text_structure.xml 69.2 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich, stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Porządek obrad dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania Podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, druk nr 3974.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proponuję także uzupełnienie porządku dzisiejszego posiedzenia o zaopiniowanie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2011. Równocześnie proponuję, aby punkt ten został rozpatrzony w pierwszej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy państwo posłowie mają uwagi do porządku obrad dzisiejszego posiedzenia? Nie słyszę uwag. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku obrad stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">W posiedzeniu Komisji uczestniczą przedstawiciele naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. W imieniu wszystkich posłów naszej Komisji witam serdecznie pana Wiesława Szczukę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów oraz pana Wojciecha Skibę, prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Tak, jak się umówiliśmy, punktem 1 będzie zaopiniowanie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2011.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chcę poinformować, że państwo posłowie otrzymali wniosek Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotyczący proponowanych zmian, a także stanowisko ministra finansów w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Panie prezesie, bardzo proszę o przedstawienie wniosku, a potem będziemy kontynuować ten punkt posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezesZarzaduPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychWojciechSkiba">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wnosi o zmianę w strukturze przychodów i wydatków. Te zmiany są konsekwencją zmiany ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych z 30 listopada ub. roku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrezesZarzaduPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychWojciechSkiba">W zakresie przychodów prosimy o zmniejszenie dotacji z budżetu państwa o kwotę 30.000 tys. zł, w zakresie dotacji przeznaczonej na zrekompensowanie gminom dochodów utraconych z tytułu zastosowania zwolnień podatkowych dla prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywizacji zawodowej, tj. z art. 47 ust. 2 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrezesZarzaduPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychWojciechSkiba">Natomiast w zakresie wydatków prosimy o opinię w zakresie zmniejszenia wydatków o łączną kwotę 300.425 tys. zł w następujących zadaniach: dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, czyli art. 26a ustawy, o kwotę 201.046 tys. zł; zrekompensowanie gminom dochodów utraconych z tytułu zwolnień, czyli art. 47 ust. 2, o kwotę 60.000 tys. zł; refundacja składek na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących działalność gospodarczą, czyli art. 25a ustawy, o 39.379 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrezesZarzaduPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychWojciechSkiba">Jednocześnie wnosimy o zwiększenie wydatków w łącznej kwocie 270.425 tys. zł w następujących zadaniach: w art. 47 ust. 1 pkt 1, tj. realizacja działań wyrównujących różnice między regionami, o łączną kwotę 5.000 tys. zł; w art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a, tj. programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą, w łącznej wysokości 73.941 tys. zł; w art. 32 ust. 1 pkt 2, tj. dodatkowe koszty związane z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, o kwotę 750 tys. zł; w art. 36, tj. zadania zlecane organizacjom pozarządowym, o kwotę 105.000 tys. zł oraz w środkach przekazywanych samorządom powiatowym i wojewódzkim, czyli przelewy redystrybucyjne, o łączną kwotę 85.734 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do dyskusji. Czy są pytania w tej kwestii? Proszę bardzo, pani poseł Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Mam pytanie związane ze zwiększeniem wydatków na zadania zlecone organizacjom pozarządowym oraz na programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą. Pamiętam z ustawy budżetowej, że tu właśnie środki służące czy rehabilitacji społecznej, czy zawodowej, czy organizacjom pozarządowym były, w porównaniu do lat poprzednich, najbardziej zmniejszone. Moje pytanie jest następujące, rozumiem, że jest to jedna ze zmian, takich zmian, które będą wynikały ze zmienionej w listopadzie ustawy i dofinansowaniem zatrudnienia. Czy możemy spodziewać się więcej zmian? Kiedy będzie kolejna taka zmiana? Na jaki okres ta zmiana jest podejmowana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Nie widzę innych zgłoszeń do dyskusji. Bardzo proszę, panie prezesie, o odpowiedź na pytanie pani poseł Rafalskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesPFRONWojciechSkiba">Szanowna pani poseł, tak, jak powiedziałem, ta zmiana wynika z tych zmian w ustawie, które skutkowały zmniejszeniem wydatków na pewne tytuły.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrezesPFRONWojciechSkiba">Natomiast drugi obszar, który będzie efektem zmian dokonanych przez Wysoką Izbę, będzie skutkował, już skutkuje, zwiększeniem przychodów Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jednak, abyśmy tu dokonali zmian, musimy jeszcze chwilę odczekać, aż te przychody w większym zakresie ujawnią się. Myślę, że kolejna zmiana, wynikająca już z dystrybucji zwiększonych środków od wpłat zakładów pracy, będzie dokonana przez nas pod koniec czerwca br.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrezesPFRONWojciechSkiba">Dodam, że przychody, istotnie, już się podnoszą. Za marzec były one wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, o blisko 20%. Naprawdę, idzie to wszystko w dobrą stronę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pani poseł otrzymała odpowiedź na swoje pytanie. Zatem, proponuję przyjęcie opinii w sprawie przedłożonego wniosku. Chciałabym zaproponować przyjęcie opinii Komisji o następującym brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">„Opinia nr 213 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, uchwalona na posiedzeniu w dniu 14 kwietnia 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 14 kwietnia 2011 r. rozpatrzyła wniosek z dnia 1 kwietnia 2011 r. dotyczący zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2011.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zamian planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że opinia została przyjęta jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Sprzeciw nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła opinię w sprawie zmian planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do realizacji kolejnego punktu objętego dzisiejszym porządkiem obrad, którym jest rozpatrzenie sprawozdania Podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, z druku sejmowego nr 3974.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym poinformować, że państwo posłowie otrzymali sprawozdanie podkomisji, poprawki legislacyjne przygotowane przez Biuro Legislacyjne, poprawki legislacyjne, które zostały uzgodnione z Ministerstwem Finansów oraz opinię prawną o zgodności z konstytucją, którą zamówił pan przewodniczący podkomisji, a która wpłynęła po zakończeniu obrad podkomisji. Dostarczyliśmy także państwu poprawkę poselską, która została złożona do tego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę przewodniczącego Podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych o przedstawienie sprawozdania dotyczącego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Szanowni państwo, podkomisja pracowała w dniach 29 i 30 marca br. nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, zawartym w druku 3974. Jest to implementacja przepisów europejskich. Podczas prac nad ustawą nie było zbytnich kontrowersji, poza kilkoma szczegółami, które podkomisja uzgadniała.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselSlawomirNeumann">Powstała wątpliwość dotycząca zgodności jednego zapisu z konstytucją. Zamówiona została opinia, która potwierdziła zgodność zapisu z konstytucją.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselSlawomirNeumann">Poprawki, które otrzymaliście państwo, także są wynikiem pracy podkomisji. Był czas, żeby te poprawki przygotować. Jedna poprawka jest merytoryczna, inne – to poprawki legislacyjne. Wszystkie poprawki były szczegółowo omawiane, dlatego w imieniu podkomisji prosiłbym o przyjęcie sprawozdania Komisji Finansów Publicznych w kształcie zaproponowanym przez podkomisję wraz z poprawkami, które będziemy zgłaszać na poszczególnych etapach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zanim przystąpimy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania podkomisji chciałabym poinformować, że pierwsze czytanie projektu ustawy odbyło się 23 marca 2010 roku. Marszałek Sejmu wyznaczył termin przedstawienia przez Komisję sprawozdania o tym projekcie, który wykonuje prawo Unii Europejskiej, na dzień 15 kwietnia 2011 roku.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jednocześnie przypominam, że jest to projekt wykonujący prawo Unii Europejskiej i zgłaszane poprawki muszą być podpisane przez co najmniej trzech posłów.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeszcze o udzielenie głosu prosiła pani przewodnicząca Błochowiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Zanim rozpoczniemy szczegółowe rozpatrywanie sprawozdania podkomisji, mam pytanie do pana posła sprawozdawcy, ponieważ przed chwilą na nasze ręce wpłynęły poprawki poselskie, niepodpisane przed pana posła, a wiemy, że podkomisja kilka tygodni pracowała nad tym projektem, a dopiero dziś pojawiają się poprawki. Czy były one konsultowane z Komisją Nadzoru Finansowego, ze Związkiem Banków Polskich? Kto, faktycznie, jest autorem tych poprawek? Jakie są opinie do tych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Rozmawialiśmy o tym w podkomisji. Po prostu, nie była wówczas jeszcze gotowa poprawka. Natomiast merytorycznie wszystko było omówione. Trwało trochę zanim ta poprawka powstała i było to już po sprawozdaniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselSlawomirNeumann">Ta poprawka merytoryczna dotyczy, tak naprawdę, interpretacji dyrektywy unijnej dotyczącej możliwości ograniczenia – przez Komisję Nadzoru Finansowego lub ministra finansów – wynagrodzeń w niektórych instytucjach finansowych. Ale to będziemy omawiać szczegółowo. Taką dyrektywę powinniśmy wdrożyć od 1 stycznia br., nie jest jeszcze wdrożona, wiec ta poprawka ma tę sprawę uregulować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pani przewodnicząca Błochowiak prosi raz jeszcze o głos. Uprzejmie proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Powtórzę raz jeszcze pytanie. Jaka jest opinia Komisji Nadzoru Finansowego i Związku Banków Polskich do tych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Poprawka formalnie jest dzisiaj zgłoszona, więc dzisiaj będziemy mogli otrzymać opinię, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Myślę, że dyskusja odbędzie się również przy rozpatrywaniu poprawki. Wtedy będzie czas na zadawanie pytań.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrywania sprawozdania. Czy są uwagi państwa posłów do tytułu ustawy? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że tytuł ustawy został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi państwa posłów do art. 1?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przepraszam, proszę uprzejmie jeszcze o chwilę zwłoki. Musimy się naradzić w prezydium, ponieważ na nasze ręce wpłynęły poprawki zgłoszone przez państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Muszę ogłosić trzy minuty przerwy. Jest to czas potrzebny na to, żeby można było poprawkę przygotować, powielić i przekazać państwu posłom. Niemniej jednak chciałabym – jeszcze przed ogłoszeniem przerwy – poprosić o zgłoszenie wszystkich poprawek, które mają państwo przygotowane, aby później nie burzyć prac Komisji. Po to powołaliśmy podkomisję. Myśleliśmy, że to poprawki przygotowane przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Ogłaszam pięć minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Ogłaszam zakończenie przerwy. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę Biuro Legislacyjne o śledzenie razem z nami kolejności rozpatrywania poprawek do danego artykułu.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 1 w art. 1? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 1 w art. 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 1 w art. 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jest poprawka, aby po zmianie nr 1 w art. 1 dodać zmianę nr 1a. Jest zaproponowane jej brzmienie.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę Biuro Legislacyjne o potwierdzenie, czy dobrze śledzimy kolejność poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Może najpierw niech państwo posłowie przedstawią poprawkę, a potem my się ustosunkujemy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jedna uwaga porządkowa: poprawki zgłoszone przez państwa posłów, pana przewodniczącego Neumanna i pozostałych posłów, należy, w gruncie rzeczy, traktować jako jedną poprawkę. Nie można tego rozpatrywać oddzielnie. Chodzi o propozycję dodania art. 9g. Całą poprawkę poselską należy rozpatrywać całościowo. Stąd propozycja, że jeżeli teraz pani przewodnicząca zdecyduje się rozpatrywać, to proponowałbym rozpatrywać całość, a nie tylko propozycję dodania art. 9g.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dobrze, zatem poproszę pana posła Neumanna o zaprezentowanie złożonej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Ja już wstępnie ją omówiłem. Odpowiadając na pytanie pani poseł Błochowiak, dodam, że poprawka dotyczy możliwości ograniczenia przez Komisję Nadzoru Finansowego lub ministra finansów wynagrodzeń w sektorze finansowym, czy to w bankach, czy w innych instytucjach. Jak już powiedziałem, jest to implementacja przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/76/UE z dnia 24 listopada 2010 r. To jest główne uzasadnienie tej poprawki. Macie państwo je na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Pani przewodnicząca, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pierwsza kwestia to kwestia formalna. Otóż, takie praktyki, że pracuje podkomisja, a później, w ostatniej chwili, pojawia się poprawka, z którą, na dobrą sprawę, nie mieliśmy okazji się zapoznać, są nie tylko niekoleżeńskie, ale po prostu nie powinniśmy takich praktyk uprawiać w parlamencie. Po to jest podkomisja, która rozpatruje kwestię i analizuje, żeby tam wypracować stanowisko i, ewentualnie, zebrać właściwe opinie od stosownych gremiów, a nie teraz, w ostatniej chwili, stosować tego typu „wrzutę”. To jest pierwsza uwaga, tym bardziej, że mieliście czas od listopada, mieliście wszystko w swoich dokumentach i mogliście to wcześniej włączyć do sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselAnitaBlochowiak">Druga kwestia: prosiłabym, aby przedstawiciele Związku Banków Polskich zabrali teraz głos, przedstawili opinię do tej poprawki i poinformowali Komisję, czy w trakcie prac podkomisji ta kwestia była dyskutowana, jakie są opinie państwa na ten temat, jakie są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Teraz głos zabierze pan przewodniczący Neumann, a później przedstawiciel Związku Banków Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Dziękuję, pani przewodnicząca. Chcę powiedzieć, że rozważaliśmy ten temat, był on omawiany, ale rzecz polegała na tym, że nie było poprawki na piśmie. Uznaliśmy, jako podkomisja, że tę poprawkę na piśmie zgłosimy w czasie prac Komisji, kiedy będzie już sprawozdanie, żeby niepotrzebnie nie przedłużać procedury.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselSlawomirNeumann">Jest to rzeczywiście dyrektywa unijna z listopada, która miała być w styczniu wdrożona, a nie jest. Teraz to robimy.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselSlawomirNeumann">To było dyskutowane. Związek Banków Polskich biorąc udział w pracy podkomisji przysłuchiwał się dyskusji. Chyba nawet przedstawiciel Związku Banków Polskich zabierał głos.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselSlawomirNeumann">Co do wrzucania, o którym mówi pani przewodnicząca Błochowiak, to naprawdę nie było tak, że wrzuciliśmy tę poprawkę nikomu nic nie mówiąc. W podkomisji była ta sprawa dyskutowana. Przypomnę tylko pani przewodniczącej, że w składzie podkomisji jest przedstawiciel pani klubu i jeżeli nie przekazał informacji, to proszę kierować pretensje do swojego kolegi, a nie deprecjonować pracy podkomisji, bo myśmy to omawiali dość szczegółowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Ad vocem, panie pośle, to trzeba było w zawiadomieniu o posiedzeniu Komisji przedstawić tę poprawkę, i tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Rozumiem, że sprawy dotyczące pracy nad poprawką zostały wyjaśnione.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Związku Banków Polskich. Proszę o przedstawienie się, aby w protokole można było przypisać ten głos odpowiedniej osobie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DoradcaprezesaZwiazkuBankowPolskichJoannaTylinska">Chciałam powiedzieć, że podczas posiedzenia podkomisji ogólnie zostaliśmy poinformowani, że taka zmiana będzie wprowadzona. Niestety, nie mogliśmy odnieść się do zapisów szczegółowych, jako przedstawiciele sektora bankowego. Mamy świadomość zmiany. Widząc, że to są głównie delegacje do uchwał, prosilibyśmy, żeby uchwały były z sektorem szczegółowo omówione i żeby było możliwe przedstawienie stanowiska sektora w tej materii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pani przewodnicząca, mamy jeszcze kilka uwag do samej poprawki. Jeżeli można, to byśmy je przedstawili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, pierwsza kwestia dotyczy samego charakteru prawnego tych aktów normatywnych, w drodze których ustalone będą normy prawne i zasady ustalania składników wynagrodzeń. Chodzi mianowicie o to, że w jednym przypadku, w odniesieniu do sektora bankowego, to się dzieje w drodze uchwał Komisji Nadzoru Finansowego, a w drugim przypadku to się dzieje w drodze rozporządzenia ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Biorąc pod uwagę obowiązujący w Polsce system źródeł prawa, kiedy to aktami powszechnie obowiązującymi są rozporządzenia, a nie uchwały Komisji Nadzoru Finansowego, tym bardziej, że dotyczy to tego samego rodzaju materii, to powinna być ona, chyba, normowana w drodze jednego rodzaju aktów normatywnych. To jest pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Druga kwestia: jeżeli by przyjąć takie brzmienie, jakie jest zaproponowane w poprawce, to proponujemy w art. 9g dokonać drobnej zmiany redakcyjnej: „Komisja Nadzoru Finansowego określi w drodze uchwały zasady ustalania norm prawnych”. Nie powinno być „dotyczące określania” tylko „ustalania norm prawnych”, bo Kodeks pracy posługuje się pojęciem „ustalania norm prawnych”. Czyli, należy skreślić wyrazy „dotyczące określania” i zamiast tego wpisać „ustalania”.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Kolejna sprawa: konsekwentnie, w ust. 1 w art. 111a, któremu nadawane jest nowe brzmienie, nie powinno być „zasady dotyczące określania” tylko „zasady ustalania norm pracy”.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Kolejna sprawa: w dodawanych punktach 4 i 5 w art. 143 ust. 1 jest sformułowanie „może nakazać obniżenie lub wstrzymanie niektórych składników wynagrodzeń”, a powinno być: „nakazać obniżenie wynagrodzeń lub wstrzymanie wypłaty niektórych składników wynagrodzeń”.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">W związku z tym, że niejasna jest relacja pkt 4 i pkt 5 – jak się domyślamy, pkt 4 ma działać na przyszłość, pkt 5 ma się odnosić do czasu minionego – proponowalibyśmy to połączyć i dodać jeden punkt o treści mniej więcej następującej: „nakazać obniżenie wynagrodzeń lub wstrzymanie wypłaty niektórych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowisko kierownicze w banku, w tym, przypadających za czas zajmowania stanowiska kierowniczego w banku, nie dłużej niż za ostatnie 3 lata”. Byłby wówczas dodawany jeden punkt.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Oczywiście, konsekwentne, symetryczne zmiany byłyby wprowadzone do przepisów dodawanych w art. 2, do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jeszcze jedna sprawa, mianowicie, w poprawce ostatnim elementem jest propozycja dodania pkt 9a – pkt 9c do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Te same poprawki są zawarte w zestawieniu poprawek legislacyjnych, bo to są poprawki o charakterze stricte legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym zapytać o stanowisko pana posła Neumanna reprezentującego posłów, którzy podpisali się pod tą poprawką.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym również zapytać o stanowisko przedstawicieli Ministerstwa Finansów w kwestii aktów prawnych, a w szczególności w kwestii podniesionej przez Biuro Legislacyjne, tj. uwagi dotyczącej określania w drodze uchwał norm pracy, składników wynagrodzeń i całego upoważnienia dla Komisji Nadzoru Finansowego oraz zrezygnowania z uregulowania tych kwestii rozporządzeniem.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Może najpierw poproszę o wypowiedź w kwestii systemowej, dotyczącej uwag Biura Legislacyjnego, a potem w kwestii regulacji, które są w zestawieniu legislacyjnym i w zestawieniu poprawek korygujących zapisy.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jedna, panie ministrze, generalna uwaga. Wprowadzamy tutaj systematykę uchwał Komisji Nadzoru Finansowego i Biuro Legislacyjne podnosi kwestię techniki ustawodawczej mówiąc, że w zaproponowanej formule nie powinno to być wprowadzane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę, że podniesiony problem nie jest problemem nowym. Ten problem był wielokrotnie dyskutowany.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Przyjmując uwagę Biura Legislacyjnego, która jest zbieżna w pewnym sensie z treścią drugiej poprawki poselskiej jeśli chodzi o korektę uchwał i zastąpienie ich rozporządzeniem, burzylibyśmy to, co funkcjonuje w systemie od wielu lat. Na mocy Prawa bankowego Komisja Nadzoru Finansowego wydawała wiele uchwał.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Czy intencją Biura Legislacyjnego i wszystkich państwa tu zebranych byłoby zaburzenie w tej chwili stabilności całego systemu? Przy rozwiązaniu, że w jednym punkcie wprowadzono by rozporządzenie ministra finansów, a równolegle funkcjonowałyby uchwały Komisji Nadzoru Finansowego, de facto podważona zostałaby ważność poprzednich uchwał. Zmusiłoby to ministra finansów do wydania rozporządzeń zastępujących cały szereg uchwał będących w tej chwili w obiegu.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWieslawSzczuka">Jak myślę, byłby to krok bardzo ryzykowny. Uważam, że należałoby utrzymać praktykę, która została utrwalona w obrocie prawnym. Praktyka ta była analizowana przez Rządowe Centrum Legislacji, które zgodziło się, że taka formuła jest akceptowalna i dopuszczalna. Przy świadomości, że tego rodzaju wątpliwości istnieją i istniały w przeszłości, bylibyśmy jednak za tym, żeby utrzymać to rozwiązanie, które, jak powiedziałem, zostało już utrwalone w praktyce w obrocie prawnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Propozycje Biura Legislacyjnego nie zmieniają merytorycznie zapisów ustawy i można je zaakceptować. Rozumiem, że Ministerstwo Finansów chciałoby jeszcze coś dodać w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselSlawomirNeumann">Jak wspomniał pan minister, dzisiaj w systemie prawnym jest tak, i mówi o tym Prawo bankowe, że Komisja Nadzoru Finansowego wydaje uchwały. Jeżeli sprawa, o której mówimy, ma być w gestii Komisji Nadzoru Finansowego, to może być zastosowana tylko uchwała. Jeśli dzisiaj podejmiemy ambitne zadanie poprawienia Prawa bankowego i w każdym miejscu, gdzie napisane jest „uchwała”, zastąpimy ją rozporządzeniem ministra finansów, to czy to będzie sensowne? Nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselSlawomirNeumann">Dzisiaj jest pewna wada w systemie prawnym, że część aktów prawnych jest wydawana przez ministra finansów – są to rozporządzenia, a część przez Komisję Nadzoru Finansowego – są to uchwały.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselSlawomirNeumann">Dlatego tak jest w poprawce, która daje Komisji Nadzoru Finansowego prawo, na podstawie Prawa bankowego, w drodze uchwały ograniczać pensje. Przy innych rozwiązaniach minister finansów będzie to robił rozporządzeniem.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PoselSlawomirNeumann">Tak jest w obecnym prawie. To nie jest dobre rozwiązanie, ale tak to po prostu wygląda. Jeżeli mielibyśmy to zmieniać, to należałoby generalnie zmienić Prawo bankowe i uregulować tam tę kwestię jednolicie. Dzisiaj takiej możliwości nie mamy, więc stosujemy takie rozwiązanie, jakie obecnie funkcjonuje w Prawie bankowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pani przewodnicząca, chciałbym powiedzieć jeszcze o jednej sprawie. Jeśli ma pozostać to rozróżnienie, w domach maklerskich omawiana kwestia ma być ustalana przez ministra finansów w drodze rozporządzenia. W tej sytuacji wydaje się, że w przepisie upoważniającym, oprócz zakresu spraw przekazanych do uregulowania w rozporządzeniu, powinny być również wskazane wytyczne dla organu wydającego rozporządzenie. Tutaj wytycznych nie ma. To znowu stanowi naruszenie art. 92 ust. 1 konstytucji – brakuje wytycznych.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pani legislator Magdalińska zaproponowała takie wytyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorHannaMagdalinska">Na gorąco przygotowałam taki zapis: „Biorąc pod uwagę wyniki finansowe domów maklerskich…” Moglibyśmy to z Ministerstwem Finansów i Komisją Nadzoru Finansowego doprecyzować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pan poseł Neumann mówił, że nie było komentarza dotyczącego ustalania tej zmiany. Chodzi nam o obniżanie i wstrzymywanie wypłaty. Była zgoda. Były różnice dotyczące tej, ostatniej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Jeżeli to jest problem, to, oczywiście, musimy to uzupełnić. Proponowałbym jednak, żeby nie robić tego na gorąco. Nie kończymy prac nad ustawą. Proponuję przyjąć poprawkę, a na drugie czytanie przygotujemy jej uzupełnioną wersję, żeby ten akt prawny wyszedł z Sejmu już kompletny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">O szerszą wypowiedź poproszę pana dyrektora, ale chciałbym zwrócić uwagę, że zapisy są umieszczone w kontekście. W przypadku banku to jest postępowanie naprawcze. Żeby je uruchomić musi być spełniony szereg wymogów. Podobnie określone są wymogi w przypadku, kiedy mamy wydawać rozporządzenie. Oprócz tego są wytyczne dotyczące dyrektywy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Panie ministrze, akurat jeśli chodzi o konstrukcję przepisu upoważniającego, zawartego w art. 94 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, to konstrukcja jest taka, że jest to bardzo długi przepis upoważniający, na którego podstawie minister finansów ma określać różne rzeczy, mówiąc najprościej, i wytyczne są zawarte w każdym punkcie. Teraz dodawany jest punkt, w którym nie ma tych wytycznych, po prostu nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZastepcadyrektorawMFPiotrKozinski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, zgadzając się ze wszystkimi poprawkami legislacyjnymi Biura Legislacyjnego chciałbym zwrócić uwagę na jedną kwestię. Nie mamy nic przeciwko łączeniu punktów 4 i 5, zarówno w Prawie bankowym, jak i w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, ale musimy to tak skonstruować, żeby obniżenie dotyczyło tylko niektórych składników wynagrodzeń. Nie możemy obniżyć całego wynagrodzenia, zgodnie z dyrektywą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zwracam się do pana posła Neumanna – może wspólnie przejmiemy tę poprawkę, o której mówiło Biuro Legislacyjne, dotyczącą połączenia w proponowanej zmianie nr 1 w pkt c dwóch akapitów w jeden zapis, bo on jest zgrabniejszy? Co pan na to, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Już o tym mówiłem, można to zaakceptować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, z całym szacunkiem dla sprawy – aby ją przesunąć dalej, by pójść do przodu z tą pracą – w tej chwili trzy osoby są zainteresowane dyskusją, a reszta Komisji nie wie, o czym mowa. Pewnie nie będziemy wiedzieli, co głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselAnitaBlochowiak">Biuro Legislacyjne zgłosiło kilka ważnych uwag. To są ważne uwagi, także merytoryczne.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PoselAnitaBlochowiak">Jest kwestia regulaminowa, że nie mamy wytycznych do rozporządzenia, które pan poseł deklaruje w późniejszym terminie, bliżej nieznanym, przedstawić na piśmie. Jednak, zgodnie z regulaminem, poprawki powinny być na piśmie. Żebyśmy mogli sensownie pracować nad projektem, to prosimy o te poprawki na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PoselAnitaBlochowiak">Drugi wariant jest taki, że przerywamy posiedzenie Komisji, do jutra, do pojutrza, do nie wiem kiedy, może na godzinę, aż będziemy mieli materiał, nad którym będziemy mogli merytorycznie pracować. Taki wniosek formalny składam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Pani przewodnicząca, z całym szacunkiem dla pani, pracujemy nad poprawką, która jest tu przedstawiona na piśmie. Biuro Legislacyjne zgłosiło do niej uwagi, ale nie merytoryczne, tylko legislacyjne. Jest normą w tej Komisji, że takie poprawki przyjmowane są przez nas i nie wymaga to zmian druków. To, po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselSlawomirNeumann">O poprawce mówiącej o tym, że będą wytyczne, mówiłem, że złożymy ją w drugim czytaniu, a nie teraz.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselSlawomirNeumann">Zatem, nie ma powodu robienia żadnej przerwy, tylko przechodzimy, krok po kroku, w procesie legislacyjnym, więc proszę nie mówić, że gdzieś tutaj ktoś próbuje naciągać regulamin. Normalnie pracujemy. Złożenie poprawki w drugim czytaniu to dalszy etap prac nad ustawą. Obiecuję pani, że Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska złoży poprawkę, która będzie załatwiała tę kwestię merytoryczną, o której mówił pan mecenas.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PoselSlawomirNeumann">Natomiast dzisiaj mówimy o poprawce dotyczącej wniosków Biura Legislacyjnego, związanych z legislacją, a nie z kwestią merytoryczną. Zawsze nasza Komisja przyjmowała to w taki sposób, że przyjmowano to, co zaproponowało Biuro Legislacyjne. I tak głosowana była poprawka, bez druków, bez ponownego drukowania tej samej poprawki. Prosiłbym nie wprowadzać w błąd Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zanim udzielę głosu panu posłowi Sekule chciałabym powiedzieć, że dokonując poprawek wnioskodawcy wskazali, że Komisja Nadzoru Finansowego określi, w drodze uchwały, szczegółowe zasady. Czyli dyskusję na temat, w jaki sposób sformułować poprawki, będziemy jeszcze mieli przy okazji tej poprawki i będziemy o tym pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Po wypowiedzi pana posła Skuły poddam pod głosowanie wniosek, który postawiła pani przewodnicząca Błochowiak, o ogłoszenie przerwy w naszych obradach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselMiroslawSekula">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, chcę zwrócić uwagę, szczególnie pani przewodniczącej Błochowiak, na art. 41 i art. 42 regulaminu Sejmu. Przypomnę, że art. 41 ust. 2 mówi: „Podkomisja przedstawia komisjom sprawozdanie o rozpatrzonym projekcie”. To się stało.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselMiroslawSekula">Proszę nie wprowadzać nowego trybu, który uniemożliwia członkom Komisji zgłaszanie poprawek po przedstawieniu sprawozdania podkomisji, bo jak najbardziej Komisja ma rozpatrywać sprawozdanie, w tym również zgłaszać do niego poprawki.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PoselMiroslawSekula">Nie byłem członkiem podkomisji i dopiero patrząc na sprawozdanie podkomisji uważam, że niektóre poprawki należy zgłosić.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PoselMiroslawSekula">Proszę więc nie kwestionować tego trybu, bo on jest jak najbardziej zgodny z art. 42, wręcz jest realizacją art. 42 regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#PoselMiroslawSekula">Jestem przeciwny pani wnioskowi, bo uważam, że on właśnie, ten wniosek, zmierza do niepotrzebnego przedłużenia procedury. W związku z tym proszę o głosowanie przeciwko wnioskowi pani przewodniczącej Błochowiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym, aby państwo przygotowali się do głosowania. Pani przewodnicząca, proszę nie przeszkadzać w tej chwili. Będziemy głosowali za chwilę wniosek dotyczący przerwy.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">W tej chwili chciałabym, żeby państwo przygotowali się do głosowania i udzielę głosu pani przewodniczącej Błochowiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Dziękuję. Mam pytanie do Biura Legislacyjnego, bowiem pan poseł Skuła był uprzejmy przedstawić swoją wykładnię regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselAnitaBlochowiak">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy, zgodnie z regulaminem, poprawki, które będziemy rozpatrywać, powinny być na piśmie? To pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselAnitaBlochowiak">Drugie pytanie: czy wykładnia rozporządzenia, o którym pan z ministerstwa wspominał, powinna być zawarta w tej poprawce, abyśmy mogli ją rozpatrywać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dopuszczę do głosu Biuro Legislacyjne za chwilę. Przegłosujemy też wniosek dotyczący przerwy w obradach. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o odpowiedź. Potem niezwłocznie poddam pod głosowanie wniosek pani przewodniczącej Błochowiak o przerwę i będziemy rozstrzygać w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, zgodnie z przepisami regulaminu Sejmu, wszystkie poprawki zgłoszone do projektu ustawy musza być zgłaszane na piśmie. I poprawki na piśmie zostały zgłoszone.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Rozpatrywanie poprawek, o czym państwo doskonale wiedzą z dotychczasowej praktyki, polega na tym, że poprawki przedstawia autor poprawki, następnie jest prowadzona dyskusja nad poprawką i do poprawki mogą być zgłaszane jakieś uwagi, w tym uwagi Biura Legislacyjnego. W wyniku dyskusji wypracowuje się ewentualnie nową treść poprawki, która jest poddawana pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Taka jest dotychczasowa praktyka. W związku ze zgłoszonymi, m. in. przez nas, drobnymi uwagami legislacyjnymi, które zostały państwu zaproponowane i przyjęte przez autora czy autorów poprawki, poprawka zostanie poddana pod głosowanie w brzmieniu uwzględniającym zgłoszone poprawki Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pan poseł, autor poprawki, zobowiązał się zgłosić w drugim czytaniu poprawkę uzupełniającą tę poprawkę o wytyczne. Państwo głosują poprawkę ze świadomością jej wadliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pani poseł nie wycofuje swojego wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselAnitaBlochowiak">Nie, nie wycofuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Poddaję pod głosowanie wniosek pani przewodniczącej Anity Błochowiak, dotyczący ogłoszenia przerwy. Chcę powiedzieć, że marszałek Sejmu wskazał termin do dnia 14 bm.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Kto jest za ogłoszeniem przerwy do czasu przedstawienia nowych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę o wynik głosowania.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Głosowało 29 posłów; za wnioskiem było 9 posłów, przeciwnych wnioskowi było 20 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że Komisja wniosek odrzuciła.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zatem, kontynuujemy pracę, jesteśmy po pełnej dyskusji w sprawie poprawki poselskiej. Chciałabym poddać tę poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-51.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę o wynik głosowania.</u>
          <u xml:id="u-51.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Głosowało 30 posłów, za przyjęciem poprawki było 20 posłów, przeciwnych przyjęciu poprawki było 9 posłów, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-51.9" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-51.10" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Kontynuujemy naszą pracę. Przystępujemy do zmiany nr 2 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-51.11" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi państwa posłów do tej zmiany? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.12" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 2 w art. 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-51.13" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 2 w art. 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-51.14" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do zmiany nr 3 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-51.15" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi państwa posłów do tej zmiany? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.16" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 3 w art. 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-51.17" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 3 w art. 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-51.18" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do zmiany nr 4 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-51.19" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego, czy poprawka grupy posłów powinna być w tym miejscu rozpatrywana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pani poseł, to jest poprawka do art. 1 zmiana nr 4, lit. b w tej zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zanim rozpatrzymy zmianę nr 4 poprosiłabym posłów wnioskodawców o zabranie głosu. Poprawka została poprawnie złożona, są trzy podpisy. Pani poseł Masłowska jest przedstawicielem grupy posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Proponujemy, aby w miejsce uchwały Komisji Nadzoru Finansowego, określającej zasady uwzględniania zaangażowań, zastosować rozporządzenie ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, z tego powodu – tak, jak podałam w swym krótkim uzasadnieniu – że uchwała w takich sytuacjach jest rzadko praktykowana. Ustawa i rozporządzenie to właściwe tutaj podstawy prawne. Poza tym forma rozporządzenia umożliwia jednocześnie przeprowadzenie konsultacji społecznych, zanim wprowadzone by ono zostało w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Bardzo proszę przedstawicieli Ministerstwa Finansów o zabranie głosu. Czy pan minister będzie zabierał głos w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, swoje argumenty już przedstawiłem. To byłaby poprawka idąca w stronę rozstrzygnięcia wątpliwości, które funkcjonują od wielu lat, natomiast burzy porządek, który został przyjęty w systemie. Uważam, że byłoby to zbyt ryzykowne, żeby w jednym miejscu tego typu decyzje wprowadzać rozporządzeniem, natomiast w pozostałych miejscach – uchwałą. Wprowadziłoby to wątpliwości. Skoro ten system do tej pory funkcjonował właściwie i sprawnie, nie widzę powodu go zmieniać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Mam pytanie do przedstawicieli Komisji Nadzoru Finansowego o stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#NaczelnikwydzialuwKomisjiNadzoruFinansowegoBartlomiejGluszek">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, popierając słowa wypowiedziane przez pana ministra chciałbym jeszcze dodać, w kontekście uzasadnienia tej poprawki, że projekty naszych uchwał są konsultowane zarówno ze Związkiem Banków Polskich, jak i z Krajowym Związkiem Banków Spółdzielczych, czyli z całym sektorem finansowym. Efekty uchwał dotykają również Narodowego Banku Polskiego, zatem konsultowane są one także z Narodowym Bankiem Polskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Miedzy innymi dla nich wszystkich są rekomendacje. Na ich m. in. podstawie udziela się kredytów, określa ograniczenia ryzyka banków. Myślę, że doskonale pamiętamy omawianie rekomendacji mówiącej o tym, jaki będzie wpływ na możliwość udzielania kredytów i rekomendacji.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki pani poseł Masłowskiej. W pierwszej kolejności omówionego fragmentu. Zwracam się do Biura Legislacyjnego z pytaniem, czy możemy rozpatrzyć tylko to, a jeśli zostanie przyjęte, to później będziemy oddzielnie głosować pozostałe zmiany, poza zmianą nr 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pani przewodnicząca, te poprawkę należy – jak rozumiem – potraktować jako całość. To jest też propozycja zastąpienia organu właściwego do określenia warunków uwzględnienia zaangażowań. Zamiast Komisji Nadzoru Finansowego miałby to robić minister finansów.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Proponuję łącznie potraktować propozycję nadania nowego brzmienia ust. 4 i ust. 5. Po przegłosowaniu poprawki proponuję przegłosować całą zmianę nr 4 z projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Kto jest za przyjęciem poprawki grupy posłów reprezentowanej przez panią poseł Masłowską?</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Poproszę o wynik głosowania.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Głosowało 30 posłów; za poprawką było 9 posłów, przeciwnych wnioskowi było 20 posłów, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do głosowania zmiany nr 4.</u>
          <u xml:id="u-61.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Kto jest za przyjęciem zmiany nr 4 w art. 1?</u>
          <u xml:id="u-61.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Poproszę o wynik głosowania.</u>
          <u xml:id="u-61.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Głosowało 27 posłów; za przyjęciem zmiany nr 4 było 24 posłów, przeciwny był 1 poseł, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-61.9" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że zmiana nr 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-61.10" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5.</u>
          <u xml:id="u-61.11" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 5? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-61.12" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 5 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 5 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-61.13" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6.</u>
          <u xml:id="u-61.14" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 6?</u>
          <u xml:id="u-61.15" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jak państwo zauważyli, w rozdanym państwu materiale jest propozycja dodania poprawki legislacyjnej po zmianie nr 5, a mianowicie – dwóch zmian dotyczących art. 124c Prawa bankowego i art. 127 ust. 6 Prawa bankowego. To są zmiany czysto legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">W pierwszym przypadku chodzi o zastosowanie obecnie obowiązującego nazewnictwa, ponieważ te zadania wykonuje Komisja Nadzoru Finansowego, a nie Komisja Nadzoru Bankowego. Natomiast w art. 127 ust. 6 pozostało odesłanie do art. 71 ust. 2, który jest obecnie rozpatrywaną przez państwa nowelizacją ustawy, i te przepisy są zastępowane przepisami ustępów 1– 1c, w związku z tym jest propozycja nadania prawidłowego brzmienia i zastosowania prawidłowego odesłania do art. 71 ust. 1 – 1c.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Tego dotyczą zmiany legislacyjne zawarte w rozdanych państwu poprawkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Akceptujemy poprawki legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy państwo posłowie mają uwagi w kwestii przyjęcia poprawek legislacyjnych przedstawionych na piśmie? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że poprawki legislacyjne zostały przyjęte. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że poprawki legislacyjne zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 6? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 6 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 6 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7.</u>
          <u xml:id="u-65.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 7? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 7 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 8.</u>
          <u xml:id="u-65.9" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 8? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.10" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 8 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 8 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.11" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 9.</u>
          <u xml:id="u-65.12" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 9? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.13" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 9 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 9 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.14" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.15" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.16" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 1 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.17" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 1 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 1 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.18" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.19" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 2 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.20" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 2 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 2 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.21" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 3 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.22" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 3 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.23" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 3 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 3 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.24" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.25" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 4 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.26" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 4 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 4 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.27" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.28" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 5 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.29" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 5 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 5 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.30" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.31" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 6 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.32" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 6 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 6 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.33" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-65.34" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 7 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-65.35" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 7 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 7 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.36" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Do zmiany nr 8 w art. 2 mamy poprawkę Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę o jej przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, poprawka, którą państwu zaproponowaliśmy, jest efektem dyskusji w podkomisji. Mianowicie, w przepisach zawartych w projekcie jest pewien błąd, pewna niezgodność z zasadami techniki prawodawczej, które zakazują odsyłania do aktów niższego rzędu niż ustawa. Stąd propozycja, żeby, zamiast odsyłać wprost do rozporządzenia, nadać nowe brzmienie pkt 2b w art. 105 ust. 1. Polega to na pewnym uogólnieniu tych przepisów i zarazem rezygnacji z konieczności odsyłania wprost do pojęć używanych tylko na poziomie rozporządzenia, a niewystępujących i niezdefiniowanych w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Takie rozwiązanie wypracowano w wyniku uzgodnień ze stroną rządową i przedstawicielami Komisji Nadzoru Finansowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Mamy zapewnienie, że poprawki Biura Legislacyjnego są uzgodnione z Ministerstwem Finansów i Komisją Nadzoru Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi państwa posłów do poprawek legislacyjnych przedstawionych przez Biuro Legislacyjne? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że poprawki legislacyjne zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że poprawki legislacyjne zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 8 w art. 2, wraz z przyjętymi poprawkami? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-67.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 8 w art. 2 wraz z przyjętymi poprawkami została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 8 w art. 2 wraz z przyjętymi poprawkami została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-67.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 9 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-67.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 9 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-67.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 9 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 9 w art. 2 została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jak rozumiem, po zmianie nr 9 będą dodane zmiany 9a, 9b i 9c, które są zawarte w zestawieniu poprawek legislacyjnych, a które jednocześnie też były zawarte w przyjętej przez państwa – na samym początku posiedzenia – poprawce poselskiej, dotyczącej wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Przypominam tylko i rozumiem, że one zostały już przyjęte, z tamtą poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo za przypomnienie. Jest to druga część, a poprawki są zgłoszone przez Biuro Legislacyjne w drugiej części, jako zmiana nr 2. Poprawki legislacyjne zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10 w art. 2.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do zmiany nr 10 w art. 2? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że zmiana nr 10 w art. 2 została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że zmiana nr 10 w art. 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3.</u>
          <u xml:id="u-69.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do art. 3? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że art. 3 został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-69.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4.</u>
          <u xml:id="u-69.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do art. 4? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.9" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że art. 4 został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-69.10" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 5.</u>
          <u xml:id="u-69.11" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi do art. 5? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-69.12" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że art. 5 został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że art. 5 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-69.13" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do głosowania całości projektu ustawy. Głosujemy kartami.</u>
          <u xml:id="u-69.14" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym?</u>
          <u xml:id="u-69.15" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Proszę o wynik głosowania.</u>
          <u xml:id="u-69.16" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Głosowało 29 posłów; za przyjęciem projektu ustawy było 28 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-69.17" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że projekt ustawy Komisja zaopiniowała pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-69.18" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pozostały nam jeszcze dwie sprawy.</u>
          <u xml:id="u-69.19" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pierwszą z nich jest wybór posła sprawozdawcy, który zaprezentuje projekt ustawy na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą została wybrana pani poseł Joanna Mucha.</u>
          <u xml:id="u-69.20" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę zgłoszeń. Czy ktoś sprzeciwia się tej kandydaturze? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-69.21" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Stwierdzam, że pani poseł Joanna Mucha została wybrana przez Komisję na posła sprawozdawcę projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym.</u>
          <u xml:id="u-69.22" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pozostaje nam jeszcze ustalenie terminu przedstawienia opinii Ministerstwa Spraw Zagranicznych o zgodności z prawem unijnym. Ustalam ten termin do wtorku, 19 kwietnia 2011 roku.</u>
          <u xml:id="u-69.23" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pan minister jeszcze prosi o głos. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Chciałbym podziękować Wysokiej Komisji za przyjęcie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PodsekretarzstanuwMFWieslawSzczuka">Chciałbym również podziękować Biuru Legislacyjnemu za bardzo dobrą współpracę i bardzo wnikliwą analizę przedłożonego tekstu. Bardzo za to dziękujemy, to naprawdę pomogło osiągnąć finał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Ja również chciałabym dołączyć się do podziękowań złożonych Biuru Legislacyjnemu. To była trudna praca, co wykazało dzisiejsze posiedzenie Komisji, a także posiedzenia podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym podziękować naszym gościom za udział w posiedzeniu, jak również państwu posłom w związku ze zrealizowaniem porządku dziennego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>