text_structure.xml 14.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam państwa na kolejnym posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. W trakcie obecnego posiedzenia przeprowadzimy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1373).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Porządek dzienny przewidywał także rozpatrzenie informacji z przebiegu wizytacji przejść granicznych w Kuźnicy Białostockiej, Połowcach i Białowieży, jak też rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 4 w sprawie zapewnienia płynności odpraw celnych na wschodniej granicy Polski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proponuję wycofanie punktu drugiego i trzeciego. Sprawy dotyczące granic wschodnich, w tym ich zabezpieczenia przedyskutujemy na kolejnym posiedzeniu Komisji, które odbędzie się już w styczniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam serdecznie panów ministrów. Witam pana wiceministra finansów Jacka Kapicę. Bardzo panu dziękujemy. Nasza wizytacja w Kuźnicy Białostockiej była bardzo udana. Jeszcze raz proponuję, abyśmy z porządku dzisiejszych obrad wycofali punkt drugi i trzeci. Widzę, że panowie posłowie Matwiejuk i Klim zgadzają się. Są to osoby najbardziej zainteresowane tymi tematami.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy Komisja przyjmuje moją propozycję, abyśmy w dniu dzisiejszym omówili jedynie projekt ustawy dotyczący Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Życzymy państwu Wesołych Świąt. Jeżeli nie będzie problemów, Święta będą i rodzinne, i wesołe.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam bardzo serdecznie pana ministra Rapackiego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujmy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1373). Chodzi o ustawę dotyczącą Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Panie przewodniczący, szanowni państwo! Krajowe Centrum Informacji Kryminalnej to nic innego jak ogólnopolski system informacyjny, którego zadaniem jest usprawnienie wymiany informacji pomiędzy wszystkimi służbami porządku prawnego. Może nie wszystkimi. Za chwilę będę o tym mówił. Jedna z fundamentalnych zmian polega na poszerzeniu kręgu instytucji tak, aby Centrum obejmowało wszystkie służby.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Krajowe Centrum Informacji Kryminalnej to gigantyczna baza danych. Każdego roku wprowadzane jest do niej ponad 2000 tys. rejestracji kryminalnych. Jest to znakomity sposób usprawniania całego procesu ścigania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Celem przedłożonego projektu ustawy jest usprawnienie realizacji zadań w obszarze działania Szefa Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej. Chodzi o usprawnienie od strony czysto organizacyjnej, funkcjonalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Chcemy rozszerzyć zakres informacji dostępnych za pośrednictwem Centrum dla podmiotów uprawnionych. Chcemy uporządkować stan prawny wynikający z pewnych zmian i procesów związanych z integracją z Unią Europejską, wejściem do strefy Schengen.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Najważniejsze zmiany w ustawie, które można określić mianem zmian systemowych, dotyczą przede wszystkim poszerzenia katalogu podmiotów uprawnionych do otrzymywania informacji kryminalnych. Wreszcie udało mi się namówić do współpracy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, jedną z najważniejszych instytucji, która odpowiada za bezpieczeństwo wewnętrzne kraju, a która nie była podmiotem uprawnionym i zobowiązanym w tym zakresie. Kierownictwo Agencji złożyło akces, wyraziło chęć korzystania z potężnej bazy, w której może też rejestrować to, co ją interesuje.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Katalog podmiotów uprawnionych do otrzymywania informacji chcemy rozszerzyć o Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz Głównego Inspektora Straży Leśnej. Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania określonego przepisu do struktury organizacyjnej Lasów Państwowych. Jest to zmiana dostosowująca.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Katalog podmiotów zobowiązanych do przekazywania informacji kryminalnych do Centrum chcemy rozszerzyć o organy właściwe w sprawach ewidencji paszportowych, ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych, rejestru cywilnych statków powietrznych, rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej, polskiego rejestru jachtów oraz polskiego rejestru okrętowego. Są to dostępne bazy danych. Chcemy, żeby służby porządku prawnego poprzez Szefa Centrum miały ułatwiony dostęp do wymienionych baz. Chcemy, żeby służby dostawały w elektronicznej formie pełne i kompetentne informacje.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Katalog podmiotów zobowiązanych do przekazywania informacji chcemy też rozszerzyć o organy administracji rządowej i samorządowej właściwe w sprawach publicznej służby zatrudnienia oraz pomocy społecznej. Chodzi o to, że bardzo często Policja poszukuje sprawców różnych przestępstw, a osoby poszukiwane, ukrywając się przez Policją, jednocześnie pobierają zasiłki, różnego rodzaju świadczenia w formie pomocy społecznej. Wgląd w tego typu informacje pozwalałby na skuteczniejsze poszukiwania osób ukrywających się przed organami ścigania.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Krąg podmiotów uprawnionych chcemy poszerzyć o sądy prowadzące rejestr zastawów. Chcemy, żeby poprzez Centrum, służby uprawnione miały ułatwiony dostęp do centralnego rejestru zastawów.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Chcemy, żeby służby miały ułatwiony dostęp do pozyskiwania informacji co do zatrudnienia. Obecnie w pewnym zakresie mają dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Poza dostępem jest Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Chcemy, żeby KRUS był podobnie jak ZUS podmiotem zobowiązanym do udostępniania informacji.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Chcemy – taki był wewnętrzny postulat służb – wyłączyć pewien mechanizm koordynowania zainteresowań informacją kryminalną w ramach podmiotu przekazującego informację, jeżeli zapytanie zostało skierowane przez komórkę organizacyjną tego podmiotu, właściwą do wykrywania i ścigania przestępstw popełnionych przez jego funkcjonariuszy. Chodzi o to, żeby osoba, która rejestruje zapytanie o konkretną osobę, nie otrzymywała bezpośrednio informacji, tylko żeby najpierw trafiała ona do Biura Spraw Wewnętrznych czyli swoistej policji w Policji bądź komórek wewnętrznych w poszczególnych służbach. Chodzi o to, żeby zapytania komórek wewnętrznych nie było dekonspirowane. Postulat w tym zakresie był zgłaszany przez komórki wewnętrzne, ale konsens co do proponowanych zmian został osiągnięty w obrębie wszystkich służb.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Zmiany, jakie proponujemy w przepisach o Krajowym Centrum Informacji Kryminalnej, są zmianami systemowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Jest jeszcze kilka zmian porządkujących, usprawniających działanie Szefa Centrum. Chodzi o wskazanie, że informacje kryminalne o postępowaniach, czynnościach prowadzonych na podstawie ustaw przez podmioty uprawnione lub zobowiązane, istotne z punktu widzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych lub postępowania karnego, w tym postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe, przekazywane będą w formie przekazu teleinformatycznego przez Szefa Centrum w odpowiedzi na zapytania, a następnie zostaną automatycznie zarejestrowane w bazach danych w formie tekstowej bez możliwości dalszego przekazywania.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Wiele informacji i zapytań, które dzisiaj jest rejestrowanych na kartach informacyjnych, nie bardzo mieści się w formularzach kart rejestracyjnych. Niektóre zapytania i odpowiedzi muszą być udzielane w formie elektronicznej, ale też i pisemnej. Dotyczy to chociażby informacji z rejestru zastawów. Chodzi o informacje, która powinny być przekazane dosłownie w formie pisanej, a nie tylko na formularzu.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Chcemy usprawnić sposób i tryb procedowania Szefa Centrum. W stosunku do pewnych informacji chcemy odejść od kart rejestracyjnych. Chcemy też wprowadzić nowy obowiązek, nowy sposób usuwania informacji kryminalnych. Jeżeli jakaś służba zarejestruje jakąś informację kryminalną, a następnie dojdzie do wniosku, że jest to informacja nieprawdziwa lub nieaktualna, w uproszczonej formie przez Szefa Centrum może wyłączyć ją z systemu. Obecnie wszystkie informacje są rejestrowane i przechowywane. Dopiero po pewnym czasie Szef Centrum, dokonując analizy, usuwa dane z bazy, zgodnie z przepisami i wytycznymi. Chcemy to uprościć, żeby niepotrzebne informacje były usuwane szybciej i sprawniej.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Chcemy też umożliwić usunięcie informacji w sytuacji, gdy jest to uzasadnione ze względu na bezpieczeństwo państwa lub jego obronność albo gdy ujawnienie informacji może spowodować identyfikację osób udzielających pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych, prowadzonych przez uprawnione do tego podmioty. Jest to sugestia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która zastrzega sobie, że nie wszystkie informacje muszą być rejestrowane. Jeżeli utrata informacji zagrażałaby bezpieczeństwu źródła osobowego bądź bezpieczeństwu państwa, służba będzie mieć prawo nie rejestrować jej w Krajowym Centrum Informacji Kryminalnej. Obecnie wszystkie formacje mają taki obowiązek. Wszystkie informacje powinny być rejestrowane. Za brak respektowania owego nakazu są przewidziane sankcje karne.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Chcemy umożliwić wymianę informacji kryminalnych także w formie pisemnej. Nie wszystkie informacje dadzą się ulokować w dołączonych do ustawy formatach.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Przedstawiłem najważniejsze zmiany, zarówno te o charakterze fundamentalnym, jak i te usprawniające zakres działania szefa Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Jest ze mną obecna pani dyrektor. Jeżeli będą jakieś pytania, jesteśmy gotowi udzielić szczegółowych odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zanim przejdziemy do pytań, chciałbym powiedzieć, że na prośbę członków Prezydium Komisji powołamy podkomisję. Przyznaję, że sam również chciałem to zaproponować. Mówię o tym po to, żeby nie rozpętała się zbyt szeroka dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jakieś uwagi lub pytania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nie było zgłoszenia o wysłuchanie publiczne.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zakończyliśmy pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do powołania podkomisji. Przeczytam zgłoszone kandydatury. Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości zgłosił kandydatury panów posłów Woźniaka i Polaka, Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego – pana posła Mirosława Pawlaka, Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej – pana posła Miodowicza, pana posła Klima i pana posła Olszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy jest zgoda na zaproponowany skład podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przepraszam bardzo, jeszcze Klub Parlamentarny Lewicy zgłosił kandydaturę pani profesor Krystyny Łybackiej.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Członków podkomisji proszę o zebranie się przy stole prezydialnym w celu ukonstytuowania się.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>