text_structure.xml
43.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje w pkt 1 zaopiniowanie dwóch wniosków w sprawie przeznaczenia rezerwy celowej, a w pkt 2 rozpatrzenie sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w 2006 r., druk nr 48.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Witam na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych panią Elżbietę Suchocką-Roguską, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana Roberta Jagiełło, przewodniczącego Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Witam panią Małgorzatę Zaleską, prezesa Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Witam pana Andrzeja Stopczyńskiego, dyrektora zarządzającego pionem nadzoru bankowego Komisji Nadzoru Finansowego. Witam również pana Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa Związku Banków Polskich i witam pana Eugeniusza Laszkiewicza, prezesa Krajowego Związku Banków Spółdzielczych. Zaproszenie na posiedzenie Komisji wystosowaliśmy również dla przedstawicieli Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych, ale nie wiem, czy przedstawiciele tej instytucji są obecni.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosków Ministra Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaSuchockaRoguska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Na podstawie art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych Minister Finansów zwraca się do Wysokiej Komisji z wnioskiem o pozytywne zaopiniowanie zmiany przeznaczenia dwóch rezerw. Pierwszy wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia 44.300.000 zł z rezerwy ujętej w części 83 poz. 21 – Środki na sfinansowanie skutków zmiany podstawy składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Ta rezerwa została zaplanowana w kwocie 493.000.000 zł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaSuchockaRoguska">Bardzo dobra sytuacja gospodarcza, spadek liczby bezrobotnych powoduje, że wszystkie środki z tej rezerwy nie będą wykorzystane. Chciałabym zwrócić państwa uwagę na fakt, że rezerwa to tylko uzupełnienie środków, które są zaplanowane w budżetach poszczególnych dysponentów, głównie wojewodów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaSuchockaRoguska">Minister Zdrowia wystąpił o to, aby kwotę tę przeznaczyć na następujące cele. Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce – 17.800.000 zł, dofinansowanie Narodowego programu leczenia hemofilii na lata 2005-2012 – 21.800.000 zł i zakup preparatów do szczepień ochronnych dla dzieci – 4.700.000 zł. Szczegółowe uzasadnienie wniosku jest zawarte w piśmie skierowanym do pana przewodniczącego w dniu 8 kwietnia 2008 r.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowElzbietaSuchockaRoguska">Czy drugi wniosek też mam od razu przedstawić?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Bardzo proszę o drugi wniosek. Będzie łączna dyskusja.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMFElzbietaSuchockaRoguska">Drugi wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia kwoty 18.883.644 zł z rezerwy ujętej w poz. 37 części 83 – zakup blankietów dowodów osobistych wielofunkcyjnych lub obecnie produkowanego wzoru. Ta rezerwa jest zaplanowana w wysokości 27.300.000 zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMFElzbietaSuchockaRoguska">Zgodnie z informacją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji skierowaną do Ministra Finansów 11 marca 2008 r., ze względu na powstałe w roku 2007 opóźnienia w procesie przygotowania dowodu wielofunkcyjnego, pełna kwota rezerwy nie będzie w roku 2008 wykorzystana. Natomiast Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wnosi o to, aby kwotę 18.883.644 zł przeznaczyć na sfinansowanie kosztów związanych z małym ruchem granicznym. Środki te są niezbędne na poprawne wdrożenie umowy podpisanej z Ukrainą. Szczegółowe uzasadnienie kwot zostało podane w piśmie do pana przewodniczącego z dnia 21 kwietnia 2008 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję, pani minister. Witam na posiedzeniu Komisji również panią Mariolę Dwornikowską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia, i otwieram dyskusję dotyczącą zarówno pierwszego, jak i drugiego wniosku. Bardzo proszę o pytania i uwagi pań i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Nie widzę zgłoszeń. Proponuję następującą treść opinii nr 14 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie przeznaczenia rezerwy celowej uchwalonej na posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2008 r. Odczytam ją państwu: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2008 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia dotyczący zmiany przeznaczenia środków finansowych w kwocie 44.300.000 zł rezerwy celowej w poz. 21 – Środki na sfinansowanie skutków zmiany podstawy składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2008.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia kwot:</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">1) 17.800.000 zł na sfinansowanie leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV w Polsce,</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">2) 21.800.000 zł na sfinansowanie Narodowego programu leczenia hemofilii na lata 2005-2012,</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">3) 4.700.000 zł na sfinansowanie zakupu preparatów do szczepień ochronnych”.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja podjęła decyzję w tej sprawie jednogłośnie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">„Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia kwot:</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">1) 500.000 zł dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na zapewnienie dostępu do sieci SDH, z wykorzystaniem kanałów E1 i Ethernet w relacji Urząd do Spraw Cudzoziemców z instytucjami zewnętrznymi,</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">2) 5.800.000 zł Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, z tego na:</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– opracowanie projektu, zakup i wykonanie blankietów Dokumentów Małego Ruchu Granicznego – 5.000.000 zł,</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– wykonanie i wdrożenie Podsystemu Personalizacji Dokumentów Małego Ruchu Granicznego oraz nowoczesna urządzenia do personalizacji graficznej dokumentów formatu ID1 dla niskich nakładów kart – 800.000 zł,</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">3) 5.495.000 zł dla Urzędu do Spraw Cudzoziemców na wykonanie i wdrożenie Centralnego Systemu Zezwoleń Dokumentów Małego Ruchu Granicznego (sprzęt i oprogramowanie) oraz uruchomienie Centralnego Punktu Kontaktowego,</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">4) 620.000 zł dla Komendy Głównej Straży Granicznej na wykonanie i wdrożenie Podsystemu Weryfikacji i Kontroli Małego Ruchu Granicznego w Straży Granicznej,</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">5) 2.900.000 zł dla Komendy Głównej Policji na wykonanie i wdrożenie Podsystemu Weryfikacji i Kontroli Małego Ruchu Granicznego w Policji,</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">6) 3.555.144 zł dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych, z tego na:</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– zakupy materiałów i wyposażenia na potrzeby Konsulatów Generalnych w Łucku i Lwowie – 860.200 zł,</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– zakup usług remontowych – WIR w Konsulacie Generalnym we Lwowie – 187.000 zł,</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– koszty dostosowania systemu Wiza – Konsul do potrzeb MRG oraz koszty utrzymania łączności – 790.000 zł,</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– wydatki rzeczowo-administracyjne, w tym czynsz za wynajem pomieszczeń – 1.282.670 zł,</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– koszty przesiedlenia do Lwowa i Łucka (bilety plus diety) – 117.000 zł,</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– zakup urządzeń UPS dla Konsulatów Generalnych w Łucku i Lwowie – 25.806 zł,</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– zakup sprzętu komputerowego na potrzeby Konsulatów Generalnych w Łucku i Lwowie – 292.468 zł,</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– dla Wojewody Podkarpackiego na zapewnienie odpowiedniego oznakowania pasów na przejściach granicznych – 9500 zł,</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">– dla Wojewody Lubelskiego na zapewnienie odpowiedniego oznakowania pasów na przejściach granicznych – 4000 zł”.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">Uśmiecham się bo ta dokładność do złotego mnie zaskakuje.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">Czy są jakieś uwagi do tych opinii? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjęła zaproponowaną opinię. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu. Uznaję, że Komisja jednogłośnie przyjęła również drugą opinię.</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">Zanim przejdziemy do punktu – rozpatrzenie sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, mam prośbę, korzystając jeszcze z obecności pani minister finansów, w związku z tym, że stała podkomisja Komisji Finansów Publicznych zajmująca się podatkami ma problem – i podzielam pogląd pana przewodniczącego, że istotnie jest to problem wymagający jednoznacznego stanowiska przynajmniej Ministerstwa Finansów, jeżeli nie rządu. Otóż debatujemy nad sprawozdaniem Komisji o zmianie ustawy o rachunkowości. A przypomnę, że jest to kwestia podniesienia progu z 800.000 euro na 1.200.000 euro. Komisja sugeruje, że równolegle do zmian w ustawie o rachunkowości należy dokonać zmian w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych, o podatku dochodowym od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, gdzie jest poruszona kwestia małego podatnika. W związku z tym prosiłbym, żeby Ministerstwo Finansów zajęło jednoznaczne stanowisko, czy – zdaniem ministra finansów – należy dokonywać wyłącznie zmian w ustawie o rachunkowości, czy również w pozostałych ustawach. W tej sytuacji podkomisja musi wstrzymać prace. Nasze uzgodnienia z panem przewodniczącym są takie, że poczekamy na oficjalne stanowisko. Jest więc gorąca prośba do pani minister.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#IopinianrKomisjiFinansowPublicznych">Przystępujemy do realizacji 2 pkt porządku dziennego. Marszałek Sejmu w dniu 6 grudnia 2007 r. skierował sprawozdanie z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w 2006 r. do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Proszę przedstawicieli Funduszu o krótkie przestawienie sprawozdania z działalności Funduszu. Przypomnę, że są z nami pani prezes Zarządu i pan przewodniczący Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Druk nr 48 został wcześniej paniom i panom posłom dostarczony, więc bardzo proszę o krótki komentarz dotyczący działalności tego Funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Postaram się krótko przedstawić sprawozdanie z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego za 2006 r. Mam przyjemność państwu zaprezentować efekty pracy nie mojej, i nie obecnego Zarządu, gdyż 4 lipca 2007 r. objąłem funkcję przewodniczącego Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, natomiast Zarząd zakończył swoją kadencję 20 kwietnia 2007 r. – od 21 kwietnia. Funkcjonuje Zarząd piątej kadencji. W związku z tym razem z panią prezes mamy przyjemność zaprezentować państwu efekty pracy poprzedniej kadencji zarówno Rady, jak i Zarządu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Bankowy Fundusz Gwarancyjny prowadzi swoją działalność na podstawie zapisów ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym z 14 grudnia 1994 r., która w art. 4 wskazuje, że do podstawowych zadań Funduszu należy, po pierwsze, gwarantowanie depozytów ulokowanych w bankach, objętych obowiązkowym systemem gwarantowania. Po drugie, wspomaganie procesów restrukturyzacyjnych i naprawczych realizowanych w bankach w celu niedopuszczenia do ich upadłości. I po trzecie, monitorowanie i analizowanie rozwoju sytuacji w bankach w celu wczesnej identyfikacji niebezpieczeństwa ich niewypłacalności, umożliwiającej podjęcie, przy współpracy z obecnie Komisją Nadzoru Finansowego – w 2006 r. była to jeszcze Komisja Nadzoru Bankowego – oraz innymi instytucjami sieci bezpieczeństwa finansowego, niezbędnych działań zapobiegawczych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Proszę państwa, realizacja ustawowych zadań przez BFG ma na celu utrzymanie stabilności i wzmocnienia bezpieczeństwa sektora bankowego w Polsce, a tym samym budowy zaufania społecznego do banków.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Rok 2006 był piątym z kolei, bardzo dobrym rokiem dla sektora bankowego. W tym roku nie odnotowano upadłości żadnego banku. Co więcej, kondycja finansowa sektora bankowego uległa jednoznacznej poprawie. Wynik finansowy netto całego sektora wyniósł 10,6 mld zł i był o 16,5% wyższy w porównaniu z 2005 r. Rentowność aktywów netto w sektorze banków komercyjnych wyniosła 1,8%, w sektorze banków spółdzielczych – 1,4%. Średni współczynnik wypłacalności, zarówno dla sektora banków komercyjnych, jak i spółdzielczych, kształtował się na bezpiecznym poziomie, dużo wyższym niż wymagane minimum. W sektorze banków komercyjnych było to 13,2%, a w sektorze banków spółdzielczych – 14%.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Dobra kondycja finansowa sektora bankowego sprawiła, że Bankowy Fundusz Gwarancyjny udzielił tylko dwóch pożyczek z funduszu pomocowego – bankom spółdzielczym na przejęcie innych banków, a konkretnie Bankowi Spółdzielczemu we Wschowie na przejęcie Banku Spółdzielczego w Lubinie, na kwotę 30 mln zł i Bankowi Spółdzielczemu w Sierakowicach na przejęcie Banku Spółdzielczego w Sulęczynie, na kwotę 5,5 mln zł. Na koniec 2006 r. 6 banków skorzystało z 8 pożyczek z funduszu pomocowego na kwotę 908,9 mln zł. Natomiast od samego początku swojego funkcjonowania Bankowy Fundusz Gwarancyjny udzielił dokładnie 100 pożyczek – 44 bankom komercyjnym i 56 bankom spółdzielczym, na łączną kwotę 3,7 mld zł. Może warto podkreślić, że to właśnie dzięki tej pomocy Bankowego Funduszu Gwarancyjnego udało się ochronić 83,3 mld zł depozytów ulokowanych w bankach, które były zagrożone upadłością.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Umacnianiu korzystnej sytuacji sektora bankowego sprzyjały także działania Funduszu polegające na wspieraniu procesów konsolidacji sektora banków spółdzielczych. Działalność ta wynika z ustawy z 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych i zrzeszaniu się ich w bankach zrzeszających. Na podstawie tej ustawy Bankowy Fundusz Gwarancyjny przejął z Banku Gospodarki Żywnościowej fundusz rozwoju banków spółdzielczych, który obecnie nazywa się funduszem restrukturyzacji banków spółdzielczych. Na podstawie tej ustawy Bankowy Fundusz Gwarancyjny udziela pożyczek pomocowych. Ta pomoc przeznaczana jest na wsparcie procesów łączeniowych w sektorze banków spółdzielczych, w szczególności na ujednolicenie systemów informatycznych, ujednolicenie produktów i procedur bankowych, a także sfinansowanie inwestycji modernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">W 2006 r. z funduszu restrukturyzacji banków spółdzielczych Bankowy Fundusz Gwarancyjny udzielił sześciu pożyczek na kwotę 16,4 mln zł. Na koniec 2006 r. 63 banki korzystały z 82 pożyczek – zadłużenie z tego tytułu wynosiło 95,6 mln zł – a dotychczas z funduszu restrukturyzacji banków spółdzielczych skorzystało 145 banków na łączną kwotę 255,4 mln zł. Biorąc pod uwagę fakt, że wartość funduszu jest stała i niezmienna, wynosi 123,4 mln zł, udało się go efektywnie wykorzystać – ta rotacja wykorzystania funduszu wynosi już 2.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Bankowy Fundusz Gwarancyjny dzięki stałemu dostępowi do sprawozdawczości finansowej banków realizuje również działalność analityczną. Służy ona nie tylko do kalkulacji stawek funduszu ochrony środków gwarantowanych i stawek na fundusz pomocowy, ale także ma na celu identyfikację niebezpieczeństwa niewypłacalności w bankach, która umożliwia podjęcie niezbędnych działań we współpracy z KNF – w 2006 r. było to KNB – mających na celu uniknięcie zagrożenia upadłością.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Bankowy Fundusz Gwarancyjny wypracował i wciąż udoskonala własną metodykę oceny zagrożenia banków, dzięki której dokonuje ratingu i klasyfikuje indywidualny bank do indywidualnej macierzy zagrożeń. Ta ocena ratingowa, wypracowana w Bankowym Funduszu Gwarancyjnym i macierze zagrożeń są głównym źródłem informacji o sytuacji banków. Na koniec 2006 r., zgodnie z tą metodyką, 2 banki komercyjne i jeden spółdzielczy były zakwalifikowane do grupy banków wysokiego zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Natomiast podstawę do wnioskowania o sytuacji w całym sektorze bankowym stanowią tak zwane macierze migracji i indeksy zagrożenia. W 2006 r. kierunki migracji banków w metodyce wskazywały na ewidentną poprawę sytuacji w sektorze bankowym – 76 banków poprawiło swoją ocenę zagrożeń, a tylko 18 pogorszyło tę ocenę, natomiast indeks zagrożenia uległ dalszej poprawie do poziomu minus 5 pkt – poziom maksymalny to zero, a minimalny to minus 100. Ten indeks zagrożenia w sektorze banków komercyjnych osiągnął minus 5,5 – rok wcześniej było minus 7, natomiast dla banków spółdzielczych wzrósł do poziomu minus 9,1 – rok wcześniej było to minus 12,1. Na tej podstawie można potwierdzić znaną opinię, że sytuacja w sektorze bankowym w 2006 r. ulegała systematycznej poprawie.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczacyRadyBankowegoFunduszuGwarancyjnegoRobertJagiello">Proszę państwa, jeżeli chodzi o sprawozdanie finansowe za 2006 r., to może krótko powiem, że bilans zamknął się kwotą 5,2 mld zł – był wyższy o 6,2% w porównaniu z poziomem na koniec 2005 r. Główną pozycję aktywów stanowią papiery wartościowe, w które Bankowy Fundusz Gwarancyjny może lokować swoje środki, czyli papiery skarbowe i papiery emitowane przez Narodowy Bank Polski. Ustawa dopuszcza jeszcze możliwość lokowania nadwyżek Funduszu w jednostki uczestnictwa w funduszach rynku pieniężnego, jednakże Bankowy Fundusz Gwarancyjny z tego nie korzysta. 19,2% stanowiły należności z tytułu udzielonych pożyczek i naliczonych odsetek. Portfel papierów wartościowych posiadany przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny wygenerował w 2006 r. rentowność na poziomie 4,6%, co było głównym elementem wpływającym na nadwyżkę bilansową wypracowaną przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Konkretnie w 2006 r. BFG wygenerował nadwyżkę bilansową w wysokości 163 mln zł – było to o 1,1% więcej niż w 2005 r. Sprawozdanie finansowe za 2006 r. zostało zaudytowane przez biegłego rewidenta. Była nim firma PriswaterhausCoopers, która wydała opinię bez zastrzeżeń. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. W samą porę witamy panią minister Katarzynę Zajdel-Kurowską, która przedstawi stanowisko rządu w sprawie sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Szanowny panie przewodniczący, bardzo dziękuję. Jeszcze trochę w biegu, stąd ta zadyszka. Przepraszam państwa bardzo za spóźnienie...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Przepraszam, pani minister. Mam propozycję. Niech pani odsapnie. Bardzo proszę przewodniczącego stałej podkomisji zajmującej się rynkami finansowymi, pana posła Jakuba Szulca, żeby przestawił stanowisko podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJakubSzulc">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Podkomisja stała do spraw instytucji finansowych rozpatrywała sprawozdanie z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego za rok 2006 na posiedzeniu w dniu 9 kwietnia 2008 r. W dyskusji poruszono jednak wiele tematów niebezpośrednio związanych z działalnością BFG za rok 2006. Ponieważ do sprawozdania nie było żadnych zastrzeżeń podkomisja uznaje, iż sprawozdanie zostało przygotowane w sposób jak najbardziej prawidłowy. Nie ma zastrzeżeń również do opinii biegłego rewidenta odnośnie do działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselJakubSzulc">Natomiast dyskusja dotyczyła kilku kwestii systemowych, które do tej pory nie zostały rozwiązane, a mianowicie finansowania części działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego ze środków Narodowego Banku Polskiego. W tym zakresie – ten temat pojawił się po raz kolejny – oczekujemy na nowelizację ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, która zlikwidowałaby finansowanie z Narodowego Banku Polskiego. Ponadto dyskutowaliśmy też – głos zabierali przedstawiciele zarówno Związku Banków Polskich, jak i Komisji Nadzoru Finansowego – na temat skutków potencjalnego wpływu kryzysu kredytowego subprime w Stanach Zjednoczonych na sektor bankowy w Polsce i o tym, co się może dziać później.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselJakubSzulc">Natomiast podkomisja pozytywnie opiniuje sprawozdanie z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego za rok 2006 i wnosi do Komisji Finansów Publicznych o zatwierdzenie tegoż sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Przypomnę państwu, że to było stanowisko podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych. Musimy się przyzwyczajać. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Bardzo dziękuję. Jeszcze raz przepraszam. Podsumowując to, co pan poseł przedstawił, stanowisko rządu jest pozytywne. Rząd przedkłada Sejmowi sprawozdanie z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego bez zastrzeżeń. Oczywiście w trakcie badania tego sprawozdania pojawiły się pewne zastrzeżenia, szczególnie z zakresu rachunkowości, co poniekąd wynika z niedoregulowania pewnych przepisów w ustawie o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, które są uwzględnione w najnowszym projekcie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, będącym w trakcie uzgodnień międzyresortowych. Na jutro została zwołana konferencja uzgodnieniowa właśnie odnośnie do najnowszego projektu ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Chcę zatem rekomendować Komisji przyjęcie sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego za rok 2006 bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Proszę o pytania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Pan poseł Stec i pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawStec">Dziękuję. Po pierwsze najpierw chciałem pogratulować poprzedniemu Zarządowi Bankowego Funduszu Gwarancyjnego za sprawozdanie i za pozytywną ocenę zarówno ze strony rządu, jak i niezależnego biegłego rewidenta. Jest to kolejna pozytywna ocena działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselStanislawStec">Natomiast mam 2 pytania. Najpierw do pani minister. Nawiązując do tego, co powiedział pan przewodniczący Szulc, problem finansowania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego ze środków Narodowego Banku Polskiego był już poruszony przy analizie sprawozdania za rok 2005 i miała być inicjatywa rządu w tej sprawie. Uważam, iż banki komercyjne wypracowują tak wysokie zyski, że są w stanie z powodzeniem utrzymywać Bankowy Fundusz Gwarancyjny.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselStanislawStec">I korzystając z obecności tutaj pana prezesa Pietraszkiewicza pytam – nie oczekuję w tej chwili odpowiedzi ustnej tylko pisemnej, gdyby pan był uprzejmy udzielić odpowiedzi w tej formie, bo jest to zapewne informacja poufna – w jakim stopniu zysk banków komercyjnych za rok 2007 będzie dzielony na rzecz właścicieli, w tym kapitału zagranicznego, a w jakim stopniu zostanie przeznaczony na zwiększeniu Funduszu, czyli dokapitalizowanie działalności banków, aby zwiększyć ich operatywność? To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselStanislawStec">Na drugie pytanie może już pan udzieli odpowiedzi ustnie. Jak pan ocenia reklamy, w których na przykład jeden z banków zapowiada, że sam będzie spłacać udzielone kredyty i zachęca w związku z tym do korzystania z tych kredytów? Czy związek Banków Polskich na taką reklamę reaguje, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję. Pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pierwsze pytanie, panie przewodniczący, kieruję do przedstawiciela rządu – pani minister Zajdel-Kurowskiej. Dotyczy ono nieprawidłowości w księgowaniach. Jeżeli wiadomo, że przeprowadzony został audyt za rok 2006 i 2007 przez biegłego rewidenta, to czy w związku z tym uznano, że można podzielić wątpliwości dotyczące księgowań w tym zakresie i czy audytor odnośnie do roku 2007 podnosił takie uwagi. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Po drugie, ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym mówi o tym, iż Rada Funduszu corocznie ustala stawkę procentową odpisów na Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Przypomnę, że tam jest górna granica 0,4% sumy środków pieniężnych, które stanowią podstawę wyliczenia. Wskaźnik na rok 2006 był 0,19. Jednak, po pierwsze, pan przewodniczący wskazał, że w tym zakresie następuje blokowanie wolnych środków pieniężnych przez bankowy Fundusz Gwarancyjny. Przede wszystkim przypomnę, że w ustawie nie mówiliśmy o tym, że Bankowy Fundusz Gwarancyjny jest powołany do tego, żeby zbierać pieniądze i je lokować. To nie jest główne zadanie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym zapytać przedstawicieli Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, panią prezes o następującą sprawę. Mamy określone kwoty, za które gwarantuje Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Czy w związku z tym nie można byłoby podnieść kwot, które będą chronione, czyli tej wysokości, w której Bankowy Fundusz Gwarancyjny będzie obowiązkowo gwarantować za depozyty zgromadzone w bankach, w jakim zakresie i wysokości? Dla przypomnienia Wysokiej Komisji poprosiłabym o podanie, w jakiej wysokości wskaźnik ten został ustalony na 2008. Czy jest on niższy w związku z tym, że są w takiej wysokości środki, które gwarantują depozyty na rynku?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Bardzo proszę panią minister, a później panią prezes i pana prezesa Pietraszkiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odnosząc się do pierwszego pytania dotyczącego współfinansowania przez Narodowy Bank Polski, rzeczywiście ta kwestia już wielokrotnie była podnoszona ze względu na to, że zostało nam wytknięte w raporcie Centralnego Banku Europejskiego, w raporcie konwergencji za rok 2006, że jest to niezgodne z prawem unijnym. Zostały podjęte prace legislacyjne, aby te nieścisłości naprawić. W roku 2007 był opracowany projekt ustawy o Bankowym funduszu Gwarancyjnym, który nawet przeszedł przez uzgodnienia międzyresortowe, natomiast nie trafił już pod obrady Sejmu ze względu na zmianę parlamentu. W związku z tym zostały rozpoczęte ponowne prace nad tą ustawą. W świetle ostatnich wydarzeń na światowych rynkach finansowych sprawa Bankowego Funduszu Gwarancyjnego – gwarantowania depozytów – stała się bardzo istotną kwestią w związku z podniesieniem stabilności systemu finansowego. Ponadto rząd rozpoczął prace wzmacniające tę stabilność finansową poprzez powołanie Komitetu Stabilności Finansowej, jak i szczegółowo przyglądał się zagadnieniom nadzorczym w świetle włączenia Komisji Nadzoru Bankowego do Komisji Nadzoru Finansowego. Te 3 elementy wpłynęły na ponowną rewizję projektu ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Zatem to nie jest tak, że te kwestie nie były od razu podjęte. Rząd w ubiegłym roku przygotował projekt ustawy, natomiast w świetle nowych wydarzeń te prace były kontynuowane w roku bieżącym. Jak powiedziałam w moim poprzednim wystąpieniu, projekt ustawy jest już w uzgodnieniach międzyresortowych i zawiera regulację mówiącą o zakazie współfinansowania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego przez Narodowy Bank Polski. Zatem to, o czym pan poseł mówi, znajduje odzwierciedlenie w najnowszym projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMFKatarzynaZajdelKurowska">Jeżeli chodzi o nieprawidłowości, o których mówiła pani poseł Skowrońska, zanim przedstawię opinię Ministerstwa Finansów, czy rządu w tym zakresie – bo kwestie dotyczyły rachunkowości i stosowania metody memoriałowej – chciałabym prosić o kilka zdań wprowadzenia ze strony Zarządu i może rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, bo były tam też kwestie dotyczące opinii audytora.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panią prezes Zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrezesBankowegoFunduszuGwarancyjnegoMalgorzataZaleska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, w trakcie prac nad sprawozdaniem finansowym za 2007 r. zidentyfikowano pewne problemy, błędy, które wystąpiły w latach ubiegłych, i które w trakcie sporządzania sprawozdania za 2007 r. zostały poprawione poprzez korektę pozycji z lat ubiegłych, w tym wyniku finansowego. Te najistotniejsze kwestie, które zostały poprawione w trakcie 2007 r., dotyczyły dwóch spraw. Po pierwsze, uwzględniania w sprawozdaniu finansowym Bankowego Funduszu Gwarancyjnego zasady współmierności przychodów i kosztów, tak żeby odpowiednio przychody i koszty były klasyfikowane do odpowiednich okresów. Dotyczyło to między innymi problemu ujmowania określonych rezerw w sprawozdaniu finansowym. Między innymi dotyczyło to rezerw na odprawy emerytalne, rentowe, pośmiertne i odprawy dla członków Zarządu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrezesBankowegoFunduszuGwarancyjnegoMalgorzataZaleska">Drugą sprawą, która wymagała poprawy, była kwestia ewidencjonowania kwot odzyskanych z masy upadłości z tytułu wcześniejszych upadłości banku. Fundusz uprzednio ujmował te kwoty jako zobowiązanie, natomiast w 1997 r. została w tym zakresie zmieniona ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, która zniosła obowiązek ujmowania tych pozycji jako zobowiązania. W związku z powyższym przeprowadziliśmy w tym zakresie korektę, która została ujęta w rachunku zysków i strat w wyniku finansowym z lat ubiegłych. Na dzień dzisiejszy te kwestie zostały poprzez te korekty poprawione w sprawozdaniu za rok 2007. Mogę powiedzieć, że za rok 2007 audytor również wydał opinię pozytywną bez zastrzeżeń do sprawozdania finansowego Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję bardzo, pani prezes. Bardzo proszę pana prezesa Pietraszkiewicza, do którego było pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, pomimo sugestii, żebym nie odpowiadała na pierwsze pytanie wprost, chciałbym jednak skomentować, jaka część z zysku z roku ubiegłego zostanie przeznaczona na podwyższenie funduszy własnych polskiego sektora bankowego. Otóż jestem przekonany, że tak jak w latach minionych znacząca część, sięgającą kilkudziesięciu procent wypracowanego zysku w roku ubiegłym, zostanie przeznaczona na podwyższenie funduszy własnych polskiego sektora bankowego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Pragnę przypomnieć, że w ciągu kilkunastu lat fundusze własne polskiego sektora bankowego wzrosły z kwoty 3,394 mld zł w roku 1993 do kwoty 61 mld zł na koniec roku 2007. Banki nie mają innego wyjścia, po prostu muszą podnosić swoje kapitały i fundusze po to, żeby bezpiecznie prowadzić działalność, a także po to, żeby konkurować. Gdyby nie czyniły tego systematycznie, traciłyby zdolność do oferowania wielu produktów, które są obarczone ryzykiem w działalności bankowej. Dlatego – komentując ogólnie – w tej chwili mogę powiedzieć, że spodziewam się, iż to będzie znacząca część zysku przeznaczonego na ten cel.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Podam państwu jeszcze jedną informację bardzo istotną, jak sądzę. Warto przypomnieć sobie, że ponad 60% sektora bankowego notowane jest na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a wśród inwestorów w akcje bankowe, ponad 15 mld zł zainwestowały otwarte fundusze emerytalne. W związku z tym dochodowość i rentowność sektora bankowego przekłada się także na stabilność i perspektywę wypłat przyszłych emerytur. To jest po prostu system naczyń połączonych.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Odpowiadając na drugie pytanie, dotyczące reklam, powiem, że rzeczywiście od kilku lat monitorujemy, jakie reklamy pojawiają się w działaniach informacyjno-promocyjnych banków. Jest to specjalny rodzaj działalności dwóch gremiów w sektorze bankowym – Rady Promocji oraz Komisji Etyki Bankowej. Mogę państwu powiedzieć, że rzeczywiście co jakiś czas, na wniosek banków lub pojedynczych osób, trafiają one do Komisji Etyki Bankowej, żeby przyjrzeć się działalności reklamowej któregoś z banków. Odnotowujemy uwagi i sugestie, czy to Komisji Nadzoru wcześniej Bankowego, a obecnie Komisji Nadzoru Finansowego, które są wnikliwie rozpatrywane. To jest oczywiście złożona materia, niemniej jednak od czasu do czasu, zarówno Zarząd Związku Banków Polskich, jak i Komisja Etyki Bankowej, wydaje w tej mierze stosowne rekomendacje.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Jeśli mogę poprosić o chwilę wytrzymałości, powiem o jeszcze jednej sprawie. Szanowni państwo, tak mocno jest tutaj podkreślana kwestia konieczności wycofania się Narodowego Banku Polskiego ze współfinansowania części pomocowo-restrukturyzacyjnej Bankowego Funduszu Gwarancyjnego – nie ochrony depozytów.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczacyZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Pamiętajmy, że w BFG są trzy rodzaje funduszy. Pierwszy, który chroni depozyty. Drugi, który restrukturyzuje cały sektor bankowy. A trzeci, to fundusz restrukturyzacji bankowości spółdzielczej. Moim zdaniem, koncepcja wycofywania się nie tylko w Polsce, banków centralnych z funduszy restrukturyzacji sektora finansowego jest błędem. Według mnie, rząd polski powinien wnieść pod rozwagę instytucjom europejskim, wobec zaburzeń na rynkach międzynarodowych, aby pójść drogą inną, przeciwstawną. Polski Bankowy Fundusz Gwarancyjny jest bardzo dobrym przykładem partnerstwa publiczno-prywatnego. Pragnę zauważyć, że do tej pory na zbudowanie pozycji BFG i jego skuteczne działanie 80% środków wyłożyły banki komercyjne i spółdzielcze, natomiast 20% wyłożył rząd poprzez partycypację banku centralnego oraz założycielską kwotę, bardzo niewielką, inicjującą utworzenie BFG. Rozumiem koncepcję rządu, ponieważ pojawiło się zastrzeżenie ze strony Europejskiego Banku Centralnego, ale – moim zdaniem – jest to zastrzeżenie błędne, oparte na niewłaściwej interpretacji aktów prawnych Unii Europejskiej. Ale to tylko uwaga na marginesie. Rozumiem, że przy dyskusji strategicznej nad ustawą będzie możliwość przedyskutowania tej kwestii istotnej dla stabilności systemu finansowego. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję, panie prezesie. W pełni popieram pana stanowisko. W świetle obecnego światowego kryzysu bankowego i znaczących założeń – pani minister mówiła tutaj o Komisji Stabilności Makroekonomicznej, że trwają prace – próba wycofania się z funduszu restrukturyzacji będzie błędem. Podzielam tę opinię. Sądzę, że warto w tym momencie podjąć polemikę z Europejskim Bankiem Centralnym, być może wnieść zastrzeżenia. Myślę, że w świetle ostatnich wydarzeń jest możliwa zmiana stanowiska EBC w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Czy są jeszcze jakieś pytani lub uwagi? Pan poseł Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselStanislawStec">Ja bym bardzo prosił panią prezes o podanie podstawy prawnej do korekty sprawozdań finansowych z lat ubiegłych. Mam przed sobą pozytywną opinię biegłego rewidenta, który badał księgowość. Na jakiej podstawie biegły rewident w 2007 r. dokonał korekty sprawozdań z lat poprzednich? To po pierwsze. I po drugie, na jakiej podstawie prawnej nalicza się rezerwy na wypłatę na przykład odpraw itd. Jest to dość niespotykane rozwiązanie. Bardzo bym prosił o odpowiedź na piśmie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Ponieważ pytanie dotyczy roku 2007, a sprawozdanie z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego za rok 2007 dopiero będzie przedmiotem pracy Komisji, jest prośba, aby pani prezes odpowiedziała na piśmie panu posłowi Stecowi.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Czy ktoś ma jeszcze jakieś zapytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Proponuję przyjęcie sprawozdania z działalności Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Chciałbym przeprowadzić głosowanie – bardzo proszę sekretariat Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Kto z pan i panów posłów jest za przyjęciem sprawozdania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego za 2006 r.? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">37 głosów za, nikt przeciw i nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła przedstawione sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Musimy jeszcze wybrać sprawozdawcę Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, żeby sprawozdawcą była pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Czy są inne propozycje? Nie ma. Jeżeli nie ma żadnych zastrzeżeń, sprawozdawcą Komisji Finansów Publicznych będzie pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewChlebowski">Dziękuję państwu bardzo. Życzę miłego dnia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>