text_structure.xml 18 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Witam wszystkich, którzy przybyli na nasze dzisiejsze wspólne posiedzenie, a w szczególności pana Macieja Grabowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów oraz pana Kazimierza Czaplickiego kierownika Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2070). Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam w związku z tym, że Komisje przyjęły porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisja Finansów Publicznych w dniu 10 września 2009 r. skierowały projekt ustawy zawarty w druku nr 2070 do podkomisji nadzwyczajnej w celu rozpatrzenia. Sprawozdanie podkomisji zostało zamieszczone w serwisie informacyjnym Sejmu w sieci internet a także doręczone w formie papierowej. Bardzo proszę przewodniczącą podkomisji panią poseł Krystynę Skowrońską o ogólne zreferowanie prac podkomisji nad projektem ustawy. Następnie przystąpimy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, bardzo proszę… Proszę państwa, bardzo proszę o wyciszenie rozmów. Myślę, że od tego, czy będzie cisza na sali, zależeć będzie również to, jak długo będziemy pracować. Sądzę, że wszystkim zależy nam na tym, żeby bardzo sprawienie rozpatrzyć sprawozdanie. Jeszcze raz bardzo państwa proszę o wyciszenie rozmów. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Szanowni państwo ministrowie, panie i panowie posłowie, podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz niektórych innych ustaw przedłożyła państwu sprawozdanie w dniu 17 grudnia 2009 r. Podkomisja rozpatrywała projekt ustawy na posiedzeniach w dniach 10 września, 8 października oraz 16 i 17 grudnia 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Szanowni państwo, w tym projekcie ustawy został uregulowany tylko wycinek większego zagadnienia, bo dotyczy on wyłącznie poręczeń w wyborach do Sejmu i Senatu oraz do Parlamentu Europejskiego. Brakuje w tym projekcie ustawy uregulowań odnoszących się do innych obowiązujących ustaw dotyczących wyborów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo przepraszam, pani przewodnicząca. Jeszcze raz państwa proszę o wyciszenie rozmów. Nie sądzę, żeby wszyscy słyszeli to, co mówi pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę zwrócić uwagę na to, że w tym przedłożeniu brakuje regulacji dotyczących poręczeń kredytów zaciąganych na potrzeby kampanii wyborczej kandydatów na Prezydenta RP oraz na potrzeby kampanii wyborczych w wyborach samorządowych. Zapisy przyjęte w sprawozdaniu oddają intencje wnioskodawców. Ograniczają się jednak tylko do poręczeń kredytów zaciąganych w związku z wyborami do Sejmu, Senatu oraz Parlamentu Europejskiego. Chcę paniom i panom posłom przypomnieć, że podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego zaproponowała uregulowania między innymi dotyczące wyborów Prezydenta RP oraz wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich a także zmiany niektórych przepisów ustawy o partiach politycznych. W związku z tym, że zostały zaproponowane nowe uregulowania dotyczące wyborów Prezydenta RP oraz wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich a także ustawy o partiach politycznych, zmieniono tytuł i zakres przedłożenia, nie dokonując żadnych zmian, które dotyczyłyby systematyki regulującej szeroko pojęte zagadnienie finansowania wyborów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę państwa poinformować, że zgodnie z zaproponowanymi w przedłożeniu zmianami poręczycielem może być obywatel Polski, a tymczasem propozycje dotyczące wyborów Prezydenta RP oraz wyborów do rad gmin, rad powiatów oraz sejmików wojewódzkich mówią, że poręczycielem może być obywatel Polski mający miejsce stałego zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W związku z tym mogłoby zdarzyć się, że poręczycielem mógłby być obywatel Polski niezależnie od posiadanego miejsca stałego zamieszkania. W sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej brakuje regulacji odnoszących się do sytuacji niewłaściwego poręczania kredytu bądź odrzucania przez Państwową Komisję Wyborczą sprawozdania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. To wszystko znajduje się w przedłożonym paniom i panom posłom sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę poinformować państwa, że gdybyśmy chcieli nawiązać do systematyki przyjętej przez podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego w sprawach związanych z wyborem Prezydenta RP oraz wyborami samorządowymi, to należałoby przyjąć inne zapisy. Podkomisja doszła do wniosku, że jest nieuprawniona do dokonywania takich zmian. W związku z tym na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu Wysokie Komisje powinny rozstrzygnąć, czy poręczycielem może być obywatel Polski posiadający miejsce stałego zamieszkania, czy tak, jak w sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej, każdy obywatel Polski. Jeżeli w związku z tym Wysokie Komisje tak zdecydują, to komisja nadzwyczajna jest przygotowana to tego, żeby dokonać stosowanych zmian w projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeżeli mówimy o systemie finansowania kampanii wyborczych, począwszy od dokonywania wpłat, poprzez poręczanie i skończywszy na przyjmowaniu sprawozdań finansowych przez Państwową Komisję Wyborczą, to potrzebna jest inicjatywa ustawodawcza poselska lub komisyjna. W tej sprawie również odbyła się dyskusja na posiedzeniach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">W związku z tym, przedkładając sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej w imieniu jej członków, chcę dzisiaj zgłosić wniosek, żeby podjąć decyzję, czy Wysokie Komisje opowiadają się za tym, żeby kompleksowo uregulować sprawy związane z wyborami zgodnie z tym, co zostało zaproponowane w odniesieniu do wyboru Prezydenta RP oraz wyborów samorządowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej. Jeżeli dobrze zrozumiałem, to sprawozdanie przedłożone przez podkomisję nadzwyczajną nie we wszystkim jest zbieżne z tym, co zostało przyjęte we wcześniejszej ustawie. Co więcej, pani przewodnicząca proponuje rozszerzenie projektu ustawy o zapisy, które do tej pory nie były w nim zawarte, ale byłyby zgodne z dotychczasowym spojrzeniem na sprawy związane z ordynacją wyborczą do Sejmu oraz do Parlamentu Europejskiego. Bardzo proszę pan ministra Kazimierza Czaplickiego, żeby wypowiedział się. Mam nadzieję, że to nam pomoże rozstrzygnąć wątpliwości, które nas dręczą. Być może będzie konieczność dokonania korekt lub nawet daleko idących zmian w tym projekcie ustawy? Panie ministrze, czy zechce pan odnieść się do tych uwag? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Dziękuję bardzo. Nawiązując do wcześniejszych moich wypowiedzi na posiedzeniach podkomisji, pozwolę sobie…</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Głos z sali:</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Głośniej!</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Nawiązując do wcześniejszej moich wypowiedzi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Panie ministrze, bardzo proszę, żeby pan starał się mówić do mikrofonu. Sala jest za duża, żeby można było pana usłyszeć bez nagłośnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoKazimierzCzaplicki">Spróbuję zbliżyć się do mikrofonu jeszcze bardziej. Proszę państwa, tę kwestię podnosiłem już na posiedzeniach podkomisji nadzwyczajnej. W związku z tym powtórzę tylko, że zapisy przyjęte w sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej odnoszą się tylko do Ordynacji wyborczej do Sejmu oraz Senatu a także Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego i dotyczą tylko i wyłącznie problematyki związanej z poręczeniami kredytów. Nowelizacja ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o partiach politycznych wprowadziła nowe rozwiązania, które wykraczają znacznie poza zagadnienie poręczeń kredytów. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska podniosła jedną kwestię dotyczącą tego, kto może dokonywać wpłat na rzecz kampanii wyborczej i kto może poręczać kredyt. Zgodnie z przyjętymi już rozwiązaniami systemowymi w ustawach, które wymieniłem, darczyńcą na rzecz komitetu wyborczego oraz partii politycznej może być wyłącznie obywatel Polski mający miejsce stałego zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W sprawozdaniu podkomisji mowa jest tymczasem o tym, że obywatel Polski ma takie prawo bez względu na to, czy ma miejsce stałego zamieszkania. Oznacza to, że sprawozdanie podkomisji odbiega od tego, co zostało przyjęte w ustawach, które wymieniłem wcześniej. To spowoduje, że te same w istocie instytucje w systemie prawno-wyborczym będą regulowane w różny sposób. Wydaje się, że to nie jest dobre rozwiązanie, ponieważ zgodnie z orzecznictwem i doktryną te same instytucje powinny być dokładnie tak samo regulowane. Tutaj będziemy mieli do czynienia z rozziewem między poszczególnymi ordynacjami. Wydaje się, że jeżeli nie jest możliwe dokonanie stosownych zmian w projekcie ustawy zawartym w druku nr 2070, to konieczna będzie nowa szersza inicjatywa ustawodawcza. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Pani przewodnicząca Aleksandra Natalli-Świat, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAleksandraNatalliSwiat">Dziękuję, panie przewodniczący. Wydaje mi się, że wprowadzanie uregulowań cząstkowych, które będą z definicji sprzeczne z uregulowaniami znajdującymi się w innych ustawach, jest bezsensowne. Jeden z kolegów poinformował mnie, że trwają prace podkomisji nadzwyczajnej, która zajmuje się kompleksowo sprawami związanymi z ordynacją wyborczą. Ta podkomisja współpracuje z Państwową Komisją Wyborczą i bierze pod uwagę wskazania i uwagi Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli została powołana podkomisja nadzwyczajna, która pracuje nad projektem ustawy zawierającym między innymi te rozwiązania, które zawarte są w sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej, to być może należy po prostu uchylić projekt ustawy zawarty w druku nr 2070 albo zawiesić nad nim prace i napisać do Marszałka Sejmu prośbę, żeby ten projekt ustawy skierować do tamtej podkomisji nadzwyczajnej. Boję się, panie przewodniczący, że po raz kolejny uchwalimy wzajemnie wykluczające się ustawy pod względem merytorycznym i funkcjonalnym. Nie ma sensu, żeby dwie podkomisje nadzwyczajne pracowały nad nakładającymi się na siebie projektami ustaw, z których jeden jest tylko pewnym wycinkiem, który na dodatek jest sprzeczny z tym, co jest zawarte w całościowym projekcie ustawy. Rozumiem, że to zapewne spowodowane jest tym, że projekt ustawy zawarty w druku nr 2070 został złożony wcześniej. Ale nie przyczyna jest ważna. Chodzi o to, żeby spróbować to wyprostować. Wysokie Komisje mogą rzecz jasna przegłosować każde rozwiązanie, a podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego może pracować nad swoim projektem ustawy, ale wydaje mi się, że to nie ma żadnego sensu. Jeżeli podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego pracuje nad kompleksowym projektem ustawy, to po co prowadzić prace nad innym projektem ustawy, którego cząstkowe zapisy nie odpowiadają temu, co zostało wcześniej przyjęte w innych ustawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Rozumiem, że na tej sali chcemy doprowadzić do kompromisu, bo chodzi o to, żeby uchwalić najlepsze przepisy dotyczące finansowania partii politycznych oraz kampanii wyborczych i żeby rozwiązać pojawiające się problemy. Prawdą jest to, o czym mówiła pani przewodnicząca Aleksandra Natalli-Świat, że pracuje Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego. Nie ma jednak na dzień dzisiejszy możliwości skierowania projektu ustawy zawartego w druku nr 2070 do innej komisji. Chcę w związku z tym zaproponować paniom i panom posłom dobre rozwiązanie polegające na tym, żeby odesłać projekt ustawy z powrotem do podkomisji. Marszałek Sejmu nie wyznaczył terminu, w którym sprawozdanie ma być gotowe. Jeżeli będzie inicjatywa poselska lub inicjatywa podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego, która zajmuje się tymi problemami, to Sejm będzie musiał rozpatrzyć stosowny projekt. Jeżeli nie będzie na to zgody państwa posłów, bo myślę, że tutaj jest potrzebna zgoda wszystkich państwa posłów, którą niekoniecznie trzeba wyrażać w głosowaniu, to jesteśmy w stanie zaproponować poprawki do projektu ustawy, które w zakresie poręczeń będą zgodne z rozwiązaniami przyjętymi przez podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego dotyczącymi osób mogących dokonywać poręczeń kredytów. Jak powiedziałam wcześniej – zwracał na to również uwagę kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki – to rozwiązanie będzie jednak miało charakter protezy. To rozwiązanie nie będzie w pełni rozwiązywać problemów, na których rozwiązaniu chyba wszystkim nam zależy. To jest rozwiązanie kompromisowe.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zgłaszam w związku z tym wniosek, żeby odesłać projekt ustawy z powrotem do podkomisji nadzwyczajnej w celu uzupełnienia lub przygotowania nowego sprawozdania. Jeżeli taka będzie państwa wola, to podkomisja przygotuje rozwiązania tożsame z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie o wyborze Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o partiach politycznych. Mam nadzieję, że w międzyczasie pojawi się inicjatywa Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego lub inicjatywa poselska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo pani przewodniczącej. Proszę państwa, propozycja pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej ma sens, ponieważ tak naprawdę nie wiemy, na jakim etapie znajdują się prace nad projektem ustawy, nad którym pracuje Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia niektórych projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego i jakie zapisy zostały zawarte w tym projekcie ustawy. Odesłanie projektu ustawy zawartego w druku nr 2070 do podkomisji pozwoli nam na zapoznanie się ze stanem faktycznym. Podkomisja będzie w stanie dowiedzieć się, czy projekty ustaw pokrywają się w jakimś stopniu, czy trzeba będzie zaproponować jakieś korekty albo być może zupełnie nowy projekt ustawy, który będzie obejmował problem całościowo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, został zgłoszony wniosek o odesłanie z powrotem do podkomisji projektu ustawy zawartego w druku nr 2070. Rozumiem, że nie muszę poddawać wniosku pod głosowanie. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego wniosku? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisje odesłały z powrotem do podkomisji projekt ustawy zawarty w druku nr 2070.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, dziękuję bardzo za uczestnictwo we wspólnym posiedzeniu Komisji. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>