text_structure.xml 46.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Po rozpatrzeniu projektów ustaw i omówieniu wizytacji w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Głównej Policji porozmawiamy na temat wyjazdu elity naszej Komisji na konferencję w województwie zachodniopomorskim, dotyczącą bezpieczeństwa przed sezonem turystycznym. Za ten punkt odpowiedzialny jest pan przewodniczący Wziątek, który – mam nadzieję – zjawi się na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przepraszam, panie ministrze – witam pana bardzo serdecznie. Witam też silną ekipę z MSWiA oraz pana dyrektora CLK. Bardzo dziękujemy za zdjęcia z wizytacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Najpierw zajmiemy się projektem ustawy o Policji, który jest wypełnieniem wymogów Trybunału Konstytucyjnego. Wydaje mi się, że nie będzie w tej kwestii żadnych wątpliwości, a gdyby ewentualnie się jakieś pojawiły, będziemy zastanawiać się, co dalej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezesRzadowegoCentrumLegislacjiMaciejBerek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, przedłożony przez rząd projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji jest konsekwencją orzeczenia wyroku Trybunału Konstytucyjnego z września 2008 r. Trybunał zakwestionował przepis, który reguluje zasady zapewniania policjantom lokali m.in. w ten sposób, że istnieje możliwość przeznaczania na lokale dla policjantów lokali będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a będących własnością osób fizycznych. Treść tego przepisu obecnie jest taka, że osoby, które są właścicielami lokali, domów, w których lokale były przeznaczone na mieszkania dla policjantów, tak naprawdę nie mają prawnej możliwości oddziaływania na organ dysponujący danym lokalem, żeby odzyskać swoją własność, nawet wtedy, gdy lokal nie jest wykorzystywany na potrzeby funkcjonariuszy. Odzyskanie lokalu możliwe jest wyłącznie po wydaniu decyzji o opróżnieniu, a ta wydawana jest swobodnie przez organ dysponujący lokalami.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrezesRzadowegoCentrumLegislacjiMaciejBerek">Trybunał zakwestionował takie rozwiązanie, nie negując oczywiście konieczności zapewnienia lokali dla policjantów, ani tego, że z racji historycznych część lokali jest własnością osób fizycznych, natomiast wskazał na potrzebę zapewnienia niezbędnych gwarancji proceduralnych dla tych osób, w szczególności w taki sposób, aby mogły występować do organu dysponującego lokalami z właściwym wnioskiem o zwrócenie lokalu w sytuacji, gdy nie jest on wykorzystywany przez funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrezesRzadowegoCentrumLegislacjiMaciejBerek">W związku z tym regulacja, która została przedstawiona w projekcie przedłożonym Wysokiemu Sejmowi, a rozpatrywana przez Komisję, sprowadza się do tego, iż do możliwości odzyskania lokali zastosowanie miałyby ogólne przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Jest to ustawa, która reguluje zasady innego rodzaju relacji pomiędzy podmiotami prywatnymi. Z mocy tej ustawy stosuje się ją także do lokali służbowych przeznaczonych dla policjantów w takim zakresie, z jakim ustawa o Policji nie stanowi inaczej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrezesRzadowegoCentrumLegislacjiMaciejBerek">Przyjęcie projektu, który jest przedłożony przez rząd, będzie powodowało, że jeżeli lokal jest opróżniony, niewykorzystywany, to właściciel będzie mógł wystąpić z wnioskiem, z roszczeniem o to, żeby ten lokal mu zwrócić, odwołując się do faktu, że lokal jest pusty. Będzie więc przynajmniej mógł zainicjować postępowanie o wydanie decyzji o opróżnienie lokalu, nie przesądzając dezycji, która w tym postępowaniu zapada. Zostanie zatem uruchomiona procedura, bo dziś właściciel lokalu nic nie może zrobić. Chodzi o stworzenie spisanej, formalnej procedury, która by właścicieli lokali prywatnych, pozostających w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych i administracji, umocowywała do działania. Do tego właśnie ogranicza się projekt – wprowadza odpowiednią zmianę w ustawie o Policji, przewidując 14-dniowe vacatio legis.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrezesRzadowegoCentrumLegislacjiMaciejBerek">Od razu uprzejmie informuję Wysoką Komisję, że zgodnie z informacją ministra spraw wewnętrznych i administracji istnieje około 500 lokali, które potencjalnie będą mogły być objęte tą procedurą. Jeszcze raz powtarzam, że decyzję będzie podejmował organ dysponujący lokalem na podstawie tego, jakie są rzeczywiste potrzeby, natomiast zainteresowani właściciele uzyskają możliwość proceduralną. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, czy są jakieś pytania do pana ministra? Nie słyszę, w związku z tym, że zakończyliśmy pierwsze czytanie, a nie było wniosku o wysłuchanie publiczne, przystąpimy do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi bądź pytania do tytułu ustawy? Nie słyszę. Stwierdzam więc, że Wysoka Komisja przyjmuje tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 1 zmiana nr 1. Czy mają państwo pytania lub uwagi do zmiany nr 1? Nie słyszę, zatem Wysoka Komisja przyjmuje zmianę nr 1 do art. 1.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zmiana 2. Czy są pytania lub uwagi do zmiany nr 2? Nie słyszę, zatem Wysoka Komisja przyjmuje zmianę nr 2 do art. 1.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 2. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie słyszę, Wysoka Komisja przyjmuje art. 2.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, panie ministrze. Jeżeli Wysoka Komisja pozwoli, to zostanę posłem sprawozdawcą. Mogę? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Pan minister wiedział, kiedy wejść. Witam pana serdecznie. Z następnym projektem nie pójdzie już chyba tak gładko.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę państwa, póki jesteśmy wszyscy, chciałbym powiedzieć, że po wizycie w CLK następne spotkanie przewidywane jest w Centralnym Biurze Śledczym, gdzie omawialibyśmy przestępczość zorganizowaną i przestępczość narkotykową. Termin jeszcze ustalimy, ale wizytacja ta odbędzie się prawdopodobnie w czerwcu. Będę chciał, żeby w pewnym momencie spotkanie było tajne, żebyśmy mogli dowiedzieć się czegoś więcej, żeby państwo mogli poznać strukturę tej instytucji. Oczywiście uprzedzę o tym, kiedy ta wizytacja się odbędzie.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrywania pkt 2 porządku dziennego. Proszę, panie ministrze, o przedstawienie projektu. Jak wiemy, jest to projekt pilny – i tu muszę pochwalić szefa CLK, który podczas naszej wizytacji pokazywał w praktyce, jak konieczne jest szybkie jego uchwalenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWitoldDrozdz">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo! Mam zaszczyt przedstawić państwu przygotowany przez ministra spraw wewnętrznych i administracji, przyjęty przez Radę Ministrów, projekt ustawy o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych. Przedłożony projekt reguluje kwestię przechowywania i przetwarzania danych biometrycznych w postaci odcisków palców pobranych od obywateli polskich, aplikujących o wydanie dokumentu paszportowego. Obowiązek wydawania paszportu z dwiema cechami biometrycznymi nałożyło na kraje członkowskie rozporządzenie Rady (WE) 2252/2004 z 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydawanych przez kraje członkowskie. Znalazło to swój wyraz w art. 64 ustawy o dokumentach paszportowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWitoldDrozdz">Zgodnie z tą regulacją od 29 czerwca br. w paszportach, również dyplomatycznych i służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, będzie zamieszczona druga cecha biometryczna w postaci odcisków palców. Mając na względzie fakt, iż w powszechnym odbiorze gromadzenie w bazach danych odcisków palców napotyka liczne obawy, czy dane te będą właściwie przechowywane, zabezpieczane i przetwarzane, pod koniec ubiegłego roku na forum Parlamentu Europejskiego trwała dyskusja nad wprowadzeniem zakazu gromadzenia tych danych. Ostatecznie pozostawiono tę kwestię do decyzji poszczególnych krajów członkowskich Unii Europejskiej. Jednak Komisja Europejska podkreśliła, że dane biometryczne mogą być gromadzone i przechowywane jedynie w celu wydania paszportu lub dokumentu podróży i mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu sprawdzenia autentyczności dokumentu i tożsamości jego posiadacza. Mając to względzie, rządy poszczególnych krajów członkowskich, w tym rząd polski, podjęły decyzję, że odciski palców pobrane w celu wydania paszportu lub dokumentu podróży nie będą gromadzone. W tej sytuacji zaistniała konieczność znowelizowania ustawy o dokumentach paszportowych, która w kształcie uchwalonym w 2006 r. przewidywała gromadzenie odcisków palców.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWitoldDrozdz">Przedłożony projekt określa, że dane biometryczne w postaci odcisków palców, pobrane od obywateli polskich aplikujących o paszport, nie będą gromadzone w ewidencjach paszportowych i będą usuwane niezwłocznie po otrzymaniu przez organ paszportowy spersonalizowanego dokumentu. Ponadto projekt przewiduje, że odciski palców pobrane od osób aplikujących o wydanie paszportu, zgromadzone w centralnej ewidencji paszportowej, do czasu spersonalizowania tego dokumentu nie będą udostępniane podmiotom wymienionym w art. 52 ust. 2 ustawy. Z jednej strony zapewnia to realizację zaleceń UE, z drugiej zaś – z punktu widzenia obywateli polskich – daje gwarancję ochrony danych zgromadzonych w ewidencjach państwowych w celu wystawienia dokumentu paszportowego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWitoldDrozdz">Przedłożony projekt zapewnia również organom paszportowym możliwość wprowadzenia do ewidencji paszportowych informacji o zastosowanym przez uprawniony organ środku zapobiegawczym w postaci zakazu opuszczania kraju, połączonym z zatrzymaniem paszportu, o którym mowa w art. 277 § 1 Kodeksu postępowania karnego. Wydaje się, że zmiana ta ma istotne znaczenie dla zapewnienia prawidłowego toku prowadzenia postępowań w sprawach paszportowych. Wprowadzenie tego typu informacji do centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych paszportów pozwoli uniknąć sytuacji wydania przez urząd paszportowy kolejnego paszportu, w miejsce wcześniej zatrzymanego. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza dla konsulów, gdyż w większości przypadków pozwoli na wyeliminowanie konieczności komunikowania się konsulów z organami paszportowymi w kraju w celu potwierdzenia braku ewentualnych przeciwwskazań do wydania paszportu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWitoldDrozdz">Biorąc pod uwagę datę 29 czerwca, która jest datą graniczną dla wprowadzenia do paszportu drugiej cechy biometrycznej. Rząd uznał projekt ustawy za pilny i przyjął, że proponowane zmiany powinny wejść w życie w terminie 7 dni od daty jej ogłoszenia. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Przystępujemy do dyskusji. Zgłasza się pan profesor Widacki i pan przewodniczący Woda. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanWidacki">Mam pytanie do pana ministra. Nie został tu przewidziany żaden akt wykonawczy, nie ma żadnej delegacji, w związku z czym przepisy wydają się zbyt ogólne. Chodzi o odciski wszystkich dziesięciu palców, czy dwóch albo czterech? W ustawie nie zostało to określone. Odciski będą przechowywane w ewidencji paszportowej, ale w jakiej postaci? Czy będą to karty daktyloskopijne? Czy dopuszczalna będzie w tej kwestii pełna dowolność, czy może przewidujecie jakieś przepisy wykonawcze? Bo jeżeli tak, to trzeba je zapowiedzieć. W projekcie powinna być zawarta delegacja ustawowa, której nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chciałbym tylko powiedzieć państwu, że pan marszałek zobligował nas, żebyśmy do 16 maja przygotowali sprawozdanie do tego projektu. Zostaliśmy postawieni w sytuacji, którą pozostawiam bez komentarza.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę, pan przewodniczący Woda, a potem pan poseł Wrona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawWoda">Pan minister wspomniał, że w paszportach wydanych po 29 czerwca powinny być zamieszczone dwie cechy biometryczne. Wobec tego chciałem zapytać, czy zostały przygotowane stosowne blankiety, w których będzie można zawrzeć tę cechę biometryczną, jaką są odciski palców. Ponadto – o co pytał już pan poseł Widacki – o odciski których palców chodzi? Wreszcie zainteresowało mnie to, że dane te nie będą mogły być gromadzone w centralnej ewidencji. W związku z tym, czy będą mogły być wykorzystane gdzie indziej, do innych celów, poza tym, że posłużą do ustalenia, że paszport należy do osoby przekraczającej granicę? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWaldemarWrona">Panie ministrze, czy odciski palców będą również pobierane od dzieci, bo – jak wiadomo – rodzice najczęściej jeżdżą na wczasy z dziećmi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawWziatek">Panie ministrze, chciałbym, żebyśmy jednoznacznie zrozumieli cel wprowadzenia ustawy w życie. Rozumiem, że z końcem czerwca powstanie obowiązek zamieszczania w paszportach dwóch cech biometrycznych, a zmiana, którą wprowadzamy, polega na tym, że dane w postaci odcisków palców nie mogą być wykorzystane do innych celów niż tylko do tych, które są związane z wydaniem dokumentu paszportowego. W związku z tym proszę powiedzieć, jakie zabezpieczenia państwo wprowadzicie, żeby tego rodzaju dane nie były wykorzystywane np. przez Policję do analizy porównawczej z różnymi odciskami zebranymi w trakcie prowadzonego postępowania. Czy wówczas będziecie mieli moralne prawo do tego, żeby odmówić wydania danych, dzięki którym można byłoby udowodnić przestępstwo? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy mają państwo jeszcze jakieś pytania? Kiedy przejdziemy do rozpatrywania poszczególnych punktów, będzie można jeszcze dyskutować, bo wiem, że projekt ten wywołuje emocje. Proszę, panie ministrze, o odpowiedź na postawione pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wydaje mi się, że akurat kierunek zmian powinien być uspokajający.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Pytanie pana posła Widackiego było jak najbardziej zasadne. Została już przygotowana nowelizacja dwóch rozporządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jedno z nich zmienia rozporządzenie w sprawie dokumentów paszportowych oraz trybu postępowania w przypadku ujawnienia fałszerstw lub wad w tych dokumentach bądź w sytuacji ich zniszczenia. Zostało tam szczegółowo określone między innymi, że pobiera się odciski palców wskazujących obu dłoni za pomocą urządzenia do elektronicznego pobierania odcisków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie ministrze, przepraszam, że przerwę, ale czy możliwe byłoby dostarczenie tego projektu przed drugim czytaniem, tak, abyśmy mogli przekazać go członkom Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Oczywiście, jak najbardziej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Drugi projekt, zmieniający rozporządzenie w sprawie ewidencji paszportowej i centralnej ewidencji, z kolei szczegółowo reguluje wszystkie kwestie związane ze zbieraniem odcisków i umieszczaniem ich w ewidencji, a następnie z ich likwidacją. Teksty tych rozporządzeń niezwłocznie państwu przekażemy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Pan poseł Woda pytał o stan przygotowań do wdrożenia drugiej cechy biometrycznej. Przygotowania te – mówiąc nieco kolokwialnie – idą pełną parą, i to zarówno od strony czysto technicznej, jak i organizacyjnej. Jesteśmy przygotowani do tego, aby już od 15 czerwca do wniosków składanych przez obywateli ubiegających się o paszport pobierać drugą cechę biometryczną. Instalowane są odpowiednie czytniki, trwają szkolenia, intensywnie współpracujemy także z Ministerstwem Spraw Zagranicznych w zakresie obsługi obywateli, którzy będą aplikować o paszporty poza granicami kraju. Wydaje się, że proces ten przebiega w sposób niezagrożony. Propozycje, które są objęte przedmiotowym projektem ustawy, tak naprawdę regulują już tylko kwestię tego, co się dzieje z pobranymi danymi. Całokształt przedsięwzięcia pod nazwą „wprowadzenie drugiej cechy biometrycznej do paszportu” przebiega zgodnie z planem przygotowanym wcześniej na podstawie pozostałych przepisów ustawy paszportowej.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Pan poseł Wrona pytał, czy wymóg pobierania odcisków palców dotyczy dzieci. Tak, dotyczy też dzieci. Jest to, że tak powiem, pochodna regulacji przyjętych na poziomie europejskim, z wyłączeniem sytuacji, kiedy dziecko aplikuje o paszport tymczasowy – wówczas takiej konieczności nie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Pan poseł Wziątek pytał, o co tak naprawdę w tych przepisach chodzi, jak to się ma do kwestii bezpieczeństwa. Odciski palców po pobraniu automatycznie podlegają szyfrowaniu, w związku z tym nie są one nigdzie dostępne wizualnie – nie będzie tak, że będą one w jakiejkolwiek formie widoczne w paszporcie. Możliwość odczytu danych umieszczonych w paszporcie będą miały tylko uprawnione do tego służby, natomiast dane w postaci szyfrowanych odcisków palców nie będą w żaden sposób gromadzone, w związku z tym nie ma ryzyka, że powstanie jakaś megabaza zawierająca odciski wszystkich obywateli, która w zależności od potrzeb będzie wykorzystywana przez poszczególne służby. Na aspekt ten swego czasu zwracała uwagę Komisja Europejska nakazując, żeby pobierane odciski palców były wykorzystywane tylko i wyłącznie w celu wydania paszportu. Można powiedzieć, że wspólnie z dosyć licznym gronem krajów członkowskich UE idziemy jeszcze krok dalej, tzn. wręcz deklarujemy, że nie jesteśmy zainteresowani gromadzeniem tych danych, żeby uniknąć jakichkolwiek pokus czy ewentualnego ryzyka związanego z samym faktem posiadania bazy odcisków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawWziatek">Panie ministrze, ze zmiany nr 2, art. 50a jednoznacznie wynika, że dane biometryczne przechowuje się w ewidencji do czasu wpisania przez organ paszportowy do tej ewidencji potwierdzenia przyjęcia sporządzonego dokumentu. Czy oznacza to, że natychmiast po wydaniu dokumentu odciski palców będą kasowane i nigdzie więcej nie będą przechowywane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Tak, zdecydowanie takie jest założenie przygotowywanego oprogramowania i samej filozofii przepisów. Dane nie będą gromadzone w ewidencji paszportowej, a tym bardziej w żadnej innej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJacekKrupa">Chciałbym zapytać o kwestię techniczną. Czy teoretycznie istnieje techniczna możliwość odtworzenia wizerunku graficznego odcisków i wykorzystania go na przykład przez Policję, bo domyślam się, że tak. Jest to sprawa zasadnicza, ponieważ prawdopodobnie przez dwa tygodnie pliki zawierające zeskanowane linie papilarne będą w posiadaniu odpowiedniego urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWaldemarWrona">Panie ministrze, w momencie wydania paszportu linie papilarne mają zostać skasowane z ewidencji, tak? W związku z tym, kto będzie nadzorował to, że dane w postaci odcisków palców nie zostaną przesłane gdzie indziej, na przykład do bazy danych Policji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Odpowiem może na oba pytania jednocześnie. Teoretycznie, z technicznego punktu widzenia oczywiście jest możliwe odwrócenie procesu szyfrowania, niemniej po to jest on realizowany, żeby nie było to możliwe. Zapewne teoretycznie, przy zastosowaniu odpowiednich nakładów, środków i czasu jest to do wykonania i myślę, że nie ma się co oszukiwać, że jest to proces nieodwracalny. Natomiast wszystko to, jak mówię, jest kwestią nakładu czasu i środków. Przygotowane w tym celu oprogramowanie ma jednak skutecznie chronić przed tym, aby w prosty sposób mogło się to odbyć.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Rzeczywiście, przez dwa tygodnie dane będą przechowywane w ewidencji, aż do momentu, kiedy zostanie potwierdzone przyjęcie sporządzonego dokumentu paszportowego, natomiast będą one zaszyfrowane i nie będą udostępniane żadnym służbom ani instytucjom. W propozycji nowelizacji, w art. 52 po ust. 2 proponujemy dodanie ust. 2a w brzmieniu: „Podmiotom, o których mowa w ust. 2, z centralnej ewidencji nie udostępnia się danych biometrycznych w postaci odcisków palców”. Mamy więc jednoznaczne zabezpieczenie o charakterze czysto legislacyjnym. Jeżeli zostałoby ono naruszone, mielibyśmy do czynienia z przestępstwem. Na straży tego przepisu stoi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale także samo oprogramowanie zostało pomyślane w taki sposób, aby dane w postaci odcisków palców były automatycznie usuwane i w odpowiedni sposób chronione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy mają państwo jeszcze pytania, czy przejdziemy do rozpatrywania projektu? Na pewno będą pojawiały się jeszcze wątpliwości, ale mamy przed sobą drugie czytanie, a dzisiaj musimy ten projekt w jakiś sposób przepracować, przyjąć go – tak mi się wydaje. Przy okazji drugiego czytania będziemy mieli dużo czasu, żeby dokładnie przedyskutować wszystkie wątpliwości i zgłoszone przez państwa poprawki. Proszę, panie ministrze, zrozumieć państwa posłów, którzy mają pewne obawy.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę. Zakończyliśmy pierwsze czytanie, nie ma wniosku o wysłuchanie publiczne, zatem przystępujemy do rozpatrywania projektu. Będziemy rozpatrywać go zmianami.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę, zatem Wysoka Komisja przyjmuje tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 1 zmiana nr 1. Czy są uwagi lub pytania do tej zmiany? Nie słyszę, zatem Wysoka Komisja przyjmuje zmianę nr 1 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 1 zmiana nr 2. Czy mają państwo pytania do zmiany nr 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Jeżeli chodzi o art. 50a ust. 2, to sugerowałbym pewną poprawkę językową. Proponowałbym, aby sformułowanie: „decyzji w sprawie odmowy wydania dokumentu” zastąpić następującym: „decyzji o odmowie wydania dokumentu”. Poza tym proponuję w końcówce ust. 2, we fragmencie: „do czasu wpisania przez ten organ do ewidencji paszportowej” skreślić wyraz „paszportowej”, wpisując jednocześnie przed wyrazem „ewidencji” wyraz „tej”, analogicznie do ust. 1. Wtedy ust. 2 brzmiałby następująco: „W przypadku wydania przez organ paszportowy decyzji o odmowie wydania dokumentu paszportowego, dane biometryczne w postaci odcisków palców przechowuje się w ewidencji paszportowej do czasu wpisania przez ten organ do tej ewidencji informacji, o których mowa w art. 50 pkt 2 i 5”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Co pan na to, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Zastanawiam się nad brzmieniem fragmentu: „przez ten organ do tej ewidencji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Tak samo jest w ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Zasadniczo nie ma tu problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja zgadza się na zmiany legislacyjne. Proszę, panie Grzegorzu, ustalić je potem z panem ministrem.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 1 zmiana nr 3. Czy mają państwo uwagi do tej zmiany? Nie ma, zatem przyjmujemy zmianę nr 3 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 1 zmiana nr 4. Czy są uwagi do zmiany nr 4? Nie słyszę, zatem Wysoka Komisja przyjmuje zmianę nr 4 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 2. Czy są pytanie lub uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Proponowałbym zrezygnować z dwóch przecinków w art. 2, szczególnie z tego ostatniego, znajdującego się między wyrazami „ustawy, określonej”. Przecinek ten jest zbędny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, panie Grzegorzu. Myślę, że rząd się na to zgadza. Czy są jeszcze uwagi do art. 2?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselStanislawWziatek">Przepraszam bardzo, panie przewodniczący, ale wydaje mi się, że zgrabniej byłoby sformułować zmianę nr 3 w art. 1 nieco inaczej, zmieniając szyk zdania: „Podmiotom, o których mowa w ust. 2, nie udostępnia się danych biometrycznych w postaci odcisków palców zgromadzonych w centralnej ewidencji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Co pan na to, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Staramy się to odnieść do treści całej ustawy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselStanislawWziatek">Przeczytam, jak to brzmi w chwili obecnej: „Podmiotom, o których mowa w ust. 2, z centralnej ewidencji nie udostępnia się danych biometrycznych w postaci odcisków palców”. Natomiast bardziej poprawnie stylistycznie i bardziej zrozumiale byłoby, gdyby brzmiało to następująco: „Podmiotom, o których mowa w ust. 2, nie udostępnia się danych biometrycznych w postaci odcisków palców zgromadzonych w centralnej ewidencji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Oczywiście, jak najbardziej. Po prostu sprawdzaliśmy pełne brzmienie całego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Nie mam zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W takim razie przyjmujemy zmianę nr 3 do art. 1 z poprawką zaproponowaną przez pana posła Wziątka.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wracamy do art. 2. Czy są uwagi do tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselGrzegorzRaniewicz">Mam pytanie odnośnie do usuwania danych, bo jeżeli będzie to zapis elektroniczny i jeżeli usunięcie będzie polegało na skasowaniu, to tak naprawdę można będzie to usunięcie cofnąć. Jeżeli dane zapisane byłyby na kartach, to możemy sobie wyobrazić niszczenie tych kart, natomiast usuwanie danych przez kasowanie daje możliwość ich odtworzenia. Dlatego chciałbym zapytać, jaki sposób usuwania ma na myśli Mministerstwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Panie pośle, oczywiście dane będą skutecznie usuwane. Teoretycznie, z technicznego punktu widzenia możemy sobie wyobrazić czynność polegającą na odwróceniu procesu usunięcia, ale będzie to niezgodne z prawem. Oprogramowanie zostało tak zaprojektowane, żeby dane były automatycznie usuwane, zgodnie z najlepszymi znanymi wymogami technicznymi. Myślę, że nikt uczciwie nie jest w stanie zaręczyć, że przy odpowiednim nakładzie czasu i środków jakiejś czynności technicznej nie uda się odwrócić. Gdybym tak twierdził, byłoby to nieuczciwe z mojej strony. Natomiast oprogramowanie zostało pomyślane w taki sposób, aby to maksymalnie utrudnić czy też wyeliminować, biorąc pod uwagę racjonalne nakłady czasu i środków. Ponadto przepisy, które są przedkładane, spowodują, że taka czynność będzie nielegalna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselWaldemarWrona">Panie ministrze, zgoda, któryś z pracowników skasuje linie papilarne, ale pamiętajmy o tym, że na twardym dysku te dane cały czas będą zapisane, nie zostaną stamtąd usunięte i będą mogły być odzyskane przez pierwszego lepszego informatyka. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAWitoldDrozdz">Panie pośle, myślę, że taki problem nie istnieje. Po pierwsze, chciałbym zwrócić uwagę na to, że dane są szyfrowane. Po drugie, wszystkie operacje odbywają się na tzw. macierzy, w związku z tym trochę trudno wyobrazić sobie proces, o którym wspomniał pan poseł, nawiązując – jak rozumiem – do czynności wykonywanych na komputerach osobistych. Jest to nieco inaczej funkcjonujący mechanizm. Po raz kolejny chciałbym zwrócić uwagę na przyjęty mechanizm szyfrowania i wreszcie na kwestię generalną: to, co proponujemy w projekcie, to jest mniej niż to, co już istnieje w przepisach, tzn. nie proponujemy, żeby gromadzić dane – bo taki przepis dziś obowiązuje – tylko właśnie to, żeby od tego odejść. Z punktu widzenia potencjalnych obaw związanych z ewentualnym niewłaściwym wykorzystaniem danych proponowany przepis, w naszej ocenie, lepiej zabezpiecza obywateli niż ten, który dziś obowiązuje. Ze sformułowaniami, które są przedłożone w przedmiotowym projekcie ustawy, siłą rzeczy musieliśmy poczekać do zakończenia dyskusji na poziomie Komisji Europejskiej. Później trwały dyskusje w gronie poszczególnych krajów członkowskich. Bardzo rzetelna dyskusja na ten temat toczyła się także w obrębie instytucji i służb działających w Polsce. Zaproponowane rozwiązania – w naszym rozumieniu – znacznie lepiej chronią interesy obywateli niż te, które obecnie obowiązują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi do art. 2? Nie słyszę, zatem Wysoka Komisja przyjmuje art. 2.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Art. 3. Czy mają państwo uwagi do tego artykułu? Nie słyszę, Wysoka Komisja przyjmuje art. 3.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do całego projektu ustawy? Nie słyszę, zatem Wysoka Komisja przyjmuje projekt ustawy o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę o propozycję posła sprawozdawcy. Termin dla KIE wyznaczam na 14 maja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawWziatek">Panie przewodniczący, chciałbym zaproponować, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Widacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy jest inna propozycja? Nie ma, zatem posłem sprawozdawcą zostaje pan poseł Jan Widacki.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do realizacji pkt 3 porządku dziennego – omówienie wizytacji w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Głównej Policji. Otrzymaliście państwo informację na temat funkcjonowania CLK. Spotkanie było bardzo udane. Posłowie, którzy musieli wyjść wcześniej, bo wzywały ich obowiązki, robili to z żalem.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wiem, że dwóch posłów – poseł Raniewicz i poseł Czartoryski – wyrazili chęć napisania dezyderatu dotyczącego przekształcenia CLK w jednostkę badawczo-rozwojową. Kiedy zostanie przygotowany jego zarys, wrócimy do tego tematu. Powinniśmy pójść w kierunku przekształcenia CLK w jednostkę badawczo-rozwojową, bo byłby to krok naprzód. Przenoszenie pewnych rzeczy i szukanie na to funduszy, to jest ostateczność. Wydaje mi się, że budowa nowego Centrum, którego projekt prezentowali nam: pan komendant i pan dyrektor, to dobre i – wydaje mi się – konieczne rozwiązanie. Dwaj panowie posłowie, których wymieniłem, rozmawiali z panem dyrektorem podczas wizytacji. Jeżeli ktoś jeszcze byłby tym problemem zainteresowany, to proszę się zgłaszać, bo warto byłoby przeanalizować całą sytuację tak, aby jak najszybciej powstał rządowy czy też komisyjny projekt nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chęć zabrania głosu zgłaszali: pan przewodniczący Woda i pan przewodniczący Wziątek. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselWieslawWoda">Myślę, że w dezyderacie warto byłoby również poruszyć kwestię stworzenia lepszych, korzystniejszych warunków lokalowych. Obiekt, który mieści się w Alejach Ujazdowskich, jest budynkiem typowo administracyjnym, dlatego dalsza jego modernizacja dla potrzeb laboratorium wydaje się niezasadna, natomiast zasadne i konieczne jest stworzenie nowoczesnego obiektu dla CLK. W związku z tym proponowałbym, aby w dezyderacie ten problem poruszyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">O tym właśnie mówiłem. Nowy obiekt to podstawa, a wiąże się to ze zmianą formuły prawnej Centrum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselStanislawWziatek">Po szczegółowym przeanalizowaniu sytuacji, w której znajduje się CLK, po uzyskaniu odpowiednich informacji, chciałbym zaproponować, aby w dezyderacie uwzględnić element operacyjny. W tym miejscu, w którym w tej chwili mieści się CLK, są przygotowane pomieszczenia po remoncie, które są niewykorzystane z powodu braku środków na przeniesienie wszystkich urządzeń. W związku z tym proponowałbym, aby w dezyderacie zwrócić się o zagwarantowanie środków w wysokości, którą wskazał pan dyrektor – była mowa o 200 tys. zł – niezbędnych do tego, żeby usprawnić funkcjonowanie laboratorium. Mamy świadomość, że upłynie jeszcze trochę czasu zanim laboratorium przeniesie się do nowych pomieszczeń, a więc to, co już jest, trzeba szybko i sprawnie wykorzystać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie przewodniczący, bałbym się tej formuły, ponieważ CLK na zawsze już pozostałoby w tych pomieszczeniach. Jak najszybciej musimy uchwalić nowelizację, żeby włączyć Policję do realizacji projektu Parku Technologicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselStanislawWziatek">Na to potrzeba trzech lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">To byłby duży sukces, gdyby udało się to zrobić w ciągu trzech lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselStanislawWziatek">A to, co jest gotowe, niech stoi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie, panie przewodniczący. Pan chciałby, żeby środki z MSWiA były przeznaczone na przeniesienie. Jak znam resort, CLK nie wyszłoby już stamtąd. Szkoda tych pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselStanislawWziatek">Marnotrawstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie, w żadnym wypadku to nie jest marnotrawstwo. Moja propozycja, którą – mam nadzieję – uda się zrealizować, całkowicie rozwiązuje problem CLK jako jednostki, która może się rozwijać i jak najlepiej spełniać swoje funkcje. Jedyną szansą są tu środki unijne. Jeżeli rozpoczęlibyśmy „sztukowanie”, to problem pozostałby nierozwiązany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselStanislawWziatek">Przecież oni mają to już gotowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie przewodniczący, uważam, że należy powalczyć o to, co jest strategicznie ważne, a nie o to, co jest jakąś małą protezą. W sytuacji kryzysowej, kiedy następują cięcia budżetu, na miejscu ministra nie zdecydowałbym się przyznawać tych pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselStanislawWziatek">To po co to robiliście?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wszyscy to robili. Remont trwał już wtedy, kiedy ja byłem ministrem. Trwa od 10 lat, więc ta dyskusja wydaje mi się niepotrzebna. Przepraszam bardzo, ale pan mówi z punktu widzenia politycznego, a ja praktycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselWaldemarWrona">Panie przewodniczący, chciałem zauważyć, że u nas nie ma kryzysu, tylko recesja, natomiast oprócz problemu środków finansowych na modernizację i wyposażenie laboratorium, istnieje problem godnych wynagrodzeń dla pracowników, żeby nie było sytuacji podobnej do tej z szyfrantem, który miał dostęp do najściślejszych tajemnic, a zaginął ostatnio w środku Warszawy i nikt nie wie, gdzie on jest. Chodzi o to, żeby pracownicy byli godnie wynagradzani. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chcę powiedzieć, że szyfrant, który zaginął, nie był z CLK.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeszcze jedna uwaga: zmiana formuły prawnej wiąże się ze zmianą formuły finansowania. Dlatego prosiłbym, aby podjąć dyskusję wtedy, kiedy osoby zainteresowane problemem przygotują dezyderat. Będzie można wtedy przedstawiać różne warianty rozwiązań. Wiadomo, że nie uda się zrobić wszystkiego w ciągu roku, ale gdyby udało się zrobić to, o czym mówimy, byłby to znaczący sukces.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Wydaje mi się, że sprawa jest dosyć jasna i oczywista. Dezyderat powinien skupiać się na rozwiązaniach docelowych, na działaniach strategicznych, które w dłuższej perspektywie doprowadzą do osiągnięcia właściwego celu.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Pan minister jest dziś obecny, więc jeśli chodzi o ten – bądź co bądź – drobny w skali budżetu resortu wydatek, to warto byłoby zwrócić uwagę na to, że w ramach ewentualnych przesunięć wewnętrznych dobrze byłoby przeanalizować, czy nie ma takiej możliwości, żeby znalazło się 200 tys. zł, bo jednak są pomieszczenia, jest sprzęt, a nie ma tych 200 tys. na przeniesienie. Według mnie nie powinno to być przedmiotem dezyderatu – tu zgadzam się z panem przewodniczącym – natomiast przy dobrej woli, nawet przy cięciach budżetowych i oszczędnościach, można byłoby chyba znaleźć te pieniądze. Jest to z mojej strony sugestia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś uwagi lub pytania w tej kwestii? Wrócimy do tej dyskusji, kiedy zostanie przygotowany dezyderat. Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#DyrektorCentralnegoLaboratoriumKryminalistycznegopodinspektorPawelRybicki">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie! Jestem zaskoczony miłym przyjęciem i zrozumieniem naszych problemów. Naszym celem, jak już mówiliśmy, jest doprowadzenie do wybudowania nowej siedziby CLK, co byłoby możliwe dzięki środkom unijnym. Strategia, którą przedstawialiśmy, do tego właśnie zmierza. Podczas prezentacji starałem się udowodnić, że duża część środków, którymi dysponujemy, pochodzi spoza budżetu Policji. Chciałem pokazać, że potrafimy te środki zagospodarować i że robimy to dobrze. Problem zmiany budynku nie jest jedynym ograniczeniem. Innym problemem jest kwestia funkcjonalna, czyli kwestia uzyskania przez CLK statusu jednostki badawczo-rozwojowej. Takie jednostki w różnych resortach funkcjonują, np. w MSWiA – dwa, natomiast w Policji nie funkcjonuje żaden. Dlatego uważamy, że jest to dla nas – jak powiedział pan przewodniczący – rozwiązanie na przyszłość, na długie lata. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są pytania do pana dyrektora? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zajmiemy się teraz naszą wizytacją w zachodniopomorskim. Proszę pana wiceprzewodniczącego Stanisława Wziątka o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselStanislawWziatek">Dziękuję bardzo. Kończąc temat, chciałbym powiedzieć, że po przygotowaniu projektu dezyderatu, na następnym posiedzeniu Komisji po prostu go przedyskutujemy i przyjmiemy.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PoselStanislawWziatek">Uwzględniając program pracy naszej Komisji chciałbym zaproponować, aby w dniach 28 i 29 maja w Świnoujściu odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, które byłoby poświęcone sprawom związanym z bezpieczeństwem w czasie sezonu turystycznego, zwłaszcza na pograniczu polsko-niemieckim. Przede wszystkim dotyczy to wszystkich gmin o charakterze turystycznym. Przyznaję, że mamy dosyć skomplikowaną sytuację, ponieważ nie ma zgody pana marszałka na wyjazdowe posiedzenie Komisji. Jest tylko zgoda na zorganizowanie wyjazdowego posiedzenia dziewięcioosobowego zespołu. Będzie to szczególny czas, bo poprzedzający wybory do europarlamentu. Rozumiem, że nikt nie będzie myślał o wykorzystywaniu tej sytuacji politycznie, ale czy nie uznalibyście państwo za stosowne, żeby przesunąć termin posiedzenia na koniec czerwca albo na koniec sierpnia, ewentualnie początek września. Zostawiam to pod rozwagę Komisji, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W tym punkcie jest pan wiodący, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselStanislawWziatek">Rozumiem, że Komisja wyraża zgodę na przesunięcie posiedzenia wyjazdowego na inny, spokojniejszy politycznie termin. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>