text_structure.xml
9.23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie słyszę. Wobec niewniesienia uwag do porządku obrad stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Witam panią Elżbietę Chojnę-Duch, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W dniu 8 maja 2008 r. na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy. W drugim czytaniu zgłoszono jedną poprawkę. Sejm skierował ustawę wraz z poprawką do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Rozpatrywanie poprawki będzie odbywać się w sposób następujący: krótka prezentacja poprawki i uzasadnienie, stanowisko rządu, ewentualne głosy przeciw lub za, głosowanie nad poprawką. Czy jest sprzeciw wobec takiego procedowania nad poprawką? Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Proszę o przedstawienie poprawki przez posła Gosiewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Poprawkę podpisał w imieniu klubu poseł Przemysław Gosiewski, a ja zostałem upoważniony do jej przedstawienia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselHenrykKowalczyk">Poprawka przywraca zapis art. 2 projektu senackiego, doprecyzowując jednocześnie datę, od kiedy przepisy ustawy miałyby obowiązywać. Art. 2 w pierwotnym brzmieniu projektu senackiego mówił, że przepisy tej ustawy stosuje się również do podatników, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy dokonali zapłaty należności za produkty rolne przed dniem wystawienia faktury, nie podając jednocześnie, do jakiej daty miałby ten przepis sięgać. Proponujemy, aby precyzyjnie określić datę na dzień 22 maja 2007 r., tj. na dzień wydania wyroku Trybunału Konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">W ocenie rządu zgłoszona poprawka nie eliminuje wątpliwości interpretacyjnych, jakie wynikały z brzmienia art. 2 zawartego w senackim projekcie ustawy, a zatem również zaproponowane brzmienie tego przepisu może prowadzić do problemów z zastosowaniem ustawy. Wynikające z poprawki warunki będą powodować konieczność wystawiania faktur korygujących oraz uzyskania oświadczeń od rolników o ich statusie rolnika ryczałtowego. Zaproponowane w poprawce brzmienie art. 2 z niezrozumiałych względów ogranicza okres dokonywania korekt do 22 maja 2007 r.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaChojnaDuch">Ministerstwo Finansów w swoim projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw proponuje bardziej jednoznaczny i legislacyjnie poprawniejszy przepis. Idziemy w tym samym kierunku, mamy na uwadze te same problemy, ale zapisujemy to nieco bardziej jednoznacznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Już wcześniejsza dyskusja wykazała, że były wątpliwości co do brzmienia art. 2. Brak było doprecyzowania terminu rozliczania wstecz. Stanowisko pani minister też nie zabrzmiało tak jednoznacznie. W związku z tym do drugiego czytania przeszła propozycja, która w ogóle nie odnosiła się do rozliczania wstecz. Dlatego propozycja 22 maja 2007 r. nie budzi wątpliwości. To jest termin, do którego rozliczanie wsteczne powinno mieć absolutnie miejsce. Jest to jakaś propozycja, podczas gdy propozycja zawarta w projekcie rządowym jest ciągle na etapie, o którym niewiele wiemy. Nie wiemy, czy jest to przyjęte przez komitet Rady Ministrów. Procedowanie i przyjęcie całej dużej ustawy o podatku VAT na pewno będzie trwać długo, a dziś mamy rozwiązanie dające możliwość rozliczania, choćby od momentu wydania wyroku przez Trybunał Konstytucyjny do przyjęcia ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Proszę panią minister o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMFElzbietaChojnaDuch">To samo stanowisko prezentowaliśmy, gdy była rozważana pierwotna poprawka. Chcę zauważyć, że wyrok Trybunału dotyczy poprzednio obowiązującej ustawy, a nie obecnej. Dlatego, znając ten problem i chcąc zrealizować postulaty Trybunału Konstytucyjnego, zaproponowaliśmy nasze brzmienie i w stosownym czasie będzie ono przedmiotem obrad Komisji. Nie będzie ono powodować tych wątpliwości interpretacyjnych. Nasze rozwiązanie pozwoli na to, aby nie cofać się z korektami i aby nie było problemów z przedawnieniem. Usuwamy te dwie wątpliwości i w innym trybie nie jesteśmy w stanie przedłożyć stosownego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Chcieliśmy tylko przypomnieć, że – odnosząc się do zaproponowanej daty 22 maja 2007 r. – sam wyrok wszedł w życie dopiero 4 czerwca 2007 r., wtedy został ogłoszony w Dzienniku Ustaw. Wyrok dotyczył starej ustawy, czyli problem dotyczy wszystkich podatników, począwszy od dnia 1 maja 2004 r. Powstaje więc pytanie, czy wprowadzanie granicznej daty 22 maja 2007 r. nie spowoduje zróżnicowania podatników znajdujących się w tej samej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Data podana w poprawce miała wyjść naprzeciw wątpliwościom co do braku ustalenia tej daty. Jesteśmy gotowi wnieść autopoprawkę i wyznaczyć w poprawce datę 1 maja 2004 r. Nie ma to aż tak wielkiego znaczenia. Jednak jeśli nie ustalimy precyzyjnie daty, pozbawimy możliwości tych, którzy powinni skorzystać z wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Rozumiem, że ustawa jest przygotowywana, ale póki co nie znamy treści tamtych przepisów. Teraz mogłoby to już funkcjonować poprzez zmianę tej ustawy, skoro już Senat podjął taką inicjatywę realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Poddam tę poprawkę pod głosowanie w celu zaopiniowania jej przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">15 głosów za, 23 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Proponuję, aby sprawozdawcą pozostał pan poseł Jacek Zacharewicz, który był dotychczasowym sprawozdawcą w tym zakresie. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Czy ktoś jest przeciwny temu wyborowi? Nie słyszę sprzeciwu, stwierdzam więc, że Komisja wybrała pana posła Jacka Zacharewicza na sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Jeszcze termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Wyznaczam go do godziny 15.00 w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Chcę państwa jeszcze poinformować, że dziś odbyło się posiedzenie prezydium Komisji Finansów Publicznych. Przyjęliśmy projekt harmonogramu prac nad sprawozdaniem z realizacji budżetu państwa za 2007 r. Jutro otrzymają państwo szczegółowy harmonogram oraz propozycje wszystkich posłów referentów i koreferentów. Prace rozpoczną się 15 czerwca, do końca czerwca będą pracować komisje sejmowe. W Komisji Finansów Publicznych zaplanowaliśmy pracę od 1 do 10 lipca w systemie: wtorek – piątek, przez dwa tygodnie. Jeśli będziemy pracować dobrze, postaram się ten czas skrócić. Już dziś informuję o tym państwa, gdyż rozpatrzenie sprawozdania odbędzie się na ostatnim lipcowym posiedzeniu Sejmu, które odbędzie się w dniach 22-25 lipca.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Jutro otrzymają państwo wszystkie szczegóły.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>