text_structure.xml 13.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dzisiaj mamy przeprowadzić pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej (druk nr 4348). Uzasadnia przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów. W tym miejscu witam bardzo serdecznie pana Jacka Czaputowicza, dyrektora Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Bardzo serdecznie witam, to honor gościć pana w naszych progach. Witam też, ostatnio naszego stałego gościa, wiceprezesa Rządowego Centrum Legislacji, pana Piotra Gryskę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Moja propozycja jest taka, żeby powołać podkomisję, aby można było spokojnie jeszcze wszystko przepracować. Zdążymy w odpowiednim terminie, tak żeby można było wszystkie prace zakończyć w lipcu i nie przedłużać ich na sierpień. Dla państwa to horror, że to tak długo trwało i trwało, bo zdaję sobie sprawę, jak ważne są przepisy tego projektu. Wiem, że mamy jeszcze w sierpniu dwa posiedzenia, ale musimy to w lipcu skończyć. Powołamy podkomisję i wszystko będzie bardzo dobrze funkcjonowało.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo panie ministrze o krótkie uzasadnienie, bo to jest pierwsze czytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesRzadowegoCentrumLegislacjiPiotrGryska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Niniejszy projekt jest wynikiem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 marca 2011 r., który stwierdził niezgodność z konstytucją art. 8 pkt 2 ustawy o Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Chodzi o to, że przepis ten, stanowiący delegację do wydania aktu wykonawczego, nie spełniał wymogów konstytucji, określonych w art. 92.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiceprezesRzadowegoCentrumLegislacjiPiotrGryska">Ustawa o KSAP pochodzi z roku 1991, stąd jest dosyć skrótowa o ile chodzi o formę. Skutkiem takiego orzeczenia TK jest utrata mocy przepisu stanowiącego podstawę wydania aktu wykonawczego, a tym samym utrata mocy przez akt wykonawczy. TK odroczył wejście w życie tego orzeczenia do dnia 23 września 2011 r., wtedy przepisy dotychczasowe przestaną obowiązywać, w Stąd konieczne jest uchwalenie do tego czasu nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiceprezesRzadowegoCentrumLegislacjiPiotrGryska">Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o sam projekt zmiany ustawy, to stanowi on w istocie powtórzenie istniejących regulacji z naprawieniem tych wad, na które zwrócił uwagę TK. To oznacza, że z rozporządzenia zostają przeniesione do projektu te normy, które stanowią materię ustawową. Upoważnienie do wydania aktu wykonawczego zostanie rozszerzone o wytyczne, ponieważ wyrok TK dotyczył tylko art. 8 pkt 2 i rozporządzenia wydanego na podstawie tego przepisu. Rozporządzenie to określa, co do zasady uprawnienia słuchaczy Szkoły do otrzymywania stypendium z tytułu kształcenia i do stypendium zagranicznego, a także warunki, w jakich słuchacze są zobowiązani do zwrotu kosztów kształcenia. Ponieważ te same zarzuty, jakie padły wobec art. 8 pkt 2, można postawić wobec art. 8 pkt 1 tej ustawy, niniejszy projekt, uwzględniając niejako ducha orzeczenia TK, wprowadza analogiczne zmiany również w odniesieniu do art. 8 pkt 1. To również jest przepis stanowiący delegację do wydania aktu wykonawczego, z tym, że jeśli chodzi o jego istotę, to dotyczy on wynagrodzeń pracowników Szkoły.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WiceprezesRzadowegoCentrumLegislacjiPiotrGryska">Tak jak powiedziałem, co do swej istoty jest to powtórzenie regulacji z uwzględnieniem wytycznych TK. Uchwalenie tej ustawy jest konieczne, gdyż po 23 września, gdyby te akty przestały obowiązywać, nie będzie podstaw do otrzymywania przez słuchaczy KSAP stypendiów z tytułu kształcenia. Dziękuję, tyle tytułem krótkiego przedstawienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jakieś pytania? Proszę, pan przewodniczący Jarosław Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Chciałbym zapytać o datę orzeczenia – wyroku w zasadzie, bo Trybunał wydaje wyroki – kiedy to zostało rozstrzygnięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WiceprezesRzadowegoCentrumLegislacjiPiotrGryska">9 marca 2011 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Prawdę mówiąc, można było wcześniej z tym projektem wystąpić. Ostatnio jest tak, że coraz więcej projektów, dotyczących szerzej rozumianej administracji, pojawia się tak późno. Wprawdzie to nie jest projekt Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a my na ogół mamy do czynienia z tym resortem, ale projekt, jak powiedziałem, dotyczy szerzej rozumianej administracji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Chciałem powiedzieć: fajnie, duch i litera prawa. Tylko że teraz musicie uchwalić ustawę do 23 września, bo inaczej słuchacze nie dostaną stypendiów. To tak, jakby się nas znów stawiało pod ścianą. Muszę to powiedzieć, bo jednak wydaje mi się, że od marca do czerwca minęły ponad dwa miesiące, a zostało nam niewiele czasu. Gdyby była normalna przerwa wakacyjna, której ma nie być w tym roku, to w ogóle mielibyśmy z tym kłopot. Krótko mówiąc, wydaje mi się, że to nie jest do końca fair.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Górski, a potem pan minister. Proszę bardzo panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselArturGorski">Mam pytanie dotyczące kontekstu sprawy. Zastanawiam się teraz nad tą małą, ale istotną zmianą, dotyczącą funkcjonowania Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Ponieważ wyraźnie widać, że rząd nie ma koncepcji co do funkcjonowania tej Szkoły, co do jej przyszłości, to chciałem się spytać, jakie były główne powody tego, że premier polecił zmniejszyć od przyszłego roku o połowę nabór słuchaczy. Taką decyzję przekazano władzom Szkoły. Będę wdzięczny za informację na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie prezesie. Jeszcze pan przewodniczący? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Prawie cztery miesiące minęły, nie dwa. Co najmniej trzy od połowy marca, jak policzyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Wysoka Komisjo, moja obecność tutaj jest spowodowana upoważnieniem, które RCL ma od premiera w zakresie prezentowania przed Sejm projektów ustaw, które realizują wyroki Trybunału Konstytucyjnego. W tym zakresie reprezentuję rząd.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Jeżeli chodzi o termin realizacji, panie przewodniczący, to ja też sobie policzyłem. Trybunał orzekał 9 marca, pod koniec marca otrzymaliśmy wyrok z uzasadnieniem. Wtedy też został opublikowany. 17 czerwca wpłynął do Sejmu projekt. W ciągu tych trzech miesięcy dokonaliśmy analizy wyroku i wytycznych, również pod kątem ich wpływu na inne przepisy w tym zakresie. Opracowaliśmy projekt ustawy, która, tak jak mówię, nie tylko ściśle realizuje wyrok TK, ale również wykracza poza orzeczenie, uwzględniając podobne zarzuty wobec przepisów nieobjętych wyrokiem. Uzgodniliśmy projekt w rządzie, dokonaliśmy konsultacji społecznych, został przyjęty przez Radę Ministrów i po trzech miesiącach skierowany do Sejmu. Trzy miesiące zostały na procedowanie tego projektu przez Wysoką Izbę. Czyli sześć miesięcy od orzeczenia TK podzieliliśmy po równo, panie przewodniczący. Wydaje mi się, że staraliśmy się być fair.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Jeśli natomiast chodzi o nabór do KSAP, panie przewodniczący, to nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Jest tu pan profesor Czaputowicz, być może on będzie w stanie udzielić tej odpowiedzi. Jeżeli nie, to ja przekażę pańskie pytanie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która w tym zakresie jest właściwa, z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pismie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie profesorze. Będzie powołana podkomisja, tam będzie można na ten temat porozmawiać. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorKrajowejSzkolyAdministracjiPublicznejJacekCzaputowicz">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo. Panie pośle, potwierdzam, premier podjął taką decyzję w połowie ubiegłego roku. Jako dyrektor KSAP otrzymałem pismo polecające ograniczenie naboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselArturGorski">Do 35 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorKSAPJacekCzaputowicz">Ograniczenie to dotyczyło dwóch kwestii. Przede wszystkim polega na ograniczeniu liczby rekrutacji do jednej, bo od trzech lat w KSAP rekrutacja odbywa się dwa razy w roku. Podczas tej jednej rekrutacji mamy przyjąć 30-35 osób, co jest ograniczeniem o połowę liczby słuchaczy. Czym to jest uzasadnione? Nie było to podane w decyzji, którą otrzymałem. Natomiast z dyskusji wokół KSAP i administracji publicznej w ogóle, a nie tylko Szkoły, można wywnioskować, że premier kierował się zasadą ograniczenia kosztów funkcjonowania administracji i kłopotami ze znalezieniem pracy dla przyszłych absolwentów. Zapewne doszedł do wniosku, że skoro mamy ograniczyć zatrudnienie w administracji publicznej, to wówczas także liczba absolwentów KSAP powinna ulec ograniczeniu. Rozumiem, że taki jest kontekst tej decyzji premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan przewodniczący Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Teraz ja pana dopytam w tej sprawie. Panie dyrektorze, a czy pan premier podejmował taką decyzję, gdy zatrudniano 75 tys. nowych urzędników, żeby zwiększyć liczbę osób kształcących się w KSAP?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorKSAPJacekCzaputowicz">Niestety, moje kompetencje nie pozwalają mi wypowiadać się na ten temat. Może przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów mógłby coś powiedzieć w tej sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeszcze coś chce pan dodać panie pośle? Chyba nie temu ma dziś służyć praca Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Przepraszam, panie przewodniczący, pytałem, czy pan profesor dostał wtedy takie pismo, to było pytanie symetryczne do tego pierwszego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorKSAPJacekCzaputowicz">Przepraszam, jeśli mogę coś dodać, bo zrozumiałem intencję tego pytania pana przewodniczącego. KSAP od trzech lat dokonuje zmian, jeśli chodzi o zatrudnienie, następuje stała redukcja zatrudnienia. Tendencje, które występują w administracji publicznej, nie dotyczą KSAP, w której liczba pracowników systematycznie maleje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi, pytania? Nie słyszę. Nie było wniosku o wysłuchanie publiczne. Zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystąpimy do powołania podkomisji. W imieniu Klubu PO proponuję panią poseł Dorotę Rutkowską, pana posła Jarosława Stolarczyka i pana posła Piotra Waśko.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, pan poseł Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJaroslawZielinski">W imieniu PiS zgłaszam silną ekipę: pana posła Artura Górskiego i pana posła Sławomira Kłosowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Pan Mieczysław Łuczak zgłasza się w imieniu Klubu PSL. SLD, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanWidacki">Zgłaszam panią poseł Krystynę Łybacką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję wszystkim, podkomisja ukonstytuuje się zaraz po zakończeniu posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>