text_structure.xml
15.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Nie jesteśmy jeszcze w komplecie, ale proponuję, abyśmy rozpoczęli obrady, ponieważ czasu mamy niewiele.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jedynym punktem porządku dziennego jest przyjęcie planu pracy Komisji na okres od 1 lutego do 31 lipca 2011 r. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przystępujemy do analizy i ewentualnego uzupełnienia planu pracy. Większość punktów zapisanych w tym planie pracy to są punkty przechodzące na to półrocze z poprzedniego okresu. Mieliśmy bardzo intensywne półrocze i nie udało nam się zrealizować wielu zaplanowanych punktów. Zostały one przepisane do tego planu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pozostałe punkty wynikają ze skierowania do nas pewnych projektów ustaw bądź też projektów będących rezultatem prac podkomisji. To tyle, jeśli chodzi o plan pracy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Ponadto, w stosunku do tego planu pracy pan poseł Kazimierczak i pani poseł Butryn zwrócili się o umieszczenie jeszcze jednego tematu w planie pracy, w dalszej perspektywie. Być może, to również przejdzie na następne półrocze, ale umieszczenie proponowanych punktów w planie pracy jest o tyle istotne, że na podstawie tego planu pracy możemy wystąpić do resortu o przygotowanie materiałów. Jest to ważne, ponieważ niektóre sprawy trzeba sygnalizować dużo wcześniej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Temat, który ci państwo proponują, to system oświaty i szkolnictwa wyższego w Polsce a przygotowanie kandydatów do zawodowej służby wojskowej. Według informacji, które przekazali w tej chwili, chodzi o taką sytuację, że do zawodowej służby wojskowej przychodzą przede wszystkim osoby po zasadniczej służbie wojskowej. Ta sytuacja jednak skończy się wkrótce, ponieważ nie ma już zasadniczej służby. Stąd warto, może wspólnie z Komisją Obrony Narodowej, zastanowić się, jak to będzie wyglądało w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Tak przekazali mi ten problem koledzy, którzy złożyli wniosek o podjęcie tego tematu. Jeżeli państwo się zgodzą, umieścimy taki punkt w planie pracy przede wszystkim po to, aby zwrócić się do Ministerstwa Edukacji i Ministerstwa Obrony Narodowej o przygotowanie odpowiedniej informacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Sądzę, że samo posiedzenie nie jest sprawą pilną i proponuję, aby ten temat umieścić w planie pracy na lipiec z możliwością przesunięcia go na jesień. Tyle, jeżeli chodzi o wprowadzenie. Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Do zgłoszonego tematu chciałabym dodać zastrzeżenie, że chodzi także o całą ścieżkę awansu zawodowego. Mówiłam o tym zresztą na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji. Ci młodzi chłopcy wstępują do służby zawodowej oczekując, że będą mieli otwartą ścieżkę awansu, a takiej ścieżki nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJoannaFabisiak">To tylko jeden z przykładów, bo ta ścieżka w ogóle jest bardzo utrudniona, stąd warto byłoby prześledzić nie tylko sam fakt przyjęcia, ale także dalszą karierę. Przedstawiam taką propozycję.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Jest jeszcze jeden problem, a mianowicie ocena kryteriów i zasad przyznawania stypendiów studentom pochodzenia polskiego z krajów byłego Związku Radzieckiego. Są to ogromne sumy w budżecie ministerstwa, i nie tylko, bo jest to ponad 20 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselJoannaFabisiak">Sądzę, że warto zapoznać się z całą konstrukcją przyznawania tych stypendiów, jak również z efektami, bo efekty są, jak sądzę, nie tylko edukacyjne, ale także związane z wartością dodaną, którą jest sprawa umacniania tożsamości tych studentów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselJoannaFabisiak">Są to stypendia dwojakiego rodzaju. Część stypendiów przyznawana jest studentom studiującym w Polsce, a część, stanowiąca około 6 mln zł – studentom studiującym w miejscu zamieszkania, a więc jest to głównie Ukraina, Białoruś i Litwa. Chciałabym zaproponować, aby ten temat znalazł się w porządku naszych obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wobec tego zapytam państwa, czy ktoś jest przeciwny umieszczeniu tego tematu zgłoszonego przez pana posła Kazimierczaka i panią poseł Butryn, oczywiście, z ewentualnym uzupełnieniem o zagadnienia, o których mówiła pani poseł Fabisiak, a więc także o kwestię ścieżki awansu?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Sprzeciwu nie widzę. Rozumiem, że w projekcie planu pracy jest to wpisane na końcu. Natomiast, jeśli chodzi o drugi temat zgłoszony przez panią poseł Fabisiak, czyli stypendia dla studentów polskiego pochodzenia z zagranicy, zwłaszcza wschodniej, to czy są jakieś sprzeciwy wobec tej propozycji?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Nie ma żadnych sprzeciwów. Rozumiem, że to też umieścilibyśmy, ale gdzie, w którym miejscu – poproszę o konsultację sekretariat Komisji, bo praktycznie nie mamy gdzie umieścić jeszcze jednego tematu. Rozumiem jednak, że praktycznie w tym przypadku również chodzi o wystąpienie o materiały. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Mam tylko pytanie, bo nie mam przed sobą tego planu. Zgłaszaliśmy temat dotyczący medycyny szkolnej i sytuacji dzieci przewlekle chorych w szkole. Ten temat dotyczy zarówno kompetencji naszej Komisji, jak i Komisji Zdrowia. Chciałam zapytać, czy jest możliwe, aby ten temat był poruszony jeszcze w tym półroczu?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Pamiętam, że rozmawialiśmy o tym kilka razy, ale nie wiem, czy ten temat jest w planie pracy? Może nie było miejsca, bo pojawiły się inne problemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję, bardzo proszę, jeszcze pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Przypominam, że jest jeszcze podkomisja młodzieży i z tej racji, że prace nad ustawą o szkolnictwie wyższym w pełni absorbowały nas i nie było żadnej możliwości, żeby podkomisja chciała wywiązać się ze zobowiązań, bo to był nasz pierwszy temat, proponuję, aby podkomisja zajęła się tym teraz, a potem przenieślibyśmy to na forum Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Chciałbym przypomnieć, że przyjęliśmy pewną pragmatykę, to znaczy, że podkomisja rozpatruje pewne sprawy merytorycznie i jeśli dojdzie do wniosku, że potrzebny jest dezyderat czy uchwała Komisji, to wtedy ten problem trafia do Komisji już jako wniosek podkomisji. Jeżeli pani poseł wyraża zgodę na taką formę, to byśmy ją po prostu zastosowali i przyjęli to jako temat dla podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Panie przewodniczący, proponuję, bo to, rzeczywiście, bardzo istotny temat, aby było to spotkanie dwóch podkomisji, to znaczy tej, którą kieruje pani poseł Fabisiak, i podkomisji do spraw jakości kształcenia i wychowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jeżeli panie uważałyby, że to powinno być wpisane do planu pracy jako temat dla podkomisji, to informuję, że nie jest to konieczne. Tematy dla podkomisji są naszą sprawą, natomiast ten plan pracy przekazujemy marszałkowi Sejmu i dlatego musimy go uchwalić. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselIrenaTomaszakZesiuk">Ja również chciałabym zgłosić temat dotyczący kształtowania postaw przedsiębiorczości. Mówię o tym dlatego, że zespół do spraw informatyzacji, a także Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii zajmują się tym problemem i byłoby dobrze, gdyby to było powiązane i gdyby odbyły się wspólne obrady obu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan przewodniczący Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, pan poseł Kazimierczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanKazmierczak">Dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście, z tej pozycji chciałem państwa poinformować, że Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii ma w tej chwili w planie pracy temat, o którym mówiła pani poseł, i w związku z tym wiem, że były rozmowy z naszym sekretariatem na temat rozważania tego problemu na wspólnym posiedzeniu obu Komisji. Wiem też, że z naszej strony była odpowiedź, że w naszej Komisji zajmuje się tym tematem podkomisja.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselJanKazmierczak">Chciałbym jeszcze dorzucić do tego tematu także problem ogólny, jakim jest rozwój przedsiębiorczości i postaw przedsiębiorczości w społeczeństwie, jak i fakt, że w systemie oświaty daje się zauważyć pewne odchodzenie od tego trendu, który był widoczny jakiś czas temu, czyli tworzenia przedmiotu i prowadzenia zajęć z przedsiębiorczości, zwłaszcza w szkołach gimnazjalnych, tak, że jest to temat ważny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Sądzę, że jeżeli ten temat jest już wpisany w plan pracy Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii jako temat, który ma być rozpatrzony wspólnie z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży, to nie musimy tego wpisywać do naszego planu pracy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Chciałem zaproponować, aby to wspólne posiedzenie, z udziałem naszej Komisji, było organizowane przez Komisję Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Inaczej mówiąc, aby ta inicjatywa należała do Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Uważam, że tak byłoby najwygodniej dla nas. Przecież bywa tak, że dzielimy się obowiązkami i inicjatywa należy do jednej lub do drugiej Komisji. Problem polega na tym, że w takich sytuacjach bardzo trudno ustalić wspólny termin, zwłaszcza, że nasz kalendarz jest bardzo wypełniony. Właściwie nie ma w nim miejsca na dodatkowe spotkanie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jeżeli pani poseł sugeruje, aby jednak umieścić to w planie pracy, to, oczywiście, umieścimy to. Nie ma z naszej strony sprzeciwu, aby umieścić to w planie pracy Komisji, a termin uzgodnimy w drodze bezpośredniej konsultacji z Komisją Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Czy są jeszcze uwagi do planu pracy?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jest jeszcze jeden temat, który przedstawi pan przewodniczący Sławecki. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszSlawecki">Przypomnę tylko, że pół roku temu podczas wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki i Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży przyjęliśmy dezyderat w sprawie przystąpienia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselTadeuszSlawecki">Ministerstwo odpowiedziało pozytywnie na ten dezyderat i, zgodnie z postulatem dezyderatu, zobowiązało się do poinformowania naszej Komisji na koniec roku o polskich działaniach podjętych w tym zakresie. Czy nie należy przypomnieć o tym zobowiązaniu, zwłaszcza, że w trakcie prac nad budżetem państwa znacząco zwiększyliśmy kwotę środków przeznaczonych na badania w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że chodzi o umieszczenie w planie pracy wspólnego posiedzenia z Komisją Gospodarki?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzKomisjiEwaMuszynskaJablonska">Jeżeli Komisja Gospodarki uchwaliła już plan pracy, to my tego nie możemy zrobić bez uzgodnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pan przewodniczący Sławecki akceptuje to rozwiązanie, ponieważ temat ten umieszczony jest w planach Komisji Gospodarki jako wspólne posiedzenie, stąd my już nie musimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzKomisjiEwaMuszynskaJablonska">Nie, odwrotnie. Jeżeli oni uchwalili plan pracy i tego nie umieścili w swoim planie pracy, to my nie możemy tego zrobić. Trzeba po prostu wyjaśnić z Komisją Gospodarki, czy umieścili ten temat w swoim planie pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że po uzgodnieniu z Komisją Gospodarki sprawa się wyjaśni i ewentualnie umieścimy to w planie pracy, natomiast realizacja wspólnego posiedzenia będzie wymagała rozszerzenia porządku obrad. Czy są jeszcze uwagi do planu pracy?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jeżeli uwag nie ma, to chciałbym zapytać, czy są sprzeciwy dotyczące przyjęcia planu pracy z uzupełnieniami zgłoszonymi podczas dzisiejszego posiedzenia?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Nie ma sprzeciwów. Stwierdzam, że plan pracy Komisji na okres od 1 lutego do 31 lipca 2011 roku został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Uprzejmie proszę panie i panów posłów, którzy zgłaszali dodatkowe tematy, aby wspólnie z sekretariatem Komisji uzgodnili, w jakim miejscu planu pracy to umieścić. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>