text_structure.xml
78.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam wszystkich, stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Cieszę się z dzisiejszego spotkania, gdyż niebawem wpłyną do Wysokiej Izby projekty ustaw dotyczące ratownictwa. Więc to jest istotne, że będziemy mówić o ich założeniach. Do Komisji wpłynął też projekt ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Pierwsze czytanie projektu odbędzie się za dwa tygodnie. Oddaję teraz głos panu ministrowi Antoniemu Podolskiemu. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Będę udzielał głosu swoim współpracownikom, także z powodu zaziębienia. Informację na temat jak wyglądają zadania, potrzeby i podstawy finansowania, oraz założenia projektów ustaw regulujących finansowanie służb ratownictwa górskiego i wodnego w 2009 roku otrzymaliście państwo na piśmie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">W skrócie tylko powiem, że niestety z przyczyn wszystkim znanych, ograniczenia i cięcia budżetowe dotknęły również dotacje na finansowanie zadań służb ratownictwa górskiego i wodnego. W tym miejscy chciałbym zaznaczyć, że te ograniczenia, które zostały dokonane dotyczą jedynie dotacji wydatków majątkowych. Pozostały na niezmienionym poziomie wydatki bieżące, które są niezwykle istotne dla finansowania bieżącej działalności służb. Mamy nadzieję, że aktualna gotowość ratownicza nie zmniejszy się i będzie na dotychczasowym poziomie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">Natomiast, rzeczywiście musieliśmy zweryfikować wydatki majątkowe. Jednocześnie bardzo dziękuję przedstawicielom wszystkich służb ratowniczych za zrozumienie i współpracę przy tych redukcjach środków. Chciałem podkreślić, że te cięcia i przesunięcia w wydatkach majątkowych odbywały się w komunikacji i porozumieniu z przedstawicielami ratownictwa. Jeszcze raz dziękuję za to zrozumienie i myślenie w kategoriach całego środowiska i jego potrzeb. Przykro nam, że takie ograniczenia mają miejsce. Dotknęły one całe Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. W tym wypadku musiało być zdjęte 10% z dotacji i w tym momencie dotyczyło to wydatków majątkowych, które o tę określoną kwotę zostały zmniejszone. Chodziło o to, żeby nie naruszać wydatków bieżących. W efekcie, łącznie zamiast kwoty 14.600 tys. zł będzie 13.200 tys. zł, z czego 11.300.281 zł jest przeznaczone na wydatki bieżące, niecałe 2000 tys. zł na wydatki majątkowe.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">Na piśmie otrzymaliście państwo informację, jak kształtuję się rozdysponowanie tej kwoty na konkretne działy. Jeśli będzie taka potrzeba, to poproszę panią dyrektor o szczegółowe przedstawienie tej sprawy. Chciałem natomiast jeszcze powiedzieć, że takimi głównymi zadaniami, obok finansowania służb i zapewnienia ich funkcjonowania na bezpiecznym dla wszystkich poziomie, mimo tych ograniczeń, są zmiany legislacyjne, o których wspomniał pan przewodniczący. We współpracy ze środowiskiem ratowniczym został przygotowany projekt ustawy o ratownictwie górskim i projekt ustawy o ratownictwie wodnym. Nie udało się niestety zrealizować wstępnego założenia, że będzie to ustawa wspólna dla obu środowisk. Okazało się, że specyfika działań i różnice obu służb są zbyt duże. Śladem rozwiązań w innych krajach będą to dwie odrębne ustawy. Projekt ustawy o ratownictwie górskim został przygotowany, jako pierwszy. Nie jest to kwestia pory roku. W tej chwili jest poddany uzgodnieniom międzyresortowym. Uzgodnienia wewnątrzresortowe zostały już zakończone. Jeśli będzie potrzeba omówienia szczegółowo tego projektu, oddam głos pani naczelnik. Generalnie projekt określa podmioty odpowiedzialne za ratownictwo górskie i na zorganizowanych terenach narciarskich. Mówi o obowiązkach osób uprawiających turystykę rekreacyjną, zadaniach administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, warunkach bezpieczeństwa osób uprawiających rekreację ruchową. Określa podział na ratownictwo górskie i na ratownictwo na zorganizowanych terenach narciarskich, określa też obszar górski, organizowanie pomocy i ratownictwo osób. Generalnie porządkuje te kwestie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">Wiem, że są również prowadzone prace legislacyjne związane z projektem ustawy o ratownictwie wodnym. Są obecnie konsultowane z zainteresowanymi środowiskami. Wiem też, że będzie to projekt poselski. Ma być gotowy w najbliższym czasie. Sądzę, że prace nad oboma projektami prowadzonymi równolegle spotkają się w Komisji sejmowej, projekt rządowy i projekt poselski. Założenie jest takie, żebyśmy na koniec bieżącego roku mieli w końcu uregulowane ustawowo, w odpowiednich aktach prawnych, ratownictwo górskie i wodne.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">Jeżeli jest taka potrzeba, panie przewodniczący, to zasady finansowania i głębsze założenia projektu przedstawi pani dyrektor Edyta Muszyńska.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuZarzadzaniaKryzysowegoiSprawObronnychMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiEdytaMuszynska">Jeśli chodzi o sprawę zmniejszenia kwoty dotacji, to informuję, że obniżyliśmy ją o 1460 tys. zł. Tak jak to podkreślił pan minister, staraliśmy się przede wszystkim zachować potrzeby organizacji w zakresie spraw bieżących. Mamy tutaj na uwadze to, że w wydatkach bieżących są płace dla ratowników i koszty utrzymania dyżurów ratowniczych. Nadto, takie sprawy jak paliwo dla sprzętu, na którym pracują ratownicy, energia elektryczna itp. To są te wydatki, które muszą być zachowane. Dlatego zdecydowaliśmy, w porozumieniu z organizacjami, że te wydatki bieżące muszą być zapewnione na tym poziomie, na którym były planowane, czyli na poziomie ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuZarzadzaniaKryzysowegoiSprawObronnychMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiEdytaMuszynska">Natomiast bardzo dokładnie przyglądaliśmy się wydatkom majątkowym pod kątem tego, które inwestycje muszą być w dalszym ciągu realizowane. Chodziło nam o to, żeby nie zmarnować dotychczasowych nakładów finansowych, na przykład poniesionych na inwestycje w ubiegłym roku. Czyli to, co jest kontynuacją z roku ubiegłego musiało być zachowane. Część inwestycji, które nie były rozpoczęte w tym roku, zostały przesunięte na dalsze lata...</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">W uzgodnieniu z organizacjami ratowniczymi...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiAEdytaMuszynska">Jeśli chodzi o Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, to mamy kontynuację realizacji zadania z roku 2008. W ubiegłym roku został zakupiony sprzęt, to jest wymiana sieci łączności radiowej. Ten sprzęt trzeba zamontować. Przewidziano w tym roku wydatek polegający na montażu sieci w wysokości 770 tys. zł. W porozumieniu z organizacją musieliśmy ściąć w tym roku tę kwotę do wysokości 420 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiAEdytaMuszynska">Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe miało zaplanowaną budowę dyżurki ratowniczej w Bukowinie Tatrzańskiej za kwotę 500 tys. zł w tym roku i 180 tys. zł na zakup sprzętu do ratownictwa zimowego, który jest niezbędny. Zakup sprzętu pozostawiliśmy bez zmniejszania tej kwoty. Natomiast budowę dyżurki ratowniczej przesuwamy na późniejsze miesiące, z tym, że przeznaczona na ten cel kwota wynosi 280 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiAEdytaMuszynska">Mazurskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe miało w tym roku zaplanowany zakup łodzi hybrydowej z silnikiem za kwotę 80 tys. zł. Obcięcie kwoty tego zakupu mija się z celem. Jednostka jest wyposażona w sposób profesjonalny. W porozumieniu z Mazurskim WOPR zrezygnowaliśmy z dotacji na tę organizację w tym roku. Mazurski WOPR wyraził na to zgodę. Obcięliśmy dotację do zera, jeśli chodzi o dotację majątkową, pozostawiając na tym samym poziomie dotację bieżącą.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiAEdytaMuszynska">Mazurska Służba Ratownicza działa też na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Tutaj mamy bardziej skomplikowaną sytuację. W tym roku chcieliśmy dodać pieniędzy tej organizacji, w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zastosowaliśmy „wzór matematyczny”. Postanowiliśmy nie dodawać tych 50 tys. zł, ale musieliśmy ściąć. Ale nie ścinaliśmy 80 tys. zł, tak jak Mazurskiemu WOPR, tylko ścięliśmy dodatkowo 60 tys. zł. To są praktycznie pieniądze na zakup ekwipunku i sprzętu ratownictwa wodnego, w tym łodzie ratownicze. Po prostu zakup będzie mniejszy i będzie mniej łodzi.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiAEdytaMuszynska">Pozostało jeszcze Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. WOPR zaplanował 981. 600 tys. zł na zakup łodzi motorowych i wiosłowych oraz na silniki napędowe, 100 tys. zł na ratownicze skutery wodne i na sprzęt łączności w postaci radiotelefonów cyfrowych w kwocie 518.400 tys. zł. Planowana dotacja majątkowa miała wynieść 1600. tys. zł z tego obcięliśmy 570 tys. zł. Mamy już ofertę WOPR na tę zmniejszoną kwotę. Po prostu, tych zakupów też będzie mniej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Jeszcze raz chciałbym podkreślić, że głównym założeniem współpracy z organizacjami ratunkowymi było dokończenie tego, co zostało rozpoczęte. Chodziło nam o to, żeby środki wydatkowane w roku ubiegłym nie zostały zmarnowane. Tu powstaje wrażenie pewnej nierównomierności. W jednej organizacji ścinaliśmy całość zaplanowanych wydatków, w innej obcinaliśmy tylko część. Kierowaliśmy się zasadą dokończenia zakupów majątkowych, które zostały rozpoczęte. Trzeba je dokończyć, bo są one niezbędne. Z drugiej strony podjęliśmy decyzję o zaniechaniu wydatków, które nie mogły być pokryte w roku bieżącym i mogą być przesunięte. Odbywa się to w porozumieniu ze służbami ratowniczymi.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Mam pytanie, panie przewodniczący. Czy teraz przejdziemy do omówienia założeń ustawy, czy jeszcze będziemy rozpatrywać sprawę finansowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Ustawa była już omawiana ze służbami. Może jeszcze pani naczelnik przedstawi ogólnie kwestię służb ratowniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#NaczelnikWydzialuDepartamentuZarzadzaniaKryzysowegoiSprawObronnychMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiMarzenaLobuszewska">Tak, jak już powiedział pan minister, projekt ustawy o ratownictwie górskim był przygotowany wspólnie ze służbami ratowniczymi górskimi. Określamy w projekcie podmioty odpowiedzialne za udzielanie pomocy, obowiązki osób, zadania organów rządowych i samorządowych, oraz warunki osób uprawiających rekreację ruchową i turystykę w górach.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#NaczelnikWydzialuDepartamentuZarzadzaniaKryzysowegoiSprawObronnychMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiMarzenaLobuszewska">Jednym z najważniejszych założeń tej ustawy jest to, że rozdzielamy ratownictwo na ratownictwo górskie i ratownictwo na zorganizowanych terenach narciarskich. Czyli ratownictwo górskie będzie na tych terenach górskich, które jest związane z osobami uprawiającymi turystykę górską. Zorganizowane tereny narciarskie to są tereny, gdzie są uprawiane zawody narciarskie. Projekt nakłada obowiązki na osoby, do których te obszary należą.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#NaczelnikWydzialuDepartamentuZarzadzaniaKryzysowegoiSprawObronnychMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiMarzenaLobuszewska">W tej ustawie znajdują umocowanie organizacje, które są przygotowane do tego, żeby udzielać pomocy w zakresie ratownictwa górskiego. Chodzi o GOPR i TOPR. Umacniamy te organizacje przez dotacje udzielane przez rząd. Gwarantujemy też możliwość udzielania dotacji przez samorządy. Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa na szlakach będą określone w przygotowywanym rozporządzeniu, które w zasadzie jest już gotowe. Pracowaliśmy nad nim wspólnie ze służbami ratowniczymi. Projekt ustawy jest w tej chwili na etapie uzgodnień międzyresortowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Myślę, że teraz powinniśmy oddać głos przedstawicielom służb ratowniczych. W tym miejscu chciałem podziękować za pracę wszystkim członkom zespołu poselskiego. Cały zespół nadal pracuje pod kierownictwem pana posła Konstantego Miodowicza. Wiadomo, że w naszym gronie jest jeden z najlepszych ratowników w Polsce. Prawda, panie Piotrze? Proszę bardzo, od kogo zaczynamy? Proszę się przedstawić, bo niektórych panów ratowników nie znamy. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrezesWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatowniczegoJerzyTelak">Jerzy Telak, prezes Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Zacznę może nie od pieniędzy, ale od zagrożeń. Na świecie każdego roku tonie około 450 tys. osób, w Europie 20 tys. w Polsce poniżej 500 osób. W ostatnich trzech latach nastąpił u nas wyraźny spadek utonięć. Na przestrzeni czterdziestu kilku lat utonęło ponad 45 tys. Polaków. W ubiegłym roku w polskich wodach zginęło ponad 470 osób.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrezesWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatowniczegoJerzyTelak">Myślę, że każdy zna wielkość budżetu kierowanego na organizacje ratownicze. Jeśli chcemy być nowocześni i dorównać Europie, to powinniśmy zejść z tymi wskaźnikami jeszcze niżej. Nie da się tego zrobić posługując się sprzętem sprzed 1990 roku. W dalszym ciągu na wyposażeniu mamy łodzie z silnikami produkcji radzieckiej. Tym praktycznie nie da się już pływać. Jeśli nie będzie nowych zakupów, to ta dobra, dotychczasowa tendencja w zakresie spadku utonięć zostanie odwrócona.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrezesWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatowniczegoJerzyTelak">Osobiście chciałem serdecznie podziękować, że w ogóle jest zainteresowanie organizacjami ratownictwa wodnego, że środki są tam kierowane, bo bez tego byłoby źle. Pozwolę sobie zwrócić uwagę na pewne dysproporcje, jeśli chodzi o środki kierowane do naszych organizacji. Myślę, że przy tej korekcie budżetowej jest ona teraz wyraźna. Pogotowie wodne straciło 1220 tys. zł, porównując to z założeniami z końca roku ubiegłego, a łącznie na ratownictwo jest mniej o 1460 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrezesWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatowniczegoJerzyTelak">Wszyscy dokładamy starań, żeby liczba utonięć stale się zmniejszała. Ale te starania nie zawsze dają efekty. Można zauważyć, że na Warmii i Mazurach systematycznie spada liczba osób, które tam toną, do 38 osób w roku 2008. Są to statystyki policyjne. Pomimo „białego szkwału” utonęły w 2007 r. 42 osoby. Natomiast w innych regionach, którymi, może mniej się opiekujemy jest wzrost liczby utonięć. Na przykład, na Mazowszu w 2006 r. utonęły 52 osoby, 62 osoby w 2007 r. i 88 osób w 2008 r.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrezesWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatowniczegoJerzyTelak">W tym roku chcieliśmy skierować wsparcie na ten region. Niestety, przy tych ograniczeniach budżetowych ta pomoc będzie mniejsza. Mam nadzieję, że ta tendencja wzrostu utonięć wynika z niefrasobliwości osób korzystających ze zbiorników wodnych, a nie lekceważenia obowiązków przez służby ratownicze. Bardzo bym prosił, żebyśmy się pochylili nad tymi proporcjami wsparcia dla organizacji pozarządowych, które zajmują się ratownictwem, z uwzględnieniem zagrożeń, jakie niesie woda i liczbę utonięć, jakie odnotowujemy w Polsce. Myślę, że warto nad tym się zastanowić. Dziękujemy za to, co dostaniemy. Postaramy się w 2009 r. stanąć na wysokości zadania i dalej działać tak, żeby liczba utonięć w Polsce się zmniejszała. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Musicie państwo pamiętać, że służby ratownicze będą teraz często obecne w Sejmie, z uwagi na prace legislacyjne nad projektami ustaw ratowniczych. Może uda się wypracować stabilny system wspierania finansowego tych służb. Na pewno ten temat będzie wracał. Kto teraz chce zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzZarzaduMazurskiejSluzbyRatownictwaJanSaganski">Jan Sagański, sekretarz Zarządu Mazurskiej Służby Ratownictwa. Chcę w kilku zdaniach przedstawić naszą organizację. W tym roku będziemy obchodzić trzydziestolecie powstania tej organizacji. Generalnie działamy na Wielkich Jeziorach Mazurskich, ze szczególnym uwzględnieniem Jeziora Śniardwy i akwenów sąsiednich. Tam głównie prowadzimy naszą działalność. Nasza główna baza znajduje się na Jeziorze Śniardwy. Mamy trzy stałe posterunki, kilka posterunków sezonowych i okresowych, które są zorganizowane na jednostkach ratowniczych. Miałem przygotowany pokaz multimedialny naszej organizacji, ale nie mogę tutaj tego zrobić. Kolega już mówił na temat tego naszego doposażenia. Ponieważ obsługujemy duże akweny wodne, to potrzebujemy dużych jednostek pływających. Taka jednostka kosztuje 700 tys. zł. My dostajemy w tym roku 300 tys. zł. Musimy więc kilka lat zbierać na zakup jednej jednostki...</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę o poinformowanie, jak wygląda współpraca w tej dziedzinie z jednostkami samorządu terytorialnego. To jest dla nas bardzo ciekawe. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzZarzaduMSRJanSaganski">Chciałem właśnie na ten temat powiedzieć. W projekcie ustawy o ratownictwie wodnym jest mowa o pomocy organów samorządowych poczynając od wójtów, burmistrzów, starostów i wojewodów. Rozmawiając ze starostą słyszałem jego zapowiedź, że chętnie by dał na naszą działalność jakieś środki, ale tego nie może zrobić, bo nie ma podstawy prawnej. Dlatego ze strony starostwa pomoc jest minimalna. Od wojewody otrzymaliśmy w ubiegłym roku kwotę 150 tys. zł. Staramy się dokonywać zakupu sprzętu za pośrednictwem Funduszu Ochrony Środowiska. Musimy ten rok jakoś przetrzymać. Jest bieda, to i u nas nie może być lepiej. Otrzymaliśmy środki na działalność bieżącą i myślę, że jakoś sobie poradzimy. Na poważniejsze zakupy sprzętu poczekamy na lepsze czasy. Tyle na temat służby, którą reprezentuję. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Teraz pan, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrezesMazurskiegoWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoZbigniewKurowicki">Zbigniew Kurowicki, prezes Mazurskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Zintegrowany system ratowniczy powstał sześć lat temu. Obejmuje obsługę karetek wypadkowych na wodzie. Zrezygnowaliśmy z kwoty 80 tys. zł. Mieliśmy okazję kupić dobrej jakości łódź. Posiadamy 13 jednostek pływających ratowniczych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Jak powiedziałem system został zintegrowany, czyli jest dyspozytornia, dyspozytor, służba przez 24 godziny w ciągu 12 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrezesMazurskiegoWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoZbigniewKurowicki">Planowaliśmy złomować stare i wysłużone łodzie, które są zupełnie nieprzydatne przy wietrze o sile pięciu w skali Beuforta na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, takich jak Śniardwy, czy Niegocin. Myślę, że w roku przyszłym nadal będziemy mogli kontynuować zakupy sprzętu. Uważam, że obecnie dysponujemy dobrym sprzętem, ale w małej liczbie. Na 13 łodzi, siedem ma powyżej 20 lat. Pozostałe łodzie są klasy najnowocześniejszej. Jak już wspomniał kolega, bardzo dużo kosztują. W ubiegłym roku zakupiliśmy ze środków MSWiA łódź hybrydową o długości 7,5 m. Może ona praktycznie pływać, jako karetka wypadkowa z zespołem medycznym.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrezesMazurskiegoWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoZbigniewKurowicki">Jeżeli chodzi o samorządy, to potwierdzam, że rozkładają ręce nie mogąc dać ani złotówki. Jak powstał ten zintegrowany system ratowniczy, nie otrzymaliśmy żadnych środków od samorządów gminnych, powiatowych i miasta. Jedynie Urząd Marszałkowski finansuje dotacje na remonty. Dzięki temu możemy przeżyć. Zakupy łodzi mogliśmy zrealizować w wyniku naszych działań, dzięki takiej pomocy jak: „Plus”, „Orlen” i „Warta”, które zauważyły w odpowiednim momencie, że na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są potrzebne służby ratownicze, bo sama Straż Pożarna nie da sobie rady. Niewątpliwie przyczynił się do tego ten słynny „biały szkwał”. My, jako ratownicy wodni od razu byliśmy na miejscu zdarzenia w przeciągu 20 minut. Uratowaliśmy około 100 osób na odcinku około 100 km. Jest to około 420 km2 powierzchni jezior. Na takiej powierzchni w sezonie letnim pływa około 15 tys. łódek, to jest małe liczące 45 tys. mieszkańców miasto na wodzie.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrezesMazurskiegoWodnegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoZbigniewKurowicki">Mamy nadzieję, że w roku przyszłym nasz budżet będzie większy i będziemy mogli wymienić ten sprzęt, na taki, który pozwoli na ratowanie życia ludzkiego w każdych warunkach atmosferycznych. To tyle z mojej strony. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Proszę, kto następny TOPR, czy GOPR?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#NaczelnikGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJacekDebicki">Jacek Dębicki, naczelnik Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Korzystam z uprzejmości TOPR, że pozwolili mi pierwszemu zabrać głos. Przede wszystkim chciałbym podziękować za okazaną pomoc i wsparcie ze strony zespołu parlamentarnego pod kierownictwem pana posła Konstantego Miodowicza, kierownictwu naszego resortu, panu ministrowi, pani dyrektor za zrozumienie i zupełnie inny styl pracy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#NaczelnikGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJacekDebicki">W chwili, gdy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przejęło nadzór nad naszymi organizacjami w 2002 r., to autentycznie poczuliśmy się bezpieczni i zrozumieliśmy, że ekipa sprawująca władzę wie, co to jest GOPR. Kiedyś były takie sytuacje, że</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#NaczelnikGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJacekDebicki">GOPR mylono z Gminnym Ośrodkiem Postępu Rolniczego. Teraz rząd wie, co to jest GOPR, co to jest TOPR, co to są służby ratownicze.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#NaczelnikGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJacekDebicki">Jeżeli chodzi o finansowanie, to wszyscy mamy świadomość, jaka jest sytuacja finansowa państwa. Niemoralnie, byłoby rozsądnie domagać się lub walczyć o jeszcze większe środki. Myślę, że wysokość tych środków na poziomie roku ubiegłego pozwoli nam prawidłowo funkcjonować. Istotne dla nas jest to, że są przewidziane środki inwestycyjne na kontynuację bardzo ważnego dla nas zadania, jakim jest wymiana sieci łączności radiowej. Będziemy prawdopodobnie pierwszą jednostką ratowniczą w kraju, która będzie posiadać sieć łączności cyfrowej. Pozwoli to nam na normalną współpracę z pozostałymi służbami ratowniczymi.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#NaczelnikGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJacekDebicki">Do tej pory GOPR funkcjonował w paśmie częstotliwości 80 megaherców, czyli nie mieliśmy bezpośredniej łączności z żadnymi służbami ratowniczymi, Strażą Pożarną, Policją, Strażą Graniczną i Pogotowiem. W tej chwili mamy przydzielone pasmo powyżej 165 megaherców, czyli będziemy mogli połączyć się bezpośrednio z innymi służbami ratowniczymi, choćby nawet z kolegami z TOPR. Dla nas było istotne, żeby otrzymać na ten cel środki inwestycyjne i żebyśmy mogli uruchomić tę sieć łączności. Bez sensu byłoby to, żeby zakupiony sprzęt wartości 220 tys. zł zalegał w magazynach i czekał na „zielone światło” w kolejnych latach, kiedy już płacimy za tę nową częstotliwość, a jej jeszcze nie wykorzystujemy. Więc te 420 tys. zł może nam wystarczy na to, żeby wykonać to zadanie. Jeśli zabraknie, to mam nadzieję, że pomogą sponsorzy i to ważne zadanie zakończymy w tym roku.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#NaczelnikGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJacekDebicki">Sądzę, że jest to trudny czas dla wszystkich. Mamy tego świadomość. Mam nadzieję, że ten kryzys szybko minie i dopływ środków finansowych będzie większy. Realnie środki pokrywają 60% naszych potrzeb w zakresie funkcjonowania służby ratowniczej.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#NaczelnikGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJacekDebicki">Jest jeszcze jedna sprawa, dla nas bardzo istotna. Jest to projekt ustawy o ratownictwie górskim. Są to rozwiązania prawne, na które czekaliśmy długie lata, żebyśmy mogli normalnie funkcjonować i mieć zapewnione prawo finansowania naszej działalności z budżetu państwa. Zawsze byliśmy na łasce, jak nie jakiegoś resortu, to kogoś innego, kto da nam pieniądze i w jakiej wysokości. W tym projekcie ustawy jest przepis, w jaki sposób te służby mają być finansowane. Projekt ustawy był z nami konsultowany. Pracowaliśmy nad nim wspólnie z kolegami z TOPR. Dla niektórych z nas było zaskoczeniem to, że tak zbliżyliśmy się po rozpadzie obu organizacji, który nastąpił w latach dziewięćdziesiątych. Myślę, że te trudne lata mamy za sobą. Obecnie kwitnie przyjaźń między naszymi organizacjami, jak to teraz jest w modzie. Ten projekt istotnie sankcjonuje to faktycznie, co de facto robimy każdego dnia: ratujemy turystów na szlakach, na stokach narciarskich. I zostało to zapisane w formie ustawy.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#NaczelnikGorskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJacekDebicki">Mamy w związku z tym ogromną prośbę do pań i panów posłów: pomóżcie nam obronić ten projekt w dalszym trybie legislacyjnym. Żebyśmy mogli powiedzieć, że w tym roku nasze służby ratownicze, zwłaszcza górskie, bo koledzy z WOPR pracują jeszcze nad swoim projektem, mogły wejść w przyszły sezon zimowy z uprawnieniami, jakie gwarantuje nam ustawa. Pracujemy jeszcze nad rozporządzeniami do tej ustawy w pełnej zgodzie i zrozumieniem ze strony kierownictwa MSWiA. Myślę, że to będzie dobra ustawa i dobre przepisy wykonawcze, które określą zasady bezpieczeństwa poruszania się po górach, uprawiania sportów narciarstwa. Mimo nienajlepszej sytuacji finansowej państwa, optymistycznie patrzymy na naszą działalność służby ratowniczej w tym roku i w przyszłości. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję panu bardzo, zwłaszcza za ten optymizm. Okazuje się, że cuda się zdarzają. To, co miało być zrobione za 720 tys. zł, ratownicy zrobią za 420 tys. zł i będzie to funkcjonować. Bardzo się cieszę z takiego podejścia do sprawy. Rozumiem, że teraz głos zabierze przedstawiciel GOPR. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#NaczelnikGOPRJacekDebicki">Ja tylko chciałem uzupełnić wystąpienie przedmówcy. 300 tys. zł będzie z innych źródeł. śmiech.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#NaczelnikTatrzanskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJanKrzysztof">Jan Krzysztof, jestem naczelnikiem Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Naszym terenem działania są Tatry i obszar powiatu tatrzańskiego. To dotyczy głównie obszarów uprawiania narciarstwa. Naszym drugim, ważnym zadaniem jest ratownictwo z użyciem śmigłowca, zarówno w Tatrach, jak i na terenie całej południowej Małopolski na wezwanie innych służb, choćby kolegów z GOPR, służby zdrowia, czy Państwowej Straży Pożarnej. Aczkolwiek zdarza się to dość sporadycznie. O finansach koledzy się już wypowiedzieli. My uzgadnialiśmy tę sprawę zarówno z MSWiA, jak i we własnym gronie, uznając, że najważniejsze priorytety związane są z łącznością. Rozumiemy, że budowę naszej dyżurki musimy odłożyć na rok następny, lub też na kolejne lata. Bez tego jakoś można jeszcze funkcjonować. Oczywiście lepiej by się nam pracowało w nowych, dobrze zaprojektowanych pomieszczeniach. Nie jest to jednak kwestia, która zdeterminuje naszą dalszą skuteczność.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#NaczelnikTatrzanskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJanKrzysztof">Powtórzę za Jackiem Dębickim, że współpraca w tworzeniu ustawy zasługuje na pozytywną ocenę. Mimo tak naprawdę drobnych różnic udaje nam się zapisać dość rozsądne przepisy. W tej chwili ten projekt jest już bliski tego, czego oczekiwaliśmy na zakończenie prac legislacyjnych. Tutaj ponawiam prośbę o bliską współpracę na forum Komisji, lub podkomisji, jeśli ona tam trafi.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#NaczelnikTatrzanskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJanKrzysztof">Padło pytanie ze strony pana przewodniczącego dotyczące finansowania naszej służby przez jednostki samorządowe. Niestety, w ostatnim roku nie udało się nam pozyskać żadnych środków z tego źródła. Dwa lata temu, jeszcze w ramach konkursu marszałka województwa udało się zdobyć dosyć przyzwoite środki, które umożliwiły zakup dwóch samochodów terenowych. Część tych przepisów ustawowych dotyczy, między innymi, stworzenia możliwości prawnych takiego finansowania, zarówno na poziomie samorządu wojewódzkiego, jak i lokalnego. Sądzę, że jest to dosyć ważne źródło, które od wielu lat stanowi zbyt małe wsparcie naszej służby.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#NaczelnikTatrzanskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJanKrzysztof">Bardzo ważną kwestią, która wiąże się z eksploatacją śmigłowca jest sprawa heliportu. Przedstawiamy ją już drugą kadencję. Ta sprawa toczy się powoli. Nam chodzi o unormowanie sytuacji. Chcemy, żeby heliport był w naszym zarządzie. Trwają rozmowy z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym, do którego należy, jako instytucją podlegającą Ministerstwu Zdrowia. W tej chwili jest mowa o kwocie 4500 tys. zł i sprzedaży, mimo, że ten teren, na którym heliport wybudowano został bezpłatnie przekazany przez starostwo. Spotkaliśmy się w tej sprawie z naszym samorządem powiatowym. Padła deklaracja włączenia się tego samorządu i przejęcia ewentualnie heliportu w ramach jakiegoś porozumienia pomiędzy instytucjami Skarbu Państwa. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy jest to możliwe. Prędzej, czy później w tej sprawie będziemy się do państwa zwracać. Kwota 4500 tys. zł jest dla nas sumą ogromną. Jedyną możliwością jest jej rozłożenie na raty na lat kilka. Ale przecież heliport został zbudowany ze środków budżetu państwa. Będzie on służyć celom ratowniczym, a nie komercyjnym. Szukamy tutaj jakiegoś innego rozwiązania. Wydaje się, że ten pomysł starostwa jest dobry. Jeżeli nie będzie przeszkód formalnych, to może uda się ten problem rozwiązać w tym roku.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#NaczelnikTatrzanskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJanKrzysztof">Jest dobra ku temu okazja, ponieważ w tym roku nasza organizacja kończy sto lat oficjalnego działania. Jest to najstarsza organizacja tego rodzaju na świecie. Chyba jedyna, która po wielu różnych losach funkcjonuje pod tą samą nazwą: Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. I tak jak w 1909 roku, w dalszym ciągu jesteśmy stowarzyszeniem. Jest to naprawdę fenomen na skalę światową. Podkreślam, warte jest jego utrzymania, mimo rozlicznych problemów i trudności, zwłaszcza w zakresie wsparcia finansowego. Jest to istotne, żeby przetrwać w tej samej formie organizacyjnej.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#NaczelnikTatrzanskiegoOchotniczegoPogotowiaRatunkowegoJanKrzysztof">Już chciałbym zaprosić panie i panów posłów do odwiedzenia Zakopanego w dniu 24 października bieżącego roku. W tym dniu będziemy obchodzić nasze stulecie. Nie będzie to uroczystość z wielkim rozmachem, choćby z racji oszczędności środków finansowych i poszukiwania ich na inne, ważniejsze cele. Będzie nam niezmiernie miło, jeżeli na naszej uroczystości będą przedstawiciele Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, oraz przedstawiciele Ochotniczego Pogotowia Ratownictwa Górskiego i Wodnego. Mam nadzieję, że to się nam uda. Tyle z mojej strony. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo dziękuję. Gratulujemy znakomitego jubileuszu. Jestem przekonany, że przewodniczący zespołu poseł Konstanty Miodowicz zapewni właściwą reprezentację naszej Komisji w Zakopanem. Chciałem zapytać, czy ktoś ze służb ratowniczych chciałby dodać coś do przedłożonych informacji? Jeśli nie, to o zabranie głosu proszę pana ministra. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Chciałem wspomnieć jeszcze o dwóch sprawach. Pierwsza polega na tym, że staramy się pilotować kwestię lądowiska w Zakopanem. W zeszłym tygodniu miało miejsce spotkanie u nas w ministerstwie. Udało się wypracować zgodę Ministerstwa Zdrowia na rozłożenie tego zakupu heliportu na raty, na osiem lat, o ile dobrze pamiętam. Dysponentem tego terenu jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe i staramy się robić wszystko, żeby to przekazanie odbyło się w sposób jak najbardziej optymalny dla obu stron.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Natomiast, jeśli rozmawiamy o finansowaniu, to chciałem wspomnieć, że jest jeszcze jedno źródło finansowania, które w tym roku jest teoretycznie otwarte dla organizacji ratowniczych, nieleżące w dyspozycji MSWiA, a mianowicie Ministra Ochrony Środowiska. Jest to Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Organizacje przedstawiły zapotrzebowanie na kwotę 3367 tys. zł. Chodzi o wydatki majątkowe na zakup sprzętu. Propozycje zakupu są w tej chwili opiniowane przez departament budżetu, przeszły już przez departament zarządzania kryzysowego. Przekażemy je niezwłocznie do Ministerstwa Ochrony Środowiska. Trzeba pamiętać, że ostatecznym dysponentem i decydentem tych środków jest Minister Ochrony Środowiska i Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostaje sprawą otwartą, jak oni ocenią te priorytety i czy cele zakupu są zgodne z celami Funduszu.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Sygnalizowałem środowisku ratowników w zeszłym roku, że FOŚiGW oraz Ministerstwo Ochrony Środowiska zapewne ze względu na dotykające ich ograniczenia finansowe zapowiadają, że będą dość rygorystycznie podchodzić do kwestii zgodności proponowanych wydatków z rzeczywistą ochroną środowiska. Wspominam o tym, bo to jest dodatkowe źródło, ale nieleżące w gestii MSWiA. To nie my decydujemy w tym wypadku o przyznaniu środków finansowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do zadawania pytań i wypowiedzi. Głos ma pan przewodniczący Stanisław Wziątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselStanislawWziatek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym zadać pytanie, najpierw przedstawicielom służb ratowniczych. Przykład Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego jest znamienny, że stowarzyszenie funkcjonuje w formie organizacyjnej, która nie podlega bezpośredniemu nadzorowi administracji rządowej. Wiemy także, że wasze funkcjonowanie opiera się także na własnych dochodach. Bez tych własnych dochodów i bez poszukiwania innych źródeł finansowania, niż te, które wiążą się z dotacjami rządowymi nie byłoby szansy normalnego zapewnienia bezpieczeństwa na akwenach wodnych, lub w górach.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselStanislawWziatek">W związku z tym, ile procent budżetu ratownictwa stanowi dotacja, a ile musicie wygospodarować z różnych innych źródeł? To jest pytanie pierwsze. Pytanie do pana ministra odnosi się do tego, co wiąże się z filozofią państwa i odpowiedzialnością państwa za bezpieczeństwo obywateli. Co by się stało, panie ministrze, gdyby zabrakło tego rodzaju stowarzyszeń i organizacji samorządowych? Kto organizowałby to bezpieczeństwo i kto musiałby ponosić jego koszty?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselStanislawWziatek">Rozumiem, że obowiązki te musiałaby przyjąć na siebie strona rządowa. Dlaczego zatem, tak mało środków adresowanych jest na wzmocnienie tych organizacji, dla zabezpieczenia bezpieczeństwa obywateli? Kolejne pytanie też jest adresowane do pana ministra. Wiąże się ono z nowymi ustawami, które dotyczą bezpieczeństwa na akwenach i w górach. Czy w tych ustawach rząd przewiduje nie tylko kwestie organizacyjne i porządkowe, ale także wpisanie w ustawy określonej, procentowej wysokości zapewnienia środków na funkcjonowanie tych stowarzyszeń, czyli de facto bezpieczeństwa obywateli? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan poseł Jan Widacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanWidacki">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie do pana ministra. Rozumiem, że MSWiA chce oszczędzać i tnie wydatki. Tym samym obniża też dotacje dla służb ratownictwa. Chciałem w związku z tym zapytać, czy w budżecie MSWiA została ograniczona jakaś kwota przewidziana na budowę lądowiska dla helikopterów Straży Granicznej, niedaleko Nowego Sącza, lub na dokończenie budowy strzelnicy Straży Granicznej w Krośnie Odrzańskim? Sensowności tych inwestycji nie mogliśmy się dopatrzyć po wejściu Polski do strefy Schengen. Czy w tych inwestycjach resort szukał oszczędności? Może na południu Polski w Zakopanem potrzebne jest lądowisko dla służb ratowniczych, a nie koło Nowego Sącza dla Straży Granicznej? Chciałem zapytać, jak wyglądają oszczędności w tym zakresie? Czy dalej jest budowane lądowisko helikopterów dla Straży Granicznej pod Nowym Sączem, zważywszy, że najbliższa granica, którą ochrania Straż Graniczna znajduje się kilkaset kilometrów od Nowego Sącza? Czy rzeczywiście jest niezbędna strzelnica dla Straży Granicznej w Krośnie Odrzańskim? Czy ewentualnie tych środków nie można by przekazać na dotacje dla służb ratowniczych? Sądzę, że zaoszczędzone pieniądze byłyby wykorzystane z większym pożytkiem społecznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zaprotestuję, panie profesorze odnośnie do lądowiska helikopterów pod Nowym Sączem. Miałem tam wątpliwą przyjemność „spadać” śmigłowcem, zamiast lądować podczas akcji powodziowej... Proszę bardzo teraz głos ma pan poseł Mirosław Pawlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselMiroslawPawlak">Chcę serdecznie podziękować całej służbie ratowniczej, zarówno wodnej jak i górskiej za wyrozumiałość i zrozumienie tej trudnej sytuacji państwa w okresie kryzysu. Nie słyszymy z ich strony lamentu i narzekań, lecz szukanie wyjścia na swój sposób. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselMiroslawPawlak">Po drugie, sądzę, że w tym trudnym 2009 roku Wodnemu Ochotniczemu Pogotowie Ratunkowemu z pomocą pospieszą Ochotnicze Straże Pożarne. Mogę powiedzieć na przykładzie województwa świętokrzyskiego, że rozwija się tam szybko ruch grup szybkiego reagowania na wodzie, niosąc pomoc potrzebującym powodzianom. Działania takich grup są bardzo skuteczne w udzielaniu pomocy. Wspólne działania WOPR, Ochotniczych Straży Pożarnych i Państwowych Straży Pożarnych pozwoli przetrwać ten trudny okres. Wierzę, że to się uda. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan poseł Piotr Polak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselPiotrPolak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście. Pierwsze moje pytanie kieruję do pana ministra. Jest ono związane z niezbędnymi kwotami pieniędzy na bieżące funkcjonowanie służb ratowniczych. Jak się dowiedzieliśmy, MSWiA od 2002 r. nadzoruje te wszystkie organizacje pozarządowe, o których dzisiaj dyskutujemy.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselPiotrPolak">Z przedłożonej informacji wynika, że dotacje rządowe nigdy nie pokrywały 100% potrzeb funkcjonowania tych organizacji. W tym roku dotacje zabezpieczą około 74% niezbędnych środków na bieżące funkcjonowanie. Moje pytanie jest następujące: jak wyglądała sytuacja w latach poprzednich, jaki procent potrzeb funkcjonowania tych służb pokrywało MSWiA?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselPiotrPolak">Kolejne pytanie kieruję do naszych gości, do szacownych jubilatów, kontynuatorów wielkiego dzieła zapoczątkowanego sto lat temu przez generała Mariusza Zaruskiego. Pan naczelnik nadmienił, że macie państwo helikopter ratunkowy, który służy pomocą potrzebującym. W kontekście tego ostatniego wypadku, który miał miejsce na Dolnym Śląsku, jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o eksploatację maszyny? Mamy informację, że są pieniądze na ubezpieczenie i zakup paliwa, ale czy macie środki na bieżące remonty i zakup niezbędnych części? I kolejne pytanie: czy istnieje szansa na zakup nowej maszyny na potrzeby TOPR? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan poseł Edward Siarka. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselEdwardSiarka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Odnośnie do kwestii finansowych, chciałbym przypomnieć nam wszystkim, że nasza Komisja podjęła starania, żeby zwiększyć środki finansowe dla GOPR, TOPR, generalnie dla wszystkich służb ratowniczych. Mieliśmy na uwadze przede wszystkim setną rocznicę powstania Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jak wiemy, te próby zakończyły się niepowodzeniem. Chodziło o kwotę 2 mln zł. Taką poprawkę zgłosiliśmy. Na forum Sejmu i Senatu nie udało się jej skutecznie przeprowadzić.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselEdwardSiarka">W związku z tym kieruję pytanie do pana ministra: czy jest możliwość przydzielenia jakieś kwoty w związku z tymi obchodami? To pytanie jest też ważne w kontekście ostatniej katastrofy śmigłowca. Odkąd powstał zespół poselski do spraw ratownictwa, cały czas o tym rozmawiamy. Uważam, że jest to sprawa niezmiernie ważna, bo dotyczy kwestii bezpieczeństwa naszych obywateli.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselEdwardSiarka">Jest jeszcze druga sprawa, o którą chcę zapytać. Chodzi o ustawę o ratownictwie górskim, której projekt przygotowuje strona rządowa. Chciałem zapytać pana ministra, kiedy prace nad tym projektem zostaną zakończone i kiedy realnie Komisja mogłaby podjąć prace nad tą ustawą? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan przewodniczący Wiesław Woda. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselWieslawWoda">Jako jeden z posłów Komisji miałem przyjemność i zaszczyt uczestniczyć w wizytacji w górach, jeszcze w poprzedniej kadencji Sejmu. Po tamtej wizytacji pisaliśmy dezyderaty, pisaliśmy różnego rodzaju wnioski, do których później wracaliśmy.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselWieslawWoda">Chcę zapytać przedstawicieli ratownictwa górskiego, jakie sprawy, które były podejmowane w tamtej kadencji zostały zrealizowane, a które są ciągle aktualne? Pamiętam, jak dzisiaj dyskusję na temat świadczeń emerytalnych dla ratowników. Czy ten problem został rozwiązany, bo umknęło to mojej uwadze? Ostatnio uchwalaliśmy ustawy emerytalne. Czy ten problem w odniesieniu do ratowników został uwzględniony? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan poseł Jacek Krupa. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselJacekKrupa">Chcę zadać dwa pytania, najpierw jako narciarz, a potem jako żeglarz. Czy projekt nowej ustawy o ratownictwie górskim stwarza możliwości dorabiania przez TOPR i GOPR na stacjach narciarskich? Jest to duży biznes, są tam w obrocie duże pieniądze. Nie byłoby rzeczą złą, gdyby stworzyć prawne możliwości płacenia przez właścicieli stacji narciarskich za świadczone usługi przez GOPR i TOPR. Wymaga to nowych rozwiązań. Oczywiście wiemy, że stacji jest wiele i nie każdą stację GOPR i TOPR mógłby objąć taką opieką. Ale generalnie sprawę należałoby w ten sposób załatwić.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselJacekKrupa">W ramach harmonizacji prawa żeglarskiego ma powstać w Polsce system informacji o pogodzie i warunkach żeglugi. Na zbudowanie tego systemu będą przeznaczone duże środki. W trakcie debaty sejmowej zadałem pytanie, czy ten system obejmie tylko i wyłącznie – na początek – rzekę Odrę, bo ona jest najbardziej żeglowna, czy również Wielkie Jeziora Mazurskie? Odpowiedź była twierdząca. Pytanie do ratowników wodnych jest następujące. Czy do panów dotarły już jakieś informacje, czy zostały podjęte wstępne prace lub konsultacje dotyczące stworzenia tego systemu na największych rzekach i Wielkich Jeziorach Mazurskich? Jeśli te przygotowania już się rozpoczęły, to w jaki sposób są z wami konsultowane? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan Piotr Van der Coghen. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselPiotrVanderCoghen">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze. Chcę odnieść się do tego, co powiedział pan poseł Edward Siarka. Skierowaliśmy pytanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego podnosząc, czy stowarzyszenie TOPR nie należy traktować, jako rodzaj dziedzictwa narodowego? Pytaliśmy też o możliwość wsparcia finansowego stulecia TOPR. Pan minister odpowiedział, że jeżeli trafi do niego stosowny wniosek odpowiednio uzasadniony, to postara się znaleźć na to stowarzyszenie odpowiednie pieniądze. Tak nam odpowiedział na sali sejmowej. Odpowiadając na jedno z pytań, chcę powiedzieć, że zawód ratownika górskiego został ujęty w emeryturach pomostowych, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos zabierze pan poseł Konstanty Miodowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Przekazywanie stosownego procentu z wpływów z biletów za wstęp do parków narodowych na rzecz Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego stanowi efekt zgorszenia publicznego. To powinno się odbywać w trybie ustawowym na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Parki pod tym względem zachowują się różnie. Jedne przekazywały odnośne środki lokalnym grupom GOPR, inne nie. Te, które przekazywały ostatnio, wycofują się z wcześniejszych zobowiązań. Jednym słowem mamy do czynienia z przypadkiem, kiedy realizowany program pod auspicjami Ministerstwa Ochrony Środowiska daje efekt uszczerbku na autorytecie państwa. Ta sama sprawa jest rozwiązywana w różny sposób. Jedne parki narodowe wywiązują się ze swoich zobowiązań, inne nie. Dlatego też ta kwestia, zresztą podnoszona kilkakrotnie, w tym na ostatnim posiedzeniu zespołu poselskiego do spraw służb ratowniczych, powinna być wreszcie uregulowana na szczeblu Ministerstwa Ochrony Środowiska. W rozwiązaniu tej sprawy zapewne pomogłaby mu nasza opinia, lub też dezyderat. Jeśli nie będzie w tym nic niestosownego, to...</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jest zatem wniosek, żeby zespół poselski do spraw służb ratowniczych wypracował dezyderat...</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselKonstantyMiodowicz">...taki dezyderat opracujemy, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Cieszę się z tego, że problematyka służb ratowniczych spotyka się wśród posłów z życzliwością i z takim żywym zainteresowaniem. W rozwiązywaniu tych problemów możemy wiele zrobić, tym bardziej, że są przygotowywane dwie ustawy o ratownictwie. Głos ma pan minister. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Odpowiadając na pytania, będę się starał łączyć je w pewne grupy zagadnień. Jedna grupa pytań dotyczyła generalnie systemu finansowania. Obecnie dotacja rządowa pokrywa około 74% bieżących potrzeb funkcjonowania służb ratowniczych. Jest to liczone w stosunku do zapotrzebowania, które jest zgłaszane do MSWiA. Tego zapotrzebowania nie weryfikujemy. Mamy określoną kwotę wynikającą z sumy potrzeb i ona tworzy ten wskaźnik wydatków bieżących.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Było też pytanie, jak się kształtowało pokrycie procentowe potrzeb w latach ubiegłych. W roku 2008 ten procent wynosił 79% potrzeb. W latach ubiegłych wskaźnik ten kształtował się na poziomie ponad 60%. Jeśli będzie potrzeba, to szczegółowej informacji na ten temat posłom udzielimy na piśmie. Ogólnie można powiedzieć, że w latach ubiegłych dotacje pokrywały 60-70% potrzeb funkcjonowania służb ratowniczych.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Pytanie pana posła Jana Widackiego dotyczące budowy lądowiska koło Nowego Sącza. Z tego, co wiem, to inwestycja ta została ukończona, albo zbliża się do końca. Budowę lądowiska odziedziczyliśmy po naszych poprzednikach. To nie jest infrastruktura tylko na potrzeby Straży Granicznej. Ta inwestycja została rozpoczęta w innych warunkach ekonomicznych. Natomiast przyjęto założenie cięcia 10% wydatków w poszczególnych pozycjach wydatków majątkowych. Rozumiem, że toczą się teraz dyskusje na temat cięć różnych wydatków budżetowych. Gdybyśmy omawiali budżet Straży Granicznej, to pojawiłyby się też wątpliwości dotyczące ograniczenia wydatków majątkowych w tej służbie.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Z drugiej strony stoimy na stanowisku, że pewne inwestycje należy dokończyć. Nie ma w tej chwili inwestycji niepotrzebnych. Budowę lądowiska nie wiązałbym z infrastrukturą tylko dla Straży Granicznej. Jeśli nawet Straż Graniczna zrezygnuje z tej infrastruktury, to dzięki tej inwestycji sprawniej będzie funkcjonować, na przykład Policja, Pogotowie Ratunkowe i inne służby. Uważam, że zarówno lądowisko, jak i strzelnica będą potrzebne.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Mam nadzieję, że w połowie roku projekty ustaw ratowniczych znajdą się w Sejmie. Nam jest trudno określić konkretny termin, bo chodzi o ustawy dotyczące, między innymi zasad finansowania. I nawet wtedy, gdy nie chodzi o sztywne zasady finansowania, jak w przypadku budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej sprawy wymagają uzgodnień. W każdym przypadku sprawa się rozbija o kwestię możliwości budżetowych. Wiecie państwo przecież, że czasem nawet sztywne przepisy dotyczące zobowiązań finansowych ustawy nie gwarantują ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Natomiast ważne jest to, że w odniesieniu do tych służb zostaną określone ustawowo obowiązki państwa. Do tej pory sprawy te były załatwiane na poziomie decyzji MSWiA. Chciałem przypomnieć, że te zadania MSWiA przejęło po raz pierwszy w 2001 r. na mocy umowy z Ministrem Sportu. Formalnie w roku 2002. Pierwsza dotacja, o ile pamiętam, dotyczyła ratownictwa górskiego. Jak widać, dobre pomysły bronią się niezależnie od zmian politycznych.</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">System monitoringu zjawisk pogodowych, to zadanie dla Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. W instytucie więc można uzyskać więcej informacji na ten temat. Jak będzie taka potrzeba, to dla pana posła taką informację możemy tam zdobyć. Państwo zwiększa środki na finansowanie służb ratowniczych. Bez tych służb musielibyśmy zapewniać bezpieczeństwo w górach i nad wodą w inny sposób i własnymi siłami i środkami. Można prowadzić rozważania, jakby wyglądało finansowanie tego bezpieczeństwa, na przykład obciążenie organów samorządów, albo organizatorów ruchu turystycznego. Do tego dochodzi kwestia priorytetów pomiędzy bezpieczeństwem zewnętrznym i wewnętrznym, Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Rozważań tego typu może być więcej. Środków na wsparcie służb ratunkowych jest tyle, ile jest i więcej przynajmniej na razie nie będzie.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">Moim zdaniem ich wydatkowanie na organizacje ochotnicze, w tych warunkach, jakie mamy w górach i akwenach jest w tym wypadku najbardziej efektywne i skuteczniejsze, niż tworzenie za te same pieniądze struktur państwowych. Przy ograniczeniach wydatków przyjęto rozwiązanie, które jest najbardziej klarowne. Jest cięcie 10% wydatków we wszystkich pozycjach. Gdybyśmy dopuścili zasadę, że w jednych pozycjach tniemy więcej a w innych mniej, to rozpoczęłaby się dyskusja o priorytetach i pytanie, czy efekt końcowy byłby lepszy, czy nie. Przyjęliśmy założenie, że nie tniemy wydatków bieżących, tylko wydatki majątkowe. Drugie założenie polegało na tym, że nie zaskakujemy swoimi decyzjami cięć ratowników, tylko je z nimi konsultujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Głos ma pan Jerzy Telak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrezesWOPRJerzyTelak">Myślę, że panom posłom potrzeba trochę więcej wyjaśnień. Ratownictwo wodne nie kosztuje 2 mln zł i dotacja na nie kierowana nie wynosi 70% potrzeb. Gdyby strona rządowa chciała dobrze zorganizować to ratownictwo, to pochłonęłoby ono nawet 50 mln zł i jeszcze byłoby mało. Jest to 5000 etatów przez 12 miesięcy w roku i około 10.000 etatów w sezonie letnim, od czerwca do połowy września. Taka jest skala tej służby. Z tego widać, że kwota 2 mln zł na to ratownictwo nie może sprzyjać budowie jakiegoś spójnego systemu. W założeniu kwota 2 mln zł miała przez centralę tej organizacji stworzyć ten system, zapewnić szkolenie, skierować ludzi do pracy.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrezesWOPRJerzyTelak">Panie przewodniczący. Sopot na ratownictwo wodne ma budżet blisko 1 mln zł, kolega siedzący z lewej strony – około 1 mln zł, WOPR w Legionowie – około 1 mln zł, kolega siedzący z prawej strony, też budżet prawie 1 mln zł, Nysa – budżet prawie 1 mln zł, Polańczyk z jeziorem Solińskim, może trochę mniej niż 1 mln zł. W ten sposób dochodzimy do bardzo dużych budżetów na to ratownictwo.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PrezesWOPRJerzyTelak">Organizacja pozarządowa, którą reprezentuję pozwala stronie rządowej oszczędzić bardzo duże środki finansowe. Dziwię się, że nie mamy takiego wsparcia finansowego ze strony rządu, które pozwolą na jeszcze lepszą organizację tego systemu. Każdego roku potrzeba 15.000 osób, żeby zorganizować w Polsce ratownictwo wodne. Gdy tego nie będzie, to zabraknie ratowników. Przez ostatnie trzy lata mieliśmy w ratownictwie wodnym sytuację kryzysową, część ratowników wyjechała za granicę do krajów Unii Europejskiej, bo były tam lepsze zarobki. W ostatnim roku zarobki ratowników trochę poprawiły się. Według moich szacunków wysokość wydatków osobowych powinna wynieść około 25 mln zł, żeby cały system ratownictwa wodnego funkcjonował.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PrezesWOPRJerzyTelak">Zatem pomoc dla Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego jest na poziomie poniżej 10%. Zaangażowanie jest nierówne. Mamy 16 jednostek wojewódzkich i konsumujemy 1 mln zł na wydatki bieżące. Na całe województwo warmińsko-mazurskie jest kierowanych 60% całego budżetu na ratownictwo wodne. Mimo dużych problemów finansowych będziemy robić wszystko w tym roku i następnym, żeby poziom bezpieczeństwa na wodzie nie obniżył się. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan Jan Krzysztof. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#NaczelnikTOPRJanKrzysztof">Odpowiem na pytanie w sprawie śmigłowca. TOPR dysponuje śmigłowcem Sokół W3A. Jest to konstrukcja polska. Został wyprodukowany w Świdniku. Samolot spełnia nasze wszelkie oczekiwania. Jesteśmy bardzo zainteresowani tym, co dalej będzie z fabryką w Świdniku, gdyż ona serwisuje naszą maszynę. Rok 2009 jest trzecim rokiem, w którym 80% kosztów eksploatacji maszyny pokrywa budżet państwa. To jest jedna z tych spraw, która została załatwiona po wizycie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, jeszcze w poprzedniej kadencji.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#NaczelnikTOPRJanKrzysztof">Natomiast od tamtej pory nie udało się doprowadzić do końca przekazania tej bazy śmigłowcowej, która również wiąże się z bezpieczeństwem. Tam jest ten śmigłowiec garażowany, ale baza wymaga pilnych prac. Teren w jednej trzeciej należy do właścicieli prywatnych. Tę kwestię też musimy uregulować, aby sytuacja prawna śmigłowca była stabilna, żeby śmigłowiec był garażowany w hangarze. To wszystko podnosi bezpieczeństwo. Nasz śmigłowiec, prawie w każdym locie działa na granicy swoich możliwości, w warunkach ekstremalnych i każde niedociągnięcie może pociągnąć za sobą duże zagrożenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Pan Jacek Dębicki. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#NaczelnikGOPRJacekDebicki">Odpowiadając na pytanie, które sprawy z dezyderatu zostały załatwione, odpowiem tak. Została załatwiona sprawa emerytur pomostowych na dotychczasowym poziomie, czyli 55 lat. To, o czym mówił pan poseł Piotr Van der Goghen. Myślę, że jest to duży sukces przewodniczącego naszego zespołu poselskiego. Druga sprawa to radiołączność. To też zostało załatwione. W ubiegłym roku otrzymaliśmy 2200 tys. zł na zakup na dokończenie tej inwestycji. Jeszcze trochę nam brakuje do tego, o czym mówił pan minister, czyli 75% potrzeb pochodzi z dotacji budżetu państwa, pozostała część z innych źródeł. Realnie to wyglądało w ten sposób, że w roku 2007 – 56,94%, a w roku 2008 – 59%. Jest zatem wzrost. Rozumiemy obecną sytuację w naszym kraju, powodującą, że ten wzrost na pewien czas może się zatrzymać. Mam nadzieję, że jeżeli ta współpraca będzie się dalej dobrze układać, to osiągniemy ten poziom dotacji wynoszący 75%.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#NaczelnikGOPRJacekDebicki">Odpowiem jeszcze na jedno pytanie zadane przez pana posła, który mówił o odpłatnym zabezpieczeniu stoków narciarskich. Taki przepis w tym projekcie ustawy się znajduje. Aktualnie nie dyżurujemy na wyciągach narciarskich za darmo. Czyli naszą pracą nie dokładamy się do interesów właścicieli wyciągów narciarskich. Jeżeli właściciel, lub zarządca urządzenia stoku narciarskiego podpisze odpowiednią umowę i odpłatnie zatrudni ratowników, to wtedy tam dyżurujemy. Natomiast za darmo nie dyżurujemy, bo na to nas nie stać, żeby dokładać się do interesu właściciela wyciągu. W tej ustawie jest przepis, który tę sprawę reguluje. Jeżeli zostaną tam zatrudnieni ratownicy górscy, to wyłącznie odpłatnie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan poseł Piotr Van der Goghen.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselPiotrVanderCoghen">W nawiązaniu do projektu ustawy o ratownictwie górskim, chciałbym zgłosić taką sugestię, żeby oprócz samej ustawy zastanowić się nad tym, czy przy okazji nie zgłosić nowelizacji kilku innych ustaw. Pan poseł Konstanty Miodowicz w swojej wypowiedzi poruszył sprawę parków narodowych. Brzmienie niektórych ustaw powoduje możliwość „falandyzacji” przepisów prawa. Mimo, że ustawodawca, w dobrej wierze, zastosował brzmienie pewnych ustaw, że na przykład jest możliwość, żeby z wpływów za bilety wstępu do parków narodowych, część tych pieniędzy, wpływała na konto służb ratownictwa górskiego, to generalnie nie jest to respektowane. Urzędnicy państwowi, mimo takiego przepisu, robią uniki.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PoselPiotrVanderCoghen">Z uwagi na to, należałoby się zastanowić, czy po prostu nie doprecyzować przepisów ustawy, ażeby uniemożliwić przeciwstawianie się urzędników państwowych temu, co Sejm ustanawia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Głos ma pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAAntoniPodolski">W tej chwili ustawa znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. MSWiA trudno jest wnosić zmiany na tym etapie legislacji, zwłaszcza, gdyby te zmiany dotyczyły innych resortów. Zobaczymy jak prace dalej będą przebiegać. Nie chcę z kolei...</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Lepiej poczekać, bo wtedy ta ustawa nie wyjdzie z uzgodnień resortowych. Lepiej ją dopracować w zespole a później w Komisji ją poprawić. Mówię to na podstawie własnych doświadczeń. Nie przeprowadzimy jej przez uzgodnienia międzyresortowe, jak pan minister wejdzie w kompetencje innych resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselPiotrVanderCoghen">To można zrobić w następnym podejściu...</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie, to zrobimy już w trakcie prac sejmowych. W zespole można kierunkowo ją dopracować i później w parlamencie wprowadzić wolą posłów nowe przepisy. Głos ma pan Zbigniew Kurowicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrezesMWOPRZbigniewKurowicki">Jeżeli chodzi o Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej i Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, to chcę powiedzieć, że bierzemy udział w rozmowach w zakresie przekazywania na bieżąco informacji pogodowych. Z własnej inicjatywy wypracowaliśmy takie porozumienie z cyfrą Plus i będziemy informować żeglarzy poprzez SMS i tablice informacyjne, które są rozmieszczone na całym szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Znajdują się tam też stacje meteorologiczne. Mamy podpisane porozumienie w ramach w współpracy z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Problem polega tylko na tym, że istnieje potrzeba wybudowania stacji radarowej. Jeden radar jest w Legionowie, a drugi w Gdańsku. Zasięgiem swoim nie obejmują one obszaru Mazur i części szlaku Wisły. Jeśli taki radar zostanie wybudowany, a koszt inwestycji wynosi około 8 mln zł i jest to inicjatywa dyrektora IMiGW, to będziemy mieć wszystkie niezbędne informacje o stanie pogody, które będziemy mogli dalej przekazać za pośrednictwem tablic, drogą elektroniczną i Internetu.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PrezesMWOPRZbigniewKurowicki">Padło pytanie, kto będzie realizował zadania ratownictwa wodnego, jeśli zabraknie takiej organizacji jak Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Otóż Państwowa Straż Pożarna i Ochotnicza Straż Pożarna mają już tyle obowiązków, że jak przyjdzie duża nawałnica na jeziorach, taka jak „biały szkwał”, to Straż Pożarna nie jest w stanie przeprowadzić skutecznej akcji ratunkowej. Na wodzie tylko ratownicy wodni mogą uratować życie człowieka. Jak pojawia się Straż Pożarna, to mamy do czynienia z ratownictwem poszukiwawczym ofiar. Tak to wygląda, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania i głosy w dyskusji. Dziękuję za wypowiedzi wszystkim zaproszonym gościom. Mam prośbę do przewodniczącego zespołu, żeby przygotować propozycje rozwiązań, o których mówił poseł Piotr Van der Coghen. Chodzi o to, żebyśmy byli przygotowani, jak projekt trafi do parlamentu. Głos ma pan poseł Konstanty Miodowicz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselKonstantyMiodowicz">Oczywiście to, o czym mówił pan poseł Van der Coghen zostanie uwzględnione, a ściślej mówiąc, zasygnalizowane w dezyderacie. Następnie będziemy kontynuować prace w zespole nad problemem nowelizacji ustawy o ochronie przyrody. Mam jeszcze informację dla pana przewodniczącego Wiesława Wody. Otóż samo powstanie zespołu do spraw ratownictwa na wodach i w górach było rezultatem ustaleń zakopiańskich, w których pan uczestniczył.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Ogłaszam przerwę do godziny 17.30. Po przerwie mamy do rozpatrzenia trzy poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do projektu ustawy o obywatelstwie polskim (druki nry 1481 i 1641).</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Rozpoczynamy drugą część naszego posiedzenia: rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o obywatelstwie polskim. Kto zabierze głos w imieniu wnioskodawców? Pan Poseł Mariusz Błaszczak. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselMariuszBlaszczak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo. Poprawki są tożsame z tymi, o których rozmawialiśmy na posiedzeniu, zarówno podkomisji, jak i później w Komisji.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#PoselMariuszBlaszczak">Poprawka nr 1 dotyczy wyeliminowania dwutorowości nabywania obywatelstwa polskiego. Chodzi o wątpliwości konstytucyjne. Pamiętam, że pan minister uważał, że tych wątpliwości nie ma. Niemniej, ja takie wątpliwości zgłaszam w trosce o to, żeby ustawa została przyjęta. Obowiązująca ustawa już dawno nie spełnia oczekiwań i nie przystaje do dnia dzisiejszego. Może jednak rodzić wątpliwości konstytucyjne. W doktrynie zakwestionowano sens posługiwania się dwiema drogami. Chociaż pan profesor Jacek Jagielski wyrażał później zdanie odmienne. Jednak ten fakt istnieje i nie da się go wymazać. Takie wątpliwości są. Poprawka nr 1 ma na celu wyeliminowanie dwutorowości nabywania obywatelstwa polskiego.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#PoselMariuszBlaszczak">O poprawce nr 2 też mówiliśmy zarówno na posiedzeniu podkomisji, jak i Komisji. Były przytaczane konkretne przykłady przez panią poseł Krystynę Łybacką podczas debaty w parlamencie. Także jeden z posłów Klubu Parlamentarnego PO mówił o takich zastrzeżeniach, które niesie ten przepis. Poprawka ta ma na celu wyeliminowanie opcji dotyczącej obywatelstwa dzieci urodzonych w małżeństwach mieszanych. Uważam, że to rozwiązanie nie ma jednak uzasadnienia. Warto, żeby dziecko z takiego małżeństwa miało obywatelstwo polskie. Nie będę już przytaczał tych przykładów i konkretnych sytuacji, bo wszyscy je pamiętamy.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#PoselMariuszBlaszczak">Poprawka nr 3 wynika z doświadczeń Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. Pan profesor Andrzej Stelmachowski zwracał uwagę na grupę, może niezbyt liczną, osób, które utraciły obywatelstwo polskie, w związku z zawarciem małżeństwa z cudzoziemcem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję panu posłowi za przedstawienie uzasadnienia. Przystępujemy do rozpatrzenia poszczególnych poprawek. Poprawka nr 1. Kto chce zabrać głos? Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrStachanczyk">Stanowisko rządu nie uległo zmianie. Jesteśmy za odrzuceniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuje. Proszę Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Szanowni państwo. Odnośnie do poprawki nr 1, chcę powiedzieć, że oprócz konsekwencji wskazanych przez wnioskodawców, to jest skreślenia rozdziału czwartego, przyjęcie tej poprawki spowoduje konieczność dokonania odpowiednich zmian w art. 7, w art. 8, w art. 23, w art. 41 ust. 2, w art. 58 ust. 3 pkt 2, w art. 60 pkt 1 i art. 67. Konsekwencje tej poprawki, to również te wskazane zmiany w tych przepisach.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi i pytania? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja przy 7 głosach za, 9 przeciwnych i braku wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Głos ma pan minister. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrStachanczyk">Podobnie jak poprzednio, rząd podtrzymuje swoje stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Konsekwencją przyjęcia tej poprawki będzie konieczność dokonania zmiany w art. 63 w pkt 1, który to przepis przewiduje zmianę w ustawie o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej. W brzmieniu pkt 1 w art. 25 tej ustawy przewiduje się powołanie na art. 14 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi i pytania dotyczące poprawki nr 2? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2?</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Stwierdzam, że Komisja przy 9 głosach za, 7 przeciwnych i braku wstrzymujących się postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrStachanczyk">W odniesieniu do poprawki nr 3 stanowisko rządu jest również negatywne. Zwracam tylko uwagę, że jest ona niemożliwa do wprowadzenia, nawet wtedy, gdyby została przyjęta. Posługuje się bowiem pojęciem: właściwy organ, nie wskazując tego organu. Tak napisana poprawka, nie może w ogóle funkcjonować.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Kontynuując myśl pana ministra, mam prośbę do wnioskodawców, czy nie można ewentualnie rozważyć powrotu do materii tej poprawki w Senacie. Ta poprawka wprowadza również nową piątą kategorię nabycia obywatelstwa przez odzyskanie, a taka kategoria w tej ustawie nie występuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#LegislatorWojciechMiller">Rzeczywiście, poprawka zaproponowana przez wnioskodawców w takim kształcie, powtarza przepis obowiązującej ustawy o obywatelstwie polskim, z tym, że posługuje się pojęciem odzyskania obywatelstwa. Tą kategorią nie posługuje się projekt ustawy. Ustawa mówi o przywróceniu obywatelstwa, przewidując określony tryb odzyskania obywatelstwa.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#LegislatorWojciechMiller">Z tego względu, poprawkę w tym brzmieniu należy uznać za niespójną z projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jest pytanie do posłów wnioskodawców. Proszę bardzo, pan poseł Mariusz Błaszczak. Czy podtrzymuje pan tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PoselMariuszBlaszczak">Chodziło o rozwiązanie problemu, który jest wskazywany przez Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”. Nie upieram się przy tej formule. Ważne, żeby osoby, które znalazły się w takiej sytuacji mogły mieć sposobność odzyskania obywatelstwa polskiego. Wycofuję tę poprawkę, licząc na to, że w Senacie ten problem zostanie rozwiązany.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie pośle. Głos ma pan poseł Artur Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PoselArturGorski">To jest pewna arytmetyka, zarówno na posiedzeniu Komisji, jak i na sali plenarnej Sejmu. Mam prośbę do posłów rządzącej koalicji i strony rządowej. Wokół tej ustawy staramy się wypracować pewien konsensus. Chodzi mi o to, żeby nie zmarnować tego pozytywnego sygnału, jakim jest pozytywne przyjęcie poprawki nr 2. Będę wdzięczny za ponowną analizę tej poprawki, żebyśmy pozytywnie podeszli do niej w głosowaniu sejmowym...</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie pośle, muszę powiedzieć, że jest pan bardzo przekonywujący. Pan minister kiwa głową, że tak. Widać, że jest też pan skuteczny. Proszę bardzo UKIE.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#StarszyspecjalistawUrzedzieKomitetuIntegracjiEuropejskiejMichalArciszewski">Wypowiem się tylko odnośnie do tej poprawki, która została przyjęta. Opiniujemy ją, jako nieobjętą prawem wspólnotowym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Na posła sprawozdawcę proponuję posła Ireneusza Rasia. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>