text_structure.xml
16.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich przybyłych na nasze spotkanie. Dzisiejsze posiedzenie trochę różni się od tych, jakie odbywaliśmy do tej pory. Jest to raczej posiedzenie wewnętrzne Komisji, niemniej witam wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Na początek chciałbym stwierdzić przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji z czerwca 2010 roku wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń. Chodzi o posiedzenia 292-304.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje omówienie działalności podkomisji stałych w drugim półroczu 2010 roku. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Chciałbym przypomnieć, że temat dzisiejszego posiedzenia wynika między innymi z wniosków poselskich zgłoszonych do planu pracy Komisji. Proponuję, aby dzisiejsze spotkanie wyglądało w ten sposób, że najpierw oddam głos przewodniczącym podkomisji stałych, którzy przedstawią informacje o pracach kierowanych przez siebie zespołów w drugim półroczu ubiegłego roku. Następnie przeprowadzimy dyskusję nad przedstawionymi informacjami. Czy jest zgoda na to, abyśmy pracowali w taki sposób? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Rozpoczynamy wystąpienia przewodniczących. Pan poseł Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekSuski">Mam wątpliwości, czy jest kworum, ponieważ jakoś nas mało. Może poczekajmy chwilę. Mamy już? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję za troskliwość. Posłowie cały czas przybywają na salę. Proponuję, aby jako pierwszy informację przedstawił przewodniczący podkomisji stałej do kontroli realizacji budżetu. Potem wysłuchamy informacji na temat prac podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego, podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych oraz podkomisji stałej do monitorowania wykorzystania środków unijnych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pan poseł Janusz Cichoń, przewodniczący podkomisji stałej do kontroli realizacji budżetu. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszCichon">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Jestem w trudnej sytuacji, dlatego że przewodniczącym podkomisji stałej jestem dopiero od dwóch tygodni. Wszyscy mamy wykaz posiedzeń podkomisji oraz problemów, którymi się zajmowała. Kluczowe kwestie to omówienie, a właściwie analiza wykonania budżetu w pierwszym półroczu 2010 roku, a także omówienie założeń polityki pieniężnej, założeń budżetowych na rok 2011. Pozostałe posiedzenia tak naprawdę poświęcono na przygotowanie opinii na potrzeby Komisji Finansów Publicznych. Podkomisja w tym czasie rozpatrywała tylko jeden projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Był to duży projekt, który procedowano w podkomisji. Przygotowała ona sprawozdanie dotyczące projektu, które następnie procedowała Komisja. Opinie dotyczyły Prawa zamówień publicznych oraz Przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych. To wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję panu posłowi. Przed nami informacja na temat pracy podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego. Pani przewodniczącej Marii Zuby nie ma, ale w zastępstwie informację przedstawi pan poseł Krzysztof Popiołek. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofPopiolek">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jak pan przewodniczący powiedział, pani poseł Maria Zuba poprosiła mnie, abym odczytał jej sprawozdanie z prac podkomisji. Jest to omówienie działalności podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego w drugim półroczu 2010 roku.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselKrzysztofPopiolek">W ciągu roku podkomisja rozpatrzyła pięć projektów ustaw. Aktualnie oczekuje jeszcze siedem projektów. Jest to projekt Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” o zmianie ustawy o opłacie skarbowej (druk nr 1045), dotyczący zmniejszenia z 5 zł do 1 zł wysokości opłaty skarbowej od poświadczenia zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii dokonanych przez organy administracji rządowej lub samorządowej bądź archiwum państwowe. Projekt zawierający dwa artykuły rozpatrzono w dniu 21 kwietnia 2009 roku. Na wniosek pana posła Cichonia wstrzymano dalsze prace nad nim.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselKrzysztofPopiolek">Kolejny projekt, to poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej (druk nr 1215). Dotyczy on usunięcia niektórych opłat, w tym za sporządzenie aktu małżeństwa, protokół zawierający ostatnią wolę spadkobiercy, ustalenie brzmienia lub pisowni imienia lub nazwiska, zmianę imienia i nazwiska, nabycie obywatelstwa, odpis aktu stanu cywilnego i innych opłat, które według wnioskodawców nie znajdują merytorycznego uzasadnienia. Po zapoznaniu się z opinią Biura Analiz Sejmowych, z której wynika, że zlikwidowanie wymienionych opłat przyczyni się do zmniejszenia o 50.000 tys. zł wpływów do budżetów gmin, w imieniu wnioskodawców pan poseł Cichoń wniósł o wstrzymanie prac nad projektem.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselKrzysztofPopiolek">Wystąpiłam do pana posła Cichonia z prośbą o ostateczne podjęcie decyzji w sprawie wymienionych projektów.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselKrzysztofPopiolek">Prace nad kolejnym projektem ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1599), który został omówiony w dniu 22 października 2009 roku, zostały odłożone na wniosek pana ministra Grabowskiego, gdyż unormowania dotyczące wskazanego obszaru rząd planował ująć kompleksowo w swoim projekcie. Projekt wprowadza równe dla wszystkich podatników zasady korzystania z ulgi z tytułu nabycia kas rejestrujących oraz lepszego przygotowania podatników do procesu fiskalizacji, a także określenia w ustawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania warunków ich utraty oraz wyłączeń od zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselKrzysztofPopiolek">Kolejny projekt, nad którym rozpoczęliśmy pracę w dniu 22 października 2009 roku, to komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o rachunkowości, zawarty w druku nr 2179. Jak dowiedzieliśmy się na początku prac, rząd nie posiadał opinii Komisji Europejskiej na temat proponowanych zmian. Minister zapewniał, że opinia będzie gotowa około maja 2010 roku oraz, że wówczas rząd przedstawi swój projekt. Na tej podstawie podkomisja wstrzymała prace w tym zakresie. Pozwoliłam sobie wystąpić do pana ministra z zapytaniem, czy projekty te zostaną wycofane.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PoselKrzysztofPopiolek">Nad komisyjnym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 909) dotyczącym odmiennej regulacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, rejestracji podatnika podatku VAT, upoważnienia dla ministra do spraw finansów publicznych do wydania w porozumieniu ministrem właściwym do spraw informatyzacji rozporządzenia dotyczącego sposobu oraz warunków organizacyjno-technicznych składania w formie elektronicznej zgłoszenia rejestracyjnego i jego aktualizacji, ustalenia obowiązku do składania przez zarejestrowanych podatników VAT czynnych informacji podsumowujących dokonane wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów i wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, a także nad komisyjnym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1046), wprowadzającym liberalizację wymogów formalnych dla zastosowania stawki 0% w eksporcie i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, podkomisja zakończyła prace i przyjęła sprawozdanie w dniu 18 lutego 2009 roku.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PoselKrzysztofPopiolek">Chciałabym przypomnieć, że sprawozdanie w przedmiotowej sprawie złożyłam na 250 posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych w dniu 7 stycznia 2010 roku z prośbą o zajęcie przez wnioskodawców ostatecznego stanowiska w sprawie poszczególnych projektów. W odpowiedzi otrzymałam deklarację pana przewodniczącego posła Arndta. Cytuję: „Dziękuję za tę informację. Mam propozycję. Myślę, że zaprosimy panią przewodniczącą na najbliższe posiedzenie Prezydium Komisji i spróbujemy omówić bardziej szczegółowo dalszy tryb postępowania podkomisji, aby w miarę możliwości wszystkie projekty przeanalizować. Z mojej informacji wynika, że projektów w podkomisji jest aż dwanaście”. Pragnę poinformować, że nie otrzymałam zaproszenia na posiedzenie prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że będę mógł otrzymać treść sprawozdania pani przewodniczącej. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Teraz głos zabierze pan poseł Sławomir Neumann, przewodniczący podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Podkomisja stała do spraw instytucji finansowych w drugim półroczu 2010 roku nie prowadziła prac nad projektami ustaw. Odbywała dwa posiedzenia. Jedno było związane z przygotowaniem projektu opinii dla Komisji Finansów Publicznych na temat poselskiego projektu ustawy o spółdzielniach uczniowskich. Posiedzenie to odbyło się w październiku 2010 roku. Podkomisja przygotowała propozycję opinii.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselSlawomirNeumann">W listopadzie 2010 roku podkomisja pracowała nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw, a także nad rządowym projektem ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Podkomisja przygotowała dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie na temat obu projektów, które zostały następnie rozpatrzone przez Komisję Finansów Publicznych. Z tego, co wiem, obie ustawy zostały już podpisane przez pana prezydenta.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselSlawomirNeumann">Wcześniej, jeszcze pod koniec pierwszego półrocza, podkomisja rozpoczęła prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych. W drugim półroczu otrzymaliśmy ekspertyzy oraz informacje na ten temat. Prace nad projektem będą dokończone, stanie się to jeszcze z lutym.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselSlawomirNeumann">To wszystko, co w drugim półroczu 2010 roku działo się w podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselSlawomirNeumann">Oprócz tego wielu członków podkomisji brało udział w spotkaniach organizowanych przez instytucje finansowe. W ostatnim półroczu było to dość częste. Mieliśmy okazję reprezentować i podkomisję, i Komisję na wielu różnych spotkaniach organizowanych przez związki banków i inne instytucje finansowe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję. Ostatnia informacja dotyczy działalności podkomisji stałej do monitorowania wykorzystania środków unijnych. Proszę, pan przewodniczący Stanisław Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawStec">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Podkomisja stała do monitorowania wykorzystania środków unijnych spotyka się raz na kwartał, żeby dokonywać ocen wykorzystania środków przez poszczególne resorty. Zapraszamy przedstawicieli resortu finansów, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Infrastruktury oraz resortu rolnictwa i rozwoju wsi. Reprezentanci poszczególnych resortów przedstawiają informacje na temat aktualnego wykorzystania środków. Muszę powiedzieć, że na naszych posiedzeniach aktywność członków podkomisji jest duża.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselStanislawStec">W imieniu podkomisji występowałem do ministra spraw zagranicznych w sprawie przyspieszenia procedur w Unii Europejskiej w przypadku inwestycji o większym rozmiarze, większej wartości, tam, gdzie musi być zgoda na współfinansowanie. W niektórych przypadkach trwało to ponad rok. Występowaliśmy także do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, aby w większym zakresie monitorować przyspieszenie wykorzystania środków w programach regionalnych w poszczególnych województwach. Są województwa, w których wykorzystanie środków jest harmonijne i odbywa się na bieżąco, ale są też województwa, gdzie odbiega to od średniej normy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselStanislawStec">Ponadto, problemem jest wydłużanie się okresu realizacji płatności. Beneficjent zrealizuje zadanie, występuje z wnioskiem o płatność, a sprawdzanie tego trwa nieraz do pół roku. Dlatego wystąpiliśmy z wnioskiem o ograniczenie biurokracji, uproszczenie procedur, żeby zainteresowany podmiot mógł w terminie otrzymać refundację środków, gdyż w większości podmiot taki korzysta z kredytów pomostowych, które mają określony termin płatności. Jeżeli w terminie nie ma refundacji, występują problemy z bankiem. Często następuje przeksięgowanie kredytów na kredyty przeterminowane. Muszę powiedzieć, że istnieje postęp w tym zakresie, choć nie jest on na tyle satysfakcjonujący, żeby poszczególni beneficjenci byli z tego zadowoleni. Mam nadzieję, że pod tym względem nastąpi dalszy postęp.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselStanislawStec">Nie ma większych zastrzeżeń do wykorzystania środków unijnych, oprócz wykorzystania ich przez Ministerstwo Infrastruktury, gdzie, szczególnie środki na PKP oraz drogi są wykorzystywane z opóźnieniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu. Było to ostatnie sprawozdanie z działalności podkomisji stałych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych do zabrania głosu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Chciałbym powiedzieć dwa zdania w odpowiedzi na sprawozdanie pani przewodniczącej Zuby. O sprawach, o których pani poseł pisała, dyskutowaliśmy na posiedzeniu prezydium Komisji wtedy, gdy omawialiśmy kolejny plan pracy na pierwsze półrocze. Projekty, które nie zostały do tej pory rozpatrzone, cały czas są w planie pracy Komisji. Niektóre z nich w pewnej mierze zostały zrealizowane przez projekty rządowe, niektóre jeszcze będą musiały być rozpatrzone. Mamy to w planie pracy na kolejne półrocze. Będziemy musieli jeszcze się nad tym zastanowić.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, jeżeli nie ma głosów w dyskusji, to stwierdzam wyczerpanie porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>