text_structure.xml
29.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam pana ministra Dariusza Daniluka, pana Piotra Wiesiołka, wiceprezesa NBP oraz wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek posiedzenia przewidywał jeden punkt – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim. Chciałbym jednak zaproponować poszerzenie porządku o wybór zastępcy przewodniczącego Komisji. Proponuję też, aby był to punkt pierwszy porządku. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała poszerzony porządek dzienny. Sprzeciwu nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przypominam, że Prezydium Sejmu, a następnie Konwent Seniorów ustalili liczbę zastępców w zależności od wielkości komisji. W Komisji Finansów Publicznych, jako dużej, liczba zastępców powinna wynosić cztery. W tej chwili mamy jeden wakat. Na podstawie art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym większością głosów. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez sekretarzy Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrzysztofJurgiel">W imieniu posłów Prawa i Sprawiedliwości chcę zgłosić panią poseł Beatę Szydło. Ma ona doświadczenie w pracy samorządowej, w finansach, od dłuższego czasu zasiada w Komisji Finansów Publicznych. Rekomendujemy tę kandydaturę na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję. Czy pani poseł wyraża zgodę? Słyszę, że tak. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Poddaję pod głosowanie zgłoszoną kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Kto jest powierzeniem funkcji zastępcy przewodniczącego Komisji pani poseł Beacie Szydło? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzKomisjiMichalNowak">30 głosów za, nikt nie był przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Oficjalnie informuję, że Komisja dokonała wyboru zastępcy przewodniczącego większością 30 głosów. Zapraszam panią poseł Beatę Szydło do stołu prezydialnego. Gratuluję wyboru i liczę na dobrą współpracę w prezydium naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselBeataSzydlo">Dziękuję panu przewodniczącemu i wszystkim państwu. Jeśli państwo pozwolą, pozostanę na tym miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Marszałek Sejmu w dniu 30 kwietnia 2010 r. skierował poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim, druk nr 3008, do Komisji Finansów Publicznych, do pierwszego czytania. Zwracam uwagę na fakt, iż zgodnie z art. 37 ust. 4 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie może się odbyć nie wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom druku projektu, chyba że Sejmu lub komisja postanowią inaczej. Dzisiaj mamy szósty dzień od skierowania projektu przez pana marszałka, chciałbym uzyskać zgodę Komisji, abyśmy skrócili ten termin o jeden dzień i dzisiaj rozpoczęli pracę nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec wniosku o skrócenie terminu regulaminowego i rozpoczęciu pracy nad projektem dzisiaj? Sprzeciwu nie ma, więc rozumiem, że Komisja może przystąpić do pierwszego czytania bez zachowania siedmiodniowego terminu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę przedstawiciela wnioskodawców o zaprezentowanie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">W imieniu posłów wnioskodawców mam przyjemność przedłożyć wysokiej Komisji projekt ustawy z druku sejmowego nr 3008. Projekt ustawy zawiera rozwiązania, które pozwalają na płynne wykonywanie zadań ciążących na organach Narodowego Banku Polskiego po upływie kadencji prezesa NBP, a przed objęciem obowiązków przez nowego prezesa NBP.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wnioskodawcy uważają, że ciągłość działań Narodowego Banku Polskiego jest konieczna dla zagwarantowania bezpieczeństwa finansowego państwa i stabilności politycznej oraz pieniężnej. Uważamy, że w obowiązującym stanie prawnym prezesa NBP w czasie jego nieobecności zastępuje jego zastępca, I zastępca prezesa NBP. Zatem w myśl art. 9 ustawy upływ kadencji prezesa NBP może być spowodowany kilkoma przyczynami. Są one wymienione w art. 9. Projekt ustawy ma doprecyzować reguły zastępowania prezesa NBP w odniesieniu do poszczególnych przyczyn zakończenia kadencji dotychczasowego piastuna organu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">W sytuacji, gdy zakończy się sześcioletnia kadencja prezesa NBP, a Sejm nie dokona wyboru następcy, osoba, która dotychczas sprawowała tę funkcję, powinna pełnić obowiązki prezesa NBP do czasu objęcia obowiązków przez nowego prezesa. Następowałoby to z chwilą złożenia przez prezesa NBP przysięgi wobec Sejmu. Pozostałe przyczyny uzasadniają wykonywanie obowiązków prezesa NBP przez wiceprezesa, który jest I zastępcą, do czasu objęcia obowiązków przez nowego piastuna tego organu. Tu proponujemy dopisanie art. 9a ust. 2.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wnosimy, aby wejście w życie ustawy nastąpiło w dniu jej ogłoszenia, co pozwoliłoby na dostosowanie znowelizowanych przepisów ustawy o Narodowym Banku Polskim do stanu faktycznego i prawnego w dniu ogłoszenia ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Prosimy o przyjęcie projektu ustawy, a tym samym usunięcie przyczyn wątpliwości, które pojawiały się ostatnio w mediach.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję. Chciałbym przypomnieć, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych, ewentualne pytania i odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Zanim otworzę dyskusję, chcę poinformować, że projekt ustawy wymaga notyfikacji przez Europejski Bank Centralny. Marszałek Sejmu wystąpił o taką notyfikację. Z informacji, jakie posiadam, wynika, że notyfikacja ta w ciągu najbliższych dni powinna trafić do Sejmu. Wiem, że pan marszałek osobiście rozmawiał z szefem EBC. Notyfikacja trafi do Sejmu w trybie specjalnym.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Drugie czytanie projektu odbędzie się na kolejnym posiedzeniu Sejmu, jeśli tu zyska on teraz akceptację. Zapewne wówczas odbędzie się też głosowanie nad całością ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram dyskusję. Proszę o zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawStec">Nie negując celowości tego projektu ustawy, mam pytania. Jakie są przeszkody, żeby już teraz pełniący obowiązki prezydenta pan marszałek Komorowski zaproponował Sejmowi kandydata na stanowisko prezesa NBP?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselStanislawStec">Sytuacja w finansach jest dynamiczna. To, co dzieje się w Grecji może mieć duży wpływ na finanse w strefie EURO, co ma też wpływ na kurs złotego. Myślę, że lepszym rozwiązaniem byłoby powołanie prezesa NBP już teraz.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselStanislawStec">Po drugie, otrzymałem opinie na temat projektu. Dwie z nich mówią, że wiceprezes może pełnić rolę przewodniczącego Rady Polityki Pieniężnej, ale jedna opinia mówi, że nie może. Jedna z opinii jest w ogóle niepodpisana, mówię o opinii pani prof. Glinieckiej, więc nie wiem, czy jest ona autorem tej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Chcę wyjaśnić, że opinie zostały przesłane w formie elektronicznej, w związku z tym na jednej z nich nie ma podpisu, ale proszę ją traktować równorzędnie z innymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Chciałbym, aby precyzyjnie zostały wyjaśnione dwa sformułowania. W dotychczasowej ustawie w art. 10 jest sformułowanie „wiceprezes zastępuje prezesa w czasie jego nieobecności”. Zastępowanie i nieobecność traktowano dość szeroko, łącznie ze zmianą kadencji. W projektowanym przepisie jest sformułowanie „pełni obowiązki prezesa”. To istotne i proszę mi wyjaśnić, na ile te pojęcia różnią się między sobą pod względem prawnym? Czy jest sens wprowadzania zmian, bo jeśli pojęcia te niewiele się różnią, to dotychczasowy art. 10 konsumuje to i zapewnia funkcjonalność Narodowego Banku Polskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję. Czy są inne pytania? Nie ma. W pierwszej kolejności oddam głos pani przewodniczącej Skowrońskiej z prośbą o odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Odpowiadając panu posłowi Stecowi, który pytał, jakie są przeszkody, aby pełniący obowiązki prezydenta marszałek Sejmu wyznaczył kandydata na prezesa NBP, chcę podkreślić, że mamy do czynienia z jedną z najważniejszych funkcji dla finansów publicznych państwa i stabilizacji finansowej. Proces konsultacji wymaga czasu, nie można wskazać kandydata z dnia na dzień, mówiąc kolokwialnie. W tym przypadku myślę, że pełniąc obowiązki prezydenta marszałek Sejmu będzie te konsultacje prowadzić lub je już prowadzi. Nie znam szczegółów w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wyszliśmy z założenia, że jeżeli kadencja prezesa NBP wygasła w związku z tragiczną śmiercią, to w tej sytuacji należało wnieść nowelizację ustawy o NBP i dlatego tę nowelizację przedkładamy. Myślę, że pan poseł zrozumie, jakie powody leżały po stronie wnioskodawców przedkładających projekt nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie jestem upoważniona i nie do mnie kierowane było pytanie pana posła Kowalczyka w sprawie różnicy między określeniami „zastępowanie prezesa” i „pełnienie obowiązków prezesa”, mam nadzieję, że w tej sprawie wypowie się Biuro Legislacyjne. Pełnienie obowiązków jest instytucją, która nie została zapisana w Konstytucji. Prezes NBP nie wybierany w trybie konstytucyjnym, ale w trybie ustawy i dlatego w projekcie nowelizacji posłużono się sformułowaniem, które uznali za odpowiednie, czyli określeniem „pełnić obowiązki prezesa”. W ekspertyzach wskazano, na czym polega różnica między zastępstwem a pełnieniem obowiązków.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy Biuro Legislacyjne zechciałoby odpowiedzieć na pytanie pana posła Kowalczyka?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Z proceduralnego punktu widzenia regulamin Sejmu nie przewiduje zabierania głosu przez legislatorów w pierwszym czytaniu, jednak oczywiście postaram się odpowiedzieć na to pytanie, jeśli taka jest wola Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LegislatorWojciechMiller">Projektowany art. 9a odnosi się do sytuacji, w których nie ma prezesa NBP wskutek bądź upływu kadencji, bądź wskutek okoliczności wskazanych w art. 9 ust. 2. Stąd wnioskodawcy celowo, jak się wydaje, posłużyli się sformułowaniem dotyczącym pełnienia obowiązków przez osobę zastępującą prezesa do momentu wybrania nowego prezesa NBP.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#LegislatorWojciechMiller">Art. 10 ust. 1 obejmuje również te sytuacje, w których funkcja prezesa NBP jest obsadzona, natomiast z różnych przyczyn nie może on wykonywać swoich obowiązków. Konkludując, art. 10 ust. 1 ma charakter ogólny i odnosi się również do tych sytuacji, kiedy stanowisko prezesa jest obsadzone, natomiast projektowany art. 9a odnosi się do sytuacji, w której stanowisko to nie jest obsadzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję. Zgłasza się jeszcze raz pan poseł Kowalczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Proszę o precyzyjną odpowiedź, ponieważ z pana wypowiedzi wynika, że art. 10 ma charakter ogólny i obejmuje również sytuacje, w których prezes jest nieobecny. To oznacza, że moje pytanie jest nadal bez odpowiedzi. Pytałem właśnie, czy art. 10 nie konsumuje sytuacji, kiedy jest wpisane zastępstwo prezesa, również w przypadku takiej nieobecności jak na koniec kadencji, przed zaprzysiężeniem następnego prezesa. Wywód był więc inny, a ostatnie zdanie zawierało inną konkluzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Podpisuję się pod pytaniem pana posła Kowalczyka. Taka wątpliwość jest zawarta w opinii Biura Analiz Sejmowych, której autorem jest dr Adam Szafrański. Wskazuje on wątpliwości co do konieczności uchwalania proponowanego aktu prawnego, gdy jest stosowana reguła zastępstwa określona w art. 9 ust. 1, o którym też mówił pan poseł Kowalczyk. Konkluzją tej opinii jest pytanie, które kieruję do pani poseł Skowrońskiej: ocena ryzyka proponowanego aktu prawnego w kontekście podnoszonych wątpliwości pozostaje w gestii ustawodawcy, więc jak pani poseł ocenia to ryzyko? Jak ocenia pani wątpliwości zawarte w tej opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są jeszcze zgłoszenia w tym momencie? Nie ma. Oddaję głos pani przewodniczącej Skowrońskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Odpowiadając pani poseł Rafalskiej na zadane pytania, chcę podkreślić, że pani poseł posłużyła się jedną z ekspertyz. Chcę wskazać, że poszczególne ekspertyzy, które zgromadziła Komisja Finansów Publicznych i które zostały przekazane państwu posłom, mówią o ustaleniach szczególnych, a także o ustaleniach szczegółowych. W tym przypadku chciałabym wskazać, że interpretację art. 10 ustawy o NBP prowadzono na dwóch płaszczyznach. Pojawiały się tu interpretacje językowe wspomnianej regulacji i w tym zakresie przyjęto inne rozwiązanie, rozwiązanie funkcjonalne, a nie związane z definicją słownikową słowa „nieobecność”. W tym kontekście szereg przedstawionych ekspertyz prawnych mówi, że aby takich sytuacji uniknąć, rozwiązanie to będzie dobre.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pani poseł pytała też, czy nie mam wątpliwości związanych z oceną ryzyka uchwalanego aktu prawnego w kontekście opinii mówiących o pozostawieniu w gestii ustawodawcy ostatecznego rozstrzygnięcia. Wnioskodawcy, przedkładając to rozwiązanie, uważają, że jest ono dobre i potrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselBeataSzydlo">Skoro mamy na sali przedstawicieli Narodowego Banku Polskiego, to moglibyśmy zapytać teraz o ich opinię na temat tej propozycji. Największą praktykę, jeśli chodzi o funkcjonowanie Banku w tym okresie mają właśnie państwo. Proszę więc o odniesienie się do proponowanej zmiany przez pana wiceprezesa NBP.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Chcę odnieść się polemicznie do wypowiedzi pani poseł Skowrońskiej. Oczywiście wybrałam tę ekspertyzę, która wskazuje na wątpliwości. Można mówić, że opinie są różne, ale nie można udawać, że takiej opinii nie ma. Jest tu także informacja, że uchwalenie aktu prawnego w chwili, gdy reguła zastępstwa jest stosowana, może stanowić argument na rzecz tezy o nielegalności działań I zastępcy prezesa NBP w tej chwili. To dla mnie poważna wątpliwość zgłoszona w ekspertyzie. Chciałabym, abyśmy nie mieli najmniejszych wątpliwości, przyjmując ten akt prawny, że nie spowodujemy konsekwencji, które podnosi ekspert w swojej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Czy pan prezes zechciałby się odnieść do tych wątpliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IzastepcaprezesaNarodowegoBaniuPolskiegoPiotrWiesiolek">Dziękuję za możliwość przedstawienia stanowiska prawnego NBP do tego projektu. Chcę je przedstawić krótko, ponieważ nasza opinia znajduje się w materiałach, które – jak sądzę – państwo posiadają. Jest to pozytywna opinia. W nawiązaniu do tego stanowiska chciałbym zwrócić państwa uwagę na ważną kwestię, która została w nim zasygnalizowana.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#IzastepcaprezesaNarodowegoBaniuPolskiegoPiotrWiesiolek">Włączenie do ustawy o NBP nowego art. 9a proponowanego w projekcie ustawy oznaczałoby, że stosowana obecnie reguła wyrażona w art. 10 ust. 1 ustawy utraci swój dotychczasowy charakter. Z dniem wejścia w życie projektowanej zmiany przepis art. 10 ust. 1 ustawy o NBP będzie dotyczyć zastępowania prezesa NBP w przypadkach innych niż określone w proponowanym art. 9a. W związku z powyższym rozważenia wymaga potrzeba uwzględnienia wspomnianej wyżej zmiany znaczenia prawnego art. 10 ust. 1 ustawy o NBP w wyniku wprowadzenia regulacji zawartych w projektowanym art. 9a.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#IzastepcaprezesaNarodowegoBaniuPolskiegoPiotrWiesiolek">Mając na względzie istotność tej zmiany, pragniemy przedstawić propozycję uzupełnienia projektu o zmianę dotyczącą nadawania przepisowi ust. 1 w art. 10 ustawy o NBP następującego brzmienia: „W przypadkach innych niż określone w art. 9a, prezesa NBP w czasie jego nieobecności zastępuje wiceprezes NBP, I zastępca prezesa NBP.”</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#IzastepcaprezesaNarodowegoBaniuPolskiegoPiotrWiesiolek">Chciałbym jednocześnie, ze względu na to, że prawo do wnoszenia poprawek przysługuje posłom, zwrócić się z uprzejmą prośbą do państwa posłów, aby ktoś z państwa zgłosił przedstawioną poprawkę do projektu ustawy. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących tego stanowiska ja i prawnicy, którzy mi towarzyszą, jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Zaczynamy mówić o szczegółach. Jeśli państwo pozwolą, chcę zakończyć pierwsze czytanie projektu i przeszlibyśmy do analizy tekstu, rozmawiając o szczegółach. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proponuję przystąpienie do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma. Rozumiem, że tytuł nie budzi wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W art. 1 jest zmiana polegająca na dodaniu nowego art. 9a składającego się z dwóch ustępów. Proponuję omówić je oddzielnie. Czy są uwagi do ust. 1 w dodawanym art. 9a? Uwag nie ma. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia ust. 1? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie ust. 1 w brzmieniu przedstawionym w projekcie.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do ust. 2? Uwag nie ma. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia ust. 2? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie ust. 2 w brzmieniu przedstawionym w projekcie.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Były jeszcze inne propozycje, w tym przedstawiona przez pana prezesa. Chcę państwu jednak przypomnieć, że lada chwila otrzymamy notyfikację z Europejskiego Banku Centralnego. Zgłoszenie poprawek teraz spowoduje potrzebę ponownego wystąpienia do EBC o notyfikację. W tej chwili przebiega ona w szczególny, szybki sposób. Myślę, że jutro lub w poniedziałek dotrze do Sejmu. Jeśli wystąpimy o kolejną, to nie wiadomo, czy w takim samym trybie zostanie przeprowadzona. Możemy się więc narazić na o wiele dłuższe czekanie na notyfikację z EBC. To tylko moja informacja, abyśmy zdawali sobie sprawę, że ewentualne poprawki spowodują takie perturbacje.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Po wypowiedzi pana prezesa rodzi się wątpliwość co do podwójnego zapisu i niepewność, jak w innych przypadkach będzie wyglądać zastępstwo, które poprzednio obejmowało paletę sytuacji, a teraz nie wiadomo, co będzie obejmować zastępstwo wiceprezesa w przypadku nieobecności prezesa, ale z innych powodów niż wymienione w art. 9a ust. 1 i 2. Jeśli miałoby to skomplikować interpretację, to poprawka, którą proponuje pan wiceprezes NBP, uporządkowałaby ten stan prawny.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy pan prezes chciałby się jeszcze wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoNBPUrszulaKulisiewicz">Pozwolę sobie zabrać głos, aby uzupełnić informację dotyczącą konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym. Z naszych doświadczeń wynika, że wystarczające byłoby pismo w przypadku przyjęcia proponowanej poprawki, że taka poprawka została dołączona do tekstu, jeśli państwo uznają to za stosowne. Nie spowoduje to rozpoczęcia procedury uzgadniania od początku. Nie jest to znacząca zmiana, która rzutowałaby na cały tekst projektu ustawy. To tylko doprecyzowanie w celu uniknięcia pewnych legislacyjnych wątpliwości. Wiemy z doświadczenia, że wystarczające jest pismo z informacją, a opinia EBC zostanie i tak wydana w szybkim tempie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Mam propozycję. Wiem, że pewne zapisy budzą wątpliwości, proponowałbym, aby na tym etapie przyjąć projekt ustawy w wersji proponowanej przez wnioskodawców, a do drugiego czytania zastanowilibyśmy się nad poprawką przedkładaną przez pana prezesa i ewentualnie innymi poprawkami, które mogą się pojawić. Drugie czytanie projektu ustawy odbyłoby się na kolejnym posiedzeniu Sejmu, mielibyśmy więc trochę czasu, aby się nad tym zastanowić. Może w taki sposób rzeczywiście udałoby się uzyskać opinię EBC na temat ewentualnych poprawek, bo rozumiem, że nie ingerowałyby mocno w treść ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Wprawdzie poprawka nie została formalnie zgłoszona, ale ponieważ została zaproponowana jej treść, pozwolę sobie do niej odnieść. W naszej ocenie doprecyzowanie zapisu ust. 1 w art. 10 nie jest potrzebne z uwagi na fakt, iż art. 9a, jeśli zostanie przyjęty w takim kształcie, będzie się odnosić do tych sytuacji, kiedy stanowisko prezesa NBP będzie opróżnione w wyniku upływu kadencji albo z takiej lub innej przyczyny, natomiast wszystkie inne przypadki będzie regulować art. 10 ust. 1, stąd nie ma potrzeby doprecyzowania przepisu ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Ten głos utwierdza mnie w przekonaniu, że warto się spokojnie zastanowić nad ewentualną poprawką. Do drugiego czytania byłoby kilkanaście dni, wtedy można będzie rozważyć potrzebę zgłoszenia poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Powinniśmy zgłosić tę poprawkę, choćby dlatego, że w chwili, gdy zgłosimy poprawkę w drugim czytaniu, mogłyby się pojawić zarzuty, że opóźniamy pracę nad ustawą. Jeśli jednak pan przewodniczący sugeruje takie rozwiązanie, także uważamy, że ten czas na zastanowienie jest dobry.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselHenrykKowalczyk">Prosiłbym jeszcze pana prezesa o ustosunkowanie się do wypowiedzi przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IzastepcaprezesaNBPPiotrWiesiolek">Proszę pana dyrektora Smyklę o ustosunkowanie się do uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnegoNBPBernardSmykla">Nie podzielamy tej oceny, którą przedstawiło Biuro Legislacyjne. Uważamy, że ta poprawka jest potrzebna, biorąc pod uwagę uwarunkowania wynikające z faktu, że art. 10 ust. 1 funkcjonuje w obrocie prawnym i ma swój zakres obowiązywania. Tu rozumiem, że nie ma kolizji pomiędzy nami, że art. 10 ust. 1 ma charakter generalnej reguły regulującej zasady zastępowania prezesa NBP. Natomiast zmiana, którą wprowadza projekt ustawy, skutkuje tym, iż charakter art. 10 ust. 1 zmieni się i dlatego proponowalibyśmy, aby uwzględnić ten fakt. Chodzi nam wyłącznie o to, że po wejściu w życie proponowanej nowelizacji charakter art. 10 ust. 1 zmieni się w stosunku do aktualnego stanu prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Obstaję jednak przy swojej propozycji. Może się zdarzyć, że w drugim czytaniu zostaną zgłoszone inne poprawki. Gdybyśmy mieli po raz kolejny występować do EBC, to być może narazilibyśmy się na śmieszność i zostałoby to jeszcze bardziej opóźnione.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jeżeli w drugim czytaniu zostaną zgłoszone poprawki, to wówczas wystąpimy o kolejną notyfikację czy wyślemy pismo i mam nadzieję, że w taki sposób sprawnie przeprowadzimy tę ustawę.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jeżeli jest jednak wola zgłoszenia poprawki, nie przeszkodzę państwu. Czy jest jakaś propozycja poprawki? Nie widzę zgłoszeń. Czy mogę przyjąć, że art. 1 został przyjęty w proponowanym kształcie? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W art. 2 zaproponowano, aby ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia. Czy są uwagi do treści art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Poddaję pod głosowanie całość projektu ustawy. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzKomisjiMichalNowak">18 głosów za, nikt nie był przeciw, 11 osób wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o NBP.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Musimy wybrać sprawozdawcę Komisji w tej sprawie. Proponuję, aby sprawozdawcą była pani poseł Krystyna Skowrońska, która ten projekt przedstawiła. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec propozycji powierzenia pani poseł funkcji sprawozdawcy? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska została wybrana na sprawozdawcę Komisji w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Termin dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych na wydanie opinii o zgodności z prawem UE wyznaczam na środę, 12 maja.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Zakończyliśmy pracę nad projektem ustawy, tym samym wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję za udział w posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>