text_structure.xml
58.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji rozpatrzymy pięć punktów. Będą to punkty obejmujące podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie projektu ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz o zmianie niektórych ustaw, podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie projektu ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli funkcjonowania ratownictwa wodnego (w tym miejscu ten punkt pokrywa się z naszymi inicjatywami), uchwalenie planu pracy Komisji na okres od 1 sierpnia 2010 r. do 31 stycznia 2011 r. (znacie państwo ten katalog, ale jest on w dalszym ciągu otwarty), powołanie podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (druk nr 3113).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie mamy zbyt wiele czasu, bo o godzinie 18.00 odbędą się posiedzenia klubów parlamentarnych. W takim razie przystąpimy od razu do rozpatrywania pierwszego punktu porządku obrad, a jeśli będzie to możliwe, to także drugiego. Czy na sali jest pan przewodniczący zespołu parlamentarnego? Widzę, że jest pan Konstanty Miodowicz. Panie przewodniczący, proszę zatem o przedstawienie obu tych inicjatyw.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Proponuję rozwiązać kwestię wezwania, które sformułował pan przewodniczący, w następujący sposób. W kilku zaledwie zdaniach (pozostając jednak do dyspozycji Komisji w przedmiocie ewentualnych pytań) zaprezentuję inicjatywę ustawodawczą w sprawie projektu ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz o zmianie niektórych ustaw. Następnie mój kolega zaprezentuje drugi projekt, który dotyczy ratownictwa wodnego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Przejdę zatem w tym momencie do omawiania projektu. Ustawa, której tytuł pozwoliłem sobie już wymienić, składa się z 8 rozdziałów porządkujących 45 artykułów. Zgodnie z wymogami techniki legislacyjnej, które są sformułowane w Regulaminie Sejmu RP, zawiera uzasadnienie oraz ocenę skutków regulacji. Potrzeba wystąpienia z tą inicjatywą, zresztą w tak spektakularny sposób…Niezbyt często przecież komisje występują na ścieżkę legislacyjną z własnej inicjatywy. W związku z zapewne uzasadnioną, ale określoną przewlekłością prac w rządzie…Nasza Komisja otrzymywała zapewnienia, że ustawy, które są potrzebne tym służbom, zwłaszcza wtedy, gdy upominamy się o skromne środki dla tych służb każdej jesieni, są przedmiotem prac rządu. Twierdzono, że owe przedłożenia już docierają do Sejmu RP. Słyszeliśmy to w styczniu, a ponadto była o tym mowa w marcu. W maju mieliśmy natomiast otrzymywać te ustawy, podczas, gdy w tej chwili mamy już lipiec.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Jeszcze raz powtórzę – wydarzenia ubiegłego roku wskazują na to, że pewne gorszące wydarzenia towarzyszące procedowaniu nad częścią budżetu, odnoszącą się do dotacji dla tych służb, powinny znaleźć swój kres. Powinniśmy dysponować odpowiednimi regulacjami odnoszącymi się odpowiednio do ratownictwa górskiego i ratownictwa wodnego już na jesieni tego roku.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Zatem zespół parlamentarny do spraw ratownictwa górskiego i wodnego po przeprowadzeniu konsultacji z ekspertami oraz zainteresowanymi środowiskami, spośród których najważniejszymi były służby ratownicze, występuje z inicjatywą, którą mam zaszczyt prezentować. Stosowne pismo, nadające bieg naszej inicjatywie, pan przewodniczący otrzymał 8 lipca 2010 r., co chciałbym podkreślić, albowiem jego reakcja na tę palącą sprawę w tym przypadku jest bardzo szybka. Wszyscy zainteresowani posłowie, którzy są tak obficie reprezentowani w tym zespole, są mu bardzo wdzięczni.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Ustawa rozgranicza ratownictwo górskie i ratownictwo narciarskie. Formułuje zasady bezpieczeństwa w górach, co znalazło się w rozdziale 2 niniejszej ustawy. Zasady bezpieczeństwa na stokach narciarskich zostały natomiast ujęte w rozdziale 4. Ustawa powołuje i definiuje podmioty ratownictwa, zarówno w zakresie działań na stokach narciarskich, jak również w górach. Co bardzo ważne, w art. 8 zostały sformułowane zasady finansowania służb ratownictwa górskiego. Jednocześnie w ustawie jest mowa o nadzorze i kontroli nad ratownictwem górskim, a także w rozdziale 6 zostały sprecyzowane odpowiednie przepisy karne. Projekt ustawy, który rekomenduję Wysokiej Komisji, nie jest doskonały. Odnajduję w nim szereg potknięć, takich jak „literackie”, czy też „publicystyczne” ujęcia terminów zdefiniowanych w „słowniczku” ustawy (art. 3). Zapewne skonsolidowania wymagają przepisy, które dotyczą podstaw finansowania.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Część bardzo istotnych kwestii została omówiona w rozdziale ostatnim, który dotyczy przepisów przejściowych, zmieniających i końcowych. Mowa tam jest o zmianach innych ustaw, jak np. parków narodowych – m.in. słynnego odpisu na rzecz służb ratunkowych (procenta ze sprzedaży biletów nabywanych przez turystów odwiedzających parki narodowe). Można byłoby bardziej intensywnie ponarzekać na tę ustawę, ale ja tego nie zrobię, bo sądzę, że doświadczamy jednak bardzo ważnego wydarzenia. Otóż sprawa, która była nierozwiązana przez kilka kadencji Sejmu RP, dzięki zaangażowaniu kilkudziesięciu parlamentarzystów, przy wybitnym wsparciu kierownictwa naszej Komisji, może zostać wreszcie rozwiązana.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Jednocześnie zachęcamy rząd do tego, aby jak najszybciej przesłał na ręce Marszałka Sejmu RP stosowne projekty ustaw. Wiem, że prace nad nimi są „domykane”. Być może stoimy przed szansą, aby wreszcie służby, które są chlubą Rzeczypospolitej i których historię i tradycje celebrowaliśmy w ubiegłym roku, wkroczyły w kolejny rok swojego istnienia, będąc przygotowanymi do tego, aby nałożone na nich przez tradycję, historię oraz ustawodawcę obowiązki wykonywać we właściwy sposób. My natomiast będziemy mogli rozpocząć kluczową dyskusję na temat funkcjonowania tych służb.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Zapisy projektu ustawy, którą rekomenduję, będą dobrym asumptem do zainicjowania takiej debaty. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie pośle. Chciałbym bardzo serdecznie powitać pana ministra Sosnowskiego oraz pana komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, jak również naszych gości reprezentujących GOPR, TOPR i WOPR. Chciałbym w imieniu Komisji podziękować panu Konstantemu Miodowiczowi za prace nad tymi projektami.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wiem, że ten projekt może jeszcze budzić szereg emocji, zwłaszcza z legislacyjnego punktu widzenia. Wiem też, że państwo z Biura Legislacyjnego już się „palą” do formułowania uwag, ale sądzę, że nie powinno to nastąpić dzisiaj. Jeśli bowiem dzisiejszego dnia nie podejmiemy inicjatywy ustawodawczej w tym przedmiocie i jeśli ten projekt nie wróci do nas od Marszałka Sejmu RP do 23 września, to znowu ten rok będzie bez tych ustaw. Będzie dzisiaj mowa o raporcie NIK, która oceniła funkcjonowanie WOPRu. Proszę sobie przypomnieć, że rok temu były ogłaszane konkursy i przetargi, jak również wprowadzono pewne zasady. Jest to ostatni dzwonek, aby zrealizować zobowiązanie, jakie mamy wobec GOPRu, TOPRu, WOPRu (kolejność jest dowolna). Dogadaliśmy się ponad układem politycznym. Ustaliliśmy, że wszyscy chcemy, aby przeprowadzić te projekty przez ścieżkę legislacyjną. Stąd też wynika moja determinacja.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Spytam jeszcze stronę rządową o ich projekty. Być może są to lepsze regulacje, bo przecież między tymi projektami nie ma rywalizacji. Nie możemy zostać bez projektów i znaleźć się w takiej sytuacji, że 23 września będziemy bez projektów o ratownictwie wodnym i górskim. Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji i sądzę, że żaden z posłów nie uważa, że jest to sytuacja pożądana. Dlatego też taka determinacja, która należy się ratownikom zmuszonym do ciężkiej pracy na wodzie i w górach. Zarówno podczas powodzi, jak i w trakcie sezonów turystycznych wasza pomoc jest nieoceniona. Dlatego też poczyniłem takie właśnie uwagi.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wiem, że te projekty mogły być jeszcze bardziej dopracowane. Uważam jednak, że jeśli dzisiaj przyjmiemy inicjatywy ustawodawcze w tych obszarach, to nie chciałbym szczegółowo o nich dyskutować. Oddam głos legislatorom, ale prosiłbym, aby na razie nie analizować poszczególnych artykułów tej ustawy. Będzie jeszcze na to czas. Kiedy zaczniemy prace, to powołamy podkomisje. Podkomisje będą zajmować się tą materią. Oczywiście zakładam, że podkomisje będą funkcjonować w oparciu o zespół. Wtedy też będziemy szczegółowo dyskutować na ten temat. Musimy jednak do końca roku przeprowadzić te ustawy przez parlament. Takie jest zamierzenie wszystkich posłów. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście. Przede wszystkim w imieniu MSWiA chciałbym podziękować paniom i panom posłom za tę inicjatywę ustawodawczą. Mówimy przecież o bardzo istotnych sprawach, a więc takich, które nurtują nas wszystkich od wielu lat. Niemniej jednak chciałem poinformować pana przewodniczącego, jak i panie i panów posłów, że w resorcie spraw wewnętrznych i administracji trwają prace nad projektami ustaw, których zakres merytoryczny jest tożsamy z tym, o czym dzisiaj mówimy. Jeśli chodzi o projekt ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz o zmianie niektórych ustaw, to w dniu 8 lipca 2010 r. był on rozpatrywany przez Komitet Stały Rady Ministrów, który przyjął ten projekt i rekomendował go Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Obecnie departament prawny MSWiA wystąpił z pismem o wyznaczenie posiedzenia komisji prawniczej. Oczywiście, być może będziecie chcieli państwo ustalić jakieś szczegóły. Wraz ze mną są tutaj moi współpracownicy: pani dyrektor Muszyńska ze departamentu analiz i nadzoru MSWiA oraz pani Głowacka-Mazur z departamentu kontroli, skarg i wniosków MSWiA. Być może pojawi się pytanie, którego chciałbym uniknąć, a które będzie brzmiało: dlaczego tak długo strona rządowa pracowała nad tym projektem? Projekt jest dość skomplikowany. Nasze prace zostały wyhamowane między innymi przez ministra finansów i ministra środowiska, którzy zgłosili zastrzeżenia do naszych wstępnych projektów. Te prace tym samym cały czas się przedłużają. Jeśli chodzi o ustawę o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, to projekt został opracowany w MSWiA i został poddany konsultacjom wewnątrzresortowym.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Planowane jest zorganizowanie spotkania uzgodnieniowego, a następnie skierowanie projektu do uzgodnień międzyresortowych (pani dyrektor podpowiada mi, że nastąpi to w przyszłym tygodniu) i konsultacji społecznych. Mam nadzieję, że nasze projekty rządowe jak i projekty komisyjne „spotkają się” w podkomisji i uda się wypracować projekty ustaw, które zadowolą wszystkich nas obecnych, a przede wszystkim tych, którym będą służyć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Prosiłbym o zabranie głosu przedstawicieli TOPRu, GOPRu i WOPRu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Panie przewodniczący, czy można prosić o to, aby kolega Orłowski odniósł się do projektu ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę, ale krótko.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselPawelOrlowski">Panie przewodniczący, rzeczywiście przedstawię skrócone uzasadnienie. Niebawem odbędzie się dyskusja, a poza tym pan przewodniczący Miodowicz opowiedział trochę o historii projektu ustawy o ratownictwie górskim. Historia obu tych projektów jest podobna. Pracując z ekspertami, opracowaliśmy projekt ustawy, który jest bardzo zwartą regulacją. Ustawa składa się z dużo mniejszej liczby artykułów, albowiem jest ich 15.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselPawelOrlowski">Zgodnie z zasadami legislacji zawiera on jednak uzasadnienie, a także ocenę skutków prawnych tego projektu. Myślę, że warto spojrzeć na pewien fakt. W ostatnim czasie mieliśmy bardzo wiele utonięć, co powinno być dodatkowym impulsem ku zintensyfikowaniu prac nad tym projektem. Nie jest on jednak sprowokowany bieżącą sytuacją, tylko pracami, które toczyły się na wcześniejszym etapie. Ujmuje w swoim zakresie taką problematykę, którą będziemy mogli usłyszeć w ramach informacji NIK.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselPawelOrlowski">Jak już powiedziałem, projekt ustawy obejmuje główne założenia dotyczące zachowania bezpieczeństwa nad wodą. Mam na myśli systemowość tej ustawy. Określamy odpowiedzialność administracji rządowej i samorządowej w zakresie zadań związanych z bezpieczeństwem nad wodą.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselPawelOrlowski">Określamy także zasady finansowania podmiotów realizujących zadania z tego obszaru, dając zarazem wyraźną podstawę finansową dla samorządu terytorialnego, a więc podmiotu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo na danym terenie i dając podstawy dla finansowania służb ratowniczym. Był to problem w dotychczasowym systemie prawnym, gdzie w finansowaniu służb uczestniczyły tylko te samorządy, które są świadome tej problematyki. Robiły to bez wskazania wyraźnej podstawy. Projekt ustawy wyraźnie wskazuje podmioty, które są odpowiedzialne za ich wyznaczanie.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselPawelOrlowski">Przy pomocy tego zwartego aktu prawnego wprowadzamy systemowość w ratownictwie na obszarach wodnych, dajemy wyraźne podstawy do finansowania ze strony różnych organów administracji. Podobnie, jak to jest w przypadku ustawy, która była omawiana poprzednio, projekt ten należy doprecyzować, chociażby w kontekście trybu finansowania służb ratowniczych.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselPawelOrlowski">Projekt ten stanowi bardzo dobrą podstawę do dalszych prac. Wydaje się, że w przypadku skierowania tych projektów, które powstają w MSWiA na ręce Marszałka Sejmu RP uda się z dobrym skutkiem połączyć te projekty tak, aby kolejny sezon był zabezpieczony, jeśli chodzi o bezpieczeństwo nad wodą. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie ministrze. Prosiłbym o odniesienie się do tego projektu. Pan poseł Zieliński ma jednak pewne uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Panie ministrze, chciałbym zabrać głos jeszcze przed pańskim wystąpieniem. Chciałbym, aby wypowiedział się pan odnośnie do tej, jak i poprzedniej ustawy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Czy prace, które są prowadzone w resorcie zgadzają się co do kierunku, w jakim poszły przedłożenia komisyjne, czy też są znacząco różne? Chodzi mi o ogólne założenia, a nie o szczegóły. Chcę się zorientować, ile będziemy mieli pracy, dysponując dwoma projektami. Czy to będzie dużo, czy też mało?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Przede wszystkim trudno jest mi odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, bo strona rządowa nie zna jeszcze założeń projektów komisyjnych a tym samym trudno jest mi odnosić się do czegoś, czego się nie zna. Jestem jednak przekonany, że obie ustawy gdzieś tam „spotykają się”. Jest wiele rzeczy zbieżnych. Są jednak sprawy, które wymagają doprecyzowania. Mam nadzieję, że nastąpi to w trakcie prac nad tymi projektami.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, jeśli jednak chodzi o projekt ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, to mówiłem już o tym, że został on poddany konsultacjom międzyresortowym. Prace w tym zakresie dobiegną końca w najbliższym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Wracamy do ratowników. Bardzo proszę, pan Jan Krzysztof.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#NaczelnikTatrzanskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJanKrzysztof">Wszystko, co jest dla nas najbardziej istotne, zostało już powiedziane. Zależy nam na tym, aby prace nad ustawą nabrały przyspieszenia. Deklarujemy pełną chęć i wolę pracy nad tą ustawą. Mamy nadzieję, że być może już najbliższy sezon zimowy uda nam się oprzeć na nowych zasadach finansowania i funkcjonowania całego systemu bezpieczeństwa związanego z uprawnianiem sportu i turystyki w górach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#NaczelnikgrupybeskidzkiejGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJerzySiodlak">Jerzy Siodłak – naczelnik grupy beskidzkiej GOPR (członek zarządu GOPR w Zakopanem). Z racji tego, że brałem także udział w pracach nad projektem rządowym, ogromnie się cieszę i chciałbym wyrazić swoje zadowolenie słowami roty przyrzeczenia ratowników górskich, że na każde wezwanie pana przewodniczącego i zespołu parlamentarzystów stawimy się na wyznaczone miejsce i o określonej godzinie, żeby pomóc tworzyć kolejny projekt. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan Jerzy Telak.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrezesWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJerzyTelak">Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, szanowni państwo. Po pierwsze, chciałbym państwu podziękować tak, jak moi koledzy. Dziękuję więc za to, że został podjęty trud stworzenia ustawy, która na pewno pomoże ratownictwu wodnemu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrezesWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJerzyTelak">Pozwolę sobie zapewnić pana ministra, że istnieją niewielkie rozbieżności między tym projektem, który złożyliśmy, a tym, który jest przygotowywany w ministerstwie. W tym roku przy powodziach dało się zauważyć, że niezbędne są pewne regulacje prawne. Tego upalnego lata statystyki wskazują, że bijemy smutne rekordy. W minioną niedzielę utonęło 28 osób. Nie chcielibyśmy więcej takich statystyk. Nowe regulacje prawne pozwolą nam sprawniej działać i zmniejszać liczbę osób tonących w Polsce. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Dziękuję bardzo, powiem syntetycznie. Nie będę odnosił się do merytorycznych uregulowań, bo nie jest to właściwe miejsce i czas. Chciałbym jednak zgłosić uwagi Biura Legislacyjnego natury redakcyjno – legislacyjnej. Są one liczne. Nie będę ich w tej chwili wskazywał, bo zabrałoby to trochę czasu. W rozmowach z przedstawicielami zespołu uzyskaliśmy zapewnienie, że jest to jedynie jakiś szkielet projektu ustawy, który wymaga poprawy w toku procesu legislacyjnego. Jest tutaj, tak jak mówiłem, wiele niezgodności z zasadami techniki prawodawczej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#LegislatorLukaszNykiel">Dlatego też, uważamy, że najlepiej byłoby, aby ten projekt został jeszcze raz przepracowany przez wnioskodawców. Rozumiem jednak intencje Komisji oraz zaproszonych gości – zapewne stanie się inaczej. Chciałbym zwrócić uwagę na kwestię uzasadnienia. Aby ono spełniało wymagania zawarte w art. 34, należałoby zawrzeć tam podstawowe założenia aktów wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#LegislatorLukaszNykiel">Jeżeli chodzi o drugą ustawę, to chodzi o zapewnienie zgodności z prawem europejskim. Są to oczywiste rzeczy, ale umknęło to wnioskodawcom. Dziękuję bardzo. To tyle ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie stoi to jednak na przeszkodzie, aby złożyć ten wniosek w tej formie, a następnie przepracować oba projekty w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorLukaszNykiel">Panie przewodniczący, nie chcę się odnosić szczegółowo. Mamy bardzo wiele uwag i one są…Dobrze, panie przewodniczący. Będziemy uczestniczyć w pracach i będziemy starali się je wykazać.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi lub pytania? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawWziatek">Chodzi o to, aby znaleźć porozumienie i szybko zacząć prace nad projektami, które wynikają z inicjatywy naszej Komisji. Mam pytanie do rządu, w jaki sposób rząd będzie mógł przedstawić te wszystkie propozycje, które będą już zamknięte w formie rządowych propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to odpowiedzi na to pytanie udzieli pani dyrektor departamentu analiz i nadzoru.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dyrektor departamentu analiz i nadzoru MSWiA Edyta Muszyńska:</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Myślę, że na pewno w wakacje wpłynie projekt pierwszej ustawy, a więc ustawy górskiej. Tuż po wakacjach powinniśmy zakończyć prace nad ustawą „wodną”.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę. Pan przewodniczący Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Prosiłbym panią dyrektor o sprecyzowanie, co znaczy termin „tuż po wakacjach”?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Dyrektor departamentu analiz i nadzoru MSWiA Edyta Muszyńska:</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PoselJaroslawZielinski">Początek września.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Sądzę, że jest zgoda wszystkich posłów. Nie będę poddawał obu projektów ustaw pod głosowanie. Chodzi o projekt ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich oraz o zmianie niektórych ustaw a także projekt ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych. Wszyscy są „za”. Proponowałbym, aby posłami wnioskodawcami byli: odnośnie do pierwszego z wyżej wymienionych – pan poseł Konstanty Miodowicz, natomiast odnośnie do drugiego projektu – pan poseł Paweł Orłowski. Później, na etapie prac w podkomisjach zmienimy się i przewodniczącymi podkomisji będą posłowie z innych klubów. Czy jest zgoda na taką formułę? Jest. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do kolejnego punktu porządku dziennego, a mianowicie do rozpatrzenia informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli funkcjonowania ratownictwa wodnego. Panie dyrektorze, bardzo proszę o przedstawienie informacji.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zastępca dyrektora departamentu obrony narodowej i bezpieczeństwa wewnętrznego Najwyższej Izby Kontroli Ryszard Nojszewski:</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, panie przewodniczący. Postaram się przedstawić informację w syntetyczny sposób. Celem kontroli była ocena stanu ratownictwa wodnego w Polsce. Innymi słowy, chcieliśmy dokonać kompleksowego oglądu, jak wygląda realizacja zadań państwa polegających na ratownictwie wodnym…</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę o zachowanie spokoju.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zastępca dyrektora departamentu obrony narodowej i bezpieczeństwa wewnętrznego NIK Ryszard Nojszewski:</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tragiczne doświadczenia ostatnich dni pokazują, jak ważne są to zadania. Do tej pory materia ta nie znajdowała się w centrum uwagi. Przyznaję, że także NIK nie kontrolowała tego obszaru działalności. Krótko mówiąc, NIK oceniła pozytywnie funkcjonowanie ratownictwa wodnego, mimo stwierdzonych nieprawidłowości. Nieprawidłowości mają różny charakter i różną wagę. Zostały one opisane w informacji. Nie chciałbym w tej chwili szczegółowo ich omawiać.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chcę się natomiast skupić o końcowych wnioskach, a więc stwierdzeniu przez NIK, że nie ma w Polsce spójnego systemu ratownictwa wodnego, czego namacalnym dowodem jest nasze dzisiejsze spotkanie. Mamy więc nadzieję, że nasza kontrola w jakiś sposób będzie katalizatorem postępu i pracy legislacyjnej. Z całą mocą chciałbym natomiast podkreślić, że pozytywnie oceniamy działalność specjalistycznych organizacji ratowniczych…</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę o spokój. Jeśli ktoś chce porozmawiać, to proszę wyjść na korytarz, a następnie wrócić na salę.</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zastępca dyrektora departamentu obrony narodowej i bezpieczeństwa wewnętrznego NIK Ryszard Nojszewski:</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dostrzegliśmy znakomite zaangażowanie głównie młodych ludzi w terenie. Zauważyliśmy aspekt wychowawczy tej aktywności, który jest nie do przecenienia. Ratownictwo wodne jest dla tych ludzi znakomitą alternatywą dla być może różnych patologii. Oczywiście nie znajdziecie państwo w naszej informacji ocen tego wymiaru, albowiem informacja NIK jest właśnie tak skonstruowana. Chciałbym jednak przy tej okazji podkreślić zaangażowanie tych ludzi. Dzięki ich pasji mamy, to co mamy. Dzięki nim jest bezpiecznie. Mówiąc kolokwialnie, „chylę przed państwem czoła”.</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W związku z ustaleniami i wynikami kontroli NIK sformułowała wnioski, które oddają istotę i sens tej kontroli. Po pierwsze, wnosiliśmy do MSWiA o opracowanie kompleksowej analizy stanu ratownictwa wodnego ze szczególnym uwzględnieniem regulacji prawnych, potencjału kadrowego, wszystkich podmiotów realizujących zadania w sferze ratownictwa wodnego. Chodzi nam zatem o identyfikację stanu, co mamy, począwszy od ram prawnych, poprzez potencjał kadrowy, sprzętowy, czyli ocena tego, czym dysponujemy.</u>
<u xml:id="u-29.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Drugi wniosek dotyczy wypracowania w oparciu o powyższe analizy docelowego modelu funkcjonowania ratownictwa wodnego w Polsce i dokonania wyboru wariantu, który będzie optymalny dla polskich realiów.</u>
<u xml:id="u-29.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Po trzecie, wnioski mają dotyczyć podjęcia prac legislacyjnych w celu stworzenia ram prawnych funkcjonowania ratownictwa, w tym w szczególności…Nie znamy państwa „produktu”, a więc projektu ustawy, ale chcieliśmy wskazać potrzebę precyzyjnego uregulowania i rozgraniczenia zakresów odpowiedzialności podmiotów, wzajemnych relacji, raportowania, sprawozdawczości, źródeł finansowania tak, aby ratownictwo wodne rządziło się jasnymi i przejrzystymi zasadami prawnymi.</u>
<u xml:id="u-29.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Na zakończenie mogę dodać, że w 2008 roku Rada do spraw Ratownictwa Ochotniczego wskazała na potrzebę podjęcia prac ustawodawczych, co dało nam jakieś poczucie satysfakcji. Mam nadzieję, że nasza kontrola stanowiła pewien katalizator pewnych prac. To tyle, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-29.15" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Witam pana prezesa. Cieszę się, że jednak udało się panu dotrzeć na to posiedzenie. Bardzo proszę, czy są jakieś pytania? Bardzo proszę, pan przewodniczący Wziątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselStanislawWziatek">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie do pana ministra. Panie ministrze, w kontekście tego, o czym mówiliśmy przed chwilą w poprzednim punkcie porządku obrad, a więc kwestii stworzenia nowych regulacji prawnych oraz zastrzeżeń NIK, czy mógłby pan odpowiedzieć na pytanie, czy te słabości, które dotyczą nieprecyzyjności obowiązujących przepisów prawnych zostaną wyeliminowane przez projekt ustawy, który lada moment zostanie złożony przez MSWiA?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselStanislawWziatek">Rozumiem, że państwo znacie wszystkie te uwagi, które przedstawiła NIK i że odpowiedzią na te zarzuty, które dotyczą aspektu formalnoprawnego, będzie właśnie ten projekt? Czy możecie państwo jednoznacznie stwierdzić, że jest to wykonywane we właściwym kierunku? Mam taką szczegółową uwagę odnośnie do końcowych zapisów znajdujących się w tej informacji. Prosiłbym pana ministra o odniesienie się do takich stwierdzeń: „niesporządzanie analiz w zakresie zagrożeń dla bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się, uprawiających sporty wodne w skali kraju”. Czy to oznacza, że ministerstwo nie ma żadnych analiz w tym przedmiocie? Jakie ewentualnie działania będzie podejmowało ministerstwo, aby wyeliminować tę słabość? Niezwykle istotna kwestia to brak jednolitego systemu łączności dla potrzeb działań ratowniczych.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselStanislawWziatek">Proszę odpowiedzieć na pytanie, jakie działania zostaną podjęte, aby wreszcie doprowadzić do spójnego systemu łączności dla wszystkich służb ratowniczych. Ostatnia kwestia dotyczy braku rzetelnej oceny wielkości w stosunku do istniejących potrzeb i efektywności wykorzystania środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PoselStanislawWziatek">Krótko mówiąc, wielokrotnie na posiedzeniu Komisji rozmawiamy o tym, że mechanizm realizacji zadań państwa w zakresie bezpieczeństwa przez organizacje pozarządowe jest znakomitym mechanizmem, ale te organizacje nie mają narzędzi oddziaływania i nie są dość dobrze finansowane. Dokładnie o to chodzi w informacji NIK. Ponoszą odpowiedzialność i realizują zadania, ale nie mają środków na ich realizację. Jak ministerstwo planuje zmienić tę sytuację?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania ze strony państwa posłów? Nie słyszę pytań. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to na te pytania odpowie pani dyrektor Muszyńska.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dyrektor departamentu analiz i nadzoru MSWiA Edyta Muszyńska:</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mimo dość niekorzystnych dla mnie wyników kontroli, chciałabym jednak podziękować za te wyniki, bo tak naprawdę one ułatwiają mi pracę. Rzeczywiście przystąpiliśmy do sporządzenia rzetelnej analizy na temat funkcjonowania ratownictwa wodnego. Wystąpiliśmy do różnych podmiotów, nie tylko do organizacji ratowniczych, z którymi współpracujemy już od kilku lat, ale także do jednostek samorządu terytorialnego, wojewodów, aby pozyskać niezbędną wiedzę na temat tego, w jakim zakresie funkcjonuje ratownictwo wodne. Jest to szersze spojrzenie na tę materię i na pewno nam się przyda.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Mamy także świadomość tego, że służby, które podlegają MSWiA, a więc Policja, Państwowa Straż Pożarna, jednostki pozarządowe (ochotnicze straże pożarne) realizują część zadań z zakresu ratownictwa wodnego. Pamiętaliśmy o tym, że te instytucje funkcjonują w systemie, ale traktowaliśmy je jakby odrębnie. Uwaga NIK skierowała nas na takie tory, abyśmy ujmowali tę tematykę w bardziej kompleksowy sposób. Jesteśmy w trakcie opracowywania ostatecznych wyników, aczkolwiek na podstawie tego, co zebraliśmy, możemy stwierdzić, że zaangażowanie poszczególnych podmiotów jest znaczne.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Kolejna kwestia dotyczy sytuacji, kiedy NIK przystępowała do kontroli sektora ratownictwa wodnego. Mieliśmy wtedy przygotowany projekt ustawy o bezpieczeństwie no wodach. Niemniej jednak postanowiliśmy zawiesić te prace w oczekiwaniu na wyniki kontroli. Rzeczywiście warto było to zrobić. Jest to po części odpowiedź na pańskie pytanie, panie przewodniczący. Projekt ustawy może w takiej sytuacji uwzględniać wyniki kontroli. Ten projekt wygląda w tej chwili w miarę dobrze, także jeśli chodzi o realizację zaleceń NIK.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Mamy jeszcze problem z ujednoliceniem danych statystycznych zbieranych przez poszczególne podmioty, co być może wydaje się być błahą sprawą. Niemniej jednak nie jest to prosta sprawa. Każda z organizacji działających w obrębie ratownictwa wodnego stosuje własną systematykę zbierania tych danych. Policja zbiera te informacje w zupełnie inny sposób, a Państwowa Straż Pożarna w jeszcze inny. W najbliższym czasie chcemy doprowadzić do tego, aby przynajmniej spróbować ujednolicić sposób zbierania danych. Nie będzie to proste zadanie, ale spróbujemy to zrobić.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Odniosę się w tej chwili do kwestii systemu łączności. W zakresie ratownictwa wodnego podejmowane są próby ujednolicenia tego systemu tak, aby na terenie kraju obowiązywał jeden numer alarmowy w zakresie ratownictwa wodnego. Główną rolę będzie jednak odgrywał system powiadamiania ratunkowego jako taki. Pracujemy w tej chwili nad nim (numer alarmowy 112). Myślę, że w zakresie systemu łączności będziemy mogli tym samym zamknąć temat.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeśli chodzi o kwestię środków i mechanizmu ich przyznawania, to jest to chyba najtrudniejsze pytanie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tych środków jest rzeczywiście mało, ale minister też ich nie posiada. Nie posiada też, co jest ważniejszą sprawą, prawnych możliwości nadzoru nad organizacjami. To jest właściwie clue tego problemu. Minister może bowiem sprawować nadzór jedynie w zakresie tego, co daje organizacjom. Państwo posłowie również zauważyliście ten problem. Jednakowoż nie ma możliwości prowadzenia nadzoru nad ratownictwem wodnym, a właściwie nad merytoryczną stroną tej aktywności, czy też nad samymi organizacjami, które wykonują te zadania. Są to organizacje pozarządowe (stowarzyszenia) funkcjonujące, tak jak wskazuje na to sama nazwa, poza strukturami rządu. Rządzą się swoimi prawami w oparciu o swoją ustawę. Zgodnie z Konstytucją RP są samorządnymi, samofinansującymi się podmiotami. To co robi minister w ramach środków finansowych ustalanych co roku przez państwa posłów odbywa się w ramach wsparcia zadań wykonywanych przez te organizacje. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Za chwilę oddam panu głos, panie prezesie. Chciałbym tylko powiedzieć, że jest to bardzo ciekawy i istotny dokument. Zwracam uwagę państwa posłów na rolę samorządów. Nie chodzi wyłącznie o rolę poszczególnych miast, ale także samorządu wojewódzkiego. U nas bowiem w tamtym czasie było to koordynowane przez samorząd wojewódzki. Razem z panem Jerzym Telakiem udało się stworzyć sprawny zespół. Dzięki temu Zatoka Gdańska jest bardzo bezpiecznym miejscem dla turystów. Te prace były jednak prowadzone kilka lat temu.</u>
<u xml:id="u-33.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Dziękuję bardzo. Ponieważ zgłosił się jeden z panów posłów, to wypowiem się być może później, albowiem może to być pytanie, które będzie skierowane do nas.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJacekPilch">Dziękuję bardzo. Powiem bardzo krótko. Na podstawie poprzednich wypowiedzi widzę, że będziemy musieli bardzo poważnie porozmawiać o kwestiach finansowania, które są kwestiami zupełnie elementarnymi. Z wypowiedzi pani dyrektor wynikało, że jest problem z ewentualnym wydatkowaniem środków, więc być może trzeba będzie zastanowić się nad wprowadzeniem nowelizacji ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, aby rozwiązać tę problematykę w jakiś sposób, bo jest to bardzo ważna materia. Nie chodzi mi o obecny etap procedowania, ale o sytuację, kiedy obie ustawy wrócą do nas. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo. Bardzo nas cieszy wypowiedź pani dyrektor reprezentująca MSWiA o pracach, jakie ministerstwo podjęło w celu wykonania zaleceń pokontrolnych. Niemniej jednak zwracam uwagę panu przewodniczącemu i prezydium Komisji, jak również wszystkim członkom Komisji, że dosłownie na dniach będziemy publikować informację o wynikach kontroli funkcjonowania numeru alarmowego 112.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Wstępnie chcę powiedzieć, że wyniki tej kontroli są bardzo niepokojące. Przy tej okazji apelowałbym do państwa, że jeśli już będą podejmowane działania związane z uporządkowaniem tego systemu (m.in. systemu zarządzania kryzysowego, łączności w sytuacjach kryzysowych, w sytuacjach nagłego reagowania, w systemach wczesnego ostrzegania przed jakimikolwiek zagrożeniami). Przytoczę państwu przykład kontroli po kataklizmie trąby powietrznej, jaka przeszła przez województwo opolskie i śląskie. Otóż informacje o nadchodzącym kataklizmie lądowały pod biurkami wójtów i burmistrzów za faksem o godzinie 15.30 w piątek, gdzie wszystkie urzędy były zajęte. W momencie, kiedy nasi kontrolerzy usiłowali połączyć się z numerem 112 słyszeli tylko głuchą ciszę. W znakomitej większości przypadków te systemy wczesnego ostrzegania w ogóle nie działały. Dlatego też będziemy do państwa apelować, że przy analizie informacji o wynikach kontroli numeru alarmowego należałoby zaniechać prowizorycznych rozwiązań, takich, jak systemy informatyczne, które umożliwiają połączenie się na jednym obszarze kraju, a na innym nie. Należy spowodować, aby te systemy zadziałały w jednolity sposób. Chciałem o to zaapelować, a zarazem odesłać państwa do lektury tej informacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeśli taka informacja będzie, to będziemy ją omawiać na posiedzeniu Komisji. Zawsze staramy się omawiać istotne i krytyczne informacje. Nie uciekamy przed trudnymi tematami. Proszę bardzo, czy są jeszcze jakieś uwagi bądź pytania do tego punktu porządku obrad. Bardzo proszę, pan przewodniczący Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Panie prezesie, proszę powiedzieć, kiedy będzie gotowa informacja o numerze 112. Chcielibyśmy to jakoś zaplanować w strukturze prac Komisji. Kiedy możemy się tego spodziewać?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Panie przewodniczący, tak jak powiedziałem, będzie to na dniach. Ta informacja jest już zaakceptowana. Pozostaje kwestia jej wydrukowania i przesłania do Marszałka Sejmu RP, prezydenta, premiera oraz do Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. W takim razie przejdziemy do rozpatrywania kolejnych punktów. Tym samym, zarządzam minutę przerwy tak, aby część gości mogła opuścić salę i wymienić się. Zarządzam dwie minuty przerwy.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozpoczynamy posiedzenie po przerwie. Przedmiotem naszego posiedzenia jest dzisiaj plan pracy Komisji na II półrocze 2010 r. Planu z poprzedniego półrocza nie udało nam się bodajże zrealizować do końca, ale wynikało to z obiektywnych okoliczności. Pewne posiedzenia nie odbyły się, a był to rezultat katastrofy smoleńskiej. Dlatego też będziemy to wszystko nadrabiać w drugim półroczu. Macie państwo przed sobą plan pracy. Powtarzam, że jest to katalog otwarty. Ten zarys był przedstawiany Marszałkowi Sejmu RP. Jeżeli zatem będziecie państwo chcieli zgłosić jakieś wnioski w trakcie posiedzenia naszej Komisji, to oczywiście to uzupełnimy. Postaramy się też umieścić w naszym planie pracy informację NIK. Jeśli ktoś z państwa ma jakieś uwagi odnośnie do tego, że coś nie znalazło się w planie pracy, to bardzo proszę o zwrócenie na to uwagi. Bardzo proszę, czy ktoś chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselStanislawWziatek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym zaproponować, aby włączyć do planu pracy jeden temat. Ten temat wydaje się szczególnie istotny w kontekście dzisiejszych doniesień prasowych, ale i dyskusji, którą przed chwilą toczyliśmy. Mówię tutaj o realizacji programów informatycznych. Niestety są jakieś poważne zawirowania. Wcześniej został odwołany minister odpowiedzialny za te sprawy. Obecnie został odwołany dyrektor. Wynika to ponoć z negatywnej oceny realizacji programu.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PoselStanislawWziatek">Dzisiaj mówimy o problemach związanych z systemami łączności. To także jest blisko związane z problemami informatycznymi. Dobrze byłoby, abyśmy zapoznali się z poziomem realizacji tego, co kryje się pod hasłem „Centrum Projektów Informatycznych” (systemy łączności). Wiemy, że jest to „pięta achillesowa”. Proponuję, aby było to w listopadzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Całkowita zgoda co do tego. Jakoś „pomieścimy się”, bo uważam, że jest to istotny temat. Ustalimy to jeszcze z sekretariatem. Bardzo proszę, pan przewodniczący Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Również chciałbym zaproponować pewne uzupełnienie. Nawiązuję do sprawy, którą omawialiśmy przed chwilą. Rozpatrzenie informacji NIK to jedna sprawa. Chciałbym natomiast wprowadzić pewien punkt do porządku październikowego. Nie zdążymy tego zrobić we wrześniu, bo wtedy Sejm RP rozpocznie swoje prace po przerwie wakacyjnej dosyć późno. Mam na myśli punkt dotyczący informacji o zaawansowaniu prac nad centrami powiadamiania ratunkowego i funkcjonowania numeru 112. To jest jedna propozycja.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Odnośnie do następnej kwestii, to mamy tutaj takie dwa punkty, które zostały przewidziane na wrzesień i na grudzień. Pierwszy z nich dotyczy Miejskiej Komendy Policji w Krakowie, a drugi Straży Pożarnej w Chełmie (jednostka JRG2). Ponieważ jest to wyjazdowe posiedzenie, więc należałoby je inaczej sformułować. W tym brzmieniu jest to mylące określenie. Nie o to mi jednak chodzi. Chodzi mi natomiast o to, aby do wrześniowego posiedzenia Komisji dopisać taki punkt: „Informacja MSWiA o sytuacji finansowej i kadrowej w Policji” (także wtedy, gdyby to było posiedzenie wyjazdowe). Nie upieram się przy tym, aby to było we wrześniu. Zasugerowałem jednak ten termin, bo we wrześniu będziemy dyskutowali o Policji. Jeśli odbędzie się to w innym terminie, ale jeszcze w tym roku, to też będzie dobrze. Proponuję jednak, aby włączyć to do planu pracy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Minister Adam Rapacki będzie przedstawiał informację o stanie bezpieczeństwa państwa. Ten raport jest już na ukończeniu. Chciałem powiedzieć, że punkt dotyczący Miejskiej Komendy Policji w Krakowie to pretekst…Takie likwidacje występują w całej Polsce. Jest to rezultat reakcji posłów z Krakowa, bo ta komenda została umieszczona w samym mieście Kraków, a obejmuje cały powiat. Jest to nieskuteczne. Dlatego też ten Kraków stanowi tylko pretekst. Sprawa dotyczy całości, a tutaj mamy namacalny przykład. Byłby to pretekst do dyskusji budżetowych w kontekście sytuacji finansowej i kadrowej. Bardzo proszę, pan profesor Widacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselJanWidacki">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam propozycję, aby uwzględnić w planie rzetelną informację ministra właściwego w sprawach wewnętrznych o stanie bezpieczeństwa i porządku. Może zmusi to ministerstwo do wprowadzenia statystyki wykroczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wykroczenia są…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanWidacki">…ale nie ma ogólnopolskich statystyk wykroczeń orzekanych przez sądy i ściganych przez różne podmioty. Wykroczenia są ścigane w Polsce przez dwadzieścia kilka podmiotów. Nie ma ogólnopolskich statystyk, a my jesteśmy wyjątkiem w Europie pod tym względem. Proponowałbym, aby jednak skłonić ministra do opracowania sposobu gromadzenia danych o wykroczeniach, bo nikt w Polsce nie wie, jaki jest stan zagrożenia porządku. Wiele instytucji zapewnia porządek, ale nikt nie wie, jakie jest zagrożenie.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PoselJanWidacki">Mam drobną uwagę. Jest bardzo wiele klasyfikacji przestępstw. Zapewne jest ich kilkadziesiąt. Podział przestępstw na przestępstwa z nienawiści i inne jest raczej nieznany. W październiku znalazł się bowiem punkt dotyczący przestępstw z nienawiści. Chyba ktoś tu czegoś nie dopisał. O jaką nienawiść może tutaj chodzić? Czy chodzi zatem o „nienawiść rasową”, czy też jakąś inną? Z nienawiści można dokonać różnych rzeczy. Można kogoś zniesławić, pomówić, pobić, zgwałcić, zabić. O jakie przestępstwa tutaj chodzi w gruncie rzeczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Pierwsza rzecz. W raporcie o stanie państwa zostaną uwzględnione wykroczenia. Wtedy będziemy mogli to umieścić i rozszerzyć. Druga pańska propozycja dotyczy natomiast propozycji zgłoszonej przez posłów. Tak jak mówiłem, wszystkie państwa propozycje są uwzględniane. Ten temat był konsultowany przez Komendę Główną Policji i dlatego tak został ujęty. Bardzo proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselArturGorski">Moja uwaga dotyczy owego nieszczęsnego sformułowania „przestępstwa z nienawiści”…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie pośle, proszę zwrócić się do pańskiego partyjnego kolegi…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselArturGorski">Pan przewodniczący mówi do mnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak, mówię do pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselArturGorski">Czy to był poseł z PiS? Aż nie chce mi się wierzyć…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Był to poseł Pięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselArturGorski">Muszę z nim porozmawiać.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PoselArturGorski">Chciałbym natomiast wrócić do drugiego tematu, a mianowicie wątku Miejskiej Komendy Policji w Krakowie. Zastanawiam się nad tym, czy to generalnie nie jest problem, bo Policja, szukając oszczędności, likwiduje swoje komendy nie tylko w regionie krakowskim. Panie przewodniczący, czy nie powinniśmy jednak wysłuchać ogólnej informacji o zmianach w strukturze Policji i tego, gdzie i z jakich powodów likwiduje się komendy. Dotyczy to całej Polski, a nie wyłącznie województwa małopolskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jest to pretekst do omówienia szerszego zjawiska, którego rozmiar jest nieznany. Jeżeli będą podawane inne przykłady, to wówczas się o nich dowiemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselArturGorski">Można to po prostu inaczej sformułować.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Oczywiście, że można, ale posłowie z Krakowa zaproponowali ten temat jako pierwsi. Ten temat wypadł nam z pierwszego półrocza. Był pretekstem do zastanowieniem się nad kolejną zmianą. Policja zmienia swoje struktury co jakiś czas. Te zmiany nie idą jednak w dobrym kierunku. Był to przykład bardzo negatywnej zmiany w perspektywie społecznej. Oczywiście zgadzam się, że możemy poprosić o informację dotyczącą całego kraju. Nie chciałem jednak ingerować w tytuł propozycji zgłoszonej przez posłów.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Natomiast co do drugiej kwestii, to propozycję tę w poprzednim półroczu zgłosił poseł Pięta. Ten temat był już przedmiotem państwa głosowania. Nie udało mi się umieścić go w pierwszym półroczu, dlatego ponownie znalazł się w planie pracy. Wybaczcie państwo tę intensywną reakcję, która wyniknęła chyba z nadmiaru słońca, ale kolejne deliberowanie nad tytułem tematu…Proszę wybaczyć. Bardzo proszę o sugestie dotyczące zmiany tego tematu z uwzględnieniem uwag osoby, która zgłaszała ten temat. Tak jak mówiłem, akceptujemy wszystkie propozycje. Proszę to uzgodnić z panem wnioskodawcą Stanisławem Piętą, żeby nie było tak, że blokuję jakiś temat. Bardzo proszę, pan profesor Widacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselJanWidacki">Chciałem poprzeć pana posła Górskiego. Chodzi o wrześniową informację Komendy Głównej Policji na temat planów zmiany struktur w terenie…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselArturGorski">…ze szczególnym uwzględnieniem…</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselJanWidacki">Przykład Krakowa jest złym przykładem. Powiat krakowski to jest taki „obwarzanek” dookoła Krakowa. Gdziekolwiek by umieścić komendę, to będzie to złe miejsce. Jedyne logiczne miejsce jest w środku, a więc w Krakowie. Wtedy będzie to racjonalna decyzja. Podejrzewam, że w innych miejscach natomiast podejmuje się nieracjonalne decyzje. Nie pytałbym więc o ten przypadek, który na pierwszy rzut oka wydaje się chybiony, ale o zmianę struktur w całej Polsce. Czy są planowane zmiany struktur, likwidacje i jakie?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chcę być konsekwentny. Temat ten był zgłoszony przez posłów. Nie chcę zmieniać tego tematu. Nie chcę, aby posłowie myśleli, że prezydium ucieka przed pewnymi tematami.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselArturGorski">Poseł Pięta nie składał tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Składał i jest on na papierze. Zgłaszał go w lutym.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PoselStanislawWziatek">Panie przewodniczący, zgłaszam wniosek formalny o to, aby zamknąć dyskusję i przejść do przegłosowania planu pracy z propozycją dla Wysokiej Komisji, aby jednoznaczne doprecyzowanie tych tematów, którymi będziemy się zajmować, nastąpiło podczas obrad prezydium Komisji. Rzeczywiście niektóre propozycje są bowiem warte zastanowienia i wymagają bardziej logicznej konstrukcji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Przyjmujemy plan pracy w tym kształcie. Jest to katalog otwarty. Przystępujemy do powołania podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (druk nr 3113). Witam pana ministra Klepacza, pana ministra Borkowskiego oraz pana ministra Cichockiego. Proszę bardzo, czy są jakieś uwagi bądź pytania do pana ministra Cichockiego? Nie słyszę zgłoszeń. Przystępujemy do powołania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Moja uwaga do pana posła Górskiego – jest to projekt zgłoszony przez Stanisława Piętę.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatur. W imieniu PO chciałem zgłosić kandydatury panów posłów Miodowicza, Stolarczyka i Orłowskiego. Bardzo proszę, pan przewodniczący Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PoselJaroslawZielinski">W imieniu Klubu Parlamentarnego PiS chciałbym zgłosić kandydatury pana posła Żukowskiego oraz swoją osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan przewodniczący Wziątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselStanislawWziatek">W imieniu Klubu Poselskiego Lewicy zgłaszam swoją osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, PSL.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselMiroslawPawlak">Zgłaszam kandydaturę pana posła Łuczaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji. Po zakończeniu posiedzenia Komisji ukonstytuuje się podkomisja.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>