text_structure.xml
72.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji. Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji, kolejnym w ciągu tego tygodnia, odbędzie się rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o kontroli w administracji rządowej (druk nr 4218), sprawozdawca – pan poseł Piotr Józef Klim.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam też szefa Rządowego Centrum Legislacji pana Piotra Gryskę. Widzę, że pan przewodniczący i pan szef RCL-u są za bardzo zainteresowani, ale sobą? Mam nadzieję, że projektem, a nie sobą nawzajem.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Teraz drugi punkt. W drugim punkcie porządku dziennego mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji (druki nr 4262 i 4289). Przywitałem już pana, panie ministrze, przywitałem też pana przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zaczniemy od projektu ustawy o kontroli administracji rządowej. Panie przewodniczący, proszę o króciuteńkie sprawozdanie, jeśli można, z prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJozefPiotrKlim">Podkomisja, która została powołana przez Komisję, na dwóch kilkugodzinnych posiedzeniach przeanalizowała projekt ustawy. Do tego projektu było zgłoszonych dosyć dużo poprawek natury legislacyjnej. Szczególnie Biuro Legislacyjne miało tutaj sporo uwag, dotyczących sposobu zapisu i sposobu legislacji. Było też kilka dyskusji, pojawiło się kilka problemów merytorycznych, między innymi dotyczących uprawnień Prezesa Rady Ministrów jako premiera do kontrolowania jednostek nadrzędnych. Konsensus został wypracowany w postaci utrzymania pewnego przepisu, że szef Kancelarii Premiera wykonuje to z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselJozefPiotrKlim">Być może w trakcie dzisiejszej analizy również Biuro Legislacyjne będzie miało jakieś uwagi, ale to już jest kwestia Biura. Za każdym razem podkomisja ustosunkowywała się w trybie głosowania do uwag BL i rozstrzygała pewne kwestie. Faktem jest, że czasami ta dyskusja przypominała wyższość szkoły falenickiej nad szkołą otwocką, ale musieliśmy tego typu decyzje podejmować. Sprawozdanie zostało przygotowane i rekomenduję Wysokiej Komisji przyjęcie tego sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Przystąpimy chyba do rozpatrywania projektu ustawy, bo czas nas goni.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Wysoka Komisja przyjmuje tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nad kolejnymi artykułami będziemy cały czas procedować, prawda?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozdział 1. „Przepisy ogólne”. Czy są uwagi do tytułu? Nie ma. Nie widzę. Wysoka Komisja przyjmuje tytuł rozdziału 1.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 1. Czy są pytania, uwagi, opinie? Nie widzę. Wysoka Komisja przyjmuje art. 1.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 2. Proszę bardzo, czy są jakieś pytania, uwagi? Proszę bardzo i proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNajwyzszejIzbyKontroliElzbietaJarzeckaSiwik">Panie przewodniczący, Elżbieta Jarzęcka-Siwik z Najwyższej Izby Kontroli. Rozumiem, że teraz to może trochę za późno, jeśli chodzi o zgłaszanie tego typu uwag, ale wydaje się to istotne. Art. 2 mówi o zadaniach z zakresu administracji rządowej, a tak naprawdę to chodzi o zadania zlecone. Konstytucja posługuje się pojęciem „zadania publiczne”, które adresuje do samorządu jako zadania własne i jako zadania zlecone. To pojęcie zadań zleconych jakby tutaj już obrosło doktryną. I to pojęcie będzie znowu, jak myślę, stwarzało problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefPiotrKlim">Chciałem jeszcze tylko poinformować Wysoką Komisję, że było wysłane przeze mnie zaproszenie do Najwyższej Izby Kontroli i przedstawiciel NIK uczestniczył w posiedzeniu podkomisji. Taka informacja, jak mi się wydaje, należy się państwu w tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Panie ministrze, proszę pana o uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiceprezesRzadowegoCentrumLegislacjiPiotrGryska">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, rzeczywiście ta kwestia była dyskutowana w trakcie prac podkomisji. Projekt tego aktu był konsultowany z NIK i to zarówno na etapie założeń do projektu ustawy, jak i następnie projektu ustawy. Faktycznie ta kwestia była rozstrzygana, natomiast w tym przypadku tutaj stanęliśmy na takim stanowisku, na jakie naciskało, i jakie w tym zakresie przedstawiło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przyjęliśmy to stanowisko, gdyż jest to ten obszar, który w zasadniczej kwestii dotyczy MSWiA. A resort wskazywał tu na spójność ze swoimi regulacjami, które odnoszą się do tego obszaru i zakresu działania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WiceprezesRzadowegoCentrumLegislacjiPiotrGryska">Chciałbym jeszcze podkreślić, że tak jak mówiłem na posiedzeniu podkomisji, kontrola podmiotów niepublicznych, czyli kontrola podmiotów spoza administracji, będzie dokonywana tylko i wyłącznie w zakresie, który dotyczy wykorzystania dotacji. Będzie się tak działo tylko w tych sytuacjach, kiedy w umowie o udzielenie dotacji zostanie przewidziana taka możliwość. To wynika ze zmiany ujętej w art. 70, która dotyczy właśnie zmian w ustawie o finansach publicznych i nadaniu nowego brzmienia art. 150 pkt 6, który reguluje wymagania odnośnie do umowy w sprawie dotacji. W pkt 6 zapisano, że ta umowa ma również określać tryb kontroli wykonania zadania. Przy czym dodajemy, że w tej umowie można postanowić, iż kontrola będzie prowadzona na zasadach i w trybie określonych w przepisach o kontroli w administracji rządowej. I tych przypadków będzie dotyczyła ta sytuacja, kiedy podmioty niepubliczne będą kontrolowane zgodnie z postanowieniami tej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, panie ministrze. Proszę pamiętajmy, że będzie jeszcze drugie czytanie. W razie czego będzie można przyjąć tę poprawkę czy tę propozycję teraz zgłoszoną i wtedy będziemy się nad nimi zastanawiali.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze uwagi do art. 2? Nie widzę. Wysoka Komisja przyjmuje art. 2.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 3. Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa posłów? Nie widzę. Komisja przyjmuje art. 3.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 4. Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa posłów? Proszę bardzo, znowu Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DoradcaprawnywDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKMalgorzataBorkowska">Małgorzata Borkowska NIK. Chciałabym tylko zapytać, czy w art. 4 państwo zamierzają objąć kontrolą pod względem wszystkich czterech kryteriów również przedsiębiorców, którzy otrzymają dotacje. Czy będą kontrolowani w trybie tej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze, ale jeszcze uwaga do NIK. Ten projekt był konsultowany z NIK, zapraszaliśmy państwa na posiedzenia, bo zawsze zapraszamy. Oczywiście proszę zadawać pytania, bo od tego nasza Komisja jest, żeby rozwiewać wątpliwości posłów. Państwa propozycje będą oczywiście przyjmowane, jeśli posłowie uznają, że jakąś warto przyjąć i są zasadne. Też proszę jednak pamiętać o tym, że jesteśmy na finiszu prac nad ustawą, a państwo byliście cały czas na tej drodze legislacyjnej obecni.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Dziękuję bardzo. Ta kwestia była szczegółowo omawiana na posiedzeniu podkomisji, gdyż również budziła zainteresowanie państwa posłów. Starałem się ją obszernie wytłumaczyć. Wprowadzamy zasadę kontrolowania według tych czterech, powszechnie przyjętych w standardach kryteriów kontroli. Oczywiście jest tak, że z różnych ustaw szczególnych mogą wynikać zawężone bądź rozszerzone kryteria, według których podmioty będą kontrolowane. Rozszerzenie kryteriów zaistnieje chociażby w odniesieniu do wojewodów, których działalność może być kontrolowana również pod względem zgodności z polityką rządu. Taki wymóg czy takie kryterium odnośnie do działalności wojewodów jest bowiem stawiane w dotyczącej ich ustawie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Natomiast jeśli z tych innych przepisów nie wynika ograniczenie czy rozszerzenie kryteriów kontroli, to wtedy tak, podmiot będzie kontrolowany według tych czterech podstawowych kryteriów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi do art. 4? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 4.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 5. Proszę bardzo, uwagi do art. 5. Czy są jakieś pytania, uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 5.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 6. Proszę bardzo, uwagi do art. 6. Czy są jakieś pytania, uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 6.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 7. Proszę bardzo, uwagi do art. 7. Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa posłów, Biura Legislacyjnego, zaproszonych gości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 7.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 8. Proszę bardzo, uwagi do art. 8. Czy są jakieś pytania, uwagi, spostrzeżenia, wątpliwości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 8.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 9. Proszę bardzo, uwagi do art. 9. Czy są jakieś pytania, wątpliwości państwa posłów, zaproszonych gości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 9.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 10. Czy są uwagi do art. 10? Czy są jakieś pytania, wątpliwości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 10.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 11. Proszę bardzo, jakieś wątpliwości, pytania? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 11.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 12. Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa posłów? Wątpliwości? Nie widzę, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 12.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 13. Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa posłów, Biura Legislacyjnego, zaproszonych gości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 13.</u>
<u xml:id="u-13.20" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozdział 2. Tytuł rozdziału: „Kontrola w trybie zwykłym”. Czy są uwagi do tytułu rozdziału 2? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.21" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje tytuł rozdziału 2.</u>
<u xml:id="u-13.22" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 14. Czy są jakieś pytania, uwagi, wątpliwości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-13.23" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 14.</u>
<u xml:id="u-13.24" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 15. Proszę bardzo, Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">W ust. 2 jest zapis, że kierownik jednostki kontrolującej może wystąpić do innych organów i jednostek, bez określenia, że są to inne organy i jednostki administracji rządowej czy samorządowej, jednym słowem organy administracji publicznej. Proszę zwrócić uwagę, że w art. 34 takie doprecyzowanie jest. W związku z powyższym powstaje nasza wątpliwość, czy również inne organy władzy i inne jednostki, poza administracją, będą objęte tym przepisem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Rzeczywiście tak jest i jest to zabieg świadomy. Proszę zwrócić uwagę, że to są różne podmioty uprawnione do wystąpienia o udzielenie tych informacji. Otóż jeżeli w art. 15 w ust. 2, gdzie mam rzeczywiście bez tego dookreślenia prawo do wystąpienia do innych organów, to jest to prawo dla kierownika jednostki kontrolującej. Czyli w większości przypadków, jeżeli chodzi o tę ustawę, jest to prawo dla ministra.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Natomiast art. 34 dotyczy uprawnienia kontrolera w toku prowadzonych czynności kontrolnych. Czyli tego pracownika, który przeprowadza kontrolę, i tam jest rzeczywiście to zawężenie. Uważamy, że takie prawo kierownik jednostki kontrolującej powinien mieć. Oczywiście w zależności od tego, do jakiej jednostki, do jakiego organu kierownik wystąpi, ten organ będzie w różny sposób zobligowany do przedstawienia mu tych informacji i tych materiałów. W te relacje nie wkraczamy, natomiast nie widzimy przeszkód, żeby takie uprawnienie dla kierownika jednostki przewidzieć w tych przepisach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">Przepraszam bardzo, ale to wyjaśnienie pana prezesa nas nie przekonuje, dlatego że każde uprawnienie musi być skorelowane z obowiązkiem. W związku z powyższym nie bardzo widzę, w jakim trybie miałby np. sąd udzielić kierownikowi jednostki kontrolującej informacji dotyczącej toczącego się postępowania. To samo dotyczy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, to samo dotyczy NIK, to samo dotyczy Kancelarii Sejmu albo Senatu. Jeżeli ma to być kontrola w administracji, to tego typu uprawnienie powinno dotyczyć organów administracji i jednostek, które działają w administracji, a nie innych organów władzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Jedno słowo. To jest tak, że również ten temat był dyskutowany w czasie obrad podkomisji i wówczas…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak jest. I wtedy Najwyższa Izba Kontroli nie artykułowała tam żadnych swoich uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Tak. Tu jest też kwestia taka, to jest uprawnienie. Udostępnienie nastąpi z zachowaniem wszystkich innych, obowiązujących w tym zakresie przepisów. W związku z tym oczywiście inny charakter będzie miało wystąpienie do innego organu władzy i ono będzie sformułowane jako prośba, inny charakter będzie miało wystąpienie do jednostki podległej, które będzie miało po prostu charakter wystąpienia, wezwania do wykonania pewnego obowiązku.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Świadomie nie odwoływaliśmy się i świadomie podkreślaliśmy to, że ta ustawa ma uregulować, zapewnić pewien ujednolicony tryb postępowania. Natomiast nie ma wkraczać w relacje pomiędzy poszczególnymi organami.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak jak podkreślam, jeśli przedstawiciele NIK mają jakieś uwagi, propozycje, to mogą później porozmawiać z posłami, posłowie mogą przyjąć ich uwagi i mogą zgłosić je później w drugim czytaniu. Tak żeby to było jasne dla wszystkich i jednoznaczne i wtedy możemy wrócić do tego tematu jeszcze raz i dokładniej go przedyskutować.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze uwagi do art. 15? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 15.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 16. Proszę bardzo, czy są jakieś uwagi, pytania do tego artykułu? Proszę bardzo, panie z NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DoradcaprawnywDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKMalgorzataBorkowska">Chciałabym zapytać, czy świadomie zamierzacie państwo dopuścić możliwość rozszerzenia zakresu kontroli w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli, bo to wynika z ust. 4 w art. 16. A zakres w świetle wcześniejszych przepisów to również przedmiot kontroli. Nie tylko okres objęty kontrolą, ale również przedmiot.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Już sekundkę. To jest nowa rzecz, która została zgłoszona.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jak to jest, że państwo jako Najwyższa Izba Kontroli byliście zapraszani na każde posiedzenie Komisji, nie artykułowaliście tych uwag, nie przedstawialiście ich i dopiero w końcowym etapie legislacji je podnosicie. Jestem też ciekaw, czy podnosiliście to państwo podczas uzgodnień na etapie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Jeżeli mogę, panie przewodniczący. Zakres kontroli przeprowadzanej w jednostce wynika tak naprawdę z upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. To upoważnienie do przeprowadzenia kontroli wystawia kierownik jednostki kontrolowanej imiennie dla każdego kontrolera. To upoważnienie zawiera m.in. zakres kontroli, czyli okres objęty kontrolą i obszar objęty kontrolą. Może się zdarzyć taka sytuacja, kiedy w wyniku prowadzonych czynności kontrolnych nastąpi ujawnienie pewnej okoliczności, w której zasadne jest rozszerzenie okresu, który jest objęty kontrolą, np. z racji powiązania pewnych okoliczności. Tak, w takich sytuacjach zakładamy, że mogłoby nastąpić rozszerzenie zakresu kontroli poprzez np. stwierdzenie, że w związku z ujawnionymi faktami skontrolujemy jeszcze wcześniejszy rok po to, żeby w pełny sposób odzwierciedlić ustalenia kontroli. Przy czym proszę zwrócić uwagę, że nie następuje tutaj żadne przeniesienie właściwości czy kompetencji. Cały czas o tym decyduje kierownik jednostki kontrolowanej, czyli minister. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi do art. 16? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 16.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 17. Czy są pytania, uwagi państwa posłów? Gości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 17.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 18. Proszę bardzo, uwagi, pytania? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 18.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 19. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 19? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 19.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 20. Czy są pytania, uwagi państwa posłów do art. 20? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 20.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 21. Czy są uwagi do art. 21? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 21.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 22. Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa posłów, zaproszonych gości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 22.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 23. Proszę bardzo, Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DoradcaprawnywDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKMalgorzataBorkowska">Chciałabym tylko zapytać, czy ust. 3 dotyczy sytuacji, w której kontroler ma obowiązek powiadomić o podejrzeniu, że kierownik jednostki kontrolowanej nie podjął wystarczających działań zapobiegających zagrożeniom, kierownika komórki do spraw kontroli tej jednostki czy swojej własnej, bo tu nie jest to doprecyzowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">W naszym przekonaniu jest to jednoznacznie jasne, bo „kierownik komórki do spraw kontroli” to cały czas, w rozumieniu przepisów tej ustawy, jest kierownik komórki do spraw kontroli jednostki kontrolującej. I jest to konsekwentnie używane we wszystkich przepisach tej ustawy. Tak więc o tę osobę chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze inne uwagi, pytania do art. 23? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 23.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 24. Proszę bardzo, czy są uwagi do art. 24? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 24.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 25. Czy są uwagi, pytania? Proszę, Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Do pkt 2 mam taką uwagę. Mianowicie jest to tak na dobrą sprawę, czy też może być, przerzucenie całości pracy na podmiot kontrolowany. Zwłaszcza jeśli to będzie samorząd albo przedsiębiorca, to rzeczywiście takie przerzucenie nie będzie chyba najbardziej właściwe. Chciałam tylko podkreślić, że podobny problem powstał przy ustawie o NIK i wtedy posłowie kładli bardzo duży nacisk na to, aby to kontroler wykonywał pracę kontrolera, a nie robił tego za niego inny pracownik jednostki kontrolowanej.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Jeżeli mógłbym poprosić, to może pani dyrektor przedstawi, jak to rozwiązano w przepisach o NIK, bo moim zdaniem to się w tym zakresie tutaj zamyka w tym słowie „niezbędnych”, czyli tych, które są niezbędne. To się odnosi zarówno do kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również tych zestawień i obliczeń, które są niezbędne. Tylko w tym zakresie kontroler może wnosić o to do pracowników. Oczywiście jest tak, że wszystkie przepisy muszą zakładać pewną racjonalność działania, bo inaczej się tego pewnie nie da zapisać. Ale jeżeli w tym zakresie istnieje już jakieś wypracowane rozwiązanie, to może moglibyśmy z niego skorzystać.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">Służę, panie prezesie. Art. 37 znowelizowanej ustawy o NIK. Wejdzie w życie dopiero w przyszłym roku, ale brzmi mniej więcej tak: „Kontroler może sporządzić, a w razie potrzeby może zażądać od kierownika jednostki kontrolowanej sporządzenia w terminie wyznaczonym przez kontrolera niezbędnych kopii, wszystkich zestawień i wyciągów etc.” W tym przepisie nacisk został położony na pracę kontrolera, a nie na pracę jednostki kontrolowanej.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Wysoka Komisjo, moim zdaniem sam wydźwięk przepisów jest podobny, ale chciałem zwrócić uwagę też na to, co było podkreślane w trakcie wcześniejszych prac. Otóż trochę inną relację zakłada ustawa o NIK, a inną relację zakłada ta ustawa, która w zasadzie dotyczy jednostek podległych i nadzorowanych. To są inne relacje. Też proszę na to zwrócić uwagę. Natomiast cały czas kwestia, oprócz innego sformułowania tego przepisu, sprowadza się do tego, że mam prawo żądać tych dokumentów czy tych zestawień, które są niezbędne. I to jest zarówno w przywołanym art. 37 ustawy o NIK, jak i w omawianym art. 25.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze uwagi do art. 25? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 25.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 26. Czy są uwagi do art. 26 ze strony państwa posłów i zaproszonych gości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 26 został przez Komisję przyjęty.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 27. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 27? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 27.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 28. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 28? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 28.</u>
<u xml:id="u-39.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 29. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 29? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 29.</u>
<u xml:id="u-39.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 30. Czy są jakieś pytania, uwagi ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do art. 30? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 30.</u>
<u xml:id="u-39.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 31. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 31? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 31.</u>
<u xml:id="u-39.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 32. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 32? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.15" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje art. 32.</u>
<u xml:id="u-39.16" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 33. Czy są pytania? Proszę bardzo, Najwyższa Izba Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">Proszę państwa, to jest tylko uwaga redakcyjna do ust. 3. „W razie potrzeby przeprowadzenia przez biegłego czynności niezbędnych do wydania opinii”. Tutaj w tym przepisie po prostu brakuje podmiotu, czyli słów „przez biegłego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Ust. 3 artykułu, tak? Bardzo proszę, panie ministrze albo Biuro Legislacyjne proszę bardzo. Panie mecenasie, teraz panów trochę obciążymy. Jeszcze raz pani może powtórzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">Art. 33 ust. 3. Chodzi tam o dodanie, przez kogo mają być przeprowadzane te czynności niezbędne.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Dziękuję, panie przewodniczący. Wojciech Miller Biuro Legislacyjne. Wydaje się, że rzeczywiście przepis powinien być uzupełniony o to, kto tych czynności ma dokonać. Dobrze by było, żeby strona rządowa przedstawiła też swoją opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze, musi pan sam wojować.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, rzeczywiście można to dodać. Moim zdaniem przepis jest jednoznaczny w samej treści i wymowie. Chociażby z tego, że imię i nazwisko biegłego ma być wskazane w upoważnieniu do przeprowadzenia tych czynności, to jednoznacznie to wynika. Ale nie widzę przeszkód, aby tamto doprecyzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Poprawka ma charakter legislacyjny, jednak regulamin nie rozróżnia poprawek legislacyjnych i nielegislacyjnych, zatem poprawka powinna być zgłoszona formalnie przez któregoś z państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przyjmuję tę poprawkę. Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 33? Dodajemy poprawkę, słowa „przez biegłego” do art. 33 ust. 3. „ W razie potrzeby przeprowadzenia przez biegłego czynności”. Jest zgoda? Jest. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 33.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 34. Czy są jakieś pytania, uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjęła art. 34.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 35. Czy są uwagi ze strony państwa posłów, zaproszonych gości? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjęła art. 35.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 36. Proszę bardzo, NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#DoradcaprawnywDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKMalgorzataBorkowska">Chciałabym tylko zwrócić uwagę, że w ust. 2 zabrakło w projekcie wystąpienia pokontrolnego zaleceń. Zdaję sobie sprawę, że taki był zamiar, żeby w projekcie wystąpienia zaleceń nie było. Proszę jednak zauważyć, że art. 3 ust. 2 mówi, że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zalecenia takie mają się pojawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. To była rzeczywiście kwestia, która była szeroko dyskutowana z NIK na etapie konsultacji. Tutaj jest po prostu różnica w zakresie pomysłu na tę ustawę. Moim zdaniem nie ma tam żadnej sprzeczności. Jest kwestia pewnego zorganizowania pracy. I pomysł jest taki, że w pierwszej kolejności następuje sporządzenie projektu wystąpienia, który jest weryfikowany. Ale tam jest w zasadzie opis stanu faktycznego i ustaleń. Następnie, na podstawie tak zweryfikowanych ustaleń, kierownik jednostki kontrolowanej, czyli minister, uzupełnia projekt wystąpienia w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości i ich pozostania po wyczerpaniu procedury odwoławczej. Uzupełnia o owe zalecenia pokontrolne. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości te zalecenia z całą pewnością się znajdą i to jednoznacznie wynika z tych przepisów. Natomiast chodzi o to, żeby te zalecenia były formułowane przez ministra, czyli przez tego, kto formalnie sprawuje nadzór nad tymi jednostkami podległymi. Chodzi też o to, żeby formułowanie zaleceń następowało na tym etapie, kiedy mamy już w pełni zweryfikowane ustalenia faktyczne, poczynione w toku kontroli.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">To wszystko jest w tej ustawie, natomiast rzeczywiście jest tak, że na tym pierwszym etapie tych zaleceń nie ma. Ale ten pierwszy etap to jest projekt wystąpienia, który jest sporządzany co do istoty przez kierownika komórki do spraw kontroli. Tak więc tutaj też nie ma równorzędności pozycji, z których kierowany jest ten dokument. Zatem wnoszę o utrzymanie artykułu w tym brzmieniu, w jakim został skierowany pod obrady.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 36? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje art. 36.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 37. Tutaj była zgłoszona poprawka, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Ja może wyjaśnię panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Panie przewodniczący, Biuro Legislacyjne również otrzymało poprawkę pana posła przewodniczącego, ale ona dotyczy art. 57, art. 58 i art. 76. Art. 76 dotyczy zmiany w ustawie o działalności leczniczej i art. 37 tejże ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozumiem, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 37. Kto z państwa posłów ma pytania, uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 37.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 38. Czy są pytania, uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 38.</u>
<u xml:id="u-56.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 39. Kto z państwa posłów ma pytania, uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-56.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 39.</u>
<u xml:id="u-56.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 40. Proszę bardzo, kto z państwa posłów ma pytania, uwagi? Proszę, NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">Chciałam zapytać, czy celowo pominięto formę zastrzeżeń, które może zgłosić kierownik jednostki kontrolowanej. Wydawałoby się, że te zastrzeżenia powinny mieć formę pisemną, ale z tego przepisu to nie wynika.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">W oczywisty sposób chodzi o pisemne zastrzeżenia, tak że można to doprecyzować jednoznacznie w treści przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy to jest propozycja, czy zajmiemy się tym podczas drugiego czytania? Jest tu propozycja, żeby przyjąć teraz ten artykuł, a poprawić i poprawki zgłosić, bo i tak będą inne poprawki zgłaszane, w drugim czytaniu. Wtedy będzie i to zgłoszone do poprawki. Zostanie zapisane precyzyjnie, żeby nie robić tego tak teraz na kolanie, tylko precyzyjnie zapisać tę poprawkę, dobrze? Zostanie przyjęta przez posłów.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przyjmujemy art. 40, ale mamy w pamięci, że nad tym artykułem popracujemy jeszcze podczas drugiego czytania. Jest zgoda?</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 40.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 41. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 41.</u>
<u xml:id="u-60.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 42. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-60.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 42.</u>
<u xml:id="u-60.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 43. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-60.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 43.</u>
<u xml:id="u-60.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 44. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości, Biura Legislacyjnego do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-60.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 44.</u>
<u xml:id="u-60.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 45. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-60.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 45.</u>
<u xml:id="u-60.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 46. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#DoradcaprawnywDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKMalgorzataBorkowska">Mam wątpliwości, czy będzie istniała możliwość w wystąpieniu lub w projekcie wystąpienia, które nie było wcześniej przedmiotem zastrzeżeń, czy będą mogły się pojawić zalecenia jak też oceny np. wskazujące na niezasadność zajmowanego stanowiska. NIK tak sformułowane przepisy utwierdzają w przekonaniu, że zalecenia takie i oceny pojawią się jedynie w tych wystąpieniach, które zostały zaskarżone, do których złożono zastrzeżenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Nie. Tak jak mówiłem, ten element uzupełnienia projektu wystąpienia występuje po zweryfikowaniu ustaleń, które może nastąpić w dwojakiej formie. Jedna forma to jest taka, kiedy kierownik jednostki skontrolowanej nie skorzysta z prawa złożenia zastrzeżeń i wtedy się ten projekt uprawomocni. Będzie to domniemane potwierdzenie tego, że te ustalenia są prawidłowe i akceptowane przez kierownika jednostki kontrolowanej. A drugą formą uprawomocnienia się tych ustaleń, czy potwierdzenia ich prawidłowości, będzie wyczerpanie tej procedury odwoławczej. Jednoznacznie z ust. 1 w art. 46 wynika, że w przypadku nieuwzględnienia wszystkich zastrzeżeń sporządza się wystąpienie pokontrolne, obejmujące treść projektu wystąpienia. Podobnie wystąpienie pokontrolne uzupełnia się w razie potrzeby o te elementy.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 46? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 46.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 47. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 47.</u>
<u xml:id="u-64.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 48. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 48.</u>
<u xml:id="u-64.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 49. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 49.</u>
<u xml:id="u-64.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 50. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 50.</u>
<u xml:id="u-64.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozdział 3 „Kontrola w trybie uproszczonym”. Czy są jakieś uwagi do tytułu rozdziału 3? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje tytuł rozdziału 3.</u>
<u xml:id="u-64.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 51. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 51.</u>
<u xml:id="u-64.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 52. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.15" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 52.</u>
<u xml:id="u-64.16" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 53. Proszę bardzo, czy są jakieś pytania, uwagi do art. 53? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.17" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 53.</u>
<u xml:id="u-64.18" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozdział 4 „Dokumentacja kontroli”. Czy są uwagi do tytułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.19" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje tytuł rozdziału 4.</u>
<u xml:id="u-64.20" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 54. Czy są jakieś uwagi, pytania ze strony państwa posłów, zaproszonych gości do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-64.21" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 54.</u>
<u xml:id="u-64.22" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 55. Czy są pytania? Najwyższa Izba Kontroli, proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">Jeśli chodzi o art. 55 ust. 2 mamy wątpliwości, jaki będzie stosunek tego przepisu do przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. Bo wyłączenie czy zastrzeżenie poufności przez pracownika, jeśli nie jest objęte żadną klauzulą niejawności, to tak na dobrą sprawę to jest kwestia ochrony danych osobowych. A w przypadku funkcjonariusza publicznego czy osoby pełniącej funkcję publiczną w zakresie tej funkcji, to te dane będą dostępne. Czyli mamy taką sytuację, że kierownik jednostki kontrolowanej na podstawie przepisu może nie dostać akt, ale każda inna osoba, która będzie zainteresowana tymi aktami, to tak na dobrą sprawę powinno się jej te akta udostępnić. Właśnie na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">To jest rzeczywiście bardzo trudny przepis i jednocześnie przepis, który był dopracowywany i próba jego zapisywania trwała przez cały proces legislacyjny. Jeżeli będzie tylko możliwość poprawienia tego przepisu, to będę bardzo wdzięczny za ewentualne sugestie, gdyż tak jak mówię, bardzo długo nad nim pracowaliśmy. W projekcie jest zawarta propozycja zgłaszana przez komórki, które przeprowadzają taką kontrolę.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Proszę państwa, tu chodzi o takie sytuacje, kiedy np. w toku czynności kontrolnej kontroler przeprowadza pewną ankietę, z której to ankiety wynika ocena przez pracowników sposobu postępowania ich przełożonego. Chodzi o to, żeby w takich sytuacjach dane tych pracowników, którzy przedstawili te informacje, mogły nie być udostępnione zainteresowanemu szefowi. Chodziło o uregulowanie takich sytuacji, stąd próbowaliśmy to zapisać w zasadniczy sposób, pozostając jednak przy ogólnych klauzulach i takich generalnych zapisach. Czyli podkreślać, że tak się dzieje tylko w uzasadnionych przypadkach. Natomiast oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że jeżeli ktoś się uprze, to w jakiś sposób do tych informacji będzie mógł dotrzeć. Oczywiste jest, że – też na podstawie dostępu do informacji publicznej – różna będzie sytuacja w zależności od tego, jakie to są osoby. Jeśli to są funkcjonariusze publiczni, to takie dane trzeba będzie przekazać. Natomiast jeśli są to zwykli pracownicy, to będzie można w moim przekonaniu te dane udostępnić niejako anonimowo, z wykreśleniem nazwisk tych osób, jeżeli to nie jest związane z pełnieniem przez nich funkcji publicznych, a z pewnymi ocenami, które są pozyskiwane w toku czynności kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">I tu jeszcze raz chciałem zwrócić uwagę na te relacje, których dotyczy ta ustawa. Czyli relacje jednak nadległości i podległości czy nadzoru. Te kontrole są przeprowadzane w jednostkach hierarchicznie podporządkowanych co do zasady.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze uwagi do art. 55? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 55.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozdział 5 „Informacje o wynikach kontroli”. Czy są uwagi co do tytułu rozdziału? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje tytuł rozdziału 5.</u>
<u xml:id="u-68.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 56. Czy są uwagi do art. 56? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-68.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 56.</u>
<u xml:id="u-68.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 57. Tu jest poprawka zgłoszona przez pana przewodniczącego Klima. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselJozefPiotrKlim">Króciutko, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, otóż art. 57 jest tak zredagowany, że kierownik jednostki kontrolującej przesyła informacje o wynikach kontroli do poszczególnych kierowników, jednostek nadrzędnych, pełniących nadzór, ale na końcu jest dodane „które uzna za właściwe”. Nie możemy tutaj dać pewnej fakultatywności, w związku z tym proponuję poprawkę, którą przekazałem państwu posłom. Poprawka zmierza w tym kierunku, że „Kierownik jednostki kontrolującej przesyła informację o wynikach kontroli kierownikowi jednostki nadrzędnej lub sprawującej nadzór nad jednostką kontrolowaną”. I to jest obligo. Natomiast ten sam kierownik jednostki kontrolującej może przesłać informacje o wynikach kontroli do innych organów i jednostek, jeżeli uzna to za stosowne. Na tym polega ta różnica. Ona jest tak naprawdę natury legislacyjnej, ale zawiera pewne wątki merytoryczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy są uwagi do tej propozycji, do tej nowej redakcji art. 57, zgłoszonej przez pana przewodniczącego Klima? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 57 w wersji zaproponowanej przez pana posła przewodniczącego Józefa Klima.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozdział 6. „Zmiany w przepisach obowiązujących”. Czy są uwagi do tytułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje tytuł rozdziału 6.</u>
<u xml:id="u-70.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 58. Tu też jest nowa redakcja czy poprawka. Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PoselJozefPiotrKlim">To są też takie poprawki bardziej natury legislacyjnej. Otóż żeby ujednolicić zapis w pkt 1 lit. b) w podpunkcie 5 dodajemy „zarządzanie i”. I tak samo robimy w pkt 2 podpunkt 5 i w pkt 3 podpunkt 5. Czyli „zarządzanie i przeprowadzanie kontroli”, „zarządzanie i przeprowadzanie kontroli”. Musimy to ujednolicić. W mojej ocenie jest to poprawka natury legislacyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Chciałem bardzo podziękować panu przewodniczącemu za zgłoszenie tej uwagi. Rzeczywiście, tu na tym końcowym etapie w ostatnim czytaniu jest potrzeba, by to ujednolicić.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki zgłoszonej przez pana przewodniczącego Józefa Klima i tym samym do nowej redakcji art. 58? Czy są jakieś uwagi ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 58 w nowym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-74.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 59. Czy są uwagi do artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 59.</u>
<u xml:id="u-74.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 60. Czy są uwagi do artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 60.</u>
<u xml:id="u-74.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 61. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 61? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 61.</u>
<u xml:id="u-74.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 62. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 62? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 62.</u>
<u xml:id="u-74.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 63. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 63? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 63.</u>
<u xml:id="u-74.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 64. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 64? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 64.</u>
<u xml:id="u-74.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 65. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 65? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.15" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 65.</u>
<u xml:id="u-74.16" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 66. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 66? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.17" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 66.</u>
<u xml:id="u-74.18" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 67. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 67? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.19" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 67.</u>
<u xml:id="u-74.20" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 68. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 68? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.21" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 68.</u>
<u xml:id="u-74.22" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 69. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 69? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.23" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 69.</u>
<u xml:id="u-74.24" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 70. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 70? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.25" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 70.</u>
<u xml:id="u-74.26" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 71. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 71? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.27" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 71.</u>
<u xml:id="u-74.28" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 72. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 72? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.29" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 72.</u>
<u xml:id="u-74.30" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 73. Czy są jakieś pytania, uwagi gości, państwa posłów do art. 73? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.31" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 73.</u>
<u xml:id="u-74.32" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 74. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 74 ze strony gości, państwa posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.33" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 74.</u>
<u xml:id="u-74.34" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 75. Czy są jakieś pytania, uwagi do art. 75? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-74.35" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 75.</u>
<u xml:id="u-74.36" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 76. Tu jest poprawka. Proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PoselJozefPiotrKlim">Kilka słów wyjaśnienia. Otóż jak zwróciliście państwo uwagę, ta ustawa (o której mowa w art. 76) weszła w życie z dniem 15 kwietnia 2011 r. i na etapie projektowania tej ustawy pewne zmiany zostały wprowadzone w tamtej ustawie. Wyłapaliśmy to wtedy, kiedy zostało sporządzone sprawozdanie. W związku z tym wnoszę poprawkę, żeby w pkt 3 art. 76 zamiast „w art. 120” było „w art. 121”. W pkt 4 zamiast „w art. 121” było „w art. 122” i w ust. 7 zamiast „w art. 117 i 118” powinno być „w art. 118 i 119” i ta numeracja wreszcie jest zgodna, oczywiście z tą nową ustawą, która została przyjęta w kwietniu. Proszę o przyjęcie takiej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Również dziękuję bardzo za tę uwagę. To wynikało z tego, że na etapie skierowania do Wysokiej Izby tego projektu, jeszcze w końcówce trwały prace nad projektem ustawy o działalności leczniczej i po prostu nastąpiło przesunięcie o 1 artykułów tej ustawy. I stąd jest konieczność zmiany numeracji również tych odesłań, które są zawarte w tym projekcie. Tak więc jest to jak najbardziej prawidłowo i jesteśmy za tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi? Tak, proszę, ale czy są to uwagi do poprawki, czy do artykułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">Nie, chodzi o ten rozdział, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Ale to może za chwilę, dobrze? Najpierw poprawkę muszę skończyć przyjmować.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 76. Czy są uwagi do art. 76 w wersji zaproponowanej przez pana przewodniczącego Józefa Klima? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 76.</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">I teraz bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrawnegoiOrzecznictwaKontrolnegoNIKElzbietaJarzeckaSiwik">W przepisach zmieniających, panie przewodniczący, nie ma odniesienia się do przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Tam jest duży rozdział, dotyczący kontroli przedsiębiorcy. W związku z powyższym nie bardzo wiadomo, które przepisy będą miały zastosowanie, czy właśnie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, czy też ta ustawa o kontroli w administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#WiceprezesRCLPiotrGryska">Tak jak mówiłem, ta ustawa co do zasady nie ma zastosowania do kontroli przedsiębiorców. Te wyjątki, które już omówiliśmy i przedyskutowaliśmy, wynikają tylko z tych sytuacji, kiedy jest kontrolowane wykonanie zadania realizowanego w trybie dotacji i dodatkowo strony w umowie przewidziały, że na podstawie ustawy o finansach publicznych ta kontrola będzie wykonywana w trybie tych przepisów. I tylko w takich przypadkach przedsiębiorcy będą kontrolowani w trybie przepisów tej ustawy i, tak jak mówiłem, to będą pojedyncze przypadki.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozdział 7. „Przepisy przejściowe i końcowe”. Czy są uwagi do tytułu ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje tytuł rozdziału.</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 77. Czy są uwagi do art. 77? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-83.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 77.</u>
<u xml:id="u-83.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 78. Czy są uwagi państwa posłów do art. 78? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-83.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjmuje art. 78.</u>
<u xml:id="u-83.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Najwyższa Izba Kontroli zgłosiła szereg uwag. Bardzo żałuję, że panie nie były na posiedzeniach podkomisji. Zresztą NIK jest zawsze specjalnie zapraszany, ponieważ warto, by taka dyskusja toczyła się podczas prac podkomisji. Taka dyskusja jest wtedy dogłębna. Zdaję sobie sprawę, że część uwag, które panie zgłosiły, warto przełożyć, przekuć na poprawki, które można zgłosić w drugim czytaniu. Wtedy też byśmy przedyskutowali pewne sprawy, które może dla kogoś są niejasne i wtedy też może byśmy poszukali lepszych rozwiązań, jeśli takowe są.</u>
<u xml:id="u-83.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Ale wróćmy do ustawy. Czy są uwagi do całości projektu ustawy? Nie widzę. Mogę powiedzieć, że Wysoka Komisja przyjmuje cały projekt ustawy, tak? Tak.</u>
<u xml:id="u-83.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja przyjęła projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-83.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo za tę pracę.</u>
<u xml:id="u-83.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Na posła sprawozdawcę proponuję pana posła przewodniczącego Józefa Klima. Termin dla MSZ 6 lipca 2011 r.</u>
<u xml:id="u-83.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Ten punkt porządku dziennego mamy zakończony. Przechodzimy do ustawy o Policji.</u>
<u xml:id="u-83.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze, bardzo dziękuję. Paniom z NIK też bardzo dziękuję i bardzo żałuję, że nie było pań podczas prac podkomisji. To nie jest złośliwość z mojej strony, tylko autentyczny żal. Mnie też zależy na tym, żeby każda ustawa była bardziej dopracowana.</u>
<u xml:id="u-83.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze, panu jak zwykle jeszcze raz serdecznie dziękuję. Zawsze dziękuję za tę merytoryczną współpracę. I wszystkiego najlepszego, bo to dzisiaj pana imieniny, a bądź co bądź je tutaj z nami spędza, co jest dla nas też honorem i zaszczytem. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-83.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Drugi punkt. Rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji. To jest chyba nasz projekt komisyjny. Proszę bardzo, pan poseł sprawozdawca Józef Dzięcioł. Dobrze powiedziałem?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PoselJanuszDzieciol">Może być Janusz.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Pomyliłem się, oczywiście Janusz. To chyba zmęczenie. Za często mówiłem dziś Józef! Przepraszam bardzo. Proszę bardzo, poseł Janusz Dzięcioł.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PoselJanuszDzieciol">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Podczas drugiego czytania Klub Platformy Obywatelskiej zgłosił 8 poprawek, które chciałbym Wysokiej Komisji teraz przedstawić do procedowania.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PoselJanuszDzieciol">Poprawka nr 1 ma charakter redakcyjny, pozwala precyzyjniej wprowadzić do wyliczania i wprost określa elementy składowe postępowania kwalifikacyjnego jako etapy.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#PoselJanuszDzieciol">Poprawka nr 2 służy odzwierciedleniu w postępowaniu kwalifikacyjnym wymogu określenia w ust. 1 rękojmi zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych. Uwzględnia obecne regulacje i rozporządzenia, a ponadto odpowiada rozwiązaniom ustawowym, przyjętym w innych służbach, jak Służba Więzienna, Służba Celna i CBA.</u>
<u xml:id="u-86.3" who="#PoselJanuszDzieciol">Poprawka nr 3 precyzyjnie, zgodnie z przepisami służby i obecnymi przepisami rozporządzenia, określa zakres postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów, posiadających specjalistyczne umiejętności i szczególne kwalifikacje, przydatne do służby w Policji w charakterze członka personelu lotniczego, personelu medycznego, w oddziałach prewencji Policji, a także wobec byłych policjantów, którzy ukończyli szkolenie podstawowe, a następnie zostali zwolnieni ze służby w Policji.</u>
<u xml:id="u-86.4" who="#PoselJanuszDzieciol">W poprawce nr 4 dodaje się ust. 4 i ust. 5. Poprawka dotycząca dodania ust. 4 służy wskazaniu wprost w ustawie organów uprawnionych do zarządzenia i prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji i odzwierciedla obecnie istniejące rozwiązania. Ust. 5 ma na celu wskazanie wprost w ustawie przypadków, w których organ odmawia poddania kandydata postępowaniu kwalifikacyjnemu albo odstępuje od jego prowadzenia.</u>
<u xml:id="u-86.5" who="#PoselJanuszDzieciol">Poprawka nr 5 polega na zmianach redakcyjnych i językowych niektórych punktów. Zapewnia to większą precyzję z zakresu wprowadzenia ustawowego oraz uzupełnia o elementy wymagające uszczegółowienia w rozporządzeniu, tak aby zapewnić całościowe uregulowanie materii dotyczącej postępowania kwalifikacyjnego, a tym samym uniknąć niejasności i rozbieżności w stosowaniu przepisów o tym postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-86.6" who="#PoselJanuszDzieciol">Poprawka nr 6 modyfikuje wytyczne do treści aktu wykonawczego przez pełniejsze dostosowanie do brzmienia delegacji ustawowej oraz uzupełnienie o istotne dyrektywy, które powinny być uwzględnione przy konstruowaniu aktu wykonawczego.</u>
<u xml:id="u-86.7" who="#PoselJanuszDzieciol">W 7 poprawce przepis ma na celu uregulowanie, jakie przepisy stosuje się do postępowań kwalifikacyjnych już rozpoczętych, które nie zostały zakończone do dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-86.8" who="#PoselJanuszDzieciol">Poprawka nr 8 ma na celu zmiany numeracji jednostki redakcyjnej (art. 2 oznacza jako art. 3 i wyrazy „art. 25 ust. 5” zastępuje wyrazami „art. 25 ust. 7”) i aktualizuje wskazane w nim odesłanie z uwagi na dodanie nowych przepisów.</u>
<u xml:id="u-86.9" who="#PoselJanuszDzieciol">Panie przewodniczący, bardzo proszę o przystąpienie do procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Możemy przystąpić do rekomendowania poprawek, zgłoszonych w drugim czytaniu. Bardzo proszę. Tak, są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Zwracam uwagę na łączność między tymi poprawkami. Sugerowałbym, żeby 1, 2, 3 i 4 poprawkę rozpatrywać łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie Grzegorzu, pan leje miód na serce wszystkich członków Komisji, a nie tylko na moje!</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">A ponadto, żeby już zakończyć, 5, 6 i 8 też łącznie. I 7. Tak więc trzy głosowania ewentualnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">To niech pan mi tu podpowiada, żebym się nie pomylił. Pan Grzegorz wyjątkowo konstruktywny, zresztą jak zawsze. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Poprawki nr 1, 2, 3 i 4. Czy są jakieś uwagi do tego pakietu poprawek ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie dyrektorze, jakie jest stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMarcinWereszczynski">Jednoznacznie popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjęła poprawki nr 1, 2, 3 i 4.</u>
<u xml:id="u-93.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie Grzegorzu?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Poprawki nr 5, 6 i 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czyli poprawki nr 5, 6 i 8, a nr 7 osobno, tak? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Poprawki nr 5, 6 i 8. Czy są jakieś uwagi państwa posłów do tych poprawek? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja rekomenduje poprawki nr 5, 6 i 8.</u>
<u xml:id="u-95.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie dyrektorze?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnegowMSWiAMarcinWereszczynski">Popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Poprawka nr 7. Panie dyrektorze, od pana teraz zaczniemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnegowMSWiAMarcinWereszczynski">Także popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi ze strony państwa posłów do poprawki nr 7? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-99.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wysoka Komisja przyjmuje poprawkę nr 7.</u>
<u xml:id="u-99.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Na posła sprawozdawcę proponuję pana posła Janusza Dzięcioła. Termin dla MSZ 6 lipca 2011 r.</u>
<u xml:id="u-99.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chcę wszystkim bardzo serdecznie podziękować za ten maraton, jaki dzisiaj mieliśmy, i za konstruktywną pracę nad projektem ustawy. Bardzo wszystkim dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>