text_structure.xml 24.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji, które odbyły się w dniach 28-31 marca 2008 r., wobec niezgłoszenia do nich zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje w pkt 1 zaopiniowanie dla Rady Ministrów projektu wykazu wydatków budżetu państw, które w 2008 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego, w pkt 2 zaopiniowanie wniosków Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zmian planów finansowych Warmińsko-Mazurskiego i Mazowieckiego Ośrodków Doradztwa Rolniczego, w pkt 3 zaopiniowanie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2009 r. i w pkt 4 zaopiniowanie wniosku Ministra Gospodarki w sprawie zmian w planie Agencji Rezerw Materiałowych. Czy są inne uwagi do porządku dziennego? Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Informuje państwa, że dzisiaj na posiedzeniu Prezydium Komisji ustaliliśmy, że w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu odbędą się posiedzenia Komisji w dniu 16 grudnia 2008 r. o godzinie 11.00, w trakcie którego rozpatrywane będzie sprawozdanie podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych w sprawie rządowego projektu ustawy o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym, oraz o godzinie 15.00 wspólnie z Komisją Polityki Społecznej i Rodziny, w trakcie którego rozpatrywany będzie wniosek pana prezydenta o ponowne rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. W dniu 16 grudnia rozpatrzone zostaną również poprawki Senatu zgłoszone do ustawy o dożywotnich emeryturach kapitałowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Chcę również poinformować państwa, że posiedzenie Komisji, w trakcie którego zostaną rozpatrzone poprawki Senatu do ustawy budżetowej na 2009 r., odbędzie się w dniu 5 stycznia 2009 r. Chodzi o to, żeby nie zwoływać posiedzenia Komisji Finansów Publicznych w przerwie między Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem. Proszę jednak przyjąć do wiadomości, że jest to nieprzekraczalny termin. Komisja w dniu 5 stycznia 2009 r. musi rozpatrzyć poprawki zgłoszone przez Senat, ponieważ w dniu 6 stycznia 2009 r. muszą one trafić do pań i panów posłów, żeby przez tydzień wszyscy mogli się z nimi zapoznawać.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Witam na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych panią Elżbietę Suchocką-Roguską sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę, pani minister, o przedstawienie projektu wykazu wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaSuchockaRoguska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, szanowni państwo, zgodnie z art. 157 ustawy o finansach publicznych wydatki generalnie wygasają z upływem roku budżetowego. Istnieje jednak możliwość ustalenia przez Radę Ministrów wykazu wydatków, które mogą być realizowane w 2009 r. Przekazaliśmy państwu projekt wykazu, ale w trakcie prac rządu, które w międzyczasie jeszcze trwały, dokonano zmian w tym projekcie wykazu. Proponujemy, żeby łączna kwota wydatków, które z upływem roku budżetowego nie wygasają, wynosiła 615.000 tys. zł. W projekcie, który państwu przekazaliśmy, łączna kwota tych wydatków wynosiła 504.000 tys. zł. Najważniejsze zmiany, które w trakcie prac rządu zostały jeszcze zgłoszone, dotyczą Instytutu Pamięci Narodowej w kwocie 3000 tys. zł, Ministerstwa Sprawiedliwości i sądów, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Infrastruktury w części dotyczącej gospodarki morskiej oraz Ministerstwa Środowiska w części dotyczącej natury. Przy konstruowaniu wykazu przyjęto następujące założenia. Po pierwsze, wydatki muszą być zrealizowane do dnia 31 marca 2009 r. Od tego założenia są dwa wyjątki – jeżeli chodzi o program budowy dróg ujęty w części budżetowej 39 – Transport, to przyjęto terminy realizacji wydatków zaproponowane przez Ministra Infrastruktury. Również w przypadku wydatków Ministerstwa Zdrowia przyjęto termin realizacji wydatków zaproponowane przez Ministra Zdrowia. Po drugie, w związku z powtarzającymi się co roku krytycznymi opiniami Najwyższej Izby Kontroli dotyczącymi ujmowania w wykazie wydatków niewygasających wydatków realizowanych w ramach rezerw celowych, postanowiono ich nie ujmować w wykazie. Ponieważ co roku znacząca część tych wydatków związana jest z realizacją kontraktów wojewódzkich, zaproponowano rozwiązanie – jeżeli Sejm i Senat wyrażą na nie zgodę, to stosowna poprawka do ustawy budżetowej zostanie zgłoszona przez Senat mówiąca o tym, że ze środków z rezerwy nr 8 sfinansowane będą zobowiązania z tytułu kontraktów wojewódzkich zawartych w 2008 r. To z jednej strony pozwoli na zrealizowanie już rozpoczętych kontraktów wojewódzkich, a z drugiej strony Najwyższa Izba Kontroli nie będzie wskazywała na uchybienia w działaniu administracji. To wszystko tytułem wstępu. Jeżeli pojawią się jakieś szczegółowe pytania, to udzielę na nie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania lub uwagi? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselEdwardWojtas">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo, mam pytanie do pani minister. Wiadomo, że przesunięcie niektórych wydatków związanych z realizacją kontraktów wojewódzkich jest uzasadniona, bo nie zawsze udaje się w terminie zrealizować te wydatki. Jeżeli nie zdołano zrealizować tych wydatków przed końcem roku budżetowego, to czy w przypadku uznania tych wydatków za niewygasające, zostanie wyraźnie stwierdzone, że te środki nie będą podlegać procedurze konkursowej, która obowiązuje w przypadku kontraktów wojewódzkich. Czy zostanie to wyraźnie zapisane, że środki z rezerwy nr 8 są przeznaczane na pokrycie zobowiązań. Skąd moje pytanie? Okazuje się, że te samorządy województw, które nie zdążyły zrealizować wydatków, mając 6 albo 7 miesięcy na ich realizację, bo to wynika z trybu podejmowania decyzji, terminów podpisywania kontraktów i umów wykonawczych, znajdą się w takiej sytuacji, że w 2009 r. wejdą z zobowiązaniami. Niektóre zadania są współfinansowane z budżetu państwa. Mam na myśli na przykład poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Puławach. Jest to zadanie pod nazwą „Miasteczko Holenderskie”. Mam również na myśli inwestycje wieloletnie. Bardzo w związku z tym prosiłbym panią minister o odpowiedź, czy w rezerwie nr 8 zostaną wyszczególnione te wydatki, czy może raczej będzie to rezerwa na pokrycie zobowiązań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Pan poseł Kowalczyk, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselHenrykKowlaczyk">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, chcę również zadać pytanie dotyczące kontraktów wojewódzkich, ponieważ pani minister wspomniała, że wydatki niezrealizowane w ramach kontraktów wojewódzkich nie zostały ujęte w wydatkach niewygasających i że te zobowiązania w 2009 r. będą pokrywane z rezerwy nr 8. Po pierwsze, wydaje mi się, że jest to takie rolowanie wydatków. Interesuje mnie, o jakiej wielkości wydatków w ogóle mówimy. Zastanawiam się również, jak to wpłynie na realizację innych wydatków ujętych w rezerwie nr 8. Czy to przypadkiem ich nie zaburzy? Interesuje mnie również, co się stanie z kontraktami wojewódzkimi realizowanymi w 2009 r. Jeżeli dobrze pamiętam, to na realizację kontraktów wojewódzkich w 2009 r. zaplanowano kwotę w wysokości 700.000 tys. zł. Czy w ramach tej kwoty będą realizowane kontrakty wojewódzkie, które miały być realizowane w 2008 r., czy może raczej na realizację kontraktów wojewódzkich z 2008 r. zostaną przeznaczone inne środki? Zwracam uwagę, że 700.000 tys. zł to nie jest duża kwota. Zastanawiam się, jaka kwota zostanie przeniesiona z 2008 r. ciekawi mnie, na jaką łącznie kwotę zgłoszono wnioski o uznanie wydatków realizowanych w ramach kontraktów wojewódzkich za niewygasające. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś inne pytania? Pan poseł Szlachta, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejSzlachta">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam pytanie do pani minister. W części budżetowej 39 – transport wśród zadań inwestycyjnych nie ma wyszczególnionej obwodnicy miasta Rzeszowa. Wydatki na ten cel zostały zaplanowane w wysokości 4000 tys. zł. Czy tutaj ze strony władz miasta były jakieś zaniedbania, że w wykazie wydatków niewygasających ta inwestycja nie została wymieniona? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję. Nie widzę innych zgłoszeń. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMFElzbietaSuchockaRoguska">Dziękuję, panie przewodniczący. Zacznę od odpowiedzi na ostatnie pytanie. Wydatki w wysokości 4000 tys. zł w ogóle nie zostały zrealizowane. Rezerwa pozostała w niezmienionej wysokości. Do dnia 15 października 2008 r. nie pojawił się wniosek o uruchomienie środków z tej rezerwy. Z tego, co mi wiadomo, nie do końca było wiadomo, czy środki są dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czy dla miasta Rzeszów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie miała wydatków do poniesienia. Miasto Rzeszów, które miało te wydatki, nie wystąpiło do dnia 15 października 2008 r. z wnioskiem o uruchomienie tej rezerwy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMFElzbietaSuchockaRoguska">Jeżeli chodzi o pytania panów posłów dotyczące kontraktów wojewódzkich, to generalnie w każdej decyzji Ministra Finansów ostatnie zdanie mówiło, że środki mają być wykorzystane do końca roku budżetowego i nie mogą być umieszczone w wykazie środków niewygasających. Oznacza to, że wszyscy beneficjenci od momentu, w którym otrzymali środki do dyspozycji, zdawali sobie sprawę, że te środki nie będą mogły być ujęte w wykazie środków niewygasających. Podkreślałam, że zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie, ponieważ co roku Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniała ujmowanie w wykazie wydatków niewygasających wydatków realizowanych w ramach rezerw. Mając jednak świadomość, że taka sytuacja może mieć miejsce, zaplanowano wyższe wydatki na kontrakty wojewódzkie niż w latach poprzednich. Proszę zwrócić uwagę, że planowane wydatki wynoszą 700.000 tys. zł i są wyższe niż w latach poprzednich. W Senacie trwają prace nad przygotowaniem poprawki, która mówić będzie, że te środki przeznacza się na kontrakty wojewódzkie, w tym do 100.000 tys. zł na sfinansowanie zobowiązań z 2008 r. Oznacza to, że nie będzie potrzeby podpisywania nowych kontraktów wojewódzkich. Jeżeli pojawią się zobowiązania wynikające z kontraktów wojewódzkich podpisanych w 2008 r., do 100.000 tys. zł, to będą mogły być sfinansowane z tej rezerwy. W naszej ocenie ta kwota powinna w zupełności wystarczyć.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMFElzbietaSuchockaRoguska">Chcę generalnie powiedzieć, że mniej więcej 20-25% wydatków niewygasających wraca z powrotem do budżetu państwa, ponieważ nie są wykorzystywane w terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś inne uwagi? Czy pan poseł chce jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselEdwardWojtas">Pani minister, ja rozumiem przesłanki, którymi kierował się rząd i Ministerstwo Finansów, ale muszę powiedzieć, że kwota 100.000 tys. zł może być niewystarczająca, żeby pokryć wszystkie zobowiązania. Gdyby pani minister zechciała poinformować, na jaką kwotę ocenia się zobowiązania z tytułu kontraktów wojewódzkich realizowanych w 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMFElzbietaSuchockaRoguska">Panie przewodniczący, jeżeli chodzi o same szpitale, to na kontrakty wojewódzkie w 2008 r. zaplanowano wydatki w wysokości około 250.000 tys. zł. Zobowiązania z tego tytułu, które zidentyfikowaliśmy, wynoszą około 50.000 tys. zł. Te zobowiązania raczej nie powinny być wyższe. Jeżeli okaże się, że te środki są niewystarczające, to zostaną uruchomione środki z innych rezerw. Panie przewodniczący chciałabym powiedzieć, że wnioski o uznanie wydatków za niewygasające, które do nas napłynęły, opiewają na kwotę ponad 1.500.000 tys. zł, ale znakomita większość nie spełniała podstawowych warunków pozwalających na uznanie ich za wydatki niewygasające. W niektórych przypadkach nawet procedury przetargowe nie zostały uruchomione, w innych przypadkach nie zdołano ich zakończyć. Chciałam państwu zwrócić uwagę, że zgodnie z obowiązującymi przepisami Minister Finansów dnia 31 grudnia powinien odprowadzić na subkonto kwotę w wysokości odpowiadającej wydatkom niewygasającym. Oznacza to, że bylibyśmy zmuszeni ściągnąć z rynku dodatkowe środki finansowe, które mogą być przeznaczone przez banki na kredyty dla przedsiębiorców, i przeznaczyć je na finansowanie wydatków niewygasających. Te środki finansowe zdeponowane na tym rachunku czekałyby na to, aż zostaną wydatkowane. Dlatego doszliśmy do wniosku, że z punktu widzenia gospodarki będzie znacznie lepiej, jeżeli te wydatki będziemy realizować w ramach budżetu 2009 r., czyli wtedy, kiedy te wydatki będą faktycznie miały miejsce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Proponuję przyjąć opinię nr 81 Komisji Finansów Publicznych do Rady Ministrów w sprawie wykazu wydatków budżetu państwa, które w 2008 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">„Opinia uchwalona na posiedzeniu Komisji w dniu 15 grudnia 2008 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2008 r. zapoznała się z projektem wykazu wydatków budżetu państwa, które w 2008 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego, stanowiącym załącznik do pisma Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2008 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 157 ust. 3 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje wydatki z wykazu planowanych wydatków budżetu państwa, które w 2008 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego”.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła powyższą opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMFElzbietaSuchockaRoguska">Ponieważ ten wykaz został w trakcie prac uzupełniony o te pozycje, które przedstawiłam, może dobrze by było zaznaczyć, że chodzi nie tylko o wykaz załączony do pisma Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Wykaz, który został zaprezentowany na posiedzeniu Komisji w dniu 15 grudnia 2008 r. Jeżeli nie usłyszę sprzeciw, to uznam, że Komisja przyjęła powyższą opinię. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą opinię.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Informuję państwa, że przejdziemy w tej chwili do rozpatrywania pkt 4 porządku dziennego tylko dlatego, że na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych są przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, ale w regulaminie Sejmu wyraźnie mówi się o tym, że w posiedzeniach Komisji musi uczestniczyć sekretarz lub podsekretarz stanu. W związku z tym, że przedstawiciele MSWiA oraz przedstawiciele MG w stosownej randze nie uczestniczą, nie mogę poddać pod dyskusję wniosków. Być może przedstawiciele MSWiA oraz przedstawiciele MG pojawią się na posiedzeniu Komisji przez zakończeniem rozpatrywania zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2009 r. Jeżeli nie pojawią się, to niestety te dwa wnioski dzisiaj nie zostaną rozpatrzone przez Komisję Finansów Publicznych. Proponuję w związku z tym przystąpić do zaopiniowania zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2009 r. Witam pana Jakuba Szulca, sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia oraz współpracowników. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJakubSzulc">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, będę mówił bardzo krótko. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia przygotował i przedstawił do zaopiniowania właściwych komisji sejmowych, czyli Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Zdrowia, zmiany w planie finansowym NFZ na 2009 r. Zmiana, biorąc pod uwagę wielkość planu finansowego NFZ, jest zmianą niewielką. Chodzi o zwiększenie wydatków administracyjnych o kwotę 2054 tys. zł przy jednoczesnym zwiększeniu przychodów. To zwiększenie jest wynikiem realizacji zadań ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na 2009 r. w związku z dofinansowaniem projektu systemowego realizowanego w latach 2008-2010 pod nazwą „Szkolenia kadry zarządzającej szpitali posiadających umowy o udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z oddziałem wojewódzkim NFZ albo udzielających świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych na podstawie innych tytułów oraz dysponentów środków publicznych w sektorze ochrony zdrowia, to jest kadry zarządzającej NFZ”. Tak przedstawia się w syntetycznym skrócie informacja. Jeżeli pan przewodniczący wyraża taką wolę, to poproszę przedstawiciela NFZ o doprecyzowanie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Może w pierwszej kolejności zapytam panie i panów posłów, czy mają jakieś pytania lub uwagi pod adresem tego wniosku Ministra Zdrowia. Jeżeli nie będzie wątpliwości, to myślę, że nie będzie takiej potrzeby. Czy są jakieś wątpliwości? Otwieram dyskusję. Nie widzę chętnych do zabrania głosu. Czy życzycie sobie państwo wysłuchać dodatkowych wyjaśnień przedstawiciela NFZ? Nie widzę, żeby ktoś zgłaszał taką potrzebę. W związku z tym proponuję przyjęcie opinii nr 82 Komisji Finansów Publicznych do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmian w planie finansowym NFZ na rok 2009.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2008 r. rozpatrzyła wniosek Prezesa NFZ z dnia 3 grudnia 2008 r. dotyczący projektu zmian w planie finansowym NFZ na rok 2009 r. Komisja Finansów Publicznych na podstawie art. 124 ust. 1 i 2 w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pozytywnie opiniuje zmiany planu finansowego NFZ na rok 2009 przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła powyższą opinię. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższą opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, Minister Gospodarki jeszcze w 2008 r. postanowił przekazać Agencji Rezerw Materiałowych w formie dotacji celowej środki w wysokości 2250 tys. zł na sfinansowanie zadania polegającego na częściowym sfinansowaniu kosztów związanych z wymianą i utrzymywaniem zapasów państwowych ropy naftowej i produktów naftowych. W 2008 r. Agencja Rezerw Materiałowych zakupiła 90 tys. ton ropy naftowej na zwiększenie zapasów państwowych oraz około 200 tys. ton w ramach rotacji paliw i produktów ropopochodnych. Zwiększone wydatki w 2008 r. wynikały przede wszystkim z wysokich cen ropy naftowej w połowie roku. Proponowane do przekazania środki pochodzą głównie z przeniesienia wydatków przeznaczonych na finansowanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz zmiany wydatków majątkowych na wydatki bieżące. Przekazane w ramach dotacji środki pozwolą Agencji Rezerw Materiałowych na częściowe sfinansowanie kosztów związanych z wymianą i utrzymywaniem zapasów ropy naftowej i produktów ropopochodnych. Pozwoli to na przesunięcie środków własnych Agencji Rezerw Materiałowych na kolejny rok. Podpisanie umowy, na podstawie której udzielona zostanie dotacja celowa Agencji Rezerw Materiałowych, może nastąpić po uzyskaniu zgody Ministra Finansów na dokonanie zmian w planie finansowym Agencji oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych. Przedstawiając powyższy wniosek, bardzo proszę o wydanie pozytywnej opinii dotyczącej zmian w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych na 2008 r. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo, pani minister. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania pań lub panów posłów? Nie widzę. W związku z tym proponuję przyjąć opinię nr 83 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2008 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Gospodarki z dnia 11 grudnia 2008 r. dotyczący zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na 2008 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z …”. Przepraszam, ale do projektu opinii wkradł się błąd.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2008 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Gospodarki z dnia 11 grudnia 2008 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 152 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła opinię. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia – zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Do widzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>