text_structure.xml 62.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: w pkt 1 zaopiniowanie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2011; w pkt 2 zaopiniowanie wniosku ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury; w pkt 3 zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 36 i 65; w pkt 4 zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie utworzenia nowej rezerwy celowej i w pkt 5 zaopiniowanie wniosku ministra skarbu państwa w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Skarbu Państwa. Czy są uwagi do dzisiejszego porządku posiedzenia. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chcę w imieniu pań i panów posłów bardzo serdecznie przywitać na posiedzeniu Komisji przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chcę przywitać bardzo serdecznie panią Hannę Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Marka Buciora podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, pana Piotra Żuchowskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz pana Kazimierza Plocke sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam również pana Adama Leszkiewcza podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa oraz pana Wojciecha Skibę prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przechodzimy do realizacji porządku dzisiejszego posiedzenia. Chcę poprosić o przedstawienie wniosku dotyczącego zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2011 r. Uzasadnienie wniosku przedstawi minister pracy i polityki społecznej. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Pani przewodnicząca, przekażę głos prezesowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychWojciechSkiba">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, prosimy o pozytywne zaopiniowanie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zmiany polegają na rozdysponowaniu ponadplanowych przychodów, które osiągnęliśmy w okresie od stycznia do maja 2011 r. w łącznej kwocie 154.595 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrezesPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychWojciechSkiba">Chodzi o zwiększenie wydatków na przelewy redystrybucyjne wymienionych w części B pkt III ppkt 6 o 52.419 tys. zł, zwiększenie o 45.000 tys. zł wydatków na realizację działań wyrównujących różnice między regionami, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, zwiększenie o 4000 tys. zł wydatków na finansowanie w części lub całości badań, ekspertyz i analiz, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. b), zwiększenie o 6000 tys. zł wydatków na zadania zlecone organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 36, oraz zwiększenie o 47.813 tys. zł wydatków na zatwierdzone przez radę nadzorczą programy służące rehabilitacji społecznej i zawodowej, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a), w tym na „Komputer dla Homera” – 15.000 tys. zł, na „Pegaz 2010” – 30.000 tys. zł, „Pitagoras” – 2000 tys. zł oraz „Wczesną pomoc dziecku niepełnosprawnemu” – 813 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo. W uzupełnieniu wypowiedzi prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymaliście państwo uzasadnienie wniosku na piśmie, załącznik – plan finansowy po zmianach, a także pismo ministra finansów, w którym znajduje się informacja, że przedstawione zmiany zostały zaakceptowane. Otwieram dyskusję w sprawie wniosku dotyczącego zmian w planie finansowym PFRON. Kto z państwa posłów chce zabrać głos? Pani poseł Maria Zuba, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMariaZuba">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, te zmiany są bardzo potrzebne, ponieważ ludzie czekają na pieniądze w oddziałach regionalnych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, niemniej jednak zastanawia mnie, dlaczego w planie finansowym, który jest załącznikiem do ustawy budżetowej na 2011 r., zaplanowane przychody w tak bardzo dużym stopniu odbiegają od przychodów zrealizowanych. Z czego to wynika? Przecież 154.000 tys. zł to bardzo znacząca kwota.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselMariaZuba">Dopiero dzisiaj te zwiększone przychody są wykazywane, a tymczasem sytuacja w oddziałach regionalnych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest krytyczna, czy nawet bardzo krytyczna. Jesteśmy na bieżąco informowani o sytuacji w oddziałach regionalnych. Tak się składa, że wiemy o dramatycznej sytuacji nie tylko w swoich okręgach wyborczych, ale również w innych, ponieważ regionalne oddziały szukając pomocy, przekazują korespondencję coraz dalej. W związku z tym chcę się dowiedzieć, jak doszło do tego, że planowane przychody PFRON zostały tak mocno zaniżone. Czym to było spowodowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo. Nie słyszę innych zgłoszeń. Bardzo proszę pana prezesa Wojciecha Skibę, albo pana ministra Marka Buciora, o udzielenie odpowiedzi na pytania pani poseł Marii Zuby. Pan prezes Wojciech Skiba, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrezesPFRONWojciechSkiba">Dziękuję bardzo. Przychody Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w planie finansowym na 2011 r. nie zostały zaniżone. Plan został przygotowany w 2010 r. zgodnie z ówczesnym stanem prawnym. Równocześnie trwały prace nad nowelizacją ustawy, w tym również nad tymi przepisami, które miały zwiększyć przychody PFRON. Nowelizacja ustawy została uchwalona i weszła w życie już po przygotowaniu i zatwierdzeniu planu finansowego Funduszu oraz ustawy budżetowej na 2011 r. Z tego powodu dodatkowe przychody nie mogły zastać uwzględnione w naszym planie finansowym.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrezesPFRONWojciechSkiba">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej a także zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych informowały państwa posłów w trakcie prac nad nowelizacją ustawy, że przychody będą wyższe, jeżeli ustawa wejdzie w życie. Tak też się stało. Informowaliśmy, że będziemy nowelizować plan finansowy Funduszu na bieżąco. Jest to, przypominam, już druga nowelizacja planu finansowego PFRON dokonywana w 2011 r., która jest konsekwencją nowelizacji ustawy uchwalonej przez Sejm w 2010 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pani poseł Maria Zuba, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMariaZuba">To rzeczywiście jest kolejna zmiana w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ale czy ostatnia? Czy prognoza przychodów jest już ostateczna? Czy można liczyć na to, że za jakiś czas pojawią się dodatkowe przychody Funduszu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zapewne wszyscy byśmy sobie tego życzyli, żeby pojawiły się dodatkowe przychody Funduszu. Pan prezes Wojciech Skiba, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrezesPFRONWojciechSkiba">Dodatkowe przychody Funduszu mogą się pojawić. Nie możemy jednak zawrzeć tych zmian w jednym wniosku, ponieważ chodzi o przychody ponadplanowe. Jeżeli tylko przychody utrzymają się na dotychczasowym poziomie, bo przychody Funduszu w ciągu ostatnich miesięcy zwiększyły się dzięki nowelizacji przepisu, który mówi o zwiększeniu wpłat obowiązkowych 20%, to jest taka szansa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo. Pewnie bardzo byśmy chcieli, żeby pojawiły się dodatkowe przychody. Zmian w planach finansowych możemy dokonywać do dnia 15 października. Oby te przychody były jak najwyższe, bo myślę, że są one bardzo potrzebne. W związku z tym chcę zaproponować Komisji Finansów Publicznych przyjęcie opinii w sprawie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uchwalonej na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r. rozpatrzyła wniosek z dnia 2 sierpnia 2011 r., dotyczący zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2011. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy jest sprzeciw państwa posłów wobec propozycji przyjęcia opinii tej treści? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie uchwaliła opinię.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przechodzimy do realizacji pkt 2 porządku obrad, w którym mamy zaopiniowanie wniosku ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie wniosku. Pan minister Piotr Żuchowski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoPiotrZuchowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, minister kultury i dziedzictwa narodowego, który jest dysponentem środków Funduszu Promocji Kultury, w związku z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych zwraca się z prośbą o dokonanie zmian w planie finansowym Funduszu. Dobra wiadomość jest taka, że nastąpiło zwiększenie przychodów Funduszu Promocji Kultury o kwotę 6142 tys. zł. Składamy wniosek o dokonanie zmian w planie finansowym Funduszu właśnie o taką kwotę. Jeżeli chodzi o szczegółowe informacje, to proszę, żeby przedstawił je pan dyrektor Wojciech Kwiatkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowegoMinisterstwaKulturyiDziedzictwaNarodowegoWojciechKwiatkowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, wzrost przychodów Funduszu Promocji Kultury wynika przede wszystkim ze zwrotu dotacji niewykorzystanych lub dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz z oprocentowania lokat Funduszu Promocji Kultury. W części „A” prezentujemy przeznaczenie środków Funduszu Promocji Kultury w podziale na zadania i jako saldo poniżej opisanych zmian zwiększenie o 6142 tys. zł. W części „B” prezentujemy zwiększenie o te przychody i wydatki o tę samą kwotę 6142 tys. z przeznaczeniem na zadania przewidziane w ustawie oraz w rozporządzeniu o dysponowaniu Funduszem. Następuje również przesunięcie w wydatkach bieżących i wydatkach inwestycyjnych. Proponowane zmiany powodują konieczność korekty planu zadaniowego Funduszu Promocji Kultury, który również szczegółowo przedstawiamy. Plan finansowy Funduszu po zmianach wynosić będzie 151.402.707 zł, a nie jak założono w planie finansowym będącym załącznikiem do ustawy budżetowej na 2011 r., 145.260 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorDepartamentuFinansowegoMinisterstwaKulturyiDziedzictwaNarodowegoWojciechKwiatkowski">Zwracamy się z uprzejmą prośbą o pozytywne zaopiniowanie koniecznych zmian. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Państwo posłowie otrzymali pełen wniosek wraz z uzasadnieniem dotyczący zmniejszenia i zwiększenia rozdysponowania tych środków na kwotę 6.142.707 zł. Otwieram dyskusję. Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Bardzo proszę o kilka informacji na temat niewykorzystanych dotacji, bo wydaje się, że środków na kulturę nie jest aż tak dużo. To zaskakujące, że dotacje zostały częściowo zwrócone. Jakich tytułów to dotyczy? Mamy informację o tym, że zmniejszono wydatki Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej o ponad 2400 tys. zł. To dość znaczące zmniejszenie. Skąd takie zmniejszenie w ciągu roku budżetowego? Czy nie wpłynie to negatywnie na plany PISF?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Również chcę zabrać głos w tej sprawie. Z jednej strony zmniejszono wydatki bieżące Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej o 2.455.975 zł, a z drugiej strony, w innym paragrafie mowa jest o tym, że właśnie te środki zostaną przeznaczone realizację zadań bieżących. Proszę w związku z tym o wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Wszystko wskazuje na to, że nie będzie innych głosów w dyskusji ani pytań, bo nikt się nie zgłasza. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowegoMKiDNWojciechKwiatkowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, zwroty dotacji związane są przede wszystkim z tym, że beneficjent wykorzystuje dotację niezgodnie z przeznaczeniem. W takich przypadkach, na podstawie decyzji administracyjnej domagamy się zwrotu dotacji. Niekiedy beneficjent planuje zbyt wysokie wydatki, które później okazują się niższe. Niekiedy okazuje się, że organizacja wydarzenia artystycznego pochłonęła niższe od planowanych wydatki. Zdarza się również tak, że planowane wydatki na inwestycje, np. w wysokości 500 tys. zł realizowane są w wysokości 400 tys. zł, bo zastosowano procedurę przetargową. W takim przypadku następują zwroty dotacji do budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Te środki finansowe są ponownie przeznaczane, jak widzimy, na inne cele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo. Ponieważ udzielono odpowiedzi na zadane pytania, chcę zaproponować Komisji przyjęcie opinii...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Pani przewodnicząca, nie udzielono jeszcze odpowiedzi na pytanie dotyczące Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowegoMKiDNWojciechKwiatkowski">Działalność Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej nie poniesie z tego tytułu żadnego uszczerbku. Kwota przekazywana z Funduszu Promocji Kultury ustawowo do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej stanowi jedynie niewielką część środków potrzebnych do jego funkcjonowania. Najważniejszym źródłem, z którego finansowana jest produkcja filmowa, są nadawcy telewizyjni.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorDepartamentuFinansowegoMKiDNWojciechKwiatkowski">Tak, mamy tutaj do czynienia ze zmniejszeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję. Chcę w związku z tym zaproponować paniom i panom posłom przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych dla ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">„Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 15 lipca 2011 r., dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury na rok 2011.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Funduszu Promocji Kultury przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji uchwalenia takiej opinii? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie uchwaliła opinię. Gratuluję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przechodzimy do realizacji kolejnego punktu porządku dziennego, w którym mamy zaopiniowanie wniosków ministra finansów w sprawie zmian przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 36 i 65. Rozumiem, że wnioski zostaną przedstawione przez panią minister. Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, minister finansów zwrócił się z dwoma wnioskami o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 36 – Ubezpieczenia upraw rolnych. Łącznie oba wnioski pomniejszają o 31.181 tys. zł rezerwę zaplanowaną na 2011 r. w wysokości 100.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">W jednym z tych wniosków zwracamy się z prośbą o zmianę przeznaczenia kwoty 6181 tys. zł. Planujemy przeznaczyć ja na wydatki majątkowe w szkołach rolniczych w kwocie 4181 tys. zł oraz na wydatki Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w wysokości 2000 tys. zł. Kwota w wysokości 25.000 tys. zł z rezerwy celowej, zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r. przeznaczona zastałaby na wypłatę zasiłków celowych dla rodzin w gospodarstwach rolnych poszkodowanych w wyniku huraganu, deszczu lub przymrozków wiosennych.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Zgodnie z informacją przekazaną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi, takie uszczuplenie środków rezerwy celowej w poz. 36 – Ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, nie zagrozi realizacji celów, dla których ta rezerwa została utworzona w związku z podjętymi już zobowiązaniami i przewidywanym wykonaniem w zakresie wypłat ubezpieczeń.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o szczegóły w sprawie rozdysponowania tych środków, to proszę, żeby wyjaśnił je pan minister Kazimierz Plocke.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKazimierzPlocke">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o rozdysponowanie tych środków, o których przesunięcie minister rolnictwa i rozwoju wsi zwraca się z prośbą, to przede wszystkim zostaną one przeznaczone na wydatki w szkołach rolniczych. Przebudowę i modernizację budynków szkolnych, internatów, budynków gospodarczych, wymianę dachów, instalacji grzewczej, elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej w naszych szkołach, których, przypomnę, w całej Polsce mamy 45. Zgodnie z zapotrzebowaniem przedstawionym przez dyrektorów szkół rolniczych te środki finansowe są potrzebne po to, żeby udało się zakończyć wszystkie prace przed dniem 1 września 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKazimierzPlocke">Jeżeli chodzi o Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, to zwracamy się z prośbą o zwiększenie wydatków o 2000 tys. zł, w tym 500 tys. zł na zakup sprzętu laboratoryjnego. Jest to konieczne w związku ze zwiększoną liczbą zadań w zakresie badań owoców i warzyw w związku z rudną sytuacją, którą przeżywaliśmy kilka tygodni temu w relacjach handlowych z Rosją. 1500 tys. zł z przeznaczymy na pokrycie wydatków bieżących Inspektoratu.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKazimierzPlocke">Jeżeli chodzi o środki w wysokości 25.000 tys. zł na wypłatę zasiłków dla rodzin rolniczych, które zostały dotknięte klęską powodzi, huraganu nawalnego czy wiosennych przymrozków, to według zasad, które zostały opisane w rządowym programie – w przypadku, gdy gospodarstwo ma ubezpieczone uprawy na poziomie 50%, zasiłek jednorazowy wypłacany jest w wysokości 5 tys. zł, a w przypadku, gdy są to uprawy nieubezpieczone – w wysokości 2,5 tys. zł. Z analiz i informacji, które zostały przekazane Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi przez komisje szacujące szkody wynika, że tych gospodarstw jest około 11 tys. W związku z tym, jak powiedziała pani minister Hanna Majszczyk, wydatki z rezerwy celowej w poz. 36 – Ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, z dotacji przyznanej i zapisanej w budżecie państwa na 2011 r. zostaną zrealizowane w wysokości ponad 162.000 tys. zł. Wynika to z zapotrzebowania przedstawionego przez zakłady ubezpieczeniowe. Zwracamy się w związku z tym prośbą do Komisji Finansów Publicznych o pozytywne zaopiniowanie wniosku ministra finansów z uzasadnieniem ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w dyskusji? Pan poseł Stanisław Stec, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselStanislawStec">Nie neguję, panie ministrze, potrzeby tych zmian. Mam jedynie dwa pytania. Rolnicy, jak wiadomo, mogą korzystać z dopłat do ubezpieczenia płodów rolnych. Z doświadczeń, które zdobyliśmy w bieżącym roku wiemy, że jesienią rolnicy będą się chętniej ubezpieczać, ponieważ ponieśli straty, zwłaszcza w produkcji roślinnej. Rolnicy, którzy nie byli ubezpieczeni, nie otrzymali odszkodowań w związku ze szkodami poniesionymi w uprawach rzepaku i uprawach zbóż. Czy w związku z tym zmniejszenie rezerwy celowej o 30.000 tys. zł nie spowoduje, że zabraknie środków finansowych na dopłaty do ubezpieczeń płodów rolnych? To jest jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselStanislawStec">Druga sprawa dotyczy tych strat. Interesowałem się tą sprawę i muszą powiedzieć, że w trzech gminach województwa wielkopolskiego, na 100 złożonych wniosków zanotowano stratę tylko w jednym gospodarstwie, w którym w ogóle nie prowadzono produkcji zwierzęcej. W 2011 r liczone jest to w ten sposób, że bierze się pod uwagę również produkcję zwierzęcą. Wiadomo, że ceny mleka i ceny żywca są w tym roku nieco lepsze, szacując straty przyjmuje się wartość produkcji, ale nie bierze się pod uwagę kosztów. Jedno z gospodarstw rolnych, któremu się przyjrzałem, prowadzi pełną księgowość. Po przeliczeniu okazało się, że strata w produkcji łącznie w całym gospodarstwie wyniosła około 200 tys. zł, O tyle niższy był dochód z produkcji od średniego dochodu z ostatnich trzech lat.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselStanislawStec">Wprawdzie przychody z produkcji zwierzęcej są wyższe, ale kiedy policzyłem koszty produkcji zwierzęcej, zamiast dochodu pojawia się strata finansowa. W związku z tym nie można rozliczać gospodarstwa tylko na podstawie wartości produkcji, bo wiadomo, że wzrosły ceny żywca i mleka, ale wzrosły również ceny paszy – i to w sposób zasadniczy – a także ceny paliwa i energii elektrycznej. To również trzeba brać pod uwagę. Rozmawiałem w tej sprawie z wojewodą wielkopolskim, który wystąpił w tej sprawie do ministra rolnictwa i rozwoju wsi.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PoselStanislawStec">Musicie zmienić zasady. Powołujecie się na Komisję Europejską. To prawda, ale trzeba brać pod uwagę to, że w państwach Unii Europejskiej, a zwłaszcza w państwach starej Unii Europejskiej, prowadzona jest ewidencja księgowa. Poziom strat w tych państwach określa się na podstawie wyników księgowych. Jeżeli w Polsce będzie brana pod uwagę tylko wartość produkcji, a nie będą brane pod uwagę koszty produkcji, to będzie taka sytuacja, jak na obszarze kilkunastu gmin, że zostały złożone stosy papierów, które widziałem, a brak jest pomocy. W związku z tym bardzo proszę, żeby się nad tym zastanowić. Jest jeszcze czas, bo z rozporządzenia wynika, że wnioski można zgłaszać do końca września 2011 r. Wnioski składane po terminie nie będą rozpatrywane. Zmieńcie zasady. Dajcie jakiś sygnał wojewodom, ponieważ oni są ubezwłasnowolnieni. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Rozumiem, że opiniujemy dwa wnioski. Do omówienia pozostał w związku z tym jeszcze jeden wniosek ministra finansów. Nie słyszę innych zgłoszeń w sprawie wniosków przedstawionych przez panią minister Hannę Majszczyk. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania pana posła Stanisława Steca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimierzPlocke">Dziękuję bardzo. Odpowiadając na pytanie pana posła chcę stwierdzić, po pierwsze, że wydatki związane z finansowaniem dopłaty do składek wyniosły w pierwszym i drugim kwartale 2011 r. ponad 35.000 tys. zł, natomiast firmy ubezpieczeniowe zgłosił zapotrzebowanie w wysokości 4000 tys. zł. Jak widać, nie ma żadnych zagrożeń, jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na te środki finansowe. Zrealizujemy plan w 100%, nie widzimy tutaj żadnych zagrożeń.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimierzPlocke">Jeżeli chodzi o drugie pytanie, dotyczące wypłat odszkodowań za straty poniesione w gospodarstwach rolnych, to te sprawy są precyzyjnie uregulowane w rozporządzeniu Rady Europejskiej nr 1857 z 2006 r., w którym rzeczywiście jest mowa o stratach, które mierzą się wartością produkcji do 30%. To rzeczywiście jest podstawą do oszacowania strat i wypłaty stosowanych odszkodowań. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimierzPlocke">Po drugie, chcąc zmienić ten system musielibyśmy zmienić regulacje na poziomie europejskim, co jest zadaniem niełatwym. Dopóki nie zweryfikujemy tego problemu, nie będziemy w stanie odpowiedzieć na wątpliwości. Chcę powiedzieć, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie kontynuowało działania mające na celu zwiększenie liczby gospodarstw rolnych prowadzących ewidencję przychodów z działalności. Obecnie są one nieliczne, bo gospodarstw prowadzących ewidencję przychodów i rozchodów w ramach międzynarodowej europejskiej ewidencji FADN, którą pan poseł doskonale zna, jest mniej niż 10%. Gdyby ten system był powszechny w Polsce wśród naszych rolników, to moglibyśmy posługiwać się ewidencjami pełnymi, ale dzisiaj w przeważającej liczbie przypadków musimy posługiwać się danymi szacunkowymi. To jest nasz największy problem, dlatego będziemy zachęcać rolników do tego, żeby korzystali z tych możliwości, które wynikają z przepisów prawa, żeby ewidencjonowali swoją działalność. To tyle, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawStec">Pani przewodnicząca, krótkie pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pan poseł Stanisław Stec, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselStanislawStec">Panie ministrze, jeżeli jest gospodarstwo, które prowadzi pełną księgowość, to dlaczego nie można wziąć pod uwagę wyników finansowych tego gospodarstwa, dlaczego zamiast tego robi się szacunek produkcji, w którym nie uwzględnia się kosztów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselStanislawStec">Jeżeli gospodarstwo rolne prowadzi pełną księgowość, to powinna być na to zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimierzPlocke">Jeżeli komisja szacująca szkody tego typu zastrzeżenia uwzględni w protokole, to my je oczywiście respektujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo. Udzielone zostały odpowiedzi na zadane pytania. W związku z tym chcę zaproponować następującą opinię.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">„Opinia Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r., rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 8 sierpnia 2011 r., dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 6181 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 36 – Ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje przeznaczenia:</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">1) kwoty 4181 tys. zł na wydatki majątkowe w szkołach rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w tym na wykonanie inwestycji polegających między innymi na przebudowie i modernizacji budynków szkolnych, internatów oraz budynków gospodarczych na pomieszczenia do praktycznej nauki zawodu, termomodernizacji budynków szkolnych i internatów, wymianie dachu, instalacji grzewczej, elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej, przebudowie instalacji centralnego ogrzewania, kotłowni i stalowych kominów kotłowni,</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">2) kwoty 2000 tys. zł na wydatki Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, w tym na zakup odczynników chemicznych, sprzętu laboratoryjnego, zakup usług w zakresie napraw, konserwacji oraz bieżących prac remontowych w pomieszczeniach laboratoryjnych, wynagradzania z tytułu umów-zlecenia za udział w komisjach przeprowadzających egzaminy na rzeczoznawców i egzaminy na inspektorów rolnictwa ekologicznego i za wykonywanie badań w ramach certyfikacji, opłaty z tytułu czynszów za użytkowanie pomieszczeń biurowych, magazynowych i garażowych, usługi związanej z organizacją warsztatów kodeksowych, usługi serwisowania, legalizacji i wzorcowania sprzętu laboratoryjnego”.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji uchwalenia opinii w tym brzmieniu? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-39.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że Komisja uchwaliła opinię jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-39.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Kolejna propozycja opinii.</u>
          <u xml:id="u-39.9" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">„Opinia Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie przeznaczenia części rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-39.10" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r., rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 2011 r., dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 25.000 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 36 – Ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-39.11" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na wypłatę zasiłków celowych dla rodzin, w których gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2011 r. huraganu, deszczu nawalnego oraz przymrozków wiosennych, ustanowionych uchwałą nr 133/2011 Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2011 r. w sprawie ustanowienia programów pomocy dla rolników, producentów rolnych i rodzin rolniczych, w których gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2011 r. huraganu, deszczu nawalnego oraz przymrozków wiosennych”.</u>
          <u xml:id="u-39.12" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia propozycji uchwalenia tej opinii? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-39.13" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie uchwaliła opinię.</u>
          <u xml:id="u-39.14" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Bardzo proszę o przedstawienie uzasadnienia wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia części rezerwy celowej w poz. 65. Pani minister, jest to wniosek ministra finansów, który został skierowany do przewodniczącego Komisji w dniu 17 sierpnia 2011 r. Bardzo proszę, pani minister Hanna Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, zwracamy się z wnioskiem o zmianę przeznaczenia rezerwy w pozycji 65, która w ustawie budżetowej na 2011 r. przewiduje środki na dofinansowanie i finansowanie zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Te środki nie zostaną wykorzystane, ponieważ rezerwa w wysokości 40.000 tys. zł została zaplanowana z myślą o wejściu w życie ustawy, która wprowadzała pieczę zastępczą od 1 stycznia 2011 r. Ustawa została uchwalona w dniu 9 czerwca 2011 r. Większość przepisów ustawy wchodzi w życie w 2012 r., dlatego środki z rezerwy celowej nie zostaną wykorzystane. Środki te byłyby przeznczone na wspomożenie jednostek samorządu terytorialnego, w zasadzie wspomożenie samorządów powiatów w zakresie osiągnięcia standardów w placówkach opiekuńczo wychowawczych, które muszą te standardy osiągnąć zgodnie z przepisami do końca 2011 r. Jest to kwota w wysokości 6894,340 tys. zł. Jeżeli będzie potrzeba przedstawienia szczegółowych informacji dotyczących tych standardów, to proszę pana ministra Marka Buciora o rozwinięcie tego tematu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, chodzi przede wszystkich, co jest ważne, o osiągnięcie standardów w 25 placówkach, czyli tych ostatnich 25 placówkach, które jeszcze ich nie spełniają i które, zgodnie z przepisami muszą spełnić standardy do końca 2011 r. W tych placówkach przebywa 1214 dzieci. Prace są zaawansowane. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej chciałoby, żeby nastąpiło tutaj współfinansowanie z dotacji. Są to środki przeznaczana na różne cele, w tym również na zakończenie budowy domków, wyposażenie pokoi wychowanków, remonty łazienek i pokoi. Są to prace w placówkach, które nie spełniły jeszcze standardów.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejMarekBucior">Jeżeli ogółem spojrzymy na liczbę placówek w Polsce, których jest 1159, a całodobowych – 771, to tylko 2,7% placówek nie spełnia jeszcze standardów, a wśród całodobowych – 3,2%. Jak widać, są to prace końcowe. Chcemy, żeby standardy zostały osiągnięte do końca 2011 r. tak, aby od 2012 r w jednej placówce nie umieszczano więcej niż 30 dzieci. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Panie ministrze, jeżeli jest możliwość wykorzystania środków z rezerwy i przeznaczenia ich na poprawę standardów, czy może raczej wymagań, to rzeczywiście trzeba to zrobić. Kwota nie jest wielka, bo jeżeli dobrze pamiętam, to chodzi o 6894 tys. zł. W uzasadnieniu znajduje się informacja o tym, że 24 placówki, w których przebywa 1154 dzieci, nie spełniają standardów. Pan minister powiedział, że doszła jeszcze jedna placówka, a więc tych placówek jest 25, a liczba dzieci, które w nich przebywają, wynosi 1214. Proszę jednak zwrócić uwagę, że kwota pozostała taka, jaką planowano w związku z osiągnieciem standardów w 24 placówkach. Czy to jest kwota, która odpowiada zapotrzebowaniu złożonemu przez powiaty? Niekiedy przecież modernizacja budynku wiąże się z bardzo dużymi wydatkami. Czy macie tę gwarancję, że wystarczy środków również na zrealizowanie prac w tej jednej dodatkowej placówce, która w międzyczasie zgłosiła, że nie spełnia standardów?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselElzbietaRafalska">Mam jeszcze drugie pytanie. Czy w części rezerwy w pozycji 65, która pozostanie po odjęciu kwoty 6894 tys. zł, pozostaną jakieś środki na pieczę zastępczą i na funkcjonowanie tego nowego rozwiązania ustawowego? Czy jakieś środki zostały w ogóle uruchomione? Czy jest gwarancja, że pozostałe środki rezerwy w pozycji 65 wystarczą na realizację zadań wynikających z ustawy? Czy to zostało zbilansowane? Czy powiaty złożyły wnioski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">To jest liczba placówek po weryfikacji. Przeprowadziliśmy weryfikację, z której wynika, że na dzień 17 sierpnia 2011 r. jest 25 placówek, w których przebywa 1214 dzieci. Te dane zostały zweryfikowane i o takie przesunięcie występujemy z wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Odpowiem na pytanie drugie o wielkość rezerwy w pozycji 65. W ustawie budżetowej na 2011 r. zaplanowano rezerwę w wysokości 40.000 tys. zł. Teraz sięgamy po 6.894.340 zł. Pozostałe środki zostaną przeznaczone między innymi na utworzenie ośrodków adopcyjnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Może od razu dopytam. Panie ministrze, czy z rezerwy celowej w pozycji 65 zostały uruchomione jakieś środki na pieczę zastępczą? Czy wydatkowanie rezerwy w ogóle drgnęło? We wniosku do ministra finansów pisaliście państwo o 24 placówkach. Kwota przesunięcia nie uległa zmianie, natomiast uległa zmianie liczba placówek. Stąd moje pytanie o to, czy wystarczy takie przesunięcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSMarekBucior">Tak, taka kwota wystarczy. Jeszcze raz podkreślam – zresztą pani minister Hanna Majszczyk to wyjaśniła – że kwota w wysokości 40.000 tys. zł była planowana w związku z wejściem w życie ustawy o systemie pieczy zastępczej, ale ta ustawa generalnie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. Jedynie pewne przepisy tej ustawy, między innymi dotyczące ośrodków adopcyjnych, wchodzą w życie wcześniej. Jeszcze raz podkreślam, że kwota przesunięcia, na którą opiewa wniosek, jest wystarczająca, żeby w 25 placówkach standardy zostały osiągnięte. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Cieszymy się, że do końca 2011 r. wszystkie placówki opiekuńczo-wychowawcze osiągną standardy, jak zapewnia pan minister. Chcę zaproponować paniom i panom posłom przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych dla ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwaloną na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">„Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 17 sierpnia 2011 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 6.894.340 zł z rezerwy celowej w pozycji 65 – Środki na dofinansowanie i finansowanie zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na dofinansowanie realizacji zadań samorządów powiatów w zakresie osiągania standardów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych działających do dnia 31 grudnia 2011 r. na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej”.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji uchwalenia opinii? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie uchwaliła opinię.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Oddaję prowadzenie obrad panu posłowie Pawłowi Arndtowi, przewodniczącemu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Kontynuujemy pracę. Kolejny punkt porządku dziennego to zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie utworzenia nowej rezerwy celowej. Bardzo proszę, pani minister Hanna Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na podstawie art. 177 ustawy o finansach publicznych minister finansów zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na utworzenie nowej rezerwy na pokrycie zobowiązań wymagalnych Skarbu Państwa. Środki, które tworzyłyby tę nową rezerwę, wynoszą 124.844.400 zł i pochodziłyby z blokad środków, których dysponenci poszczególnych części budżetowych już dokonali. Takiej blokady dokonał między innymi minister obrony narodowej w kwocie 94.149.400 zł, minister pracy i polityki społecznej w części budżetowej 34 na kwotę 30.000 tys. zł – jest to wynikiem zmiany przepisów dotyczących rehabilitacji osób niepełnosprawnych i kwoty rekompensat wypłacanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, co bezpośrednio wpływa na kwotę dotacji udzielanej przez resort – oraz wojewoda podlaski.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Chcę zwrócić uwagę na to, że rezerwa w pozycji 16 – Zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa na 2011 r., została wprawdzie utworzona w kwocie o wiele wyższej niż w 2010 r., bo w kwocie ponad 285.000 tys. zł, i pewne środki w tej rezerwie jeszcze są. W 2010 r. wypłaty zobowiązań wymagalnych Skarbu Państwa przekroczyły kwotę 1.000.000 tys. zł. W obecnej chwili w rezerwie jest jeszcze około 50.000 tys. zł Już dzisiaj mamy wnioski na kwotę w wysokości ponad 100.000 tys. zł, w tym między innymi wniosek ministra obrony narodowej, o czym piszemy również w uzasadnieniu.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Stworzenie takiej nowej rezerwy spowoduje, że będzie można zrealizować kolejne wnioski o regulowanie zobowiązań wymagalnych Skarbu Państwa. Naszym zdaniem jest to działanie jak najbardziej właściwe, ponieważ dzięki temu unikniemy narażania Skarbu Państwa na ewentualne odsetki. Mamy możliwość przekazywania do tej rezerwy nadmiaru środków posiadanych przez dysponentów poszczególnych części budżetowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo pani minister. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chce zabrać głos? Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Chcę zapytać nie o to zmniejszenie, lecz o przeznaczenie na tę nowo utworzoną rezerwę zablokowanych środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Czy to znaczy, że planowana dotacja dla PFRON ulegnie zmniejszeniu o tę kwotę? Rozumiem, że nie będzie powodu do rekompensowania gminom utraconych dochodów, ponieważ zakłady pracy chronionej nie będą tak łaskawie zwalniane, jak to było wcześniej, skoro dotacja zostanie zmniejszona. Skąd się wziął tak duży wzrost, bo kwota 94.000 tys. zł, której brakuje na odprawy mieszkaniowe dla żołnierzy zawodowych, również jest niemała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chce zabrać głos? Pani minister Hanna Majszczyk, proszę bardzo o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o zmniejszenie dotacji, to rzeczywiście miało to miejsce, ale jest to między innymi wynikiem zmian w planie finansowym, które zostały dokonane już w kwietniu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Co do zasady zmniejszenie związane jest ze zmianami w przepisach, które w inny sposób regulują te rekompensaty. Na tym tle pojawiają się oszczędności. Dotacja może być wykorzystana tylko zgodnie z przeznaczeniem, stąd blokada dokonana przez ministra pracy i polityki społecznej. Jest to naturalna konsekwencja zmian dokonanych w przepisach oraz zmian dokonanych w planie finansowym PFRON.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o kwestię planowania przez ministra obrony narodowej wydatków na wypłatę dodatków mieszkaniowych dla żołnierzy zawodowych, to poproszę przedstawiciela MON o szczegółowe ich omówienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#SzefWydzialuRealizacjiBudzetuwDepartamencieBudzetowymMinisterstwaObronyNarodowejKrzysztofSak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w tym roku w stosunku do planowanej liczby o ponad 1 tys. zwiększyła się liczba wniosków składanych przez żołnierzy zawodowych o odejście ze służby. Dla 500 spośród tych żołnierzy brakuje środków na wypłatę odpraw mieszkaniowych. Żołnierz odchodzący ze służby oddaje kwaterę, w której mieszkał. Pojawiła się konieczność przesunięcia środków na wypłaty dla 500 żołnierzy tak zwanych odpraw mieszkaniowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Czy może pan to trochę uściślić? Brakuje środków na wypłatę odpraw mieszkaniowych dla 500 żołnierzy, a tymczasem we wniosku jest mowa o przesunięciu kwoty w wysokości 94.000 tys. zł. Czy ta kwota zostanie w całości przeznaczona na wypłatę 500 odpraw mieszkaniowych? Jaka to jest kwota?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzedstawicielDepartamentuBudzetowegoMONKrzysztofSak">Jednorazowe świadczenie dla żołnierza wynosi około 180 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś inne wątpliwości albo pytania? Proszę państwa, chcę zaproponować przyjęcie opinii w sprawie utworzenia nowej rezerwy celowej.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">„Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r., rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 17 sierpnia 2011 r., dotyczący utworzenia nowej rezerwy celowej w wysokości 124.844.400 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie zobowiązań wymagalnych Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 177 ust 6 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję utworzenia wyżej wymienionej nowej rezerwy celowej z wydatków zablokowanych:</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">1) przez Ministra Obrony Narodowej w części 29 – Obrona Narodowa, w dziale 752 – Obrona Narodowa, w kwocie 94.149.400 zł, z tego w rozdziale 75204 – Centralne wsparcie – 35.573.400 zł, w rozdziale 75215 – Zadania związane z utrzymaniem mocy rezerwowych ze względu na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – 23.000 tys. zł, i rozdziale 75220 – Zabezpieczenie wojsk – 35.576 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">2) przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w części 44 – Zabezpieczenie społeczne, w dziale 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej, w rozdziale 85324 – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w kwocie 30.000 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">3) przez Wojewodę Podlaskiego w części 8520 – Województwo Podlaskie, w dziale 010 – Rolnictwo i Łowiectwo, w rozdziale 01005 – Prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa, w kwocie 695 tys. zł”.</u>
          <u xml:id="u-61.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec propozycji uchwalenia opinii, którą przed chwilą odczytałem? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-61.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja uchwaliła opinię.</u>
          <u xml:id="u-61.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do realizacji pkt 5, czyli ostatniego punktu porządku posiedzenia, w którym mamy zaopiniowanie wniosku ministra skarbu państwa w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Skarbu Państwa na rok 2011. Pan minister Adam Leszkiewicz, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, zwracamy się z uprzejmą prośbą o pozytywne zaopiniowanie wniosku dotyczącego przesunięcia kwoty 885 tys. zł z jednej szufladki do drugiej w Funduszu Skarbu Państwa. Chcemy zmniejszyć środki w paragrafie 4390 – Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii, w którym zaplanowano wydatki w wysokości około 32.000 tys. zł. Wykonanie wydatków na dzień dzisiejszy wynosi około 10.000 tys. zł. Chcemy kwotę 885 tys. zł przeznaczyć na trzy cele. Po pierwsze, finansowanie egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa oraz spółek komunalnych; po drugie, finansowanie administrowania czynszami, budynkami, lokalami i pomieszczeniami garażowymi, którymi administruje minister skarbu państwa; po trzecie, finansowanie podróży zagranicznych – chodzi o niecałe 200 tys. zł – związanych z promocją oferty prywatyzacyjnej i polskiego rynku finansowego.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Jeżeli chodzi o finansowanie egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa, to chcę przypomnieć, że zmieniły się przepisy. Od dnia 1 stycznia w jednym miejscu gromadzimy środki, które pochodzą z wpłat od uczestników egzaminów. W innym miejscu mamy szufladkę, z której finansujemy koszty organizacji tych egzaminów. Na przestrzeni ostatnich lat liczba egzaminów i liczba przystępujących do nich kandydatów zmniejszała się. Na 2011 r. zaplanowaliśmy środki mniej więcej w takiej samej, czy może nieco niższej wysokości, niż na 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Dla zobrazowania powiem, że w 2010 r. zorganizowaliśmy 32 egzaminy, a w tym roku planowaliśmy zorganizować 30 egzaminów. Do końca lipca musieliśmy jednak zorganizować już 28 egzaminów, ponieważ bardzo zwiększyła się liczba kandydatów, którzy ten egzamin chcą zdawać. To spowodowało wzrost kosztów. W 2010 r. do takich egzaminów przystąpiło 841 osób, a do dnia 1 sierpnia 2011 r. już mamy 926 kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Kończąc wypowiedź, chcę dodać, że wpływy z tytułu opłat egzaminacyjnych przekroczyły 1000 tys. zł w ciągu pierwszych 7 miesięcy tego roku. Wydatki, które zostały zrealizowane w związku z organizacją konkursu wyniosły w tym samym okresie około 700 tys. zł. Oznacza to, że wygospodarowaliśmy nadwyżkę. Z Funduszu Skarbu Państwa przekazaliśmy pod koniec czerwca do budżetu nadwyżkę w wysokości około 148 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">To zainteresowanie egzaminami związane jest przede wszystkim z tym, że w spółkach komunalnych te kwalifikacje również są potrzebne. Zmieniły się również przepisy dotyczące ochrony zdrowia i spraw lecznictwa. W zakładach opieki zdrowotnej oraz komercjalizowanych jednostkach również są wymagania mówiące o konieczności zdania tego egzaminu.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Jeżeli chodzi o przesunięcie związane z administrowaniem czynszami, to chcę powiedzieć, że trwają likwidacje i mamy trochę więcej mieszkań do administrowania. Tam, gdzie mamy spadki, musimy również spłacać zaległe czynsze. Bardzo prosimy o dokonanie przesunięcia w wysokości 120 tys. zł, dzięki czemu wydatki w tym paragrafie wzrosną do prawie 260 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaAdamLeszkiewicz">Jeżeli chodzi o podróże służbowe zagraniczne, to również prosimy o dokonanie przesunięcia. Chcemy zaplanować pewne wydatki, które być może nie zostaną zrealizowane, ale mają związek z planowaną sprzedażą części akcji PKO BP S.A. Pod koniec września planowane są road shows i wyjazdy kierownictwa Ministerstwa Skarbu Państwa do Singapuru, USA, Genewy, Wiednia i Frankfurtu. To są te wszystkie miejsca, w których odbywają się spotkania z inwestorami przed transakcją. Również we wrześniu planujemy odbyć wizyty w 6 państwach Europy Środkowej od Budapesztu po Wilno w celu promocji Warszawy i Giełdy Papierów Wartościowych oraz polskiego rynku kapitałowego. W Oslo odbędzie się seminarium organizowane przez Giełdę Papierów Wartościowych i polską ambasadę. Planujemy odbyć wizyty w Budapeszcie, Tel Awiwie, Lwowie i Kijowie, które też są związane z promocją GPW. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chce zabrać głos? Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Panie ministrze, wiem, że są to przesunięcia pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej, czyli nie mamy tutaj do czynienia ze zmianą wielkości wydatków. Proszę mi powiedzieć, bo może się mylę, ale wydaje mi się, że całkiem niedawno, bo miesiąc temu, dokonywaliśmy zmiany planu finansowego Funduszu Skarbu Państwa. W sprawie egzaminów przeprowadziliśmy długą dyskusję. Jeżeli dobrze pamiętam, to zmianę opiniowaliśmy miesiąc temu. Skąd tak szybka, ponowna zmiana planu finansowego? Czy państwo za chwilę znowu złożycie wniosek o dokonanie kolejnej zmiany planu finansowego FSP? Czy nie można tych wydatków zaplanować w sposób bardziej dokładny? Zdaje się, że podjęliśmy decyzję o bardzo znaczącym zwiększeniu wydatków na ekspertów, czy na ekspertyzy i tłumaczenia. Tym razem również mamy zwiększenie wydatków na ten cel. Nie jest to może jakieś niebotyczne zwiększenie, ale jest to 200 tys. zł na wyjazdy zagraniczne, a kadencja już się kończy. To są ostatnie wydatki, które będą realizowane przez to kierownictwo Ministerstwa Skarbu Państwa, bo za chwilę odbędą się wybory. Czy to jest ostatnia zmiana? Proszę powiedzieć, dlaczego ta zmiana następuje tak szybko po ostatniej zmianie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania. Pan minister Adam Leszkiewicz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to prawda, że są wybory i kończy się kadencja, ale my pracujemy. Musimy zrealizować przychody w wysokości 15.000.000 tys. zł, które zostały zaplanowane w ustawie budżetowej na 2011 r. W związku z tym są te wszystkie działania związane z wyjazdami zagranicznymi, promocją oferty i nakłanianiem inwestorów do inwestowania w Warszawie, np. do kupowania akcji PKO BP S.A. Służą one temu, żeby zrealizować przychody w wysokości 15.000.000 tys. zł zaplanowane w ustawie budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Jeżeli chodzi o tamten wniosek, to rzeczywiście jego najważniejsza część dotyczyła usług doradczych. Chcę jednak powiedzieć, że to są dwa różne wnioski. W tamtym wniosku chodziło o doradców w procesach prywatyzacyjnych. W tym wniosku nie ma o tym mowy. W tamtym wniosku rzeczywiście było zwiększenie. Chcę dodać, że tamten wniosek został złożony na przełomie marca i kwietnia 2011 r. Wniosek późno został skierowany do Komisji, ponieważ długo dyskutowaliśmy z ministrem finansów o tym, żeby wniosek poprawić. Musieliśmy przedstawić bardzo mocne argumenty przemawiające za dokonaniem tamtych zmian. Opinia ministra finansów w sprawie tamtego wniosku jest pozytywna. Mam nadzieję – myślę, że mogę to powiedzieć z dużą pewnością – że jest to ostatni wniosek składany przez Ministerstwo Skarbu Państwa w tym roku. Już wszystko powinno być w porządku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Nie słyszę innych zgłoszeń. Chcę zaproponować przyjęcie opinii.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">„Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 18 sierpnia 2011 r., rozpatrzyła wniosek Ministra Skarbu Państwa z dnia 3 sierpnia 2011 r., dotyczący zmian kwot kosztów Funduszu Skarbu Państwa na 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian kwot kosztów Funduszu Skarbu Państwa przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec propozycji uchwalenia opinii w brzmieniu, które przed chwilą odczytałem? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja uchwaliła opinię.</u>
          <u xml:id="u-67.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Bardzo dziękuję wszystkim za pracę i za obecność.</u>
          <u xml:id="u-67.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>