text_structure.xml 16 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">W imieniu przewodniczącego Wojciecha Jasińskiego i w swoim własnym otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki i Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Witam posłów i zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek za przyjęty. Nie ma sprzeciwu, zatem przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Projekt z druku nr 149 został skierowany do Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 11 stycznia br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 149.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Rząd przedkłada projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o udziale Republiki Bułgarii i Rumunii w Europejskim Obszarze Gospodarczym, podpisanej w Brukseli 25 lipca 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">W pewnym sensie jest to formalność. Zgadzając się na rozszerzenie Unii Europejskiej o te dwa kraje, automatycznie podjęto decyzję, że Bułgaria i Rumunia objęte zostaną Europejskim Obszarem Gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Zgodnie z art. 128 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Republika Bułgarii i Rumunia, stając się członkami Unii Europejskiej z dniem 1 stycznia 2007 r., powinny również stać się stronami Porozumienia EOG.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Kraje te z dniem 6 lipca 2006 r. rozpoczęły negocjacje umowy o uczestnictwie Republiki Bułgarii i Rumunii w Europejskim Obszarze Gospodarczym i czterech powiązanych umów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Były to: Umowa w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską a Królestwem Norwegii w sprawie Programu Współpracy dla Gospo­darczego i Zrównoważonego Rozwoju Bułgarii, Umowa w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską a Królestwem Norwegii w sprawie Programu Współpracy dla Gospodarczego i Zrównoważonego Rozwoju Rumunii, Protokół Dodatkowy do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Islandii w następstwie przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, Protokół Dodatkowy do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii w na­stępstwie przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Stronami negocjacji były – z jednej strony Komisja Europejska, reprezentująca państwa członkowskie, oraz Republika Bułgarii i Rumunia, a z drugiej strony – państwa EFTA, będące stronami EOG, tj. Królestwo Norwegii, Republika Islandii i Księstwo Lichtensteinu z drugiej strony. Negocjacje zakończyły się dnia 29 marca 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Polska poparła akcesję Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej. Konsekwencją tej akcesji jest również uczestnictwo Republiki Bułgarii i Rumunii w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Popierając akcesję Bułgarii i Rumunii do EOG, Polska opiera się zarówno na postanowieniach Porozumienia EOG, że akcesja do UE powinna nastąpić jednocześnie z akcesją do EOG, jak i na zasadzie wspólnych korzyści, jakie rozszerzenie EOG przynosi państwom członkowskim np. w kwestii rozszerzenia koncesji unijnych w handlu artykułami rybnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Umowa o udziale Republiki Bułgarii i Rumunii w Europejskim Obszarze Gospodarczym została podpisana w dniu 25 lipca 2007 r. w Brukseli przez upoważnionych przedstawicieli państw członkowskich. Ze strony polskiej umowę podpisał ambasador Jan Tombiński.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Zasadnicza część Umowy o udziale Republiki Bułgarii i Rumunii w Europejskim Obszarze Gospodarczym dostosowuje Porozumienie EOG do rozszerzenia Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zgodnie z Trakta­tem o przystąpieniu Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej. Zmiany mają charakter technicznych adaptacji okresów przejściowych, uzgodnionych podczas negocjacji akcesyjnych Bułgarii i Rumunii do UE.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Poza zmianami technicznymi państwa EFTA-EOG, czyli Królestwo Norwegii, Republika Islandii i Księstwo Lichtensteinu ustanowiły dla Republiki Bułgarii i Rumunii mechanizm finansowy EOG (21,5 mln euro dla Bułgarii i 50,5 mln euro dla Rumunii) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 30 kwietnia 2009 r. oraz Norweski Mechanizm Finansowy (20 mln euro dla Bułgarii i 48 mln euro dla Rumunii) w tym samym okresie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">W zamian Wspólnota Europejska udzieli Królestwu Norwegii i Republice Islandii koncesji we wzajemnym handlu towarami rybnymi. Wspólnota Europejska wprowadziła roczne dodatkowe kontyngenty bezcłowe w imporcie z Norwegii na makrele w wysokości 9300 ton, na śledzie w wysokości 1800 ton, na filety ze śledzi w wysokości 600 ton, na pozostałe ryby 2200 ton, na łososiowate – 2000 ton i krewetki – 2000 ton.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Jeśli chodzi o import z Islandii, dodatkowe bezcłowe kontyngenty wynoszą: na homary – 520 ton, na filety z karmazyna – 750 ton.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Negocjacje przedłużyły się i zostały zakończone w dniu 29 marca 2007 r., w związku z czym, dla zagwarantowania właściwej realizacji Porozumienia EOG, należało zadbać o to, aby umowa o rozszerzeniu EOG weszła w życie jak najszybciej, dlatego też umowa stosowana jest tymczasowo, do czasu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Wejście w życie Umowy o udziale Republiki Bułgarii i Rumunii w Europejskim Obszarze Gospodarczym nastąpi po wypełnieniu przez wszystkie państwa członkowskie EOG ich wewnętrznych procedur ratyfikacyjnych. Jak wspomniałem, do tego czasu umowa stosowana jest tymczasowo.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Skutkiem gospodarczym przedmiotowej umowy jest wzrost kwot bezcłowych na niektóre towary rybne importowane z Republiki Islandii i Królestwa Norwegii. Umożliwi to polskim przetwórcom bezcłowy zakup importowanego z powyższych krajów surowca, w szczególności śledzia i makreli, niezbędnych do produkcji przetworów rybnych.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Skutkiem finansowym jest pomniejszenie dochodów budżetu ogólnego Unii Europejskiej z tytułu dodatkowego bezcłowego kontyngentu na wybrane artykuły rybne z Republiki Islandii i Królestwa Norwegii.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Ogółem wpływy z ceł, w związku z dodatkowym bezcłowym kontyngentem, przyjmując średnie wartości na rynku krajowym w 2006 r., będą niższe o ok. 5,3 mln euro, z czego wpływy do budżetu Unii Europejskiej będą niższe o ok. 4 mln euro, biorąc pod uwagę, że 75% z ogólnej kwoty wynikającej z wprowadzonych preferencji celnych jest pobierane przez budżet wspólnotowy, a 25% pozostaje w budżetach krajowych państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">W celu wyrównania tej utraty dochodów przez budżet Unii Europejskiej państwa członkowskie będą musiały wpłacić dodatkowo środki własne w odpowiednich proporcjach. W odniesieniu do Rzeczypospolitej Polskiej będzie to kwota ok. 382 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Dodatkowo należy uwzględnić zmniejszenie wpływów do budżetów krajowych państw członkowskich. W celu oszacowania skali zmniejszenia dochodów poszczególnych państw członkowskich proponuje się przyjęcie założenia, że rozkład importu z krajów trzecich na wszystkie kraje członkowskie UE odpowiada strukturze wpłat z tytułu środka własnego pochodzącego z opłat celnych. Dla Rzeczypospolitej Polskiej udział ten wynosi według założeń na 2006 r. ok. 1,7%.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Obniżenie dochodów budżetu ogólnego UE, na skutek wprowadzenia preferencji celnych, o kwotę 5,3 mln euro, spowoduje mniejsze wpływy do budżetu krajowego Rzeczypospolitej Polskiej o kwotę 345 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMarcinKorolec">Ogółem skutki finansowe dla Rzeczypospolitej Polskiej można oszacować na poziomie ok. 727 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów ma pytania do przedstawicieli rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejGalazewski">Mam pewną sugestię. Umowy, które dotyczą Unii Europejskiej, są przed podjęciem dyskusji omawiane i dyskutowane przez Komisję do Spraw Unii Europejskiej. Byłoby dobrze, żeby w następnej fazie, kiedy omawiamy propozycje konkretnych aktów prawnych, ta informacja docierała do Komisji Spraw Zagranicznych, ze wskazaniem, jakie stanowisko zajęła Komisja do Spraw Unii Europejskiej w danej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselAndrzejGalazewski">W tym konkretnym przypadku stanowisko Komisji było zgodne ze stanowiskiem rządu. Chodzi o to, aby uniknąć hipotetycznej sytuacji, w której Komisja do Spraw Unii Europejskiej miałaby inne zdanie, a członkowie innych komisji nie wiedzieliby o tym.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselAndrzejGalazewski">Oczywiście można mieć odmienne zdanie, ale ważne jest, aby mieć świadomość, że dana sprawa była już omawiana i opiniowana.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselAndrzejGalazewski">Jest to propozycja dla rządu, aby w uzasadnieniu znalazła się informacja o stanowisku Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Wydaje mi się, że tę uwagę powinno skierować prezydium Komisji do Spraw Unii Europejskiej, którego pan poseł jest członkiem, do marszałka Sejmu, gdyż to marszałek kieruje projekty do odpowiednich komisji do pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy są inne zgłoszenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKarolKarski">Chciałbym wyjaśnić intencje propozycji posła Andrzeja Gałażewskiego. Stroną tej umowy, obok państw, jest również Wspólnota Europejska. Kiedy podejmowana była decyzja o związaniu się umową przez Wspólnotę Europejską, stanowisko rządu było również opiniowane przez Komisje do Spraw Unii Europejskiej Sejmu i Senatu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKarolKarski">W związku z tym nasz parlament zajął już stanowisko w sprawie tej umowy, aczkolwiek pod kątem tego, jak powinien przedstawiciel polskiego rządu głosować w Radzie Unii Europejskiej w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKarolKarski">Uważam to za bardzo dobrą propozycję, aby rząd w przyszłości w uzasadnieniu do projektu ustawy ratyfikacyjnej wskazywał, że parlament już zajmował się tą kwestią i jakie zajął stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w debacie? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy w Komisji. Czy pan minister chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMarcinKorolec">Przedstawię wnioski panów posłów członkom rządu i odpowiednia informacja będzie uwzględniona w uzasadnieniu do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy są uwagi to tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Otrzymali państwo pozytywną opinię Biura Analiz Sejmowych, podpisaną przez panią Agnieszkę Grzelak.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi do ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorElzbietaStrzepek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przystępujemy do głosowania. Kto z posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy z druku nr 149 bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby sprawozdawcą został poseł Dariusz Lipiński.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy są inne propozycje? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselDariuszLipinski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy ktoś z posłów jest przeciwny powierzeniu posłowi Dariuszowi Lipińskiemu funkcji sprawozdawcy? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosu sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Protokół z posiedzenia zostanie wyłożony w sekretariatach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofLisek">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>