text_structure.xml
49.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji, na którym zajmiemy się rozpatrzeniem informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli wykorzystania dotacji z budżetu państwa na ochotnicze straże pożarne. Informację przedstawi Prezes NIK.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam bardzo serdecznie wszystkich przedstawicieli NIK, pana ministra, pana komendanta, a także pana dyrektora.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Państwo posłowie otrzymali informację NIK. Na początku oddam głos przedstawicielowi NIK, potem panu ministrowi oraz panu komendantowi, po czym będą mogli państwo zadawać pytania. Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dzień dobry państwu. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo! Chciałbym krótko zaprezentować państwu informację o wynikach kontroli wykorzystania dotacji z budżetu państwa na ochotnicze straże pożarne. Kontrola dotyczyła roku 2007 i pierwszego półrocza roku 2008 i przeprowadzona została w MSWiA, w Zarządzie Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP, w pięciu oddziałach wojewódzkich ZOSP RP oraz w 13 jednostkach ochotniczych straży pożarnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Chciałbym poinformować, iż kontrola ta została uwzględniona w naszym planie zgodnie z sugestią Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, za którą dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Panie przewodniczący, szanowni państwo! NIK, pomimo stwierdzonych uchybień, pozytywnie oceniła wykorzystanie dotacji z budżetu państwa na ochotnicze straże pożarne. Dotacje wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem, na realizację zadań ustalonych w umowach o udzielenie dotacji. Przedmiotem zawartych umów były zadania obejmujące: współudział w przygotowaniu jednostek ochotniczych straży pożarnych od organizowania i prowadzenia akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń; udzielanie pomocy finansowej w budowie i remontach remiz strażackich; wspieranie inicjatyw społecznych zmierzających do poprawy stanu i poziomu ochrony przeciwpożarowej oraz propagowanie i prowadzenie różnych form wychowania fizycznego i sportu oraz działalności oświatowej, w tym turniejów wiedzy pożarniczej. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zlecił Zarządowi Głównemu ZOSP realizację zadań państwowych w zakresie przygotowania ochotniczych straży pożarnych do organizowania i prowadzenia akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń, a Zarząd te zadania wykonał.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Jako nierzetelne NIK oceniła działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na etapie planowania środków dotacji na zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz ustalania katalogu zadań do realizacji przez biorcę dotacji. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, jako organ zlecający zadania, nie doprowadził do zinwentaryzowania potrzeb oraz ustalenia katalogu zadań i priorytetów z zakresu ochrony przeciwpożarowej, wymagających udziału ochotniczych straży pożarnych. W praktyce zadania do realizacji typował zleceniobiorca, tj. Zarząd Główny Związku Ochotniczych Straży Pożarnych. Ustaliliśmy, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji corocznie wnioskował o ustanowienie w projekcie budżetu państwa dotacji dla ochotniczych straży pożarnych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W ustawie budżetowej planowano środki na dotacje i subwencje oraz wydatki majątkowe bez określenia ich przeznaczenia celowego. Rozdysponowanie kwoty dotacji następowało według propozycji ZG ZOSP, zawartych we wniosku o dotacje, które minister akceptował w formie umów zlecenia zadań. W naszej ocenie organ państwowy zlecający zadania do realizacji organizacji pozarządowej powinien określić je zgodnie z potrzebami i ustalić hierarchię ich ważności. Zarówno na etapie planowania budżetowego, jak również podczas przygotowywania umowy o udzielenie dotacji, w MSWiA nie przeprowadzono analizy potrzeb w zakresie uzupełnienie możliwości wykonawczych Państwowej Straży Pożarnej oraz określenia katalogu zadań niezbędnych do przygotowania jednostek ochotniczych straży pożarnych do realizacji zadań ratowniczo-gaśniczych. Bez dokładnego określenia potrzeb i priorytetów brak było rzetelnych podstaw do naliczenia limitu środków budżetowych na dotację. Niezrozumiałe również jest pominięcie w procesie przydzielania zadań ochotniczym strażom pożarnym Komendanta Głównego PSP, który jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz ochrony przeciwpożarowej. Ustaliliśmy, że ZG ZOSP, ustalając formy i zakres przygotowania jednostek ochotniczych straży pożarnych do organizowania i prowadzenia akcji ratowniczych, nie współpracował z Komendantem Głównym PSP. W naszej ocenie, współpraca na tym polu mogłaby korzystnie wzmocnić budowę krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Pozytywnie oceniliśmy przyjęte przez Zarząd Główny ZOSP zasady przyznawania dotacji ochotniczym strażom pożarnym. Zasady przyznawania dopłat do karosacji, zakupu samochodów ratowniczo-gaśniczych, sprzętu i umundurowania, remontów i budowy remiz OSP i dopłat z dotacji do obozów młodzieżowych drużyn pożarniczych, turniejów wiedzy pożarniczej oraz zawodów sportowo-pożarniczych były zgodne z postanowieniami umów zawartych z MSWiA.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Środki dotacji służyły do dofinansowania zadań zleconych OSP, uzupełniając środki własne stowarzyszeń. Przydzielenie środków z dotacji było jednak uwarunkowane posiadaniem przez OSP środków własnych, co w ocenie Izby powodowało, że w praktyce zła sytuacja finansowa mogła ograniczać lub uniemożliwiać dofinansowanie organizacji działań ratowniczych jednostek OSP.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Ustalono, że w oddziałach wojewódzkich ZOSP były stosowane obowiązujące zasady i procedury przyjmowania wniosków oraz przydzielania dla OSP środków z dotacji. Prezydia zarządów oddziałów wojewódzkich podjęły w latach 2007–2008 i przesłały do Biura Zarządu Głównego ZOSP stosowne uchwały o rozdziale środków finansowych z dotacji. Rozdziału dokonano, wykorzystując w pełni limity finansowe przyznane przez Zarząd Główny na zadania wskazane przez ten Zarząd. Kontrola wykazała jednak, że nie wszystkie rozpatrywane wnioski spełniały wymogi formalne – stwierdzono bowiem przypadki przydzielania środków z dotacji z pominięciem ustalonej procedury wnioskowej, np. Prezydium Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego ZOSP przyznało w trzech przypadkach dopłaty do zakupu umundurowania i sprzętu przeciwpożarowego na podstawie wniosków niespełniających wymogów formalnych. Kolejny przykład – Prezydium Zarządu Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego ZOSP w 56 przypadkach przyznało dofinansowanie zakupu sprzętu i umundurowania pomimo niezłożenia przez OSP wymaganych wniosków. W Podlaskim Oddziale Wojewódzkim stwierdzono natomiast siedem przypadków, spośród 30 szczegółowo zbadanych spraw, przyznania środków z dotacji pomimo braku właściwej uchwały Prezydium Zarządu Oddziału (środki te przyznano na podstawie promes podpisanych przez pracowników Biura Zarządu) oraz braku wymaganych opinii właściwych zarządów gminnych i powiatowych OSP.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Przy realizacji zadań finansowanych środkami z dotacji w kontrolowanych jednostkach stosowano przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Ustalono natomiast, że z uwagi na wartość zamówienia zakupy sprzętu przeciwpożarowego i umundurowania realizowano bez stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych. Kontrola wykazała, iż powszechnie stosowano zasadę, iż złożenie przez OSP wniosku o dofinansowanie zakupu sprzętu było równocześnie złożeniem zamówienia na dostawę, którą realizował właściwy zarząd wojewódzki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W ocenie Izby stosowana procedura pozbawiała jednostki OSP możliwości swobodnego wyboru dostawcy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">NIK pozytywnie oceniła terminowość i rzetelność rozliczania dotacji. Rozliczenia były składane w wymaganych terminach i w zakresach rzeczowych. Wykazane przez kontrolowane jednostki w rozliczeniach kwoty były zgodne z zapisami w ewidencji księgowej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">W 2007 r. środkami dotacji dofinansowano m.in.: zakup 144 samochodów ratowniczo-gaśniczych, zabudowę pożarniczą, tzw. karosację 84 pojazdów, zakup 9.212 sztuk sprzętu przeciwpożarowego i ratowniczego, zakup 53.226 elementów umundurowania. Natomiast w pierwszym półroczu 2008 r. – zakup jednego samochodu, karosację 9 pojazdów, zakup 4035 sztuk sprzętu przeciwpożarowego i ratowniczego oraz zakup 31.549 elementów umundurowania. NIK zwraca uwagę, że w wykorzystaniu dotacji priorytetowy charakter nadano zakupom mundurów strażackich, co ograniczyło zakupy ubrań ochronnych do akcji ratowniczych – mowa tutaj o mundurach galowych. Mając na uwadze właściwe przygotowanie jednostek do organizowania i prowadzenia akcji ratowniczych, priorytetem winien być zakup ubrań ochronnych używanych w działaniach ratowniczych. W umowie o udzielenie dotacji na 2007 r. przewidziano i zrealizowano zakup 21.645 mundurów i jedynie 2434 ubrań ochronnych. Podobnie w 2008 r. – zaplanowano zakup 19.175 mundurów i 2.592 ubrań ochronnych. Realizacja w pierwszym półroczu 2008 r. wyniosła odpowiednio: 12.976 mundurów i 1025 ubrań ochronnych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Na podstawie ustaleń NIK wnioskowała do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o podjęcie działań mających na celu ustalanie przez podległe organy i komórki organizacyjne potrzeb ochotniczych straży pożarnych w przygotowaniu do udziału w działaniach ratowniczo-gaśniczych w zakresie przewidzianym dla tych jednostek przez Komendanta Głównego PSP, właściwego w sprawach organizowania i prowadzenia tych działań, jak również o planowanie środków dotacji adekwatnie do ustalonych potrzeb i priorytetów oraz o rozważenie zasadności dofinansowania środkami dotacji nie tylko zadań współfinansowanych przez jednostki ochotniczych straży pożarnych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformował nas, że w ministerstwie podjęto prace mające na celu ustalenie katalogu zadań publicznych zleconych ochotniczym strażom pożarnym w 2009 r. Prace te są, jak powiada minister, prowadzone w uzgodnieniu z Komendantem Głównym PSP. Jednocześnie – jak nas informuje minister – w najbliższym czasie zostaną podjęte prace związane z oszacowaniem kosztów zadań publicznych, które będą zlecane ochotniczym strażom pożarnym. Wyniki tych prac zostaną wykorzystane przy konstruowaniu planu finansowego MSWiA na 2010 r.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie! Z mojej strony to wszystko na tym etapie. Chciałbym jeszcze nadmienić, iż protokół kontroli został podpisany, jak pamiętam, bez zastrzeżeń, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie wnosił uwag do wystąpienia pokontrolnego, w związku z tym procedura kontrolna została przez nas całkowicie zamknięta i dzisiaj mamy okazję i możliwość zaprezentowania tego raportu przed państwem.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekKoscielniak">Dziękuję bardzo. Jesteśmy do państwa dyspozycji i chętnie udzielimy odpowiedzi na państwa pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, Wysokie Prezydium, panie i panowie posłowie, dostojni goście, szanowni państwo! Proces i przebieg kontroli bardzo jasno i rzetelnie omówił pan prezes NIK, w związku z tym ja tylko ustosunkuję się do spraw, które dotyczyły MSWiA. W wyniku przeprowadzonej kontroli NIK wnioskowała do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o: 1) wyznaczenie katalogu zadań istotnych z punktu widzenia realizacji polityki państwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, przewidzianych do realizacji przez ochotnicze straże pożarne, 2) oszacowanie kosztów zadań w celu ustalenia limitu dotacji, 3) nadzór nad działalnością merytoryczną podległych komórek organizacyjnych ministerstwa w zakresie zlecania zadań publicznych ochotniczym strażom pożarnym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W nawiązaniu do wyżej wymienionych wniosków, jako podsekretarz stanu w MSWiA odpowiedzialny za ochronę przeciwpożarową, w dniu 20 stycznia 2009 r. przekazałem wiceprezesowi NIK informację o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków z przedmiotowej kontroli oraz o działaniach podjętych w celu ich realizacji. Zgodnie z zaleceniami NIK opracowano katalog zadań publicznych zleconych ochotniczym strażom pożarnym w roku 2009, który został w dniu 17 lutego 2009 r. zaakceptowany przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dokonano oszacowania kosztów zadań publicznych, które są zlecane ochotniczym strażom pożarnym. Oszacowanie kosztów zadań w celu ustalenia limitu dotacji zostało określone na podstawie wyliczeń Zarządu Głównego ZOSP RP. Organizacja ta zgłosiła potrzeby na poziomie: wydatki majątkowe – 21.850 tys. zł, bieżące wydatki finansowe – 13.180 tys. zł, co daje razem 35.030 tys. zł. W 2009 r. limit na finansowanie zadań związanych z ochroną przeciwpożarową, zlecanych do realizacji Zarządowi Głównemu ZOSP RP w 2010 r., został ustalony na poziomie: wydatki majątkowe – 16.122 tys. zł, bieżące wydatki finansowe – 11.404 tys. zł, co daje razem 27.526 tys. zł. Ponadto zgodnie z procedurą obowiązującą w MSWiA, tj. z aktualnie obowiązującym Zarządzeniem nr 84 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie organizacji w MSWiA zlecenia zadań publicznych, Departament Analiz i Nadzoru MSWiA przygotował umowę na realizację zadania publicznego, zlecającą zadanie ochotniczym strażom pożarnym. Umowa na realizację zadania publicznego, zleconego do realizacji Zarządowi Głównemu ZOSP RP, została podpisana w dniu 20 kwietnia 2009 r. na kwotę 30.314 tys. zł. Zgodnie z Zarządzeniem nr 84, organizacja ubiegająca się o dotację z budżetu państwa na realizację zadania publicznego składa szczegółową ofertę rzeczowo-finansową do komórki merytorycznej, tj. do Departamentu Analiz i Nadzoru. Oferta analizowana jest przez Departament Analiz i Nadzoru pod kątem zasadności i celowości oraz jest przesyłana w celu zaopiniowania przez komórki organizacyjne MSWiA właściwe w sprawach finansów, kontroli i prawnych. Pragnę tu zwrócić uwagę, że we wszystkich pracach nad przygotowaniem projektu umowy brał udział komendant główny PSP pan Wiesław Leśniakiewicz. Po zweryfikowaniu ofert w komórce merytorycznej przygotowany jest projekt umowy w sprawie zlecenia zadania jednostce niezaliczanej do sektora finansów publicznych, który także jest opiniowany przez komórki organizacyjne MSWiA właściwe w sprawach finansów, kontroli i prawnych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Panie i panowie posłowie, MSWiA starało się z rzetelnością i dokładnością wykonać wszystkie zalecenia NIK. Nie będę w tej chwili ustosunkowywał się do pewnych stwierdzeń, które pojawiły się w wypowiedzi pana prezesa NIK, ale jeżeli będą państwo mieli pytania, to jesteśmy z panem komendantem do państwa dyspozycji. Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę przedstawiciela OSP o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorZarzaduWykonawczegoZwiazkuOchotniczychStrazyPozarnychRPJerzyMaciak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie prezesie! Przyznam się, że nie wnosiliśmy uwag do treści informacji NIK, chciałbym natomiast ustosunkować się do jednej rzeczy, do stwierdzenia, które padło tu dzisiaj z ust Prezesa NIK i które dotyczyło tego, że zakupione zostały mundury galowe. Pragnę mocno podkreślić, że Związek nie kupował mundurów galowych. Mundury strażackie, o których mowa w protokole, to mundury wyjściowe i koszarowe łącznie. OSP zgodnie z ustawą jest formacją mundurową, musi więc być wyposażona w mundury, ale z całą stanowczością chcę stwierdzić, że mundury galowe nie były finansowane ze środków pochodzących z dotacji. Takie wrzucenie dodatkowego słowa spowodowało, że zaszło nieporozumienie, bo podaną informację można interpretować w ten sposób, że OSP wykorzystuje dotacje niezgodnie z postanowieniami umowy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorZarzaduWykonawczegoZwiazkuOchotniczychStrazyPozarnychRPJerzyMaciak">Chciałbym ustosunkować się do jeszcze jednej sprawy. Na str. 34 protokołu NIK znajduje się informacja, którą można interpretować w dwojaki sposób. Brzmi ona następująco: „W 2007 r. Biuro Zarządu Głównego ZOSP RP nie prowadziło kontroli wykorzystania dotacji bezpośrednio w OSP. W I półroczu 2008 r. przedstawiciele Biura Zarządu Głównego ZOSP RP dokonali kontroli 6 OSP, które otrzymały w 2007 r. środki dotacji na karosację i zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych”. Można powiedzieć, że zapis ten jest bardzo precyzyjny. W kontekście tego, że kontrola dotyczyła roku 2007 i 2008, jest on prawidłowy, natomiast odbiór i interpretacja tej informacji są takie, że w 2007 r. Związek nic nie robił, dopiero w 2008 r., kiedy pojawiła się kontrola, wziął się za robotę. Można rzeczywiście w taki sposób to interpretować, natomiast rzeczywistość jest taka, że w 2007 r. Biuro Zarządu Głównego ZOSP prowadziło kontrole wykorzystania dotacji, ale za rok 2006. I takich kontroli przeprowadzono ponad 100. W roku 2007 Zarząd kontrolował wydatkowanie środków z dotacji 2007 r., ale to nie Biuro Zarządu Głównego, ale oddziały wojewódzkie kontrolowały i monitorowały na bieżąco wydatkowanie środków z dotacji. Natomiast w 2008 r. przystąpiliśmy jako Biuro Zarządu Głównego do kontroli wykorzystania dotacji z 2007 r., z tym że kontrole rozpoczynamy w kwietniu i przeprowadzamy je jeszcze w miesiącach letnich – dlatego w pierwszym półroczu było tylko osiem kontroli. Znając kontekst i wszystkie uwarunkowania, zgodziłem się z zapisem, który przytoczyłem, bo jest on prawdziwy, ale osoba, która ich nie zna, powiedziała mi dzisiaj: „No co wy robiliście? W 2007 r. nic nie robiliście”. Dlatego nieraz precyzyjny zapis danej informacji powoduje, że jej odbiór jest nie taki, jaki powinien być, tzn. jeśli ktoś nie zna kontekstu całej sprawy, może odebrać i zinterpretować daną informację inaczej. Dziękuję, to wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Pytania będą zadawać kolejno: pan przewodniczący Woda, pan poseł Pawlak i pani poseł Prządka.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawWoda">Nie będą to może pytania, tylko raczej pewne uwagi natury ogólnej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselWieslawWoda">W raporcie o wynikach kontroli, z którym bardzo dokładnie się zapoznałem, w „Podsumowaniu wyników” napisano: „Pomimo stwierdzonych uchybień, Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykorzystanie dotacji z budżetu państwa na ochotnicze straże pożarne. Dotacje wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem, na realizację zadań ustalonych w umowach o udzielenie dotacji”. Myślę, że jest to kwintesencja całości działań.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselWieslawWoda">Natomiast do NIK miałbym dwie uwagi, aczkolwiek z pełną aprobatą przyjmuję informację i nie prowadzę tu jakiejś szczególnej polemiki. Po pierwsze, wasze kontrole nieprawdopodobnie długo trwają. Człowiek właściwie zapomina o tym okresie, którego kontrola dotyczy, a kontrole wciąż trwają i trwają. Wystarczy wspomnieć, że dzisiaj jest 27 sierpnia 2009 r., a rozmawiamy o 2007 r. Z kontroli powinny być jak najszybciej wyciągane wnioski, by uniknąć ewentualnych uchybień w następnym okresie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselWieslawWoda">Druga uwaga – na jednym z posiedzeń Komisji, na którym ocenialiśmy wykonanie budżetu w części dotyczącej straży pożarnej, pojawił się zarzut wydatkowania środków na mundury, o których mówił dyrektor. Szanowni państwo, w trakcie kontroli przekazywaliśmy kontrolującemu Statut i inne dokumenty pokazujące, jakie zadania i jakie funkcje ochotnicze straże pełnią. Wobec tego nie są to, co podkreślam, mundury galowe, tylko mundury wyjściowe, w których ochotnicy – tak samo jak funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej – uczestniczą w uroczystościach państwowych, prowadzą zabezpieczenia uroczystości państwowych, religijnych i innych. Trudno więc, żeby strażak ochotnik brał udział w zabezpieczeniu jakiejś uroczystości państwowej ubrany w mundur, który służy do jakichś innych celów. Ja również mam taki mundur, kupiony za własne pieniądze, i nie nazywam go galowym, tylko wyjściowym. Chciałbym zatem, żebyśmy zamknęli już dyskusję na ten temat, bo zastępca dyrektora Departamentu Administracji przyznał mi już rację, a dziś znowu się ta sprawa pojawiła.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselWieslawWoda">Reasumując, chcę stwierdzić, że środki z budżetu państwa przeznaczone na wspieranie działań OSP są – jak pokazała kontrola NIK – wydatkowane racjonalnie i bardzo efektywnie, bo są wspierane środkami własnymi. Dlatego uważam, że w następnych latach należałoby ich nie szczędzić. Uchybienia na styku Ministerstwo Administracji – Komendant Główny zostały już uwzględnione, co pan minister wyjaśnił, stąd też, panie przewodniczący, składam wniosek o przyjęcie informacji o wynikach kontroli z pełną aprobatą. A jeśli jakieś drobne uchybienia się zdarzyły, to proszę również wziąć pod uwagę to, że organizacja opiera się o działalność społeczną, z nieliczną kadrą zawodowo-etatową – to również pokazuje, że jest duża troska o grosz publiczny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselMiroslawPawlak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, panie komendancie! Ja również przeanalizowałem raport NIK i nasunęły mi się takie pytania: czy w ocenie NIK środki przeznaczone na potrzeby ochotniczych straży pożarnych były wystarczające i w pełni pokrywały potrzeby zgłaszane do planu budżetu oraz czy można uznać, że były wystarczające, aby zapewnić realizację priorytetowych zadań ochotniczych straży pożarnych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselMiroslawPawlak">Mam też pytanie do pana ministra. Z raportu NIK wynika, iż Komendant Główny PSP nie uczestniczył w pracach zespołu powołanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w celu określenia założeń i priorytetów – dlaczego? Jak to obecnie wygląda? W jakich kategoriach należy traktować opisaną sytuację, w której osoba nieupoważniona doprowadziła do przyznania dotacji na podstawie promesy? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Teraz głos zabierze pani poseł Stanisława Prządka, a potem pan poseł Edward Siarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze! Protokół NIK jest satysfakcjonujący, ponieważ faktycznie wskazuje na prawidłowe wykorzystanie środków pochodzących z budżetu państwa, kierowanych na potrzeby ochotniczych straży pożarnych. Pewne niedociągnięcia czy działania nierzetelne, jak to określił pan prezes NIK, o których jest mowa w raporcie – nie chcę już ich przytaczać, bo czytaliśmy raport i usłyszeliśmy o nich przed chwilą od pana prezesa – wynikały zapewne z braku wewnętrznych uregulowań. To dlatego nie dokonywano analiz, nie określano priorytetów czy pominięto Komendanta Głównego PSP w procesie wyznaczania zadań ochotniczym strażom pożarnym. Ponieważ MSWiA określiło zasady, które mają wyeliminować te nierzetelne działania – o czym przed chwilą mówił pan minister – proszę powiedzieć, jaka jest ich formuła? Czy uregulowania te będą obowiązywały na stałe czy tylko przejściowo? Wydaje mi się bowiem, że trzeba to uporządkować tak, żeby już nigdy więcej w przypadku wykorzystania środków z budżetu państwa na ochotnicze straże pożarne nie powtórzyły się nawet tak drobne, nierzetelne działania jak te, o których mowa w raporcie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselStanislawaPrzadka">I druga kwestia – myślę, że nieprawidłowości, które zostały stwierdzone w kilku wojewódzkich oddziałach, zostaną wyeliminowane i w związku z wprowadzeniem uregulowań, o których mówił pan minister, nie będzie możliwości, aby powtórzyły się w przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselEdwardSiarka">Mam pytanie do pana ministra. Wiadomo, że ZOSP działa na gruncie ustawy o stowarzyszeniach. Oczywiście można byłoby dyskutować z tym, co napisała w raporcie NIK, a gdybyśmy porozmawiali ze strażakami, to pewnie okazałoby się, że z ich punktu widzenia jest to jakby próba odwrócenia relacji. Jednak myślę, że w tym towarzystwie, na tej sali ta kwestia jest zrozumiała – bo rzeczywiście, skoro ministerstwo przyznaje dotacje, to powinien istnieć jakiś plan. Chciałem więc zapytać, czy w tej chwili pan minister w porozumieniu ze Związkiem przygotowuje listę potrzeb, żebyśmy później, kiedy przyjdzie czas uchwalania budżetu czy też podpisywania umowy, mieli wypracowaną jakąś ścieżkę, która pozwoli te kwestie uregulować, po to, żeby już później nie pojawiły się jakieś niedomówienia. Chodzi mi o opracowanie katalogu zadań, oczywiście w porozumieniu ze Związkiem, na które ministerstwo udzielałoby dotacji. Jest to temat, na który musimy rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselEdwardSiarka">Generalnie trzeba powiedzieć, że ocena Związku jest dobra. Jeżeli chodzi o kwestię stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, to ze względu na dużą liczbę dokumentów i liczbę udzielanych dotacji, zawsze mogą pojawić się jakieś niedociągnięcia. Ale trzeba też powiedzieć, że jednostki OSP są wspierane przez gminy, przez wójtów, którym zależy na tym, żeby cała procedura była przeprowadzona prawidłowo, bo nie ma co ukrywać, że wiele jednostek otrzymujących dotacje nie byłoby w stanie prawidłowo przeprowadzić całej operacji. Dlatego w terenie wygląda to tak, że gminy wspierają jednostki OSP.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselEdwardSiarka">Ale wracam do pytania. Chciałbym, aby pan minister powiedział, czy ministerstwo, wspólnie ze Związkiem, pracuje nad stworzeniem katalogu zadań, które będą zlecane Związkowi do wykonania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Chciałbym nawiązać do głosów, które odnosiły się do realizacji pierwszego z zaleceń NIK, czyli do ustalenia katalogu zadań istotnych z punktu widzenia realizacji polityki państwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Sporo osób już o tym mówiło, ale ja chciałbym bardzo precyzyjnie zapytać pana ministra o ten katalog. Proszę o charakterystykę tego katalogu, tych zadań, bo jest to bardzo istotna kwestia. Jeżeli jest to jakiś dłuższy dokument, to prosilibyśmy o przekazanie go na piśmie, a jeżeli nie ma takiej potrzeby, to przynajmniej proszę o charakterystykę, o przywołanie głównych zadań, które – zdaniem resortu spraw wewnętrznych – ma realizować OSP i które to zadania będą, jak rozumiem, traktowane jako podstawa do tego, czy w kolejnych latach udzielić czy nie udzielić dotacji. Myślę, że jest to zasadnicza sprawa, bo wszystkie inne kwestie będą się z tym wiązały. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselBarbaraMarianowska">Moje pytanie kieruję do pana ministra, a dotyczy ono treści informacji NIK, która znajduje się na str. 7. Wynika z niej, że na etapie planowania budżetowego, jak również podczas przygotowywania umowy o udzielenie dotacji, MSWiA nie przeprowadzało analizy potrzeb w zakresie uzupełnienia możliwości wykonawczych PSP oraz określania katalogu zadań niezbędnych do przygotowania jednostek ochotniczych straży pożarnych do realizacji zadań ratowniczo-gaśniczych. Bez określenia potrzeb i priorytetów brak było rzetelnych podstaw do naliczenia środków budżetowych na dotację. Pytam więc pana ministra, i proszę mi odpowiedzieć, dlaczego w dobie kryzysu finansowego, a także w sytuacji zagrożenia budżetu, minister doprowadza do takiej sytuacji? Proszę nam dzisiaj odpowiedzieć na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie! Trzeba zacząć od tego, jak było. NIK zwróciła uwagę Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, że organ państwowy zlecał niektóre zadania organizacji pozarządowej na podstawie sugestii tej organizacji i że w MSWiA nie prowadzono szczegółowych analiz. Drodzy państwo! Mam bardzo duże doświadczenie, jestem też strażakiem ochotnikiem, więc bardzo jasno, precyzyjnie postaram się to wytłumaczyć. Do tej pory wychodzono z założenia, że w strukturach Związku na każdym poziomie, poczynając od zarządu powiatowego, poprzez zarząd oddziału wojewódzkiego, aż do Zarządu Głównego włącznie w pracach poszczególnych struktur uczestniczą przedstawiciele Komendanta Głównego w osobach: Komendanta Powiatowego na poziomie powiatu, Komendanta Wojewódzkiego na poziomie województwa i oczywiście, proszę zwrócić uwagę, Komendant Główny PSP uczestniczy w pracach Prezydium i Zarządu Głównego ZOSP. W ministerstwie wychodzono zatem z założenia, że potrzeby, które zgłasza Zarząd Główny ZOSP, wypływają z dokładnej analizy potrzeb na poszczególnych poziomach, od samego dołu, i do ministra dociera informacja, że potrzebne jest to i to, a minister pozytywnie odnosił się do tej prośby i na tej podstawie podpisywał umowę. Oczywiście NIK uznała, że jest to nieprawidłowe, dlatego my postaraliśmy się dostosować do uwag NIK i zmieniliśmy podejście. Teraz, zanim nastąpi podpisanie umowy, prace polegają na tym, że organizacja ubiegająca się o dotację z budżetu państwa na realizację zadania publicznego, na podstawie nowego Zarządzenia nr 84 wydanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, składa szczegółową ofertę rzeczowo-finansową do komórki merytorycznej, tj. do Departamentu Nadzoru i Analiz, gdzie oferta ta jest analizowana pod kątem zasadności i celowości, a następnie jest przesyłana do zaopiniowania przez poszczególne komórki MSWiA.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Ponadto zwracam uwagę, że zgodnie z zaleceniami, Departament Nadzoru i Analiz wraz z Departamentem Budżetu oraz Komendantem Głównym PSP opracowali katalog zadań publicznych zleconych ochotniczym strażom pożarnym w roku 2009. Co zawiera ten katalog? W katalogu mowa jest o tym, że pomoc udzielana będzie m.in. na: pomoc ochotniczym strażom pożarnym w wyposażeniu w sprzęt ratowniczo-gaśniczy oraz transportowy; pomoc w zaopatrywaniu w mundury strażackie – i tu nie dzielimy mundurów na wyjściowe, moro i mundury specjalistyczne, bo proszę zwrócić uwagę, że rzeczywiście tak naprawdę możemy mówić o trzech sortach tych mundurów. Pierwszy to tzw. mundury wyjściowe, w których strażak szkoli się, bierze udział w uroczystościach państwowych, religijnych, patriotycznych, drugi to mundury moro używane do ćwiczeń i do prac koszarowych w ramach zadań wykonywanych przy przygotowywaniu, przeglądzie sprzętu, do spraw gospodarczych, i trzeci rodzaj umundurowania to mundury specjalistyczne, w których strażacy jeżdżą do pożarów. Proszę zwrócić uwagę, że mamy 18 tys. jednostek ochotniczych straży pożarnych i około 600 tys. strażaków ochotników. W krajowym systemie mamy około 3700 jednostek, ale nie wszyscy strażacy z każdej jednostki jeżdżą do pożarów. Dlatego normalną rzeczą jest to, że mundurów specjalistycznych potrzeba będzie zawsze znacznie mniej niż pozostałych, a zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej gmina jest zobowiązana do umundurowania strażaków.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Ponadto pieniądze przeznaczane są na: organizację szkoleń z zakresu ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa; na organizację obozów szkoleniowych dla młodzieżowych drużyn pożarniczych; na pomoc w budowie i remontach remiz strażackich; na profilaktykę przeciwpożarową poprzez organizację turniejów wiedzy pożarniczej oraz na propagowanie i prowadzenie różnych form wychowania fizycznego i sportu oraz działalności oświatowej w ochotniczych strażach pożarnych.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Zwróćcie państwo uwagę, że katalog ten obejmuje dość szeroki zakres działalności ochotniczych straży pożarnych. Trudno byłoby mi dzisiaj powiedzieć, który z punktów wymienionych w katalogu jest najważniejszy. Oczywiście ochotnicze straże pożarne przygotowane są do udzielania pomocy, ale przecież żeby strażak mógł udzielić pomocy, to najpierw trzeba go przeszkolić, a więc każde z zadań wymienionych w katalogu spełnia bardzo ważną funkcję. I oczywiście w oparciu o ten katalog potrzeb formułowana jest umowa.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Ktoś z państwa posłów słusznie zwrócił uwagę na to, że niestety potrzeby zgłaszane przez ochotnicze straże pożarne do MSWiA są zawsze wyższe niż możliwości budżetowe. To dzięki przychylności państwa posłów w roku 2009 wydatki na ochotnicze straże pożarne były zwiększone. To dzięki państwa życzliwości ochotnicze straże pożarne są wyposażone w coraz bardziej nowoczesny sprzęt i tego sprzętu jest więcej. Nie do końca mogę się zgodzić z tym, że MSWiA nie analizowało, nie prowadziło szczegółowej analizy wydatkowanych środków. Być może nieporozumienie bierze się stąd, że MSWiA jak gdyby inaczej podchodziło do problemu, ale aby uniknąć wszelkich nieporozumień, aby funkcje ministerstwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej były spełnione należycie, postanowiliśmy dostosować się do zaleceń NIK – myślę, że z pożytkiem dla wszystkich, bo najważniejsze jest dobro strażaka i zapewnienie wysokiego poziomu ochrony przeciwpożarowej dla wszystkich obywateli Rzeczypospolitej. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę przedstawicieli ZOSP o ustosunkowanie się do uwag zgłoszonych przez państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorZarzaduWykonawczegoZOSPRPJerzyMaciak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie! Chciałbym podkreślić jedną rzecz, wynikającą ze statystyk: gdybyśmy chcieli przy obecnym poziomie dofinansowania umundurować strażaka, to moglibyśmy to zrobić raz na 20 lat. Jeżeli chodzi o samochody, to jest jeszcze gorzej, bo biorąc pod uwagę liczbę jednostek OSP, samochód moglibyśmy kupić raz na 40 lat.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#DyrektorZarzaduWykonawczegoZOSPRPJerzyMaciak">Na każdym poziomie działalności związkowej wykorzystywane jest doświadczenie druhów z PSP, bo – jak podkreślił pan minister – poczynając od poziomu gminnego, w pracach Związku uczestniczą funkcjonariusze PSP, nie tylko komendanci, ale i strażacy PSP, służąc swoim doświadczeniem w analizowaniu możliwości wykorzystania dotacji z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#DyrektorZarzaduWykonawczegoZOSPRPJerzyMaciak">Chciałbym podkreślić jeszcze, że ze względu na to, że środki, które posiadamy, są ograniczone, nie możemy doprowadzić do tego, aby finansowane były tylko jednostki z Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Ustawodawca wyraźnie określił, że dofinansowanie, które jest przekazywane Związkowi, jest przeznaczone na wszystkie jednostki OSP. Na Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy przekazywana jest dodatkowa dotacja, którą otrzymuje Komendant Główny, dlatego musimy i staramy się podzielić tę niewielką dotację, jaką otrzymujemy, na wszystkie jednostki. Czy jest to dobre działanie, czy nie? Myślę, że życie zweryfikowało nasze postępowanie i przy usuwaniu szkód spowodowanych przez powodzie, trąby powietrzne czy burze widać, że konieczne jest funkcjonowanie i istnienie wszystkich jednostek, bo kiedy zniszczenia obejmują teren całego powiatu, okazuje się, że służby mundurowe państwa polskiego nie są w stanie w sytuacjach kryzysowych zapewnić pomocy i bezpieczeństwa wszystkim obywatelom.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#DyrektorZarzaduWykonawczegoZOSPRPJerzyMaciak">Na dzień dzisiejszy mamy też taką sytuację, że w przypadku wystąpienia na terenie powiatu trzech lub więcej zdarzeń drogowych, pożarowych, do trzeciego zdarzenia jedzie jednostka OSP, która jest odpowiednio wyposażona i wyszkolona, zastępując służby medyczne, policyjne i ratownicze. Przy dwóch, trzech zdarzeniach – w zależności od powiatu – PSP, karetki i ratownicy mogą dojechać, ale jeżeli w tym samym czasie ma miejsce więcej zdarzeń, ochotnicza straż pożarna, która dysponuje przeszkolonymi ratownikami i która jest odpowiednio wyposażona, uczestniczy w usunięciu miejscowego zagrożenia czy w niesieniu pomocy. W takim przypadku ochotnicza straż pożarna zastępuje pogotowie, zastępuje policję i zabezpiecza lądowisko dla helikopterów, bo najczęściej do takiego zdarzenia leci już helikopter z lekarzem i ratownikami, który zabiera poszkodowanych bezpośrednio do lecznicy. I tutaj nie można mówić, że nie było analizy, że rozdawano dotację na umundurowanie czy na jednostki, które de facto mogą być niepotrzebne i są tylko do tego, żeby księdza pod pachę prowadzić albo uczestniczyć w imprezach na stadionie – bo takie sformułowania też padały; oczywiście nie ze strony przedstawicieli NIK, ale ze strony mediów, które w ten sposób interpretowały zapisy o mundurach galowych. Mundur galowy jest tylko jednym z elementów umundurowania strażaka, a pozostałe, dodatkowe elementy kupowane są ze środków własnych straży. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KomendantglownyPanstwowejStrazyPozarnejWieslawLesniakiewicz">Panie przewodniczący, szanowni członkowie Komisji, szanowni państwo, panie ministrze! Nie ulega wątpliwości, że dla PSP nie ma jednostki niepotrzebnej. Oczywiście w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego istnieją jednostki spełniające określone standardy, lepiej przygotowane, lepiej dosprzętowione, jednak nie ulega wątpliwości, że instrument finansowy, o którym mówimy, stwarza pewne możliwości wprowadzenia kolejnych jednostek do KSRG i że był on wykorzystywany. Owszem, zaistniała być może taka sytuacja, że dokument, który ostatecznie wychodził z ministerstwa, nie był opiniowany przez Komendanta Głównego, ale PSP uczestniczyła w procesie analizy zapotrzebowania na środki służące rozwojowi ochotniczych straży pożarnych, bowiem analiza operacyjnego zabezpieczenia terenu i potrzeb związanych z rozwojem ochotniczych straży pożarnych wpływała na to, że poczynając od zarządów powiatowych ZOSP, przez zarządy wojewódzkie i wreszcie Zarząd Główny wskazywane były najpilniejsze potrzeby związane z rozwojem ochotniczych straży pożarnych i ich dosprzętowieniem. I później ten końcowy dokument trafiał do MSWiA i był w jakiś sposób akceptowany.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KomendantglownyPanstwowejStrazyPozarnejWieslawLesniakiewicz">Dzisiaj wprowadzono korektę polegającą na tym, że z Komendantem Głównym PSP dokonuje się uzgodnień co do najważniejszych kierunków rozwoju OSP, które pokrywają się z potrzebami oddolnymi, bowiem sami państwo dostrzegacie, jakie jest znaczenie i rola ochotniczych straży pożarnych w całym systemie bezpieczeństwa. Nie ulega wątpliwości, że bez mocnego wsparcia tych struktur, PSP nie będzie w stanie udzielać tak szybko pomocy w sytuacjach zagrożeń na danym terenie, bowiem nawet najlepsza PSP ma określony czas inercji, potrzebuje czasu na dojazd do miejscowego zagrożenia, pożaru czy na dotarcie na tereny dotknięte klęskami żywiołowymi, których to w bieżącym roku doświadczaliśmy.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KomendantglownyPanstwowejStrazyPozarnejWieslawLesniakiewicz">Nie ulega wątpliwości również to, że środki, które parlament przeznacza na KSRG, umożliwiają znakomity rozwój tego systemu, bowiem już w tym roku, dzięki temu, że ilość środków została zwiększona, 50 kolejnych jednostek zostało włączonych do Systemu. Jednostki te uczestniczyły już w działaniach ratowniczych związanych z usuwaniem skutków powodzi, jakie nawiedziły nasz kraj na początku lata, a właściwie na początku wakacji, a także w lipcu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#KomendantglownyPanstwowejStrazyPozarnejWieslawLesniakiewicz">Chcę powiedzieć, że podzielam pogląd na temat elementów wyposażenia indywidualnego strażaka ochotnika. Pamiętajmy o tym, że znaczne środki przekazywane są ochotniczym strażom pożarnym przez samorządy, które też dokonują analizy potrzeb. Kierunkiem pierwotnym przyjętym przez Zarząd Główny ZOSP i PSP było właściwe zabezpieczenie indywidualne strażaka ochotnika. Pamiętamy te zielone uniformy, które były noszone jeszcze na początku lat 90-tych, które kompletnie nie chroniły strażaka. Dzisiaj, praktycznie rzecz biorąc, strażak ochotnik wyjeżdża do zdarzenia w umundurowaniu specjalnym. Widać to na zdjęciach z bezpośrednich relacji z przebiegu działań ratowniczych, chociażby z ostatniego pożaru hali targowej pod Warszawą, gdzie w akcji uczestniczyły także jednostki OSP i nie było widać różnicy między strażakiem PSP a strażakiem ochotnikiem. Nie ulega wątpliwości, że ubrań ochronnych potrzeba trochę mniej, chociaż komfortowa byłaby sytuacja, w której każdy strażak ochotnik miał również ubranie specjalne, ale wiemy również o pewnej zamienności, o udzielaniu sobie pomocy w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#KomendantglownyPanstwowejStrazyPozarnejWieslawLesniakiewicz">Proszę państwa, my również wspomagamy ochotnicze straże pożarne z innych źródeł, choćby nawet z tych pochodzących z instrumentu ubezpieczeniowego. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy również 5 mln zł na rozwój ochotniczych straży pożarnych, po to, by zaczęły spełniać standardy i by stworzyć możliwość włączenia ich do KSRG. Tyle moich uwag. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GlownyksiegowyBiuraZarzaduGlownegoZwiazkuOchotniczychStrazyPozarnychRPKazimierzPlucinski">Kazimierz Pluciński – główny księgowy. Panie przewodniczący, szanowni państwo! Chciałbym powiedzieć kilka słów, odnosząc się do pytania związanego z promesą. Chcę zapewnić, że Związek prowadzi dokumentację rachunkową w sposób ściśle zgodny z ustawą o rachunkowości. Sporządzamy bilans, który jest weryfikowany przez audytora, przez biegłych rewidentów i tak w strukturach powiatowych, w strukturach wojewódzkich, jak i w Zarządzie Głównym Związku tworzymy plany finansowe na dany rok, a po zakończeniu roku sprawozdawczego odbywają się zawsze zebrania, na których oceniany jest budżet minionego roku. Więc jeżeli nawet w którejś z ochotniczych straży pożarnych zaistniała sytuacja podpisania promesy – co było nieprawidłowością – przez osobę formalnie nieuprawnioną, bo przez główną księgową, to nie mogło później być sytuacji takiej, że ten dokument nie został zaakceptowany przez najwyższą władzę związkową – myślę tu o zarządzie oddziału wojewódzkiego bądź Zarządzie Głównym. Nie ma najmniejszej obawy, żeby cokolwiek działo się bez decyzji akceptującej najwyższych władz związkowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Może pan prezes NIK chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Tak, dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Oczywiście dziękuję państwu za pozytywne ustosunkowanie się do naszej informacji, dziękuję również za wyjaśnienia, które państwo tu prezentowaliście. Chciałbym jednak zwrócić uwagę państwa posłów na to, iż w naszej informacji kładliśmy akcenty na określone sprawy, które naszym zdaniem powinny być nieco inaczej ułożone. Nie chciałbym wracać do mundurów, bo już wcześniej przytaczałem statystykę, ani do innych szczegółowych spraw, które – jak pan Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji referował – są już na etapie porządkowania.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Co do kwestii dotyczącej długotrwałości formułowania przez Izbę wyników kontroli i pytania pana przewodniczącego Wody, chcę powiedzieć, że informację o wynikach kontroli wykorzystania dotacji z budżetu państwa na ochotnicze straże pożarne zaakceptowaliśmy ostatecznie w kwietniu bieżącego roku. Zdarza się przecież, że jednostki kontrolowane zgłaszają zastrzeżenia do wyników kontroli, które my rozpatrujemy. Czy je uwzględniamy, czy też nie, to jest już – rzecz jasna – dalsza kwestia.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Oczywiście na podstawie analizy przeprowadzonej za ten okres nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy wartość dotacji kierowanych na ochotnicze straże pożarne jest adekwatna do potrzeb. W wynikach naszej kontroli zaproponowaliśmy, aby to Zarząd Główny ZOSP przeprowadzał analizę potrzeb, współpracując z PSP. Jeśli taka metodologia będzie w ministerstwie zastosowana – a z tego, co zrozumiałem, co państwo deklarowaliście, to będzie – my będziemy mogli ocenić, czy wartość dotacji jest adekwatna do potrzeb, czy nie jest adekwatna.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#WiceprezesNIKJacekKoscielniak">Oczywiście z pełnym szacunkiem przyjmujemy działalność ochotniczych straży pożarnych – te formacje prezentują się przecież znakomicie. Strażacy ochotnicy, oderwani od swoich bieżących, nierzadko domowych obowiązków, stawiają się natychmiast na wezwanie, wspomagając PSP. My ze swojej strony sugerujemy tylko, aby usprawnić funkcjonowanie tych formacji i aby usprawnić kooperację z MSWiA. To tyle, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, panie prezesie. Czy są jeszcze jakieś uwagi ze strony państwa posłów? Nie słyszę, zatem bardzo dziękuję za udział w posiedzeniu przedstawicielom OSP, panu ministrowi i panu komendantowi, a przede wszystkim panu prezesowi NIK i jego ekipie – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>