text_structure.xml 31.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Zanim przystąpimy do rozpatrzenia sprawozdania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2009 r. ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, przedstawionego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, chciałbym rozszerzyć porządek dzienny o przyjęcie dezyderatu przygotowanego na moją prośbę przez panią prof. Łybacką. Każdy z państwa ma ten dezyderat przed sobą, więc nie muszę chyba go przedstawiać. Proszę, żebyście państwo zwrócili uwagę na to, że został wpisany niewłaściwy termin – trzeba to poprawić. Nie słyszę sprzeciwu ze strony państwa posłów, dlatego uznaję dezyderat za przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, bardzo dziękuję. Tekst jest uzgodniony i jest bardzo dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chciałbym, żeby teraz szybko ukonstytuował się zespół…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, może jednak utwórzmy ten zespół.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">On już został utworzony, muszą się tylko ludzie zapisać i zacząć działać – teraz czekam tylko na zgłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wydaje mi się, że nie będziemy tworzyć zespołu na zasadzie parytetu – niech zgłaszają się te osoby, które chcą, prawda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Zgłaszam panią poseł Krystynę Łybacką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak, wiem, już dawno panią poseł wpisałem, ale oczywiście formalnie to zgłoszenie przyjmuję. Postaram się, żeby zespół zaczął pracować jak najszybciej, bo jest to dosyć istotne. Pani profesor, podkreślam też, że zależy mi na tym, żeby monitoringiem objęty był cały system szkolenia i kształcenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Wobec tego, panie przewodniczący, z racji tego, że w jakimś sensie oboje tę sprawę zainicjowaliśmy – oczywiście pan przewodniczący podsunął myśl, ale została ona w pełni podjęta – pozwoli pan, że na następnym posiedzeniu może jednak doprowadzilibyśmy do wyłonienia tych pozostałych nazwisk, żeby zespół mógł zacząć działać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak, oczywiście, czekam na zgłoszenia osób chętnych. W razie gdyby nie było chętnych, mam już osobę, która by nas reprezentowała. Chcę jeszcze podkreślić to, żebyśmy nie trzymali się ściśle zasady parytetu, bo z jednego klubu może być więcej osób chętnych, z drugiego mniej, tym bardziej że wszyscy mamy te same intencje. Nie widzę w tym zakresie pola do konfliktu, jedynie do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania. Panie ministrze, bardzo serdecznie pana witam i oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić sprawozdanie z realizacji w 2009 r. ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Sprawozdanie będące realizacją obowiązku wynikającego z art. 4 ustawy, które wszyscy państwo otrzymaliście, zawiera wnikliwą analizę przedmiotowej problematyki oraz prezentuje skalę zainteresowania nabywaniem przez cudzoziemców w 2009 r. nieruchomości oraz akcji i udziałów w spółkach będących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości w Polsce. Pierwsza część prezentowanego sprawozdania obejmuje następujące zagadnienia: po pierwsze, omówienie postępowania administracyjnego w zakresie wydawania zezwoleń oraz zasad nabywania nieruchomości, akcji, udziałów przez cudzoziemców, a także kontroli ze strony sądów administracyjnych; po drugie, przedstawienie skali zainteresowania nabywaniem przez cudzoziemców nieruchomości, akcji i udziałów w 2009 r. na podstawie liczby wydanych zezwoleń oraz zarejestrowanych transakcji nabycia nieruchomości, akcji i udziałów za zezwoleniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz bez obowiązku uzyskania takiego zezwolenia; i po trzecie, omówienie procedury dotyczącej badania legalności nabycia nieruchomości, akcji i udziałów przez cudzoziemców oraz skali nabycia przez cudzoziemców w 2009 r. nieruchomości, akcji, udziałów z naruszeniem przepisów ustawy. Druga część sprawozdania obejmuje szczegółowe dane z 2009 r., dotyczące wydanych zezwoleń oraz transakcji nabycia nieruchomości przez cudzoziemców, odnotowanych w rejestrach prowadzonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, i dane ujęte w formie tabel uwzględniających liczbę zezwoleń i zarejestrowanych transakcji nabycia nieruchomości z uwzględnieniem kraju pochodzenia kapitału zagranicznego oraz powierzchni nieruchomości i ich rozmieszczenia w poszczególnych województwach.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wymaga co do zasady zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Cudzoziemcy mają obowiązek uzyskać zezwolenie na nabycie lub objęcie, a także każdą inną czynność dotyczącą udziałów lub akcji spółki handlowej na terytorium Polski, będącej właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości na terytorium Polski w sytuacji, gdy spółka ta w wyniku tych czynności stanie się spółką kontrolowaną albo gdy jest spółką kontrolowaną, a udziały lub akcje nabywa lub obejmuje cudzoziemiec niebędący udziałowcem lub akcjonariuszem. Wymogi te nie dotyczą oczywiście cudzoziemców z państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Konfederacji Szwajcarskiej, którzy muszą obecnie legitymować się zezwoleniem MSWiA jedynie w przypadku nabywania nieruchomości rolnych i leśnych. Do dnia 1 maja 2009 r. cudzoziemcy będący obywatelami państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Konfederacji Szwajcarskiej musieli legitymować się zezwoleniem także na nabycie nieruchomości stanowiącej „drugi dom”. Realizując przepisy ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, w 2009 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał 313 zezwoleń na nabycie nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni 1758 ha, w tym 195 zezwoleń na nabycie nieruchomości rolnych i leśnych o łącznej powierzchni 1613 ha, 62 zezwolenia na nabycie lokali użytkowych oraz mieszkalnych położonych w strefie nadgranicznej o łącznej powierzchni 3790,5 m², 20 zezwoleń na nabycie akcji i udziałów w spółkach będących właścicielami bądź użytkownikami wieczystymi nieruchomości w Polsce o powierzchni 123 hektary. W 2009 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał 145 decyzji odmawiających cudzoziemcom udzielenia zezwolenia na nabycie nieruchomości gruntowych, lokali, akcji i udziałów. W ramach wymienionej liczby część decyzji negatywnych została wydana z powodu niewykazania przez cudzoziemca jego trwałych więzi z Polską. Inne podyktowane były niedostarczeniem przez cudzoziemców materiału dowodowego, co uniemożliwiło ministrowi ustalenie faktycznych okoliczności nabycia nieruchomości. W ramach tej liczby 33 decyzje odmowne zostały wydane z powodu wyrażenia sprzeciwu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, co stanowi 23% wszystkich decyzji odmownych.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji prowadzi także postępowania z zakresu badania legalności nabycia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów lub akcji. W przypadku gdy stwierdzona zostanie zgodność transakcji z ustawą o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców dokonywany jest wpis do rejestru nieruchomości nabytych przez cudzoziemców, odpowiednio za zezwoleniem lub bez zezwolenia.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W 2009 r. tendencje w nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców utrzymały się na zbliżonym poziomie w porównaniu z latami ubiegłymi, a większość nabywców stanowili obywatele i przedsiębiorcy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Z danych zgromadzonych w rejestrach wynika, iż cudzoziemcy, zarówno na podstawie wymaganego zezwolenia, jak i bez obowiązku ubiegania się o zezwolenie, nabyli w 2009 r. nieruchomości gruntowe o łącznej powierzchni 2800,6 ha na podstawie 3679 zarejestrowanych transakcji, w tym nieruchomości rolne i leśne o łącznej powierzchni 466,8 ha na podstawie 406 zarejestrowanych transakcji, lokale mieszkalne i użytkowe o łącznej powierzchni 332.159,7 m² na podstawie 4584 transakcji. W związku z tym, iż zezwolenie ważne jest przez 2 lata od jego wydania, a wyłącznie od stron transakcji zależy to, kiedy dojdzie do zawarcia umowy, dane dotyczące liczby zezwoleń w danym roku kalendarzowym nie pokrywają się z danymi dotyczącymi dokonanych transakcji nabycia nieruchomości. Ponadto nie każde zezwolenie oznacza faktyczne nabycie nieruchomości przez cudzoziemca, albowiem strony transakcji mogą odstąpić od zamiaru zawarcia umowy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Stosownie do art. 6 ustawy nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wbrew przepisom ustawy jest nieważne, a o nieważności nabycia nieruchomości przez cudzoziemca orzeka sąd na żądanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji albo właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości: wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa lub wojewody. Powództwo o stwierdzenie nieważności nabycia nieruchomości przez cudzoziemca może wnieść również prokurator. Ponadto w przypadku nabycia lub objęcia udziałów lub akcji wbrew przepisom ustawy żądanie takie może zgłosić każdy udziałowiec lub akcjonariusz spółki.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W 2009 r. odnotowano 69 transakcji zawartych z naruszeniem przepisów ustawy. W przypadku 44 transakcji wskutek działań podjętych przez ministra strony transakcji same doprowadziły do stanu zgodnego z przepisami ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, natomiast w pozostałych 25 sprawach minister skierował do sądów pozwy o orzeczenie nieważności z mocy prawa nabycia nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Szanowni państwo, w ciągu ostatnich 19 lat – a dane gromadzone są od 1990 r. – cudzoziemcy uzyskali łącznie 23.323 zezwolenia na nabycie nieruchomości o łącznej powierzchni 47.414 ha. Na nabycie lub objęcie akcji lub udziałów w spółkach handlowych, będących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, w okresie ostatnich 14 lat wydano 3302 zezwolenia dotyczące 56.231 ha nieruchomości. W latach 1990-2009 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał 3455 decyzji odmownych, przy łącznej liczbie 26.625 zezwoleń.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Podsumowując należy stwierdzić, że ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców gwarantuje realizację podstawowego celu jej obowiązywania, jakim jest kontrola obrotu nieruchomościami w Polsce z udziałem cudzoziemców. Świadczą o tym dane zawarte w rozpatrywanym sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Przedstawiając sprawozdanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2009 r. ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, zwracam się z uprzejmą prośbą o jego akceptację. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, oczywiście jeżeli będą państwo mieli pytania szczegółowe dotyczące sprawozdania, które każdy z państwa otrzymał, zarówno ja, jak i obecna tutaj pani naczelnik wydziału Wioletta Idaszak oraz dyrektor Departamentu Zezwoleń i Koncesji pan Cezary Gawlas jesteśmy gotowi do udzielania na nie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, przystępujemy do zadawania pytań, o ile takowe są.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Każdy otrzymał materiał, zapoznał się z nim, więc skoro nie ma pytań…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Mogę tylko dodać, jeśli można, panie przewodniczący, że właściwie od lat tendencja utrzymuje się na tym samym poziomie. Zwracam tylko uwagę na to, że 1 maja 2009 r. obywatele państw unijnych nie muszą uzyskiwać zezwoleń na nabycie „drugiego domu”. O ile dobrze pamiętam, od 2016 r. obywatele krajów Unii Europejskiej nie będą musieli zwracać się z prośbą do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o wydanie zezwolenia na zakup ziemi w Polsce, co jest istotne. Ale z danych, z którymi mogliście państwo się zapoznać, nie wynika, by następowało jakieś zachwianie w proporcji, jeśli chodzi o nabywanie budynków, nieruchomości, gruntów w porównaniu do lat ubiegłych. Utrzymuje się stała tendencja i niczego niepokojącego nie obserwujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma jakieś pytania? Proszę, pan poseł Jacek Krupa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJacekKrupa">Moje pytanie nie odnosi się bezpośrednio do materiału, który otrzymaliśmy, ale po zapoznaniu się z nim chcę zapytać, czy pan minister lub ministerstwo dysponuje informacjami na temat tego, gdzie i w jakiej ilości Polacy kupują nieruchomości? W jakich krajach? Czy takie dane możemy uzyskać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, niestety MSWiA nie dysponuje danymi, na podstawie których moglibyśmy powiedzieć, ile nieruchomości, domów i gruntów rolnych nabyli Polacy na terytorium innych państw Europy czy świata. Niestety, nie jesteśmy w stanie przedstawić państwu informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJacekKrupa">A czy jakaś instytucja lub inny resort posiada takie informacje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Korzystając z podpowiedzi pana dyrektora, odpowiadam, że o ile nam wiadomo, nie ma w Polsce instytucji, która zbierałaby takie dane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania? Proszę, pani prof. Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie ministrze, proszę mi powiedzieć, czy państwo analizowaliście, jak kształtuje się tendencja w nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców – czy jest ona stała, czy rosnąca, czy malejąca – na przestrzeni ostatnich lat, poczynając od momentu wejścia Polski do UE, bo jak państwo pamiętacie, istniała wtedy obawa, że cudzoziemcy wykupią ziemię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowna pani poseł, nie zauważamy jakichś dużych zmian, tendencji rosnących, co potwierdza pan dyrektor. Można powiedzieć, że zakup zarówno drugich domów, jak i gruntów rolnych utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Odchylenie waha się w granicach 2-5%, stąd trudno mówić o jakichś gwałtownych zmianach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, pan przewodniczący Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Skoro już pojawiły się pytania, to ja także chciałbym jedno zadać. Domyślam się, że nie będzie pan potrafił na nie odpowiedzieć – nie dlatego, że nie jest pan przygotowany, tylko dlatego, że potrzebna jest wiedza, którą dopiero należałoby zdobyć. Myślę, że ciekawe byłoby porównanie zakresu nabywania nieruchomości przez cudzoziemców w Polsce i w innych nowych krajach UE – czy jesteśmy w czołówce, czy na końcu. Jak wygląda sytuacja wykupowania nieruchomości przez cudzoziemców w Polsce na tle krajów, które mniej więcej w tym samym czasie co Polska wstąpiły do UE. Podejrzewam, że takich danych nie ma, ale może zastanowiłby się pan, panie ministrze, w jaki sposób je zgromadzić, żeby w przyszłości, np. gdy wrócimy do tej sprawy za rok, można było o tym porozmawiać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, mogę tylko potwierdzić, że takich danych nie ma, ale przy okazji pozwolę sobie na małą dygresję. Nie wiem, na ile odpowiada ona rzeczywistości, ale ktoś wczoraj opowiadał mi o Polce, która zakupiła pewien areał w Hiszpanii i zwróciła się z pytaniem do Hiszpanów, czy nie obawiają się wykupywania ziemi przez cudzoziemców. W odpowiedzi usłyszała: „Nie, nie obawiamy się, bo ziemi z naszego kraju nikt nie wywiezie”. Zdaję sobie sprawę, że nasza sytuacja historyczna jest trochę inna i musimy na ten problem popatrzeć właśnie od strony historycznej, stąd pewnie nasze obawy – zresztą pewnie trochę słuszne, bo chociażby wydarzenia z ostatniego roku pokazały, że w niektórych sprawach nie dzieje się najlepiej. Mam czasami duże wątpliwości dotyczące stosowania polskiego prawa na terytorium Rzeczypospolitej, ale jest to już zupełnie odrębne zagadnienie. Jako przykład podaję Narty i odzyskanie własności przez osobę obcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł Paweł Orłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselPawelOrlowski">Panie ministrze, szanowni państwo, panie przewodniczący, czy pan minister ma wiedzę na temat tego, jak kwestia, o której dyskutujemy, jest rozwiązana w innych krajach europejskich? Bo być może obowiązujące tam regulacje są inne, tak jak to jest w przypadku wspomnianych przez pana ministra Nart – to jakby zupełnie inna konstrukcja prawna, z czego innego wynikająca. Jakie są odpowiedniki regulowanych przez ustawę rozwiązań w innych krajach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Jeżeli pan pozwoli, szczegółowej odpowiedzi udzieli pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Oczywiście, bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorDepartamentuZezwoleniKoncesjiMSWiACezaryGawlas">Dziękuję bardzo. Panie pośle, można powiedzieć, że w kwestii regulacji istnieje podział na starą i nową Unię. W zależności od systemu przyjętego przez dany kraj obowiązuje różny system wydawania pozwoleń na nabycie nieruchomości. W niektórych krajach zezwolenia dla cudzoziemców wydawane są przez organy centralne, takie jak Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, w innych przez gminy – jak np. w przypadku gminy Wiedeń. Informacje na ten temat były gromadzone na etapie wprowadzania zmian do ustawy w 2004 i w 2005 r., kiedy przepisy weszły w życie, natomiast oczywiście możemy tutaj mówić na ten temat tylko ogólnie. Nasza ustawa jest najstarszą spośród tych, nad którymi w MSWiA pracujemy. Jak wynika z dostępnych nam danych, inne kraje UE mają swoje własne specyficzne rozwiązania dotyczące nawet konkretnych regionów. Można tu podać przykład Danii, Finlandii, również Austrii, które w traktatach akcesyjnych zastrzegły sobie okresy przejściowe również w określonych regionach: w alpejskich dolinach, nad brzegami alpejskich jezior, tam, gdzie cudzoziemcy nabywają tzw. drugie domy. Instytucja „drugiego domu” często jest mylona z domem wakacyjnym, a tak naprawdę dotyczy ona po prostu takiego domu, który cudzoziemiec nabywa w celu spędzania w nim wolnego czasu. Nie stwarzamy i nigdy nie stwarzaliśmy cudzoziemcom przeszkód, uniemożliwiających swobodny przepływ osób w ramach państw UE, nie czyniliśmy trudności, jeśli chodzi o nabywanie nieruchomości na potrzeby własne, związane z pobytem w naszym kraju, z pracą, nauką itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselPawelOrlowski">Rozumiem, że regułą jest wydawanie zezwoleń na nabycie nieruchomości przez różne organy administracji centralnej czy samorządowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#DyrektorDepartamentuZezwoleniKoncesjiMSWiACezaryGawlas">Tak, w krajach, w których to obowiązuje, istnieje właśnie taka reguła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Proszę, pan poseł Jacek Krupa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJacekKrupa">Mam nadzieję, że moje pytanie będzie pytaniem retorycznym. Czy w związku z tą – można powiedzieć – niezłą sytuacją opisaną w sprawozdaniu pojawi się w przyszłości konieczność jakiejkolwiek nowelizacji ustawy, czy też jest ona na tyle dobra, że w zasadzie możemy być spokojni?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">O odpowiedź na to pytanie również poproszę pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DyrektorDepartamentuZezwoleniKoncesjiMSWiACezaryGawlas">Panie pośle, naszym zdaniem ustawa jest na tyle dobrze napisana, iż reguluje w sposób wyczerpujący zagadnienia nabywania nieruchomości przez cudzoziemców, jakkolwiek są fragmenty, które mogą budzić pewne wątpliwości – chodzi o nieliczne przypadki np. nabywania nieruchomości w drodze zasiedzenia. Ustawa mówi syntetycznie, że nabycie nieruchomości następuje na podstawie każdego zdarzenia prawnego, stąd trudno tu rozważać sytuacje, w których cudzoziemiec przez 20 lat w dobrej wierze zasiaduje nieruchomość w Polsce, ale być może taka sytuacja będzie przedmiotem analizy. Mieliśmy taki przypadek w zeszłym roku w grudniu i sami zastanawiamy się teraz, jak ten problem rozwiązać. Sprawa jest w sądzie, oczywiście równolegle, z wniosku cudzoziemca, toczy się sprawa o stwierdzenie nabycia tej nieruchomości w drodze zasiedzenia. W tym czasie stan prawny tej nieruchomości się zmienił – została ona zwrócona prawowitym właścicielom. Być może ten konkretny przypadek zaowocuje w przyszłości pewnymi nowymi rozwiązania i będzie możliwa zmiana ustawy w tym zakresie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy mają państwo jeszcze jakieś pytania? Proszę, pan poseł Artur Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselArturGorski">Moje pytanie dotyczy dwóch kwestii, po pierwsze – odmów udzielenia zgody na nabycie nieruchomości, czyli wydawania decyzji negatywnych. W sprawozdaniu znajduje się informacja, że takie decyzje wydawane są z powodu niewykazania przez cudzoziemca jego trwałych więzi z Polską, ale przy obrocie wolnorynkowym, biorąc pod uwagę naszą przynależność do UE, zdaje się, że takie wymogi nie do końca są zgodne z przepisami unijnymi. Nie zmienia to jednak faktu, że są to decyzje odmawiające udzielenia zezwolenia na nabycie nieruchomości, również z powodu wyrażenia sprzeciwu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Czym kieruje się Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wyrażając sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselArturGorski">I wreszcie kwestia następna: spotkałem się ze zjawiskiem, o którym się mówi, o którym krążą – można powiedzieć – legendy, wykupywania znacznej części nieruchomości np. przez Niemców za pośrednictwem osób podstawionych z Polski. Czy to zjawisko jest znane panu ministrowi i czy w jakiś sposób ta kwestia jest badana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Odpowiedzi udzieli pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DyrektorDepartamentuZezwoleniKoncesjiMSWiACezaryGawlas">Zaczynając od kwestii odmów związanych ze sprzeciwem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, mogę powiedzieć, że dużą rolę odgrywa w tym zakresie proces opiniowania przez ministra w porozumieniu z miejscowymi izbami rolniczymi, którego celem jest stwierdzenie, czy miejscowi rolnicy są zainteresowani nabyciem ziemi rolnej, bo o taką ziemię tutaj oczywiście chodzi. W przypadku nieruchomości rolnych o niedużej powierzchni takich sprzeciwów nie odnotowujemy, natomiast jeżeli chodzi o nieruchomości o powierzchni kilkunastu, kilkudziesięciu hektarów, sprzeciwy są zgłaszane.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#DyrektorDepartamentuZezwoleniKoncesjiMSWiACezaryGawlas">Jeśli chodzi o odmowy związane z brakiem wykazania związków z Polską, dotyczące nieruchomości o dość sporym obszarze, to każdą sprawę staramy się analizować indywidualnie. Strony mają możliwość wypowiedzenia się w sprawie całości zgromadzonego przez nas materiału dowodowego, mogą udowadniać swoje związki z Polską. Spotykamy się z różnorodną argumentacją, przykładem może być polskie pochodzenie, które nie jest oczywiście potwierdzone Kartą Polaka czy plany wakacyjne związane z Polską. W każdym konkretnym przypadku w aktach administracyjnych zawarte są ściśle szczegółowe i dokładne informacje dotyczące sprawy. Skala odmów została przedstawiona w sprawozdaniu i tam też znajduje się informacja o skargach na decyzje Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, kierowanych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie – można powiedzieć, że sądy podtrzymują naszą argumentację. Z naszej wiedzy wynika, że wydawanie decyzji odmownych z powodu niewykazania związków z Polską nie stanowi jakiejś zdecydowanej przeszkody w nabywaniu nieruchomości na terenie Polski przez cudzoziemców pochodzących zarówno z krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jak i spoza. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselArturGorski">A zjawisko podstawiania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektorDepartamentuZezwoleniKoncesjiMSWiACezaryGawlas">Pytanie o zjawisko podstawiania zawsze pada podczas przedstawiania sprawozdań przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Docierają do nas doniesienia pisemne różnych zatroskanych osób dotyczące tego, że w danej okolicy nieruchomości rolne, leśne bądź budowlane wykupywane są przez podstawione osoby, przez cudzoziemców. Oczywiście podejmujemy wtedy pewne czynności sprawdzające i muszę powiedzieć, że te doniesienia nie potwierdzają się. Departament Zezwoleń i Koncesji nie jest wyposażony w instrumenty, które umożliwiałyby weryfikację tego rodzaju sygnałów w sposób kompleksowy. Jeżeli stroną umowy nie jest cudzoziemiec, tylko obywatel polski, to wtedy sprawą zajmuje się np. aparat skarbowy. Zdarza się, że otrzymujemy sygnały ze strony aparatu skarbowego, który pisze do nas, że w toku postępowania karno-skarbowego obywatel polski zeznał, iż nabył daną nieruchomość na rzecz cudzoziemca. Takie przypadki się zdarzają, jakkolwiek postępowania toczą są wtedy przed odrębnymi organami. Dlatego też w Departamencie Zezwoleń i Koncesji nie jesteśmy w stanie na dzień dzisiejszy ustalić skali tego zjawiska. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów ma jeszcze jakieś pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Na posła sprawozdawcę proponuję pana posła Jacka Krupę. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy ktoś jest przeciwko przyjęciu informacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2009 r. ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców? Nie widzę. Stwierdzam więc, że Komisja przyjęła informację.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo dziękuję panu ministrowi, panu dyrektorowi oraz wszystkim państwu. Wyczerpaliśmy porządek dzienny obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>