text_structure.xml 23.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam panią minister Krystynę Szumilas, która wraz ze współpracownikami reprezentuje Ministerstwo Edukacji Narodowej. Witam panią minister Prawelską-Skrzypek, reprezentującą Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witam wszystkich gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (druk nr 1783) i poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk nr 1938). Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Serdecznie witam pana senatora Rockiego, który gości na naszym dzisiejszym posiedzeniu. Proszę pana posła Artura Górskiego, przewodniczącego podkomisji nadzwyczajnej, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselArturGorski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W dniu 17 czerwca br. odbyło się posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Podczas tego posiedzenia zostały przyjęte poprawki, nadające nowe brzmienie przepisom, które wprowadzają możliwość udzielania pomocy stypendialnej studentom zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i inne podmioty.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselArturGorski">Do projektu ustawy zostały także wprowadzone dwie poprawki nieco innej natury. Pierwsza poprawka mówi o tym, że do dnia 30 czerwca 2012 r. nazwy uczelni zostaną dostosowane do wymagań określonych w art. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym. Nie będę w tej chwili tego rozwijał.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselArturGorski">Druga poprawka mówi o tym, że minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego może – w drodze rozporządzenia – na wniosek organu prowadzącego włączyć do uczelni wyższej: publiczną szkołę pomaturalną, kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych albo kolegium pracowników służb społecznych,.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselArturGorski">Podczas dyskusji, jaka odbyła się na posiedzeniu podkomisji, ta ostatnia poprawka wzbudziła spore kontrowersje. Były w tej kwestii nieco rozbieżne stanowiska Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Finansów. Do dzisiejszego posiedzenia Komisji te sprawy miały być wyjaśnione, a rząd miał zająć w tej sprawie jednoznaczne stanowisko. W międzyczasie do pana przewodniczącego, jak też do członków Komisji ze strony stowarzyszenia kolegiów wpłynęły pewne propozycje zmian treści tej poprawki, którą już przyjęliśmy. W związku z tym jest sugestia, abyśmy w podkomisji jeszcze raz spokojnie pochylili się nad zapisami dotyczącymi art. 261a, abyśmy mogli przyjrzeć się pewnym propozycjom, które pojawiły się ze strony zainteresowanych. Te wszystkie wątpliwości, które pojawiały się na posiedzeniu podkomisji, ostatecznie zostałyby wyjaśnione. W tej chwili – wiedząc, że zgłaszający się pan poseł ma pewne propozycje w tym względzie – pozwolę sobie zakończyć moje krótkie sprawozdanie. Panie przewodniczący, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pan poseł Kuriata, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanKuriata">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie minister, szanowni państwo, Wysoka Komisja, bardzo się cieszę, że pan przewodniczący Górski poruszył właśnie tę sprawę. Rzeczywiście projekt zawiera w sobie dwa elementy i dlatego też nasza wypowiedź poselska będzie dwuczęściowa. Powiem o części kolegialnej, pani poseł Agnieszka Rajewicz powie o sprawach finansowych. Proponujmy, aby zmiany ponownie stały się przedmiotem prac podkomisji. Jak powiedziano, wiele elementów wymaga dyskusji i wymaga dopracowania. Chcielibyśmy również, aby strona społeczna pełniej niż do tej pory uczestniczyła w dyskusji. To jest powód, dla którego chcielibyśmy, aby przedmiot losów kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych, kolegiów pracowników służb społecznych był ponownie przedmiotem prac podkomisji. Teraz jeszcze poseł Agnieszka Rajewicz uzupełni moją wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani poseł, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Panie przewodniczący, panie minister, chciałam poprzeć wnioski poprzedników. Uważam, że to sprawozdanie powinno wrócić do podkomisji i być rozpatrzone bardziej szczegółowo. Dodatkowe argumenty są takie, że w tej chwili podkomisja stała do spraw nauki i szkolnictwa wyższego rozpatruje cały pakiet ustaw dotyczących finansowania nauki. Wydaje mi się, że rozstrzygnięcia, które z kolei zależą od spraw rozpatrywanych przez Komisję Finansów Publicznych, są konieczne do tego, żeby podejmować decyzje także w sprawie przepisów zgłoszonych w tym przedłożeniu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Druga sprawa dotyczy stypendiów. Obawiam się, że konieczne uzupełnienia, które się tutaj pojawiają, nie wyczerpują wszystkich problemów i wniosków z tym związanych, które w ciągu ostatnich miesięcy pojawiały podczas prac Komisji, a dotyczyły stypendiów. Wydaje się, że warto trochę więcej czasu poświęcić na to, żeby przy okazji rozwiązać całościowo ten problem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pani poseł Łybacka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Bardzo dziękuję. Tak naprawdę są dwa bloki zagadnień, które ten projekt ustawy zawiera. Oba są bardzo ważne, acz nie do końca można się z nimi zgodzić. Sprawa pierwsza dotyczy generalnie pomocy dla studentów i to zarówno pomocy socjalnej, której udzielanie w tej propozycji ustawy rozszerza się na podmioty mogące ją świadczyć, jak również stypendiów za wyniki w nauce. Istotnie wymaga to uzupełnienia. Mam prośbę do pani minister o zapoznanie się ze stenogramem z wczorajszego posiedzenia Komisji, kiedy bardzo wyraźnie wskazywaliśmy na to, że zmniejszenie o 20% liczby studentów pobierających stypendium socjalne jest wysoce niepokojące. Nie jest to bowiem wynikiem poprawy sytuacji materialnej tychże studentów, a jedynie wynikiem niewaloryzowania progów uprawniających studentów do ubiegania się o stypendium socjalne. Niewątpliwie ta ustawa musi być poszerzona o ten element.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Jeśli chodzi o kolegia nauczycielskie, to proponowane tu rozwiązanie jest z gruntu nieracjonalne i to co najmniej z dwóch powodów, bo innych nie będę wymieniać. Po pierwsze, jeżeli niezbyt dobrze sytuowany młody człowiek, pochodzący z rodziny o niezbyt dobrej sytuacji materialnej, ma podjąć decyzję o liczbie lat edukacji na poziomie akademickim, to – oczywiście – znacznie łatwiej podejmie ją wtedy, kiedy będzie mógł to robić w paru krokach, również po to, aby od pewnego momentu współfinansować swoje studia, aby na siebie zarabiać. Tak naprawdę projekt proponuje głównie wchłonięcie innych placówek przez pełne uczelnie akademickie. Niestety, podjęcie decyzji o studiach uniwersyteckich spowoduje brak dostępu do studiów językowych – tak bardzo potrzebnych systemowi edukacji – dla znakomitej części młodych ludzi.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrystynaLybacka">I sprawa druga. Tegoroczne wyniki egzaminów z języków obcych, pisane przez gimnazjalistów, bardzo wyraźnie wskazują na ogromne dysproporcje i różnicę poziomów pomiędzy gimnazjalistami z dużych miast i gimnazjalistami z miast odległych od ośrodków akademickich. Tak naprawdę nie jest to wina szkół, tylko niedoboru nauczycieli, którzy są przygotowani do pracy językowej, albowiem płace w oświacie długo jeszcze nie będą konkurencyjne wobec możliwości, jakie stwarzają filologom duże miasta, a więc szkoły prywatne i wszelkiego rodzaju tłumaczenia. W związku z tym jest niezwykle ważne, aby nauczyciele, którzy chcą podjąć dodatkowy wysiłek i trud zdobycia uprawnień do nauczania poprzez studia podyplomowe czy drugi kierunek w kolegium nauczycielskim, mogli to zrobić. Z tego też względu bardzo popieram wniosek o to, aby to sprawozdanie podkomisji ponownie trafiło do podkomisji, aby te dwa elementy zostały w podkomisji wnikliwie rozpatrzone i ponownie nam przedstawione. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pan poseł Sprawka, a potem pan poseł Wojtkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselLechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo, nie ukrywam, że zabieram głos trochę poirytowany dlatego, że problematyka pierwotna dotyczyła tylko i wyłącznie rozstrzygnięcia problemu, czy samorządy terytorialne mogą – mówiąc skrótem – fundować stypendia. Przypomnę rodowód problemu. Otóż wojewoda lubelski z zupełnie innego powodu uchylił w trybie nadzoru uchwałę rady miasta przyznającą stypendia studentom. Chodziło o problem, czy można przyznać stypendium studentowi spoza gminy. Ponieważ rada miasta nie uchyliła uchwały i sprzeciwiła się rozstrzygnięciu nadzorczemu, wojewoda zaskarżył uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie ustosunkował się do tego problemu, ale stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do tego, żeby jednostki samorządu terytorialnego przyznawały stypendia studentom, ponieważ nie jest to zadanie własne gminy. To, co wyszło z Komisji „Przyjazne Państwo”, miało rozwiązać ten problem.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselLechSprawka">Dlatego powiem szczerze, że z wielkim zdumieniem przeczytałem sprawozdanie podkomisji, w którym znalazła się poprawka nr 8, mówiąca o przekazywaniu kolegiów, studiów pomaturalnych, itd. To jest materia ustawy o systemie oświaty. Jest tam procedura przekazywania, która oczywiście nie daje takiej możliwości przy obecnych standardach. Jeżeli rzeczywiście byłaby taka intencja – ale byłby to temat na zupełnie odrębną dyskusję – to należałoby zmieniać ustawę o systemie oświaty. Oczywiście, w ślad za tym należałoby dokonać jakiejś tam poprawki w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym. Rozumiem, że intencją jest, żeby to uczelnia stała się organem prowadzącym szkoły przejmowane od organów prowadzących, jakimi są jednostki samorządu terytorialnego. Uczelnia może być organem prowadzącym i może założyć taką szkołę, jeżeli oczywiście ma to zapisane w swoim statucie. Póki co nie ma procedury umożliwiającej przekazanie bez procesu likwidacji. Można to rozważyć, ale uważam, że nie powinno się tego robić przy nowelizacji ustawy, która miałaby regulować problem stypendiów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselLechSprawka">Proszę państwa, mam ostatnią uwagę. W tej chwili mówię to na przykładzie Lublina. W wyniku tej sytuacji powstał paradoks, że rada miasta nie może dawać stypendiów, natomiast marszałek może. Takiej uchwały nadzór wojewody – że tak powiem – się nie czepił, bo nie było tego problemu. Chodzi o to, żeby problem stypendiów uregulować jak najszybciej, a najlepiej tak, żebyśmy zamknęli sprawę przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego. Włączanie dodatkowej problematyki opóźni sprawę, bo teraz projekt ma być odesłany do podkomisji. Mam prośbę i wniosek do podkomisji. Niech zajmie się tylko i wyłącznie problemem stypendiów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo, panie pośle. Chcę tylko wyjaśnić, że ma pan rację, jeżeli chodzi o komisyjny projekt ustawy. Natomiast drugi projekt ustawy, tj. poselski, obejmuje cały szereg innych zagadnień. Obydwa projekty, które w pewnej części są zbieżne – właśnie w części dotyczącej stypendiów – zostały skierowane do tej samej podkomisji decyzją Wysokiej Komisji. Stąd ta problematyka po prostu jest szersza. Oczywiście rozumiem, że głos pana posła będzie wzięty pod uwagę przez członków podkomisji. Zgłaszał się jeszcze pan poseł Wojtkowski, a za chwilę głos zabierze pan przewodniczący Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekWojtkowski">Panie przewodniczący, szanowne panie minister, w związku z tym, że pojawiło się kilka nowych propozycji dotyczących omawianego projektu, wnoszę również o dokonanie zmian w podkomisji. Pragnę wycofać swoją osobę oraz osobę posła Tomasza Kuleszy z udziału w pracach tej podkomisji. Na te miejsca pragnę zgłosić posłów: Renatę  Butryn, Piotra Waśkę i Jana Kuriatę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Pan poseł Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselArturGorski">Najpierw chciałbym zgłosić wniosek związany z tym, co powiedział mój przedmówca. W tej sytuacji nasza podkomisja musiałaby zmienić liczbę członków. Nie jest to tylko czysta wymiana nazwisk, bo pan poseł zgłasza więcej osób niż ich wycofał. W związku z tym Komisja na pewno musiałaby rozstrzygnąć kwestię liczebności podkomisji, a z tego wynika, że należałoby dać szansę także drugiemu największemu klubowi, aby ewentualnie powiększył skład podkomisji o jakąś osobę.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselArturGorski">Niemniej chciałbym się jeszcze odnieść do wypowiedzi pana posła Lecha Sprawki. Pan przewodniczący częściowo wyjaśnił to zagadnienie. Muszę się szczerze przyznać do tego, że na posiedzeniu podkomisji miałem poważne wątpliwości co do tej poprawki. Można powiedzieć, że była ona „wrzutką” do problematyki, którą się zajmowaliśmy. Zarówno brak stanowiska rządu w tej sprawie, jak i liczne wątpliwości, które pojawiały się w dyskusji, zapowiadały problemy. Wszystko to zapowiadało, że z tą poprawką będzie jeszcze jakiś kłopot, którego się po prostu tutaj nie rozwiąże.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselArturGorski">W związku z rozbieżnościami między stanowiskami MF a MNiSW chcę powiedzieć, że na posiedzeniu podkomisji powiedziano bardzo wyraźnie, że jako Komisja zajmiemy się tym sprawozdaniem i tym projektem wtedy, gdy będzie wypracowane stanowisko rządu. Dlatego, jeżeli projekt wraca do podkomisji, co popieram, to jednak prosiłbym o to, aby było oficjalne stanowisko rządu – albo porozumienie pomiędzy obydwoma tymi resortami, albo między nimi a resortem oświaty, bo tą sprawą zainteresowany jest również resort oświaty. W związku z tym myślę, że dopiero mając stanowisko rządu, będziemy mogli rzeczywiście pracować precyzyjnie i uchwalić dobry projekt.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselArturGorski">Oczywiście, pozostaje problem, o którym mówił pan poseł Sprawka. To sprawozdanie jako projekt powinno być przyjęte jak najszybciej, żeby przepisy mogły funkcjonować od nowego roku akademickiego. Na pewno nasze prace powinny być w lipcu zakończone. Chodzi mi o prace sejmowo-senackie nad projektem, które powinny zakończyć się najpóźniej w lipcu, ale nie wiem, czy jest to możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Za chwilę te wnioski będę poddawał pod głosowanie. Czy pani minister Szumilas albo pani minister Prawelska-Skrzypek chcą wyrazić swoją opinię? Bardzo proszę, pani minister Szumilas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKrystynaSzumilas">Dziękuję, panie przewodniczący. Krótko tylko parę słów wyjaśnienia, jeżeli chodzi o sprawę kolegiów nauczycielskich. Po pierwsze, na posiedzeniu podkomisji rozpatrywano dwa projekty ustaw. Oba te projekty były projektami poselskimi. Również sprawa kolegiów była sprawą, która znajdowała się w propozycji projektu poselskiego i do tego projektu rząd przygotowuje stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejKrystynaSzumilas">Chciałam odpowiedzieć na pytania i wątpliwości pana posła Sprawki. Otóż w tej chwili w ustawie o systemie oświaty nie ma przepisu pozwalającego na przekazanie kolegium uczelni wyższej. Nie ma takiego rozwiązania również w ustawie o szkolnictwie wyższym. Nie ma konieczności nowelizacji ustawy o systemie oświaty, jeżeli wpisalibyśmy możliwość rozwiązania tego problemu w ustawie o szkolnictwie wyższym. Propozycja poselska zmierza tylko do tego, aby w ogóle było możliwe przekazanie kolegiów czy włączenie kolegiów w strukturę uczelni wyższych bez konieczności ich likwidowania. Dzisiaj sytuacja prawna jest taka, że trzeba zlikwidować funkcjonujące kolegium i utworzyć wydział, kierunek na uczelni wyższej czy uczelni zawodowej. Stąd właśnie rząd przychylnie spojrzał na tę poprawkę poselską, która otwiera drzwi dla kolegiów, dając możliwość dobrowolnego przekształcenia się i włączenia w strukturę uczelni wyższych. To tylko tyle gwoli wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jeszcze pani minister Prawelska-Skrzypek. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoGrazynaPrawelskaSkrzypek">Może jeszcze tylko dodam, na jakim etapie jesteśmy, jeżeli chodzi o stanowisko rządu do projektu ustawy. Jesteśmy po uzgodnieniach międzyresortowych. Natomiast projekt stanowiska rządu nie był jeszcze rozpatrywany przez komitet stały Rady Ministrów. Uzgodnienia zostały już tam skierowane, ale bez tego nie możemy przedstawić stanowiska. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję uprzejmie. Wobec wyczerpania dyskusji na ten temat przede wszystkim chciałbym rozstrzygnąć zgłoszone wnioski. Pierwszy wniosek jest taki, aby sprawozdanie zostało ponownie przekazane podkomisji nadzwyczajnej w celu dalszych prac i dopracowania tych problemów, które były tutaj poruszane.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy w tej sprawie są głosy sprzeciwu? Ponieważ widziałem, że jest jednomyślność, więc pytam, czy są sprzeciwy.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Sprzeciwów nie ma. W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła ten wniosek i ponownie skierowała projekt do podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Drugi wniosek dotyczy zmiany składu osobowego podkomisji, ewentualnie zmiany liczebności podkomisji. W związku z tym w pierwszej kolejności chciałbym zapytać Wysoką Komisję, czy jest zgoda na rozszerzenie składu podkomisji – oczywiście – przy zachowaniu parytetu, o czym wspominał pan przewodniczący Górski. Oznaczałoby to rozszerzenie składu podkomisji, która obecnie jest pięcioosobowa, do siedmiu osób i uzupełnienie składu tej podkomisji w celu zachowania parytetu. Skład Komisji zostałby poszerzony o jedną osobę z Prawa i Sprawiedliwości oraz jedną osobę z Platformy Obywatelskiej. Czy w tej sprawie są jakieś inne propozycje bądź też głosy sprzeciwu?</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Sprzeciwu nie ma. Rozumiem, że Komisja przyjęła te rozstrzygnięcia.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">W związku z tym przystępujemy do zmiany składu podkomisji. Pan przewodniczący Górski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselArturGorski">Chciałem zaproponować pana Witolda Czarneckiego do składu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Rezygnację z pracy w podkomisji złożyli: pan poseł Kulesza i pan poseł Pawlak. Pan poseł Kulesza jest dzisiaj nieobecny, ale takie oświadczenie również…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanKuriata">Panie przewodniczący, to poseł Wojtkowski, a nie poseł Pawlak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przepraszam bardzo. Pan poseł Wojtkowski, a nie pan poseł Pawlak. Pan poseł Pawlak nie składał rezygnacji i dalej jest członkiem podkomisji. Natomiast do składu podkomisji zostały zgłoszone następujące osoby: pan poseł Czarnecki z PiS i jeszcze trzy osoby z PO, czyli dwie na miejsce zwolnionych oraz jedna osoba dodatkowo. Są to pan poseł Kuriata, pani poseł Butryn i pan poseł Waśko. Czy są uwagi bądź sprzeciwy w stosunku do takiego składu podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Sprzeciwów nie ma. W związku z tym Wysoka Komisja przyjęła zmiany w składzie osobowym podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Chciałbym jeszcze przypomnieć państwu posłom, że jutro o godzinie 8.30 odbędzie się dodatkowe posiedzenie Komisji w związku z poprawkami do projektu ustawy o praktykach absolwenckich, jakie zostały złożone w drugim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">W ten sposób wyczerpaliśmy porządek obrad dzisiejszego posiedzenia. Informuję,  że protokół z dzisiejszego będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>