text_structure.xml 30.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">W porządku obrad mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, druk 2436.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Witam panie i panów posłów, witam panią minister Krystynę Szumilas, panią minister Lillę Jaroń oraz pracowników Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Sprawozdawcą podkomisji jest pani poseł Domicela Kopaczewska.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę panią poseł Domielę Kopaczewską o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Posiedzenie podkomisji odbyło się dzisiaj. Mam przyjemność przedstawić państwu projekt zmian w ustawie – Karta Nauczyciela. Chcę powiedzieć, że, de facto, zmiany, które podkomisja przyjęła, konsumują opinie, wnioski i propozycje składane w dyskusji, w trakcie posiedzeń połączonych komisji. Właściwie istotę spraw, podnoszonych przez państwa posłów w dyskusji, podkomisja zaakceptowała i przyjęła w formie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Jakie to, mianowicie, poprawki zostały uwzględnione? Sprecyzowano m.in., jakie składniki wynagrodzenia są brane pod uwagę przy ustalaniu średniego wynagrodzenia nauczycieli. Sprecyzowano również zapis, który był w projekcie, mówiący o średniej liczbie nauczycieli, zamieniając ten zapis na średnią liczbę etatów, żeby nie było wątpliwości, jak będzie ta średnia liczona. Nie będzie ona liczona w zależności od tego, ilu nauczycieli jest zatrudnionych, tylko w zależności od tego, ile etatów nauczycielskich przewidzianych jest do realizacji określonych zadań. Dodano również zapis, że dodatek wyrównawczy będzie wypłacany nauczycielom, zatrudnionym i pobierającym wynagrodzenie, proporcjonalnie do okresu zatrudnienia. A w pierwotnej wersji dotyczyło to nauczycieli zatrudnionych w dniu 31 grudnia. Wypłacanie dodatku uzupełniającego zapewnia osiągniecie średnich wynagrodzeń w roku, dla którego obliczono kwotę różnicy, ponieważ państwo posłowie podnosili problem, jak będzie ten dodatek wliczany do średnich, czy nie będzie brany pod uwagę, kiedy w następnym roku będzie wyliczana średnia dla nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Wskazano również, że wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, prowadzące szkoły, zobowiązane są do sporządzania sprawozdania z osiągania średnich wynagrodzeń. Nie tylko te jednostki samorządu terytorialnego, które stwierdzą, że średniej nie osiągają, ale każda jednostka samorządu takie sprawozdanie zobowiązana jest złożyć.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Jednorazowy dodatek uzupełniający nie będzie uwzględniany jako składnik poniesionych wydatków na wynagrodzenia, przy ustalaniu kwot różnicy w roku, w którym będzie ten dodatek wypłacany. Wątpliwości w tej kwestii pojawiały się również w trakcie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselDomicelaKopaczewska">W zapisie, upoważniającym Ministra Edukacji Narodowej do wydania rozporządzenia, dodano wytyczne, dotyczące treści aktu wykonawczego, a także zaakcentowano potrzebę zamieszczenia w rozporządzeniu wzoru formularza sprawozdawczego.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselDomicelaKopaczewska">To są te poprawki, te uwagi, przyjęte przez podkomisję. Poprawki, składane przez pana posła Ostrowskiego, aby uwzględnić w zapisach również nauczycieli szkół resortowych, w tym momencie nie uzyskały większości, co nie znaczy, że uznano je za niezasadne. Przeciwnie, właściwie wszyscy członkowie podkomisji wypowiadali się o potrzebie takiej zmiany, natomiast względy proceduralne nie pozwoliły poprawek zamieścić. Dziękuję bardzo i bardzo proszę połączone Komisje o przyjęcie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuje bardzo, pani poseł. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy do tytułu projektu ustawy są jakieś zastrzeżenia? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły tytuł projektu ustawy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Czy do zdania wstępnego w art. 1 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje zdanie wstępne przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zdanie wstępne.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do ust. 1. Czy są jakieś uwagi? Proszę bardzo, pan poseł Ostrowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselArturOstrowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, pani minister. Tak jak powiedziała pani przewodnicząca Kopaczewska, zgłaszałem wiele propozycji poprawek do art. 30a, wpisujących tam szkoły prowadzone przez ministerstwa, szkoły resortowe. Te poprawki mają na celu objęcie zmianą ustawy – Karta Nauczyciela, nauczycieli uczących w szkołach resortowych. To są szkoły rolnicze, leśne, artystyczne, placówki prowadzone przez Ministra Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselArturOstrowski">Tak jak powiedziała pani przewodnicząca Kopaczewska, objęcie zmianą ustawy tych placówek nie uzyskało poparcia większości podkomisji. Uważam, że ten problem jest nadal problemem poważnym. Z dobrodziejstwa art. 30a wykluczamy całą grupę nauczycieli, uczących w szkołach resortowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselArturOstrowski">Czas jest drogi, zależy nam na przyjęciu zmiany ustawy – Karta Nauczyciela, z uwagi na fakt, że oczekują na to samorządy, szczególnie, jeśli chodzi o kalendarz przyjmowania sprawozdania, analizy i wypłacanie dodatków. Zdaję sobie sprawę, że dzisiaj obradujemy już po raz drugi, jest godzina 20.00. Jutro prawdopodobnie będzie drugie czytanie projektu ustawy. Deklarowałem podczas posiedzenia podkomisji, że konsekwentnie będę składać poprawki, związane z nauczycielami pracującymi w szkołach resortowych, że będę to robić podczas posiedzenia Komisji i w trakcie drugiego czytania projektu ustawy. Rozumiem, jaki będzie efekt i skutek poprawek, złożonych w drugim czytaniu, ponieważ będzie musiało odbyć się posiedzenie Komisji, które zaopiniują poprawki, zgłoszone w drugim czytaniu, czyli następny etap będziemy musieli przepracować i czas na przyjęcie ustawy zostanie skrócony. W związku z tym chciałbym usłyszeć od pani minister Szumilas zapewnienie i deklarację, że resort wróci do problemu nauczycieli pracujących w szkołach resortowych w lutym lub w marcu przyszłego roku i że będziemy pracować nad art. 30a, że MEN zaproponuje rozwiązanie tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselArturOstrowski">Oczywiście, mam przygotowane poprawki, w każdej chwili mogę je zgłosić, w trakcie posiedzenia Komisji lub w trakcie drugiego czytania. Z uwagi na to, że mamy niewiele czasu na procedowanie, chciałbym usłyszeć, czy pani minister, czy ministerstwo, deklaruje powrót do tej debaty i rozwiązanie problemu związanego ze szkołami resortowymi? Od tego uzależniam, czy będę zgłaszać poprawki, czy od tego odstąpię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuje bardzo, panie pośle. Proszę bardzo, pani minister Szumilas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKrystynaSzumilas">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. MEN deklaruje powrót do dyskusji, podjęcie tematu i próby rozwiązania problemu, zgłaszanego przez pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo, pani minister. Czy są jakieś zastrzeżenia do art. 30a ust. 1? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje art. 30a ust. 1 przyjęły. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 30a ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do art. 30a ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę bardzo, pan poseł Lech Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselLechSprawka">Mam pytanie do pani przewodniczącej podkomisji, jako do sprawozdawcy, ponieważ zaniepokoiła mnie wypowiedź pani przewodniczącej. Zaniepokoiło mnie sformułowanie oto takie, że uszczegółowiamy, żeby nie było wątpliwości, że do rachunków brana jest liczba etatów, a nie liczba nauczycieli. Żeby rozwiać moją wątpliwość, zasianą mi przez panią przewodniczącą, posłużę się przykładem hipotetycznym. Mała gmina, grupa stażystów, jest trzech nauczycieli, jeden jest zatrudniony w wymiarze półtora etatu, dwóch po pół etatu. Do rachunku bierzemy dwa i pół etatu, czy dwa etaty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Jeżeli jest taka sytuacja, że jest półtora etatu i dwa razy po pół etatu, to dwa etaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselLechSprawka">Prosiłbym o porozumienie się, bo pani poseł Kopaczewska mówi, że dwa i pół etatu, a pani minister, że dwa etaty. Zgadzam się z panią minister, ale pani poseł Kopaczewska zgłaszała poprawkę. Być może coś innego miała na myśli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę, pan poseł Sprawka zakończył, odpowiada pani poseł Kopaczewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Mówimy o średniorocznej liczbie etatów, a więc o tym, ile mamy etatów w szkole. Nie o tym, ilu mamy zatrudnionych nauczycieli, tylko o tym, ile mamy etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy ta odpowiedź już satysfakcjonuje pana posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselLechSprawka">Nie, bo w dalszym ciągu jest sprzeczność opinii, między panią Kopaczewską a panią minister. Niejasna jest kwestia połowy etatu, a przy liczeniu struktury zatrudnienia na potrzeby obliczeń, jest to bardzo istotny rachunek, bo jeżeli policzymy dwa i pół etatu, to murowane jest, że, w większości przypadków, średnich nie będziemy osiągać nie tylko u stażystów, ale i u nauczycieli kontraktowych, u nauczycieli mianowanych i u nauczycieli dyplomowanych, szczególnie w tych samorządach, gdzie jest wysoki poziom godzin ponadwymiarowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję, panie pośle. Czy pani minister chce odpowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Poproszę panią dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiwMENUrszulaMartynowicz">Proszę państwa, nie możemy liczyć części etatu, tylko musimy dodawać części etatów tak, żebyśmy mieli informację o pełnych etatach, ponieważ średnie dla samorządów są liczone na etaty. I o to w tym artykule chodzi, żeby zapewnić, że średnie są liczone w stosunku do pełnych etatów. Tak musimy to liczyć. Średnią musimy liczyć na pełne etaty, a nie na części etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przyznam się, że przestałem rozumieć, choć wcześniej wydawało mi się, że rozumiem. Proszę, pan poseł Lech Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselLechSprawka">Pani dyrektor, konkretnie, do rachunku będziemy brali dwa i pół etatu, czy dwa etaty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorwMENUrszulaMartynowicz">Dwa etaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy pani dyrektor słyszała pytanie, na pewno?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorwMENUrszulaMartynowicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy pan poseł jest usatysfakcjonowany odpowiedzią pani dyrektor?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselLechSprawka">Odpowiedzią pani dyrektor jestem usatysfakcjonowany, jeżeli to są dwa etaty. Natomiast poprawkę zgłaszała pani poseł Kopaczewska. Pani poseł Kopaczewska mówi, że to jest dwa i pół etatu. Jeżeli brzmienie zapisu odpowiada rozumieniu pani poseł Kopaczewskiej, to znaczy, że poprawka zgłoszona przez panią poseł Kopaczewską jest błędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Musimy zamknąć tę dyskusję, bo ona chyba nic już nowego nie wprowadza. Bardzo proszę o ciszę. Rozmawiamy o art. 30a ust. 2. Proszę, pani poseł Zalewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAnnaZalewska">Państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo z ministerstwa. To jest bardzo istotny element, a problem, który właśnie się wyłonił, wynika z faktu zapisanego w ust. 7, to znaczy, że nie ma gotowego planu i gotowego rozporządzenia, w którym jednoznacznie wszystko byłoby określone.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselAnnaZalewska">Uważam, że nie możemy głosować ust. 2, jeżeli nie będzie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie pana posła Sprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuje bardzo. Czy mam powtórzyć pytanie? Czy odpowiedź będzie jednoznaczna? Czy innej odpowiedzi już nie będzie? Odpowie pani minister Szumilas, czy pani dyrektor?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę bardzo, pani dyrektor. Proszę wszystkich o uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorwMENUrszulaMartynowicz">Szanowni państwo, jeżeli ktoś jest zatrudniony w szkole, na etacie i ma jeszcze dodatkowe godziny, są to godziny ponadwymiarowe, których się, oczywiście, nie przelicza do tego wyliczenia. Mówimy tylko o etacie, nie bierzemy godzin ponadwymiarowych, absolutnie, do doliczania, do żadnych pełnych etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dobrze. Jeszcze pani poseł Domicela Kopaczewska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Pan poseł Sprawka powiedział o etacie i o pół etatu. To jest inny problem, niż taki, że jest nauczyciel zatrudniony na etat i ma godziny ponadwymiarowe. I tutaj, co do tego, jest pełne zrozumienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Pani poseł Wargocka, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselTeresaWargocka">Chciałam przypomnieć koleżankom i kolegom z Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży i przedstawicielom MEN, że państwo przedstawialiście nam symulację liczenia średnich wynagrodzeń, podczas jednego ze spotkań podkomisji. Z tego, co pamiętam, założyliście państwo przy tych wyliczeniach, że każdy nauczyciel realizuje średnio 4 godziny ponadwymiarowe. Wtedy są osiągane średnie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselTeresaWargocka">Jeżeli tamta prezentacja była zgodna ze stanem faktycznym, to nie można godzin ponadwymiarowych pominąć w wyliczaniu średniego wynagrodzenia, bo, tak jak powiedział pan poseł Sprawka, większość nauczycieli, zatrudnionych w pełnym wymiarze, nie osiągnie średnich wynagrodzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Debatujemy nad ust. 2. Czy są propozycje jego zmiany? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły ust. 2 Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do ust. 3 Czy do ust. 3 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły ust. 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do ust. 4 Czy do ust. 4 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły ust. 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do ust. 5 Czy do ust. 5 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły ust. 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.11" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły ust. 5.</u>
          <u xml:id="u-35.12" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do ust. 6. Czy do ust. 6 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.13" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły ust. 6. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.14" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły ust. 6.</u>
          <u xml:id="u-35.15" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Do ust. 7 pan poseł Lech Sprawka zgłosił poprawkę. Proszę o jej przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselLechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister, Wysokie Komisje. Zapis ust. 7 podkomisja przyjmowała prawie na stojąco i jedna sytuacja umknęła naszej uwadze. Mianowicie, zaproponowana została poprawka, została ona przyjęta i w porównaniu do wersji pierwotnej, określającej cztery zadania, jakie miało zawierać rozporządzenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, znikło czwarte zadanie, a mianowicie, sposób ustalania wysokości jednorazowego dodatku uzupełniającego. Uważam, że ten element jest ważny, że jego brak będzie rodzić pewne wątpliwości w samorządach. Skoro nie zrezygnowaliśmy z proponowanego przeze mnie sposobu ustalania kwoty różnicy, bo wydawało się, że jest to jasno opisane w ust. 2, to uważam, że na podobnej zasadzie, należy wrócić do pierwotnego zamiaru. Stąd też moja poprawka mówi o tym, żeby po pkt 3 dodać pkt 4 „sposób ustalenia wysokości jednorazowego dodatku uzupełniającego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby ustosunkować się do tej poprawki? Wydaje się ona uzasadniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, mam pewną wątpliwość. Z ust. 3 wynika, że kwota różnicy jest dzielona i wypłacana w formie jednorazowego dodatku. Brzmienie ust. 3 wskazywałoby, że wartość tej kwoty różnicy, która następnie jest dzielona i wypłacana w formie jednorazowego dodatku, jest tożsama z jednorazowym dodatkiem. Z tejże przyczyny wydaje się, że nie jest celowe wskazywanie w dwóch odrębnych punktach, że należy ustalać sposób ustalania kwoty, a następnie, sposób ustalania wysokości jednorazowego dodatku, skoro z ust. 3 wydaje się, że to są tożsame kwoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo proszę, pan wnioskodawca, poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselLechSprawka">Nie podzielam tego poglądu. Pragnę zwrócić uwagę, że ust. 3 mówi o ustaleniu kwoty różnicy w stosunku do wszystkich nauczycieli danej grupy awansu zawodowego. Natomiast ja mówię o ustaleniu wysokości dodatku uzupełniającego dla konkretnego nauczyciela, ponieważ nauczyciele będą się różnić, zgodnie z zasadą ustaloną w ust. 3, okresem zatrudnienia, poziomem kwalifikacji, a w ślad za tym, zaszeregowaniem zasadniczym. Stąd też, jak najbardziej, podtrzymuję swoją poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy pani minister chciałaby ustosunkować się do tego problemu? Zgłasza się jeszcze przedstawicielka Biura Legislacyjnego, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Mieliśmy drobne zastrzeżenia do sformułowania ust. 7, bo podkomisja redagowała go „na gorąco”. Proponowalibyśmy uzgodnioną ze stroną rządową poprawkę redakcyjną. Proponowalibyśmy, aby ust. 7 brzmiał następująco: „Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, sposób opracowywania sprawozdania, o którym mowa w ust. 4, w szczególności:</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#LegislatorUrszulaSek">1) sposób wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, o których mowa w art. 30 ust. 3,</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#LegislatorUrszulaSek">2) sposób ustalania średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli,</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#LegislatorUrszulaSek">3) sposób ustalania kwoty różnicy, o której mowa w ust. 2, a także wzór formularza sprawozdania, uwzględniając okres obowiązywania kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3, okresy zatrudnienia, w których nauczyciele nie są wliczani do średniorocznej struktury zatrudnienia, oraz zmiany wysokości wynagrodzeń i struktury zatrudnienia nauczycieli, wynikające z uzyskiwania przez nich kolejnych stopni awansu zawodowego.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy są zastrzeżenia do propozycji Biura Legislacyjnego? Nie słyszę. Natomiast cały czas mamy do rozpatrzenia poprawkę pana posła Sprawki. Czy przedstawiciele MEN chcieliby się ustosunkować do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Zgodnie z intencją Biura Legislacyjnego i naszych prawników uważamy, że nie jest konieczny pkt 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wygląda na to, że jednak jest konieczny, co było tu wyjaśniane. Proszę jeszcze raz przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Z naszej strony przyjmujemy wyjaśnienie pana posła Sprawki. Faktycznie, wydaje się, że, jeśli chodzi o konkretny dodatek dla konkretnego nauczyciela, to istotnie, nie jest to tożsame z kwotą różnicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">To my też przyjmujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Wobec tego poddam pod głosowanie poprawkę pana posła Sprawki.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki?</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Za 41 posłów. Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę jednogłośnie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do rozpatrzenia całego ustępu 7. Czy są uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły cały ust. 7, wraz z poprawką pana posła Sprawki. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły ust. 7, wraz z poprawką pana posła Sprawki.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do rozparzenia art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 2. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 2.</u>
          <u xml:id="u-48.8" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-48.9" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuwMENKrystynaSzumilas">Jeżeli chcemy, żeby ustawa weszła w życie przed 1 stycznia, to warto by zastanowić się nad skróceniem okresu wejścia w życie ustawy, bo, patrząc na kalendarz, może być kłopot. Nawet, jeżeli w tym roku ustawa zostanie podpisana przez prezydenta, do zapis, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, powoduje, że zacznie obowiązywać dopiero w przyszłym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy zapiszemy, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia? Nie mamy wyjścia, wobec tego przyjmiemy poprawkę. Proszę bardzo, pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorRadoslawRadoslawski">Musimy zwrócić uwagę, że ten zapis terminu również nie gwarantuje, że ustawa zostanie ogłoszona przed 31 grudnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Jednak na pewno zwiększa to szanse. Proponujemy zapis art. 3, że „Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia”. Czy do takiego zapisu są uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły zapis. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zapis art. 3, że ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania całości projektu ustawy. Kto jest za wnioskiem o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela wraz z poprawkami przyjętymi przez Komisje?</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę o wyniki. Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie, przy 42 głosach za, przyjęły wniosek o uchwalenie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proponujemy na posła sprawozdawcę panią poseł Domicelę Kopaczewską. Czy są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-52.6" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje proponują na sprawozdawcę panią poseł Domielę Kopaczewską. Sprzeciwu nie słyszę. Zatem pani poseł Domicela Kopaczewska będzie sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-52.7" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>