text_structure.xml 14.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Dzień dobry państwu, witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie, witam pana ministra Jacka Kapicę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, druki nr 3502 i 3546.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jednocześnie informuję, że punkt porządku dziennego dotyczący rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druki nr 3366, 3427,3500 i 3543), wobec niezgłoszenia poprawek w drugim czytaniu jest bezprzedmiotowy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag. Porządek dzienny został zaakceptowany, przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wczoraj, 27 października, podczas posiedzenia plenarnego, odbyło się drugie czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. W drugim czytaniu zgłoszono jedną poprawkę. Sejm skierował ustawę wraz z poprawką do Komisji, w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proponuję, aby rozpatrywanie poprawki odbywało się tak, jak zwykle: uzasadnienie posła referującego poprawkę, przedstawienie stanowiska rządu, dyskusja, głosowanie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec takiego rozpatrywania poprawki? Nie słyszę sprzeciwu, w takim razie, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Poprawka została zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Kto z państwa przedstawi poprawkę? Poseł Andrzej Szlachta, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejSzlachta">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, istotą tej poprawki jest przedłużenie terminu wejścia w życie decyzji o podwyższeniu akcyzy na wyroby tytoniowe o dwa lata, a wiec weszłaby ona w życie z dniem 1 stycznia 2013.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselAndrzejSzlachta">Swoją poprawkę uzasadniamy tym, że producenci tytoniu w Polsce zostali dotknięci powodzią, poprzednie podwyżki akcyzy pogorszyły ich sytuację.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselAndrzejSzlachta">Uważamy, że wskutek wzrostu akcyzy, która przyniesie niewielkie efekty dla budżetu państwa, ta grupa rolników zostanie mocno dotknięta. Uważamy, że skutek fiskalny tej decyzji nie jest dla budżetu znaczący, natomiast uchronimy dużą grupę rolników przed trudną sytuacją, praktycznie, przed upadłością. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję panu posłowi. Proszę o stanowisko rządu, które przedstawi pan minister Jacek Kapica.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJacekKapica">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, chciałbym doprecyzować, że wniosek dotyczy tylko przesunięcia o dwa lata regulacji stawki akcyzy na tytoń do palenia, a nie całości wyrobów tytoniowych</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJacekKapica">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawka w tym zakresie nie znajduje akceptacji rządu z trzech powodów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJacekKapica">Po pierwsze, przyniosłaby ubytek dochodów budżetu w przyszłym roku o 16.000 tys. zł. Musiałaby mieć przełożenie na budżet, nad którym państwo pracują.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJacekKapica">Po drugie, istnieje poważne ryzyko przeniesienia konsumpcji wyrobów tytoniowych, z papierosów na tytoń do palenia i w konsekwencji, obniżenie dochodów z akcyzy od papierosów, przy czym każdy 1% przeniesienia konsumpcji to jest obniżenie dochodów o kolejne 60.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJacekKapica">Pragnę zapewnić, że to nie będzie miało żadnego wpływu na szarą strefę, jak wczoraj podnoszono w dyskusji, bo skala szarej strefy zależy od pełnego obrotu surowcem tytoniowym, a nie od stawek podatku akcyzowego. Po zniesieniu kontraktacji jest wolny obrót surowcem tytoniowym, stad nieprawidłowości na tym rynku.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJacekKapica">Reasumując, skutek przyjęcia tej poprawki będzie dwojaki. Po pierwsze, obniżenie dochodów do budżetu. Po drugie, zachwianie relacji rynkowych między papierosami a tytoniem do palenia. W związku z tym, rząd negatywnie opiniuje tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję, otwieram dyskusję, jako pierwszy głos zabierze pan poseł Jurgiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Panie ministrze, wiadomo, że w roku ubiegłym, w wyniku braku troski o polskie rolnictwo minister Sawicki spóźnił się z wnioskiem do Komisji Europejskiej o objęcie polskiego rynku tytoniu dopłatami do produkcji bezpośredniej. Od 1 stycznia br. nastąpiła zmiana zasad oddziaływania na rynek tytoniu, nie jest prowadzona ewidencja plantatorów tytoniu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKrzysztofJurgiel">Dlaczego panowie zakładacie, że podniesienie akcyzy nie spowoduje dalszego rozrastania się szarej strefy produkcji tytoniu? Jak panowie to oceniacie?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKrzysztofJurgiel">W naszej ocenie, w oceni ekspertów, w skali państwa z powodu błędnych decyzji rządu możemy stracić kilka miliardów zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jeszcze ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Zgłaszają się przedstawiciele branży tytoniowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GrazynaSokolowska">Propozycja przesunięcia zmian w akcyzie na 1 stycznia 2013 roku jest bardzo rozsądna, gdyż jest to alternatywa w walce z przemytem. Jeżeli utrzymuje się minimum akcyzy na tytoń, to uderza to w rynek najtańszych papierosów, tytoń do palenia może być alternatywą dla przemytu papierosów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#GrazynaSokolowska">Przypominam, że produkcja tytoniu nie rozwija się, odkąd wprowadzono podatek akcyzowy. Przyczyną braku rozwoju jest właśnie brak obrotu tytoniem.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#GrazynaSokolowska">Zgadzam się z panem ministrem, że konieczna jest kontrola obrotu tytoniem, żeby nie rozwijał się nielegalny rynek wyrobów tytoniowych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#GrazynaSokolowska">Korzystając z możliwości wypowiedzenia się, chciałabym dodatkowo powiedzieć, że pan minister wczoraj powiedział, że było, jakoby, porozumienie między firmami tytoniowymi, dotyczące minimum akcyzowego. Nigdy nie było takiego porozumienia. Wysokie minimum akcyzowe to jest prosta droga do monopolu tylko jednej firmy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielPolskiegoStowarzyszeniaPrzemysluTytoniowegoKrzysztofKepinski">Reprezentuję Zakłady Tytoniowe w Augustowie. Panie posłanki, panowie posłowie, dwa dni temu mieliśmy bardzo burzliwą dyskusje z panem ministrem. Natomiast dzisiaj chciałbym zgodzić się w pełni z argumentacją pana ministra, ponieważ obecnie tytoń do palenia jest opodatkowany, bodajże, na poziomie 65%, w stosunku do papierosów, czyli, zakładając, że opodatkowanie jest na poziomie 100%, to tytoń w stosunku do papierosów płaci tylko ponad 60% akcyzy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzedstawicielPolskiegoStowarzyszeniaPrzemysluTytoniowegoKrzysztofKepinski">Gdyby podwyżka, tylko na tytoń do palenia, została przesunięta do 2013 roku, oznaczałoby to, że z roku na rok opodatkowanie jest niższe, pomijając dochody do budżetu państwa. W tym momencie tytoń byłby alternatywą dla papierosów, a z papierosów są większe dochody do budżetu państwa. To jest pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzedstawicielPolskiegoStowarzyszeniaPrzemysluTytoniowegoKrzysztofKepinski">Druga kwestia jest kwestią zdrowotną. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia, zarówno tytoń do palenia, jak i papierosy, są na podobnym poziomie szkodliwości zdrowotnej, a na opakowaniach tytoniu do palenia nie ma informacji na temat zawartości substancji smolistych. Stąd też poparcie mojej firmy, która ma około 30% udziału w rynku, dla pana ministra. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielJTIPolskaAndrzejLewandowski">Reprezentuję firmę JTI Polska, firmę z województwa łódzkiego. Chciałbym również poprzeć argumenty przedstawione przez pana ministra. Wydaje nam się, że opóźnianie podwyżki opodatkowania na tytoń do palenia może spowodować, po prostu, ubytek w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielJTIPolskaAndrzejLewandowski">Oczywiście, wychodzimy z założenia, że duża podwyżka, zaproponowana przez rząd, jak również, bardzo wysoki poziom minimalnej akcyzy, o czym mówiła pani dyrektor Sokołowska, może spowodować znaczący wzrost cen papierosów. Przy zatrzymaniu podwyżki cen tytoniu do palenia może to spowodować odpływ konsumentów papierosów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzedstawicielJTIPolskaAndrzejLewandowski">Tytoń do palenia daje dużo niższe wpływy do budżetu, niż papierosy. Stad, również jesteśmy przeciwko takiej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wysłuchaliśmy dyskusji. Myślę, że każdy z państwa już ma wyrobiony pogląd, chciałbym wiec poddać poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pan minister chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie pośle, pragnę zapewnić, że stawki akcyzy na tytoń do palenia nie mają żadnego znaczenia dla rozwoju szarej strefy, bo ona rozwinęła się po uwolnieniu obrotu surowcem tytoniowym, po tym, jak zniesiono kontraktację, oczywiście, zgodnie z wymaganiami unijnymi. Rozwinął się wolny obrót surowcem tytoniowym i, oczywiście, też, nielegalny obrót tym surowcem, co powoduje rozrost szarej strefy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Wprowadzenie tej poprawki wcale tego nie zmniejszy, tylko spowoduje ubytek dochodów do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMFJacekKapica">Pragnę również wyjaśnić, że tytoń do palenia nie jest alternatywą dla papierosów z przemytu, jest alternatywą dla tanich papierosów, w związku z tym, przeniesienie konsumpcji z tanich papierosów na tytoń do palenia spowoduje ubytek wpływów do budżetu, w wysokości 60.000. tys. zł. Taki będzie skutek wprowadzenia tej poprawki. Dziękuje bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo, poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W głosowaniu wzięły udział 32 osoby, za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki było 12 osób, przeciw było 18 osób, 2 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał pan poseł Marek Zieliński, dotychczasowy poseł sprawozdawca. Rozumiem, że pan poseł wyraża zgodę.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec pełnienia funkcji posła sprawozdawcy przez pana posła Zielińskiego? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że pan poseł Zieliński został wybrany posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wyznaczam termin na przedstawienie stanowiska o zgodności poprawek z prawem unijnym na dzisiaj, na godz. 13.00.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję wszystkim za obecność, za pracę.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>