 70 tys. zł wydatki majątkowe. Kwotę 56.220 tys. zł przeznaczono na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami. Wydatki te przeznaczone będą na: regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, wyceny nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie tych nieruchomości, zabezpieczenie nieruchomości przed zniszczeniem, administrowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, ustalanie wartości nieruchomości dla potrzeb uwłaszczenia, wypłaty odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości, przygotowanie dokumentacji dla ustalenia cen nieruchomości wywłaszczanych na rzecz Skarbu Państwa, założenie i wpis do ksiąg wieczystych prawa własności nieruchomości, opłaty za czynności egzekucyjne związane z windykacją należności Skarbu Państwa. Ponadto, kwota 49.434 tys. zł została przeznaczona na dotacje z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty. Natomiast kwota 6.786 tys. zł na zadania realizowane przez wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WicedyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowAlfredaBeger">Kwota 60 tys. zł została zaliczona do pozostałej działalności, z tego 48 tys. zł na zakup materiałów i usług niezbędnych do realizacji zadań z zakresu gospodarki mieszkaniowej. Natomiast 12 tys. zł zostało przeznaczonych na dotację na zadania z zakresu administracji rządowej dla Jaworzna, miasta na prawach powiatu, z przeznaczeniem na wypłatę renty na rzecz osoby fizycznej, której zasądzoną taką kwotę wyrokiem sądowym.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WicedyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowAlfredaBeger">Wydatki inwestycyjne zaplanowane zostały w kwocie 70 tys. zł z przeznaczeniem dla samorządów powiatowych w województwie lubelskim na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania i sprzętu biurowego. W części 85 – Budżety wojewodów w dziale Gospodarka mieszkaniowa nie występują państwowe jednostki budżetowe i w związku z tym nie występuje zatrudnienie oraz wynagrodzenia w załączniku nr 10 do projektu ustawy budżetowej na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WicedyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowAlfredaBeger">W projekcie ustawy budżetowej na 2008 r. w części 85 – Budżety wojewodów w dziale Gospodarka mieszkaniowa dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego zostały zaplanowane w łącznej wysokości 49.516 tys. zł, z tego na zadania bieżące kwotę 49.446 tys. zł, a na zadania inwestycyjne 70 tys. zł. Na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami przewidziano kwotę 49.434 tys. zł. Została ona zaplanowana z przeznaczeniem na: regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, wyceny nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie tych nieruchomości, zabezpieczenie nieruchomości przed zniszczeniem, administrowaniem zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, wypłaty odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WicedyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowAlfredaBeger">Pozostała kwota, 12 tys. zł, została przekazana na dotację dla Jaworzna, miasta na prawach powiatu w województwie śląskim, z przeznaczeniem na wypłatę renty na rzecz osoby fizycznej zasądzonej wyrokiem sądowym.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WicedyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowAlfredaBeger">Dotacje celowe na zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty, w kwocie 70 tys. zł zostały zaplanowane na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami, z przeznaczeniem dla samorządów powiatowych w województwie lubelskim na zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania i sprzętu biurowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Prosiłbym od razu o przedstawienie również informacji na temat części 85 – Budżety wojewodów dział 710 Działalność usługowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 w części 85 – Budżety wojewodów, w dziale 710 Działalność usługowa zaplanowane zostały dochody w wysokości 18.611 tys. zł, czyli o 44% więcej niż w ustawie budżetowej na 2007 rok. Źródłami dochodów w tym dziale są wpływy z następujących obszarów działania. Z tytułu nadzoru budowlanego przewidziana jest kwota 18.570 tys. zł, głównie z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od ludności i osób prawnych, a także opłat legalizacyjnych nakładanych przez powiatowe i wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego na osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej za nieprzestrzeganie zasad prawa budowlanego. Kwota 24 tys. zł z tytułu dochodów budżetu państwa związanych z realizacją zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego przez Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Katowicach. Z tytułu opłat za użytkowanie gruntów pod wodami zgodnie z zawartymi umowami przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu wpłynie kwota 16 tys. zł. Ponadto kwota 1 tys. zł jako wpłata części zysku gospodarowania pomocniczego pn. Wojewódzkie Biuro Techniki i Nadzoru Geodezyjno-Kartograficznego w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Natomiast wydatki w omawianym dziale zostały zaplanowane w wysokości 244.091 tys. zł, z tego 240.858 tys. zł stanowią wydatki bieżące, w tym 25.506 tys. zł na wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz 3.233 tys. zł stanowią wydatki majątkowe. Wydatki bieżące w wysokości 240.858 tys. zł przeznaczono na finansowanie następujących celów. W jednostkach organizacji i nadzoru inwestycyjnego, w województwie mazowieckim kwota 48 tys. zł została zaplanowana na sporządzanie opinii, ekspertyz oraz projektów decyzji lokalizacyjnych o warunkach zabudowy na terenach zamkniętych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">W ramach planów zagospodarowania przestrzennego kwota 541 tys. zł została zaplanowana z przeznaczeniem na finansowanie zadań z zakresu zagospodarowania przestrzennego i polityki regionalnej związanych ze sprawowaniem przez wojewodów funkcji nadzoru, określonych w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym tj. na przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej niektórych gmin, zastępcze sporządzanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów, na których przewiduje się realizację inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym lub wojewódzkim oraz na realizację projektu zadania rządowego „Aktywizacja obszaru pomiędzy dwoma Parkami Narodowymi wzdłuż Pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej” w województwie lubuskim.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">W zakresie nieinwestycyjnych prac geologicznych 395 tys. zł przeznaczono na: dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez samorządy województw na zadania z zakresu kartografii geologicznej, geologii surowcowej i hydrologicznej oraz na wykonanie opinii dotyczących opracowań geologicznych, opracowanie dokumentacji dotyczącej zasobów złóż surowców mineralnych oraz dokumentacji hydrogeologicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">W ramach środków na ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej kwotę 9.855 tys. zł przekazano na: dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na prowadzenie wojewódzkiego i powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w województwach: dolnośląskim, lubuskim, łódzkim, podkarpackim i śląskim.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">W zakresie nieinwestycyjnych prac geodezyjnych i kartograficznych kwotę 41.252 tys. zł zaplanowano na: dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego (37.913 tys. zł), z przeznaczeniem na prowadzenie ewidencji gruntów i budynków oraz klasyfikacji gruntów, modernizację, zakładanie i utrzymanie osnów geodezyjnych oraz geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu, uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów, tworzenie map numerycznych ewidencji gruntów zgodnie ze standardami technicznymi, aktualizacje i opracowania map zasadniczych dla poszczególnych obszarów, sporządzanie map topograficznych i tematycznych, prowadzenie topograficznych baz danych dla poszczególnych województw. W tym 3.339 tys. zł przeznaczono na wydatki związane z zakładaniem i prowadzeniem przez wojewodów informatycznej ewidencji przebiegu granic administracyjnych gmin i powiatów oraz powierzchni jednostek ewidencyjnych, a także zabezpieczenie geodezyjnych baz informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Środki w kwocie 7.472 tys. zł zostały zaplanowane również na opracowania geodezyjne i kartograficzne. Z tego 6.959 tys. zł przeznaczono na dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Pieniądze zostały skierowane ze szczególnym przeznaczeniem na bieżące wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej związanych z regulacją stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, w tym na dokonywanie podziałów i rozgraniczeń nieruchomości oraz sporządzanie wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków, porządkowanie części opisowej i kartograficznej ewidencji gruntów i budynków ze stanem faktycznym na gruncie oraz ze stanem prawnym zawartym w księgach wieczystych, wprowadzenie zmian w operatach ewidencji gruntów. Natomiast kwota 513 tys. zł została zaplanowana na opracowanie dokumentacji geodezyjno-kartograficznej niezbędnej do regulacji stanów prawnych gruntów i nieruchomości Skarbu Państwa oraz sporządzanie innych opracowań geodezyjnych niezbędnych do realizacji zadań wojewodów m.in. w postępowaniach dotyczących uwłaszczenia państwowych osób prawnych, regulacji stanów prawnych nieruchomości zajętych pod drogi publiczne, przekazywania mienia jednostkom samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Największa kwota, 174.248 tys. zł, została przekazana na działania z zakresu nadzoru budowlanego, w tym 35.639 tys. zł na bieżącą działalność wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. Natomiast 138.609 tys. zł zaplanowano na dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Kwotę 5.872 tys. zł przeznaczono na dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez gminy na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej, związane z utrzymaniem, remontami oraz konserwacją kwater i cmentarzy wojennych.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Na dotacje na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego przeznaczono kwotę 998 tys. zł, w tym na: wykonywanie praw właścicielskich w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa przez samorządy województw: dolnośląskiego – 89 tys. zł, łódzkiego – 328 tys. zł, podkarpackiego – 205 tys. zł oraz pomorskiego 358 tys. zł. Ponadto, dla powiatów województwa świętokrzyskiego zaplanowano kwotę 18 tys. zł na finansowanie zastępczych rozbiórek nielegalnie wzniesionych obiektów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Na zadania realizowane przez wojewodów przeznaczono 117 tys. zł. Na zadania realizowane przez Wojewodę Lubelskiego zaplanowano 43 tys. zł z przeznaczeniem na finansowanie zastępczych rozbiórek obiektów budowlanych bezpośrednio zagrażających życiu i zdrowiu. Natomiast Wojewoda Świętokrzyski otrzymał 134 tys. zł głównie na obsługę Komisji Ocen Oddziaływania na Środowisko oraz opracowanie Programu Ochrony Powietrza.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Wydatki inwestycyjne dla nadzoru budowlanego zostały zaplanowane w łącznej kwocie 3.233 tys. zł. W tym, Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego otrzymał 540 tys. zł na zakupy inwestycyjne, m.in. sprzętu komputerowego z oprogramowaniem, sprzętu elektronicznego, biurowego i technicznego. Ponadto, kwota 286 tys. zł została przeznaczona na środki transportu oraz 254 tys. zł na prace budowlane, z tego 210 tys. zł na adaptację i przebudowę pomieszczeń siedziby Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Krakowie oraz 44 tys. zł na modernizację pomieszczeń serwerowni i wykonanie instalacji okablowania sieciowego w pomieszczeniach Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu. Natomiast kwotę 2.693 tys. zł zaplanowano dla powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego z przeznaczeniem przede wszystkim na zakupy inwestycyjne m.in. środków transportu, sprzętu informatycznego i urządzeń kserograficznych.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">W ramach wydatków działu 710 Działalność usługowa finansowane są wynagrodzenia pracowników wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. Do pracowników tych jednostek zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw. Zgodnie z art. 9 tej ustawy, w ustawie budżetowej ustala się m.in. w państwowych jednostkach budżetowych limity zatrudnienia oraz kwoty wynagrodzeń dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, tj. członków korpusu służby cywilnej, żołnierzy zawodowych. Określa się również kwoty wynagrodzeń dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, w podziale na części i działy klasyfikacji wydatków.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 wydatki na wynagrodzenia w wojewódzkich inspektoratach nadzoru budowlanego podzielono na kwotę: 19.133 tys. zł dla 536 członków korpusu służby cywilnej oraz kwotę 949 tys. zł dla 13 żołnierzy zawodowych, w tym 875 tys. zł na uposażenia zasadnicze wraz z dodatkami dla żołnierzy zawodowych i 74 tys. zł na dodatkowe uposażenie roczne dla żołnierzy zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Zatrudnienie w grupie osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń nie jest prezentowane w ustawie budżetowej. Środki na wynagrodzenie dla tej grupy pracowników ujęte w projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 w kwocie 1.837 tys. zł przeznaczone są dla 37 osób, z czego 1.712 tys. zł stanowią wynagrodzenia osobowe oraz 125 tys. zł dodatkowe wynagrodzenia roczne.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Przeciętne planistyczne wynagrodzenie miesięczne, łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, członków korpusu służby cywilnej wynosi 2.975 zł, natomiast żołnierzy zawodowych 6.083 zł, a osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń 4.137 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę koreferenta o przedstawienie opinii do projektu ustawy budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanKochanowski">Ministerstwo Finansów w sposób bardzo szczegółowy przedstawiło informacje o dochodach i wydatkach planowanych na rok 2008. Jednocześnie należy podkreślić, że nie budzą one zastrzeżeń. Dochody w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa wzrastają o 12,9% a w dziale 710 – Działalność usługowa o 44% w stosunku do roku 2007. Większość zadań w ramach omawianych działów będzie realizowana za pomocą wyższych od obecnie obowiązujących limitów finansowych. Uwagę zwraca i wymaga wyjaśnienia wzrost wydatków o 82,7% na gospodarkę gruntami i nieruchomościami.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanKochanowski">Budżet wojewodów w dziale 700 został zaplanowany w kwocie 720.879 tys. zł. Są to głównie dochody z opłat, przekształcenia prawa wieczystego użytkowania. W związku z tym wysokość planowanych dochodów nie budzi żadnych wątpliwości, gdyż są to zwyczajowe źródła dochodów. Również wydatki nie budzą zastrzeżeń, ponieważ środki będą wydatkowane przede wszystkim na zadania z zakresu administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanKochanowski">W dziale 710 – Działalność usługowa dochody wzrastają o 44%. Środki te będą pochodziły przede wszystkim z grzywien oraz mandatów. Planowane dochody nie budzą żadnych zastrzeżeń, gdyż są zaplanowane w sposób realny. Natomiast wydatki w tym dziale przewiduje się w wysokości 244.091 tys. zł, co oznacza wzrost o 27,5%. Należy zwrócić szczególną uwagę, że 89% będzie wydatkowanych na finansowanie działań takich jak: prace geodezyjno-kartograficzne oraz nadzór budowlany.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselJanKochanowski">W ustawie budżetowej zaplanowano również, że planowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie pracowników nadzoru budowlanego wyniesie 2.908 zł. Taka stawka może powodować problemy z utrzymaniem pracowników, gdyż boom gospodarczo-budowlany jeszcze się nie skończył. Uważam, że płaca na takim poziomie jest zbyt niska.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselJanKochanowski">Proponuję pozytywnie zaopiniować Komisji Finansów projekt ustawy budżetowej w zakresie działania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJacekKrupa">W wojewódzkim inspektoracie nadzoru budowlanego istnieją dwa rodzaje zatrudnianych pracowników: członków korpusu służby cywilnej oraz żołnierzy zawodowych. Chciałbym zapytać, jaką funkcję pełnią zatrudnieni żołnierze zawodowi i dlaczego ich wynagrodzenie jest niemal dwa razy wyższe niż członków korpusu służby cywilnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Chciałabym zgłosić poprawkę do projektu ustawy budżetowej na 2008 rok w części 85/02 w budżecie województwa dolnośląskiego. Wniosek o zwiększenie o 3 mln zł po stronie dochodów w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa oraz w dziale 710 – Działalność usługowa wzrost wydatków o 180 tys. zł i w dziale 852 – Pomoc społeczna wzrost dotacji na domy pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselMonikaWielichowska">Na etapie konstruowania budżetu państwa starosta kłodzki, a pełniłam wtedy tę funkcję, apelował do wojewody dolnośląskiego, że w 2008 r. na terenie powiatu kłodzkiego zostaną wygenerowane dochody ze sprzedaży mienia Skarbu Państwa. Dochód szacuje się na kwotę około 585 tys. zł netto. Jednak od tamtego momentu starosta kłodzki przejął dodatkowe mienie o znacznie wyższej wartości. Są to m.in. nieruchomości na przejściu granicznym w Kudowie Słone, nieruchomości w Nowej Rudzie na Górze Św. Anny, nieruchomość w Bystrzycy Kłodzkiej. Planowane jest w najbliższym czasie przejęcie także innych obiektów po likwidowanych przejściach granicznych po wejściu Polski do strefy Schengen.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselMonikaWielichowska">Wszystkie nieruchomości zostaną poddane prywatyzacji poprzez sprzedaż w trybie przetargu. Należy szacować, że zostaną otrzymane dochody w kwocie nie mniejszej niż 4 mln zł, z czego 75% będzie stanowić dochód budżetu państwa, czyli około 3 mln zł. Te dochody powinny zostać ujęte w budżecie państwa na 2008 rok po stronie dochodów w części 85 dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa. Tym samym zwiększona zostanie poz. 6 z kwoty 720.879 tys. do kwoty 723.879 tys. zł. W konsekwencji, należy zwiększyć należy zwiększyć budżet województwa dolnośląskiego, w części 85/02 w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, z kwoty 63.392 tys. zł do 66.392 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselMonikaWielichowska">Uzyskanie dochodów w takiej wysokości jest realne do osiągnięcia w 2008 roku. W związku z tym zgłaszam wniosek o wydatkowanie zwiększonych dochodów w budżecie państwa w następujący sposób. Kwotę tę należy przekazać na zwiększenie dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego w dziale 852 – Pomoc społeczna. Planowaną dotychczas kwotę ogólną 3.795.892 zł należy zwiększyć o kwotę 2.820 tys. zł lokując ją w budżecie wojewody dolnośląskiego z przeznaczeniem na wydatki majątkowe z zakresu pomocy społecznej, jako dotacje wojewody na budowę nowych miejsc pobytu dla pensjonariuszy domów pomocy społecznej i dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Ten projekt jest realizowany przez powiat kłodzki.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PoselMonikaWielichowska">Precyzując, jest to część budżetu 85/02, województwo dolnośląskie dział 852, rozdział – Domy pomocy społecznej, poz. 61 o dotychczasowym planie wydatków 72.080 tys. zł. Wskazując powody dokonania tej zmiany jednostkowej, należy zauważyć, że powiat kłodzki na mocy decyzji Wojewody Dolnośląskiego z 2002 r. stał się prawnym właścicielem mienia ruchomego i nieruchomego, obejmującego Dom Pomocy Społecznej w Szczytnej przy ul. Zamkowej 8. Natomiast orzeczeniem Komisji Majątkowej w Warszawie z 2006 r. powiat został pozbawiony tej własności bez jakiejkolwiek rekompensaty. Nieruchomość tę przekazano Domowi Zakonnemu Misjonarzy Świętej Rodziny. Tym samym powiat utracił mienie, na którym wykonywał swoje dotychczasowe zadania własne, polegające na prowadzeniu ponadgminnego domu pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PoselMonikaWielichowska">W 2009 r. powiat musi bezwzględnie tę nieruchomość opuścić. W związku z tym powiat zmuszony jest to wybudowania nowego obiektu. Obecnie w domu pomocy społecznej przebywa 112 pensjonariuszy, są to dzieci upośledzone umysłowo. Jednocześnie powiat kłodzki jest bardzo zadłużony, gdyż zaciągnął długi z przeznaczeniem na oddłużenie publicznych szpitali powiatowych i bez pomocy państwa nie jest w stanie samodzielnie wybudować nowego domu pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PoselMonikaWielichowska">Natomiast drugi wniosek dotyczy zwiększenia wydatków w części 85/02 w dziale 710 – Działalność usługowa, rozdział 710/15 nadzór budowlany, poz. 29, budżet województwa dolnośląskiego. Wnoszę o zwiększenie wydatków Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Kłodzku o kwotę 180 tys. zł. Wzrost dotyczy przede wszystkim wydatków bieżących jednostek budżetowych z pierwotnie planowanej kwoty 2.715 tys. zł do 2.895 tys. zł. Zapis te widnieje na stronie 2/43 projektu ustawy budżetowej w druku nr 16.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PoselMonikaWielichowska">Zmiana jest podyktowana konicznością zwiększenia skuteczności działania Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w tym wykonywania robót zastępczych w sytuacjach, które powodują zagrożenie katastrofami budowlanymi. Należy zaznaczyć, że takie sytuacje mają często miejsce na tym terenie, głównie w opuszczonych budynkach, także ze skutkami śmiertelnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy są inne pytania dotyczące projektu ustawy budżetowej? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Proszę, aby strona rządowa odniosła się do zadanych pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Zadano pytanie o przyczynę wzrostu wydatków o 82,8% w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa. Należy zauważyć, że w trakcie prac nad projektem ustawy budżetowej w tym dziale zwiększone zostały wydatki o 18.026 tys. zł. Jest to kwota przewidziana na dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej, realizowane przez powiaty.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Środki te zostały skierowane głównie do tych województw, w których wystąpiły problemy z uregulowaniem stanów prawnych nieruchomości, w tym przede wszystkim z uniemożliwieniem odwoływania się od archiwalnych dokumentów z dawnych niemieckich ksiąg wieczystych. Dlatego omawiane wydatki zostały zaplanowane w województwach: dolnośląskim, warmińsko-mazurskim, lubuskim, wielkopolskim oraz zachodniopomorskim. Zaplanowane środki mają zostać przeznaczone także na wycenę nieruchomości, związanych z aktualizacją opłat.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Natomiast, jeżeli chodzi o wzrost wydatków w nadzorze budowlanym, to należy zauważyć, że w 2007 r. zaplanowano rezerwę celową w kwocie 8 mln zł z przeznaczeniem na utworzenie okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego. W związku z tym, że ustawa nie weszła w życie, dlatego w roku bieżącym, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych, wymienioną kwotę przeznaczono na podwyższenie wynagrodzeń w powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego i na doposażenie ich w niezbędny sprzęt i materiały.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">W związku z tym, że na podniesienie wynagrodzeń przekazano kwoty od 1 września br., to skutki przechodzące tych podwyżek na rok 2008 skutkowały wzrostem wydatków o 8 mln zł. Ponadto, tak jak we wszystkich jednostkach budżetowych, zaplanowano wzrost wydatków na wynagrodzenia o 2,3%. Przyznano również środki na zadania związane z kontrolowaniem stanu nieruchomości przed okresem zimowym. Miała na to wpływ m.in. katastrofa budowlana na Śląsku.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Chciałabym zauważyć, że bardzo trudno jest odnieść się do propozycji zwiększenia dochodów w jednym z powiatów. Ministerstwo Finansów dysponuje informacjami na temat ogólnych dochodów w województwie i nie jestem w stanie powiedzieć w jaki sposób wojewoda podzielił kwoty dochodów na 2008 rok. Warto jednak zauważyć, że prace nad projektem ustawy budżetowej będą trwały jeszcze w Komisji Finansów Publicznych, więc będzie można wyjaśnić tę kwestię. Natomiast chciałabym odnieść się do kwestii przekazania uzyskanych dochodów na konkretne zadania. Otóż, należy podkreślić, że domy pomocy społecznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego i powinny być finansowane z ich dochodów. Jednak, jeżeli są w ustawie budżetowej zaplanuje się środki na tego rodzaju konkretne zadania, to zostaną one przekazane samorządom. Można skorzystać z rezerwy na dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej. Jest również rezerwa na zadania z zakresu pomocy społecznej, w kwocie około 200 mln zł. Jednak decyzja w tej kwestii zależy już od Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJacekKrupa">Chciałbym zauważyć, że nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie o dwukrotnie wyższe wynagrodzenie żołnierzy zawodowych pracujących w jednostkach nadzoru budowlanego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Żołnierze zawodowi są kierowani do różnych jednostek administracji rządowej i samorządowej. Ich płace są ustalane na innych zasadach niż pracowników zaliczanych do korpusu służby cywilnej. Należy też zauważyć, że wyliczono średnie wynagrodzenie, uwzględniając także płace kierownicze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w sprawie projektu ustawy budżetowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanuszPiechocinski">Chodzi nam o to, aby prace nad budżetem przebiegały sprawnie, a jednocześnie, aby ustawa budżetowa nie była katalogiem roszczeń poszczególnych okręgów wyborczych. W związku ze zgłoszonym przez panią poseł Monikę Wielichowską wnioskiem chciałbym powiedzieć, że poparłbym udzielenie pomocy domom pomocy społecznej. Natomiast nie bardzo widzę uzasadnienie dla podnoszenia dochodów powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego, gdyż później zostanę zapytany, dlaczego nie zgłosiłem podobnego wniosku dla swojego powiatu. Wszyscy wiemy, że w tych jednostkach brakuje środków. Chyba że okaże się, że ten konkretny PINB pełni szczególne zadania w województwie dolnośląskim, to można dyskutować nad skierowanym wnioskiem. Jednak sugerowałby nie zgłaszać tego rodzaju wniosków, gdyż wywołują mylne wrażenie, że inni posłowie nie dbają o swoje regiony.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselJanuszPiechocinski">Jednocześnie popieram dofinansowanie DPS-u, więc sugerowałbym podzielenie wniosku na dwie części, aby móc pozytywnie zaopiniować pomoc w zakresie pomocy społecznej. Apeluję do Komisji o poparcie tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Chciałabym zauważyć, że zgłosiłam dwa oddzielne wnioski. W związku z przedstawioną sugestią wycofuję wniosek o dofinansowanie PINB. Jednocześnie chciałabym podkreślić, że to Wojewoda Dolnośląski przekazał powiatowi budynek w Szczytnej w celu wykonywania konkretnych zadań. Natomiast teraz powiatowi odbiera się nieruchomość, pozostawiając zadania do wykonania. A powiat nie ma możliwości wybudowania lokalu zastępczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Jak rozumiem wniosek o dofinansowanie PINB został wycofany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Natomiast zakładany dochód w wysokości 3 mln zł ma zostać w całości przekazany na dom pomocy społecznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMonikaWielichowska">Tak, jednak podałam jedynie wartość księgową, gdyż wartość rynkowa nieruchomości na pewno będzie wyższa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJozefRacki">Chciałbym poddać w wątpliwość podany spodziewany dochód. Podane środki mają pochodzić z przejmowania nieruchomości na przejściach granicznych, ale warto zaznaczyć, że przejęcia tych budynków będą trwały co najmniej kilka miesięcy. Poza tym pierwszy raz spotykam się z taką sytuacją, iż zakłada się, że powstanie jakiś dodatkowy dochód i już dzieli się go na konkretne cele. Dlatego jestem przeciwny poparciu zgłoszonego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Zgłaszam wniosek formalny o zakończenie dyskusji i przystąpienie do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Został zgłoszony wniosek formalny. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do głosowania. W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie poprawkę zgłoszoną przez poseł Monikę Wielichowską. Poprawka w treści: „zwiększyć dochody w części 85 – Budżet województwa dolnośląskiego o kwotę 3 mln zł oraz zwiększyć wydatki w dziale 852 – Pomoc społeczna z przeznaczeniem na dofinansowanie DPS w powiecie kłodzkim w celu utworzenia 110 nowych miejsc pobytu dla pensjonariuszy”. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselAnnaPaluch">Chciałabym zapytać jaka jest podstawa formalna wprowadzenia określonej kwoty do budżetu? Czy zgłoszona poprawka spełnia wszystkie zasady konstruowania budżetu? W omawianym przypadku dochody są jedynie wirtualne, natomiast wydatki jak najbardziej realne. W związku z tym zgłaszam wniosek o sprawdzenie poprawności zgłoszonej poprawki od strony formalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dlatego też poprosiłem, aby strona rządowa odniosła się do zgłoszonej poprawki. Z przedstawionej wypowiedzi wynikało, że nie ma żadnych przeszkód formalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Nie powiedziałam, że nie ma przeszkód formalnych, co do wprowadzenia zgłoszonej poprawki. Zauważyłam jedynie, że finansowanie domów pomocy społecznej należy do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast w ustawie budżetowej planuje się wydatki jedynie na pensjonariuszy przyjętych do ośrodków przed 2004 rokiem. Zaznaczyłam również, że decyzja w tej sprawie należy do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WicedyrektordepartamentuwMFAlfredaBeger">Jednocześnie podzielam wyrażony pogląd, że nie wiadomo czy podana kwota dochodu okaże się rzeczywistą. Mogłabym to wiedzieć dopiero po konsultacjach z województwem dolnośląskim, aby potwierdzili, że planowany jest dodatkowy dochód w określonej wysokości. Tymczasem planowanie przeznaczenie określonej kwoty na konkretne zadania kreuje deficyt budżetowy, gdyż nie ma pewności, że te środki się znajdą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">W związku z tym, że w tym momencie nie możemy stwierdzić, że sposób zgłoszenia zmiany do budżetu jest poprawny, proponuję, aby to sprawdzić. Zobowiązuję się do wyjaśnienia tej kwestii we współudziale z Biurem Analiz Sejmowych oraz Komisją Finansów Publicznych. Jeżeli okaże się, że poprawka spełnia wymogi formalne, wówczas zostanie zgłoszona na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Czy są uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Chciałbym przedstawić propozycję opinii, odnoszącą się do projektu ustawy budżetowej. „Opinia nr 3/2 Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Infrastruktury o projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 (druk nr 16) uchwalona na posiedzeniu w dniu 29 października 2007 r. dla Komisji Finansów Publicznych. Komisje: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury na wspólnym posiedzeniu w dniu 29 listopada 2007 r. rozpatrzyły projekt ustawy budżetowej na rok 2008 (druk nr 16), w zakresie: Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2; dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z zał. nr 8. Dział 710 – Działalność usługowa: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2; dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z zał. nr 8; zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10. Komisje, po analizie projektu ustawy, wysłuchaniu dodatkowych objaśnień przedstawicieli Ministerstwa Finansów oraz po przeprowadzonej dyskusji, postanowiły pozytywnie zaopiniować projekt ustawy w zakresie ww. działów”.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy są uwagi do przedstawionej treści opinii? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły przedstawioną treść opinii. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły przedstawioną treść opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselHalinaRozpondek">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Jan Kochanowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanKochanowski">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje na sprawozdawcę wybrały posła Jana Kochanowskiego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisje na sprawozdawcę wybrały posła Jana Kochanowskiego.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>