text_structure.xml 39.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam pana dyrektora  Buczyńskiego wraz ze współpracownikiem, reprezentujących Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje w punkcie 1 rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku 2008 w zakresie działalności Komisji. W punkcie 2 rozpatrzenie propozycji Komisji dotyczących tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w 2010 roku. W punkcie 3 zmiany w składach osobowych podkomisji stałych. W punkcie 4 – omówienie spraw bieżących.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag. W związku z tym stwierdzam,  że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przystępujemy do realizacji punktu 1 porządku dziennego. Uprzejmie proszę pana dyrektora o przedstawienie krótkiego sprawozdania. Chciałbym przy tym poinformować, że państwo posłowie otrzymali sprawozdanie Najwyższej Izby Kontroli z działalności w 2008 roku, a dodatkowo materiał dotyczący działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w 2008 roku, z którego część dotyczy Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Pragnę poinformować, że pan prezes Józef Górny chciał być dzisiaj wśród państwa obecny, ale przesunięto termin posiedzenia Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki i równocześnie z naszym posiedzeniem odbywa się spotkanie budżetowe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Proszę państwa, jak co roku przedstawiliśmy dodatkowe, szczegółowe informacje na temat naszej działalności. Może dodam tylko kilka najważniejszych sekwencji. Prawie 90% naszej kontrolnej działalności – czemu nie należy się specjalnie dziwić – poświęcamy problematyce szeroko pojętej edukacji, choć współpracujemy z pięcioma komisjami.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Jesteśmy małym departamentem. Ze względu na trudności kadrowe nie pracujemy w pełnym składzie. Dość trudno znaleźć osoby o kwalifikacjach, które umożliwiłyby im udział w kontrolach. To nie jest łatwa praca, stąd z ośmiu merytorycznych departamentów NIK – nasz departament jest najmniejszy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Jeżeli chodzi o kontrole, to w ubiegłym roku odnotowaliśmy dwa istotne wydarzenia. Liczba kontroli nawet się nieco zwiększyła, ale wynika to też ze struktury i obciążeń pracą poszczególnych zespołów kontrolnych. Liczba jednostkowych kontroli oscyluje w granicach 60 rocznie. Te dwa wydarzenia, to z jednej strony kongres Europejskiej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli – EUROSAI, który odbył się w czerwcu ubiegłego roku i zaprzątał bardzo mocno naszą uwagę, czas i pracę, ponieważ byliśmy autorami jednego z trzech materiałów merytorycznych. Chodziło o wypracowanie systemu kontroli w zakresie edukacji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Przeprowadziliśmy obszerną ankietę, przygotowaliśmy i zaprezentowaliśmy na tym kongresie wyniki naszych prac. Zaproponowaliśmy również pewne nowe standardy. Praca była ciężka, ale muszę uczciwie powiedzieć, że przyniosła nam wiele satysfakcji, ponieważ byliśmy z uwagą słuchani. Dokument jest obecnie analizowany i być może zostanie przyjęty jako trwały dorobek najwyższych organów kontroli w Europie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Drugim wydarzeniem była kontrola przygotowań do EURO 2012. Miała specyficzny charakter. Prosił o nią premier i na jego życzenie ją przeprowadziliśmy. Wyniki kontroli krajowej zostały opublikowane i wzbudziły spore zainteresowanie. Dodatkowym obciążeniem dla nas było przeprowadzenie kontroli międzynarodowej, równoległej z najwyższym organem kontroli Ukrainy. Tak się składa, że właśnie dzisiaj w Kijowie o godz. 10.00 następuje podpisanie wspólnego raportu. Ten raport zostanie jutro upubliczniony. Mogę tylko powiedzieć, że jest on o tyle sensacyjny, że niezupełnie pokrywa się z medialnymi doniesieniami, że u nas jest wszystko super, a na Ukrainie niekoniecznie. Okazuje się, że stopień przygotowań w różnych dziedzinach przedstawia się rozmaicie. Sądzę, że będzie to ciekawy materiał porównawczy. Szczególnie dla tych struktur, które interesują się przygotowaniami do EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Przechodząc do spraw edukacji chcę powiedzieć, że wszystkie nasze zobowiązania w stosunku do Komisji staraliśmy się zrealizować zarówno podczas kontroli planowych, jak i tych o charakterze doraźnym. Pewne kontrole jeszcze trwają. Przeprowadzamy, na przykład, rozpoznanie, jak przedstawia się kwestia finansowania nauczycieli. Zapotrzebowanie na taką informację było bardzo wyraźne i chcemy tę sprawę zbadać.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Również jeszcze w tym miesiącu, a najdalej na początku lipca, przekażemy nowe, bardzo istotne informacje na temat kształcenia specjalnego oraz informację, która będzie pewnie nawet trochę szokująca, o sytuacji w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Sądzę, że może ona wzbudzić zainteresowanie.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">W przedstawionym materiale prezentuję również wyniki prac naszego departamentu w I półroczu tego roku. Koncentrują się one wokół dwóch głównych grup zagadnień: edukacji i sportu, a to z racji powtarzalnej corocznej kontroli przygotowań do EURO 2012. To tyle, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo panie dyrektorze. Proszę panią poseł Renatę Butryn o przedstawienie projektu opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselRenataButryn">Opinia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dla Komisji ds. Kontroli Państwowej o sprawozdaniu z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku 2008, uchwalona na posiedzeniu 24 czerwca 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselRenataButryn">„Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 2009 r., zgodnie z zakresem swojej działalności, rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku 2008 (druk nr 2054) w zakresie właściwości kontrolnej Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselRenataButryn">Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w ramach współpracy z sejmową Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży przekazywał do Komisji merytoryczne raporty o wynikach przeprowadzonych kontroli, które były wykorzystywane w pracach na różnych etapach jej działalności.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselRenataButryn">Ogółem departament przeprowadził 32 kontrole planowe, w tym 17 w zakresie: edukacja, nauka i szkolnictwo wyższe. Dokonano także 18 kontroli doraźnych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselRenataButryn">W 2008 roku kierownictwo i pracownicy Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego uczestniczyli w 53 posiedzeniach Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, na których prezentowali raporty pokontrolne i odpowiadali na pytania członków Komisji. Zdecydowaną większość tych raportów cechuje wysoka wartość merytoryczna. Były one przydatne w pracach Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselRenataButryn">Opinia Komisji na temat sprawozdania z działalności NIK i raportu przygotowanego przez Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego jest pozytywna. Komisja dziękuje pracownikom Departamentu za współpracę”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przystępujemy do dyskusji, ewentualnie pytań. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym chciałem zapytać, czy są uwagi do przedstawionego projektu opinii? Nie ma. Czy są zgłaszane sprzeciwy wobec przyjęcia takiej opinii? Sprzeciwów nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię na temat działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie dotyczącym prac Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Bardzo dziękuję panu dyrektorowi za ubiegłoroczną współpracę. Liczymy na równie owocną współpracę w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przystępujemy do realizacji 2 punktu porządku dziennego: rozpatrzenia propozycji Komisji dotyczących tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w roku 2010.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Kto z państwa posłów chciałby zabrać w tej sprawie głos? Pani poseł Nowak, potem pani poseł Butryn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMariaNowak">Omawiając już wcześniej wykonanie budżetu w roku 2008 zwracałam uwagę, że rezerwy celowe, które są uruchamiane w ciągu roku, czasem bardzo późno, nie spełniają – moim zdaniem, ale może się mylę – pokładanych nadziei, co do efektów. Uważałam, że należałoby sprawdzić, jak te rezerwy celowe w latach 2007 i 2008 zostały rozdysponowane. Jaki ich cel został osiągnięty. Jaka była zasadność wydatkowania środków finansowych. Może z tej analizy wyniknie potem wniosek dla przyszłego umieszczania w planach takich rezerw celowych. Tym bardziej, że NIK zwraca uwagę, by jednak ograniczać ich liczbę. Dlatego zgłaszam wniosek, aby NIK zajął się zbadaniem celowości, rzetelności i osiągniętymi efektami, wynikającymi z uruchamianych rezerw celowych w ostatnich 2 latach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że pani poseł jeszcze doprecyzuje ten temat i– o co bardzo proszę – przekaże wniosek w formie pisemnej. Pani poseł Renata Butryn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselRenataButryn">Pierwsza sprawa dotyczy kwestii, której w sprawozdaniu nie znalazłam. Być może była już taka kontrola a nie mam na ten temat wiedzy. Chodzi o kształcenie pielęgniarek i średniego personelu medycznego w świetle niedoborów kadrowych. Raport obejmujący to zagadnienie byłby bardzo ważny, bo powstaje ogromna luka pokoleniowa, jeśli chodzi o pielęgniarki. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselRenataButryn">Drugie zagadnienie dotyczy zajęć pozalekcyjnych z uczniami i sposobu ich finansowania przez samorządy. Otrzymuję niepokojące sygnały, że większość szkół nie dostaje na ten cel pieniędzy, a wiemy, że zajęcia takie powinny być prowadzone.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselRenataButryn">I trzecia sprawa: warto by przedmiotem badań kontrolnych była kwestia, jak samorządy wywiązały się z wypłaty podwyżek dla nauczycieli, szczególnie średnich szczebli, które mają oni otrzymać zgodnie ze stopniami awansu zawodowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Teraz pan poseł Sprawka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselLechSprawka">Rozumiem, panie przewodniczący, że propozycje można jeszcze zgłaszać, więc zwracam się również do państwa z Najwyższej Izby Kontroli. Tą propozycją już wielokrotnie zamęczałem panią minister edukacji narodowej w czasie posiedzeń Komisji. Chodzi o rozeznanie kwestii związanej z finansowaniem dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselLechSprawka">Rokrocznie w projekcie każdego budżetu, a w ślad za tym – w przyjętej przez Sejm ustawie budżetowej – nie są uwzględniane zapisy wynikające z art. 70a Karty nauczyciela. Ponieważ środki na dokształcanie i doskonalenie zawodowe powinny być wyodrębniane na trzech szczeblach: ministra, wojewody oraz organów prowadzących szkoły i placówki, dlatego stawiam bardzo konkretny wniosek – o sprawdzenie realizacji art. 70a ust. 1, 3 i 4 Karty nauczyciela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAnnaZalewska">Chciałabym zwrócić uwagę – a przy konstruowania wniosku w formie pisemnej będę te kwestie ujmować bardziej precyzyjnie – że wśród zagadnień, którymi się zajmujemy, dostrzegam kilka, którym należałoby się dokładniej przyjrzeć. Po pierwsze – wszystkim dotacjom, rezerwom celowym i pieniądzom ze środków europejskich, które kierowane są do mniejszości narodowych. Przede wszystkim do Romów, bo odnoszę wrażenie, że w tym środowisku właściwie każdy robi z tymi pieniędzmi, co mu się żywnie podoba. Nie ma monitoringu, brak jakiejkolwiek kontroli nad wydatkowaniem tych środków, a efektu końcowego zwyczajnie nie widać. Dotyczy to nie tylko szkół, które absorbują te pieniądze, ale również samorządów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselAnnaZalewska">Druga kwestia wiąże się ze złamaniem ustawy o podwyżkach dla nauczycieli w szkołach resortowych. Chodzi o szkoły rolnicze i podlegające Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w których nie wypłacono do 30 marca, zaplanowanych w budżecie państwa podwyżek dla nauczycieli. Te szkoły są ograniczane w swojej działalności. Dochodzą do nas dramatyczne wieści, że szkoły rolnicze do końca roku trzeba będzie prawdopodobnie pomału zamykać, ponieważ Ministerstwo Finansów nie akceptuje wniosków Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwestii dotowania tych placówek. Przeszły one z rąk samorządów w gestię Ministerstwa i ich finansowanie ograniczyło się tylko i wyłącznie do tego, co było zagwarantowane w subwencji. Samorządy jednak spore pieniądze do tych szkół dopłacały.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselAnnaZalewska">W dobie wspólnej polityki rolnej i dbałości o rolnictwo w Unii Europejskiej są to zdarzenia absolutnie nie do pomyślenia.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PoselAnnaZalewska">I trzeci obszar, na który chciałabym zwrócić uwagę – bo docierają do mnie głosy o występujących nieprawidłowościach – dotyczy funkcjonowania ośrodków wychowawczych oraz zaniedbań ze strony nauczycieli i organów prowadzących te placówki. Nieprawidłowości dotyczą zarówno kwestii związanych z gospodarką finansową tych ośrodków, jak również realizacji przez nie zadań ustawowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Więcej zgłoszeń nie widzę. Jeszcze pan przewodniczący? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Pragnę zasugerować przeprowadzenie kontroli związanej z wypoczynkiem dzieci i młodzieży. Omawialiśmy to zagadnienie na podkomisji ds. ekonomiki. Przedstawiciele resortów, prezentując problemy dotyczące wypoczynku w ośrodkach, które usytuowane są w poszczególnych resortach, prezentowali pewne trudności natury organizacyjnej. M.in. brak korelacji pomiędzy ich resortami a wiodącym w tej kwestii resortem, jakim jest Ministerstwo Edukacji Narodowej. Według wiedzy, jaką w tej chwili posiadamy, liczba dzieci i wypoczywającej młodzieży w kolejnym roku, niestety, maleje. Wydaje mi się, że jest to istotny problem, który wymaga skoordynowanego działania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselHenrykGolebiewski">Istotnym mankamentem jest zbyt późny termin odpowiedzi na wnioski o przyznanie środków finansowych. Bywa, że już rozpoczyna się wypoczynek, a dopiero wtedy środki te zostają z kilkudniowym czy kilkutygodniowym poślizgiem przekazywane. Niepokój budzi też bardzo szybko postępujący – o czym już kiedyś pozwoliłem sobie informować – proces wyprzedaży przez starostwa obiektów oświatowych i domów wczasów dziecięcych.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselHenrykGolebiewski">Sądzę, że problem jest bardzo istotny. W związku z tym pozwalam sobie tę sugestię kontrolną skierować pod adresem NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Chciałbym jeszcze poinformować, że Najwyższa Izby Kontroli z własnej inicjatywy zamierza podejmować tematy, które mam tutaj zgłoszone. Wśród nich znalazły się: wykorzystanie środków publicznych na pomoc materialną dla uczniów oraz nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratorów oświaty i dyrektorów szkół publicznych. To tematy, które wypłynęły od kontrolerów NIK, stąd również propozycja, aby Wysoka Komisja zechciała je poprzeć, uznając ich zasadność. Niewątpliwie tematy te były w zakresie zainteresowań Komisji, dlatego moglibyśmy udzielić im poparcia w celu rozeznania i zbadania tych problemów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że tematyka, która została zgłoszona przez państwa posłów nie jest doprecyzowana do końca. Dlatego poprosiłem o zgłoszenia w formie pisemnej. Jeżeli Wysoka Komisja akceptuje tematykę, która została zgłoszona podczas dyskusji, jeszcze raz apeluję, żeby każdy z wnioskujących posłów uczynił to w formie pisemnej. Proponuję też, aby Wysoka Komisja upoważniła prezydium do dokonania ostatecznej redakcji brzmienia tematów, które zostaną przekazane Komisji do spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy w taki sposób moglibyśmy zamknąć rozpatrywanie tego punktu posiedzenia? Pan dyrektor chce jeszcze zabrać głoś? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Bardzo dziękuję wszystkim za ocenę. Nie ma lepszej zapłaty i większego pokrzepienia na przyszłość w tych trudnych czasach, które nas czekają, niż taka właśnie opinia. Również tematy, które państwo zgłaszacie, świadczą o tym, że będziemy się czuli potrzebni.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Krótko – kompleks problemów nauczycielskich jest właśnie przedmiotem przygotowywanej kontroli w kwestii kształcenia nauczycieli, finansowania oświaty, podwyżek itd. Wyniki tej kontroli nie będą być może dostępne w postaci opracowania, a obszernego wystąpienia pokontrolnego, ale skutek będzie ten sam.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Druga sprawa dotyczy dotacji dla Romów. W tej chwili przygotowywany jest program kontroli. Jesienią rusza planowa kontrola obejmująca cały kompleks problemów mniejszości narodowych. Będą uwzględniane m.in. sprawy kulturowe i edukacyjne w świetle ich potrzeb. Kontrola obejmie realizację wszystkich zadań wynikających z ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Wszystkie pozostałe tematy mieszczą się w możliwościach i kompetencjach NIK. Część obszarów zostanie skontrolowana bardziej kompleksowo, jak na przykład dotacje celowe. Być może, że sugerowane przez państwo posłów 2 lata wstecz, zostaną zbadane w ramach następnej kontroli budżetowej, czyli już jesienią tego roku. Część tematów będzie zrealizowana w postaci odrębnych kontroli.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Jeśli chodzi o środki publiczne przeznaczane na pomoc materialną – to wczoraj, podczas dyskusji na posiedzeniu tej Komisji utwierdziłem się w przekonaniu, że jest to temat, który musimy gruntownie zbadać, ponieważ gdzieś istnieją potężne zatory. Już nie będę powtarzał dyskusji. Wszystko sobie zapisałem i wszystkie państwa uwagi na pewno wykorzystamy w pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Natomiast drugi, rekomendowany przez nas temat, obejmuje nadzór pedagogiczny. 8 lat temu przeprowadziliśmy taką kontrolę, ale przez ten czas dużo się zmieniło. W 12 kontrolach: planowych i obszernych, które przeprowadziliśmy, wszędzie napotykaliśmy na problemy z nadzorem pedagogicznym. Problemy o różnym stopniu nasilenia i różnym charakterze. Na szczeblu kuratorów i na poziomie dyrektorów szkół. Dlatego wydaje się nam, że może to być bardzo ciekawa kontrola. Nie będzie ona drogą kontrolą, bo skorzystamy z wyników poprzednich kontroli. Sprawdzimy, gdzie rzeczywiście występują zatory, zwłaszcza że ciągle zmieniany jest system nadzoru pedagogicznego. Mamy też bardzo obszerne doświadczenia europejskie z EUROSAI, jak ten nadzór jest zrealizowany w innych państwach.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#DyrektordepartamentuNIKGrzegorzBuczynski">Bardzo dziękuję za zgłoszone propozycje, będziemy nad nimi pracowali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Rozumiem, że propozycje zgłaszane przez państwa posłów mogą stanowić tematy, które posłużą również do szerszych kontroli. Sądzę też, że tego typu sugestie ze strony Komisji, będą wskazywały na zainteresowania Komisji i równocześnie będą nam pomocne. Podczas przeprowadzania kontroli można będzie zwrócić uwagę na pewne zagadnienia, które są tutaj poruszane najczęściej. Oczywiście, rozumiem, że tematy, które byłyby przedmiotem kontroli, staną się też przedmiotem dalszych posiedzeń Komisji sejmowej. Oczywiście, już w następnych półroczach, bo sądzę, że to będzie dotyczyło najwcześniej drugiej połowy 2010 roku.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">W dalszym ciągu podtrzymuję prośbę, żeby państwo posłowie doprecyzowali w formie pisemnej zgłoszone propozycje, a opinie w tej sprawie i sugestie powierzyli do zredagowania prezydium. Jeżeli państwo posłowie przyjmą takie rozwiązanie, uważałbym wtedy, że ten punkt porządku obrad byłby na dzisiejszym posiedzeniu zakończony.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są sprzeciwy wobec takiego przedstawienia sprawy? Nie słyszę. Wobec tego jeszcze raz kieruje apel, aby jak najszybciej dostarczyć w formie pisemnej zgłoszone tematy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu 2.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przechodzimy do punktu 3 – zmiany w składach osobowych naszych podkomisji. Chodzi o podkomisje stałe. Były propozycje, aby takich zmian, lub ewentualnie uzupełnień, dokonać. Dlatego zaproponowaliśmy ten punkt do porządku obrad. Wobec tego proszę o zgłaszanie propozycji. Chyba pani poseł Butryn to sugerowała, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselRenataButryn">Chciałam zapisać się do podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jasne. Jest zgłoszenie pani poseł Butryn do podkomisji ds. nauki i szkolnictwa wyższego. Czy jeszcze są propozycje jakiś innych zmian? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselRyszardZawadzki">Chciałbym zadeklarować gotowość do pracy w podkomisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jest następne zgłoszenie do podkomisji ds. spraw jakości kształcenia i wychowania.  Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby się zgłosić? Nie widzę dalszych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są sprzeciwy wobec takich zmian w składach osobowych podkomisji? Sprzeciwów nie słyszę. Rozumiem, że dokonaliśmy w ten sposób zmian w składach osobowych. Państwo posłowie zostali członkami podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przechodzimy wobec tego do ostatniego punktu porządku dziennego – sprawy bieżące. Chciałbym zgłosić jeden problem. W tej chwili pracuje jeszcze podkomisja nadzwyczajna do spraw – mówiąc ogólnie – Polskiej Akademii Nauk. Wysoka Komisja wyznaczyła termin zakończenia jej prac na 30 czerwca. Otóż po konsultacjach, zarówno z członkami podkomisji, jak i z członkami prezydium, chciałbym zgłosić propozycję przedłużenia czasu pracy podkomisji nadzwyczajnej do spraw informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli gospodarowania wybranymi składnikami majątku trwałego Polskiej Akademii Nauk oraz informacji prezesa PAN o inwentaryzacji majątku pozostającego w gestii tej instytucji oraz strategii optymalnego nim zarządzania, z 30 czerwca na połowę lipca. Wiąże się to z zakresem prac podkomisji, dotyczącym wykorzystania majątku Polskiej Akademii Nauk. Podkomisja po prostu nie zdąży w wyznaczonym terminie.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Poza tym, jeżeli chodzi o ustawę o Polskiej Akademii Nauk, to prace nad nią rozpoczną się dopiero po przerwie planowanej w sierpniu, czyli pewnie pod koniec sierpnia. Zatem podkomisja mogłaby jeszcze spokojnie dokończyć swoje prace. Chciałbym zgłosić taką propozycję. A ponieważ Wysoka Komisja wyznaczała termin działalności tej podkomisji, stąd muszę tę propozycję z państwem uzgodnić. Czy w tej sprawie są jakieś uwagi? Nie ma. Czy są sprzeciwy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">W sprawie przedłużenia prac podkomisji ds. Polskiej Akademii Nauk nie ma sprzeciwu. Rozumiem, że Wysoka Komisja przyjęła propozycję.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czy są jeszcze jakieś inne sprawy bieżące? Wobec tego ten punkt porządku obrad zakończyliśmy. Niestety, nie ma poseł Wargockiej. Chciałbym przypomnieć, że z powodu braku kworum, rozstrzygnięcie jednego wniosku do naszej opinii pozostawiliśmy na dzisiaj. Jest to wniosek pani poseł Wargockiej dotyczący wykorzystania środków na inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pan przewodniczący Kłosowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">W tej chwili oczekujemy na koleżankę Teresę Wargocką, która zajmuje się praktykami absolwenckimi i zadaje pytanie na sali sejmowej. Zobowiązuję się do tego, że gdy tylko zakończy przemówienie, w jej obecności to zmodyfikujemy. Może na posiedzeniu o godzinie 15.00?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Znajdujemy się w trudnej sytuacji, bo za chwilę, zaraz po zakończeniu tego posiedzenia, rozpoczyna się posiedzenie prezydium, które – zgodnie z decyzją Wysokiej Komisji – ma przyjąć ostateczną wersję opinii i dokonać ostatecznej redakcji. Dzisiaj musimy tę opinię przekazać. Cały problem polega na tym, o czym rozmawiałem z panem przewodniczącym Kłosowskim, że ten wniosek jest po prostu źle sformułowany. Wszystkie liczby w nim podane nie zgadzają się z liczbami zawartymi zarówno w sprawozdaniu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jak i w sprawozdaniu Najwyższej Izby Kontroli. Moja intencja była taka, aby zwrócić się do pani poseł o wycofanie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Panie przewodniczący, ja to wszystko rozumiem. Jednak pani poseł Teresa Wargocka była bardzo zaangażowana w przygotowanie tej opinii, a wśród członków naszego klubu panuje taki zwyczaj, że tego typu sprawy uzgadniamy z autorem. Dlatego bardzo proszę o to, żeby ten fakt uwzględnić. Dzwoniłem do niej. Niechybnie po tym, jak przestanie brać udział w debacie na temat praktyk absolwenckich, pojawi się tutaj i będziemy to prostować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Doskonale to rozumiem. Tylko, panie przewodniczący, po prostu nie widzę w tej chwili takiej możliwości. Z prostego powodu. Za chwilę mamy posiedzenie prezydium, które ma to przyjąć. Oczywiście, istnieją pewne wymogi formalne. Musimy nasze sprawozdanie, ze względu na ten wniosek, opatrzyć dzisiejszą datą i po prostu nie ma możliwości odkładania tego w czasie. Tym bardziej, że po posiedzeniu o godzinie 15.00 mamy głosowania. W związku z tym nie ma takiej możliwości, żeby zrobić inaczej. Dysponujemy wszystkimi potrzebnymi materiałami, które przygotował nasz sekretariat i – moim zdaniem – ten wniosek nie może być w takiej formie przyjęty, bo jest po prostu nieprawdziwy. Zarówno w kwestii zawartych w nim procentów, jak i sum. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselSlawomirKlosowski">Zgłaszam, panie przewodniczący, w takim razie wniosek formalny o to, abyśmy przegłosowali to sprawozdanie w takiej wersji, w jakiej przygotowała je pani poseł Wargocka. A ona ewentualnie – jeżeli się pojawi, bo mamy kolizję czasową – wyrazi zgodę i wycofa swoje sprawozdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Chciałbym jednak przed głosowaniem poinformować, że po pierwsze, czy ten wiosek... Może ja przeczytam go dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">„Komisja zwraca uwagę na niższe niż zaplanowano wykorzystanie wydatków w dziale 803 na zadania inwestycyjne, które w 2008 r., z uwzględnieniem wydatków niewygasających, wyniosło tylko 81,3% na kwotę 56.833 tys. zł”.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Teraz chciałbym zacytować państwu dane ze sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli: „Wydatki majątkowe zostały wykonane w kwocie 430.866 tys., tj. w 99,5% łącznie z wydatkami niewygasającymi w wysokości 56.114 tys. zł”. To dotyczy ogółu wydatków. „W dziale 803 – Szkolnictwo wyższe, zaplanowano wydatki majątkowe – czyli to jest w tym dziale, o którym mówi pani poseł Wargocka – w kwocie 431.413 tys. Plan po zmianach, a zmiany dotyczyły przesunięć, wykonany zostały w kwocie 430.243 tys. zł, tj. 99,7%, w tym wydatki niewygasające 55 mln”.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Proszę państwa, oczywiście możemy to przegłosować, tyle tylko, że to wszystko jest nieprawdziwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Panie przewodniczący, po pierwsze – o ile się orientujemy – debata na temat praktyk absolwenckich dawno się skończyła, ale to nie jest przedmiotem tej dyskusji. Nie chciałabym bardzo głosować wniosku, który jest zupełnie bez sensu. To znaczy, możemy głosować wnioski, co do których się nie zgadzamy w kwestii opinii czy interpretacji, ale nie takie, gdzie fakty są wzięte z księżyca. To jest niemożliwe i dlatego składam wniosek formalny, żeby takiego wniosku nie poddawać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselZbigniewDolata">Panie przewodniczący, chciałem odnieść się do wypowiedzi mojej przedmówczyni. Jest, oczywiście dobrym zwyczajem, że posłowie wyrażają opinię w głosowaniu. Zatem, jeżeli pani poseł uznaje, że ten wniosek jej się nie podoba, to po prostu pani poseł będzie głosowała przeciwko temu wnioskowi. Natomiast, nie można uznać arbitralnie, że skoro jakiś wniosek się poszczególnym posłom nie podoba, nie może być poddany pod głosowanie, bo w tym momencie doprowadzimy rzecz do absurdu. Za chwilę mnie się jakiś wniosek pani poseł nie spodoba i nie będzie on głosowany? Przecież tak nie można. Ta wypowiedź jest niegrzeczna – to po pierwsze, a po drugie – niezgodna z zasadami parlamentarnymi. Tak, że bardzo proszę, żebyśmy, zgodnie z wnioskiem formalnym pana przewodniczącego Kłosowskiego, przeszli do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Chciałam tylko uzupełnić, iż chodzi mi o to, ażeby wniosek, który nie spełnia wymogów wniosku, bo jest od początku do końca nieprawdziwy, nie był w ogóle głosowany. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Pani poseł Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMariaNowak">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Ad vocem pani poseł, nie mogę się zgodzić z tym, że ten wniosek jest nieprawdziwy, ponieważ pani poseł Wargocka środki, które zostały przekazane jako środki niewygasające, policzyła jako środki, które nie zostały wykorzystane na inwestycje. To się tylko stało, że te środki zostały przekazane jako środki niewygasające.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselMariaNowak">Zatem nie można powiedzieć, że jest to wniosek nieprawdziwy. Wszystko zależy od tego, jak będziemy na to patrzeć. Pani Wargocka policzyła prawdziwie. Tak po prostu się stało, że te środki nie zostały wykorzystane w roku 2008.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przy tak sformułowanym wniosku, jaki został tu sprecyzowany, oczywiście żadna z tych liczb nie jest prawdziwa. Wszystkie liczby są błędne, pani poseł. Pani powinna wiedzieć o tym jako przewodnicząca podkomisji ds. ekonomiki. Oczywiście, istnieje problem, bo zdaję sobie sprawę, że państwo bez względu na wszystko chcecie zagłosować za przyjęciem wniosku. Mam po prostu dylemat: czy wniosek, który jest wnioskiem nieprawdziwym, błędnym, powinien być głosowany. Przecież państwo posłowie...</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Panie pośle, ja wiem, co pan powie, że każdy poseł ma prawo głosować wszystko, co tylko mu się żywnie podoba. Tylko, że problem polega na tym, że jest granica zdrowego rozsądku. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselZbigniewDolata">Panie przewodniczący, mnie się bardzo nie podobała nowelizacja ustawy o systemie oświaty. Uważam, że jest to nowelizacja błędna, prowadząca polską oświatę w złym kierunku i głosowałem przeciwko tej nowelizacji. Podczas gdy wy, jako większość uznaliście, że to jest ustawa dobra, i mimo tego, że my byliśmy zdecydowanie przeciwko tej nowelizacji, była ona poddana pod głosowanie. Toteż, panie przewodniczący, naprawdę, nie można robić tego typu konstrukcji intelektualnych, że jeśli nam się coś nie podoba, to nie poddamy pod głosowanie. Przecież tym samym, panie przewodniczący, doprowadzamy teraz rzecz do absurdu. Bardzo proszę, żebyśmy zgodnie...</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselZbigniewDolata">Składam ponownie wniosek o przejście do głosowania. O przegłosowanie tego wniosku bezzwłocznie, bez dalszej dyskusji, bo myślę, że nic tutaj nowego nie wprowadzamy do oceny tego wniosku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Jeżeli państwo pozwolicie, to ja ogłoszę dosłownie trzy minuty przerwy po to, żeby można było... W tej chwili przyszła pani poseł Wargocka.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Ogłaszam trzy minuty przerwy po to, żeby z panią poseł zamienić kilka słów.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Odczytam dokładnie wniosek pani poseł. Zwracam ponownie uwagę, że procent tu podany radykalnie różni się od procentów, zarówno zawartych w sprawozdaniu Najwyższej Izby Kontroli, jak i w sprawozdaniu Ministerstwa, ale oczywiście, jeżeli państwo sobie życzą, poddaję go pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Czytam wniosek: „Komisja zwraca uwagę na niższe niż zaplanowano wykorzystanie wydatków w dziale 803 na zadania inwestycyjne, które w 2008 r., z uwzględnieniem wydatków niewygasających, wyniosło tylko 81,3%”.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem tego wniosku? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła wniosek przy 13 głosach za, 14 głosach przeciwnych i braku wstrzymujących się. Wniosek nie uzyskał większości. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Przypominam, że posiedzenie prezydium Komisji odbędzie się zaraz po zakończeniu tych obrad, w lokalu Komisji. Oczywiście, z udziałem pani przewodniczącej Marii Nowak. Serdecznie zapraszam.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Protokół z posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejSmirnow">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>