text_structure.xml 34.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam, że jest kworum. Do składu Komisji wybrano panią poseł Bożenę Kotkowską – bardzo gorąco witamy w składzie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Porządek obrad Komisji obejmuje trzy punkty. W pkt 1 pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym (druk nr 508), w pkt 2 zaopiniowanie wniosku Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i w pkt 3 przyjęcie projektu harmonogramu prac komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu. Wczoraj sygnalizowałem, że w drugim czytaniu być może zostaną zgłoszone poprawki do rządowego i poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości. Poprawek nie zgłoszono. W związku z tym pkt 4 porządku obrad, który został ujęty w dostarczonym państwu zawiadomieniu, jest bezprzedmiotowy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Witam na posiedzeniu Komisji pana Andrzeja Parafianowicza podsekretarza stanu w MF, witam również pana Jarosława Dudę sekretarza stanu w MPiPS oraz pana Mariana Leszczyńskiego prezesa PERON.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Przystępujemy do rozpatrywania pkt 1 porządku dziennego. Marszałek Sejmu w dniu 9 maja 2008 r. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym do Komisji Finansów Publicznych w celu przeprowadzenia pierwszego czytania. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy zawartego w druku nr 508. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie przedstawienie uzasadnienia projektu. W imieniu wnioskodawców uzasadnienie miał przedstawić poseł Stanisław Stec, który jest nieobecny. Przepraszam za pomyłkę – rozpatrujemy poselski a nie rządowy projekt ustawy. Rozumiem, że uzasadnienie krótko przedstawi poseł Krzysztof Matyjaszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrzysztofMatyjaszczyk">Nowelizacja art. 27 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym ma na celu usunięcie błędów legislacyjnych, jakie wystąpiły w związku z wejściem w życie ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrzysztofMatyjaszczyk">Zgodnie z obecnie obowiązującym stanem prawnym przepisy art. 27 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym zawierają odesłanie do uchylonego przez wyrok TK art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselKrzysztofMatyjaszczyk">W związku z powyższym błędy natury legislacyjnej w ustawie z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym powodują, że doradca podatkowy przy wykonywaniu swojego zawodu nie ma możliwości dowiedzieć się, z jakimi osobami może pozostawać w stosunku pracy oraz w jakich spółkach uczestniczyć. Dlatego też pojawiają się duże problemy natury interpretacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselKrzysztofMatyjaszczyk">Zmiany mają charakter legislacyjny. Ich celem jest zlikwidowanie odesłań do przepisów, które utraciły moc na skutek wyroku TK z dnia 22 maja 2007 r., a w zamian wprowadzenie odesłań do przepisów, które je zastąpiły.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselKrzysztofMatyjaszczyk">W imieniu wnioskodawców chcę zarekomendować Komisji pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy zawartego w druku 508.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję panie pośle. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy, a następnie zadawanie pytań i udzielenie odpowiedzi przez przedstawicieli wnioskodawców. Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projekt ustawy. Czy są jakieś ogólne pytania? Nowelizacja jest krótka, dość jasna i nie budzi kontrowersji. Jeszcze raz zapytam, czy są jakieś uwagi w sprawach ogólnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAleksandraNatalliSwiat">Mam pytanie do przedstawicieli rządu. Potrzeba nowelizacji jest oczywista, jak powiedział poseł przedstawiciel wnioskodawców. Z rozmów, które prowadziłam z doradcami podatkowymi wynika, że obowiązuje interpretacja celowościowa. W zasadzie można powiedzieć, że ten problem, jakkolwiek słusznie podnoszony, nie jest tak bardzo dotkliwy. Wiem, że przygotowywane są projekty ustaw, które w znacznie szerszym zakresie zmieniają zagadnienia związane z doradztwem podatkowym, między innymi w związku z implementacją dyrektywy usługowej. W związku z tym pytam, czy rząd przygotowuje stosowny projekt ustawy? Wiem, że doradcy podatkowi przygotowują taki projekt ustawy. Jeżeli rząd byłby w stanie przygotować go szybko, to może warto byłoby pracować nad jednym projektem ustawy zamiast nad kilkoma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAndrzejParafianowicz">To prawda – rząd prowadzi prace nad przygotowaniem szerszej nowelizacji, która zawiera również te propozycje, które są w poselskim projekcie ustawy. Można powiedzieć, że te propozycje są uwzględnione w tym samym brzmieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję. Niemniej jednak, jest to poselski projekt ustawy, który musimy rozpatrzyć. Opowiadam się za tym, żeby Komisja odbyła pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Nie słyszę wniosku o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrywania projektu ustawy. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Czy ktoś zgłasza jakieś uwagi do brzmienia art. 1 projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LegislatorWojciechMarkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, ze strony Biura Legislacyjnego jest jedna uwaga, żeby w art. 27 oznaczenia literowe a) i b) zastąpić oznaczeniami punktowymi 1 i 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Powinno być zmiana pierwsza i zmiana druga. To jest słuszna uwaga Biura Legislacyjnego. Czy ktoś zgłasza inne uwagi? Nie słyszę. Poddam pod głosowanie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem art. 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Przechodzimy do rozpatrywania art. 2, który mówi, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Myślę, że to nie budzi kontrowersji. W związku z tym poddam pod głosowanie cały projekt ustawy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Trzeba wybrać sprawozdawcę Komisji. Proponuję, żeby funkcję sprawozdawcy objął poseł Krzysztof Matyjaszczyk. Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Nie słyszę sprzeciwu, więc uznaję, że Komisja powierza funkcję sprawozdawcy posłowi Krzysztofowi Matyjaszczykowi.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Projekt ustawy musi również uzyskać opinię Komitetu Integracji Europejskiej. W posiedzeniu Komisji nie uczestniczy przedstawiciel KIE. Wyznaczam termin na przygotowanie opinii KIE do dnia 3 czerwca 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Przechodzimy do rozpatrywania pkt 2 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku Ministra Pracy i Polityki Społecznej</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwracamy się z uprzejmą prośbą do Wysokiej Komisji o pozytywne zaopiniowanie wniosku Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmian w planie finansowym PFRON. Wniosek jest podyktowany koniecznością szybkiego reagowania na zdarzenia, które mają miejsce, i bieżącą analizę wykonania budżetu. Nie będę mówił o szczegółach. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to szczegółowe zagadnienia przedstawi prezes PFRON pan Marian Leszczyński. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrezesPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychMarianLeszczynski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, projekt zmian w planie finansowym PFRON został przedstawiony Komisji na piśmie. Dlatego pozwolę sobie zwrócić uwagę tylko na najważniejsze sprawy. Po pierwsze, proponowane zmiany nie pociągają za sobą zwiększenia wydatków PFRON. Mają jedynie na celu efektywne wykorzystanie środków w związku z tym, że stan niektórych zobowiązań na początek roku był wyższy niż te, które były przewidziane w planie finansowym, oraz ze względu na to, że zostały zgłoszone wnioski do PERON o zmianę wysokości wydatków na realizację niektórych programów To pociąga za sobą konieczność dostosowania struktury wydatków do realnych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrezesPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychMarianLeszczynski">Jeżeli chodzi o zmniejszenia wydatków, to dotyczą one, po pierwsze, realizacji programów wspieranych ze środków pomocowych Unii Europejskiej – podkreślam, że nie oznacza to, że środki nie zostaną wykorzystane, ponieważ realizacja programów nastąpi w późniejszym okresie – po drugie, finansowania badań, ekspertyz i analiz, po trzecie, zobowiązań z zawartych umów na dofinansowanie zakładów aktywności zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrezesPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychMarianLeszczynski">Jeżeli chodzi o zwiększenia wydatków, to dotyczą one przede wszystkim wydatków bieżących i inwestycyjnych wynikających z realizacji programów rządowych oraz dofinansowania oprocentowania kredytów bankowych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrezesPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnychMarianLeszczynski">Chciałbym zwrócić uwagę, że najpoważniejsze zmiany dotyczą zwiększenia nakładów na dwa programy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Przepraszam, panie prezesie. Proszę moich klubowych kolegów o zaprzestanie rozmów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Przede wszystkim zwiększono o 35.000 tys. zł wydatki związane z realizacją programu „Partner”, który służy dofinansowaniu działalności organizacji pozarządowych, co jest podyktowane tym, że wpłynęło do Funduszu od organizacji pozarządowych zdecydowanie więcej wniosków niż w latach ubiegłych. Ponadto o 6164 tys. zł zwiększono wydatki związane z realizacją programu „Trener Pracy”. Jest to program, w którym pilotażowo wprowadzono narzędzie wspierania osób niepełnosprawnych w procesie ich aktywizacji zawodowej. Jeżeli pojawią się jakieś pytania, to postaram się na nie odpowiedzieć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jest prawdą to co pan prezes powiedział, że proponowane zmiany nie spowodują zwiększenia planu wydatków na 2008 r., co jest najważniejszą informacją, oraz że nie powodują również zmian w planowanym stanie Funduszu na dzień 31 grudnia 2008 r. Ponieważ znajdujemy się jeszcze na wczesnym etapie realizacji wydatków budżetowych, bardzo proszę o przedstawienie informacji dotyczących zmniejszenia wydatków. Widzę, że dokonano niewielkich zmniejszeń wydatków realizowanych w ramach programów: „Uczeń na wsi” i „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej”. Z informacji przedstawionej na piśmie wynika, że z dniem 1 stycznia 2008 r. nastąpiło zakończenie realizacji programu, ale realizuje się jeszcze umowy zawarte do dnia 31 grudnia 2007 r. Czy prezes PFRON mógłby udzielić bardziej szczegółowych informacji na ten temat? Interesują mnie bardziej szczegółowe informacje na temat programu „Partner” skierowanego do organizacji pozarządowych, w którym następują zwiększenia w wysokości 35.000 tys. zł. Pytam, jaki jest charakter tej oferty programowej? Pytam, czy decyzja o zakończeniu programu „Osoby niepełnosprawne w służbie cywilnej” nastąpiła jeszcze w 2007 r.? Czy uwzględniono w tej propozycji pokrycie wydatków poniesionych w 2007 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarzennaDrab">Z informacji na piśmie wynika, że zwiększenia wydatków o 34.000 tys. zł będzie miał miejsce w dwóch pozycjach – wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne. Chciałabym dowiedzieć się, jakie rodzaje wydatków będą się mieścić w poszczególnych pozycjach. Interesuje mnie również, jaka jest wysokość zobowiązań na dzień 30 kwietnia 2008 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zacznę od omówienia programu „Partner”. W 2008 r. organizacje pozarządowe złożyły wnioski o dofinansowanie w kwocie ponad 230.000 tys. zł. Jak wynika z tabeli dołączonej do wniosku, plan finansowy przewidywał, że środki przeznaczone na realizację programu w 2008 r. będą wyższe o 16% niż w 2007 r. i wyniosą ponad 116.000 tys. zł. Prognoza nie sprawdziła się. Chcę zwrócić uwagę na to, że tak wyraźnego wzrostu wydatków w ramach tego programu nie notowaliśmy, odkąd program jest realizowany i w ogóle odkąd został utworzony Fundusz. Wydaje się, że organizacje pozarządowe zareagowały w ten sposób na zakończenie realizacji programu „Kapitał ludzki”. Ponieważ organizacje pozarządowe nie mogły składać wniosków o udział w tym programie, postanowiły zrekompensować sobie to udziałem w programie „Partner”. Zwiększenie wydatków o 35.000 tys. zł pozwoli na lepsze zaspokojenie potrzeb organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Jeżeli chodzi o postulowane zmniejszenie wydatków w ramach programu „Uczeń na wsi”, to chcę powiedzieć, że program cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem w małych miejscowościach zamieszkanych przez mniej niż 5 tys. osób i na terenach wiejskich, ale wydatki związane z jego realizacją utrzymują się na tym samym poziomie od lat. Zmniejszenie w wysokości 279 tys. zł, na tle łącznych wydatków w wysokości 72.000 tys. zł, stanowi korektę, która nie wpływa na jakość realizacji programu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Jeżeli chodzi o zmniejszenie wydatków na realizację innych programów, to chcę powiedzieć, że zgodnie z założeniami rządu w tej pozycji przewidujemy środki na uruchomienie programu w drugim półroczu 2008 r. Ze względu czas, w którym się znajdujemy, i stopień zaawansowania prac uważamy, że nie będzie to miało wpływu na realizację tych programów.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Program „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej” został, na skutek różnych czynników zamknięty w 2007 r. przez radę nadzorczą. Decyzja wynikała z różnych prawnych wątpliwości. Nie ma pewności, czy środki z PERON mogą na przykład trafiać do sfery budżetowej. Nie tylko Ministerstwo Finansów przedstawiło negatywną opinię w tej sprawie. Rada nadzorcza, chcąc uniknąć problemów, które mogłyby się pojawić, postanowiła o zamknięciu tego programu. W 2008 r. rozpoczęły się prace nad zmienioną wersją programu, żeby weprzeć zatrudnienie osób niepełnosprawnych, na przykład w urzędach pocztowych, które mogą wchłonąć liczną grupę takich pracowników, ale nie dysponują odpowiednimi środkami finansowymi. Program w poprawionej wersji zostanie przedstawiony przez zarząd PFRON radzie nadzorczej w ciągu 2-3 tygodni.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Jeżeli chodzi o podział na wydatki inwestycyjne i bieżące, to chciałbym zwrócić uwagę, że nie są to wydatki PFRON. W ramach klasyfikacji budżetowej wydatki na zakup, np. komputera, dofinansowanie zakupu samochodu, wózka elektrycznego czy innych dóbr służących osobom niepełnosprawnych, mają charakter wydatków inwestycyjnych. W każdym programie mamy do czynienia z wydatkami inwestycyjnymi i wydatkami bieżącymi. W ramach programu „Partner”, przy pomocy którego głównie dofinansowuje się wydatki bieżące organizacji pozarządowych, część środków mogą one przeznaczyć na pokrycie wydatków inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Nie mam przy sobie szczegółowych danych dotyczących stanu zobowiązań PFRON na dzień 30 kwietnia 2008 r. Takie dane w ciągu godziny przekażę na ręce pana przewodniczącego. Chcę powiedzieć, że poziom tych zobowiązań nie odbiega od zobowiązań, które Fundusz posiada zwykle o tej porze roku. Te zobowiązania wynikają z faktu, że następuje rozminięcie się między wpłatami na PFRON, a liczbą deklaracji przesłanych do PFRON. Wpłaty nie mające pokrycia w deklaracjach, które wpłynęły na konto PFRON, stanowią zobowiązania. Zobowiązania przestają istnieć wtedy, gdy docierają deklaracje. Stan zobowiązań na koniec każdego miesiąca kształtuje się na poziomie ok. 150-200.000 tys. zł. Przypuszczam, że na dzień 31 kwietnia 2008 r. stan zobowiązań kształtuje się na podobnym poziomie. W ciągu godziny przekażę dokładną informację na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Bardzo proszę pana posła Marcinkiewicz i pana posła Gosiewskiego o zaprzestanie rozmów, ponieważ nie słyszymy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanuszChwierut">Panie przewodniczący, panie prezesie, panie ministrze, mam pytanie, które nie jest związane bezpośrednio z tematem. Jedna ze spółdzielni inwalidów zwróciła się do mnie z prośbą o pomoc w rozwiązaniu pewnego problemu. Nie będę omawiał tego problemu, ponieważ ma on charakter merytoryczny. Problem sprowadza się do tego, że kontakt telefoniczny z PFRON jest utrudniony. Wspomniana przeze mnie spółdzielnia inwalidów od dwóch tygodni próbuje skontaktować się z Funduszem. Centrala nie odpowiada albo telefon jest zajęty. Z ciekawości sam spróbowałem. Od trzech dni nie jestem w stanie połączyć się telefonicznie z Funduszem. Dla mnie jest to sytuacja skandaliczna. Mam taką prośbę, żeby ze środków inwestycyjnych w pierwszej kolejności sfinansować zakup nowej centrali telefonicznej. Przecież to jest niedopuszczalna sytuacja. Ja mieszkam w Warszawie i nie jest dla mnie dużym problemem podjechanie do siedziby PFRON. Jutro będę musiał tak zrobić, żeby załatwić sprawę, którą mógłbym załatwić przez telefon. Jeżeli jednak ktoś z Polski będzie mieć problem, to czy będzie musiał przyjechać do Warszawy? Tę sytuację trzeba zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Dziękuję za tą uwagę. Fundusz w tej chwili posiada około 100 telefonów, ale nasze potrzeby są znacznie większe. Z moich doświadczeń wynika, że liczna grupa osób, w tym członkowie Komisji, dodzwania się do mnie. Chcę zwrócić uwagę, że od dnia 1 stycznia 2008 r. realizujemy program, na potrzeby którego przeznaczyliśmy 41 numerów. Program ma wspierać grupę specyficznych i trudnych osób, które będąc na rentach prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą. Te osoby od początku realizacji programu dzwonią do Funduszu bez przerwy. Dlatego istnieje problem z połączeniem się telefonicznym z PFRON. Zarząd PERON podjął już decyzję o zmianie systemu komunikacji. Sprawa jest realizowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Myślę, że jest to bardzo ważna informacja. Nie chodzi przecież o to, żeby członkowie Komisji dodzwaniali się do prezesa PFRON, lecz żeby osoby niepełnosprawne mogły dodzwonić się do PFRON. Rozumiem, że pan prezes przyjął do wiadomości uwagi sformułowane przez posła Chwieruta. Czy ktoś zgłasza jeszcze jakieś uwagi do wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Panie prezesie, czy uważa pan, że propozycja zwiększenia 1000 tys. zł dofinansowania oprocentowania kredytów bankowych zaciąganych przez zakłady pracy chronionej jest wystarczająca. Proszę zwrócić uwagę, że w ostatnim czasie dość znacząco wzrosło oprocentowanie kredytów bankowych. Z informacji PERON wynika, że również liczba wniosków kredytowych się zwiększyła.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselElzbietaRafalska">Mam jeszcze jedno pytanie na marginesie dyskusji. Słyszałam, że była taka sytuacja, iż jedno z biur poselskich chciało zatrudnić w ramach programu PFRON osobę niepełnosprawną. Z powodów prawnych okazało się to niemożliwe. Okazuje się, że osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w biurze poselskim korzystając z programów PFRON. Uważam, ze liczna grupa ludzi mogłaby skorzystać z tego, gdyby miała takie możliwości. To byłaby dobra oferta pracy. Pytam, czy rzeczywiście żaden z programów nie pozwala na to, żeby osoby niepełnosprawne mogły być zatrudnione w biurach poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Szanowni państwo, sądzę, że zwiększenie o 1000 tys. zł dofinansowania oprocentowania kredytów bankowych powinno wystarczyć. Rzeczywiście, jak słusznie zauważyła posłanka Elżbieta Rafalska, wzrosły stopy procentowe, co powoduje, że środki przeznaczone na dofinansowanie muszą być większe. Jeżeli chodzi o dynamikę wzrostu liczby wniosków, to nie jest ona tak duża, żeby 1000 tys. zł nie wystarczył. Chcę zwrócić uwagę, że jeszcze na początku tej dekady PFRON przeznaczał rocznie na ten cel około 116.000 tys. zł, obecnie na ten cel przeznacza się rocznie od 5000 do 7000 tys. zł. Tylko dlatego, że nastąpił znaczący wzrost stóp procentowych na początku roku, konieczne jest zwiększenie tej pozycji o 1000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrezesPFRONMarianLeszczynski">Jeżeli chodzi o drugie pytanie, to chcę powiedzieć, że to nie osoby niepełnosprawne nie mogą korzystać z dofinansowania, lecz jednostki finansowane z budżetu państwa nie mogą korzystać ze środków PFRON. Wydaje się, że ten problem jest bardzo trudny do rozwiązania. Szukamy jego rozwiązania. Chcielibyśmy, żeby jeszcze w tym roku przedstawić stosowną propozycję. Rząd pracuje nad tym, żeby zwiększyć zatrudnienie w sferze budżetowej. Szukamy prawnych możliwości rozwiązania tego problemu. Mam nadzieję, że w czerwcu będziemy mogli przedstawić panu ministrowi gotową propozycję programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Rozumiem, że jest to konkretny wniosek posłanki Rafalskiej. Pan minister Jarosław Duda, który jest również senatorem, jest zainteresowany realizacją tego wniosku. Czy ktoś zgłasza inne propozycje lub uwagi? Nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 29 maja 2008 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 maja 2008 r. dotyczący zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przedstawionych we wniosku.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 151 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu opinii w przedstawionym brzmieniu. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Stwierdzam, ze Komisja przyjęła opinię w sprawie zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dziękuję bardzo panu ministrowi i panu prezesowi.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Witam na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych panią Elżbietę Suchocką-Roguską sekretarza stanu w MF.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Przechodzimy do rozpatrywania pkt 3 porządku dziennego, który przewiduje omówienie projektu harmonogramu prac komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu. Prezydium Komisji przygotowało trzy materiały.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Po pierwsze, harmonogram prac Komisji Finansów Publicznych i innych komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa. Jak już wczoraj informowałem, do końca maja zostanie przesłane do Sejmu sprawozdanie budżetowe. Chcę, żeby do dnia 16 czerwca 2008 r. NIK przygotowała analizę z wykonania budżetu i założeń polityki pieniężnej w 2007 r. Od dnia 17 czerwca mogą zacząć się prace nad sprawozdaniem we właściwych komisjach sejmowych. Chcę, żeby do końca czerwca komisje przekazały Komisji Finansów Publicznych wszystkie wnioski. Prace w Komisji Finansów Publicznych chciałbym rozpocząć w dniu 1 lipca 2008 r. Chciałbym, żeby te prace potrwały 2 tygodnie. Liczę na to, że około 10 lipca prace nad sprawozdaniem w Komisji Finansów Publicznych zostaną zakończone. Chciałbym również, żeby te części sprawozdania, które dotyczą Komisji Finansów Publicznych, zostały rozpatrzone przed dniem 1 lipca 2008 r. w trakcie posiedzenia Sejmu, na którym będą przedstawiane opinie i analizy NIK, tak żeby już od 1 lipca koncentrować się tylko na pracy w Komisji i analizie wniosków formułowanych przez komisje merytoryczne. W dniu 15 lipca nastąpi doręczenie sprawozdania posłom Komisji. Na ostatnim przed wakacjami posiedzeniu Sejmu w dniu 22 lipca 2008 r. trzeba będzie poświęcić jeden dzień na rozpatrzenie sprawozdania Komisji Finansów Publicznych z wykonania budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">W drugim materiale przedstawiono możliwe terminy prac Komisji nad rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 2007 r. Proszę to potraktować jako propozycję wstępną. Obiecuję, że jeżeli prace w Komisji będą przebiegać sprawnie i szybko, to skrócimy w lipcu czas pracy nad sprawozdaniem. To zależy od tempa rozpatrywania opinii pozostałych komisji. Ten materiał przygotowano również po to, żeby członkowie Komisji mogli planować sobie czerwcowe i lipcowe zajęcia.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Trzeci materiał zawiera propozycje posłów referentów i koreferentów. Tutaj prezydium Komisji dokonało już pewnych zmian w stosunku do tego, co otrzymali członkowie komisji. Nie będę czytał tych materiałów, ponieważ wszystko jest w nich wyszczególnione.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Jeżeli chodzi o zmiany, to część 58 – Główny Urząd Statystyczny referuje poseł Edward Wojtas, cześć 19 – Ministerstwo Finansów – poseł Stanisław Stec, część 77 – Podatki i inne wpłaty do budżetu państwa – poseł Marian Goliński. Jeżeli chodzi o inne zmiany, to Ochrona Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa będzie koreferowana nie przez posła Golińskiego, lecz przez posła Jerzego Gosiewskiego. To jest propozycja klubu PiS.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Czy ktoś zgłasza jakieś uwagi do omówionych przeze mnie materiałów? Przypomnę, że te materiały zostały przygotowane przez sekretariat Komisji i przyjęte wczoraj przez prezydium Komisji Finansów Publicznych. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu harmonogramu prac Komisji Finansów Publicznych?</u>
          <u xml:id="u-23.12" who="#ProponujeprzyjecienastepujacejopiniiKomisjiFinansowPublicznychdlaMinistraPracyiPolitykiSpolecznejwsprawiezmianwplaniefinansowymPanstwowegoFunduszuRehabilitacjiOsobNiepelnosprawnych">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że Komisja przyjęła harmonogram. Dziękuję pani minister. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Chciałabym jeszcze w sprawach różnych powiedzieć dwa zdania. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, wczoraj dotarły do nas informacje prasowe, że przeznaczyliśmy 5000 tys. euro na finansowanie Fundacji Niemiecko-Polskiej na Rzecz Nauki, co zostało opisane ze szczegółami przez gazetę „Rzeczpospolita”. Ponieważ statut Fundacji, działającej na podstawie umowy, która ma być podpisana za kilka dni przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego panią Kudrycką, jest tak skonstruowany, że strona polska nie będzie miała wpływu na kierunek realizowanych programów uważam, że pieniądze publiczne, które planuje się przeznaczyć na finansowanie Fundacji, zostaną wyrzucone w błoto.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselGabrielaMaslowska">Zwracam uwagę na to, że przy okazji złamano porozumienie, które mówiło, że statut Fundacji będzie opracowany wspólnie. Strona niemiecka zrobiła to samodzielnie ze szkodą dla Polski. Uważam, że w związku z trudną sytuacją finansów publicznych, brakiem środków na emerytury i inne ważne cele, Komisja Finansów Publicznych powinna zająć się tym problemem. Trzeba wyjaśnić sprawę, zweryfikować prawdziwość tych informacji oraz zweryfikować umowę, którą pani Kudrycka ma zawrzeć.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselGabrielaMaslowska">Tym bardziej należy to zrobić, że między tym, co pani Kudrycka mówi o tym nieszczęśliwym statucie, a tym, co mówi strona niemiecka, jest spora rozbieżność. Niemcy twierdzą, że nie będzie zmian w statucie. Jest wiele wątpliwości, a kwota jest niebagatelna. Jeżeli mamy wydać pieniądze nie wiedząc, czy będzie to dla nas korzystne, to może lepiej powołać własną fundację z budżetem w wysokości 5000 tys. euro. Myślę, że nie będzie wtedy takich problemów.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselGabrielaMaslowska">Panie przewodniczący, bardzo proszę, żeby jak najszybciej, choćby jutro, zwołać w trybie pilnym posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, żeby nie okazało się, że jest za późno. W dniu 2 czerwca umowa ma zostać podpisana. Jesteśmy tutaj na miejscu – spada na nas odpowiedzialność za milczenie w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Nie podzielam poglądów pani poseł w tej sprawie. Nie widzę potrzeby zwoływania posiedzenia Komisji Finansów Publicznych. Jeżeli już jakaś komisja miałaby się w tej sprawie spotkać, to na pewno nie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>