text_structure.xml
27.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam wszystkich bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam pana Tomasza Siemoniaka, sekretarza stanu. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do powołania 7 osobowej podkomisji. Czekam na propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJaroslawZielinski">W imieniu Klubu Prawo i Sprawiedliwość proponuję pana posła Wojciecha Żukowskiego i pana posła Artura Górskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">W imieniu Klubu Lewicy zgłaszam kandydaturę pana posła Jarosława Matwiejuka.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Z ramienia PSL zgłaszam posła Mirosława Pawlaka, a w imieniu Platformy Obywatelskiej zgłaszam posła Józefa Klima, posła Grzegorza Raniewicza i posła Marka Skorupę.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt. 2. Główne zagadnienia w relacjach państwa z kościołami i związkami wyznaniowymi przedstawi Minister Administracji i Spraw Wewnętrznych. Oddam głos panu ministrowi, a członkowie powołanej podkomisji na chwileczkę wyjdą, żeby podkomisja się ukonstytuowała.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Chciałbym powiedzieć, że sprawy wyznań religijnych są trochę zawieszone między różnymi komisjami sejmowymi. Działa sejmowa Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych, i problemy związane z działalnością związków wyznaniowych często są tam przedmiotem posiedzeń. Ale myślę, że warto też w ramach Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych poświęcić uwagę sprawom relacji państwa z kościołami i związkami wyznaniowymi.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę, że organem administracji rządowej właściwym w sprawach wyznań religijnych i dysponentem części 43 budżetu państwa – wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne – jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Obsługę zadań tego działu administracji rządowej zapewnia Departament Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych, który działa w ramach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Oprócz Konstytucji, aktem prawnym, który ma fundamentalne znaczenie, jeśli chodzi o sprawy wyznaniowe w Rzeczypospolitej, jest pochodząca z 17 maja 1989 r. ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, która w art. 2 pkt 1 definiuje kościoły i inne związki wyznaniowe jako wspólnoty religijne zakładane w celu wyznawania i szerzenia wiary religijnej, posiadające własny ustrój, doktrynę i obrzędy kultowe. Wspomniana wyżej ustawa nie dzieli kościołów i innych związków wyznaniowych na związki wyznaniowe uznane i nieuznane a jedynie na takie, które mają lub nie mają uregulowanego bytu prawnego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Na dzień 23 września, czyli do dzisiaj, zarejestrowanych jest 169 wspólnot religijnych, które mają uregulowane stosunki z państwem na podstawie umowy międzynarodowej ze Stolicą Apostolską oraz ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. 14 wspólnot religijnych działa na podstawie partykularnych ustaw o stosunku państwa do kościoła i innych związków wyznaniowych, zaś 154 kościoły i inne związki wyznaniowe na mocy decyzji administracyjnej zostały wpisane do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych, prowadzonego przez ministra właściwego ds. wyznań religijnych na podstawie wspomnianej ustawy. Stosownie do art. 34 ust. 2 wymienionej wyżej ustawy, z chwilą wpisu do rejestru kościół lub inny związek wyznaniowy uzyskuje jako całość osobowość prawną oraz korzysta ze wszystkich uprawnień i podlega obowiązkom określonym w ustawach.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Najważniejsze regulacje dotyczące statusu prawnego związków wyznaniowych zawarte są w art. 25 i 53 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. Art. 25 usytuowany w rozdziale I („Rzeczpospolita”), zawiera unormowania dotyczące sytuacji prawnej związków wyznaniowych oraz ich relacji z państwem stosując zasady: równouprawnienia związków wyznaniowych; bezstronności władz publicznych w zakresie przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych oraz zapewnienia swobody ich wyrażania w życiu publicznym; poszanowania autonomii i wzajemnej niezależności państwa oraz kościołów i innych związków wyznaniowych; współdziałania państwa oraz kościołów i innych związków wyznaniowych dla dobra człowieka i dobra wspólnego oraz regulacji stosunków między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi w drodze umów dwustronnych. Natomiast art. 53 znajdujący się w rozdziale II („Wolność, prawa i obowiązki człowieka i obywatela”) poświęcony został głównie wolności sumienia i religii w wymiarze indywidualnym.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego konstytucyjna zasada równouprawnienia „polega na tym, że wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą istotną w równym stopniu, powinny być traktowane równo, to jest bez różnicowań zarówno faworyzujących jak i dyskryminujących. Jednocześnie zasada równości zakłada odmienne traktowanie tych podmiotów prawa, które nie posiadają wspólnej cechy istotnej”.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Chciałbym w tym miejscu poświęcić kilka słów kwestii równouprawnienia związków wyznaniowych, bo było to przedmiotem wniosku do Trybunału Konstytucyjnego w 2002 r. Taki wniosek złożył Autokefaliczny Kościół Prawosławny. Elementem tego wniosku była</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">kwestia własności nieruchomości, które przeszły na własność Kościoła autokefalicznego w Polsce. Była to sprawa będąca przedmiotem pkt. 1, znana także Komisji i dlatego powołaliśmy podkomisję, aby uregulować te problemy. Ta ustawa pozwoliła zatrzymać procedurę w Europejskim Trybunale Praw Człowieka i mamy nadzieję, że raz na zawsze zamknie bardzo trudny historyczny temat własności. Dotyczy to głównie województwa podkarpackiego i małopolskiego.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Ponieważ ukonstytuowanie się podkomisji przebiegło błyskawicznie, a nie był przewidziany głos przedstawiciela rządu, chciałbym w tym miejscu jeszcze raz podziękować za to, że w debacie plenarnej wszystkie kluby poparły ten projekt. Mamy nadzieję, że on szybko przejdzie przez podkomisję i przez parlament. Projekt ten ma bardzo duże znaczenie dla właściwego ułożenia stosunków nie tyle między państwem a kościołami, co między Polskim Kościołem Prawosławnym a Kościołem Grekokatolickim. Ta sprawa w bardzo poważnym stopniu ciążyła na relacjach między tymi kościołami.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Zasada współdziałania państwa oraz kościołów jest realizowana także w formie stałego dialogu. Najbardziej znanym gremium jest Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski. Ta Komisja, w oparciu o różne akty prawne, działa praktycznie od kilkudziesięciu lat. Obecnie współprzewodniczą tej Komisji arcybiskup Sławoj Leszek Głódź i wiceprezes Rady Ministrów pan Grzegorz Schetyna. W tej kadencji rządu Komisja zbiera się dwa razy do roku, omawia najpoważniejsze problemy, jakie powstają na styku państwa i kościoła. Od zeszłego roku działa Wspólny Zespół Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Świętego Soboru Biskupów, z Kościołem Prawosławnym. Podstawę do działalności dała ustawa a potem umowa podpisana z metropolitą jeszcze przez pana premiera Jarosława Kaczyńskiego. Ponieważ stało się to krótko przed wyborami, to zespół faktycznie zaczął działać już w nowej kadencji. Myślę, że to też jest bardzo dobry przykład współdziałania. Jednym z efektów pracy w ramach tego zespołu jest właśnie projekt ustawy, nad którym państwo będą pracowali, ale również i inne działania związane z sytuacją Kościoła Prawosławnego w Polsce. Ze strony kościoła przewodniczy temu zespołowi arcybiskup Jeremiasz, ze strony rządowej ja mam zaszczyt przewodniczyć temu gremium.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Wychodząc naprzeciw postulatom środowiska Aliansu Ewangelicznego w Rzeczypospolitej Polskiej podjęliśmy z nim dialog, chcąc pomóc w uregulowaniu różnych problemów. To jest gremium gromadzące kościoły chrześcijańskie, które nie są zrzeszone w Polskiej Radzie Ekumenicznej. Największym z nich i najbardziej znanym jest Kościół Zielonoświątkowy. Problemem sygnalizowanym przez kościoły zrzeszone w Aliansie Ewangelicznym są kwestie stanu cywilnego i możliwości udzielania małżeństw.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Chcę powiedzieć, że nasz dialog jest dość szeroki. Miałem okazję na początku tego roku spotkać się z przedstawicielami oddziałów Polskiej Rady Ekumenicznej deklarując ze strony rządu gotowość powrotu do dialogu w ramach takiego ciała wspólnego, które by pomagało różne sprawy wspólnie rozpatrywać. Kilka lat temu, z przyczyn niezależnych od rządu, tego rodzaju współpraca, przynajmniej w ramach tego gremium, ustała, więc jesteśmy zainteresowani tym, żeby do tej współpracy powrócić.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Państwo współdziała z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi w ochronie, konserwacji, udostępnianiu i upowszechnianiu zabytków architektury, sztuki, literatury religijnej, które stanowią integralną część dziedzictwa kultury. W tym celu związki wyznaniowe mogą uzyskać m.in. dotacje z Funduszu Kościelnego, który działa na podstawie ustawy z 20 marca 1950 r. o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzenia Funduszu Kościelnego stanowiącego wyodrębnioną pozycję w części 43 budżetu państwa – wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Z Funduszu Kościelnego udzielane są świadczenia m.in. na wspomaganie kościelnej działalności charytatywnej, oświatowo-wychowawczej, opiekuńczo-wychowawczej, a także inicjatyw związanych ze zwalczaniem patologii społecznej oraz współdziałanie w tym zakresie organów administracji rządowej ze związkami wyznaniowymi, jak też na remonty, konserwacje i odbudowę zabytkowych obiektów sakralnych. W 2009 r. z Funduszu Kościelnego zostało udzielonych 189 dotacji na łączną kwotę 4 mln 566 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Zgodnie z art. 25 ust. 5 Konstytucji RP, stosunki między Rzecząpospolitą Polską a innymi niż Kościół Katolicki w Rzeczypospolitej Polskiej kościołami oraz związkami wyznaniowymi określają ustawy uchwalone na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi przedstawicielami. Ani Konstytucja RP, ani żaden inny akt prawny nie precyzują trybu przygotowania i zawierania umów, o których mowa w tym artykule.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Mając to na uwadze, Prezes Rady Ministrów w roku 2009 zaakceptował procedurę, którą przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, umożliwiającą zawarcie takich umów. Te sprawy były przedmiotem dezyderatów Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Po wielu latach wątpliwości prawnych procedura została zaakceptowana przez premiera. Mamy nadzieję, że znajdzie to swój wyraz w projektach ustaw, które trafią do parlamentu. Najbardziej zaawansowane w rozmowach i postulowaniu tego typu regulacji są dwa związki wyznaniowe: Muzułmański Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej oraz Kościół Nowoapostolski w Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">To są sprawy trudne, złożone. Muzułmański Związek Religijny, organizacja mająca swoją długą tradycję w Rzeczypospolitej ma konkurencję w postaci innych organizacji muzułmańskich działających w Polsce i te wszystkie sprawy musimy rozpatrywać bardzo starannie, z wyczuciem, tak, żeby regulacje przyjmowane na styku państwo – związki wyznaniowe były regulacjami na długie lata, które nie budzą wątpliwości, bo to jest taka materia, której doraźne zmiany nie sprzyjają.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Wracając jeszcze do ustawy związanej z nieruchomościami, tego typu ustawy powinny być załatwiane w konsensusie wszystkich ugrupowań, bo dotyczą takiej materii, która dla obywateli jest szczególnie wrażliwa i delikatna.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Tyle tytułem wstępu, trochę z rozbudowaną częścią formalno-prawną, ale myślę, że warto tutaj, w gronie Komisji, o tych podstawowych wyznacznikach naszego funkcjonowania wspomnieć. Są ze mną dyrektorzy i naczelniczka wydziału zajmującego się wyznaniami religijnymi, więc jesteśmy gotowi do wszelkich wyjaśnień, jeśli taka potrzeba będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję panie ministrze. Przystępujemy do serii pytań. Chciałbym tylko przypomnieć, że od 29 do 30 września jest wizytacja Komisji w Świnoujściu. Chodzi o bezpieczeństwo w turystyce, o podsumowanie sezonu turystycznego z punktu widzenia bezpieczeństwa. Zainteresowanych posłów proszę o zgłaszanie się do sekretariatu. Również na wyjazd do Zakopanego w dniu 24 października. Jest on związany ze 100-leciem TOPR-u. Zaproszenia są w sekretariacie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do serii pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Panie ministrze, chciałbym prosić pana o rozwinięcie wątku, który dotyczy pracy Wspólnego Zespołu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Pytam o to, ponieważ są to ważne sprawy, a także trochę i dlatego, że byłem tą osobą, która w imieniu rządu pana premiera Jarosława Kaczyńskiego prowadziła dialog z Kościołem Prawosławnym. Doprowadziliśmy wówczas do podpisania tego porozumienia, ale nie zdążyliśmy posunąć tych prac dalej. W związku z tym moje pytanie dotyczy głównie tego, czy zostały już zidentyfikowane główne problemy, które wymagają rozwiązania, bo o ile pamiętam, Kościół Prawosławny zgłaszał szereg tematów, którymi się ten zespół powinien zająć. Prosiłbym o charakterystykę tych zagadnień i o informację, na jakim etapie prace nad tymi problemami znajdują się w chwili obecnej?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJaroslawZielinski">I drugie pytanie, na jakim etapie jest obecnie sprawa stosunków między państwem a Kościołem Staroobrzędowym oraz regulacji, które te stosunki by określały? To był postulat bardzo intensywnie sygnalizowany, był nawet zgłoszony projekt ustawy. Zastanawialiśmy się kiedyś wspólnie w Komisji, jakie podstawy prawne powinny być stworzone, czy inaczej, jak zinterpretowane aktualne przepisy, by regulacja w takiej czy w innej formule, ale zgodnie z oczekiwaniami tego kościoła, mogła być przeprowadzona.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Ja nie jestem członkiem Komisji, ale chciałbym pana przewodniczącego poprosić o rozważenie pewnej propozycji. Ponieważ przed powołaniem podkomisji nie było możliwości zabrania głosu chcę powiedzieć, że ustawa o regulacji praw własności świątyń w południowo-wschodniej Polsce jest sprawą niezwykle bolesną i ma długoletnią historię. Przez 18 lat kolejne parlamenty próbowały, były bardzo blisko, lecz nie zdołały jej uchwalić. Ponieważ po pierwszym czytaniu wszystkie ugrupowania zadeklarowały poparcie, nie zgłoszono jakichkolwiek uwag, to czy wysoka Komisja nie mogłaby sprecyzować terminu dla podkomisji w celu przedstawienia sprawozdania w możliwie nieodległym terminie. Zdajemy sobie sprawę, że – i tu wielki ukłon w stronę rządu – próba wprowadzania jakichkolwiek zmian w wynegocjowane i podpisane przez kościoły porozumienie będzie powodowała wydłużenie terminu. Kadencja jeszcze nie jest tak zaawansowana, ale sam fakt, że minęły już prawie 4 miesiące od pierwszego czytania do momentu, kiedy Komisja ten problem podejmuje, budzi wśród wiernych niepokój.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Witold Jurek w czasie pierwszego czytania ustawy o finansowaniu Prawosławnego Seminarium Duchownego zadeklarował w imieniu rządu, że stosowna umowa między rządem a kościołem jest przygotowana i że to jest kwestia dni, aby ją podpisać, a mijają 3 tygodnie. Czy są jakieś istotne przeszkody i kiedy ewentualnie ta umowa mogłaby być podpisana?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie pośle, ja wiem, że pan nie uczestniczy w pracach tej Komisji, więc rozumiem skąd takie dziwne uwagi. Ta Komisja, i to każdy członek tej Komisji panu powie, pracuje odpowiedzialnie, sumiennie i intensywnie. Do Komisji zostali wybrani najlepsi posłowie z każdego klubu. Przewodniczącym został poseł, który jest bardzo szanowany przez Komisję. Więc ja jestem całkowicie spokojny, a pan się zdziwi, jak szybko podkomisja przepracuje tę ustawę. I jeszcze więcej powiem, ta Komisja stara się pracować zawsze w konsensusie, dopiero jak go nie ma, wtedy głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJaroslawMatwiejuk">Jako przewodniczący podkomisji chciałem poinformować posła Eugeniusza Czykwina, że już za 2 tygodnie, czyli niezwłocznie, zajmiemy się tą ustawą, która, jak powszechnie wiadomo, ma na celu usunięcie kuriozalnego rozwiązania rodem z roku 1991, rozwiązania, które w ogóle nie miało prawa się zdarzyć, ale się zdarzyło. Rozwiązania znanego w doktrynie prawa wyznaniowego jako wyjątek od zasady status quo w dziedzinie własności. Ja wyrażam wielką osobistą satysfakcję, że resort MSWiA dopiął tego, co w istocie było potrzebne, a co z jednej strony łączy dialog międzykonfesyjny, a z drugiej strony rozwiązuje ważny problem prawny i ważny problem dla państwa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJaroslawMatwiejuk">Ale jeżeli można, korzystając z obecności pana ministra, zadam kilka pytań.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselJaroslawMatwiejuk">Pan wiceprzewodniczący Komisji zwrócił uwagę na nieuregulowany status Kościoła Staroobrzędowego, tak jak chcieliby jego członkowie. Ja przypomnę, że ten kościół funkcjonuje w oparciu o przedwojenną regulację prawną, podobnie zresztą jak jeszcze bodajże ze dwa kościoły. I w związku z tym moje pytanie, w jakiej perspektywie czasowej byłoby możliwe zastąpienie starych ustaw przez nowe regulacje? Drugie pytanie, bardzo proszę o podanie w pewnym zarysie, kiedy będzie możliwe powstanie projektu ustawy o stosunku państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego? Czy jest to w zasięgu naszej działalności w tej kadencji? Mam nadzieję, że tak. I kwestia ostatnia. Skoro w doktrynie prawa wyznaniowego – polecam tutaj w szczególności lekturę podręczników do prawa wyznaniowego prof. Michała Pietrzaka, chyba jednego z największych autorytetów w tej przestrzeni – pojawia się teza, że zgodnie z Konstytucją każdy ma prawo do wolności sumienia i religii, a jednym z elementów, jednym z uprawnień wypływających z tej wolności jest prawo do nauki, to czy rozporządzenie ministra mówiące o tym, że nauczanie religii gwarantowane jest dla grupy uczniów minimalnie 7-osobowej nie kłóci z tym rozwiązaniem? Ja wiem, że swego czasu interesował się tym Rzecznik Praw Obywatelskich. Czy pan minister też dostrzega ten problem?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego Zielińskiego dotyczące prac Wspólnego Zespołu Rządu i Świętego Soboru Biskupów, głównym problemem, którym się ten zespół zajmował od swego powstania, była właśnie kwestia uregulowania statusu nieruchomości, co znalazło swój wyraz w ustawie. To był problem numer jeden postawiony przez Kościół Prawosławny. Tej sprawie poświęciliśmy bardzo wiele uwagi. Drugi blok spraw poruszanych przez Kościół Prawosławny związany był z kwestiami edukacyjnymi. Chodzi o finansowanie Prawosławnego Seminarium Duchownego oraz jego słuchaczy. Ważnym problemem jest kwestia dni świątecznych i dnia wolnego w tych regionach, gdzie w szkołach uczy się dużo młodzieży wyznania prawosławnego, ponieważ święta przypadają w innych terminach. W związku z tym, że w skład Zespołu ze Strony Rządowej wchodzi sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej pani Krystyna Szumilas, to Ministerstwo Edukacji wraz z Podlaskim Kuratorium Oświaty te sprawy już prowadziło. To były główne zagadnienia. Kwestią podnoszoną przez Kościół Prawosławny jest także sprawa możliwości otrzymania w Warszawie działki na budowę nowej cerkwi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Myślę, że to dość precyzyjnie wyczerpuje zakres spraw, które były poruszane w pracach tego zespołu: nieruchomości, edukacja i cerkiew w Warszawie. Sądzę, że rytm spotkań tego zespołu był dość intensywny, bardziej intensywny niż Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu właśnie, dlatego że od bardzo dawna były nagromadzone problemy. Pracowaliśmy dość intensywnie i myślę, że ten rytm jeszcze przez jakiś czas na pewno będziemy utrzymywali.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Jeśli chodzi o kwestie Kościoła Staroobrzędowego, w lutym spotkałem się z przedstawicielami tego kościoła. Zadeklarowaliśmy chęć uregulowania kwestii jego statusu. Poprosiliśmy o konkretne propozycje ze strony tego kościoła, a nas poproszono, żebyśmy na nie poczekali, więc spokojnie czekamy. Chcę podkreślić, że – z czego posłowie na pewno zdają sobie sprawę – z kościołami to tak na błyskawicę się nie współpracuje, że to wszystko wymaga czasu. Wschodni Kościół Staroobrzędowy nawet w swojej nazwie ma to, że nie posiada hierarchii duchownej, nie jest strukturą, która posiada jakieś wielkie zaplecze prawno-organizacyjne. Spotkanie to było satysfakcjonujące dla przedstawicieli tego kościoła i spodziewamy się, że w ciągu najbliższych miesięcy te sprawy zamkniemy.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Podstawowe znaczenie miała tutaj decyzja premiera z czerwca, która zaakceptowała procedurę dochodzenia. Pan poseł przywołał wątpliwości prawne. Od czasu przyjęcia Konstytucji w 1997 r. trwała wielka debata wśród prawników, jak należy do tego podejść. My też wiemy, że po pierwsze, ta sprawa powinna być uregulowana, po drugie, nie da się utrzymać regulacji przedwojennych, których przykładem jest zapis w ustawie o stosunku państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego, który mówi, że siedzibą tego związku jest Wilno. Więc żartuję, że gdyby mufti chciał, to mógłby zażądać wyegzekwowania od Rzeczypospolitej Polskiej siedziby w Wilnie. Ten żart pokazuje, że mamy do czynienia z aktem prawnym dość mocno przestarzałym, więc na pewno trzeba to zmienić.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Posłowie wracali kilkakrotnie do tej sprawy. Mówię o dezyderatach, że o tym problemie mówiono w Komisji Mniejszości, że czujemy potrzebę, by te sprawy uregulować. Więc myślę, że perspektywa, o której mówię, jest perspektywą realną, chociaż podkreślam, że i tak intensywnie pracujemy. Jednak od drugiej strony też bardzo dużo zależy. Podstawowa jest umowa z rządem. My nie chcemy naciskać, nie chcemy przyspieszać, nie chcemy tworzyć wrażenia, że w pośpiechu chcemy przeforsować jakieś rozwiązania, które skrzywdzą te związki, szczególnie dotyczy to związków wyznaniowych – podkreślam – znacznie słabszych pod względem merytoryczno-organizacyjnym, już nie mówię od rządu, ale od innych związków wyznaniowych. Więc z cierpliwością, ale konsekwentnie zmierzamy do tego, żeby te sprawy uregulować.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Pan poseł Czykwin pytał o umowę dotyczącą finansowania Prawosławnego Seminarium Duchownego. Była tutaj kwestia pewnych rozbieżności prawnych między Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wczoraj w rozmowie z panią minister Kudrycką przesądziliśmy sprawy i już nie ma żadnej przeszkody, żeby tę sprawę zamknąć.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">I dziękuję w tym miejscu panu posłowi, który dopingował wszystkich do pracy własnymi inicjatywami i myślę, że to będzie nasz wspólny sukces.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Mam nadzieję panie przewodniczący, że na wszystkie pytania posłów odpowiedziałem. Jeśli są następne, jesteśmy do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są pytania ze strony posłów? Nie słyszę. Dziękuję panie ministrze. Podkomisji życzę owocnej pracy. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>