text_structure.xml
69.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich, którzy przybyli na nasze dzisiejsze posiedzenie. Witam panią minister Hannę Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Macieja Grabowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Witolda Jurka podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. W posiedzeniu Komisji uczestniczy również pan Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zdaje się, że pana ministra Witolda Jurka przedstawiłem jako podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, czy tak? Przepraszam bardzo, panie ministrze. Pan minister Witold Jurek jest oczywiście podsekretarzem stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Tak się rozpędziłem z tym Ministerstwem Finansów, że się nie mogłem zatrzymać. Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 4492).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proponuję uzupełnić porządek obrad o pkt 2, w którym zaopiniujemy wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz o pkt 3, w którym zaopiniujemy wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 49. Czy są jakieś uwagi państwa posłów do porządku obrad? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy ro realizacji porządku obrad. W pkt 1 mamy rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 4492). Zdaje się, że w posiedzeniu Komisji nie uczestniczy przedstawiciel Senatu. No, trudno. Myślę, że czasu mamy dużo, więc jeżeli będzie potrzeba, żeby omówić każdą poprawkę, to myślę, że jest taka możliwość. Proszę przygotować się do głosowania przy użyciu kart do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proponuję, żebyśmy pracowali w następujący sposób. W pierwszej kolejności oddam głos przedstawicielom rządu. Pan minister Maciej Grabowski przedstawi stanowisko rządu w sprawie kolejnych poprawek uchwalonych przez Senat. Jeżeli trzeba będzie przeprowadzić dyskusję, to będziemy dyskutować, a następnie będę poddawać pod głosowanie poprawkę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 1. Pan minister Maciej Grabowski, proszę bardzo. Poprawkę nr 1 zgodnie z tym, co zasugerował Senat, powinniśmy rozpatrywać i głosować łącznie z poprawką nr 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMaciejGrabowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poproszę, żeby pani naczelnik wyjaśniła dokładnie, jaki jest cel poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Tak, bardzo proszę. Proszę państwa, bardzo proszę o nieprowadzenie rozmów. Bardzo proszę, pani naczelnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#NaczelnikwydzialuKrajowejEwidencjiPodatnikowwDepartamencieAdministracjiPodatkowejMFRenataDomasiewicz">Zmiana nr 1 polega na wykreśleniu ust. 4 z art. 2, który dotyczy zmiany obowiązku ewidencyjnego dla niektórych podmiotów. Ta zmiana wynika z tego, że została ona już wprowadzona w ustawie o podatku od towarów i usług, a przepis zostanie ujednolicony w tej ustawie. Oznacza to, że zmiana w art. 2 jest zbędna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Rozumiem, że rozpatrujemy poprawkę nr 1 łącznie z poprawką nr 11 zgodnie z tym, co zasugerował Senat. Czy tak? Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 1 i 11 Senatu? Pan poseł Dariusz Kaczanowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselDariuszKaczanowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Czy możemy usłyszeć stanowisko Biura Legislacyjnego w sprawie tych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorHannaMagdalinska">Niestety, w trakcie prac nad projektem ustawy w Sejmie nie udało nam się skorelować tych wszystkich przepisów, ponieważ w międzyczasie znowelizowane zostały przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Trzeba przyznać, panie pośle, że „rozjechały się” nam terminy. Żeby przepis się nie powtarzał w dwóch ustawach, należy przyjąć tę poprawkę. Tak, Biuro Legislacyjne akceptuje tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są inne wątpliwości w tej sprawie? Jeżeli nie, to poddaję pod głosowanie poprawki nr 1 i 11 Senatu. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawek nr 1 i 11 proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W głosowaniu wzięło udział 26 posłów. Za przyjęciem poprawek nr 1 i 11 głosowało 24 posłów, przeciw – 1 poseł. Od głosu wstrzymał się 1 poseł. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawki nr 1 i 11 Senatu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 2. Pan minister Maciej Grabowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawkę nr 2 należy przyjąć z tych samych powodów, dla których przyjęto poprawkę nr 1. W dniu 1 lipca 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ten przepis należy zaktualizować do obowiązującego stanu prawnego. Sens jest zbliżony do pierwotnego przedłożenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram dyskusję w sprawie poprawki nr 2 Senatu. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Poddaję poprawkę nr 2 pod głosowanie. Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał do głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W głosowaniu wzięło udział 29 posłów. Za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 2 głosowało 29 posłów, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 2.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Poprawka nr 3 ma na celu ujednolicenie nazewnictwa. Senat proponuje, żeby posługiwać się sformułowaniem „wzory formularzy zgłoszeń”, a nie „wzory zgłoszeń”. Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 3? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 3. Senat sugeruje, że poprawkę nr 4 należy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 17. Biuro Legislacyjne to potwierdza. Pan minister Maciej Grabowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to są poprawki doprecyzowujące wskazujące na to, że numerem NIP powinni się posługiwać płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych. Chodzi o to, żeby ten przepis brzmiał jednoznacznie. Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie poprawek nr 4 i 17? Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 4 i 17? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawki nr 4 i 17.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Poprawka nr 5 podobnie, jak poprawka nr 3, polega na zastąpieniu sformułowania „wzory zgłoszeń” sformułowaniem „wzory formularzy zgłoszeń”. Poprawka nr 5 wynika również z tego, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej. Ten przepis w związku z tym należało odpowiednio zmienić. Opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję w sprawie poprawki nr 5. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 5? Nie słyszę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 5? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja zaopiniowała pozytywnie poprawkę nr 5.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Poprawka polega na wykreśleniu z ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej przepisu dotyczącego NIP. Obecnie ta zmiana jest zbędna, ponieważ przepis został uchylony inną ustawą. Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję w sprawie poprawki nr 6. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 6? Czy są jakieś wątpliwości? Nikt się nie zgłasza. Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 6? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja zaopiniowała pozytywnie poprawkę nr 6.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Może poproszę, żeby pani naczelnik przedstawiła tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo proszę, pani naczelnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#NaczelnikwydzialuwdepartamencieMFRenataDomasiewicz">Poprawka nr 7 dotyczy ustawy – Prawo o działalności gospodarczej, i polega na wykreśleniu ust. 4 z art. 7b dotyczącego aktualizacji danych, które nie są objęte wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Ten przepis mówi, że aktualizacji danych nie dokonuje się przez urzędy gmin bądź Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej. Taka struktura przepisu powoduje, że zaburzona jest struktura jednego okienka, a przedsiębiorcy są odsyłani do urzędów skarbowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Rozumiem, że opinia rządu jest pozytywna?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#NaczelnikwydzialuwdepartamencieMFRenataDomasiewicz">Tak, opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Omawiamy poprawkę nr 7. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 7? Nikt się nie zgłasza. Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 7? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja zaopiniowała pozytywnie poprawkę nr 7.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 8. Pan minister Maciej Grabowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki. Poprawka ma charakter, bym powiedział, porządkujący. Poprawka dotyczy ustawy – Prawo lotnicze. Mówimy o poprawce nr 8, czy tak? Dobrze mówię? Tak, opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki. Poprawkę należy głosować łącznie z poprawkami nr 9, 10 i 12. Poprawka nr 11 już została rozpatrzona przez Komisję. Poprawki polegają na…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, bardzo proszę o nieprowadzenie rozmów. Do zaopiniowania pozostały nieliczne poprawki. Mam nadzieję, że uda nam się szybko zaopiniować te poprawki. Sądzę, że im będzie ciszej, tym szybciej nam się to uda.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Chodzi o wykreślenie w tych ustawach, o których się mówi w tych czterech poprawkach, sformułowania „o ile posiada”. Chodzi o numer NIP. Powiedziałbym, że poprawki mają charakter porządkujący. Opowiadamy się za przyjęciem tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Chcę, żeby Biuro Legislacyjne przedstawiło stanowisko w tej sprawie. Jeżeli dobrze zrozumiałem, to pan minister sugeruje, że należy poddać pod łączne głosowanie poprawki nr 8, 9, 10 i 12. Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorHannaMagdalinska">Te wszystkie poprawki należą do jednej kategorii. Polegają na poprawieniu nazewnictwa w przepisach ustaw. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby poddać je pod łączne głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dobrze, rozumiem. Proszę państwa, dyskutujemy w sprawie poprawek nr 8, 9, 10 i 12. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w sprawie tych poprawek? Czy jest sprzeciw wobec propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 8, 9, 10 i 12? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja zaopiniowała pozytywnie poprawki nr 8, 9, 10 i 12.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Poprawkę nr 11 rozpatrzyliśmy już. Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 13. Pan minister Maciej Grabowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Poprawka ma charakter doprecyzowujący. Poprawka określa, że w okresie przejściowym od dnia 1 września 2011 r. do końca roku numery NIP będą nadawane osobom fizycznym przez urząd skarbowy, oczywiście tym osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję w sprawie poprawki nr 13. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 13? Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorHannaMagdalinska">W ocenie Biura Legislacyjnego ta poprawka jest zbędna, zwłaszcza w kontekście art. 64 ustawy, który mówi o tym, że od dnia 1 września 2011 r. nie można żądać numeru NIP od osób, o których mowa w art. 5 ust. 2a. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy pan minister zechce się odnieść do tej uwagi Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Może poproszę, żeby moi współpracownicy zabrali głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pani naczelnik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#NaczelnikwydzialuwdepartamencieMFRenataDomasiewicz">Zgodnie z art. 8a ust. 1 numer NIP zostaje nadany w związku z dokonanym zgłoszeniem identyfikacyjnym. Od 1 stycznia 2012 r. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zostają zwolnione z obowiązku składania zgłoszeń identyfikacyjnych, niemniej jednak w ocenie Bura Legislacyjnego Senatu w przepisach ustawy brakuje takiego wyraźnego sformułowania, że tym osobom w okresie od dnia 1 września 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. ten numer NIP będzie nadawany. Poprawka nr 13 ma charakter czysto porządkujący. Chodzi o to, żeby nie było żadnych wątpliwości. Rząd nie zgłasza żadnych uwag pod adresem poprawki nr 13. Uważamy, że poprawkę nr 13 można przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 13? Nikt się nie zgłasza. Ponieważ zostały zgłoszone wątpliwości przez Biuro Legislacyjne, poddam pod głosowanie poprawkę nr 13. Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 13, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał do głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W głosowaniu wzięło udział 35 posłów. Za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 13 głosowało 24 posłów, przeciw – 11 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 13.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Senat proponuje, żeby przepis art. 66 ust. 1 zawierał sformułowanie, że Krajowa Ewidencja Podatników przekształca się w Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników. Zgadzamy się na przyjęcie tej poprawki. Jeżeli chodzi o lit. b) i c) tej poprawki, to są one konsekwencją przyjęcia innego brzmienia ust. 1. Dlatego należy nazwać ten rejestr wprost, a nie odsyłać do ust. 1. Poprawka nr 13 lit. b) i c) wynikają wprost z przyjęcia poprawki nr 13 lit. a) dotyczącej ust. 1. Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Omawiamy poprawkę nr 14. Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#LegislatorHannaMagdalinska">W ocenie Biura Legislacyjnego poprawka nr 14 nie wnosi żadnej nowej treści normatywnej i jest zbędna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pan minister Maciej Grabowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">W takim razie jeszcze raz poproszę moich współpracowników o przedstawienie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pani naczelnik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#NaczelnikwydzialuwdepartamencieMFRenataDomasiewicz">Z zapisów projektu ustawy wprost nie wynika, że Krajowa Ewidencja Podatników zostaje przekształcona w Centralny Rejestr Podmiotów – Krajową Ewidencję Podatników, chociaż mowa jest o tym w uzasadnieniu do projektu ustawy. Biuro Legislacyjne Senatu uważa, że jeżeli to nie zostanie zapisane wprost w przepisach ustawy, to należałoby wprowadzić przepisy mówiące o likwidacji Krajowego Ewidencję Podatników, ponieważ Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników będzie zupełnie nowym podmiotem. Uważamy, że poprawka zaproponowana przez Biuro Legislacyjne Senatu jest jak najbardziej uzasadniona. Jeżeli zostanie przyjęta, to nie będzie wątpliwości, że Krajowa Ewidencja Podatników otrzymała nową nazwę i została przekształcona. Opowiadamy się w związku z tym za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś inne pytania albo wątpliwości? Nie słyszę zgłoszeń. Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 14. Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 14, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał do głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W głosowaniu wzięło udział 35 posłów. Za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 14 głosowało 23 posłów, przeciw – 11 posłów, od głosu wstrzymał się 1 poseł. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 14.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Poprawka nr 15 podobnie, jak poprawka nr 16, wynika, jak rozumiem, z zasad techniki legislacyjnej, które są nieco inaczej rozumiane przez Biuro Legislacyjne Senatu. Uważamy, że poprawka zaproponowana przez Senat jest do przyjęcia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorHannaMagdalinska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Biuro Legislacyjne chce przedstawić uwagę do poprawek nr 15 i 16. Tak, jak powiedział pan minister, poprawki mają charakter czysto legislacyjny. Te poprawki wynikają z tego, że mamy różne spojrzenia na technikę legislacyjną dotyczącą zmian przepisów upoważniających w przypadku, kiedy nie zmieniamy przepisu upoważniającego wprost, a jedynie przesłanki. Technika zastosowana przez Biuro Legislacyjne Sejmu wynika z tak zwanych dobrych praktyk, które zostały opracowane przez Rządowe Centrum Legislacji. To tyle, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 15? Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 15. Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 15, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał do głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W głosowaniu wzięło udział 33 posłów. Za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 15 głosowało 24 posłów, przeciw – 9 posłów, nikt się nie wstrzymał od głosu. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 15.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMaciejGrabowski">Uzasadnienie poprawki i stanowisko rządu jest takie samo, jak w przypadku poprawki nr 15. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 16? Pamiętamy, że była uwaga Biura Legislacyjnego. Nikt się nie zgłasza. Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 16. Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 16, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał do głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W głosowaniu wzięło udział 31 posłów. Za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 16 głosowało 24 posłów, przeciw – 7 posłów, nikt się nie wstrzymał od głosu. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę nr 16.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Poprawka nr 17 została już rozpatrzona. Zakończyliśmy tym samym rozpatrywanie poprawek Senatu zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Musimy wybrać sprawozdawcę. Proponuję, żeby sprawozdawcą został pan poseł Jacek Brzezinka, sprawozdawca projektu na poprzednim etapie procesu legislacyjnego. Czy pan poseł wyrażą zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselJacekBrzezinka">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę zgłoszeń. Czy jest sprzeciw wobec propozycji powierzenia panu posłowi Jackowi Brzezince funkcji sprawozdawcy Komisji? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że pan poseł Jacek Brzezinka został wybrany posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Do rozstrzygnięcia pozostała kwestia opinii w sprawie zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej. Informuję, że wystąpiłem do Ministerstwa Spraw Zagranicznych z wnioskiem o zaopiniowanie poprawek w terminie do dnia 28 lipca 2011 r. do godziny 12.00. Po wpłynięciu opinia zostanie dołączona do sprawozdania Komisji. To wszystko, co mieliśmy do zrealizowania w pkt 1 porządku obrad. Bardzo dziękuję panu ministrowi Maciejowi Grabowskiemu oraz towarzyszącym mu współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku dziennego, czyli zaopiniowania zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2011. Pan minister Witold Jurek, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoWitoldJurek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, te zmiany, które proponujemy, są konsekwencją wejścia w życie ustaw reformujących naukę w Polsce. Chcemy tymi ustawami dokonać pewnej konsolidacji strumieni finansowania i, że tak powiem, zbliżyć pewien schemat, według którego realizowane są programy europejskie, do schematu europejskiego. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Panie ministrze, jedną chwilę. Jeszcze raz bardzo proszę koleżanki i kolegów o nieprowadzenie rozmów, bo prawdopodobnie nie wszyscy słyszą to, co mówi pan minister. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest agencją wykonawczą w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i agencją powołaną do obsługi, mówiąc potocznym językiem, programów, których kryteria ustala minister, który akceptuje listy rankingowe czy rezultaty tego postępowania. To nie jest więc coś nadzwyczajnego. Chcę powiedzieć, że Rada Ministrów w czerwcu zaakceptowała Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jako instytucję pośredniczącą w realizacji dwóch programów operacyjnych, to jest Programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka” oraz Programu operacyjnego „Kapitał ludzki”. Jeżeli chodzi o Program operacyjny „Infrastruktura i środowisko”, to system instytucjonalny, czyli pewien sposób realizacji tego programu, nie jest częścią programu operacyjnego, więc ta akceptacja nie była potrzebna. Te wnioski zostały przesłane do Komisji Europejskiej. Mogę dodać od siebie, że są one oceniane przez Komisję Europejską bardzo dobrze, ponieważ ten sposób realizacji programów operacyjnych, to znaczy pewne decyzje, które podejmowane są przez ministra oraz obsługa tych programów realizowana przez agencję wykonawczą, czyli Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, stanowią schemat realizacji, który jest bliski schematom europejskim.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">Powiem krótko, o co chodzi w zmianie planu finansowego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Ogólnie rzecz biorąc, chodzi o to, żeby przenieść te środki związane z realizacją programów operacyjnych, które były w budżecie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które jest agencją wykonawczą. Za tymi środkami idą również te środki, które są w Programie operacyjnym „Pomoc techniczna”. To są środki przeznaczone na obsługę tych programów operacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, przeniesienie tych programów będzie wiązało się z koniecznością zrealizowania pewnych dodatkowych wydatków. Mam na myśli przede wszystkim wydatki na informatykę oraz telekomunikację. Wiadomo, że trzeba będzie zakupić nowe oprogramowanie i udoskonalić systemy łączności.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">Niewielka zmiana dotyczy zwiększenia – zaznaczam, że w ramach budżetu, którym dysponuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego – funduszu bezosobowego, co z naszego punktu widzenia jest sygnałem korzystnym, ponieważ konieczność zwiększenia tego funduszu wynika stąd, że programy, które ogłaszane są przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, spotykają się z dużym zainteresowaniem potencjalnych realizatorów projektów. Jeżeli składana jest duża liczba wniosków, to tę dużą liczbę wniosków należy poddać ocenie, a to wymaga większych nakładów na obsługę ekspercką tych programów. Dlaczego oceniamy to pozytywnie? Dlatego, że poprzez te ustawy o reformie nauki chcemy zmienić podejście do realizowania badań naukowych w Polsce. Chodzi o to, żeby finansowane były przede wszystkim te ośrodki i te projekty, które rokują największe szanse na sukces. Można to osiągnąć za pomocą konkursów. Jeżeli konkursy, jak powiedziałem, spotykają się z bardzo dużym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców, to znaczy, że środowisko naukowe akceptuje ten sposób postępowania.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">Przedstawiłem tylko najważniejsze argumenty. Kończąc, chcę dodać, że państwo dyrektorzy, którzy mi towarzyszą są w stanie odpowiedzieć na wszystkie szczegółowe pytania, które dotyczą proponowanej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chce zabrać głos w sprawie wniosku? Pani poseł Gabriela Masłowska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Chcę zapytać, jak często odbywają się w miesiącu posiedzenia Rady i jakie jest średnie wynagrodzenie za udział w posiedzeniu Rady? Pytam, ponieważ nie uzyskałam odpowiedzi od pani minister na pytanie, które zadałam podczas plenarnego posiedzenia Sejmu. Ile wynosi wynagrodzenie pracowników Narodowego Centrum Badań i Rozwoju? Jak się ma wysokość tego wynagrodzenia do wynagrodzenia adiunkta z trzyletnim stażem pracy? Uważam, że istnieje niebezpieczeństwo, że powstaną nieuzasadnione dysproporcje pomiędzy wynagrodzeniami pracowników naukowych tego szczebla zatrudnionych na uczelniach publicznych, a wynagrodzeniami pracowników Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Pani poseł Maria Zuba, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselMariaZuba">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Nie doczytałam, więc bardzo proszę o informację. Czy te programy były już realizowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa wyższego? Jeżeli tak, to w jakim okresie? Chcę zadać jeszcze jedno pytanie. O ilu pracowników zostanie zredukowane zatrudnienie w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego? Rozumiem, że środki między innymi zostaną przeznaczone na nowe etaty w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Ile lat trwają te programy i jak długo będą jeszcze realizowane? Jak długo będzie trwał nabór wniosków na realizację projektów w ramach tych programów? Jak należy rozumieć ten zapis, że z uwagi na przepisy wprowadzające ustawy reformujące naukę po dniu września 2011 r. nie ma możliwości przyjmowania wniosków w ramach obu programów? Co to oznacza? Że nabór będzie zakończony i że kończy się realizacja tego programu? Jeżeli tak, to oznaczałoby to, że zmiany wprowadzamy w końcowym etapie realizacji tych programów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Chcę zadać chyba podobne pytanie do tego, które zadała pani poseł Maria Zuba, bo w żaden sposób nie mogę wyczytać tej informacji z tej korespondencji. Czytam między innymi: „W związku z planowanym przejęciem zadań od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego…”. Kiedy te zadania mają być przejęte? Zmiana dotyczy planu finansowego na 2011 r., a nie na 2012 r. Czy jesteśmy w trakcie zmian, bo czasami jest tak, że zmiany odbywają się w pierwszym półroczu?</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PoselElzbietaRafalska">Jest tutaj również informacja o tym, że przewiduje się wprowadzenie nowej pozycji „Środki europejskie w wysokości 1.195.000 tys. zł”. Rozumiem, że to są środki z Programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”. Dziwi mnie jednak to, że dokonujemy tych zmian w trakcie trwania roku budżetowego. Czy to przełom roku był decydujący? W planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na 2011 r. jeżeli chodzi o środki przyznane innym podmiotom – mam na myśli te środki europejskie – jest inna kwota niż w tym opisie. Czy przyczyną tego, że to się nie zgadza z częścią opisową, jest to, że pierwotnie była już jakaś kwota i że zsumowano te kwoty? Proszę jeszcze powiedzieć o terminie wprowadzenia tych zmian, które dotyczą Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Jeszcze raz pani poseł Maria Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselMariaZuba">Dziękuję. Przepraszam, bo mam jeszcze wątpliwość dotyczącą tej nowej pozycji. Mam w związku z tym pytanie do pani minister. Czy jest zgodne z ustawą o finansach publicznych to, że ciągu roku wprowadzamy do planu finansowego nowe zadanie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Nie słyszę innych zgłoszeń. Pan minister Witold Jurek i współpracownicy, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">Jeżeli chodzi o pytania dotyczące Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, to proszę, żeby udzielił na nie odpowiedzi pan dyrektor Leszek Grabarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo proszę, pan dyrektor Leszek Grabarczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#DyrektorNarodowegoCentrumBadaniRozwojuLeszekGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję, panie ministrze. Odpowiadając na pytanie dotyczące liczby posiedzeń Rady w ciągu miesiąca i wysokości wynagrodzeń członków Rady, chcę powiedzieć, że na mocy ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju posiedzenia Rady muszą się odbywać nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. Jeżeli natomiast chodzi o zmianę planu finansowego w zakresie wynagrodzeń bezosobowych, to zmiany te nie będą miały żadnego wpływu na wysokość wynagrodzeń członków Rady, ponieważ w całości dedykowane są wynagrodzeniom ekspertów-recenzentów biorących udział w merytorycznej ocenie wniosków o finansowanie projektów badawczych. Po zmianie planu nic się nie zmieni w zakresie wynagrodzeń członków Rady Komitetu Sterującego do Spraw Badań Naukowych i Prac Rozwojowych na Rzecz Obronności i Bezpieczeństwa. Są to środki przeznaczone na wykonanie znacznie większej liczby recenzji.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#DyrektorNarodowegoCentrumBadaniRozwojuLeszekGrabarczyk">Wynagrodzenie za pojedynczą recenzję pozostanie na niezmienionym poziomie. W najnowszym programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „INNOTECH” napłynęło aż 800 wniosków o finansowanie projektów badawczo-rozwojowych. Każdy wniosek na pierwszym etapie musi być oceniony przez 3 recenzentów, i na drugim etapie, w którym ocenia się pełne wnioski – Full Proposal, także przez 3 recenzentów. To zapewnia odpowiednią przejrzystość procesu oceny i selekcji tych projektów, które będą finansowane. To zwiększa również znacząco szanse na to, że jak powiedział pan minister, wybrane do finansowania zostaną te projekty, które rokują największe szanse na to, że ich wyniki zostaną w praktyce wykorzystane w gospodarce.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jeszcze raz bardzo proszę o zaniechanie rozmów. Chcemy usłyszeć odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#DyrektorNCBiRLeszekGrabarczyk">Odpowiadając na pytanie, czy programy, o których mowa w opisie zmian planu finansowego, były realizowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wcześniej, chcę powiedzieć, że tak, wszystkie trzy Programy operacyjne: „Kapitał ludzki”, „Innowacyjna gospodarka” oraz „Infrastruktura i środowisko”, były realizowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego od 2007 r., czyli od czasu zatwierdzenia tych programów przez Komisję Europejską. Mamy tutaj więc do czynienia jedynie ze zmianą podmiotu, który realizuje programy, a nie z czymś nowym w polskim krajobrazie.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#DyrektorNCBiRLeszekGrabarczyk">Jeżeli chodzi o długość trwania tych programów, to ze względu na to, że obowiązuje tak zwana perspektywa finansowa w Unii Europejskiej, w każdym z tych programów można ogłaszać nowe nabory i podpisywać umowy na nowe projekty do końca 2013 r. Wydatki mogą być ponoszone przez beneficjentów tych programów do końca 2015 r. Po 2015 r. konieczna będzie praca związana z realizacją tych programów polegająca na zamknięciu finansowania i zamknięciu programów operacyjnych, co odbywa się we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego oraz Komisją Europejską.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">Będę kontynuował, panie przewodniczący. Jeżeli na przykład chodzi o Program operacyjny „Infrastruktura i środowisko”, to wszystkie sprawy związane z kontraktacją zostały tak naprawdę zakończone. Dzisiaj ocenie poddawane są ostatnie dwa wnioski. Chcę powiedzieć, że poddawane są ocenie awansem, ponieważ mamy nadzieję na uzyskanie środków z podziału krajowej rezerwy wykonania. Realizacja tego programu przebiega dobrze, więc te środki, które mamy otrzymać w wysokości 86.500 tys. euro, pozwolą nam sfinansować te wszystkie programy, które już są realizowane, i te wszystkie, które znalazły się na liście rezerwowej. Jeżeli chodzi o Program operacyjny „Infrastruktura i środowisko”, to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przejmie administrowanie realizacją tego programu i rozliczenie tych przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">Jeżeli idzie o zatrudnienie, to w tabeli, którą przedstawiliśmy jest błąd, bo zamiast 144 osób powinno być 48 osób. To osoby, które zostaną przesunięte z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Ta zmiana sposobu realizacji tych programów nie wiąże się z dodatkowym zatrudnieniem. Te 48 osób należy czytać jako górny limit zatrudnienia, który wynika z możliwości finansowania tego zatrudnienia przez Program operacyjny „Pomoc techniczna”. Tak naprawdę tych etatów jest mniej. Nie potrafię powiedzieć, jak to jest dokładnie liczba, ale jest ich około 43. Chcę jeszcze raz powiedzieć, że to się nie wiąże z dodatkowym zatrudnieniem oraz dodatkowymi wydatkami na wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">To przejęcie tych funkcji organizacyjnych związanych z programami operacyjnymi – odpowiadam na pytanie pani poseł Elżbiety Rafalskiej – ma nastąpić w dniu 1 września 2011 r. Dlatego zwracamy się z prośbą o zaopiniowanie wniosku już teraz.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWWitoldJurek">Kwota 1.100.000 tys. zł, która znalazła się w tym zestawieniu jako środki Unii Europejskiej, jest rezultatem pewnego schematu finansowania tych projektów. Ten schemat finansowania polega na tym, że część środków na realizację tych programów operacyjnych jest przekazywana przez Bank Gospodarstwa Krajowego. To nie są dodatkowe środki. Te środki nie są traktowane jako przychody, ponieważ one znajdują się poza naszymi budżetami. Są one przekazywane beneficjentom, powtórzę, bezpośrednio przez Bank Gospodarstwa Krajowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jeszcze pan dyrektor Leszek Grabarczyk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#DyrektorNCBiRLeszekGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Odpowiadając na pytanie dotyczące zakończenia realizacji dwóch programów niewspółfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej, czyli „Kreator innowacyjności” oraz „Patent plus”, o których mowa we wniosku w sprawie zmiany w planie finansowym, chcę powiedzieć, że prawdą jest, że na mocy pakietu ustaw wprowadzających reformę systemu nauki w dniu 30 września 2011 r. zakończą swój byt prawny dwa rozporządzenia ustanawiające programy „Kreator innowacyjności” oraz „Patent plus”. Niemniej jednak same programy i realizacja tych celów nie zostanie zakończona. W Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowywane są rozporządzenia, na mocy których zostaną ustanowione programy kontynuujące programy „Kreator Innowacyjności” oraz „Patent Plus”. Można w związku z tym powiedzieć, że z całą pewnością po dniu 30 września 2011 r. realizacja tych zadań będzie kontynuowana. Dodam jeszcze, że są to wprawdzie programy niewielkie, biorąc pod uwagę kwoty oraz liczbę projektów, ale dosyć znaczące i bardzo pozytywnie oceniane przez środowisko naukowe, ponieważ odpowiadają na konkretną potrzebę wparcia ze strony państwa ochrony własności intelektualnej generowanej w polskich instytucjach naukowych. Ta uwaga jest aktualna w odniesieniu do programu „Patent plus”.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#DyrektorNCBiRLeszekGrabarczyk">Jeżeli chodzi o program „Kreator innowacyjności”, to mamy wsparcie ze strony państwa różnych przedsięwzięć, raczej niestandardowych, które są realizowane w instytucjach naukowych, a które mają na przykład spowodować, że na uczelni powstanie spójny dobrze zorganizowany i dobrze opisany system charakteryzujący się tym, że stosowane są w nim jednakowe procedury, zarządzania transferem wiedzy z uczelni do przedsiębiorstw. Istnienie takiego spójnego systemu procedur – wiemy to na podstawie doświadczeń Europy Zachodniej – bardzo pomaga w zintensyfikowaniu tego procesu i w większym wykorzystaniu wyników badań.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Zdaje się, że jedno pytanie zostało skierowane do pani minister Hanny Majszczyk. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani poseł, rozpoczęcie wykonywania nowych zadań przez agencję w trakcie trwania roku budżetowego w moim przekonaniu nie jest sprzeczne z ustawą o finansach publicznych. Charakter tych działań, o których mówimy, wydaje się wpisywać w ogólny charakter działalności tej agencji i jeżeli to nie wymaga zmian ustawowych, to te zadania jak najbardziej mogą być wykonywane. Proponowane zmiany w planie finansowym polegają na zwiększeniu przychodów, co oznacza, że nie pojawiają się żadne dodatkowe zobowiązania, które by to uniemożliwiały. Nie może być więc sprzeczności z ustawą o finansach publicznych to, że powierzono nowe zadania w trakcie roku budżetowego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Pani poseł Gabriela Masłowska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Nie otrzymałam odpowiedzi na pytanie, jak często do tej pory odbywały się posiedzenia Rady, ile wynosi wynagrodzenie za udział w jednym posiedzeniu Rady. Interesuje mnie to, bo chcę porównać wynagrodzenia pracowników Narodowego Centrum Badań i Rozwoju z wynagrodzeniami zwłaszcza młodych pracowników publicznych uczelni wyższych. Wynagrodzenia tych pracowników są rażąco niskie. Już od dłuższego czasu te wynagrodzenia nie były podwyższane. Jeżeli chodzi o wysokość wynagrodzeń, to ta grupa zawodowa pozostaje w tyle w stosunku do nauczycieli szkół podstawowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję pani poseł. Pan Dyrektor Leszek Grabarczyk, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#DyrektorNCBiRLeszekGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. W praktyce do tej pory posiedzenia Rady odbywały się raz na miesiąc. Chcę jednak zwrócić uwagę na to, że taka odpowiedź nie ilustruje aktywności Rady, ponieważ na podstawie przepisów ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, która obowiązuje od dnia 1 października 2010 r. w Radzie funkcjonują trzy komisje: Komisja do Spraw Strategicznych Programów, Badań Naukowych i Prac Rozwojowych, Komisja do Spraw Finansowych oraz Komisja do Spraw Innych Zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Każda z tych komisji pracuje na bieżąco między posiedzeniami Rady. Mogę to powiedzieć, chociaż to jest wiedza wynikająca z mojego własnego doświadczenia, a nie z dokumentów, bo uczestniczę w posiedzeniach tych trzech komisji w trakcie przerw między posiedzeniami Rady.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#DyrektorNCBiRLeszekGrabarczyk">Jeżeli natomiast chodzi o wynagrodzenie członka Rady, to wynosi ono 4 tys. zł miesięcznie. …Nie, to jest miesięczne wynagrodzenie, które nie jest uzależnione od liczby posiedzeń Rady. W praktyce Rada zbiera się raz na miesiąc, a każda z trzech komisji pracuje między posiedzeniami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Chcę zaproponować Wysokiej Komisji przyjęcie opinii w następującym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">„Opinia do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju uchwalona na posiedzeniu w dniu 28 lipca 2011 r.</u>
<u xml:id="u-87.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 28 lipca 2011 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2011 r. dotyczący zmian przychodów i kosztów w ramach planu finansowego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2011. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian przychodów i kosztów w ramach planu finansowego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2011 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-87.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii o treści, którą przedstawiłem przed chwilą? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-87.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo państwu dziękuję. Zakończyliśmy pracę w pkt 2 porządku dziennego dotyczącym zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Bardzo dziękuję panu ministrowi, panu dyrektorowi oraz towarzyszącym im współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-87.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jeszcze raz dziękuję wszystkim, którzy uczestniczyli w pkt 2 porządku dziennego. Proszę państwa przystępujemy do realizacji pkt 3 porządku obrad, czyli do zaopiniowania wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 49. W posiedzeniu Komisji uczestniczy pan minister Marek Haber, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. Witamy pana ministra. Rozpatrujemy wniosek Ministra Finansów, ale nie wiem, kto przedstawi uzasadnienie wniosku. Rozumiem, że zacznie pani minister Hanna Majszczyk. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwracamy się do Komisji Finansów Publicznych z prośbą o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie wniosku dotyczącego zmiany przeznaczenia kwoty 178.635 tys. zł zaplanowanych w części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w pozycji 49 – Wsparcie działań w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia. Kwota, którą wymieniłam, ma być przeznaczona na realizację trzech celów, po pierwsze, program leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV w Polsce, Narodowy Program Leczenia Hemofilii oraz Program Szczepień Ochronnych w kwotach, o których mowa we wniosku. Z punktu widzenia funkcjonowania rezerwy nie widzimy żadnych zagrożeń, ponieważ z tytułu rezerwy, który odczytałam, wynika, że została ona zaplanowana w wysokości 976.000 tys. zł w ustawie budżetowej na 2011 r. z przeznaczeniem na wsparcie działań w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Rezerwa została zaplanowana w tej wysokości na podstawie założenia, że ustawa o działalności leczniczej wejdzie w życie w kwietniu 2011 r., a tymczasem weszła ona w życie w lipcu 2011 r. Tym samym skutki finansowe związane z wejściem w życie ustawy będą niższe niż zakładano. Ta kwota, którą stanowią niezrealizowane wydatki od kwietnia do lipca, może być wykorzystana na cele, które wymieniłam. Jeżeli chodzi o szczegółowe uzasadnienie przeznaczenia tych środków, to proszę, żeby pan minister Marek Haber omówił to zagadnienie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję pani minister. Pan minister Marek Haber, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekHaber">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, takie przeznaczenie tych środków finansowych wynika z analizy stopnia wykonania wydatków zaplanowanych na realizację tych programów w latach poprzednich, jak również z analizy wydatków zaplanowanych na realizację tych programów w ustawie budżetowej na 2011 r. w części budżetowej, której dysponentem jest Minister Zdrowia. Program leczenia antyretrowirusowego jest programem realizowanym od wielu lat. Skierowany jest do osób, które są zakażone wirusem HIV, chore na AIDS, lub też do osób, które miały kontakt z nosicielami wirusa HIV i są potencjalnie narażone na zakażenie wirusem HIV. Te osoby są objęte leczeniem antyretrowirusowym od wielu lat. Jak powiedziałem, jest to program wieloletni, który od wielu lat jest pewną pozycją w budżecie Ministra Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekHaber">Po drugie, środki zostaną przeznaczone na realizację Narodowego Programu Leczenia Hemofilii. Jest to program, który jest skierowany do pacjentów chorych na hemofilię. Ma na celu zapobieganie i leczenie chorych, którzy doznali urazów lub którym zagrażają inne sytuacje, jak na przykład zabiegi operacyjne, które u osób chorujących na hemofilię i pokrewne skazy krwotoczne są często bardzo dramatycznym zdarzeniem, które wymaga wsparcia czynnikami krzepnięcia. Ten program jest również programem wieloletnim. Dotychczas w związku z realizacją programu zrealizowano wydatki w wysokości 118.423 tys. zł z zaplanowanych 120.000 tys. zł w ustawie budżetowej. Stąd prośba o zwiększenie wydatków o 90.000 tys. zł, które pozwolą realizować program do końca 2011 r.</u>
<u xml:id="u-90.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMarekHaber">Po trzecie, Program Szczepień Ochronnych. Jest to kwestia odtworzenia zapasów rezerwy magazynowej przeciwepidemicznej szczepionek, które są niezbędne do wykonywania szczepień obowiązkowych. Ta rezerwa jest potrzebna do tego, żeby utrzymywać ją na wypadek jakichś zdarzeń niepożądanych i nieplanowanych takich, jak na przykład konieczność wykonania dodatkowych szczepień w trakcie powodzi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Chcę zorientować się, ilu jest chętnych do wzięcia udziału w dyskusji. Posiedzenie Komisji w tej sali może odbywać się do godziny 11.00, bo o tej godzinie rozpoczyna się posiedzenie Komisji Zdrowia. Będziemy w związku z tym musieli przenieść się do sali nr 106. Krótko? …Pani poseł Elżbieta Rafalska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Moje pytanie nie dotyczy zwiększenia wydatków, bo wyjaśnienie Ministerstwa Zdrowia jest przekonywujące. Przedstawione wyliczenia są bardzo precyzyjne. Moje pytanie dotyczy zmniejszenia zaplanowanej rezerwy celowej w pozycji 49, czyli programu wieloletniego „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”. Wydatki zaplanowane na realizację tego programu już w 2010 r. nie zostały wykonanie. Przypominam, że dokonywaliśmy zmniejszenia tej rezerwy w 2010 r. Wejdę trochę w polemikę z panią minister Hanną Majszczyk, która powiedziała, że to, że ustawa o działalności leczniczej miała zacząć obowiązywać od 1 kwietnia 2011 r. a zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2011 r., spowodowało, że zmniejszyły się wydatki realizowane z tej rezerwy. Wydaje mi się, że jest raczej odwrotnie, bo te wydatki realizowane w ramach tego programu nie były przeznaczane na finansowanie nowej ustawy o działalności leczniczej ale również na finansowanie skutków ustawy obowiązującej do dnia 1 lipca 2011 r.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#PoselElzbietaRafalska">Mam pytanie do pani minister. Szpital w Kostrzynie, który znajduje się w likwidacji, stara się o środki finansowe w ramach tego programu. Bank Gospodarstwa Krajowego nie wydaje opinii, ponieważ w Ministerstwie Finansów brakuje zgody co do tego, czy środki finansowe zostały zabezpieczone. Nie rozumiem, jak to jest, że mówili państwo, że macie taki fantastyczny program wsparcia jednostek samorządu terytorialnego. W Polsce jest tyle jednostek samorządu terytorialnego, które chociaż skomercjalizowały, przekształciły w spółki zadłużone zakłady opieki zdrowotnej, które to zadłużenie niebawem obciążać będzie jednostki samorządu terytorialnego, i tak nie mogą skorzystać z dobrodziejstw tego programu celowego. Ja rozumiem, że trzeba spełnić określone warunki i że to nie jest tak, że ktoś narobił długów i może natychmiast skorzystać z tych środków finansowych, proszę jednak precyzyjnie powiedzieć, ile szpitali skorzystało. Czy ten program został już zamknięty i definitywnie rozliczony? Proszę o odniesienie się do sytuacji szpitala w Kostrzynie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Pani poseł Maria Zuba, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PoselMariaZuba">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie do pana ministra. Ile obecnie jest osób żyjących z wirusem HIV, które są objęte leczeniem? Czy te zwiększone wydatki, o których mowa we wniosku, pokryją potrzeby? Jakie są te potrzeby na 2011 r.? Mam pewną refleksję. Jeżeli przez pół roku zrealizowaliśmy wydatki w wysokości 118.000 tys. zł, to czy 90.000 tys. zł, które chcemy przeznaczyć na Narodowy Program Leczenia Hemofilii wystarczą? Czy te potrzeby również zostaną pokryte w 100%?</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#PoselMariaZuba">Jeżeli natomiast chodzi o rezerwę celową w poz. 49, którą chcemy zmniejszyć, żeby te ważne społecznie cele realizować, to czy tutaj ta argumentacja, którą przedstawiła pani minister Hanna Majszczyk, mówiąc, że przesunięcia terminu wejścia w życie ustawy o działalności leczniczej z 1 kwietnia 2011 r. na 1 lipca 2011 r., ma pokrycie w rzeczywistości? Nawet biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z przesunięciem o jeden kwartał, to jednak przewidywane wykonanie tej rezerwy będzie wynosić tylko około 20% rezerwy zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r. Jest w związku z tym pytanie. Co tak naprawdę się dzieje, że samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie chcą korzystać z tych środków i nie sięgają po te środki? Oczekujemy na taką informację, bo jest dla nas ważna po to, żeby nie tworzyć zbędnych zapasów i zakładek. Jeżeli nie ma zainteresowania, to nie ma uzasadnienia, żeby w przyszłości planować takie wydatki w budżecie państwa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Miało być krótko. Proszę państwa, minęła godzina 11.00. Musimy się przenieść do sali 106. Zarządzam pięciominutową przerwę. Za pięć minut wznawiamy obrady w sali nr 106.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pięć minut minęło. Wznawiam obrady. Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos w sprawie wniosku o zmianę przeznaczenia rezerwy celowej? Nie słyszę zgłoszeń. W takim razie poproszę o odpowiedzi. W pierwszej kolejności odpowiedzi udzieli pani minister Hanna Majszczyk. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani poseł, rezerwa w pozycji 49 – Wsparcie działań w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia, została utworzona pod taką nazwą i w takim kształcie dzięki poprawce zgłoszonej na etapie prac nad ustawą budżetową na 2011 r. w Senacie. W tym czasie trwały zaawansowane prace nad projektem ustawy o działalności leczniczej, a tak zwany Plan B miał również określony termin obowiązywania. Ta rezerwa niejako z założenia, kiedy ustawa została uchwalona przez parlament, miała dotyczyć obu tych kwestii, zarówno planu B jaki ustawy o działalności leczniczej, ale na tym etapie, jak zaznaczyłam na wstępie, zakładano, że ustawa o działalności leczniczej zacznie obowiązywać od 1 kwietnia a nie od 1 lipca 2011 r.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o Kostrzyń, to na pewno nie było takiej informacji z resortu finansów, że w środkach w tej rezerwie nie ma zabezpieczenia, ponieważ ten system działa inaczej. Program określa szczegółowo, jakie warunki podmioty powinny spełnić, żeby mogły skorzystać z tych środków. W ubiegłym tygodniu mieliśmy spotkanie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Wiem, że wniosek Kostrzyna był w trakcie rozpatrywania. Jestem przekonana, że przynajmniej do czwartku w zeszłym tygodniu nie została podjęta decyzja. Wszystko będzie zależało od tego, czy Kostrzyń składając wniosek, przekona Bank Gospodarstwa Krajowego do tego, że spełnia warunki do uzyskania pozytywnej opinii. Z całą jednak pewnością brak pozytywnej opinii czy też informacje przekazywane do Kostrzyna przez Bank Gospodarstwa Krajowego nie mogą odwoływać się do tego, że nie ma zabezpieczenia, bo to w ogóle tak nie funkcjonuje. Dziękuję</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Pan minister Marek Haber i współpracownicy, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekHaber">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, jeżeli chodzi o wnioski, które były rozpatrywane, to chcę bardzo wyraźnie podkreślić, że to, że któryś z wniosków składanych przez powiaty nie zostaje pozytywnie rozpatrzony, jest kwestią niespełnienia określonych wymagań zapisanych w uchwale Rady Ministrów. To nie jest kwestia braku środków finansowych. Przeniesienie środków finansowych, których dotyczy wniosek, jest wynikiem prospektywnej analizy tego, co może się dziać, jeżeli chodzi o realizację tych wniosków w 2011 r. W związku z tym na te wszystkie wnioski, które obecnie znajdują się na etapie oceny i podejmowania decyzji, bez względu na to, czy zostaną pozytywnie czy negatywnie załatwione, zostały zabezpieczone środki finansowe.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMarekHaber">Odpowiem na pytania dotyczące hemofilii oraz programu leczenia antyretrowirusowego. Jeżeli chodzi o leczenie antyretrowirusowe, to obecnie programem objętych jest 5285 osób. Dodatkowe środki finansowe, które planujemy przeznaczyć na kontynuację tego programu, w pełni pokryją zapotrzebowanie związane z zakupem leków i potrzebami pacjentów w tym zakresie. Jeżeli chodzi o hemofilię, to kwota 90.000 tys. zł, na którą opiewa wniosek, jest kwotą, która pozwoli pokryć zapotrzebowanie na czynniki krzepnięcia, które należy zakupić, żeby realizować program. Prognozujemy te potrzeby w rocznym przedziale, ale zakupy leków realizujemy z zakładką kwartalną. Oznacza to, że kwota 90.000 tys. zł pozwoli na realizację programu do końca pierwszego kwartału 2012 r. To oczywiście jest prognoza wykonywana na podstawie rzeczywistego wykorzystania tych leków przez realizatorów tego programu czyli regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Czy są jeszcze jakieś inne pytania lub wątpliwości? Jeżeli nie, to chciałbym zaproponować przyjęcie opinii w sprawie zmiany przeznaczenia części rezerwy celowej w następującym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 28 lipca 2011 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 27 lipca 2011 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 178.635 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 49 – Wsparcie działań w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia, zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2011 r.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na realizację, po pierwsze, programu leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV w Polsce – 77.837 tys. zł, po drugie, Narodowego Programu Leczenia Hemofilii – 90.000 tys. zł, i po trzecie, programu szczepień ochronnych – 10.798 tys. zł”.</u>
<u xml:id="u-99.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii o treści, którą przed chwilą odczytałem? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-99.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie zmiany przeznaczenia części rezerwy celowej. Bardzo państwu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-99.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, jest jeszcze jedna ważna sprawa, o której chcę poinformować członków Komisji Finansów Publicznych. Na dzisiaj nie zwoływałem więcej posiedzeń, ale nie przewidywaliśmy, że do projektu ustawy dotyczącej spreadów zostaną zgłoszone poprawki w drugim czytaniu. Wszystko wskazuje na to, że poprawka lub poprawki zostaną jednak zgłoszone. Muszę w związku z tym zwołać posiedzenie Komisji. Chcę, żebyście państwo zaaprobowali to nieplanowane wcześniej posiedzenie Komisji. Proponuję, żebyśmy spotkali się o godzinie 15.00 w tej sali. Jeżeli poprawka zostanie zgłoszona, to zostaną państwo o tym poinformowani esemesami. Rozumiem, że jest zgoda Komisji na odbycie posiedzenia o godzinie 15.00. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-99.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, to wszystko. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>