text_structure.xml
29.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Wprawdzie nie ma jeszcze wszystkich posłów, ale na sali obecne są reprezentacje wszystkich klubów. Sądzę, że za chwilę będziemy mieli już większość posłów. Ponieważ czasu mamy mało proponuję, abyśmy już rozpoczęli. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje uchwalenie planu pracy Komisji na okres od dnia 1 sierpnia 2009 roku do końca stycznia roku przyszłego. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Państwo posłowie otrzymali propozycję planu pracy. Oczywiście, poszczególne tematy i terminy posiedzeń zestawiono według zgłoszeń państwa posłów, a następnie zostały przyjęte przez prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">W prezydium Komisji przyjęliśmy pewną zasadę ze względu na to, iż mamy bardzo dużo sztywnych terminów posiedzeń związanych z ustawami bądź też z posiedzeniami, jak np. ocena pracy Rzecznika Praw Dziecka. To są tego typu posiedzenia, które Komisja i tak musi odbyć. W związku z tym, że mamy cztery stałe podkomisje, które pracują bardzo intensywnie, staraliśmy się zaproponować państwu, aby większość posiedzeń merytorycznych kierować do podkomisji. Dopiero po wypracowaniu przez podkomisję projektów dezyderatów, stanowisk bądź opinii, poszczególne tematy będą wprowadzane na posiedzenia plenarne. Sądzimy zresztą, że dyskusje na posiedzeniach podkomisji są może o tyle ciekawsze, że przychodzą na nie posłowie, którzy są do tego przygotowani i którzy są zainteresowani tą tematyką. Oczywiście, zainteresowani w sposób szczególny, bo wszyscy posłowie Komisji są zainteresowani, ale nie wszyscy w jednakowym stopniu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jeżeli państwo przyjmiecie propozycje prezydium i Komisja zatwierdzi samą zasadę, przedstawię w dalszej części posiedzenia tematy, które skierowaliśmy do podkomisji stałych z propozycją, aby Komisja zleciła podkomisjom przeprowadzenie posiedzeń. Podkomisje oczywiście pracują z własnej inicjatywy, ale Wysoka Komisja może zlecić podkomisji przeprowadzenie określonych posiedzeń. Wtedy byłoby to dla podkomisji obligatoryjne. Tyle, jeżeli chodzi o wyjaśnienia. Bardzo proszę o zabieranie głosu na temat planu pracy Komisji i o ewentualne wnoszenie uwag czy wniosków.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Bardzo proszę; pani poseł Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, potem pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Chciałam tylko się upewnić. Ponieważ kilkakrotnie już był przekładany wyjazd do Poznania razem z Komisją Kultury Środków Przekazu i wiem, że pewnie znowu nie będzie możliwy z powodu zbyt wysokich kosztów. Czy mam zarezerwować miejsce dla zespołu poselskiego? Czy taki wyjazd też trzeba wpisywać do planu pracy Komisji? Chodzi o to, aby zespół poselski, złożony ewentualnie także z posłów Komisji Kultury i Środków Przekazu, mógł pojechać do Poznania i zobaczyć jak wygląda edukacja kulturalna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Udzieliłem już głosu pani poseł Fabisiak, ale wcześniej chciałem tylko poinformować, że oczywiście do planu pracy Komisji musimy wpisać posiedzenie, które odbędzie się na miejscu w Warszawie. Do tego dodamy uwagę, że posiedzenie poprzedzone będzie wyjazdem poselskim do Poznania. To jest związane z tym, że na wyjazdowe posiedzenia Komisji, Marszałek Sejmu nie wyraża na ogół zgody. Bardzo proszę; pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję. Chodzi o temat zapisany w planie pod numerem 7 – „Informacja nt. Perspektyw i programu rozwoju oświaty polskiej za granicą i oświaty polonijnej na lata 2009-2011”. Proponowałabym, aby całościowo ująć ten temat, to znaczy nie ograniczyć się tylko do szkolnictwa na poziomie średnim, ale również zająć się szkolnictwem wyższym. Dla tego na posiedzenie należałoby zaprosić także przedstawicieli Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, od którego otrzymalibyśmy informację o dokonaniach naukowych tego szkolnictwa. Myślę, że byłoby to bardziej kompleksowe ujęcie tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy można prosić o większe skonkretyzowanie wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Tak. Informacja zapisana w pkt 7 jest prawidłowa, może tylko należałoby w nawiasie dodać (szkolnictwo na poziomie średnim i wyższym). Wtedy dojdzie cała sprawa wydziałów polonistyki na uczelniach, archiwaliów. Będzie to rozszerzenie planowanego tematu. Chodzi o kolejny pkt 7, posiedzenie we wrześniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Może pan przewodniczący Henryk Gołębiewski jeszcze wyjaśni problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Dziękuję. Na posiedzeniu prezydium Komisji analizowaliśmy te kwestie, jako że pkt 7 dotyczy perspektyw i programu rozwoju oświaty polskiej za granicą i oświaty polonijnej. Zawiadomienie znajduje się już w skrytkach poselskich. Program taki przygotowało Ministerstwo Edukacji Narodowej. Stąd wkomponowanie jeszcze do tego kwestii szkolnictwa wyższego może uczynić istotne „przeciążenie” tego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Może jeszcze uzupełnię wypowiedź pana przewodniczącego. To jest związane z ostatnim posiedzeniem naszej Komisji. Chodzi o reorganizację całego systemu kształcenia. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Panie przewodniczący. Naturalnie rozumiem wyjaśnienia panów. Analizowałam ten projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej. Przypomnę naszą wczorajszą dyskusję; pozostaje druga część zagadnienia. Nie otrzymaliśmy pełnej odpowiedzi, wiadomo jedynie, że planowana jest praca nad programem, a my chcieliśmy rozmawiać nie tylko o tym, co jest planowane, ale o efektach. Wczoraj po posiedzeniu Komisji rozmawiałam na ten temat z panią minister, stąd wiem, że będą podjęte pewne działania. Dlatego warto, aby Komisja poznała je.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Nasz plan jest tak strasznie „przeciążony”, że trudno jeszcze dołożyć kolejne posiedzenie. Stąd myślę, że trzeba dokonywać kondensacji pewnych tematów, o ile to jest możliwe. Może programem powinniśmy się zająć także na posiedzeniu podkomisji stałej w formie zlecenia, a potem efekty jej pracy przedstawić całej Komisji? Taka byłaby moja propozycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Ja zresztą chciałem właśnie to zaproponować pani poseł. Jeżeli pani poseł uważa, że temat ten powinien być zlecony podkomisji stałej, to bardzo proszę o krótkie sformułowanie tematu i jeśli państwo posłowie go zatwierdzą, dopiszemy do listy tematów zleconych. Oczywiście, podkomisja sama może się tym zająć z własnej inicjatywy. Dziękuję bardzo. Proszę o dalsze uwagi do planu pracy. Proszę; pani poseł Teresa Wargocka.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselTeresaWargocka">Na październik mamy zaplanowany duży blok tematyczny pod nazwą „Edukacja a rynek pracy”. Mam nadzieję, że zespół powołany przez panią minister do opracowania koncepcji szkolnictwa zawodowego kończy swoją pracę. Takie przynajmniej były plany. Chciałabym poszerzyć ten blok o dodatkowy punkt „Koncepcja reformy szkolnictwa zawodowego do 2011 roku”.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselTeresaWargocka">Druga moja propozycja byłaby następująca. Taka była konkluzja posiedzenia Komisji poświęconego przygotowaniu systemu do matury z matematyki. Proponuję, abyśmy późną jesienią spróbowali jeszcze raz spojrzeć na stan przygotowań. Były również zapowiedzi pilotażu tego egzaminu. Proponuję, aby w listopadzie poprosić Centralną Komisję Egzaminacyjną o zreferowanie nam stanu przygotowań systemu oświaty do egzaminu maturalnego z matematyki. Chodzi przede wszystkim o wyniki pilotażu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze zbieżnymi tematami w bloku tematycznym dotyczącym edukacji i rynku pracy. W punkcie 11 połączyliśmy już i tak kilka propozycji tematycznych. Posiedzenie to jest przewidziane w październiku. Gdyby pani poseł była uprzejma bardziej sprecyzować swoją propozycję, to byśmy dodatkowo uzupełnili ten punkt i poddali go pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Proponuję również, aby pani poseł sprecyzowała swoją drugą propozycję i byśmy ten temat dopisali do zleconych posiedzeń podkomisji. Przy czym przyjmujemy założenie, że nie jest wykluczone, że temat ten wróci do Komisji w momencie, kiedy będzie już opracowany określony dezyderat. Bardzo proszę o przedstawienie swoich propozycji na piśmie, aby panie z sekretariatu Komisji mogły to włączyć do planu pracy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są jeszcze jakieś uwagi lub propozycje? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliMichalinaRusin">Panie przewodniczący. Być może jest to spowodowane natłokiem spraw i tematów, którymi zajmuje się Komisja, ale w planie pracy Komisji nie znalazły się pewne tematy, które proponowaliśmy państwu. Chodzi o tematy będące przedmiotem kontroli i zakończyły się już sporządzeniem informacji. Pierwszy to organizacja i finansowanie kształcenia specjalnego drugi – funkcjonowanie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Państwo byliście uprzejmi uwzględnić dwa tematy do planu pracy, przy czym jeden z nich to informacja o wynikach kontroli kształcenia osób dorosłych na tle potrzeb rynku pracy. Drugi temat zaplanowany już na listopad, to funkcjonowania zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliMichalinaRusin">Chciałabym zapytać czy temat związany z organizacją i funkcjonowaniem kształcenia specjalnego jest odłożony na później?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Może poproszę pana przewodniczącego Henryka Gołębiewskiego o komentarz do tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Dziękuję bardzo. Otóż plan pracy Komisji jest bardzo napięty. Analizowaliśmy wiele propozycji, dla których zabrakło miejsca. Jeżeli mogę coś zaproponować nie rozwijając szerzej tej kwestii, to proponowałbym, by do pozycji 12 kiedy będziemy rozpatrywać informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli funkcjonowania zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, wprowadzić temat, który pani reprezentująca NIK była uprzejma zgłosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy o to chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKMichalinaRusin">Tak, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jeżeli można również prosić panią o krótką notatkę, aby nam sprawa nie umknęła i znalazła się w planie pracy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Mam jeszcze pytanie do pani poseł Kozłowskiej-Rajewicz. Czy w planie pracy jest temat, o którym pani mówiła, gdyż w tej chwili nie jestem w stanie tego stwierdzić?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Nie ma tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czyli trzeba go uwzględnić w planie. Wobec tego bardzo proszę panią poseł o konkretną propozycję, bo musimy całość planu poddać pod głosowanie. Może to być na razie propozycja nie do końca sprecyzowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Proponuję, aby zespół poselski przeprowadził wizytację w Poznaniu w dniach od 21 do 24 września do kilku szkół o profilu artystycznym. Natomiast proponuję wpisanie do planu pracy Komisji na październik takiego posiedzenia, być może wspólnego z Komisją Kultury i Środków Przekazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Już odpowiadam pani poseł. Taką propozycję zgłosiliśmy w tym półroczu i Komisja Kultury i Środków Przekazu po prostu odmówiła nam odbycia wspólnego posiedzenia. W związku z tym możemy jedynie zaplanować posiedzenie naszej Komisji. Rozumiem, że pani poseł proponuje, aby w październiku odbyło się posiedzenie Komisji na temat ogólnie rzecz biorąc edukacji kulturalnej. Posiedzenie to będzie poprzedzone we wrześniu wyjazdem zespołu poselskiego do Poznania. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pani poseł Domicela Kopaczewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselDomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mam propozycję dla pani poseł Wargockiej, która zgłosiła do planu pracy istotny temat. Chodziło o informację o stanie przygotowań do egzaminu maturalnego z matematyki. Ten temat rozpatrywaliśmy podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw jakości kształcenia i wychowania. W tym roku wstępnie mówiliśmy o tym, jakie działania podejmowały w tej sprawie Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne. Pani poseł Wargocka, mam nadzieję, potwierdzi, że tego typu rozmowy na posiedzeniach podkomisji są bardzo merytoryczne i dogłębne. Myślę, że moglibyśmy potem Komisji przedstawić informację w tej sprawie. Szczególnie, że jak powiedział pan przewodniczący, mamy bardzo napięty plan spotkań Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję. Rozumiem, że pani poseł Teresa Wargocka przyjęła to wyjaśnienie?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselTeresaWargocka">To wszystko oczywiście się zgadza. Myślę, że Komisja powinna zdecydować, czy chce się zająć tym tematem w pełnym składzie naszej Komisji. Pozostawiam to do rozstrzygnięcia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Za chwilę będziemy głosowali plan pracy, który będzie uwzględniał zlecenie podkomisji stałej tej tematyki. Natomiast bardzo proszę panią poseł o sprecyzowanie tematu i przekazanie go do sekretariatu Komisji. Widzę, że pani poseł już to zrobiła. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Sądzę, że na tym wyczerpaliśmy wszystkie uwagi do planu pracy. Następują korekty, a raczej uzupełnienia, w dwóch punktach. Może nie będę odczytywał tych tematów, bo wszystko jest sprecyzowane na piśmie i znajduje się w sekretariacie Komisji, a państwo posłowie tego przed chwilą wysłuchali. Dochodzi jeden punkt w październiku, mianowicie posiedzenie Komisji na temat edukacji kulturalnej.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy z takimi poprawkami i uwagami plan pracy może być przyjęty? Uwag nie ma. Czy są sprzeciwy wobec przyjęcia planu pracy z poprawkami i uzupełnieniami? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że plan pracy Komisji na okres od dnia 1 sierpnia 2009 roku do dnia 31 stycznia 2010 roku z poprawkami i uzupełnieniami został przyjęty. W związku z tym proszę o przyjęcie zlecenia dla podkomisji stałych. Może odczytam, o jakie tematy chodzi.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jeśli chodzi o podkomisję stałą do spraw jakości kształcenia i wychowania, to będą dwa posiedzenia. Pierwsze: „Rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli organizacji i finansowania kształcenia specjalnego wraz ze stanowiskiem Ministra Edukacji Narodowej”. I drugie posiedzenie: „Informacja na temat wychowania patriotycznego w polskich szkołach” oraz w pkt II – „Informacja na temat działań zmierzających do poprawy jakości i dostępności podręczników szkolnych”.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">To są tematy, które były zgłoszone przez państwa posłów i które prezydium proponuje, aby je rozpatrzyła podkomisja stała. Czy są sprzeciwy wobec tych tematów? Nie ma. Dochodzi jeszcze dodatkowy temat zgłoszony przez panią poseł Wargocką. Czyli trzy tematy byłyby zlecone podkomisji ds. jakości kształcenia i wychowania. Szkolnictwo zagraniczne poszłoby do podkomisji ds. szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Podkomisja stała ds. ekonomiki edukacji i nauki dostała tylko jeden zgłoszony temat: „Wykorzystanie środków strukturalnych na naukę i szkolnictwo wyższe w Polsce w latach 2008-2009”. Ta podkomisja ma ponadto wiele zadań wynikających z budżetu. Czy tutaj są sprzeciwy? Nie ma. Rozumiem, że Komisja przyjęła to zlecenie.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Podkomisja stała ds. młodzieży ma zaplanowane dwa posiedzenia. Jedno nt. działań Ministra Edukacji Narodowej na rzecz zapobiegania i przeciwdziałania negatywnym skutkom braku lub niedostatecznej opieki nad dzieckiem ze strony rodziców, w związku z ich emigracją zarobkową. I drugi temat – „Ochrona praw dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w dostępie do edukacji zgodnej z indywidualnymi potrzebami i predyspozycjami”. I trzeci temat – „Polityka młodzieżowa Unii Europejskiej – aktywizacja młodzieży do włączania się w działalność różnych organizacji (kluby, partie polityczne, organizacje pozarządowe, wolontariat). I podtematy – „Kształcenie postaw obywatelskich, edukacja międzykulturowa i nieformalna” oraz „Zwiększenie dostępu do znajomości języków obcych”.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Takie trzy tematy zostały zgłoszone i które prezydium proponuje przekazać do podkomisji stałej ds. młodzieży. Czy są uwagi lub sprzeciw? Proszę bardzo; pani poseł Fabisiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Nie jest to sprzeciw z mojej strony, ale propozycja, aby punkt drugi poszerzyć o dostęp do edukacji i sportu. Wczoraj o tym mówiliśmy podczas posiedzenia Komisji i to jest już w programie. Byłoby to naturalne rozszerzenie tego punktu; byśmy wspólnie opracowali te dwa tematy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy pani poseł proponuje, aby to wyłączyć z tego zlecenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Nie, jedynie dodać. Chodzi o dostęp do edukacji i sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Znakomicie. Pkt 2 byłby z uzupełnieniem o sport. I w tej formie byśmy ten punkt przyjęli.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Wreszcie czwarta podkomisja stała ds. nauki i szkolnictwa wyższego. Przepraszam, przeoczyłem jeszcze jeden temat podkomisji stałej ds. młodzieży. Chodzi o posiedzenie na temat: „Kampanie edukacyjne związane z przeciwdziałaniem narkomanii i alkoholizmowi wśród dzieci i młodzieży, która jeszcze nie osiągnęła pełnoletności”. To jest źle sformułowane, ale zrozumiałe. I drugi temat na tym posiedzeniu – „Zwiększenie kontroli dyskotek, pubów, klubów młodzieżowych poprzez zaangażowanie władz lokalnych”. „Podjęcie badań środowiska wiejskiego”. Ten temat też został zgłoszony i proponujemy go przekazać do podkomisji stałej ds. młodzieży. Sprzeciwu nie ma, uwag nie ma. Rozumiem, że Wysoka Komisja przyjęła tę propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">I ostatnia podkomisja stała ds. nauki i szkolnictwa wyższego. Tutaj są zgłoszone trzy tematy i czwarty zgłosiła pani poseł Fabisiak. Pierwszy – „Model funkcjonowania państwowych agencji finansujących badania naukowe w innych krajach w kontekście projektu ustawy o Narodowym Centrum Nauki”. To jest propozycja zgłoszona przez ministerstwo. Proponujemy, aby też to rozpatrzyła podkomisja stała ds. nauki i szkolnictwa wyższego. Drugi punkt – „Studia obcokrajowców i osób polskiego pochodzenia na polskich uczelniach”. I punkt trzeci – „Uniwersytety III wieku – cel i sposób funkcjonowania; ramy prawne”.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Do tego dochodzi czwarty temat zgłoszony przez panią poseł JoannęFabisiak. Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Rozumiem, że po wakacjach, pod koniec roku, należy oczekiwać projektu ustawy nowelizującej – Prawo o szkolnictwie wyższym. W planach pracy zarówno Komisji jak i podkomisji stałej ten fakt należy uwzględnić. Jak sądzę, będzie to duża nowelizacja, jeżeli nawet nie nowa ustawa, która będzie wymagała jednak kilku posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Zdecydowanie tak. Obecnie sytuacja wygląda tak, że wprawdzie oficjalnie nie otrzymaliśmy jeszcze założeń tego projektu z ministerstwa, natomiast do Komisji wpływa wiele opinii na ten temat. Te opinie pozwoliłem sobie skierować do pani poseł. Sądzę, że potrzebne będzie posiedzenie merytoryczne Komisji na ten temat. Czy pani poseł sugeruje, aby ten temat wstawić do zobowiązań podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Myślę, że takie posiedzenie, które zajęłoby się prezentacją założeń nowej ustawy i ewentualnie wniosków płynących z szerokich konsultacji, byłoby bardzo wskazane.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję. Rozumiem, że z tym uzupełnieniem byłoby pięć tematów dla podkomisji ds. nauki i szkolnictwa wyższego. Poseł Artur Górski; bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselArturGorski">W nawiązaniu do dyskusji, która przed chwilą się toczyła, chcę spytać, czy dobrze zrozumiałem. Czy byśmy mówili o założeniach, a nie o samej ustawie? Moim zdaniem, najpierw powinniśmy zakończyć cały pakiet reformowania nauki, czyli prace nad ustawą o Polskiej Akademii Nauk. Podejrzewam, że prace nad tym projektem rozpoczną się de facto na początku września. Rozumiem, że przyjęte wczoraj stanowisko podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego trafi do Komisji, która się do niego odniesie. To by oznaczało, że najwcześniej na początku września możemy się zająć projektem ustawy o Polskiej Akademii Nauk, co nam prawdopodobnie zajmie miesiąc albo dwa miesiące.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselArturGorski">Rozumiem, że dopiero po zamknięciu prac nad całym pakietem nauki i szkolnictwa wyższego będziemy mogli zająć się ustawą o reformie szkolnictwa wyższego, czyli późną jesienią. Przypominam, że w innych ustawach znajdują się pewne kwestie wymagające doszlifowania. Chciałbym, żeby to co powiedziałem zostało potwierdzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to przedstawię członkom Komisji jak wygląda harmonogram. Uważam, żeby nie tracić czasu, jeśli chodzi o nowelę czy o nową ustawę dotyczącą Polskiej Akademii Nauk, to proponowałabym, abyśmy po wakacjach na pierwszym posiedzeniu, czyli jeszcze sierpniowym, zwyczajowo przeprowadzili ogólną dyskusję na temat całości projektu. To się świetnie wpisze również we wnioski, które będą zgłoszone przez podkomisję stałą, a w ten sposób nie stracimy tego jednego tygodnia. Następnie, sądzę że już we wrześniu, odbylibyśmy sześć posiedzeń Komisji, a to jest możliwe, i w ten sposób skończyć prace nad ustawą o Polskiej Akademii Nauk. Mielibyśmy dwa posiedzenia „czyszczące”, przepraszam za kolokwializm, czyli uzupełniające to wszystko, co odłożyliśmy w poprzednich projektach. I tak jak zaplanowaliśmy w listopadzie mielibyśmy ten temat już na posiedzeniach plenarnych naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Kiedy wpłynie projekt rządowy ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, tego nie wiemy. Natomiast nasza propozycja dotyczy przeprowadzenia jednego posiedzenia, które poświęcone byłoby założeniom do tego projektu i dyskusji, która się toczy w środowisku. I to nie koliduje w żaden sposób z pracami nad innymi projektami.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że pan poseł Górski też przyjmuje tego typu propozycje. Ja zresztą bym sugerował, choć nie było to uzgadniane w żaden sposób, aby cztery ustawy, które już są prawie zakończone, zostały wyłączone i aby kontynuować prace w Komisji. Natomiast projekt ustawy o Polskiej Akademii Nauk można traktować jako odrębny.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Nie ma żadnych przeciwwskazań.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że przyjmujemy propozycję pani poseł Łybackiej wraz z propozycjami, które były przygotowane przez prezydium. Tym samym blok tematów dotyczących nauki i szkolnictwa wyższego podkomisja stała będzie rozpatrywała w pięciu punktach. Sprzeciwu nie ma. Rozumiem, że tym samym przyjęliśmy cały plan pracy Komisji oraz uzupełniający dokument, to znaczy zlecenie dla podkomisji stałych tematów, które będą przez nie rozpatrywane. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Przepraszam, panie przewodniczący, ale chciałabym pewną rzecz zasygnalizować. Nie musimy tego włączać do planu pracy. Sygnalizuję, że parlament studentów prosi o to, aby jedno z posiedzeń podkomisji było poświęcone temu parlamentowi, a w szczególności instytucji Rzecznika Studentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję uprzejmie. To w niczym nie przeszkadza. Rozumiem, że to jest poza inicjatywami Komisji. To jest zobowiązanie, które Komisja zleca podkomisjom. A niezależnie od tego każda podkomisja pracuje samodzielnie i może rozpatrywać własne inicjatywy, podobnie jak wiele innych spraw.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji do przejrzenia. Przypominam również, że jeszcze dzisiaj o godzinie 11.00 mamy dodatkowe posiedzenie Komisji wspólnie jeszcze z dwoma innymi komisjami, na temat poprawek Senatu do ustawy o praktykach absolwenckich.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>