text_structure.xml
61.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje omówienie stanu przygotowań do COP 14 – XIV Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie w zmian klimatycznych (United Nations Framework Convention on Climate Change) wraz z IV Sesją Spotkania Stron Protokołu z Kioto.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam zaproszonych gości, witam I zastępcę prezydenta Poznania Tomasza Kaysera, pana ministra Bernarda Błaszczyka, pana ministra Adama Rapackiego, zastępcę komendanta głównego Policji Henryka Krzesińskiego, pana wojewodę wielkopolskiego Piotra Florka.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Nasze spotkanie jest kontynuacją poprzednich wizytacji i posiedzeń Komisji. Chcę jeszcze raz podkreślić, że naszym celem jest jak najlepsze przygotowanie się do zbliżającej się Konferencji w Poznaniu. Jest to nasz cel nadrzędny. Myślę, że dla organizatorów największą trudnością będzie sama Konferencja, a nie posiedzenia Komisji. Rozmowa i spotkania mają bowiem charakter roboczy. Deklarujemy organizatorom wszelką pomoc na każdym etapie przygotowań. Nie ukrywam, że za dwa lub trzy tygodnie znów odbędziemy spotkanie na ten temat. Wszystkim nam zależy, żeby Konferencja, będąca dużym wydarzeniem, zakończyła się sukcesem.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przystępujemy do debaty. Głos ma minister Bernard Błaszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Zmiany klimatu na świecie przestały się już wiązać wyłącznie z ochroną środowiska naturalnego. Przekroczyły pewną barierę. Stały się problemem globalnym dla ludzi, ich bezpieczeństwa i zdrowia oraz gospodarki. Rok 2008 stoi w Polsce pod znakiem klimatu i ekologii.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Konferencja dotycząca zmian klimatycznych na świecie ma niespotykaną dla nas skalę, po raz pierwszy o tak dużym wymiarze. Jakie są obowiązki Polski jako gospodarza takiej Konferencji? Gospodarz ma zapewnić odpowiednie pomieszczenia konferencyjne, stosowne ich wyposażenie, zabezpieczenie grup roboczych i konsultacyjnych, przygotowanie pomieszczeń biurowych dla sekretariatu, zapewnienie odpowiednich łączy dla mediów, uruchomienie specjalnych telefonów, Internetu, stanowisk komputerowych, zapewnienie odpowiedniej infrastruktury informatycznej, obsługa protokolarna uczestników Konferencji, zapewnienie kompleksowej obsługi, zabezpieczenie wygodnego dojazdu, pokrycie wszelkich kosztów związanych z uczestnictwem. To są moim zdaniem najważniejsze zadania dla organizatora.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Mamy informację, że Organizację Narodów Zjednoczonych reprezentować będzie około 300 przedstawicieli. Jeżeli chodzi o sprawy organizacyjne, to Ministerstwo Środowiska podjęło szereg działań, których celem jest należyte przygotowanie obrad dla uczestników. Te dodatkowo planowane działania powinny służyć podniesieniu poziomu obsługi w kategorii logistycznej i merytorycznej oraz dać określone efekty.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Przygotowanie w kluczowych obszarach przedstawia się następująco. Szacujemy, że koszt organizacji COP 14 Narodów Zjednoczonych wyniesie około 90 mln zł. Dla porównania powiem, że koszt takiej samej Konferencji na wyspie Bali wyniósł około 120 mln USD. Ponad 60% tej sumy zostanie wydane na zapewnienie odpowiedniej infrastruktury Konferencji i pomieszczeń na obrady. Część wydatków zostanie przeznaczona na cele edukacyjne podnoszące świadomość ekologiczną społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Odnośnie do źródeł sfinansowania organizacji Konferencji to z ogólnej rezerwy budżetowej otrzymaliśmy kwotę w wysokości 55 mln zł. W końcowej fazie uruchomienia są środki z funduszu recyklingowego. Na organizację Konferencji 90 mln zł. miałby przeznaczyć Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. W ten sposób zabezpieczone środki finansowe z ogólnej rezerwy budżetowej w kwocie 55 mln zł wróciłyby do Rady Ministrów celem, na przykład, udzielenia pomocy poszkodowanym w wyniku huraganu, który niedawno dokonał wielkich zniszczeń w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Następny problem organizacyjny wiąże się z zakwaterowaniem uczestników. Spodziewamy się, że na Konferencję do Poznania przyjedzie około 8000 osób. W kwietniu bieżącego roku strona polska celem rezerwacji miejsc w hotelach podpisała z World Trade Center Poznań umowę o administrowanie pokojami. Liczba pokoi hotelowych w Poznaniu w standaryzowanych obiektach noclegowych wynosi około 6000 plus dodatkowo 2000 pokoi poza Poznaniem.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Pewien niepokój delegacji zagranicznych wzbudzała kwestia cen miejsc noclegowych. Wspólnie z WTC udało nam się tę sprawę rozwiązać. Zniesiony został wymóg wniesienia 100% przedpłaty. Następna sprawa to zagadnienie bezpieczeństwa uczestników. Widzę, że na sali jest wiele osób bardziej ode mnie kompetentnych. Właśnie dziś zakończył się przegląd techniczny, dokonywany w Poznaniu w tym zakresie. Został oceniony wysoko, przebiegał prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Sprawa transportu. Sprawę bezpieczeństwa pomijam, bo to zostanie omówione później przez specjalistów. Mamy robocze spotkania z Liniami Lotniczymi Przedsiębiorstwa „Lot” oraz z przedstawicielami Star Alianz. Pozwoli to na odpowiednie przygotowanie się linii lotniczych na wzmożony ruch pasażerski w okresie Konferencji. Podobna sytuacja jest z transportem kolejowym. Będą specjalne połączenia kolejowe pomiędzy Warszawą i Poznaniem.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Następna kwestia organizacyjna to sprawy lokalne. Tu chciałem bardzo podziękować gospodarzom Poznania. W okresie Konferencji transport publiczny w mieście będzie bezpłatny dla zarejestrowanych uczestników.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Decyzją premiera została zorganizowana współpraca międzyresortowa. Powołano specjalny zespół do spraw organizacji. Ogólnym koordynatorem jest Minister Środowiska. W zespole mamy przedstawicieli Ministerstwa: Spraw Zagranicznych, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Gospodarki, Infrastruktury, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Finansów i Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">W ramach przygotowań i organizacji jest do załatwienia szereg spraw takich jak: zabezpieczenie pomieszczeń, wyposażenie w urządzenia, infrastruktura informatyczna, bezpieczeństwoVIP, sprawy konsularne, protokół dyplomatyczny, ułatwienie transferów, odprawy lotnicze, promocja polskiej kultury, zabezpieczenie medyczne. Nie wymieniłem na pewno wszystkich zadań.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Podjęto już szereg działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących COP 14 między innymi liczne briefingi w Polsce i za granicą w takich miastach jak Nowy Jork i Akra. Przygotowano bogatą kampanię edukacyjną, w tym wystawę przedstawiającą praktyczne rozwiązania i technologie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Rozwinęliśmy także działania promocyjne za granicą przy okazji Dnia Polskiego w Saragossie i stoiska informacyjne w Bonn i Akrze dla krajów afrykańskich. Pojawiły się liczne publikacje w mediach krajowych, na przykład w miesięczniku „Polish Market”, stale jest aktualizowany serwis internetowy Konferencji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Kolejna sprawa to zintegrowana kampania na rzecz Partnerstwa dla Klimatu. Głównym celem jest prowadzenie kompleksowych, innowacyjnych działań edukacyjnych i promocyjnych związanych z problematyką zmian klimatu w nawiązaniu do organizacji COP 14. Od chętnych do współpracy oczekujemy konkretnych propozycji i działań. Jeżeli chodzi o serwis internetowy, to poinformuję, że został uruchomiony i jest powszechnie dostępny. Jego adres: www.cop14.gov.pl. Na stronie internetowej są na bieżąco przedstawiane aktualne informacje dla uczestników, takie jak: miejsce obrad, wszelkie usługi, zakwaterowanie, transport, wystawy, informacje prasowe. Serwis jest dostępny w języku polskim i angielskim.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Następny temat to wystawa. Będzie mieć trochę inny charakter od wystaw normalnych. Na wystawie zostaną zaprezentowane następujące tematy: oszczędność energii i oszczędność wody, odnawialne źródła energii, technologie wodorowe, transport przyjazny środowisku, dobra praktyka rolna i leśna, inżynieria materiałowa i adaptacja dla zmian klimatu.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Naszym celem jest prezentowanie najważniejszych i najbardziej spektakularnych przykładów urządzeń, instalacji, mechanizmów i całych technologii, które pozwalają na redukcję emisji gazów cieplarnianych, które mogą być z powodzeniem zastosowane w innych krajach. Wstęp na wystawę będzie wolny. Ekspozycje nie będą miały charakteru komercyjnego. W antresoli zainteresowane przedsiębiorstwa i różne firmy będą mogły po wykupieniu miejsca prezentować swoje technologie i wynalazki w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Zgodnie z decyzjami przyjętymi na wyspie Bali najważniejsze priorytety obejmują trzy zagadnienia. Pierwsze to formułowanie długofalowej strategii współpracy w celu zapobieganiu zmianom klimatu. Drugie to przygotowanie opcji stanowisk w sprawie zobowiązań dla krajów rozwijających się po roku 2012. Trzecie zagadnienie dotyczy dokonania drugiego przeglądu zaawansowania wdrażania przedsięwzięć określonych w protokole z Kioto. Dwa pierwsze zagadnienia będą mieć rozstrzygnięcie w ramach XV Konferencji w Kopenhadze. Trzecie wyżej wymienione zagadnienie będzie rozpatrzone i rozstrzygnięte na Konferencji w Poznaniu, zgodnie z art. 9 Konwencji.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Zagadnienia Konferencji składają się z czterech głównych bloków. Pierwszy – redukcja emisji, drugi – adaptacja, trzeci – zmiana klimatu, czwarty – transfer technologii i jego finansowanie. Sukces Konferencji w Poznaniu będzie polegać na tym, że uda się uzyskać zbliżenie stanowisk i porozumienie w zakresie długoterminowych redukcji emisji gazów cieplarnianych. Unia Europejska proponuje 50% obniżenie emisji do 2050 roku. Następny cel Konferencji to zawężenie poglądów stron w sprawie przyszłych zobowiązań krajów rozwiniętych, szczególnie w zakresie redukcji emisji.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Ponadto będziemy dążyć do tego, by przyjąć deklarację polityczną o zakończeniu negocjacji w sprawie działań po 2012 roku w trakcie COP 15 i uzyskanie zgody państw rozwijających się na przyjęcie rozwiązań zróżnicowanych zobowiązań po 2012 roku.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Następna kwestia, którą chcę omówić, dotyczy właściwego przygotowania Polski jako prezydenta COP14. Ważne było poznanie na ten temat opinii państw najbardziej zaangażowanych na rzecz Konferencji. W związku z tym w ramach przygotowań merytorycznych został powołany w połowie stycznia bieżącego roku specjalny zespół roboczy. Ma on dwa cele. Po pierwsze, przygotowanie merytorycznego pakietu zadań dla przyszłego prezydenta COP. Po drugie, przygotowanie polskiego stanowiska do negocjacji międzynarodowych i merytorycznych, które zgodnie z obowiązującą procedurą są prowadzone na forum wspólnoty europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">W formułowaniu zobowiązań najbardziej jest zaangażowana grupa krajów rozwijających się, G7, grupa krajów najmniej rozwiniętych i małe kraje wyspiarskie oraz Stany Zjednoczone, które będą już po wyborach, ale przed rozpoczęciem nowej prezydencji. Kluczowymi partnerami są: Rosja, Japonia, Kanada, Australia, Chiny, Indie, Brazylia, Meksyk, Afryka, Korea, Republika Południowej Afryki, Argentyna. Te działania są skupione wokół działalności prezydenta COP. W ramach tych działań odbędzie się w dniach 13-14 października w Warszawie nieformalna konsultacja przedsesyjna ministrów z udziałem przedstawicieli około 40 krajów. Na spotkaniu tym będzie omawiana wstępna problematyka merytoryczna związana z tematem Konferencji.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Powołano „grupę przyjaciół prezydenta” składającą się z przewodniczących delegacji i negocjatorów wiodących krajów, uczestników roboczych kontaktów merytorycznych z Biurem XIII Sesji Konferencji Klimatycznej w Bali. W trakcie COP 14 planuje się zorganizowanie 14 paneli tematycznych w czterech blokach. Są to sprawy związane z redukcją emisji, adaptacji, transferu technologii i mechanizmów finansowych.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Omawiam sprawę spodziewanych wyników Konferencji. Jak już powiedziałem, w zakresie długoterminowych działań należy oczekiwać, że w Poznaniu zostanie przyjęty tekst, który będzie stanowił podstawę do negocjacji w roku 2009, co umożliwi przejście do wymiany poglądów i podjęcie negocjacji nad niektórymi elementami. W ramach tego procesu nadal nie ma wyraźnego postępu. Pojęcie wspólnej wizji jest różnie rozumiane przez poszczególne kraje i prawdopodobnie w Poznaniu uda się to ostatecznie zdefiniować.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Jeżeli chodzi o debaty prowadzone w trakcie warsztatów, to wszystko wskazuje na to, że w Poznaniu uda się zakończyć wymianę poglądów na szereg problemów, na przykład metodyczne aspekty ochrony lasów, upowszechnianie mechanizmów czystego rozwoju i rozpoczęcie procesów negocjacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">W ramach procesu negocjacyjnego nad zobowiązaniami krajów rozwiniętych Polska oczekuje, że rozpoczną się rozmowy dotyczące konkretnych zobowiązań krajów w zakresie redukcji emisji, chociaż większość krajów wypowie się konkretnie na ten temat podczas Konferencji COP 15 w Kopenhadze. Prezydent COP będzie dążył, przed rozpoczęciem obrad w Poznaniu, do osiągnięcia porozumienia co do podstawowych problemów poprzez zbliżenie stanowisk stron, zwłaszcza w najmniej spornych sprawach, aby umożliwić właściwe rozpoczęcie negocjacji, które doprowadzą do przyszłego porozumienia.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaBernardBlaszczyk">Oczekujemy również, iż zostanie zakreślone stanowisko Unii Europejskiej. Chodzi o perspektywę długoterminową zmierzającą do tego, żeby kraje najwyżej rozwinięte przyjęły zobowiązanie do redukcji gazów o 50% do roku 2050, w stosunku do roku startu, to jest 1990.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Przepraszam, panie ministrze. Chciałbym tylko powiedzieć, że Komisja Ochrony Środowiska zwróci się do ministra ochrony środowiska Macieja Nowickiego z prośbą o prezentacje wszystkich tych aspektów merytorycznych także tych, które będą określone jako cele Konferencji i Polski jako gospodarza.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Natomiast my chcielibyśmy się skoncentrować na sprawie organizacji Konferencji związanej z bezpieczeństwem jej uczestników. Chciałbym prosić pana ministra o informację w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Byłem przekonany, że to zagadnienie zostało już przedstawione. O bezpieczeństwie lepiej wypowiedzą się inni goście zaproszeni na dzisiejsze posiedzenie Komisji. Postaram się więc tylko zasygnalizować to zagadnienie. Mając na względzie bezpieczeństwo Konferencji i jej uczestników oraz miejsc z nią związanych, opracowano wstępny projekt planu zabezpieczenia granic obszaru Konferencji w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim Policji w Poznaniu, komendantem Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu, komendantem placówki Straży Granicznej w Poznaniu, szefem Biura Ochrony Rządu w Warszawie i szefem Delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Plan ten obejmuje między innymi następujące zagadnienia: ustalenie zasad zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego, utworzenie strefy eksterytorialnej na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, określenie możliwości dostępu do tej strefy, ustalenie sposobu postępowania z osobami o statusie VIP w porozumieniu z Biurem Ochrony Rządu, Policją i Strażą Graniczną zgodnie z odpowiednimi standardami. Plan przewiduje też utworzenie stanowiska dowodzenia, zabezpieczenie medyczne, zabezpieczenie przeciwpożarowe, bezpieczeństwo publiczne osób przekraczających granice państwową RP, opracowanie szkicowych scenariuszy działań w przypadku niezakłóconego przebiegu konferencji oraz w przypadku, gdy przebieg jej zostanie zakłócony i zagrożone będzie bezpieczeństwo uczestników.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Te sprawy były dzisiaj przedmiotem odbioru technicznego. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję panu ministrowi za informację. Na pewno wszystkie aspekty merytoryczne Konferencji będą przedmiotem obrad Komisji Ochrony Środowiska. Komisja ta planuje w porozumieniu z panem prezydentem odbyć wyjazdowe posiedzenie, aby na miejscu zapoznać się ze wszystkimi kwestiami właśnie o charakterze merytorycznym.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Natomiast nasza Komisja odbyła już swoje wyjazdowe posiedzenie w Poznaniu. Zwróciliśmy uwagę na wiele aspektów związanych właśnie z bezpieczeństwem oraz z warunkami, które muszą być spełnione, aby wszyscy uczestnicy Konferencji w Polsce i w Poznaniu czuli się bezpiecznie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">W związku z tym chciałem prosić pana ministra spraw wewnętrznych i administracji Adama Rapackiego o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji już od czerwca bieżącego roku funkcjonuje zespół, który przygotowuje wszystkie służby podległe MSWiA do zabezpieczenia Konferencji. Zespół pracuje na różnych poziomach. Jest zespół w samym ministerstwie, podobny funkcjonuje w Komendzie Głównej Policji oraz w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Poznaniu wspólnie ze sztabem i służbami podległymi wojewodzie. Te wszystkie zespoły ze sobą współpracują. Nie są od siebie oderwane. Proces przygotowawczy jest spójny i konsekwentny.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Największym dla nas problemem było pozyskanie środków na dokonanie zakupów zgodnie z oczekiwaniami przedstawicieli ONZ. Podpisaliśmy w tej sprawie stosowną umowę. Pojawiły się w niej pewne potrzeby zakupu sprzętu, który jest niezbędny dla właściwego zabezpieczenia. Chodziło o odpowiednią liczbę bramek rentgenowskich i urządzenie do prześwietlania ładunków.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Powiem szczerze, iż na dzień dzisiejszy zarówno BOR, jak i Policja nie mają środków na rachunku na ich zakup. Dostaliśmy informację, że pieniądze są już przydzielone i zaakceptowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Niedługo więc środki te powinny do nas trafić. Nieotrzymanie w odpowiednim czasie tych pieniędzy stwarza duże zagrożenie, ponieważ procedury ustawy o zamówieniach publicznych trwają dość długo. Tego czasu może zabraknąć. Jest to więc problem niesłychanie ważny w obecnej chwili.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Zaplanowaliśmy kwotę w wysokości 6 mln zł na ochronę i zabezpieczenie samej Konferencji. Jest to minimum tego, co powinniśmy dostać. Są to koszty związane z utrzymaniem delegowanych policjantów, funkcjonariuszy BOR i Straży Granicznej oraz zakup niezbędnego sprzętu. Liczymy, że środki te dotrą niebawem i będziemy mogli uruchomić niezbędne procedury przetargowe.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">W dniach od 15 do 17 września bieżącego toku odbyło się w Poznaniu robocze spotkanie z przedstawicielami służb ochrony ONZ, którzy ocenili stan przygotowań. Podczas tego spotkania ustalono między innymi, że siły policyjne będą realizować swoje zadania wyłącznie poza wyodrębnioną strefą eksterytorialną, która będzie się znajdować na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Na terenie tej strefy bezpieczeństwo mają zapewnić służby ochrony podległe ONZ przy wsparciu BOR. Dyskusje na ten temat trwają nadal. Służby ONZ nie życzą sobie, aby na terenie tej strefy znajdowali się funkcjonariusze uzbrojeni. Trudno jednak mówić o służbie funkcjonariuszy BOR bez osobistego uzbrojenia. Pertraktacje na ten temat trwają.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Ustalono również, iż w dniu 29 listopada od wczesnych godzin południowych do dnia 30 listopada do godziny 6 rano pirotechnicy policyjni wraz z funkcjonariuszami BOR dokonają sprawdzeń pirotechnicznych wszystkich obiektów znajdujących się w wydzielonej strefie. Policja będzie realizować działania prewencyjne wokół wydzielonej strefy oraz zadania wynikające z planu dowódcy operacji na terenie Poznania i województwa wielkopolskiego. W przypadku potrzeby jakiejkolwiek interwencji w obszarze w strefie eksterytorialnej odpowiednie działania w pierwszej kolejności podejmują służby bezpieczeństwa ONZ przy wsparciu BOR i następnie przekazują ewentualne zatrzymane osoby Policji, która dalej zajmie się procesem dowodowym.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Na stałe miejsce dyslokacji patrolu neutralizującego grupy patrolu minersko-pirotechnicznego i pododdziału antyterrorystycznego oraz grupy interwencyjnej z Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu wyznaczono pawilon, w którym będą przebywać te siły, tak aby być „pod ręką” w każdej chwili. W pawilonie będą też siły Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Wsparcie działań BOR w zakresie pilotażu osób wymagających szczególnej ochrony realizowane będzie wyłącznie na wniosek BOR. Do chwili obecnej nie znamy liczby osób o statusie VIP, którym taka ochrona będzie przysługiwać. Wydaje się, że do końca nie będziemy znać ich liczby.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Tak się składa, że w okresie od końca listopada do początku grudnia będziemy mieć jeszcze kilka innych imprez do zabezpieczenia. Podam przykłady: 90. rocznica odzyskania niepodległości, bal w Pałacu Prezydenta RP, na którym ma być kilkudziesięciu prezydentów i premierów, spotkanie ministrów gospodarki, ministrów finansów i rocznica obchodów wręczenia Nagrody Nobla panu prezydentowi Lechowi Wałęsie.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Z tego widać, że w tym okresie BOR, Policja i Straż Graniczna będą mieć dużo pracy. W najbliższym czasie przygotujemy szczegółowe memorandum zabezpieczenia Konferencji, w którym precyzyjnie określimy działania wszystkich służb i podział zadań. Taki dokument przekażemy do sekretariatu ONZ. Od strony logistycznej mamy wytypowane i zabezpieczone obiekty w których zakwaterujemy funkcjonariuszy Policji. Będzie to około 700 policjantów różnych jednostek terenowych z oddziałów prewencji, z pododdziałów antyterrorystycznych i ruchu drogowego. Chodzi o to żeby maksymalnie usprawnić komunikację w obrębie Poznania. Mamy też przygotowane warunki do zakwaterowania funkcjonariuszy BOR i ewentualnie kilkudziesięciu funkcjonariuszy Straży Granicznej, którzy będą pracować w Porcie Lotniczym-Ławica w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamRapacki">Największy problem to jak najszybsze uzyskanie środków finansowych, które powinny wpłynąć na rachunki służb, o których wspomniałem wyżej. Udoskonalenia wymaga też lepsza komunikacja z Sekretariatem Generalnym ONZ, celem doprecyzowania wielu kwestii technicznych i praktycznych. Patrząc generalnie na problem, mogę powiedzieć, że mamy duże doświadczenie w zabezpieczaniu podobnych imprez i od strony bezpieczeństwa powinniśmy sobie poradzić. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Bardzo dziękuję. To ważne żeby mieć w sobie optymizm, ale jak pan to zrobi bez pieniędzy? Mam nadzieję, że procedury zamówień publicznych zostały już uruchomione, a przyzwolenie na gwarancje finansowe będą tylko formalnością. Z wizyty w Poznaniu wiemy, że gospodarz – miasto Poznań jest dobrze przygotowany. Proszę o zabranie głosu pana Wojewodę, jako przedstawiciela administracji rządowej, aby przedstawił krótką informację w tym zakresie a następnie pana prezydenta Poznania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Pan minister Adam Rapacki przedstawił obszerną informację na temat bezpieczeństwa Konferencji. Chciałbym zwrócić uwagę na inny aspekt dotyczący tych kwestii. Chodzi mi o bezpieczeństwo zdrowotne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Zapadła decyzja, że zabezpieczenie medyczne Konferencji zostało powierzone Wojewodzie Wielkopolskiemu pismem z dnia 12 września Departamentu Zdrowia MSWiA. Myślę, że jest to słuszne. Cała koordynacja będzie skupiona w MSWiA. W związku z tym poczyniliśmy już pewne działania o których zaraz powiem. Jest z nami dyrektor szpitala MSWiA pan Krzysztof Daruszewski oraz pan Dariusz Dymek z Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego, którzy uzupełnią moją wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Przygotowaliśmy plan koncepcji zabezpieczenia medycznego sesji. Został on przedstawiony misji technicznej, która w tej chwili pracuje w Poznaniu. Koncepcja została wstępnie przyjęta. Jesteśmy w trakcie jej tłumaczenia na język angielski.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Koncepcja zakłada, że zabezpieczenie medyczne będzie oparte na dotychczasowych siłach i środkach państwowego ratownictwa medycznego. Najważniejsza sprawa tej koncepcji dotyczy organizacji punktu medycznego na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Tu nastąpiła pewna zmiana. W pierwszej wersji zakładaliśmy, że ten punkt będzie się mieścił w pawilonie nr 15. Ostatecznie zorganizujemy go w pawilonie nr 7. Są tam po prostu lepsze warunki.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Druga sprawa dotyczy organizacji dodatkowych zespołów ratownictwa medycznego, dwóch zespołów specjalistycznych i dwóch podstawowych. Ich dyslokacja jest już też przygotowana. Trzecia sprawa to podwyższenie gotowości szpitali. Omówiłem trzy najważniejsze punktu tej koncepcji.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Odnośnie do środków finansowych powiem, że w tej puli w wysokości 55 mln zł na realizację koncepcji medycznej została zabezpieczona kwota 200.000 zł. Według naszej koncepcji koszty tego zabezpieczenia kształtują się na poziomie około 615.000 zł. Brakuje więc około 415.000 zł. Kwota w wysokości 200.000 zł wystarczy jedynie na pokrycie potrzeb punktu medycznego i zabezpieczenie zespołów ratownictwa medycznego. Chodzi o koszty związane z podwyższeniem gotowości medycznej szpitali. Szerszej informacji na ten temat może udzielić pan dyrektor.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Uzgodniliśmy, że samo zlecenie będzie wyglądało w ten sposób, że wojewoda wielkopolski zleci dyrektorowi szpitala MSWiA realizację tych wymienionych przeze mnie punktów. Płatnikiem tego porozumienia będzie Minister Środowiska. Konkretną ofertę związaną z realizacją zadań medycznych przygotuje dyrektor szpitala.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Jest jeszcze jedna sprawa moim zdaniem dosyć istotna. Dostaliśmy zgłoszenie ze Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Będą tam potrzebne dodatkowe dyżury w laboratoriach podczas trwania całej Konferencji. Można je zastąpić, o ile uda się zakupić samochód-laboratorium. Taki wyposażony pojazd kosztuje około 370.000 zł. Zamiast wydać pieniądze na dyżury, chyba lepiej kupić samochód, który będzie później wykorzystywany. Chcę też dodać, że pozostaje do rozwiązania kwestia łączności radiowej i telefonicznej. Na ten cel potrzeba dodatkowo około 150.000 zł.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Podsumowując, potrzeby finansowe w zakresie zabezpieczenia medycznego można określić na kwotę 520.000 zł plus 615.000 zł wynikająca z planu o którym wyżej mówiłem. Moje wystąpienie może jeszcze uzupełnić pan dyrektor szpitala.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorszpitalaMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiKrzysztofDaruszewski">Tak jak pan wojewoda powiedział, zorganizowaliśmy trzy punkty zabezpieczenia medycznego. Tu wyprzedzając ewentualne pytanie powiem, że gotowość ta obejmie oddział ratunkowy w szpitalu wojskowym, który znajduje się 300 metrów od terenu, gdzie będzie Konferencja. Drugi punkt to podniesienie gotowości oddziału ratunkowego w szpitalu MSWiA. Trzeci to podniesienie gotowości 17 łóżek razem z salą operacyjną. Dodatkowo zorganizowaliśmy cztery zespoły ratownictwa medycznego. Jeden zespół będzie stacjonował w pobliżu strefy eksterytorialnej, drugi w pobliżu Urzędu Wojewódzkiego, trzeci w szpitalu wojskowym, czwarty w szpitalu MSWiA. Tak wygląda plan gotowości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję. Informacja, którą przekazał pan wojewoda, będzie przedmiotem dyskusji. Wyciągam z pana wypowiedzi wniosek, że wszędzie brakuje pieniędzy. W związku z tym mam pytanie, czy te potrzeby zgłaszał pan organizatorom Konferencji i czy otrzymał pan od nich gwarancje, że będzie pełne zabezpieczenie finansowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Tak jak mówiłem, decyzja zapadła 12 września, że wojewoda wielkopolski będzie realizował zadanie bezpieczeństwa medycznego. Innych gwarancji finansowych na dzień dzisiejszy nie mam. Dysponuję kwotą 200.000 zł. Pozostałe wydatki wymagają gwarancji i zabezpieczenia finansowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję. Jako posłowie musimy się do tego ustosunkować. Są to kwestie bardzo ważne. Nie możemy pozostawić ich ze znakiem zapytania. Proszę o zabranie głosu pana prezydenta Poznania. I jeszcze pytanie do prezydenta. Czy to jest nowa prezentacja, czy poprzednia, którą już mogliśmy oglądać wcześniej?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">Prezentacja różni się tym, że poprzednio mówiliśmy o rzeczach planowanych, a teraz o wykonanych i zamkniętych. Przedstawię propozycje kulturalne. Wszystkie zaplanowane imprezy zostaną zrealizowane. Jedyna różnica jest taka, że nie będzie festiwalu filmów o tematyce ekologicznej. W to miejsce wprowadzamy festiwal filmów Eko.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">Największa różnica dotyczy planów w dniu 9 grudnia. W dniu tym nie będzie żadnych spotkań konferencyjnych ze względu na to, że jest to święto islamskie. Dzień ten będzie w pełni o charakterze wypoczynkowym i rekreacyjnym. Chcemy go wypełnić licznymi imprezami i wydarzeniami kulturalnymi.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">Program o charakterze turystycznym pozostaje bez zmian. Jedyna zmiana jest taka, że wycieczki po Poznaniu dla uczestników będą w pełni bezpłatne. Na dzień dzisiejszy tylko wejście do Muzeum Narodowego będzie płatne. Myślę, że ze względu na podległość Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego również ono zrezygnuje z żądania zapłaty za wejście. Na miesiąc przed rozpoczęciem Konferencji, to jest do końca października uruchomimy stronę internetową pozwalającą na szeroką informację kulturalną, rezerwację miejsc na poszczególne imprezy, zamawianie wycieczek, zakup biletów, płatności kartą kredytową.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">W zakresie informacji i wolontariatu od 1 września uruchomiona jest rekrutacja uczniów w szkołach średnich. Od 1 października rusza wolontariat w szkołach wyższych. Mamy uzgodniony strój wolontariuszy. Będzie to niebieska czapka i w takim samym kolorze ponczo. Planujemy też zatrudnić wolontariuszy na potrzeby Policji w charakterze tłumaczy języków obcych. Jesteśmy po rozmowach ze Strażą Pożarną. Też będą potrzebować wolontariuszy językowych wspierających punkt 112.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">Plan komunikacji miejskiej w okresie Konferencji został już opracowany i wdrożony. Został przedstawiony przedstawicielom misji technicznej ONZ podczas ich pobytu w Poznaniu w dniu 17 września. Przyjęto go bez uwag.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">Prezentuję tu państwu na planie miasta Poznań siatkę hoteli i naniesione trasy komunikacji publicznej. Układ komunikacyjny zostanie jeszcze wzmocniony. Oprócz tego zostanie uruchomionych 13 dodatkowych linii autobusowych, które będą obsługiwać miejsca, gdzie komunikacja jest gorsza. Zorganizujemy też dodatkową, wahadłową linię tramwajową relacji wschód-zachód.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">We wszystkich hotelach znajdą się specjalne rozkłady jazdy komunikacji publicznej. Będzie też szczegółowa informacja, jaki jest czas dojścia do przystanku, czas przejazdu i łączny czas dojazdu do miejsca, gdzie odbywa się Konferencja, częstotliwość kursowania, miejsca, gdzie trzeba się przesiadać. Przystanki wokół Targów będą specjalnie oznaczone drzewkiem, symbolem Konferencji.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">Mamy już zgodę wszystkich gmin podmiejskich Poznania na zorganizowanie bezpłatnej komunikacji dla uczestników Konferencji na podstawie identyfikatora. Uzyskaliśmy zgodę czterech miast niemieckich na przekazanie do Poznania w czasie trwania Konferencji autobusów hybrydowych. Dla informacji powiem, że autobusy te powstały w Poznaniu na podstawie myśli technicznej inżynierów Politechniki Poznańskiej. Są to jedne z pierwszych w świecie autobusów seryjnych. Te miasta mają po jednym takim autobusie.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">Myślę, że będzie to świetna okazja promowania ekologii, polskiej myśli technicznej i polskiej fabryki autobusów produkującej seryjnie, jako pierwsza na świecie, autobusy hybrydowe. W grudniu bieżącego roku Poznań będzie pierwszym miastem w Polsce, które wprowadzi do komunikacji miejskiej autobus hybrydowy, oczywiście produkcji polskiej.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#IzastepcaPrezydentaMiastaPoznaniaTomaszJerzyKayser">Kwestia organizacji ruchu drogowego w okresie trwania Konferencji. Został już opracowany, przekonsultowany z policją i przedstawiony Sekretariatowi ONZ. Uzgadnialiśmy go także ze Strażą Pożarną. Obecnie przystępujemy do przygotowania oznakowania, które na podstawie tego planu będzie wprowadzone na ulicach. Naszym głównym problemem w tej dziedzinie jest znalezienie parkingów dla mieszkańców okolicznych ulic na których będą ograniczenia w parkowaniu, aby mieli miejsce na swoje samochody. Na największym placu poza terenami Targów, placu Wolności będą montowane systemy monitoringu, które pozwolą Policji na stały nadzór tego ważnego miejsca w mieście, na którym będą się odbywać liczne imprezy. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawWziatek">Dziękuję za informację. Widać, że Poznań jest dobrze przygotowany i chce wykorzystać okazję na promocję miasta. Rozpoczynamy debatę poselską. Jako pierwsza, do głosu zgłosiła się pani poseł Krystyna Łybacka, rodowita poznanianka, której leży na sercu to, żeby Konferencja się udała.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Dziękuję, panie przewodniczący. Słysząc przedmówców jestem zadowolona z tego, że Poznań dobrze jest przygotowany. Jako poznanianka jestem dumna, ale jako Polka chcę wyrazić swój niepokój. Po pierwsze, Konferencja klimatyczna, nie będę używać jej pełnej nazwy, jest tak ważną sprawą, że nie może politycznie dzielić posłów. Jest swoistą „Arką Przymierza”. To przecież rząd PiS dostąpił zaszczytu zorganizowania Konferencji, a rząd koalicji PO i PSL to kontynuuje. Jest to więc sprawa ponad podziałami politycznymi, niezwykle ważna dla współczesnego wizerunku Polski.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Jestem zaniepokojona dwiema kwestiami, które pojawiły się w wystąpieniu pana ministra. Dla członków Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych jest ważne, co pan mówił i co jest tak pięknie pokazane w folderze. Równie ważne jest jednak to, czego brakowało w wypowiedzi pana ministra. Problem szeroko pojętego bezpieczeństwa nie powinien zaprzątać uwagi uczestników Konferencji. Pan minister powiedział, że jest powołany zespół międzyresortowy i że wiodącym w tym zespole jest MŚ. Proszę mi powiedzieć, kto imiennie przewodniczy temu zespołowi? Na razie tego nie wiemy. Niepokoi mnie kwestia braku dobrej koordynacji pracy w tym zespole.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselKrystynaLybacka">Na dzisiejszym posiedzeniu pan minister informuje nas, że za bezpieczeństwo medyczne odpowiada Ministerstwo Zdrowia. Tymczasem z wypowiedzi pana wojewody wynika, że zabezpieczenie medyczne realizuje MSWiA oraz wyznaczony do tego zadania wojewoda. Widać z tego, że brakuje tu koordynacji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselKrystynaLybacka">Druga sprawa, która musi niepokoić to informacja pana ministra Rapackiego. Resort MSWiA precyzyjnie określił potrzeby. Wiemy wszyscy, jak długo trwają procedury przetargowe. Minęliśmy półmetek września. Sformułowanie oferty przetargowej, sama procedura, odwołanie od decyzji komisji przetargowej – to wszystko trwa długo. W dodatku słyszymy, że o braku środków na rachunku Policji i BOR. Stąd drugie moje pytanie. Dlaczego do tej pory nie ma tych pieniędzy na rachunkach Policji i BOR? Pytanie trzecie, dlaczego dotychczas pan wojewoda nie ma gwarancji środków finansowych niezbędnych do realizacji bezpieczeństwa medycznego?</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselKrystynaLybacka">Jest wreszcie, panie ministrze, jeszcze jedna kwestia. Od pierwszej wizytacji poselskiej w Poznaniu zwracamy uwagę na to, że dla pełnego bezpieczeństwa zdrowotnego niezbędne jest wyposażenie szpitala MSWiA przede wszystkim w rezonans. Musimy mieć świadomość, że liczbę uczestników Konferencji szacuje się od 8 do 10 tysięcy. Niech tylko jeden procent ma problemy. To jest 80 – 100 osób wymagające pomocy medycznej. Nie jest to więc błahe zagadnienie.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PoselKrystynaLybacka">W dniu wczorajszym na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych uzyskaliśmy informację, że Narodowy Fundusz Zdrowia dysponuje kwotą w wysokości ponad 50 mld. zł. Nie wykorzystano kwoty ponad 6 mld. zł w pierwszym półroczu. Znów stawiam pytanie, co jest z tą koordynacją? Okazuje się, że są środki. Pan minister powiedział, że z ogólnej rezerwy Rady Ministrów korzystać nie będziemy. Posiadamy środki związane z funduszem recyklingowym, ale nie mamy dotychczas zabezpieczonych pieniędzy na pomoc medyczną.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie ministrze jeszcze raz pytam: kto imiennie jest odpowiedzialny za koordynację? Rozumiem, że skutkiem tego posiedzenia musi być nałożenie obowiązków, tak żeby w krótkim czasie instytucje mające zadania do wykonania związane z organizacją Konferencji otrzymały niezbędne środki finansowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Do głosu zgłosiła się pani poseł Stanisława Prządka.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałam się odnieść do zasadniczej kwestii, jaką jest niewątpliwie brak zabezpieczonych w pełni środków finansowych na organizację Konferencji. Fakt ten może zniweczyć wysiłek wielu ludzi. Problem ten był już wcześniej omawiany na poprzednich posiedzeniach Komisji. Odniosłam wówczas wrażenie, że obaj płatnicy, to jest Ministerstwo Środowiska i Narodowy Fundusz Zdrowia, na czas te środki przekażą. Dzisiaj słyszymy, że nie wywiązali się z tych zobowiązań. Trudno podejmować jakiekolwiek decyzje o zakupie bez dostatecznej gwarancji finansowej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselStanislawaPrzadka">Przyznaję, że ta sprawa bardzo mnie niepokoi, tym bardziej że czasu na jej rozwiązanie pozostało niewiele. Mówili już o tym przedmówcy, wojewoda, prezydent, pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselStanislawaPrzadka">Skoncentruję swoją wypowiedź na kwestii zabezpieczenia medycznego. Jest to szczególnie ważne, jeśli tak duża liczba gości z zagranicy przyjedzie na Konferencję. W tej sytuacji zakup sprzętu medycznego o którym mówili przedmówcy, jest uzasadniony i pilny. Zadaję pytanie: dlaczego dotychczas Narodowy Fundusz Zdrowia nie przekazał środków na zakup sprzętu medycznego? Przecież ma wolne środki finansowe. Mówiła o tym pani poseł Krystyna Łybacka. Niech w NFZ ktoś podejmie szybkie decyzje. Nie może być tak, że środki zostaną przelane na tydzień przed rozpoczęciem Konferencji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselStanislawaPrzadka">Stąd powinniśmy rozważyć propozycję wystąpienia do rządu z zapytaniem, w jaki sposób chce rozwiązać problem środków finansowych na zabezpieczenie zakupów związanych z organizacją Konferencji, w tym sprzętu medycznego w szczególności.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Dziękuję. Jeśli zajdzie taka potrzeba, sprawę tę zbadamy głębiej. Głos ma poseł Aleksander Skorupa.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselAleksanderSkorupa">Moim zdaniem zachowanie NFZ w tej sprawie jest niedopuszczalne. Składki na ubezpieczenie zdrowotne winny być przeznaczone na określone cele społeczne, w tym zakup potrzebnego sprzętu medycznego. Organizator Konferencji, czyli MŚ, po otrzymaniu i zatwierdzeniu budżetu jest płatnikiem na rzecz podmiotów, którym powierza wykonywanie zadań. Jeśli fundusz jest w pełni zabezpieczony, to pozostaje tylko kwestia jego dystrybucji.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselAleksanderSkorupa">Najgorsze jest to, że w tej konkretnej sytuacji jest wystarczająca kwota środków, a nie działa mechanizm ich przepływu. Zgadzam się, że w zaistniałej sytuacji powinniśmy wyrazić swój niepokój. Mówili o tym już przedmówcy, że czasu na załatwienie tej pilnej sprawy zostało bardzo mało. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Dziękuję. Kto chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Proszę pana ministra o ustosunkowanie się do wypowiedzi, zwłaszcza w kwestii zabezpieczenia finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Dziękuję panu przewodniczącemu. Zacznę od odpowiedzi na pytania pani poseł Krystyny Łybackiej. Łączą się one z pytaniami pani poseł Stanisławy Prządki. Osobą odpowiedzialną w resorcie jest Janusz Zalewski, podsekretarz stanu w MŚ. Obowiązki te pełni od stycznia bieżącego roku. Odpowiadam na drugie pytanie. Ministerstwo Zdrowia po zapoznaniu się z sytuacją poprosiło MSWiA o uregulowanie. My o tym wiemy. Natomiast obowiązku koordynacji w tym zakresie nikt z MZ nie zdjął. To są dwie różne sprawy. Postulowaliśmy, aby w czasie trwania Konferencji była podwyższona gotowość w placówkach służby zdrowia. Ta usługa została wyceniona na kwotę w wysokości 315.000 zł. Taką kwotę resort zabezpieczył.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Wracam do kwestii finansowania, bo jest to sprawa kluczowa. Po pierwsze, kwota w wysokości 55 mln zł była kwotą niewystarczającą. W związku z tym podjęliśmy próbę poszukania dodatkowego źródła finansowania. Sugestia była taka żeby uruchomić środki z funduszu wrakowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Najpierw jednak musiałaby być uchwalona odpowiednia ustawa. Sejm uchwalił ją dopiero w lipcu. Nie można z niej skorzystać. Po przyjęciu tej ustawy za pośrednictwem Komisji Finansów trzeba dokonać zmiany planu finansowego dla NFOŚ. Zostało to zrobione 2 września tego roku. Postępowanie przetargowe zostało już wszczęte, może to potwierdzić minister Adam Rapacki.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Pozostaje kwestia fizycznego przekazania środków finansowych. Sądzimy, że w ciągu tygodnia sprawę uda się załatwić, ponieważ stosowne wnioski Rada Nadzorcza NFOŚ już pozytywnie rozpatrzyła. Wysokości kwot odpowiadają kwotom, o które wnosili wnioskodawcy. Powtarzam zatem, że w ciągu tygodnia pieniądze winny trafić na rachunki Policji i innych zainteresowanych instytucji.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Przepisy nie zezwalają na przekazywanie środków bezpośrednio na rachunek, bo wtedy są traktowane jako dochód danej instytucji. Przechodzę teraz do odpowiedzi na pytania dotyczące zabezpieczenia medycznego. W tej kwestii podnoszonej przez pana wojewodę na pewno dojdziemy do porozumienia. Obawiam się, że niektóre zgłaszane potrzeby zakupu sprzętu, na przykład rezonansu, nie da się zrealizować, ponieważ może zabraknąć środków.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Chcę jednak podkreślić, że zorganizowanie tej Konferencji nie może poprawić od razu zaopatrzenia medycznego w całym kraju. Sugestia, żeby wykorzystać środki NFZ, jest słuszna i możliwa do wykonania. Podkreślam jednak, że znalezienie możliwości prawnych finansowania zakupów tego sprzętu ze środków NFZ nie będzie łatwe. Mówię tu konkretnie o zakupie rezonansu.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PodsekretarzstanuwMSBernardBlaszczyk">Generalnie zrobimy wszystko, co możliwe, żeby najpełniej zaspokoić potrzeby w zakresie sprzętu medycznego. Myślę, że słuszne postulaty zgłaszane przez pana wojewodę zostaną w porozumieniu z MŚ i MSWiA zrealizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Dziękuję panu ministrowi. Kto jeszcze chce zabrać głos? Pan wojewoda Piotr Florek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Uzupełniając swoją wypowiedź chciałem powiedzieć, że zgodnie z harmonogramem MZ miało zabezpieczyć porozumienie ze szpitalami w terminie do 30 września. Gotowość szpitali ma nastąpić 30 listopada 2008 roku. Mamy więc jeszcze trochę czasu. Plan, który tutaj przedstawiliśmy winien być podstawą naszych dalszych rozmów.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WojewodawielkopolskiPiotrFlorek">Jeśli chodzi o środki finansowe na zabezpieczenie medyczne, o których mówiłem w swojej poprzedniej wypowiedzi, to zostaną one przeznaczone na realizację usług medycznych. Podkreślam, że mieścimy się w harmonogramie prac i nie ma zagrożenia, żebyśmy nie zdążyli.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Dziękuję. Głos ma pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Pieniądze, które pan wojewoda powinien otrzymać na zespoły ratownictwa medycznego, podwyższenie gotowości szpitali i punkty medyczne nie wymagają procedury przetargowej. Jestem więc przekonana, że tutaj nie ma zagrożenia. Pozostaje tylko problem zakupów na potrzeby Policji i BOR. Cieszę się, że padła konkretna data jednego tygodnia na załatwienie tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Przepraszam panie ministrze, jeśli zabrzmi to niegrzecznie z mojej strony, ale nie jest rolą posła troszczenie się o to, skąd będą środki na zakup rezonansu. Konferencja jest organizowana przez kilka resortów, tylko rolę wiodącą odgrywa MŚ. Jej prawdziwym gospodarzem jest rząd. Podkreślam, nie jest moją rolą wskazywanie, skąd wziąć pieniądze. Naszą wspólną troską jest to, żeby Konferencja się udała bo jest to olbrzymie przedsięwzięcie, wymagające wielkiego trudu. W swojej poprzedniej wypowiedzi podkreśliłam, ż rząd dysponuje odpowiednimi środkami. Potrzebna jest tylko odpowiednia koordynacja.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, skutkiem dzisiejszego posiedzenia powinien być sygnał skierowany do Rady Ministrów, że oczekujemy terminowości działań i pilnego zabezpieczenia potrzeb finansowych podmiotom, które odpowiadają za realizację zadań związanych z przygotowaniem Konferencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Dziękuję. Myślę, że przy skali budżetu państwa zabezpieczenie środków na organizację Konferencji nie powinno sprawiać kłopotów. Będziemy jednak reagować jak pojawią się problemy. Do sprawy Konferencji jeszcze raz musimy wrócić. Nie wiem natomiast, czy już na obecnym etapie przygotowań należy formułować odpowiedni dezyderat do Prezesa Rady Ministrów? Były w tej sprawie dwie propozycje. Nie ma wniosku formalnego w tej kwestii. Na pewno warto zwrócić uwagę rządu na przedstawione problemy. Sprawa jest bardzo ważna w dodatku o wymiarze międzynarodowym. Głos pana ministra trochę nas uspokoił. Wygląda na to, że przygotowania są pod kontrolą i nie ma większych zagrożeń. Taką konkluzją chciałbym zamknąć tę kwestię. Do głosu zgłosiła się jeszcze pani poseł Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, zgadzam się z pana konkluzją. Nie musimy w tym momencie występować z formalnym dezyderatem. Rozumiem jednak, że prezydium Komisji wystosuje w tej sprawie stosowne wystąpienie do Prezesa RM. Zwróci w nim uwagę na wszystkie aspekty problemów, które były dziś omawiane. Szczególnego podkreślenia wymaga sprawa potrzeb medycznych zgłoszonych przez Szpital MSWiA, które posłowie akceptowali podczas wizytacji w Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Chciałam wnieść jeszcze jedną korektę. Chodzi o to, żeby odbyło się kolejne posiedzenie Komisji, na którym sprawdzimy stan przygotowań do Konferencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Wspomniałem pani poseł, że odbędziemy kolejne posiedzenie Komisji w tej sprawie. Prezydium Komisji wystosuje list do pana premiera. Znajdą się tam najważniejsze problemy naszej dzisiejszej dyskusji. Mam nadzieję, że propozycja ta znajdzie akceptację posłów. Czy pani poseł Stanisława Prządka zgadza się na takie rozwiązanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Zastanawiałam się nad formułą zainteresowania rządu poruszonymi problemami na dzisiejszym posiedzeniu. Mój niepokój jest obecnie mniejszy po wystąpieniu pana ministra. Jeśli w najbliższym czasie zapadną decyzje, to nie składam wniosku o wystąpienie z odpowiednim dezyderatem do rządu. Popieram natomiast propozycję pana przewodniczącego o wystosowanie do pana premiera stosownego listu. Takie rozwiązanie uważam za wystarczające.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Dziękuję. Wyobrażam sobie, że będzie to wystąpienie prezydium Komisji do pana premiera, w którym poruszymy najważniejsze aspekty dyskusji z sugestią, iż sprawa wymaga szczególnego nadzoru nad realizacją zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Chcę zwrócić uwagę na pewien aspekt. Piszemy list do pana premiera. Jest pozytywna reakcja. Po posiedzeniu Rady Ministrów pan premier wskazuje na źródła finansowania. Zwracam uwagę, że Konferencja rozpoczyna się na początku grudnia, a procedury przetargowe na zakup sprzętu trwają dość długo. W związku z tym podejmowanie odpowiednich decyzji musi nastąpić bardzo szybko. Możemy fizycznie nie zdążyć z realizacją zakupów.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelJaroslawZielinski">Odpowiednie decyzje muszą zapaść bardzo szybko. Zamykam ten punkt posiedzenia Komisji. Dziękuję wszystkim gościom, którzy uczestniczyli w tej ważnej dyskusji, występując z prośbą Komisji o dalszą intensywną pracę. Przechodzimy do drugiego punkty porządku dziennego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję raz jeszcze wszystkim zaproszonym gościom. W sprawie tej jeszcze się spotkamy.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Punkt drugi obejmuje uchwalenie opinii w sprawie rządowego projektu ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi dla Komisji Infrastruktury. Przygotowaną opinię zreferuje pan poseł Aleksander Skorupa.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselAleksanderSkorupa">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Dostaliśmy do zaopiniowania ustawę o koncesji na roboty budowlane i usługi, która ma rozszerzyć dotychczasową formę zamówienia publicznego właśnie o formę koncesji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselAleksanderSkorupa">Taką formę rozwiązania dopuszczają przyjęte przez nas dyrektywy Unii Europejskiej. Do tej pory nie było regulacji w tej sprawie. Jest to swego rodzaju partnerstwo publiczno-prywatne. Mamy świadomość, że są to sprawy nowe i trudne. Proponowane zmiany ustawy o koncesji wydają się logiczne, spójne i w praktyce samorządowej możliwe do realizacji. Główna cecha różniąca koncesję od zamówienia publicznego polega na tym, że w przypadku zamówienia publicznego podmiot zamawiający ponosi całkowite ryzyko, czyli płaci za całą usługę.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselAleksanderSkorupa">W tym rozwiązaniu legislacyjnym mamy taką sytuację, że osoba, która ma koncesję, uzyskuje pożytki z tytułu wykonania robót budowlanych i ona ponosi ryzyko gospodarcze z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PoselAleksanderSkorupa">Wiemy, że podmioty prywatne posiadają większe możliwości w zakresie zarządzania swoją działalnością, dysponują lepszą swobodą gospodarczą. Propozycja zmiany ustawy wykorzystuje tę pozytywną cechę podmiotów prywatnych.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PoselAleksanderSkorupa">Ustawa określa warunki, jakie musi spełnić podmiot prywatny, aby uzyskać taką koncesję na roboty budowlane lub usługi.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PoselAleksanderSkorupa">Z związku z tym rekomenduję, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała ten projekt. Komisja Infrastruktury będzie dalej procedować nad projektem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są pytania i uwagi do wystąpienia pana posła? Nie słyszę. Czytam całą opinię. Mam nadzieję, że Komisja nie wyrazi sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">„Opinia nr 5 Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dla Komisji Infrastruktury o rządowym projekcie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi uchwalona na posiedzeniu Komisji w dniu 18 września 2008 roku.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W związku z zaleceniem Marszałka Sejmu z dnia 25 lipca bieżącego roku o zasięgnięcie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (druk nr 834) uprzejmie informuję, że Komisja na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 roku zapoznała się z wyżej wymienionym projektem ustawy”.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Komisja postanowiła pozytywnie zaopiniować wyżej wymieniony projekt ustawy. Czy są uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła treść opinii. Głos ma poseł Jarosław Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Chcę zabrać głos w sprawach różnych. Może jest jeszcze na sali pan minister Adam Rapacki? Prosiłem, żeby jeszcze wrócił na salę, o ile to jeszcze jest możliwe.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselJaroslawZielinski">Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji prosiłem pana ministra o wyjaśnienie wydarzeń w Nowym Mieście Lubawskim. Pan minister zobowiązał się do zainteresowania się tą sprawą. Wiem, że odpowiednie działania zostały podjęte przez MSWiA. Otrzymałem w tej sprawie wyczerpujące pismo podpisane przez ministra Adama Rapackiego. Dziękuję mu za tą obszerną informację. Chciałem dodać, że pewne wątki nie zostały jeszcze ostatecznie rozstrzygnięte i do tego właśnie potrzebna była obecność pana ministra.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PoselJaroslawZielinski">Będę prosił pana ministra o uzupełnienie tej informacji po ostatecznym zakończeniu prowadzonego postępowania wyjaśniającego. Pismo z dodatkowymi informacjami na temat tych wydarzeń przekazuję do sekretariatu Komisji. Każdy zainteresowany poseł może się z nim zapoznać, gdyż relację z tych wydarzeń przekazywałem na posiedzeniu Komisji z udziałem posłów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję, przypominam, że w dniu dzisiejszym o godzinie 17 spotykamy się na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>