text_structure.xml
18.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Witam podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów panią Katarzynę Zajdel-Kurowską.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdań podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych o trzech rządowych projektach ustaw: o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw wraz z autopoprawką (druki nr 63 i 63-A), o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw wraz z autopoprawką (druki nr 64 i 64-A), o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych wraz z autopoprawką (druki nr 61 i 61-A).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec nie wniesienia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Komisja Finansów Publicznych w dniu 26 lutego br. skierowała projekty ustaw z druków nr 61, 63 i 64 do podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych. Ponadto Komisja Finansów Publicznych w dniu 10 lipca br. skierowała do podkomisji stałej autopoprawki do tych projektów ustaw zawarte w drukach nr 61-A, 63-A i 64-A. Sprawozdanie podkomisji zostało doręczone w dniu 18 lipca br. w formie elektronicznej poprzez serwis informacyjny Sejmu w sieci Internet. Jednocześnie przypominam, że trzy przedłożone projekty ustaw zostały określone przez Radę Ministrów jako mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. W związku z tym został określony termin przedłożenia przez Komisję sprawozdań o tych projektach. Termin upływa 22 lipca br. Stąd dzisiejsze dodatkowe posiedzenie Komisji i ubiegło tygodniowa wytężona praca podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Proszę przewodniczącego podkomisji pana posła Jakuba Szulca o zreferowanie prac podkomisji. Następnie przystąpimy do rozpatrywania sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJakubSzulc">Dziękuję, panie przewodniczący. Podkomisja stała do spraw instytucji finansowych rozpatrywała projekty ustaw zawarte w drukach nr 61, 63 i 64 najpierw na posiedzeniu w dniu 26 marca br., a następnie łącznie z autopoprawkami zawartymi w drukach nr 61-A, 63-A i 64-A na posiedzeniach w dniach 15, 16 i 17 lipca br. Jak wspomniał pan przewodniczący, po wytężonej kilkudniowej – kilkunasto, jeżeli nie kilkudziesięciogodzinnej – pracy wypracowaliśmy na podstawie rządowych projektów ustaw i autopoprawek wspólne stanowisko podkomisji, które państwo posłowie i posłanki otrzymali w sprawozdaniach podkomisji o: rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych (druki nr 61 i 61-A), rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw (druki nr 63 i 63-A), rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (druki nr 64 i 64-A).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJakubSzulc">To tyle tytułem wstępu. Jeżeli zaistnieje konieczność, to będę zabierał głos podczas późniejszych prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselJakubSzulc">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Przed posiedzeniem Komisji pojawiały się różne propozycje dotyczące procedowania nad przedłożonymi sprawozdaniami.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Jeżeli nikt nie zgłasza wniosku o zmianę procedowania, to przystępujemy do rozpatrzenia poszczególnych projektów ustaw zawartych w przedłożonych sprawozdaniach.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Pan przewodniczący, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJakubSzulc">Czy Komisja będzie rozpatrywać kolejno poszczególne zmiany, czy też będzie przyjmować sprawozdania w całości?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Decyzja w tej sprawie należy do Komisji. Zasugerowałem, że były nieoficjalne rozmowy w sprawie procedowania. Ale nie został zgłoszony odpowiedni wniosek dotyczący innego sposobu procedowania. Zatem próbowałem przejść do procedowania kolejno poszczególnych artykułów. Ale widzę, że jest inna koncepcja.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawJanczyk">Szanowni państwo, rzeczywiście w ubiegłym tygodniu podkomisja pracowała bardzo intensywnie. Praca trwała kilkadziesiąt godzin. Jeżeli dziś przyjmiemy tryb procedowania taki, jak na posiedzeniach podkomisji, to praca Komisji będzie trwała kilkadziesiąt godzin.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselWieslawJanczyk">We wstępnej rozmowie przed posiedzeniem Komisji zwróciliśmy się do przewodniczącego podkomisji do spraw instytucji finansowych pana Jakuba Szulca z pytaniem jak daleko idące zmiany – od ubiegłego tygodnia, od piątku – są proponowane. Klub Prawa i Sprawiedliwości przed podjęciem decyzji w sprawie ewentualnego łącznego przyjęcia sprawozdań chciałby poznać stanowisko Klubu Platformy Obywatelskiej w sprawie bodaj art. 46 dotyczącego udziałów Narodowego Banku Polskiego w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselWieslawJanczyk">Wiem, że rząd i klub większościowy proponują poprawkę. Nie ukrywam, że od jej charakteru uzależnialibyśmy dalsze procedowanie w tej sprawie. Prosiłbym o wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Dziękuję bardzo panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Czy pan przewodniczący Szulc chciałby zabrać głos? Informuję, że wpłynęły do mnie poprawki podpisane przez posłów Platformy Obywatelskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJakubSzulc">Grupa posłów Platformy Obywatelskiej postanowiła zgłosić 6 poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz 1 poprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu. Za chwilę otrzymacie państwo poprawki na piśmie. Nie zgłaszamy poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJakubSzulc">Jedyna zmiana, którą chcielibyśmy zaproponować do projektu ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej (druki nr 63 i 63-A) ma charakter redakcyjny.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselJakubSzulc">4 z 6 proponowanych poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (druki nr 64 i 64-A) mają charakter stricte redakcyjny. Natomiast dwie pozostałe poprawki, które powinny być rozpatrywane łącznie dotyczą przywrócenia brzmienia art. 1 zmiany nr 37 i art. 18a proponowanego w przedłożeniu rządowym.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselJakubSzulc">W art. 1 w zmianie nr 37 lit. a projektu ustawy zmieniającej wnioskodawcy proponują usunąć Narodowy Bank Polski ze składu akcjonariatu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Podczas prac podkomisji zgłoszono poprawkę przywracającą Narodowy Bank Polski do akcjonariatu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Podkomisja przyjęła tę poprawkę. Stąd Narodowy Bank Polski nadal jest w składzie KDPW. Wnioskodawcy przywracają brzmienie z przedłożenia rządowego. Proponują skreślenie w art. 46 ust. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wyrazów „Narodowy Bank Polski”.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselJakubSzulc">Druga poprawka jest konsekwencją pierwszej. Polega na dodaniu art. 18a w projekcie ustawy zmieniającej. Chodzi o przepisy przejściowe dotyczące pozbywania się przez Narodowy Bank Polski akcji Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Przepraszam bardzo. Pan przewodniczący omawia poprawki. Zapewne będzie taka potrzeba, ale w momencie, kiedy będziemy rozpatrywać te artykuły. Gdy pan przewodniczący rozpoczął omawianie proponowanych poprawek, zostały zgłoszone kolejne. Musimy podjąć decyzje o formule rozpatrywania sprawozdań. W przeciwnym razie będzie nam bardzo trudno pracować.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Pani poseł Natalli-Świat.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselAleksandraNatalliSwiat">Szanowni państwo, uważam, że tryb pracy nad przedłożonymi projektami ustaw jest dość kuriozalny. Projekty ustaw zostały skierowane do Sejmu w marcu br. Oczekiwały do lipca. Następnie pojawia się autopoprawka rządu. Ogromny, niezwykle skomplikowany i specjalistyczny materiał był procedowany przez tydzień bez udziału ekspertów zewnętrznych. Konsekwencją tygodniowej pracy jest to, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji zgłoszono znów pliki poprawek, które będziemy rzekomo analizować w ciągu jednego dnia. Przedłożone projekty liczą kilkaset stron.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselAleksandraNatalliSwiat">Takie postępowanie nie zasługuje na miano racjonalnego. Proponuję albo przyjęcie na dzisiejszym posiedzeniu w całości przedłożonych sprawozdań, poprawki będą zgłaszane w drugim czytaniu, albo zgłoszę wniosek o odesłanie sprawozdań do podkomisji i ponowne prace. Uważam, że praca nad tak ogromnym materiałem w tym trybie, przy mnożących się w tej chwili poprawkach, nie będzie miała sensu. Nie jesteśmy w stanie w ciągu, 2, 3 czy 4 godzin przerobić tego materiału.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselAleksandraNatalliSwiat">Zgłaszam wniosek o przyjęcie w całości sprawozdań podkomisji w brzmieniu nadanym przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Dziękuję. Za chwilę poddam wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Pan poseł Stec i pan poseł Szulc prosili o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawStec">Przychyliłbym się do wniosku pani przewodniczącej Natalli-Świat, ale z wyjątkiem sprawozdania o projekcie ustawy zawartym w drukach nr 64 i 64-A.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselStanislawStec">Chciałbym zgłosić wniosek o odesłanie tego sprawozdania do podkomisji. Podkomisja przyjęła rozwiązanie pozostawiające Narodowy Bank Polski w składzie akcjonariatu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Natomiast poprawka proponuje usunięcie NBP z akcjonariatu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Dlaczego pan przewodniczący Szulc sam decyduje o tej poprawce, skoro podkomisja przyjęła inne rozwiązanie? Nasuwa się pytanie, czy zależy wam na sprzedaży Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Pan przewodniczący Szulc.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJakubSzulc">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Odniosę się kolejno do wypowiedzi pani przewodniczącej Natalli-Świat i pytania pana posła Steca. Natomiast zacząłem omawiać poprawki, ponieważ taka była wola posła Janczyka, który chciał poznać ich treść. Chciałbym dodać, że zgodnie z przedłożeniem rządowym Narodowy Bank Polski był pozbawiony w przypadku niezbycia akcji Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych wykonywania jakichkolwiek praw z tych akcji, natomiast w poprawce, którą zgłosiłem proponuje się, aby Narodowy Bank Polski w przypadku niezbycia akcji Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych w terminie 18-miesięczym był pozbawiony prawa głosu z tych akcji, które posiada. To jest drobna, aczkolwiek dość istotna zmiana.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJakubSzulc">Jeśli chodzi o wypowiedź pani poseł Natalli-Świat, to za chwilę zdecydujemy w jaki sposób będziemy procedować. Natomiast 6 poprawek, to chyba nie są pliki, których nie jesteśmy w stanie przerobić. Chyba wyżej cenię swoich kolegów niż pani poseł. Liczba poprawek nie jest duża, można je rozpatrzyć w stosunkowo krótkim czasie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselJakubSzulc">Chciałbym wyjaśnić panu posłowi Stecowi, że omawiana zmiana była szeroko dyskutowana podczas prac podkomisji. Jest ona związana po pierwsze – z planowaną prywatyzacją Giełdy Papierów Wartościowych i prywatyzacją Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, przypominam, że Giełda Papierów Wartościowych jest akcjonariuszem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, po drugie – ze zmianą filozofii nadzoru Narodowego Banku Polskiego nad firmami, spółkami, jednostkami organizacyjnymi, które prowadzą rozliczenia. Zmierzamy do przyjęcia zamiast systemu nadzoru właścicielskiego, który funkcjonuje w przypadku Narodowego Banku Polskiego w stosunku do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, modelu nadzoru typu over side, który nie oznacza posiadania przez Narodowy Bank Polski bezpośrednio udziałów w Krajowym Depozycje Papierów Wartościowych czy w jakiejkolwiek innej firmie prowadzącej rozliczenia, natomiast daje NBP możliwość i pełny wgląd w działania nie tylko Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, ale także każdej innej firmy prowadzącej rozliczenia, która może pojawić się na polskim rynku. Dodam, że jest to model przyjęty w większości państw członkowskich Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselJakubSzulc">Ta zmiana wynika również z chęci sankcjonowania przez wnioskodawców obowiązującego prawa, ponieważ ustawa o Narodowym Banku Polskim nie przewiduje uczestniczenia NPB w formie udziałów, posiadania części akcji Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Odsyłam do art. 5 ustawy o Narodowym Banku Polskim. Zatem proponowana zmiana zmierza do przestrzegania obowiązującego prawa.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselJakubSzulc">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Chciałbym poinformować – być może również w celu łatwiejszego podjęcia decyzji – że oprócz poprawek, o których mówił pan przewodniczący Szulc wpłynęło na moje ręce kilkadziesiąt propozycji poprawek dotyczących różnych artykułów. Wprawdzie wniosek jest nieformalny, bo zawiera jeden podpis, ale – jak sądzę – nie będzie problemu z uzupełnieniem. W tym przypadku wymagane są trzy podpisy.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Przystępujemy do głosowania wniosku zgłoszonego przez panią poseł Natalli-Świat. Kto jest za przyjęciem sprawozdań podkomisji o: rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz o zmianie innych ustaw; rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw; rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselStanislawStec">A mój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Pamiętam. Wniosek pani poseł Natalli-Świat jest najdalej idący.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselStanislawStec">Mój wniosek jest dalej idący. Dotyczy jednego sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Rozpocząłem procedurę głosowania.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Kto jest za przyjęciem sprawozdań, które wymieniłem wcześniej? Kto jest przeciw? Nie widzę. Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzKomisjiMichalNowak">26 głosów za, brak przeciwnych, 2 wstrzymujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Stwierdzam, że przy 2 głosach wstrzymujących propozycja pani przewodniczącej o przyjęciu sprawozdań podkomisji została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Dziękuję członkom podkomisji za ciężką kilkudniową pracę. Rozumiem, że w drugim czytaniu będą zgłaszane poprawki. Proszę uzupełnić podpisy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Została zgłoszona kandydatura pana posła Jakuba Szulca.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Stwierdzam, że poseł Jakub Szulc został wybrany na posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Wyznaczam termin dla Komitetu Integracji Europejskiej na przedstawienie opinii do jutra do godz. 14.00.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PrzewodniczacyposelJanLopata">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>