text_structure.xml 51.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Dzisiejsze posiedzenie Komisji zostało zwołane w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Dzisiejszy porządek obrad obejmuje informację ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat doniesień tygodnika „Newsweek” zawartych w artykule „MSWiA sprzedaje mieszkania za bezcen”, które dotyczą możliwości wykupu mieszkań służbowych za 5-10% ich wartości rynkowej przez byłych i obecnych VIP-ów MSWiA. Proszę, pan poseł Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselArturGorski">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie. Jakiś czas temu w mediach pojawiły się informacje, które zbulwersowały opinię publiczną. Informacje te dotyczyły polityki lokalowej ministra spraw wewnętrznych i administracji, pana Grzegorza Schetyny. Media stwierdziły, że pan minister postanowił pozbyć się za bezcen resortowego osiedla na warszawskich Kabatach. Lokatorzy atrakcyjnych mieszkań będą mogli wykupić lokale za 5-10% wartości. Wśród takich szczęśliwców znaleźli się m.in. obecny szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, pan Krzysztof Bondaryk oraz były wiceszef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Wojciech Brochwicz.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselArturGorski">Chodzi tutaj o kompleks siedmiu budynków przy ulicy Zaruby na warszawskich Kabatach, wybudowany w ostatnich latach za kilkadziesiąt milionów złotych z kasy publicznej. Jest to w sumie 369 mieszkań, najczęściej o dużym metrażu, z założenia przeznaczonych na kwatery dla funkcjonariuszy służb podległych MSWiA. W tym miejscu pojawiają się dwie wątpliwości. Pierwsza wątpliwość dotyczy charakteru tych mieszkań oraz ich przeznaczenia. Jak już wspomniałem są to mieszkania służbowe przeznaczone dla funkcjonariuszy. Nie ma wątpliwości, że mieszkania te powinny służyć funkcjonariuszom, którzy aktualnie pełnią służbę. Oczywiście, mieszkania te mogą być odsprzedawane funkcjonariuszom po przejściu na emeryturę. Jednak, gdy kończą oni służbę wcześniej i odchodzą ze służb podległych MSWiA, wówczas zajmowanie przez nich mieszkań służbowych jest całkowicie niepraktyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselArturGorski">Dla Ministerstwa jest to dość uciążliwa sytuacja. Proszę pamiętać, że taka służba bardzo często ma charakter rotacyjny. Bardzo ważna jest mobilność takiej służby polegająca m.in. na zmianie funkcjonariuszy i przyjmowaniu nowych. W związku z tym, należy uznać, że obecne działania Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji są niepraktyczne. Obecnie jest tak, że pomimo ustania przesłanek uzasadniających zajmowanie mieszkania przez funkcjonariusza on nadal może je zajmować. Jeżeli pojawią się kolejni funkcjonariusze, którzy będą obejmować nowe funkcje, to Ministerstwo będzie zobowiązane znaleźć dla nich mieszkania. Jeżeli takich mieszkań nie będzie, to wówczas Ministerstwo w okresie kryzysu będzie zmuszone do budowania kolejnych obiektów. To jest pierwsza kwestia, która ma wpływ na mobilność tej służby oraz na politykę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselArturGorski">Druga kwestia dotyczy rabatu, czy też bonifikaty, z którą sprzedawane są te mieszkania. Obecnie mamy do czynienia z kryzysem finansów publicznych, a pan minister lekką ręką robi prezenty, często byłym funkcjonariuszom służb. Nie do przyjęcia jest sytuacja, w której dochodzi do uwłaszczania się na mieszkaniach służbowych za ułamek ich rynkowej ceny.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselArturGorski">W związku tym rodzą się kolejne pytania. Dlaczego MSWiA rezygnuje z ewentualnego dochodu ze sprzedaży mieszkań? Wprawdzie ustawa daje możliwość obniżenia tej ceny do 5-10% wartości, ale to nie znaczy, że Ministerstwo musi korzystać z tej bonifikaty. Obecny kryzys finansów publicznych daje podstawy do tego, aby ta bonifikata nie była aż tak wysoka.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselArturGorski">Proszę państwa, odniosę się do jednego przykładu podawanego przez media. Chodzi o mieszkanie pana Krzysztofa Bondaryka, który zajmuje 90-metrowy lokal. Media podawały różną wartość tego mieszkania. Mieszkam na Ursynowie przy ulicy Zaruby i znam ceny tych lokali. Powiem tylko, że kształtują się one od 10,5 do 12,5 tys. zł za m2. Można przyjąć, że średnia cena za metr wynosi 11,5 tys. zł. Oznacza to, że 90-metrowe mieszkanie kosztuje ponad 1 mln złotych. Mówię o cenach rynkowych. Nie chodzi mi o mieszkanie wybudowane pod klucz, ale o mieszkania z drugiej ręki.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselArturGorski">Mieszkania, są sprzedawane funkcjonariuszom, szczególnie tym powiązanym z Platformą Obywatelską, jak pan Krzysztof Bondaryk. Chciałbym się dowiedzieć, na jakiej zasadzie wyliczana jest cena tych lokali? Ponadto, chciałbym się dowiedzieć, jak duża jest to bonifikata? Na jakich zasadach jest ona określana? Interesuje mnie także, jakie jest uzasadnienie dla takiej bonifikaty, oczywiście poza przepisami ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselArturGorski">Panie ministrze, polityka prowadzona przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie gospodarki lokalowej jest niemoralna, niepraktyczna i ekonomicznie nieuzasadniona. Nie ma się co dziwić, że informacje, które pojawiły się w mediach, zbulwersowały opinię publiczną. Proszę zrozumieć nasz niepokój. Ciągle słyszymy, że Ministerstwo nie ma pieniędzy i dlatego m.in. obcina budżet dla funkcjonariuszy. Z kolei z drugiej strony Ministerstwo lekką ręką rezygnuje z potencjalnych dochodów, które mogłoby uzyskać wskutek sprzedaży mieszkań.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselArturGorski">Będę wdzięczny w imieniu posłów Prawa i Sprawiedliwości za odniesienie się do tych informacji medialnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Witam bardzo serdecznie, pana ministra Sosnowskiego oraz pana dyrektora Jana Węgrzyna. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni goście. Jako podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedzialny za zasoby mieszkaniowe mam przyjemność przedstawić państwu informację dotyczącą sprzedaży mieszkań służbowych na osiedlu Kabaty w Warszawie, administrowanych przez Zarząd Zasobów Mieszkaniowych MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Na podstawie przepisów ustawy z dnia 22.02.1995 roku o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP lokale będące własnością Skarbu Państwa, pozostające w trwałym zarządzie Zarządu Zasobów Mieszkaniowych MSWiA, mogą być zbywane na rzecz osób uprawnionych, legitymujących się tytułem prawnym do ich zajmowania. Osoby te w minionych latach uzyskały decyzje o przydziale mieszkań lub umowy najmu na czas nieokreślony ze swoich jednostek macierzystych, tj. Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, dawnych jednostek wojskowych MSWiA. Należy podkreślić, że byli funkcjonariusze lub żołnierze posiadający uprawnienia do emerytury lub renty policyjnej lub wojskowej zachowali na stałe uprawnienia do lokalu mieszkalnego. Podobnie jest z członkami rodzin po zmarłych funkcjonariuszach lub żołnierzach, jeśli nabyli prawo do renty rodzinnej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Możliwość nabycia lokalu przez osobę w nim zamieszkującą uwarunkowana jest:</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">– posiadanym tytułem prawnym – decyzja o przydziale lokalu na stałe lub umowa najmu zawarta na czas nieokreślony,</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">– przeznaczeniem danego lokalu do sprzedaży, to znaczy: wyrażeniem zgody przez ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz komendanta lub szefa danej służby mundurowej, w dyspozycji której pozostaje dany lokal. Nie jest natomiast uzależniona od posiadanego przez funkcjonariusza/emeryta stażu służby.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Bonifikata przy sprzedaży mieszkań, na podstawie przepisów przywołanej wyżej ustawy, stosowana odpowiednio przy wykupie lokali z resortu spraw wewnętrznych, wynosi 95% – w przypadku sprzedaży: żołnierzom służby stałej, którzy nabyli prawo do emerytury wojskowej, żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej na skutek wypowiedzenia stosunku służbowego, emerytom i rencistom wojskowym oraz członkom rodzin po śmierci emeryta lub rencisty wojskowego, którzy nabyli prawo do renty rodzinnej – lub 90% – przy sprzedaży na rzecz innych osób posiadających tytuł prawny do lokalu – wartości rynkowej określonej dla każdego lokalu w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego. Zgodnie z art. 58 ust. 3 powyższej ustawy – pomniejszeń tych nie stosuje się do sprzedaży prawa własności lub użytkowania wieczystego ułamkowej części gruntu przypadającej na sprzedawany lokal mieszkalny. Tym samym koszt nabycia gruntu/prawa użytkowania, nabywcy tych lokali ponoszą w 100% bez zastosowania jakichkolwiek zniżki.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">W przypadku większości lokali przydzielonych na osiedlu Kabaty brak jest perspektywy na ich zwolnienie i odzyskanie do ponownego zasiedlenia. Czynsze naliczane na podstawie obowiązujących przepisów mieszkaniowych nie pokrywają w pełni rzeczywistych kosztów eksploatacji i utrzymania osiedla mieszkaniowego. Do 31.12.2008 r. średnio kształtowały się na poziomie 3,0 zł za m2, aktualnie 4,5 zł. Tymczasem stawki w lokalach komunalnych w Dzielnicy Ursynów wyniosły do dnia 31.05.2009 r. – 2,50 zł za m2, zaś aktualnie 5,40 zł za m2. Wartość prac remontowych wykonanych na osiedlu Kabaty w latach 2004-2008 wyniosła około 5500 tys. zł, co stanowi średnią roczną kwotę nakładów finansowych w wysokości około 1100 tys. zł. Wpływ z funduszu remontowego w latach 2004-2008 wyniósł około 1500 tys. zł, co stanowi około 300 tys. zł rocznie. Tym samym dodatkowe koszty poniesione przez Skarb Państwa na utrzymanie siedmiu budynków na osiedlu Kabaty wyniosły w powyższym okresie około 800 tys. zł rocznie.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Sprzedaż mieszkań w resorcie spraw wewnętrznych ma miejsce od czerwca 2004 roku. W latach 2004-2005 ministrowie podpisali zgodę na sprzedaż łącznie 885 lokali, z czego sprzedano w 2004 r.– 62, w 2005 r. – 44, w 2006 r. – 70, w 2007 r. – 96, w 2008 r. – 128 i w 2009 r. – 29, do dnia 17 lipca br. Ogółem dotychczas sprzedano 451 mieszkań. W styczniu 2009 roku minister Grzegorz Schetyna podpisał zgodę na sprzedaż mieszkań w kolejnych 8 budynkach, w tym 7 na osiedlu Kabaty, w których znajduje się 269 mieszkań oraz w jednym budynku w Emowie koło Otwocka, w którym znajduje się 36 mieszkań, czyli łącznie 405 mieszkań. W ramach zasobów ZZM MSWiA pozostaje jeszcze 8 budynków mieszkalnych z 284 lokalami, które jeszcze nie zostały przeznaczone do sprzedaży. W stosunku do 3 z tych budynków występują roszczenia byłych właścicieli o zwrot wywłaszczonych nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Ogółem w ramach zasobów mieszkaniowych ZZM MSWiA do sprzedaży pozostaje jeszcze 1145 lokali mieszkalnych. Od rozpoczęcia sprzedaży tj. od połowy czerwca 2004 roku, do dnia 17 lipca 2009 roku przychody z tytułu sprzedaży wyniosły 9060 tys. zł. Dalsze należności z tytułu dochodów budżetowych Skarbu Państwa: z umów sprzedaży na raty oraz opłat z tytułu wieczystego użytkowania wyniosą 32.013 tys. zł. Ogółem dochody z już sprzedanych mieszkań wyniosą 40.641 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Należy zaznaczyć, iż wyprzedaż lokali mieszkalnych z innych zasobów mieszkaniowych, tj. gmin, przedsiębiorstw państwowych, jak też spółdzielni mieszkaniowych prowadzona była i w dalszym ciągu jest kontynuowana z zastosowaniem podobnych zniżek dla najemców lub osób uprawnionych na podstawie przepisów szczególnych. Powyższy temat został przybliżony w Gazecie Wyborczej z dnia 5 czerwca 2009 roku w artykule „Mieszkanie z pracy”. Za przykład posłużyć mogą Polskie Koleje Państwowe, które mając ustawowy obowiązek pozbywania się mieszkań w 2001 roku miały ich jeszcze około 100 tys. Do dzisiaj zmniejszyły swoje zasoby o prawie 75%, stosując przy sprzedaży bonifikaty sięgające 95% wartości rynkowej. Podobna sytuacja dotyczy Lasów Państwowych, które wyprzedaż lokali prowadzą od 1997 roku, również na podobnych zasadach, mając początkowo w zasobach około 47 tys. mieszkań, a obecnie około 12 tys.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Na podstawie przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP – tak jak w resorcie spraw wewnętrznych – Wojskowa Agencja Mieszkaniowa od 1996 roku prowadzi sprzedaż lokali i do chwili obecnej zbyła około 100 tys. mieszkań w różnych miastach Polski, w tym również na terenie Warszawy. Jednostki samorządu terytorialnego również prowadzą sukcesywnie prywatyzację posiadanych zasobów lokalowych, stosując przy sprzedaży na rzecz najemców zniżki, których wysokość określana jest w uchwałach poszczególnych miast lub gmin. Na przykład, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 2 grudnia 2004 roku przy sprzedaży lokali mieszkalnych na terenie Warszawy stosuje się ulgę w cenie nabycia w wysokości: 90% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego, przy czym zniżki te dotyczą również przynależnego do lokalu udziału w gruncie.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Osiedle mieszkaniowe Kabaty przy ul. Zaruby i ul. Dembego obejmuje dwie nieruchomości gruntowe, na których położonych jest 7 budynków mieszkalnych z 369 mieszkaniami. Budynki te wybudowane zostały w latach 1996-2003. Stanowią one własność Skarbu Państwa, a pozostają w zarządzie i administracji Zarządu Zasobów Mieszkaniowych MSWiA. W powyższej substancji mieszkaniowej znajduje się 46 lokali 2-pokojowych o średniej pow. 57,5 m2, 204 lokale 3-pokojowe o średniej powierzchni 70,3 m2 oraz 119 lokali 4-pokojowych o średniej powierzchni 80,5 m2. A zatem nie przekraczają średniej powierzchni normatywów mieszkaniowych przyjętych w budownictwie mieszkaniowym. Wszystkie mieszkania, to lokale przydzielone na stale, które są obecnie zasiedlone. Osoby zamieszkujące w powyższych lokalach to funkcjonariusze służb mundurowych, emeryci i renciści resortu spraw wewnętrznych oraz członkowie rodzin, którzy uzyskali uprawnienia do policyjnej lub wojskowej renty rodzinnej po zmarłych funkcjonariuszach, emerytach lub rencistach. Część mieszkań zasiedlona została przez funkcjonariuszy dawnego Urzędu Ochrony Państwa, który do 30.09.1996 roku pozostawał w strukturze resortu spraw wewnętrznych. Mieszkania na osiedlu Kabaty, wbrew obiegowej opinii nie mają podwyższonego standardu, większość robót wykończeniowych od stanu surowego zamkniętego wykonana została przez najemców i na ich koszt. Lokalizacja zaś samego osiedla na Ursynowie w momencie rozpoczęcia inwestycji była następstwem postępujących procesów urbanizacji Warszawy.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Proszę państwa, to tyle jeżeli chodzi o podstawowe informacje. Chciałbym zakończyć swoje wystąpienie informacją, że od dwóch dni w Zarządzie Zasobów Mieszkaniowych MSWiA Najwyższa Izba Kontroli prowadzi doraźną kontrolę w zakresie gospodarki mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Pozwólcie państwo, że ustosunkuje się również do wypowiedzi pana posła, który zabierając głos wspomniał o obniżkach, które jego zdaniem były zbyt wysokie. Z art. 58 ust. 2 pkt 1 ustawy o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych wyraźnie wynika, że pomniejszenia muszą, a nie mogą wynosić 90 lub 95%. Wspominam o tym, aby uzmysłowić państwu, że w momencie, gdy resort spraw wewnętrznych podejmuje decyzję o sprzedaży mieszkania, to nie ma wpływu na wysokość tej bonifikaty. Zniżka ma wynosić 90 lub 95%.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Szanowni państwo, jeżeli państwo będą mieli pytania, to chętnie na nie odpowiem. Jeżeli będą to szczegółowe pytania, na które nie będę znał odpowiedzi, wówczas odpowie na nie dyrektor ZZM MSWiA, pan Włodzimierz Mansz lub dyrektor generalny MSWiA, pan Jan Węgrzyn. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Witam przedstawiciela NIK. Panie dyrektorze, czy może nam pan coś powiedzieć na temat tej kontroli? Chcielibyśmy się dowiedzieć, kiedy ta kontrola się zaczęła i kiedy planujecie ją zakończyć. To są istotne informacje z punktu widzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszZielecki">Witam serdecznie. Dariusz Zielecki, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli. Jak wspomniał pan minister, ta kontrola dopiero się rozpoczęła. Kontrolę przeprowadza inny departament Najwyższej Izby Kontroli. W związku z tym nie znam szczegółów. Myślę, że w ciągu 3-4 miesięcy będą znane wyniki kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Do 10 listopada, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Tak, do 10 listopada, ponieważ kontrola ma trwać co najmniej 4 miesiące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W imieniu Komisji proszę o jak najszybsze przesłanie nam wyników tej kontroli tak, aby członkowie Komisji mogli się z nimi zapoznać. Przystępujemy do dyskusji i zadawania pytań. Do zabrania głosu zapisali się: pan przewodniczący Zieliński, pan poseł Górski oraz pan poseł Śnieżek. Czy ktoś jeszcze chciałby zapisać się do głosu? Proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Za najbardziej bulwersujące uważam to, co pojawiło się w uzasadnieniu wystąpienia pana ministra. To, że istnieją takie przepisy to my wiemy. Wspomniane przepisy są całkowicie anachroniczne, antyspołeczne, nieekonomiczne i niepraktyczne. Są one fatalne pod każdym względem. Pomimo tego, te przepisy nadal funkcjonują. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że w tych przepisach nie ma obowiązku wystawiania tych lokali na sprzedaż według przedstawionych zasad. Minister spraw wewnętrznych i administracji może wystawić te mieszkania do sprzedaży zgodnie z tym trybem, ale nie ma takiego obowiązku. To, że podejmuje on taką decyzję jest jego wolą i on bierze za to odpowiedzialność.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Pan minister nawet nie wspomniał o tym, czy obecnie istnieje potrzeba zmiany tych przepisów. W moim przekonaniu konieczna jest jak najszybsza zmiana przepisów w tym zakresie. Może dzięki tej zmianie uda się nam uratować resztki mieszkań, które jeszcze nie zostały wyprzedane. To co się stało jest moralnie niedopuszczalne. Natomiast w świetle prawa wszystko jest w porządku.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselJaroslawZielinski">Krótko mówiąc, chciałbym, aby pan odniósł się do tych dwóch kwestii. Chodzi mi o decyzje ministra w zakresie sprzedaży mieszkań oraz o to, czy minister nie uważa, że to „zbójeckie” prawo powinno być zmienione. Dzięki temu uda się uratować to, co jeszcze zostało.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselJaroslawZielinski">Panie ministrze, wspomniał pan o sprzedaży mieszkań przez samorządy. To jest całkowicie inna sytuacja. W tym przypadku samorządy sprzedają mieszkania swoim długoletnim najemcom. Bardzo często są to zużyte mieszkania w starych budynkach. Ta sytuacja jest zupełnie inna. W naszym przypadku często jest tak, że po kilku latach służby nie tylko emeryci, ale i funkcjonariusze mogą za grosze nabyć mieszkania, które mają świetną lokalizację. Często jest tak, że zaraz po wykupieniu mieszkania takie osoby rezygnują ze służby, albo przenoszą się w inne miejsce, gdzie dostają nowe mieszkanie służbowe. To jest patologia. Nam chodzi o to, żeby takie patologie nie występowały. Jednak z wypowiedzi pana ministra wynika, że resort nie widzi tutaj żadnej patologii. Jeżeli tak jest, to znaczy, że jest bardzo źle i będziemy musieli bliżej przyjrzeć się temu problemowi.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselJaroslawZielinski">Niestety, nie możemy poprzestać na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Chciałbym jeszcze raz zaznaczyć, że my nie mówimy tylko o emerytach, którzy pracowali przez całe życie i zajmują te lokale. Przecież ich nie da się usunąć. Zresztą nikt nie chce wyrzucać tych osób. Chodzi mi o przypadki, o których mówiłem przed chwilą. Mam na myśli funkcjonariuszy z krótkim stażem służby, którzy pojawiają się na chwilę w służbie i także uwłaszczają się na tym mieszkaniu za 10% jego wartości. Pana ministra nie zastanawia, czy to jest moralne, czy to leży w interesie resortu? Przecież Ministerstwo może przydzielać te mieszkania innym funkcjonariuszom. Jeżeli konieczna jest zamiana prawa, to należy podjąć odpowiednią inicjatywę ustawodawczą. Jednak wcześniej należy głośno powiedzieć, że to prawo jest złe. Jeżeli jednak panowie uważają, że to prawo jest dobre, to ja jestem głęboko zdumiony taką postawą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselArturGorski">Panie przewodniczący, panie ministrze. Chciałbym tylko powiedzieć, że ta sytuacja mnie zastanawia. Moje biuro poselskie znajduje się na Mokotowie. Mam również filę biura na Ursynowie na Kabatach. W moim biurze odwiedzają mnie mieszkańcy Mokotowa. Często są to starsi ludzie. Spotkałem się także ze starszymi kobietami, które są wdowami po funkcjonariuszach i mieszkają w lokalach służbowych po swoich mężach. Skarżą się one, że mają olbrzymie problemy z wykupem lokali, ponieważ resort robi ze tego problem. Mówią, że resort czeka aż umrą, żeby odzyskać swoje lokale do celów służbowych. Takie są opinie. W związku z tym mam pytanie. Pan minister nie odpowiedział na wszystkie moje pytania. Chciałbym się dowiedzieć, jak obecnie wygląda zasób mieszkaniowy Ministerstwa? Czy przypadkiem Ministerstwo nie ma problemów związanych z brakiem lokali? Jeżeli tych lokalów brakuje, to chciałbym się dowiedzieć, jakie działania są podejmowane w celu znalezienia mieszkań dla funkcjonariuszy. Może planowana jest kolejna inwestycja? Oczywiście można tak robić w kółko. Można budować, a następnie sprzedawać i tak od nowa.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselArturGorski">Wysokość bonifikaty dla osoby, która pracowała przez krótki czas na określonym stanowisku może budzić poważne wątpliwości. Na taką bonifikatę powinno się zasłużyć wieloletnią pracą na rzecz państwa. Tutaj nie ma wątpliwości. Chciałbym się dowiedzieć, jakie przyjęto zasady wyceny tych lokali przy ustalaniu wysokości bonifikaty. Oczywiście można te lokale wycenić na ponad milion złotych, tak jak mieszkanie pana Bondaryka, ale można je także wycenić na 500 tys. złotych argumentując, że są stare i trzeba było do nich dołożyć. Inaczej wygląda 95% bonifikata od lokalu, który został wyceniony na milion złotych, a inaczej od mieszkania wycenionego na 500 tys. złotych. Pragnę przypomnieć, że borykamy się obecnie z kryzysem finansów publicznych i każda możliwość pozyskania dodatkowych wpływów dla budżetu jest niezwykle ważna. Ministerstwo prowadząc obecną politykę powinno brać pod uwagę ceny rynkowe lokali tego typu oraz ich lokalizacje. To wszystko ma wpływ na cenę tych lokali i powinno mieć wpływ na ich wartość. Będę wdzięczny za ustosunkowanie się do kwestii, które poruszyłem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł Śnieżek. Następnie głos zabierze pan profesor Widacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAdamSniezek">Panie ministrze, porównał pan sprzedaż budynków na Kabatach do sprzedaży zasobu mieszkaniowego PKP i Lasów Państwowych. Można tu jeszcze przywołać sprzedaż mieszkań komunalnych i zakładowych, która miała miejsce przez całe lata dziewięćdziesiąte. Jednak proszę spojrzeć na istotne różnice pomiędzy tymi sposobami sprzedaży. Mieszkania komunalne i zakładowe oraz mieszkania PKP i Lasów Państwowych są starymi obiektami, które mają po kilkadziesiąt lat. Ich lokatorzy mieszkają w nich po kilkadziesiąt lat. W wypadku tamtych sprzedaży bonifikata była uzależniona od okresu zamieszkiwania. Okresy zamieszkiwania wahały się od 10 do 30 lat. Przy długim okresie zamieszkiwania ta bonifikata była największa i sięgała nawet 90%. Ustawy, które określały warunki sprzedaży były swoistego rodzaju gestem sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselAdamSniezek">W PRL ludzie zarabiali pieniądze, które pozwalały im przeżyć. Takie były stosunki. Płaciło się tyle, żeby uzależnić obywateli od państwa. Uczciwie pracujący człowiek przez całe życie nie był w stanie zakupić swojego mieszkania. W związku z tym te ustawy były formą wyrównania krzywd, jakich ci ludzie doznali w okresie PRL-u. Tymczasem budynki, o których dzisiaj rozmawiamy, zostały oddane do użytku parę lat temu wysokim urzędnikom państwowym, którzy mają wysokie uposażenia. Takie działanie nosi znamiona wielkiego prezentu. Porównanie tej formy sprzedaży do sprzedaży starego zasobu mieszkaniowego ludziom, którzy stracili życie w PRL-u, w moim przekonaniu nie powinno mieć miejsca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę, pan profesor Widacki. Następnie głos zabierze poseł Grzegorz Raniewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanWidacki">Chciałbym zapytać pana ministra, z którego roku pochodzą przepisy, które pan poseł Zieliński określił mianem niemoralnych, a nawet „zbójeckich”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, pan poseł Raniewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselGrzegorzRaniewicz">Pytanie, które chcę zdać, przewijało się w dzisiejszej dyskusji. Postaram się bardziej je sprecyzować. Pytanie to dotyczy metody wyceny. Jak wiemy, każda nieruchomość może być wyceniona metodą dochodową, odtworzeniową lub metodą rynkową. W przypadku zlecenia wyceny nieruchomości zlecający wybiera metodę, zgodnie z którą ma być dokonana wycena. W przypadku metody rynkowej wycena będzie odpowiadała cenie rynkowej nieruchomości. Wówczas rzeczoznawca wyceni tę nieruchomość według porównywalnych cen na tym osiedlu. W przypadku metody dochodowej będą to ceny uwzględniające koszty wynajmu mieszkań oraz dochody osiągane przez okres kilku lat. Natomiast w przypadku metody odtworzeniowej będzie to najniższa cena. Jeżeli dodatkowo zaznaczymy w zleceniu, że rzeczoznawca ma uwzględnić utratę wartości związaną z amortyzacją, to ta cena będzie jeszcze niższa. Chciałbym się dowiedzieć, jaka metoda została uwzględniona przy wycenie tych mieszań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Proszę, pani poseł Łybacka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Chciałabym się dowiedzieć, czym ma się zakończyć dzisiejsze posiedzenie Komisji? Czy to będzie dezyderat, czy może opinia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie, pani poseł. To jest informacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Jeżeli to jest informacja, to proponuję, aby po odpowiedzi pana ministra zakończyć dzisiejsze posiedzenie. Oczywiście nie będzie to oznaczać końca debaty nad tym problemem. Jeżeli obecnie trwa kontrola zarządzania zasobami mieszkaniowymi, to ja rozumiem przez to, że pełną informację na temat zarządzania tymi lokalami oraz na temat ewentualnych nieprawidłowości otrzymamy dopiero po zapoznaniu się z reportem NIK. Na dzisiejszym posiedzeniu zasygnalizowano pewien problem, jednak nie jesteśmy w stanie rozwiązać go dzisiaj. W związku z tym proponuję zakończyć dzisiejsze posiedzenie i powrócić do tego zagadnienia po zapoznaniu się z raportem NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Pani profesor, posłowie chcą się dowiedzieć jak najwięcej na ten temat oraz doprecyzować pewne informacje. W mediach ukazała się konkretna informacja. Pan minister przedstawił swoje stanowisko. Ponadto ustaliliśmy z przedstawicielem NIK, że otrzymamy raport najszybciej jak się da. Oczywiście ten temat będzie kontynuowany. Jeżeli jednak posłowie chcą zadawać pytania, to uważam, że ze względu na bulwersujący charakter tych informacji powinniśmy kontynuować posiedzenie i wyjaśnić te sprawę. Myślę, że dyskusja jeszcze potrwa, dlatego proszę o chwilę cierpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, nie było moją intencją zamykanie komukolwiek ust. Chciałam jedynie zwrócić uwagę, że nie wyczerpiemy dzisiaj tego zagadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Oczywiście pani profesor. W tej sprawie się zgadzamy. Bez wyników kontroli NIK nie będziemy podejmować żadnych decyzji. To by było niepoważne. Proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. W pierwszej kolejności pozwolę sobie odpowiedzieć na bardzo konkretne pytanie zadane przez pana posła Widackiego. Otóż, pan poseł pytał, na podstawie jakich przepisów odbywa się wyprzedaż mieszkań. Sprzedaż tych mieszkań odbywa się na podstawie ustawy z dnia 22.06.1995 roku o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Drodzy państwo, nie chciałbym, aby któraś z moich wypowiedzi była niepełna lub niejasna. Nie jestem znawcą tego tematu. W związku z tym, na większość pytań odpowie dyrektor generalny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pan Jan Węgrzyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie. W sprawie mieszkań resortu spraw wewnętrznych spotykamy się po raz drugi. Pierwszą debatę na ten temat Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych odbyła 12.03.2008 roku. W czasie tej debaty podkreślaliście państwo, że czas skończyć z pozostałościami po PRL. Taki proces został zapoczątkowany w resorcie spraw wewnętrznych. On nie dotyczy tylko sprzedaży lokali należących do ZZM MSWiA. Proces ten dotyczy także zasobów komunalnych, o których wspominał pan poseł Górski. Chciałbym poinformować pana posła, że przed kilkoma miesiącami nastąpiła zmiana polityki resortu w tym zakresie. W tej chwili uzyskanie zgody na wykup lokali mieszkalnego stanowiącego własność gminy, do którego dyspozycję mają jednostki resortu spraw wewnętrznych i administracji, jest znaczenie łatwiejsze.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Odpowiadając na pytania pana posła Zielińskiego chciałbym odnieść się do dwóch kwestii. Po pierwsze, chciałby zwrócić uwagę, że najwięcej mieszkań w minionym okresie sprzedano w 2006 i 2007 roku. Za kadencji obecnego rządu doszło do opracowania nowelizacji ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP. Obecnie ta nowelizacja znajduje się w Sejmie. Zakłada ona, że maksymalne bonifikaty, jakie będą udzielane przy sprzedaży zbędnych lokali mieszkalnych będą wynosić 60%. W odróżnieniu od rozwiązań przyjętych w ustawie z 1995 roku bonifikata będzie stosowana także do gruntu. W związku z tym chciałbym zwrócić państwu uwagę, że wykupując obecnie mieszkanie nie dokonuje się tego za 5 lub 10%, tylko za 30% jego realnej wartości. Dzieje się tak, ponieważ nie stosuje się ulg do gruntu. Albo kupuje się ten grunt na własność, albo w ramach użytkowania wieczystego. Wówczas pierwsza wpłata odpowiada 15% wartości gruntu, natomiast pozostała kwota jest rozłożona na 99 lat.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Jeżeli chodzi o drugą część wypowiedzi pana posła Zielińskiego, to chciałbym zaznaczyć, że obecnie w resorcie spraw wewnętrznych i administracji trwają prace nad nową polityką dotyczącą mieszkań dla wszystkich funkcjonariuszy. Projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP jest projektem rządowym i znajduje się obecnie w Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">W ramach nowej polityki mieszkaniowej chcemy doprowadzić do sytuacji, w której funkcjonariusze nie będą otrzymywali mieszkań od resortu spraw wewnętrznych i administracji, a w zamian za to resort będzie na przykład partycypował w kosztach związanych z kredytami. Oczywiście jest to jedna z propozycji. Chodzi o sytuację, w której po uzyskaniu kredytu przez funkcjonariusza jego jednostka, którą może być np. Policja, Straż Graniczna lub Państwowa Straż Pożarna, pomaga mu w spłacie odsetek. Jest to jedna z propozycji. Myślę, że prace w tym zakresie zakończą się w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji do końca tego roku.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Państwo posłowie interesowali się wyceną tych mieszkań. Jeżeli chodzi o mieszkania znajdujące się w ZZM MSWiA, to było ich około 1700. Ich wycena obyła się na podstawie przeprowadzonego przetargu w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, który miał wyłonić rzeczoznawcę. Następnie rzeczoznawca wyceniał mieszkania biorąc pod uwagę ceny w danej części miasta lub w danym mieście. Odbywa się to na podstawie metody porównawczej. Podam państwu przykład. Sprzedawane obecnie mieszkania w Warszawie na Gocławiu, wybudowane na przełomie lat 80 i 90 ubiegłego wieku, zostały wycenione na 6,6 tys. złotych za m2. Z kolei m2 gruntu został wyceniony na 1,5 tys. złotych. Od tej pierwszej kwoty udzielana jest bonifikata. Jeżeli chodzi o grunt, to nabywca płaci się 100% jego wartości, jeżeli mamy do czynienia z własnością. Z kolei w przypadku wieczystego użytkowania wpłaca się 15% wartości, natomiast pozostała kwota jest rozłożona na 99 lat.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Resort spraw wewnętrznych pozbywa się tych mieszkań, ponieważ ma z nimi kłopot. Odzysk tych mieszkań jest zerowy. Nie jest tak, jak mówił pan poseł Górski, że funkcjonariusz dostaje mieszkanie tylko na czas pełnienia służby. On dostaje to mieszkanie do końca swojego życia. W każdej z ustaw tego typu są wyszczególnione okoliczności, w których to mieszkanie można funkcjonariuszowi zabrać. Żadna z tych okoliczności nie obejmuje zakończenia pełnienia służby przez funkcjonariusza. W moim przekonaniu niesprawiedliwa byłaby sytuacja, w której funkcjonariusz po zwolnieniu ze służby musiałby szukać nowego mieszkania.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Pan poseł Śnieżek podniósł kwestię związaną z różnicami w sprzedaży mieszkań zakładowych, kolejowych itd. Rzeczywiście, obecnie funkcjonuje ustawa z 2001 roku o sprzedaży mieszkań zakładowych, która wprowadza określone bonifikaty. Za każdy rok pracy przysługuje 6% ulgi. Z kolei za każdy rok najmu ta ulga wynosi 3%. Te ulgi się sumuje, ale nie mogą one wynieść więcej niż 95%. Proszę państwa, po 10 latach pracy mamy 60% zniżki, a po 10 latach najmu mamy 30% zniżki. Wynika z tego, że po 10 latach funkcjonowania w takim mieszkaniu zniżka wynosi 90%, czyli tyle, ile jest przewidziane w ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Chciałbym wspomnieć o jeszcze jednej kwestii, o której pan minister nie wspomniał. Żeby dany lokal został skutecznie zbyty nie wystarczy jedynie decyzja ministra o wystawieniu go na sprzedaż. Na sprzedaż danego lokalu mieszkalnego musi się zgodzić także jego dysponent. W przypadku budynków na Kabatach mieliśmy do czynienia z inwestycją centralną. Pierwsze budynki zostały oddane do użytku w 1996 roku. Ostatnie w 2003 roku. Uwcześni ministrowie resortu spraw wewnętrznych dokonali podziału lokali mieszkalnych na poszczególne służby, w tym także dla służb specjalnych, które w tej chwili nie podlegają Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji. W momencie, w którym minister podejmuje decyzje o zbyciu lokalu, rozpoczyna się cała procedura związana z wyceną oraz wydzieleniem tej nieruchomości. Od momentu podjęcia decyzji przez ministra o zezwoleniu na sprzedaż do momentu fizycznej sprzedaży mieszkania mija 3-4 lata. Mniej więcej tyle trwają te wszystkie procedury. Osoba, która jest zakwaterowana w tym mieszkaniu musi uzyskać zgodę dysponenta lokalu mieszkalnego, czyli odpowiednia Komendanta Głównego Policji, Komendanta Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Komendanta Biura Ochrony Rządu. W przypadku jednostek nadwiślańskich, które zostały zlikwidowane w 1999 roku, zgodę musi wyrazić dyrektor Zarządu Zasobów Mieszkaniowych. Z kolei Służby Specjalne mają swoich szefów. Dopiero po uzyskaniu takiej zgody możliwe jest rozpoczęcie skutecznego procesu sprzedaży tych lokali mieszkalnych.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Z budynków na Kabatach wydzielono około 40 mieszkań, w sprawie których decyzje podejmowali koleni ministrowie spraw wewnętrznych i administracji. Pan premier Grzegorz Schetyna zastrzegł sobie, że w stosunku do tych 41 mieszkań, to on będzie podejmował decyzję w sprawie ich ewentualnej sprzedaży. Stąd też pojawiające się w wypowiedziach państwa posłów oraz w informacjach medialnych nazwiska osób, które otrzymały mieszkania na osiedlu Kabaty. To, że otrzymały one mieszkania nie oznacza, że mają one zgodę na wykup tych mieszkań. Jeżeli złożą takie wnioski, to minister spraw wewnętrznych i administracji będzie podejmował indywidualne decyzje w sprawie sprzedaży. Obecnie takie wnioski nie zostały złożone.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Mam jeszcze dwie istotne informacje. W państwa wypowiedziach przewijało się stwierdzenie, że w sprzedanych mieszkaniach zakładowych nabywcy mieszkają od wielu lat. Chcę państwu powiedzieć, że znaczną część osób mieszkających na Kabatach stanowią funkcjonariusze, którzy dostali te mieszkania wyniku tego, że zwolnili dotychczas zajmowane lokale. Przyczyny są różne. Przykładowo funkcjonariuszowi mogła powiększyć się rodzina albo mógł awansować. W takim przypadku funkcjonariusz oddaje mniejsze mieszkanie i otrzymuje mieszkanie o większym metrażu. W znacznej części przypadków można śmiało powiedzieć, że te osoby korzystają z zasobów mieszkaniowych MSWiA od kilkudziesięciu lat.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Jeżeli chodzi o lokale na Kabatach, to należy zaznaczyć, że najwięcej mieszkań dostała Policja, bo aż 192. Państwowa Straż Pożarna otrzymała 35 mieszkań, Straż Graniczna 29, BOR 40, Urząd Ochrony Państwa 14, jednostka wojskowa 2305 „GROM”, która do końca zeszłego roku była w strukturach MSWiA, otrzymała 5 mieszkań oraz Zarząd Zasobów Mieszkaniowych otrzymał 13 mieszkań. 41 mieszkań należało do ministra spraw wewnętrznych i administracji, który przydzielał je różnym osobom.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Jeszcze raz chciałbym podkreślić, że sprzedaż tych mieszkań będzie uwarunkowana decyzją ministra spraw wewnętrznych i administracji. Nikt inny nie jest upoważniony do podejmowania decyzji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Dziękuję bardzo. Jeżeli jakieś pytanie mi umknęło, to proszę mi je przypomnieć i postaram się na nie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo za jasny i precyzyjny wykład. Proszę, pan poseł Górski. Następnie głos zabierze pan poseł Pięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselArturGorski">Panie ministrze, nie uzyskałem odpowiedzi na moje pytanie dotyczące aktualnej polityki lokalowej Ministerstwa. Panowie mówicie, jakie macie plany i jakie chcecie wprowadzić rozwiązania. To wszystko jest bardzo ciekawe, ale to dotyczy przyszłości. Jeszcze raz chciałbym zapytać, czy dzisiaj Ministerstwu nie brakuje lokali służbowych. Jak dzisiaj Ministerstwo znajduje lokale służbowe dla swoich funkcjonariuszy? Usłyszeliśmy, że nie są planowane nowe inwestycje. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć, jak ten problem jest dzisiaj rozwiązywany.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselArturGorski">Z wypowiedzi pana dyrektora wnioskuję, że nie przeprowadzono jeszcze wyceny lokali na Kabatach. Rozumiem, że taka wycena będzie dopiero przeprowadzana. Mam w związku z tym prośbę. Nie wiem czy mogę mówić w imieniu całej Komisji, ale jako poseł chciałbym, aby po zakończeniu wyceny lokali na Kabatach przesłać nam dotyczące jej dokumenty. Dzisiejsza dyskusja opiera się jedynie na wyliczeniach prasowych. Dzięki przekazaniu dokumentów dotyczących wyceny tych lokali posłowie będą mieli świadomość, za jaką realną cenę je zbyto. Chodzi o cenę po zastosowaniu bonifikaty w wysokości 95%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, pan poseł Pięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselStanislawPieta">Panie przewodniczący, panie ministrze. Chciałbym zapytać, czy pan minister dysponuje danymi, które mogą nam powiedzieć, ilu byłych funkcjonariuszy organizacji przestępczych, takich jak Urząd Bezpieczeństwa Publicznego, Służba Bezpieczeństwa oraz władze centralne Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, nabyło w latach 2004-2009 lokale na tak korzystnych warunkach. Czy panowie posiadacie takie dane? Jeżeli ich nie posiadacie, to chciałbym się dowiedzieć, czy jesteście w stanie dotrzeć do tych dokumentów i przedstawić je Komisji? Chciałbym się dowiedzieć, czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób „ubecja” uwłaszczyła się na majątku państwowym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. W związku z tym, że podczas dzisiejszej dyskusji padło nazwisko pana Krzysztofa Bondaryka, chciałbym się dowiedzieć, czy pan Bondaryk wykupił mieszkanie. Jest to bardzo istotna kwestia. Nazwisko pana Bondaryka padło w dzisiejszej dyskusji kilkakrotnie. W związku z tym nie możemy pozostawić tego bez odpowiedzi. Pan Bondaryk jest szefem ważnej służby oraz osobą zasłużoną dla państwa polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAZbigniewSosnowski">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Panie i panowie posłowie. Odpowiadając na pytanie pana posła Biernackiego informuję, że Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, pan Krzysztof Bondaryk do dnia dzisiejszego nie złożył wniosku o wykup mieszkania. Jak już wspomniałem, proces związany z wykupem tych mieszkań będzie trwał kilka lat.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Odpowiadając na pytanie pana posła Górskiego chciałbym zaznaczyć, że wycena mieszkań na Kabatach będzie przeprowadzona na ostatnim etapie procedury sprzedaży mieszkań. Przykładem może być wycena mieszkań na Gocławiu. Tam ta wycena została przeprowadzona do końca grudnia 2008 roku, a sprzedaż mieszkań rozpoczęła się w połowie czerwca tego roku. Panie pośle, w momencie rozpoczęcia wyceny mieszkań na Kabatach prześlemy panu informację na temat szacowanego kosztu jednego metra kwadratowego. Ta wycena będzie dotyczyła zarówno mieszkania, jak i gruntu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselArturGorski">O ile jeszcze będę posłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Panie pośle, z uwagi na to, że zależy nam na tym, aby nie dopłacać do tych mieszkań ,postaramy się, aby ta procedura zakończyła się w ramach tej kadencji parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Jeżeli chodzi o drugą część pytania dotyczącą polityki resortu, to chciałbym powiedzieć, że my nie ukrywamy, że przepisy dotyczące lokali mieszkalnym są przepisami z okresu PRL. Proszę zwrócić uwagę, ile służb podlega MSWiA i jakie jest ich zróżnicowanie. Najkorzystniejszą sytuację, jeżeli chodzi o możliwość uzyskania ekwiwalentu za bark lokalu mieszkalnego mają funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu. Gdy funkcjonariusz BOR rezygnuje z prawa do lokalu mieszkalnego, to może dostać około 60 tys. złotych na jedną normę. W przypadku czteroosobowej rodziny wychodzi 240 tys. złotych. Natomiast funkcjonariusze Policji mają zaledwie 10 tys. złotych na jedną normę. Chcemy zmienić te przepisy.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Jednak z tymi przepisami jest tak, jak z założeniami do ustawy emerytalnej. Trudno jest uzyskać konsensus ze strony związków zawodowych. Powoduje to, że poruszamy się w świecie pewnej fikcji. Przepisy mówią, że funkcjonariuszowi należy się mieszkanie, ale państw na to nie stać. To nie jest wina tego, czy poprzedniego rządu. Tak było za wszystkich rządów funkcjonujących po 1990 roku. Proszę państwa, zdarza się także, że mieszkania stoją puste, ponieważ funkcjonariusze nie chcą się do nich wprowadzać. Dotyczy to m.in. placówek Straż Granicznej na naszej wschodniej granicy. W ramach inwestycji na tej granicy budowano strażnice, którym towarzyszyło od kilku do kilkunastu mieszkań. Teraz te mieszkania stoją puste, ponieważ funkcjonariusze mieszkają w pobliżu.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Nasza polityka jest dwutorowa. Po pierwsze, chcemy wyzbyć się zasobu, który mamy, tak aby nie dopłacać do jego funkcjonowania. Do Ministerstwa wpłynęło kilkadziesiąt wystąpień ze strony burmistrzów oraz prezydentów miast. Wszyscy mówią to samo. Należy sprzedać te mieszkania. Często jest tak, że powstaje wspólnota mieszkaniowa z 95% mieszkań sprzedanych na preferencyjnych warunkach dotychczasowym lokatorom. Jedynym problemem są funkcjonariusze służb podległych MSWiA, którzy nie mogą wykupić swoich mieszkań, bo nie zgadza się na to na Komendant Policji. Chcemy pójść w innym kierunku. Zamiast gwarantować mieszkanie chcemy pomóc funkcjonariuszowi w znalezieniu własnego lokalu. Wspominałem o tym na początku.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#DyrektorgeneralnyMSWiAJanWegrzyn">Odpowiadając na pytanie pana posła Pięty muszę zaznaczyć, że mogę odpowiedzieć tylko w zakresie kompetencji resortu spraw wewnętrznych. Nie mogę mówić na temat władz centralnych PZPR. Muszę stwierdzić, że do tej pory nikt nie prowadził takich danych. Obecnie realizujemy ustawę dotyczącą pozbawienia części świadczeń emerytalnych były funkcjonariuszy aparatu bezpieczeństwa. Wysłaliśmy około 160 tys. zapytań do Instytutu Pamięci Narodowej. Otrzymaliśmy odpowiedź w 6 tys. sprawach. W 90% tych przypadków IPN potwierdził, że chodziło o osoby, które pełniły służbę w UBP i SB. Z informacji historycznej, jaką posiadam z racji pracy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, iż największy proces związany ze sprzedażą mieszkań nastąpił pod koniec lat osiemdziesiątych. Wówczas te mieszkania były sprzedawane na ogromną skalę, niezależnie od tego, czy były one budowane ze środków resortu, pozyskiwane od dawnych rad narodowych, czy tez mieszkania zasiedlano na podstawie umów ze spółdzielniami mieszkaniowymi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Dziękuję panie ministrze. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>