text_structure.xml
16.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam panią minister Krystynę Szumilas wraz ze współpracownikami, przedstawicieli związków zawodowych, a szczególnie pana Krzysztofa Baszczyńskiego, który reprezentuje związek będący inicjatorem tego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji w dniach 10, 11, 17 i 18 lutego wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie propozycji podjęcia przez Komisję inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, w zakresie regulacji związanej z ustaleniem opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne. Czy do porządku obrad są uwagi? Nie ma. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Informuję wysoką Komisję, że prezydium Komisji – na wniosek Związku Nauczycielstwa Polskiego – odbyło posiedzenie wspólnie z przedstawicielami ZNP w sprawie opłat w przedszkolach. Po przedyskutowaniu problemów związanych z tym tematem, których nie będę teraz szczegółowo omawiać, ponieważ sądzę, że większość z państwa z tym się zetknęła, uznaliśmy że najkorzystniejszym rozwiązaniem problemu pojawiającego się w gminach jest podjęcie przez Komisję inicjatywy ustawodawczej w tym zakresie. Prezydium Komisji proponuje więc, aby Komisja zechciała taką inicjatywę ustawodawczą podjąć.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Projekt odpowiednich zmian w ustawie został państwu posłom dostarczony na piśmie. Informuję, że dodatkowo otrzymają państwo uzupełnienie uzasadnienia do projektu ustawy. Chodzi o dostosowanie go do wymogów inicjatywy legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Nie będę omawiać szczegółowo projektu ustawy. Przystąpimy od razu do dyskusji na temat tej propozycji. Zacznijmy od wysłuchania opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKrystynaSzumilas">O tym projekcie mogę wypowiedzieć się w tej chwili w sposób ogólny. Idzie on w kierunku zgodnym ze sposobem interpretowania przepisów dotyczących odpłatności za przedszkola w dotychczasowej praktyce.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKrystynaSzumilas">Przepisy, które zostały wprowadzone w 1995 r., w ustawie i rozporządzeniu sankcjonowały taki stan prawny, w którym 5 godzin dziennie był to czas na realizację bezpłatnego nauczania w ramach podstawy programowej. Tu jest to podobnie uregulowane. Stąd ministerstwo popiera ten projekt nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Proponuję, abyśmy w tej chwili nie podejmowali dyskusji na temat rozwiązań ustawowych, gdyż w przypadku przyjęcia przez Komisję tej inicjatywy ustawodawczej Marszałek Sejmu skieruje ten projekt z powrotem do naszej Komisji, a także prawdopodobnie do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, w celu rozpatrzenia. Powtarzalibyśmy więc tę dyskusję. Do pracy nad ustawą przejdziemy zatem, gdy inicjatywa legislacyjna zostanie skierowana przez Marszałka Sejmu do Komisji do pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są ogólne uwagi do inicjatywy lub projektu? Zacznijmy od wysłuchania uwag Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Mamy dwie drobne uwagi. Pierwsza z nich dotyczy zmiany nr 1 do art. 6 ust. 1 pkt 1, który brzmi: „realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego”. Użyto tu wyrazu „uwzględniające”, w naszym przekonaniu, jeśli państwo je podzielą, wyraz ten można zastąpić wyrazem „obejmujące”. Mamy wątpliwości, czy wyraz „uwzględniające” oznacza fakt objęcia w 100%, czy też może budzić wątpliwości co do wykładni prawnej, czy np. można uwzględnić całość, czy tylko część. Jeżeli intencją jest, aby programy musiały obejmować podstawę programową, to prosimy o rozważenie zastąpienia tego wyrazu wyrazem „obejmujące”. Konsekwentnie dotyczyłoby to zmiany nr 2 w odniesieniu do art. 14 ust. 2. Jeśli Komisja przyjmie zastąpienie wyrazu „uwzględniające” w pierwszym przypadku, to także tutaj nastąpiłoby zastąpienie tego wyrazu innym, np. „obejmujące”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorBogdanCichy">Druga uwaga dotyczy także zmiany nr 1 do art. 6, tym razem ust. 1 pkt 3, który brzmi: „przeprowadza rekrutację wychowanków w oparciu o zasadę powszechnej dostępności”. W aktualnym brzmieniu przepisu używa się słowa „dzieci” i w naszym przekonaniu należałoby rozważyć zastąpienie wyrazu „wychowanków” wyrazem „dzieci”. W dalszych artykułach odnoszących się do tej tematyki konsekwentnie używa się wyrazu „dzieci”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorBogdanCichy">Jest jeszcze drobna uwaga językowa. W zmianie nr 2 litera b) do ust. 5 jest „przez gminą”, a powinno być „przez gminę”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję. Jeśli nie będzie innych uwag, zaproponuję po dyskusji, aby poprawki Biura Legislacyjnego, które mają właściwie charakter redakcyjny, przyjąć w formie autopoprawki do projektu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Zgłaszała się jeszcze pani poseł Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Rozumiem, że bardzo niezręcznie byłoby zapisać „realizuje programy realizujące podstawę programową” i stąd pan mecenas proponuje użycie słowa „obejmujące”. Proszę jednak pamiętać, że przedszkolne programy wychowawcze nie muszą ograniczać się do objęcia tylko podstawy programowej. Realizują programy w znacznie szerszym wymiarze, ale warunkiem jest, żeby programy te zawierały podstawę programową, realizowały ją. Uwaga jest więc zasadna, ale uważam, że powinniśmy poszukać innego synonimu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselLechSprawka">Do pierwszej części mówiącej o regulacji odpłatności za zajęcia nie wnoszę uwag. Natomiast do drugiej części jednak się odniosę z tego powodu, że należy sobie zadać pytanie, czy zakres tego projektu jest wystarczający do uregulowania kwestii odpłatności za wyżywienie. Możemy stanąć przed dylematem, że nie mogąc rozszerzyć materii projektu, będziemy mieć kłopot z wprowadzeniem stosownych poprawek.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselLechSprawka">Kilka lat temu odpłatność za wyżywienie ustalały rady gmin na podstawie art. 14 ust. 5. Dwa lata temu nadzory wojewodów dopatrzyły się czegoś i zaczęły masowo uchylać te uchwały z tego powodu, że odwołały się do art. 67 ustawy o systemie oświaty, który mówi o stołówkach szkolnych. Oficjalna interpretacja nadzorów wojewodów była następująca: ponieważ w art. 67 mówi się o szkole bez bliższego określenia, to oznacza, że dotyczy to również przedszkoli. W art. 67 ustalone jest, że odpłatność za posiłki ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, a do tej odpłatności nie jest włączany koszt wynagrodzenia pracowników, pochodnych od tych wynagrodzeń oraz koszt utrzymania stołówki, czyli tylko liczony jest wsad do kotła. Nadzory wojewodów wymusiły tego typu interpretację w większości gmin.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselLechSprawka">W projekcie proponuje się, żeby w ust. 5 napisać, iż poza ustaleniem odpłatności za zajęcia poza wymiarem 5 godzin rada gminy ustalała również odpłatność za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach. Będziemy więc w sprzeczności z art. 67, na który powołują się nadzory wojewodów. W dalszym ciągu nie usuniemy tego problemu, który jest znaczący dla samorządów terytorialnych.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselLechSprawka">Po drugie, gdyby uznać, że tamto się nie liczy, a korzystamy z nowej regulacji, to proszę zwrócić uwagę, że nie jest dookreślony koszt wyżywienia. Czy to jest wsad do kotła, czy też wszystkie koszty? Będzie kolejna awantura między rodzicami, samorządami i nadzorami wojewodów. Dlatego też ten problem trzeba rozwiązać, dokonując stosownych zmian w art. 67 wyłączających z jego działania przedszkola i określając w innym miejscu ustawy sytuację w przedszkolach. Nie wiem, jaka jest intencja projektodawców. Przekazuje się tę kompetencję radzie gminy bez bliższego określenia, co to jest koszt wyżywienia. Nie wiem, na co projektodawca godzi się w swojej intencji.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselLechSprawka">Stawiam więc głośno ten problem, ponieważ uważam, że to powinno być rozstrzygnięte przed skierowaniem inicjatywy ustawodawczej do Marszałka Sejmu. Konieczna jest jeszcze konsultacja z przedstawicielami samorządu terytorialnego, gdyż potem będzie kłopot w pracy nad projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że generalnie tego typu zmiany ustawowe wymagają konsultacji ze związkami zawodowymi i samorządami. Ich opinie są obowiązkowe. Marszałek Sejmu z pewnością skieruje ten projekt do związków i samorządów. Regulacje te powinny być wprowadzone szybko, w związku z problemami, jakie mają w tej chwili samorządy. Powinniśmy pomóc samorządom w rozwiązaniu tych kłopotów, bo sprawa jest powszechna i wymaga szybkich działań.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jeśli przyjmą państwo tę inicjatywę, to kierując projekt do zaopiniowania przez organizacje związkowe i samorządowe, Marszałek Sejmu może równocześnie skierować projekt do pierwszego czytania w komisjach sejmowych. Będę zabiegać o to, aby projekt nie leżał u Marszałka Sejmu przez następny miesiąc, ale abyśmy mogli procedować nad nią szybciej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Druga sprawa poruszona przez pana posła Sprawkę wymaga wyjaśnienia. Chcę zapytać Biuro Legislacyjne, czy te problemy można będzie analizować już w trakcie procedowania nad projektem? Rozumiem, że pan poseł zastanawiał się, czy zakres tych regulacji ustawowych na to pozwoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselLechSprawka">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego, czy przy tak brzmiącym projekcie ustawy będzie można w formie poprawki dokonać np. zmiany w art. 67?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorBogdanCichy">Jeśli będą to zmiany w art. 67, powstanie problem, że wykraczamy poza zakres projektu nowelizacji. Nie jestem jednak pewien, czy panu posłowi na pewno chodzi o art. 67. Jeśli chodzi o kwestię wyżywienia w przedszkolach, to zmiany w tym zakresie są jak najbardziej możliwe. W tej inicjatywie w art. 14 ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie, dotyczy on wysokości opłat. Gdyby w tym zakresie chcieliby państwo wprowadzać różne inne mechanizmy, co jest możliwe, czy przyjąć mechanizmy ustalania opłat, to tu poprawki są możliwe. Poruszamy się bowiem w tym samym zagadnieniu. Wszystkie rozwiązania, które chcą państwo zastosować w kwestii wysokości opłat, są w pełni możliwe do przyjęcia. Można zgłaszać masę pomysłów rozwiązań prawnych i wypracować konkretne przepisy, więc jeśli podejmą państwo taką inicjatywę ustawodawczą, będzie to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">O głos prosił jeszcze pan Baszczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiceprezesZarzaduGlownegoZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoKrzysztofBaszczynski">Prosilibyśmy o rozważenie jeszcze następującej kwestii: w art. 6 zapisano, że organ prowadzący ma ustalić bezpłatne nauczanie i wychowanie, więc czy w art. 5c, który mówi, co jest kompetencją organu stanowiącego, a co organu wykonawczego, nie warto wprost zapisać, że ta kompetencja leży po stronie organu stanowiącego? W art. 5c należałoby wówczas dodać, że dotyczy to również art. 6 ust. 1 pkt 2. Byłoby to doprecyzowanie, co jest organem wykonawczym: wójt czy organ stanowiący.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że tym będziemy mogli się zająć już w trakcie procedowania nad projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Doszliśmy zatem do wniosku, że wszystkie te problemy będą mogły być uregulowane w czasie prac nad projektem ustawy, ponieważ nie wykracza to poza zakres tej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi? Jeżeli nie, to chciałbym zapytać, czy jest sprzeciw wobec propozycji podjęcia inicjatywy ustawodawczej? Sprzeciwu nie ma. Komisja przyjęła inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że po przyjęciu w formie autopoprawek zmian sugerowanych przez Biuro Legislacyjne projekt zostanie przyjęty jako projekt komisyjny.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pozostał nam wybór posła upoważnionego do reprezentowania Komisji w pracach nad tym projektem ustawy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Wprawdzie nie ma pana posła Ostrowskiego, ale otrzymałam jego zgodę na zgłoszenie jego kandydatury. Tą problematyką pan poseł żywo się interesuje i zajmuje, jako aktywny członek Związku Nauczycielstwa Polskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Mamy kandydaturę pana posła Artura Ostrowskiego. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pana posła Ostrowskiego? Nie ma. Komisja wybrała więc na posła reprezentującego ją w pracach nad projektem pana posła Artura Ostrowskiego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny obrad. Zanim zamknę posiedzenie chciałbym państwa poinformować, że otrzymaliśmy informacje Najwyższej Izby Kontroli: w sprawie skuteczności i prawidłowości realizacji przez gminy województwa małopolskiego Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” oraz w sprawie wyników kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006. Są one dostępne w sekretariacie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Równocześnie chciałbym poinformować, że pani minister Barbara Kudrycka skierowała na moje ręce podziękowanie dla państwa posłów związane z pracą nad pakietem ustaw dotyczących nauki. Wiem, że ten bardzo ładny tekst otrzymała także przewodnicząca Krystyna Łybacka.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>