text_structure.xml 48.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Gospodarki, Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Tematem posiedzenia jest pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o odnawialnych zasobach energii i racjonalnym ich wykorzystaniu (druk nr 2307).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Zwracam uwagę, że jest to projekt poselski i w imieniu wnioskodawców projekt będzie prezentować pani poseł Gabriela Masłowska.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Witam panie i panów posłów. Witam przedstawicieli rządu i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Na dzisiejszym posiedzeniu rząd reprezentują: pani minister Joanna Strzelec-Łobodzińska podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki oraz pan minister Bernard Błaszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska. Obecny jest również prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – pan Jan Rączka.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Chciałbym też przywitać przedstawicieli instytucji i organizacji, wśród których jest pan prof. Tomasz Winnicki – przewodniczący Państwowej Rady Ochrony Środowiska, a także przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli oraz eksperci zaproszeni przez posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Proszę państwa jest to pierwsze czytanie projektu ustawy, którą Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej skierował do rozpatrzenia przez trzy Komisje. Mamy na piśmie stanowisko rządu – wiem, że nie wszyscy z państwa dysponują tym dokumentem, bo on dopiero w tej chwili jest powielany.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Po krótkiej prezentacji projektu, którą przedstawi pani poseł Gabriela Masłowska, poproszę panią minister o odniesienie się do projektu ustawy, a następnie przeprowadzimy krótką ogólną dyskusję – mamy bowiem do dyspozycji tylko 55 minut. Wiem, że padnie też kilka wniosków, a jednym z nich będzie wniosek o powołanie podkomisji, która szczegółowo zajmie się tym projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Pani poseł – proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Szanowni państwo, celem zaproponowanego projektu ustawy jest stworzenie dogodniejszych, bardziej sprzyjających warunków aniżeli dotychczas dla wspierania i wykorzystania energii zawartej w odnawialnych źródłach, dla rozwoju gospodarczego, lepszego zaspakajania potrzeb obywateli, a także dla wywiązania się ze zobowiązań międzynarodowych nałożonych na Polskę, m.in. w wielu dyrektywach dotyczących wykorzystania odnawialnych zasobów energii.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselGabrielaMaslowska">W przedłożonym projekcie proponujemy następujące rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselGabrielaMaslowska">Przede wszystkim chodzi tu o odwierty geotermalne. W Polsce jest ich kilka tysięcy. Często są to pozostałości po badaniach naukowych, po wierceniach. Z reguły są to odwierty zakotwiczone. Chcemy, aby tego typu odwierty przekazano na własność gminom – na razie są one własnością Skarbu Państwa – bez możliwości ich odsprzedaży. To jest jeden z celów projektu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselGabrielaMaslowska">Drugi cel, to zobowiązanie gmin do przygotowania oceny wszystkich zasobów energii odnawialnej, jakie na terenie gminy występują – oczywiście w jednostkach porównywalnych. Podstawą tego byłoby rozporządzenie Ministra Środowiska, w którym zostaną określone niezbędne parametry, jakie muszą być wzięte pod uwagę, przy różnych rodzajach tejże energii.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselGabrielaMaslowska">Proponujemy także, aby poza tymi formami wsparcia, które są dostępne na bazie istniejących przepisów, możliwe były również inne, nowe rozwiązania. I tak, wzorując się na modelu francuskim, zaproponowaliśmy utworzenie dwóch funduszy ubezpieczenia od ryzyka zarówno na etapie poszukiwań, jak i potem już na etapie wydobycia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselGabrielaMaslowska">Proponujemy też taką formę wsparcia, jak dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kosztów przygotowania dokumentacji dla pierwszego odwiertu wykonywanego na terenie danej gminy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselGabrielaMaslowska">Jest jeszcze jedna rzecz, o której muszę wspomnieć. Chodzi o uproszczenie regulacji w zakresie pozyskiwania dostępu do zasobów, poprzez odejście od wydawania koncesji na rzecz wydawania zezwoleń przez starostę czy też wojewodę – nad tym trzeba by się zastanowić. Takie rozwiązania stosują nasi sąsiedzi od kilku lat. Chodzi tu o przyspieszenie okresu oczekiwania, jak i obniżenie kosztów uzyskiwania takich pozwoleń.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselGabrielaMaslowska">Ocena zasobów geotermalnych wykonana przez gminy może stać się podstawą oceny sporządzonej dla powiatu czy województwa. W ten sposób rozwiązalibyśmy jedno ze zobowiązań, które wynika z dyrektywy z 2009 r. zmieniającej wcześniejsze dyrektywy, a dotyczące przygotowania krajowego planu działań dla sprawniejszego, pełniejszego wykorzystania odnawialnych zasobów energii.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselGabrielaMaslowska">W moim przekonaniu ten projekt, który na pewno nie jest doskonały, mógłby się jednak stać poważnym elementem w takim planie działań w zakresie wykorzystania zasobów odnawialnych, który mamy do czerwca 2010 r. przedstawić na szczeblu Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselGabrielaMaslowska">Niezależnie od tych dobrodziejstw związanych z tym, że gminy byłyby właścicielami gotowych odwiertów, istotne jest też to, iż gminy łatwiej decydowałyby się na inwestycje na swoim terenie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselGabrielaMaslowska">Zainteresowanie różnymi formami energii odnawialnej rośnie, ale – jak wszyscy wiemy – dalekie jest od oczekiwanego, abyśmy mogli wywiązać się z nałożonych zobowiązań względem Unii Europejskiej. Dlatego trzeba robić wszystko, by upraszczać procedury i ułatwiać dostęp do odnawialnych źródeł energii.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselGabrielaMaslowska">Według obliczeń naukowców energia geotermalna ma największy udział w zasobach odnawialnych źródłach energii w Polsce – w granicach 98%, co potwierdziło w swoich publikacjach niemieckie Ministerstwo Środowiska. Dlatego właśnie w tym projekcie najwięcej uwagi poświęciliśmy temu rodzajowi energii.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselGabrielaMaslowska">I na zakończenie jeszcze jedna sprawa. Otóż chciałabym wyrazić wdzięczność tym wszystkim gminom, które kierowały swoje uwagi, propozycje do Kancelarii Sejmu. Wiele z tych propozycji było bardzo cennych i szczegółowych, dlatego podczas prac nad tym projektem ustawy powinno się je wykorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję. Za chwilę poproszę panią minister Joannę Strzelec-Łobodzińską o przedstawienie stanowiska rządu do projektu ustawy, a już teraz proszę państwa posłów o zgłaszanie do prezydium chęci zabrania głosu w dyskusji, żebyśmy mogli ustalić listę mówców i sprawnie przeprowadzić pierwsze czytanie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Pani minister – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJoannaStrzelecLobodzinska">Panowie przewodniczący, panie, panowie posłowie. We wrześniu ubiegłego roku wpłynął do Ministerstwa Środowiska i do Ministerstwa Gospodarki poselski projekt ustawy o odnawialnych zasobach energii i racjonalnym ich wykorzystaniu, opatrzony drukiem sejmowym nr 2307.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJoannaStrzelecLobodzinska">Stanowisko rządu zostało przygotowane przez Ministerstwo Gospodarki przy bezpośredniej współpracy z Ministerstwem Środowiska. Projekt tego stanowiska został rozpatrzony przez Komisję Stałą Rady Ministrów i przyjęty przez Radę Ministrów w styczniu bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJoannaStrzelecLobodzinska">Na wstępie chcę zaznaczyć, że aktualny poselski projekt jest bardzo zbieżny z projektem ustawy z 10 listopada 2005 r. opatrzonym drukiem sejmowym nr 1751 z V kadencji Sejmu, który to projekt został zaopiniowany negatywnie przez Radę Ministrów w dniu 29 sierpnia 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJoannaStrzelecLobodzinska">Przedłożony projekt zawiera liczne błędy techniczno-merytoryczne – nie będę ich teraz wymieniać, bowiem są one szczegółowe opisane w stanowisku rządu – poczynając od samych technik legislacyjnych, jak i definicji powoływanych w projekcie niezgodnych z tożsamymi definicjami zawartymi w innych aktach, np. w prawie energetycznym, które jest jakby podstawową ustawą normowanej materii.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJoannaStrzelecLobodzinska">Wymaga zaznaczenia, iż omawiany projekt powołuje się na nieobowiązujące już regulacje prawne, czego przykładem jest ustawa o podatku akcyzowym, tryby nie przewidywane w ustawie o finansach publicznych, nieobowiązujące wytyczne wspólnotowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Przepraszam bardzo. Proszę państwa, proszę o wyciszenie rozmów. Jest nas tu wiele, bo są aż trzy Komisje, a sala jest niewielka. W tym hałasie na pewno część z państwa nie słyszy wystąpienia pani minister i potem ciężko będzie odpowiedzialnie odnosić się do wniosków, jakie zapadną. Proszę cierpliwie poświęcić te kilkadziesiąt minut na wysłuchanie mówców.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Bardzo proszę kontynuować wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Nie będę szczegółowo omawiać uchybień techniczno-merytorycznych, bo – jak już powiedziałam – są wymienione w stanowisku rządu. Natomiast przejdę na uchybień natury stricte merytorycznych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">W ocenie rządu projekt poselski nie uwzględnia rzeczywistych kosztów wejścia w życie tych regulacji. Dotyczy to m.in. koncepcji przejęcia przez gminy na niezbywalną własność odwiertów „zastanowionych” – tu jest kwestia neologizmu – i „zlikwidowanych nadających się do rekonstrukcji”. Taki zapis nakłada na gminy pełną odpowiedzialność za stan techniczny tych odwiertów, w których często wody złożowe znajdują się pod ciśnieniem. Jest to ogromna odpowiedzialność wiążąca się z odpowiednimi nakładami finansowymi.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Ponadto projekt zobowiązuje Radę Ministrów do ustanowienia w drodze rozporządzenia ubezpieczeń od ryzyka działalności w zakresie rozpoznawania i wykorzystywania odnawialnych zasobów energii, co również wiąże się ze znacznym obciążeniem budżetu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Należy też stwierdzić, że poselski projekt ustawy jest sprzeczny z ustawą – Prawo geologiczne i górnicze, nie uwzględnia bowiem faktu, że złoża kopalin niestanowiące części składowych nieruchomości gruntowej są własnością Skarbu Państwa. Z faktu tego wynika, iż zasoby energii w takiej nieruchomości gruntowej stanowią własność Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Dodatkowo warto zauważyć, że ustawa nie może zmieniać lub uchylać przepisów regulujących sprawy, które nie należą do jej zakresu przedmiotowego lub podmiotowego. I tu bez nadmiernej szczegółowości wskazujemy przepisy ustanawiające nowe fundusze celowe albo określające nowe cele wykorzystania dotacji z Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Błędne jest również w tym projekcie odsyłanie do regulacji znajdujących się w innych ustawach – np. rozdział 4 dotyczący mechanizmów wspierania produkcji energii.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Na negatywną ocenę poselskiego projektu składa się też fakt pewnego uprzywilejowania energii odnawialnej wód termalnych wobec pozostałych źródeł energii, co jest niezgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju rekomendowaną w dyrektywie unijnej 2009/28.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Generalnie wydaje się, iż proponowany projekt nie uwzględnia wszystkich rodzajów odnawialnej energii i bardziej ukierunkowany jest tylko na geotermię – co oczywiście zasługuje też na wsparcie, ale ustawa powinna kompleksowo regulować problematykę związaną z promocją odnawialnych źródeł energii.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Należy wyjaśnić, że przyjęta w ubiegłym roku w kwietniu dyrektywa 2009/28 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, zmieniająca stare dyrektywy w tym zakresie …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Przepraszam panią minister. Państwo posłowie, choć właściwie słyszę tylko męskie głosy, więc panowie posłowie – nie chcę wymieniać nazwisk, ale jeszcze raz proszę przynajmniej o wyciszenie rozmów, żeby wszyscy słyszeli, co pani minister mówi.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Tak więc ubiegłoroczna dyrektywa o promowaniu stosowania energii ze źródeł odnawialnych do największych wyzwań, jakie ze sobą niesie, zalicza nałożenie określonych progów – w przypadku Polski 15% w bilansie energii finalnej – energii odnawialnej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Transpozycja tej dyrektywy będzie realizowana przez ustawę o odnawialnych źródłach energii. Taka ustawa jest przewidziana w pracach rządu na rok bieżący. W pierwszym półroczu będą gotowe założenia tej ustawy, a do końca roku przewidziane jest przyjęcie ustawy przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Minister Gospodarki podjął już prace nad rządowym projektem ustawy. Jak powiedziałam – założenia do ustawy będą przekazane do uzgodnień międzyresortowych, do konsultacji społecznych w pierwszym półroczu bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">W świetle tych informacji chcę zaznaczyć, iż bezprzedmiotowe jest dalsze procedowanie nad takim wyrywkowym projektem, jeżeli trwają prace nad całościowym uregulowaniem spraw związanych z energią odnawialną.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Mając na względzie przedstawione powyższe uwagi negatywnie opiniujemy poselski projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii. W opinii rządu projekt ten nie powinien być przedmiotem dalszych prac legislacyjnych – także ze względu na fakt, że podjęto już prace nad transpozycją dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Pragnę zaznaczyć, że w trakcie prac nad rządowym projektem ustawy o odnawialnych źródłach energii zostaną – w miarę możliwości – uwzględnione przepisy poselskiego projektu, jak np. te, które przewidują certyfikaty zielone również na ciepło. Jest to bardzo słuszny wniosek i na pewno uwzględnimy go w projekcie rządowym.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuwMGJoannaStrzelecLobodzinska">Reasumując – rząd wnioskuje o odrzucenie tego poselskiego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo pani minister. Otwieram dyskusję. Do głosu zapisało się już pięciu posłów: poseł Maks Kraczkowski, poseł Jerzy Gosiewski, poseł Andrzej Czerwiński, poseł Leonard Krasulski i pani poseł Anna Paluch. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Zgłasza się pan poseł Jan Szyszko. Czy ktoś jeszcze? Nie ma zgłoszeń. Wobec tego zamykam listę mówców.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Jeśli nie będzie sprzeciwu wyznaczam maksymalny czas wystąpienia do 4 minut. Jako pierwszy pan poseł Maks Kraczkowski – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Na początku składam wniosek o powołanie podkomisji, która zajęłaby się szczegółowo przedłożonym projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMaksKraczkowski">Uważam, że niezależnie od tego, iż rząd pracuje nad swoim projektem ustawy, powinniśmy mieć możliwość dojścia do wypracowania finalnego tekstu projektu. Posłowie powinni mieć możliwość dopracowania tego przedłożenia, ponieważ w toku dyskusji łatwiej jest pewne narzędzia udoskonalić niż tworzyć coś od początku, a póki co, nie ma rządowego projektu, o którym pani minister mówiła, w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselMaksKraczkowski">Nie widzę powodu, żeby przedłożenie już będące przedmiotem oceny trzech Komisji, nie mogło skorzystać z tej formuły, o której wspomniała pani minister, tzn. nie mogłoby uwzględnić postulatów rządowych. Ta możliwość może przecież zachodzić w obydwu kierunkach, nie tylko w jednym kierunku, tzn. przejęcia przez rząd inicjatyw poselskich.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselMaksKraczkowski">Jest też jeszcze inna kwestia. Jeżeli chcemy zajmować się sprawami energetyki odnawialnej i mamy taką możliwość, to być może będzie tak, że pomimo zmian zaproponowanych przez podkomisję, a następnie przez zgromadzone tu trzy Komisje, rząd nadal będzie podtrzymywał swoją negatywną opinię o tym projekcie, ale jednak w tym czasie będziemy mogli pracować nad konkretnymi rozwiązaniami, które być może w przypadku zafunkcjonowania projektu rządowego, o którym pani minister była uprzejma powiedzieć, będą mogły być wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselMaksKraczkowski">Tak więc stawiam wniosek o powołanie podkomisji z uzasadnieniem, które przed chwilą przedstawiłem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Teraz proszę o zabranie głosu przez pana posła Jerzego Gosiewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Pół godziny temu otrzymałem stanowisko rządu, które strona rządowa przesłała 10 lutego do Sejmu. Szkoda, że to stanowisko otrzymaliśmy tak późno, ale przez te pół godziny zdążyłem się z nim zapoznać i okazuje się, że większość uwag w nim zawartych jest pozytywna w stosunku do rozwiązań zawartych w projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselJerzyGosiewski">Z 2/3 treści stanowiska rządu wynika, że rzeczywiście ta ustawa przyczyniłaby się do poprawy wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Konkluzja tego stanowiska jest oczywiście inna.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselJerzyGosiewski">Chciałbym wskazać na kilka spraw. Otóż w stanowisku rządu wspomniano o negatywnej opinii rządu z 2007 r. wobec projektu ustawy z 2005 r., choć jest to inna ustawa.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselJerzyGosiewski">Zarzucono, że w art. 9 ust. 3 pkt 4 projektu powołano nieobowiązującą ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, ponieważ ta ustawa została znowelizowana. Przecież nic prostszego, jak podczas prac podkomisji to poprawić.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselJerzyGosiewski">Kolejny zarzut ze stanowiska rządu: „Art. 19 ust. 2 projektu jest niespójny z przepisami ustawy – Prawo geologiczne i górnicze.”. Otóż ustawa – Prawo geologiczne i górnicze jest teraz w Sejmie nowelizowana, więc wszystko można jeszcze poprawić w trakcie prac podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselJerzyGosiewski">Dlatego gorąco popieram wniosek o powołanie podkomisji, która będzie mogła szczegółowo zająć się poszczególnymi artykułami poselskiego projektu ustawy i będzie mogła wnieść ewentualne poprawki. Dzięki temu pójdziemy krok do przodu w wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii, do czego zobowiązani jesteśmy prawem Unii Europejskiej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję. Teraz proszę o zabranie głosu przez pana przewodniczącego Andrzeja Czerwińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Zacznę od tego, iż chciałbym z życzliwością przyjąć dobre intencje wnioskodawców. Jeśli chodzi o energię odnawialną jest to na tyle poważna sprawa, że nie ma takiej siły, żeby w pojedynkę którakolwiek grupa społeczna rozwiązała tę sprawę. Tym bardziej, że za tym stoją potężne koszty i odpowiedzialność naszego państwa przed Unią Europejską.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Nie ma takiej możliwości, żeby w nieuporządkowany sposób, bez zainteresowania do tego przedsięwzięcia również naszego społeczeństwa, indywidualnie „załatwiać” sprawy, na których nawet ktoś się zna, ale nie są one spójne z konkretną polityką państwa.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Tu chciałbym prosić moich kolegów z Platformy Obywatelskiej, aby mnie wysłuchali, bo inaczej użyję swoich wpływów, by pokazać „ja tu rządzę” – przepraszam panie Andrzeju.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Chciałbym też podkreślić pewną nieścisłość w tym, co powiedział przewodniczący Maks Kraczkowski. I to nie dlatego, żeby coś wypominać, ale są pewne dokumenty, które muszą być na wstępie załatwione.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Otóż do tych dokumentów należy „Polityka energetyczna państwa do 2030 r.” i ten dokument jest. Załączniki do tego dokumentu też są.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Przypomnę tu dwa podstawowe. Pierwsza rzecz to bilans energetyczny. Druga rzecz to kompleks czy zestaw spraw legislacyjnych, które mają być wykonane do 2012 r. Ten zestaw przygotowywanych ustaw jest konieczny.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Tak więc, patrząc z perspektywy pewnej strategii, która jest obowiązkiem nałożonym przez Unię i którą przyjęliśmy, jak kraj, geotermia na pewno jest ważnym czynnikiem.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Pani poseł powiedziała, że 98% źródeł odnawialnych jest w ziemi. To fakt. Tylko, że to ciepło jest tak głęboko schowane, że technicznie w tej chwili jest niemożliwe do wyciągnięcia. Czy zatem to ciepło jest na tyle atrakcyjne, że ktoś z naszych obywateli za to będzie chciał zapłacić?</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Kolejna rzecz – przeniesienie obowiązku zajęcia się odwiertami na jednostki samorządu terytorialnego. Moim zdaniem jest to rozwiązanie niekonstytucyjne, bo jeśli nałożymy zadanie, a nie damy środków finansowych, nie damy narzędzi do realizacji, to tak, jakbyśmy „oddali problem koledze”.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Oczywiście konieczne jest, aby zaangażować jednostki samorządu terytorialnego – szczególnie szczebla wojewódzkiego – bo plany zaopatrzenia w energię muszą być projektowane przez samorządy, ale te plany muszą być spójne ze strategią i bilansem naszego państwa. To nie może być tak, że ktoś ma pomysł na to czy tamto i chce to zrobić, bo to jest dobre. To wszystko musi się zbilansować, żebyśmy nie płacili olbrzymich kar.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Zmierzam do konkluzji. Chciałbym, żeby ta deklaracja państwa, którzy składacie ten wniosek, o pomocy w rozwiązywaniu problemów była złożona w dobrej wierze.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Chciałbym też przed Komisją Gospodarki zaciągnąć pewne zobowiązanie, iż dobre propozycje, które też są zawarte w tym projekcie, jeśli chodzi o geotermię i współpracę z samorządem terytorialnym, wykorzystamy przy porządkowaniu tych dokumentów rządowych, które są ujęte w harmonogramie konkretnych ustaw zaplanowanych do 2012 r. Do końca tego roku takich ustaw zaplanowano 12.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Stąd wyciągając rękę w stronę wnioskodawców przedłożonego projektu ustawy chciałbym w tej atmosferze zgłosić wniosek o odrzucenie tego projektu w pierwszym czytaniu, bo – nazywając rzecz po imieniu – wprowadziłby dziś więcej chaosu niż porządkowania tej niezmiernie ważnej tematyki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Kraczkowski ad vocem – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMaksKraczkowski">Zwracam się do pana przewodniczącego Czerwińskiego. Ja bardzo cenię pana przewodniczącego – cenię również poczucie humoru pana przewodniczącego. Otóż podobnie, jak w przypadku swobodnej działalności gospodarczej, kiedy to pan przewodniczący mówił, że ceni projekt złożony przez Prawo i Sprawiedliwość, szanuje opinie, w których twierdzono, iż jest to projekt dalej idący niż projekt rządowy i w pewnym sensie bardziej pełny, a jednocześnie zgłosił wniosek o jego odrzucenie w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselMaksKraczkowski">Teraz mamy podobną sytuację. Ja odwoływałem się do wypowiedzi pani minister, która mówiła, że praca nad tym przedłożeniem jest o tyle nieuzasadniona, że przedłożenie rządowe jest w fazie tworzenia się.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselMaksKraczkowski">Tak więc podniosłem argument wynikający z faktu przedłożenia przez posłów Prawa i Sprawiedliwości dokumentu dziś, teraz, tutaj.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselMaksKraczkowski">Oczywiście możemy pokłócić się o prace nad nim – i o to apeluję – możemy iść po najmniejszej linii oporu, czyli odrzucić projekt, który został złożony w ramach inicjatywy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselMaksKraczkowski">Dobrą tradycją Komisji Gospodarki było to, że przedłożenia, które trafiały pod jej obrady, zawsze były traktowane w sposób poważny. Praca posłów była doceniania chociażby w tym, że mieli oni możliwość dopracowania swoich projektów w trakcie prac podkomisji. I o to tylko prosimy.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PoselMaksKraczkowski">Oczywiście decyzja w tej sprawie zapadnie w ramach wspólnego posiedzenia trzech Komisji, ale uważam materiał przedłożony na tym etapie nadaje się do tego, by był poddany dalszym pracom w podkomisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję. Teraz proszę o zabranie głosu przez pana posła Leonarda Krasulskiego. Następnym mówcą będzie pani poseł Anna Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Chciałbym zapewnić pana przewodniczącego Czerwińskiego, że nie ma w tym ducha żadnego ojca. To po prostu jest projekt poselski, a sama przedstawicielka wnioskodawców – pani poseł Gabriela Masłowska – powiedziała, iż zauważa pewną niedoskonałość tego projektu. Dlatego dobrze byłoby, abyśmy mogli się nad tym projektem pochylić czekając na projekt rządowy, bo nasza praca nad tym projektem zdeterminuje ministerstwo do jak najszybszego przedłożenia projektu rządowego. Wówczas moglibyśmy się pochylić nad obydwoma projektami i właściwie je ocenić.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselLeonardKrasulski">Mnie bardzo interesują zasoby energii wiatrowej, bo życie toczy się dalej – powstają firmy, które sprowadzają stare, zdezelowane wiatraki o wysokości 200m, a stawia się je tam, gdzie właściciel tego gruntu nie ma o tym zielonego pojęcia, choć zezwolenie wydał starosta czy wójt. Tak np. jest w odległości 25-28km na terenie między Elblągiem a Morągiem, gdzie ma stanąć 400 wiatraków o wysokości 200m, a właściciele tych gruntów nie mają pojęcia o tym, że ma tam powstać farma wiatrowa.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselLeonardKrasulski">Dlatego uważam, że powinniśmy jak najszybciej przystąpić do pracy nad tym projektem ustawy – choćby po to, żeby zdeterminować, zdopingować prace ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselLeonardKrasulski">Ja też mam pewne wątpliwości – chodzi o pewne luki prawne – choć podpisałem się pod tym projektem, ale tym bardziej trzeba szybko zabrać się do pracy, żeby te mankamenty usunąć.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselLeonardKrasulski">Bardzo bym jednak prosił, aby nie pojawiały się takie propozycje, jak w wypowiedzi pana przewodniczącego Czerwińskiego – chodzi o automatyczne odrzucenie projektu – bo one świadczą o bufonadzie, a nie o pokorze wobec potrzeb i wobec ludzi. Bo ludzie na wsi np. organizują się i są przeciwni stawianiu tych wiatraków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję panu posłowi. Teraz głos zabierze pani poseł Anna Paluch, a następnie pan poseł Jan Szyszko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAnnaPaluch">Szanowne prezydium, szanowni państwo, szanowna pani minister. Odnosząc się do wypowiedzi pani minister i krytycznych uwag zgłoszonych na początku pozwolę sobie zauważyć, że jeśli chodzi o projekty przyczynkowe – bo to było krytykowane, że w sposób niezupełny, niecałkowity ten projekt traktuje problemy – to w zasadzie w tej chwili mamy prawdziwy zalew projektów jednoartykułowych, incydentalnych, przyczynkowych, które w bardzo wycinkowy sposób traktują problem, do którego się odnoszą. Od dwóch lat nie robimy nic innego, tylko takie incydentalne, jednoartykułowe projekty przerabiamy – jakby koalicji nie było stać na lepsze, bardzie wydarzone projekty. To pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselAnnaPaluch">Kwestia kolejna – tu odnoszę się do deklaracji pani minister. Kiedy do Sejmu dotrze projekt rządowy? My stale słyszymy, że jakiś projekt rządowy już jest przygotowywany – choćby w sferze prawa budowlanego słyszymy to od dwóch lat – a potem nic do nas nie trafia. Dlatego chciałabym usłyszeć jasną deklarację – myślę, że większość posłów zgromadzonych na tej sali również – kiedy ten projekt rządowy do nas dotrze, a jeśli są jakieś prace prowadzone, to jaki jest etap tych prac, jakie są rokowania i jaki jest harmonogram czasowy?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselAnnaPaluch">Następna kwestia – chodzi o krytyczną opinię rządu do projektu ustawy z 2005 r. Otóż każdy świadomy i krytycznie nastawiony do życia polityk ma świadomość, że energetyka odnawialna to nie jest prosta sfera i że są tu plusy i minusy.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselAnnaPaluch">Chciałabym zwrócić uwagę szanownych zebranych na fakt, że mamy zobowiązania zaciągnięte wobec Unii Europejskiej – chodzi o osiągnięcie 7,5% energii ze źródeł odnawialnych do 2010 r. W tej chwili mówi się, że mamy 5,5% i – jak widać – inwestowanie w energetykę odnawialną nie postępuje w taki sposób, abyśmy mogli być, jako Polska, zadowoleni.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoselAnnaPaluch">Dlatego bezsprzecznie konieczne są instrumenty stymulowania inwestycji związanych z energetyką odnawialną. Jeżeli mamy do czynienia z zielonymi certyfikatami, z premiowaniem kogeneracji czy innych oszczędnych sposobów wytwarzania energii, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy to rozszerzyli i przewidzieli tu jakieś ulgi dla inwestujących.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PoselAnnaPaluch">Pani minister, pozwolę sobie zauważyć – w kontekście tych krytycznych uwag – że z jednej strony krytykuje się poselski projekt, a drugiej strony kieruje się do innej Komisji druk nr 2566 odnoszący się do ułatwień w dziedzinie energetyki wiatrowej, który jest kompletnym nieporozumieniem i też spycha na barki gmin inwestowanie.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PoselAnnaPaluch">Krótko mówiąc – jest to szalona niekonsekwencja, pani minister, jeżeli z jednej strony krytykuje się projekt złożony przez opozycję, a inny złożony przez posłów koalicyjnego klubu, posiadający identyczne mankamenty, wpycha się do prac w podkomisji i usiłuje się zmusić posłów do pracy nad niewydarzonym i bardzo wątpliwej jakości projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAnnaPaluch">Jeszcze tylko ostatnie zdanie, bo chciałabym odnieść się do wypowiedzi pana posła Czerwińskiego, że skwapliwie zostanie wykorzystany ten nasz dorobek.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselAnnaPaluch">Panie pośle, ja wierzę. Jestem głęboko przekonana, że intensywność i zapał z jakim państwo korzystacie z naszych pomysłów odrzucając nasze projekty i przenosząc je do swoich, przejdzie do annałów polskiego parlamentaryzmu. Żadne prawo własności tego procederu nie zabrania, ale myślę, że długo trzeba byłoby szukać podobnych przykładów w historii naszego parlamentaryzmu.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselAnnaPaluch">Ja nie wątpię, że państwo to przepiszecie, ale uważam, że powinniśmy zacząć procedować nad naszym projektem i proszę potraktować mój głos jako poparcie dla wniosku o powołanie podkomisji. Nic tak nie stymuluje rządu, jak fakt iż Komisja pracuje nad jakimś konkurencyjnym projektem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję pani poseł. Teraz proszę o zabranie głosu przez pana ministra Jana Szyszko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanSzyszko">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Ja również nie otrzymałem i nie miałem możliwości zapoznania się ze stanowiskiem rządu w sprawie tego projektu ustawy. Niemniej z wielką uwagą wysłuchałem tego, co pani minister w miarę sprawnie odczytała z kartki i w związku z tym mam pewne wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselJanSzyszko">Po pierwsze, pani minister powiedziała, że nie chce wchodzić w szczegóły, ale ten projekt nie jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Wydaje mi się, że te szczegóły są tu niezwykle istotne.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselJanSzyszko">Chcę pani powiedzieć, że ja z tym słowem wytrychem spotykałem się wielokrotnie i np. udało się już dwa procesy przed ETS wygrać, mimo że mówiono, iż coś jest niezgodne z prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselJanSzyszko">Kolejna rzecz. Pani minister wyraziła wielką troskę o analizy gospodarcze i ekonomiczne tego projektu. Być może pani minister ma rację i może można to pogłębić. Natomiast czy nie uważa pani, że podjęte przez obecny rząd zobowiązania pakietu energetyczno-klimatycznego 3x20 nie poprzedziły żadne analizy gospodarczo-ekonomiczne, a one totalnie niszczą polską energetykę.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoselJanSzyszko">Pani minister wspomniała o wynegocjowanym 15% udziale energii odnawialnej w ogólnym bilansie. Pytam – na jakiej zasadzie zostało to zrobione?</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PoselJanSzyszko">Mam też pytanie do przewodniczącego Komisji Gospodarki. Otóż powiedział pan, że to jest niezgodne z polityką energetyczną państwa do 2030 r., czy też że zakłóca to tę politykę. Pytam – czy to jest spójne?</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PoselJanSzyszko">I ostatnia rzecz. Pani minister powiedziała, że projekt faworyzuje geotermię. Pani minister, mnie wydaje się, że trzeba wartościować układy, a więc wartościować zasoby odnawialnych źródeł energii.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PoselJanSzyszko">Obok mnie siedzi jeden z twórców inwentaryzacji zasobów energetycznych ze źródeł odnawialnych – to jest szkoła prof. Sokołowskiego. Obok mnie siedzi pan prof. Kozłowski i z tego co ja wiem, to sytuacja wygląda w ten sposób, że zasoby geotermalne Polski – nie mówię już o geotermicznych – przewyższają kilkudziesięciokrotnie potrzeby roczne. W związku z tym warto byłoby się nad tym pochylić, bo to jest ogromny majątek, który jest nie tak głęboko, bo jest na głębokości od 2,5 do 6,5 tys. m – mówię tu o geotermii.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#PoselJanSzyszko">Szanowni państwo, może podam jeszcze jeden przykład – chodzi o geotermię toruńską. Otóż chce państwu powiedzieć, że geotermia toruńska okazała się jednak sukcesem. Tam jest wypływ od 500 do 700 m3 wody o temperaturze 65°C. Czy państwo sobie wyobrażacie ile energii trzeba byłoby zużyć, żeby podgrzać na godzinę 700 m3 wody do temperatury 65ºC? A skoro można podgrzać i tyle zużyć energii, to znaczy, że można również tę energię odzyskać. To są prawa fizyczne, ale po szkole podstawowej czy średniej można już z tego sobie zdawać sprawę.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#PoselJanSzyszko">O ile jesteśmy już przy sprawach geotermii i jej uprzywilejowania, to wydaje się – pani minister – że jest inaczej. Uprzywilejowane w tej chwili są wiatraki. Polska jest totalnie „zawiatraczona”, a koszt energii – dzięki temu, że mamy specjalny system dopłat – są niebotyczne. To nie opłaca się polskim inwestorom, tylko inwestorom zagranicznym i to nie ma nic wspólnego ani z naszymi zobowiązaniami wynikającymi z traktatu akcesyjnego – bo pewnie o tym pani minister mówiła podając te 7,5% do 2010 r.– jak również nie ma nic wspólnego z pakietem klimatyczno-energetycznym.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#PoselJanSzyszko">W związku z tym będę oczywiście prosił, aby pani minister podała mi te szczegóły odnośnie prawa Unii Europejskiej, bo siłą rzeczy zaczynam się specjalizować w tym prawie. Jednocześnie całkowicie wspieram wniosek pana posła Maksa Kraczkowskiego, aby powołać podkomisje, a potem zacząć prace nad projektem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Listę mówców zamknęliśmy. Oczywiście i pani poseł, jako przedstawiciel wnioskodawców, i pani minister w imieniu rządu mają prawo zabrać głos i jeżeli tego panie będą oczekiwały, to bardzo proszę. Zachęcałbym tylko, żeby zmieścić się w granicach 2-3 minut.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Rozumiem, że państwo posłowie mają wyrobioną opinię odnośnie złożonych wniosków. Przypominam, że są dwa wnioski. Pierwszy wniosek jest o powołanie podkomisji, drugi wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Zgłasza się przedstawiciel Biura Legislacyjnego – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">W pierwszym czytaniu został złożony wniosek o odrzucenie projektu i należy go rozpatrzyć w pierwszym czytaniu. Wniosek o powołanie podkomisji jest nie tak daleko idący, więc po pierwsze powinien być głosowany w drugiej kolejności, a po drugie taki wniosek o powołanie podkomisji głosowany jest w następnym etapie pracy nad projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję. Rzeczywiście mieliśmy pewne wątpliwości – stąd ta dodatkowa informacja.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Jeszcze raz przypominam państwu, że podczas pierwszego czytania będziemy głosowali wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu, a następnie po zamknięciu pierwszego czytania – oczywiście jeżeli pierwszy wniosek nie przejdzie – przystąpimy do głosowania drugiego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Zgłasza się pani poseł Masłowska – bardzo proszę zmieścić się w 2 minutach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Powiem krótko. Był tu podnoszony problem obciążania zadaniami gmin. Otóż jako poseł zamówiłam opracowanie dla wszystkich gmin Lubelszczyzny zasobów energii geotermalnej, słonecznej i wiatrowej. Wykonał to zespół nieżyjącego już słynnego prof. Sokołowskiego, a koszt tego był nie większy niż 20 tys. zł, więc gdyby chodziło o koszt sporządzania samej oceny, to problemu tu nie widzę. Mówiono tu o kosztach opieki nad odwiertami. A ile teraz one kosztują? Gminy nawet nie wiedzą, że je mają na swoim terenie. Takich kosztów po prostu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselGabrielaMaslowska">I jeszcze jedno. Pan przewodniczący Czerwiński zarzucił nam, że mówimy o czymś co jest nie do wykorzystania. Dlatego chciałabym prosić o umożliwienie wypowiedzenia choć jednego zdania przez pana prof. Kozłowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Zgoda. Nie wiem jak długie będzie to zdanie, ale prosiłbym, żeby to było w miarę krótkie choć rozumiem, że złożone zdanie. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#HenrykKozlowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Ustawa o odnawialnych zasobach energii i racjonalnym ich wykorzystaniu jest koncepcją na budowę w Polsce energetyki rozproszonej, co jest absolutną koncepcją Unii Europejskiej i tendencji światowych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#HenrykKozlowski">Druga sprawa. Panie doktorze, panie pośle Czerwiński – nie jest prawdą, że jesteśmy przygotowani do budowy energetyki geotermicznej. Muszę panu powiedzieć, że rząd nie ma żadnej koncepcji, aby w 2030 r. zbudować 40 tys. MW energii czystej. A my mamy opracowane 3 technologie. Jedna technologia będzie w tym roku złożona – możemy właśnie zbudować nawet 50 MW energii elektrycznej geotermicznej. I to jest ad vocem dla pańskich wątpliwości, bo pan powątpiewa w to, co twierdzi autor projektu, który jest absolwentem Akademii Górniczo-Hutniczej. Nawiasem mówiąc pan też chyba jest absolwentem tej uczelni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję panu profesorowi. Okazuje się, że muszę jeszcze dopuścić do głosu pana posła Czerwińskiego z krótkim – mam nadzieję – ad vocem do wypowiedzi pana profesora. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselAndrzejCzerwinski">Ostatnia rzecz, którą można mi zarzucić, to sceptycyzm. Jestem bardzo za tym, żeby geotermia była dobrym źródłem energii w naszym kraju. Jednak oprócz prof. Sokołowskiego, którego miałem zaszczyt poznać w 2001 r., znam szereg innych profesorów – choćby Wojciecha Góreckiego, który opracował atlas geotermalny w Polsce i który m.in. mówił, iż ojciec Rydzyk pomylił się przed wynikami o 30 km. Tak więc to nie jest sceptycyzm.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselAndrzejCzerwinski">To, co chciałem przedstawić w swoim krótkim wystąpieniu, to podkreślić, iż powinniśmy mieć czas na uporządkowanie i skonfrontowanie różnych zdań i na spokojne przeznaczenie pewnych dużych nakładów, które są konieczne, żeby urzeczywistnić odnawialne źródła energii jako przemysłowe źródła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Dziękuję bardzo. Przystąpimy teraz do glosowania nad formalnym wnioskiem zgłoszonym przez pana posła Czerwińskiego o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem tego wniosku, czyli za odrzuceniem projektu ustawy w pierwszym czytaniu? (21)</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Kto jest przeciw? (32)</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Kto się wstrzymał od głosu? (0).</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły ww. wniosek, a tym samym opowiedziały się za dalszą pracą nad przedłożonym projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy i przystępujemy do przegłosowania wniosku o powołanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego wniosku? Nie ma sprzeciwu. Rozumiem, że możemy przystąpić do powołania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Proszę państwa, ponieważ w posiedzeniu uczestniczą 3 Komisje, więc proponuję, abyśmy powołali podkomisję w której składzie znajdzie się 6 przedstawicieli Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej, 4 przedstawicieli Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości, 2 przedstawicieli Sojuszu Lewicy Demokratycznej, 1 przedstawiciel Polskiego Stronnictwa Ludowego ewentualnie innych posłów, którzy chcieliby się zgłosić.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Informuję, że do pracy w podkomisji zostali zgłoszeni i wyrazili wolę pracy następujący posłowie: Adam Gawęda, Anna Paluch, Jan Szyszko, Leonard Krasulski, Adam Krzyśków, Jan Kamiński, Tomasz Tomczykiewicz, Henryk Milcarz, Jan Kochanowski, Adam Żyliński, Michał Jaros, Janusz Cichoń i Marek Zieliński.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w tym składzie? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje powołały podkomisję do pracy nad drukiem nr 2307.</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Członków podkomisji proszę o pozostanie na sali po zakończeniu posiedzenia w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-33.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekKuchcinski">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji: Gospodarki, Samorządu terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>