text_structure.xml 72.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich bardzo serdecznie. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia Komisji obejmuje 3 punkty. Pkt 1 dotyczy stanu przygotowań do XIV Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu wraz z IV sesją Spotkania Stron Protokołu z Kioto – Poznań XII 2008. Pkt 2 dotyczy uchwalania dezyderatu w sprawie funkcjonowania Zakładów Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pkt 3 obejmuje przyjęcie planu pracy na II półrocze 2008 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam zaproszonych gości. Witam pana ministra Zalewskiego oraz przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, witam pana ministra Podolskiego z MSWiA, witam gości z Poznania, a także przedstawicieli Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu oraz Urzędu Marszałkowskiego. Mam nadzieje, że przedstawiciele miasta Poznania zdążą na posiedzenie naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chciałbym przypomnieć, że w ubiegłym tygodniu, we wtorek odbyła się wizytacja części posłów naszej Komisji w Poznaniu. Wizytowaliśmy Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji im. prof. Ludwika Bierkowskiego oraz tereny Międzynarodowych Targów Poznańskich. Byliśmy również gośćmi władz Poznania, gdzie razem z samorządowcami oraz przedstawicielami Ministerstwa Środowiska kontynuowaliśmy nasze rozmowy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Podsumowując, Konferencja Klimatyczna jest bardzo ważną konferencją. Jeżeli się nie mylę jest to najważniejsze, w skali globalnej, wydarzenie polityczne tego roku. Przy czym należy zaznaczyć, że odbędzie się ono w Polsce. Należy również pamiętać, że zarówno Polska, jak i sam Poznań występują w roli gospodarza tej konferencji, natomiast jej organizatorem jest de facto ONZ. Jako państwo i miasto przygotowujemy konferencję pod kątem technicznym. Organizatorzy szacują liczbę uczestników na około 8 tys. osób. Szpitalem, który ma zapewnić medyczne zabezpieczenie konferencji ma być szpital MSWiA. Będzie to szpital przeznaczony do obsługi VIP-ów. Podczas wizytacji szpitala przyjęliśmy od pana dyrektora listę potrzeb, które muszą być zrealizowane przed rozpoczęciem konferencji. Chodzi m.in. o zakup rezonansu. W dokumentach, które otrzymałem widniała suma 500 tys. zł. Teraz wiem, że była to omyłka, ponieważ rezonans, o który poprosił pan dyrektor kosztuje 5 mln zł. Czy tak panie dyrektorze? Rozumiem, że jest pan zadowolony.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Podczas wizyty w siedzibie Międzynarodowych Targów Poznańskich zapoznaliśmy się z systemem zapewniającym konferencji bezpieczeństwo. Wiem, że plan zabezpieczenia granic obszarów konferencji opracowany został przez polskie służby i przedstawiony odpowiednim organom ONZ. Istotne jest również to, że będzie istniała również strefa eksterytorialna, w której podmiotami wiodącymi, jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa, będą służby ochrony ONZ. Z założeń polskiego projektu zabezpieczenia Konferencji wynika, że polskie służby będą mogły wspomagać służby ochrony ONZ. Strefę, w której będą przebywać VIP na pewno będzie zabezpieczało Biuro Ochrony Rządu. Możliwe jest również, że funkcjonariusze Policji będą uczestniczyć w patrolach wraz ze służbą ochrony ONZ. Ta kwestia nie jest jeszcze przesądzona.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Następna kwestia dotyczy zabezpieczenia i ochrony terenu poza Targami. Ma to związek głównie z zagrożeniem terrorystycznym, ale również z różnego rodzaju manifestacjami. Ze względu na fakt, iż podczas konferencji będziemy gościć wiele ważnych osobistości, służby muszą funkcjonować na najwyższym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Równie ważną kwestią jest zapewnienie odpowiedniego transportu dla uczestników konferencji, w tym także VIP. To również należy do priorytetowych zdań naszych służb. Wiem, że resort MSWiA zwrócił się z prośbą o wsparcie w wysokości około 6 mln zł. Chodziło głównie o zakup specjalistycznego sprzętu, który ma służyć do zabezpieczenia terenu. Ten sprzęt jest niezbędny do prawidłowego zabezpieczenia całej konferencji. Pieniądze na ten cel zostaną uruchomione w najbliższym czasie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Na spotkaniu, które odbyło się w Poznaniu, podczas dyskusji posłów z samorządowcami i organizatorami konferencji, a także z prezydentem Poznania, został przedstawiony harmonogram spotkań i imprez, które będą towarzyszyły konferencji. Mają one ją uzupełniać, a jednocześnie promować zarówno Poznań, jak i cały kraj. Ponadto chcemy, aby uczestnicy konferencji mieli możliwość poznania polskiej kultury, a także, aby mieli poczucie, że są mile widziani.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy któryś z posłów wizytujących miejsca, o których wspomniałem, chce uzupełnić moją wypowiedź? Mogłem pominąć pewne istotne fakty, dlatego proszę o uzupełnienie mojej wypowiedzi, jeżeli zachodzi taka konieczność. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawWziatek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Główna teza krytyczna, która przewijała się podczas spotkania podsumowującego naszą wizytę dotyczyła braku głównego koordynatora wszystkich działań związanych z organizacją konferencji. W związku z tym stawiam pytanie, które kieruję do panów ministrów, kto jest odpowiedzialny z te wszystkie działania, które powinny być skoordynowane? Podczas wizyty uzyskaliśmy informację, że wyznaczono osoby, które odpowiadają za poszczególne etapy działań związanych z organizacją konferencji. Natomiast na miejscu wyraźnie było widać słabości związane z brakiem koordynacji całości działań, a konkretnie z brakiem osoby odpowiedzialnej za te działania. Wiem, że najprostszym rozwiązaniem będzie wskazanie na Ministra Środowiska. Chodzi nam jednak o to, aby wskazać osobę, która rzeczywiście będzie pełnić tę rolę. Mogę stwierdzić, że w chwili obecnej rola ta nie jest do końca spełniana. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Chciałem dodać kilka zdań podsumowujących później, ale pan przewodniczący, jak zwykle, to przewidział. Pan poseł powiedział o tym, o czym sam chciałem wspomnieć. Również odniosłem wrażenie, że brakuje pewnej koordynacji działań związanych z organizacją konferencji. Uważam również, że zaangażowanie MSZ jest za małe. Takie wrażenie mają również inni posłowie, którzy uczestniczyli w wizytacji. Podkreślam, że mamy tylko takie wrażenie, ale możemy się mylić. W naszej ocenie obecne MSZ jest mało widoczne przy organizacji tej konferencji. Wracając do tego, o czym wspomniał pan przewodniczący Wziątek, brakuje nam wyraźnego określenia podmiotu decyzyjnego odpowiedzialnego za całość przygotowań do konferencji. Jeszcze raz podkreślam, że mamy takie wrażenie, ale może być ono błędne. Podkreślam też, że był to dla nas najistotniejszy element. Chcielibyśmy wiedzieć, który podmiot, tak osobowo, jest odpowiedzialny za organizację konferencji. Wiem, że odpowiedzialność zawsze spada na Ministerstwo Środowiska. Wiemy, że współpraca, zarówno na szczeblu resortów, jaki i w ramach samorządów, napotyka czasem na pewne problemy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Kolejny problem dotyczył zakwaterowania dużej liczby gości. Wynika on nie tyle z braku miejsc, co raczej z „wahnięć” cenowych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli przedstawiciele ministerstw pozwolą, to przekażę głos członkom Komisji, aby mogli dopytać państwa o pewne kwestie, ewentualnie zgłosić swoje uwagi. Bardzo proszę, aby pytania zadawali również posłowie, którzy nie uczestniczyli w wizytacji. Mogą to być także pytania, które były już omawiane na spotkaniu w ramach wizytacji, w którym państwo nie uczestniczyli. Każdo pytanie będzie dobre. Nasze wcześniejsze spotkanie, które odbyło się w formie wizytacji, nie było protokołowane, co jest pewnym mankamentem. Byłoby dużo łatwiej, gdyby każdy z posłów posiadał materiały z tego spotkania. Niestety, taka jest specyfika wizytacji. Udzielam głosu pani poseł Łybackiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Korzystając z faktu, że w posiedzeniu Komisji uczestniczy przedstawiciel Ministerstwa Środowiska chciałabym zapytać o pewne kwestie. Otrzymaliśmy od państwa materiał dotyczący tej konferencji. Jak wiemy, za merytoryczne przygotowanie konferencji odpowiada Ministerstwo Środowiska. Dlatego chciałabym nawiązać do pewnego passusu, który znajduje się na stronie 6 tego materiału. Przytoczę go: „Kamieniem milowym w procesie przygotowania COP XIV będzie podpisanie umowy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi, z którymi negocjacje są obecnie w końcowym etapie” – sądzę, że powinno być „na końcowym etapie”. „Umowa będzie obejmowała zapewnienie powierzchni i infrastruktury obrad konferencji oraz jej obsługi”. Panie ministrze, na Boga, to nie jest „kamień milowy”. Następnie na stronie 8 jednym tchem, już nie jak o „kamieniu milowym” a raczej jak o marginesie pisze się: „Mając na względzie ochronę bezpieczeństwa na terenie Konferencji i w miejscach publicznych, stworzono wstępny projekt planu zabezpieczenia granic obszaru Konferencji COP XIV(…), który obejmuje przede wszystkim: ustalenie zasad zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, utworzenie strefy eksterytorialnej(…), ustalenie sposobu postępowania z osobami o statusie VIP z Biurem Ochrony Rządu oraz we współpracy z Policją, Strażą Graniczną, zgodnie ze standardowymi procedurami, zapewnienie zabezpieczenia medycznego, zapewnienie zabezpieczenia przeciwpożarowego, zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego osób przekraczających granicę państwową RP, opracowanie szkicowych przewidywanych scenariuszy działań w przypadku niezakłóconego przebiegu Konferencji oraz w przypadku zakłócenia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz w sytuacjach kryzysowych, utworzenie stanowiska dowodzenia połączonych służb(…), uzgodnienie zasad stosowania środków przymusu bezpośredniego”. Na Boga, to jest ogromne zadanie. Jeżeli „kamieniem milowym” są negocjacje w sprawie umowy z Targami, to ja naprawdę boję się o tę konferencję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący. Chciałabym, abyśmy na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych skoncentrowali się na tym właśnie aspekcie. Jak wspomniał pan poseł Wziątek, zauważyliśmy brak wyraźnej koordynacji. Po wizytacji szpitala wiemy, że do sprawnego zabezpieczenia konferencji potrzebny jest m.in. nowy rezonans. Przy tak dużej konferencji, w której łącznie może wziąć udział nawet 12 tys. osób, nie można wykluczyć nagłych przypadków, które będą wymagały natychmiastowej diagnozy. Bez normalnego sprzętu nie będzie to możliwe. A szpital, o którym mówię, ma przecież zapewnić kompleksową opiekę medyczną. Dlatego pytam, jakie środki są przewidziane, w jakiej wysokości i na podstawie jakiego kosztorysu? Ponadto chciałabym wiedzieć, czy środki te są już przekazywane Policji, BOR i Straży Granicznej? Kto jest, tak naprawdę, powtarzam pytanie posła Wziątka, koordynatorem odpowiedzialnym za wszystkie działania? Interesuje mnie jeszcze, zwracam się do Ministra Środowiska, jaki jest wkład merytoryczny Ministerstwa w przygotowanie konferencji? Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa? Jeżeli chodzi o umowę z Targami, to myślę, że państwo ją odpowiednio „dopniecie”. Co więcej uważam, że Targi będą największym beneficjatem tej konferencji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Chciałbym zwrócić uwagę panom ministrom, jak i organizatorom konferencji, że posłowie chcą państwu pomóc. Dlatego chcemy, aby ta dyskusja była w pełni otwarta. Jeżeli ktokolwiek ma jakieś pytania, proszę o zabranie głosu. Nie jest tak, że my na posiedzeniu Komisji chcemy kogokolwiek rozliczać. My chcemy pomóc w organizacji tej konferencji. Chciałbym również zaznaczyć, że cały czas będziemy monitorować stan przygotowań do niej. We wrześniu planujemy przeprowadzić kolejną wizytacje w Poznaniu. Naszym celem jest to, aby tak ważna konferencja była jak najlepiej zorganizowana. Z naszej strony chcemy pomóc w przygotowaniu tej konferencji właśnie przez taką twardą i konkretna dyskusję. Udzielam głosu pani poseł Prządce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Dziękuję, panie przewodniczący. Pozostając w konwencji, którą pan przedstawił, chciałabym zapytać o pewną zasadniczą kwestię. Wynika to m.in. z faktu, że nie uczestniczyłam w wizytacji, o której mówimy. Zapoznałam się jednak z dostarczonymi materiałami i mam w związku z tym pytanie. Z mojej wiedzy wynika, że koszty zorganizowania takiej konferencji w innych krajach wyniosły około 100-120 mln $. Natomiast w przypadku konferencji organizowanej w Poznaniu przewidywane koszty są ustalone na znacznie niższym poziomie. Szacuje się, że będzie to około 1/3 tych kosztów, jakie poniosły inne kraje. W dostarczonym materiale przeczytałam też, że finansowanie zostało zabezpieczone na poziomie 55 mln zł z rezerwy budżetowej. Ponadto podawane są również inne źródła finansowania, ale nie mówi się o nich precyzyjnie. Jest to m.in. program FAR, a także fundusz recyklingowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W związku z tym, chciałabym zapytać, jak wyglądają założenia, co do finalnej sumy potrzebnej do zorganizowania konferencji? Ponadto chciałabym wiedzieć, czy źródła finansowania zostały już konkretnie określone? Myślę, że jest to odpowiedni moment, aby określić je w sposób precyzyjny. Wbrew pozorom nie zostało nam dużo czasu. Mamy jeszcze około trzech miesięcy na zakończenie wszystkich działań organizacyjnych, a kwestia pieniędzy odgrywa kluczową rolę. Dlatego proszę o precyzyjną odpowiedź na to pytanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania, uwagi ze strony gości lub posłów? Nie słyszę. W takim razie proszę pana ministra o udzielnie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaJanuszZaleski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. Szanowni państwo. Bardzo dziękuję za wszelkie uwagi. Nie odbieram ich jako próby rozliczania, a raczej jako chęć pomocy wszystkim organizatorom przez Komisje. Oczywiście odpowiedzialnym za organizację konferencji jest Minister Środowiska. Wynika to z umowy zawartej między rządem a sekretariatem konwencji międzynarodowej, którą w imieniu rządu podpisał Minister Środowiska. Dlatego to on jest odpowiedzialny za organizację. Do części merytorycznej ustosunkuję się za chwilę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaJanuszZaleski">Aby sprawnie przeprowadzić przygotowania do konferencji premier powołał międzyresortowy zespół, któremu przewodniczy Minister Środowiska. W skład zespołu wchodzą podsekretarze stanu ze wszystkich resortów zaangażowanych w organizacje konferencji. Wynika z tego, że Minister Środowiska, siłą rzeczy, jest koordynatorem wszystkich działań związanych z organizacją konferencji. Pan przewodniczący, jak i wiceprzewodniczący, sugerował, że na terenie Poznania nie widać działalności koordynatora. Mam nadziej, że nie spowoduje to poważnych perturbacji w przygotowaniach do konferencji. Stale odbywają się spotkania i wszystkie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli pan pozwoli, wejdę panu w słowo. Nam nie o to chodzi. Chcę powiedzieć, że prace są widoczne. Wiemy, że poszczególne moduły są przygotowywane. Powiem nawet, że spojrzałem na przygotowania do konferencji dość optymistycznie. Naszym zdaniem brakuje jedynie wyraźnego „spięcia” tych wszystkich modułów, które funkcjonują. W obecnym kształcie funkcjonują one obok siebie. Wierzymy, że konferencja będzie zorganizowana. Podczas wizytacji widzieliśmy prace poszczególnych podmiotów, które odpowiadają za poszczególne etapy przygotowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSJanuszZaleski">Efektem pracy wyjazdowego posiedzenia Komisji była pozytywna ocena, która nas bardzo ucieszyła. Natomiast koordynacja odbywa się na szczeblu komisji międzyresortowej. Wszystkie resorty otrzymały swoje zadania, które zostały wcześniej określone na spotkaniu z premierem. Zadania te są realizowane. Na spotkaniach zespołu międzyresortowego, poszczególne ministerstwa są rozliczane z tego, co już zrobiły. Chciałbym zaznaczyć, że wszystkie podmioty zaangażowane w organizację konferencji wykazują bardzo dużą aktywność. Mam na myśli nie tylko poszczególne resorty, ale również miasto Poznań, jak i inne organizacje biorące udział w przygotowaniach do konferencji. Przyjmujemy uwagi pana przewodniczącego i posłów dotyczące niezbyt widocznej roli koordynatora i postaramy się rozwiązać tę kwestię, jeżeli zajdzie taka konieczność.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMSJanuszZaleski">Jeżeli chodzi o pytania pani poseł Łybackiej, to w pierwszej kolejności chciałbym przeprosić za niefortunne sformułowania, które znalazły się w materiale. Rzeczywiście, podpisanie umowy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi nie jest „kamieniem milowym”. Podpisanie takiej umowy jest bardzo trudne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym, być może dlatego w materiale znalazło się takie sformułowanie. Należy zauważyć, że od strony organizacyjnej MTP mają do spełnienia największą rolę. Negocjacje z nimi dobiegają końca i myślę, że zostaną uwieńczone podpisaniem satysfakcjonującej umowy.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMSJanuszZaleski">Jeśli chodzi o to, o czym dżentelmeni nie mówią tylko mają, czyli o pieniądze. To po poprzednim rządzie odziedziczyliśmy sytuację, w której zaciągnięto zobowiązania dotyczące organizacji konferencji, natomiast w budżecie nie zabezpieczono na ten cel żadnej kwoty. Nasz start do przygotowania konferencji został przez to znacznie opóźniony. Musieliśmy uchwalić odpowiednią ustawę pozwalającą na uruchomienie rezerwy celowej. W pierwszej wersji ustawy Minister Środowiska składał wniosek o przyznanie 65 mln zł na organizację konferencji, natomiast Minister Finansów chciał przeznaczyć na ten cel zaledwie 30 mln zł. Ostateczna kwota, jaką udało się osiągnąć, to 55 mln zł. Jak zauważyła pani poseł Prządka, ta kwota, w porównaniu z sumami jakie wchodziły w grę przy organizowaniu podobnych konferencji w innych krajach, jest stanowczo niewystarczająca. W związku z brakiem odpowiednich sum w budżecie, bo jak wiadomo 55 mln zł nie wystarczy, przeprowadzona została zmiana ustawy o ochronie środowiska w części dotyczącej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki tej zmianie możliwym stało się finansowanie przez NFOŚiGW z funduszu recyklingowego kongresów międzynarodowych. Takie rozwiązanie w żaden sposób nie utrudnia korzystania z tego fundusz przez osoby zajmujące się recyklingiem, natomiast pozwala na częściowe sfinansowanie konferencji w Poznaniu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMSJanuszZaleski">Przechodząc do kwestii precyzyjnego określenia kosztów organizacji konferencji, chciałbym powiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem jest unikanie odpowiedzi na tego typu pytania. Jak wiadomo, wszelkiego rodzaju imprezy, inwestycje czy budowle przeważnie kosztują znacznie więcej niż zakładano na początku. Mogę jednak zaryzykować stwierdzenie, że przy dobrej woli i organizacji powinniśmy zamknąć się w kwocie około100 mln zł. Jednak, jak sami państwo wiecie, występują różnego rodzaju pomyłki typu, np. zamiast 500 tys. zł potrzebne jest 5 mln zł. Takie sytuacje powodują, że budżet Konferencji może w sposób naturalny wzrosnąć. Chciałbym dodać, że pojawiają się oczekiwania, iż na konferencji mógłby pojawić się amerykański prezydent elekt. Taka wizyta zburzyłaby cały plan finansowy. Przyjazd takiej osoby pociąga za sobą ogromne koszty. W tej chwili nie wiemy, którzy z czołowych polityków, a także premierów i prezydentów poszczególnych krajów, wezmą udział w konferencji. Na pewno będzie to kilka osób, o które trzeba będzie zadbać w szczególny sposób.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMSJanuszZaleski">Mówiąc o kosztach Konferencji warto dodać, że na poprzedniej Konferencji, która odbyła się na Bali, rząd indonezyjski zapewnił przelot i pobyt delegacjom kilkudziesięciu krajów rozwijających się. Nasz kraj na forum międzynarodowym zapytano, czy Polska nie mogłaby wykonać podobnego gestu. Oczywiście my jako delegacja nie mieliśmy upoważnienia, aby się zgodzić na takie rozwiązanie. Warto zaznaczyć, że przedstawione zagadnienie pokazuje, jakie wydatki są oczekiwane przez społeczność międzynarodową.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzstanuwMSJanuszZaleski">Wracając do kwestii finansowania. Są pieniądze, jest rezerwa budżetowa, jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dlatego w naszym przekonaniu nie ma ryzyka, że pieniędzy zabraknie, aczkolwiek procedury sięganie po nie są skomplikowane. Jak wiemy, jest to słuszne rozwiązanie, ponieważ zapobiega ewentualnym nieprawidłowościom. Podsumowując, uważamy, że zabezpieczenie finansowe konferencji jest pełne. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Udzielam głosu pani poseł Łybackiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Bardzo dziękuję. Panie ministrze. Chciałabym jeszcze raz wrócić do niezwykle istotnej kwestii związanej z zagwarantowaniem bezpieczeństwa wszystkich uczestnikom konferencji. Rozumiem, że państwo jesteście spokojni o logistykę i sprawy merytoryczne. Mam jeszcze dwa pytania. Pytanie pierwsze dotyczy Poznania. Jak wiemy miasto przygotowało znakomity program kulturalny. Państwo przygotowujecie program merytoryczny. W związku z tym mam pytanie, kto w Poznaniu, czyli miejscu odbywania się konferencji, koordynuje działania związane z bezpieczeństwem? Proszę wyznaczyć kogoś, kto będzie odpowiedzialny na koordynację wszystkich służb.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Po drugie, czy znane są państwu potrzeby służb, które trzeba zrealizować, aby mogły one zapewnić bezpieczeństwo? Na przykładzie szpitala wiemy, że te 5,5 mln złotych, o których mówiliśmy, to nie są wszystkie koszty. Znamy tylko ułamek potrzeb, które muszą być zrealizowane. Stąd pytanie, czy znamy dokładne potrzeby Policji, BOR i Straży Granicznej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselKrystynaLybacka">Należy się zastanowić, jakie będą całościowe koszty organizacji konferencji. Pan minister powiedział, że pieniędzy na organizację konferencji wystarczy, ponieważ jest kilka źródeł finansowania i w sumie jest do dyspozycji około 100 mln zł. Pan minister, tak samo jak ja, wie, że na Bali ta konferencja kosztowała 120 mln $. Nawet gdybyśmy nie byli tak hojni i nie fundowali przelotów, to dysproporcja pomiędzy kwotą przeznaczoną na konferencje w Polsce, a tą na Bali, jest znaczna. Dlatego tak ważna jest znajomość rachunku kosztów. Od znajomości kosztów będą zależały podejmowane decyzje, np. czy szpital otrzyma rezonans, oddział ratunkowy i anestezjologię, czy tylko rezonans i anestezjologię, a może sam rezonans, bo nie zakładam sytuacji, w której szpital nie otrzymałby rezonansu. W związku z tym chciałabym wiedzieć, jak wygląda sytuacja w Policji. Czy Policja będzie używała starych radiowozów do zapewniania bezpieczeństwa, czy może otrzyma środki na nowy sprzęt? Bardzo proszę, aby przy kalkulowaniu kosztów zwrócono szczególną uwagę na sferę bezpieczeństwa, a także na sferę koordynacji zagadnień bezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, pani profesor. Chciałbym powiedzieć, że MSWiA został powołany specjalny zespół, który zajmuje się sprawami, o których wspomniała pani profesor. Bardzo przepraszam, że wcześniej nie poinformowałem państwa o tym fakcie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Witam pana prezydenta Grobelnego. Skoro pan prezydent dotarł na posiedzenie naszej Komisji, to kończymy z pochwałami na temat przygotowań Poznania do konferencji. Nie wypada, aby w obecności pana prezydenta chwalić Poznań. Mamy jeszcze jedno pytanie, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawWziatek">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, chciałbym się odnieść do pana pierwszych słów. Otóż użył pan określenia, że kwesta koordynacji „nie jest widziana”. Tak naprawdę Komisji w ogóle nie zależy na tym, aby była ona widziana. Powiem panu coś, co ma szczególny charakter, ze względu na to, że jesteśmy w niedużym gronie. Nie chcemy wykorzystywać wizyty w Poznaniu, ani naszego dzisiejszego spotkania, do jakiejkolwiek gry politycznej. My po prostu chcemy, aby Polska pokazała się z jak najlepszej strony. Chodzi mi zarówno o Polskę, jak i o sam Poznań. Zarówno przedstawione materiały, jak i sama wizytacja pokazały ogromną determinację organizatorów, aby pokazać się z jak najlepszej strony.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselStanislawWziatek">Pamiętajmy, że konferencja odbywa się w grudniu. To trudny okres, do dobrego zaprezentowania się. Jest to zupełnie inna sytuacja niż ta, która miała miejsce na konferencji klimatycznej na Bali. Musimy wyróżniać się w taki sposób, aby pokazać nasz narodowy charakter i naszą odrębność, a jednocześnie wyeksponować to, co może być dobrze odebrane przez innych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselStanislawWziatek">W nieformalnych rozmowach osoby, które tworzą poszczególne zespoły odpowiedzialne za organizację konferencji, mówią, że wyraźnie brakuje im tej koordynacji. Powiem więcej, widzieliśmy pewnego rodzaju „spychologię” polegającą na stwierdzeniach typu „to nie my, to oni coś zawalili”. W związku z tym proszę, aby minister Nowicki bezpośrednio zaangażował się w organizację konferencji i postawił na szali autorytet całego rządu. Nie może być tak, że np. komendant wojewódzki Policji będzie się zastanawiał, czy dostanie zagłuszacze, czy nie. Kwestia bezpieczeństwa jest dla nas najważniejsza. My koncentrowaliśmy się na sprawach organizacyjnych i na sprawach bezpieczeństwa, a nie na sprawach merytorycznych. O tym, jakie będzie przesłanie konferencji organizowanej w Polsce będziemy dyskutować na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Jestem przekonany, że pod tym względem będziecie państwo dobrze przygotowani. Dzisiaj mówimy jednak o pewnych niebezpieczeństwach i zagrożeniach. Chodzi mi o kwestie braku wyposażenia w szpitalach, Policji i Straży Pożarnej. Jest to kwestia techniczna, ale istotna. Komendanci odpowiedzialni za bezpieczeństwo na miejscu są pod pewną presją, ponieważ nie chcą żądać nowego sprzętu od swoich przełożonych. Wynika to z faktu, że takie działania często spotykają się z brakiem zrozumienia. Musimy myśleć kategoriami strategicznymi. Zapewnienie bezpieczeństwa jest konieczne, dlatego należy wykorzystać wszystkie dostępne środki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSJanuszZaleski">Panie przewodniczący. Myślę, że na szczegółowe pytania dotyczące kwestii bezpieczeństwa odpowiedzi udzieli pan minister Podolski. Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł Łybackiej dotyczące kwestii merytorycznej, nie wspominałem o niej, ponieważ pan przewodniczący prosił, aby skoncentrować się na bezpieczeństwie. Wkład merytoryczny jest niezmiernie interesującym tematem, ponieważ należy pamiętać, że prezydent konferencji, czyli Minister Środowiska występuje w dość trudnej sytuacji, dlatego że jest jednocześnie polskim Ministrem Środowiska, prezydentem konferencji i ministrem jednego z państw Unii Europejskiej. Zwracam uwagę, że na tego typu konferencjach i w całym procesie negocjacyjnym musimy mówić jednym unijnym głosem. Proszę pana ministra o ustosunkowanie się do kwestii bezpieczeństwa i koordynacji działań Policji w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Bardzo proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Jak wspomniał pan minister, przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pan wiceminister Rapacki jest członkiem zespołu międzyresortowego, którym kieruje minister środowiska. Pan wiceminister Rapacki jest również przewodniczącym zespołu powołanego w MSWiA do koordynacji działań związanych z przygotowaniem konferencji. Wiceminister Rapacki nie mógł być dzisiaj obecny, dlatego mam przyjemność go zastępować.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">Rozmawiając całkowicie szczerze, zgodnie z sugestią pana przewodniczącego, chciałbym powiedzieć, że organizacja konferencji niejako sprzyja zgłaszaniu potrzeb przez poszczególne formacje czy instytucje. Z drugiej strony należy pamiętać, że poruszmy się w granicach tego budżetu, który został już wyznaczony. W związku z tym kierownictwo służb podeszło do sprawy odpowiedzialnie i operuje w ramach tych środków, które mogliśmy otrzymać, a także w ramach tych możliwości, które posiada Policja, Biuro Ochrony Rządu, Straż Graniczna i Państwowa Straż Pożarna. Nie jest tak, że w Poznaniu nie odbywają się tego typu imprezy, że Poznań jest miastem, w którym nie dba się o bezpieczeństwo. Dlatego potrzeby, o które prosiliśmy, stanowią poziom minimalny, który musi być zrealizowany, aby zapewnić odpowiedni standard bezpieczeństwa. Za moment poproszę dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA pana Adamowicza o przedstawienie szczegółowych potrzeb. Jeżeli będą dodatkowe pytania, są z nami przedstawiciele poszczególnych służb, którzy na nie odpowiedzą.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAntoniPodolski">Z mojej wiedzy wynika, że wspomniane potrzeby zamknęły się w kwocie 6 mln zł, plus 5 mln na potrzeby medyczne, a konkretnie na zakup rezonansu. Natomiast z punktu widzenia operacyjnego, zgodnie z zasadą, że pieczę na miejscu powinna sprawować ta jednostka, która jest wiodąca w tej dziedzinie, plan zabezpieczenia operacyjnego będzie opracowywał komendant wojewódzki Policji. Oczywiście zespół resortowy jest po to, aby zapewnić pomoc i współdziałanie, a także w razie konieczności wysłać w określone miejsce dodatkową liczbę funkcjonariuszy. Ta kwestia wygląda różnie w poszczególnych służbach. Niektóre służby będą potrzebować dodatkowych funkcjonariuszy, a inne nie. Chciałbym teraz oddać głos panu dyrektorowi Adamowiczowi. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Dziękuję serdecznie. Panie przewodniczący. Szanowna pani poseł. W odpowiedzi na pytanie, jakie środki, według jakiego kosztorysu otrzymają poszczególne służby w celu zapewnienia bezpieczeństwa w czasie Konferencji COP XIV, muszę dodać, że, tak jak wspomniał pan minister Podolski, funkcje kierującego działaniami na terenie Poznania przyjmie na siebie komendant wojewódzki Policji. Wynika to z tego, że Policja jest formacją, która ustawowo jest odpowiedzialna za zapewnienie bezpieczeństwa. Natomiast funkcje koordynatora pełnić będzie wojewoda, też z racji przypisanych ustawowo uprawnień i kompetencji. Jest on organem zwierzchnim nad służbami inspekcji i straży.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">To właśnie wojewoda wystąpił z zapotrzebowaniem już w czerwcu bieżącego roku. Jest z nami dyrektor Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych MSWiA, który ma ze sobą to wystąpienie. Jeżeli dobrze pamiętam, to zapotrzebowanie przedstawione przez wojewodę opiewało na kwotę 6843 tys. zł. Należy zaznaczyć, że służby zgłosiły wiele powtarzających się pozycji. Cześć sprzętu jest w dyspozycji centrali. Wynika to z faktu, że wojewoda zgłaszał zapotrzebowanie z poziomu komendanta wojewódzkiego Policji i koordynowanych przez niego służb. Po skierowaniu tego zapotrzebowania do pana premiera Schetyny, 24 czerwca zorganizowano w MSWiA spotkanie z udziałem zastępców szefów ds. logistyki wszystkich formacji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Należy zaznaczyć, że w wystąpieniu pana wojewody nie było odniesienia do tego, co będzie kosztować najwięcej. Chodzi o zabezpieczenie logistyczne sił. W ramach tego zabezpieczenia trzeba opłacić zakwaterowanie funkcjonariuszy, wyżywienie funkcjonariuszy, tankowanie i mycie pojazdów oraz możliwość dokonywania drobnych napraw i remontów sprzętu w czasie trwania konferencji. Oszacowano, że na ten cel potrzebna będzie kwota w wysokości 1260 tys. zł, plus 244 tys. zł na zakup zagłuszarki elektromagnetyczno-pirotechnicznej dla Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. Wniosek o zagłuszarkę składał wojewoda i komendant wojewódzki Policji. Chciałbym jeszcze dodać, że do udziału w zabezpieczeniu konferencji skierowano 700 dodatkowych policjantów.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Dla Biura Ochrony Rządu na zabezpieczenie logistyczne sił przewidziano kwotę 1500 tys. zł. Jeżeli chodzi o liczbę funkcjonariuszy BOR, którzy będą brali udział w obsłudze konferencji, to przewidujemy, że będzie ich około 350.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Na zakup sprzętu technicznego wymienionego w załączniku nr 2 do umowy w sprawie organizacji konferencji dotyczącej zmian klimatu przewidziano kwotę 2300 tys. zł. Chodzi tu m.in. o zakup 12 bramek z wykrywaczem metalu, 15 ręcznych wykrywaczy metalu, 7 aparatów rentgenowskich, 4 przenośnych wykrywaczy gazowych materiałów wybuchowych, 4 luster do przeszukiwania pojazdów, 2 megafonów, 25 zamykanych szafek itd.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Jeżeli chodzi o Straż Graniczną, na zabezpieczenie logistyczne udziału około 80 funkcjonariuszy przewidziano kwotę około 120 tys. zł. Natomiast na zakup wykrywacza bomb i przedmiotów niebezpiecznych m.in. w butach, przewidziano kwotę 20 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Na zabezpieczanie logistyczne sił Państwowej Straży Pożarnej przewidziano kwotę 300 tys. zł. Komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej będzie dysponował siłami miejscowymi. W miejscach stałego stacjonowania będzie tworzył odwody operacyjne, które będą mogły być użyte w sytuacji rozwinięcia się stanów szczególnego zagrożenia. Oprócz tego na zakup 2 namiotów dekontaminacyjnych przewidziano 16 tys. zł. Natomiast na zakup systemu dekontaminacji z aktywną pianą przewidziano kwotę 15 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Ponadto, dla potrzeb Wydziału Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, w celu zabezpieczenia funkcjonowania 2 zespołów ratownictwa medycznego przewidziano kwotę 75.900 zł. Natomiast dla zapewnienia utrzymywania ciągłych dyżurów 2 szpitalnych oddziałów ratunkowych przewidziano kwotę 140 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Podsumowując, łączne koszty wynikające z przedstawionych potrzeb wynoszą 5.990.900 zł. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji zwrócił się bezpośrednio do Ministra Środowiska, jednocześnie przesyłając mu to zestawienie finansowe, z prośbą o rozważenie możliwości zapewnienia odpowiednich środków. Na podstawie bieżących ustaleń z przedstawicielami Ministerstwa Środowiska wiemy, że środki, o których wspomniałem, mają pochodzić z funduszu recyklingowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wiemy, że dojdzie do zawarcia dwustronnego porozumienia pomiędzy Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji a Ministerstwem Środowiska, która zagwarantuje zabezpieczenie finansowe wspomnianych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#DyrektorDepartamentuBezpieczenstwaPublicznegoMSWiAZbigniewAdamowicz">Taka sytuacja spowoduje, że np. Biuro Ochrony Rządu posiadając gwarancje zabezpieczenia finansowego jako pierwsze rozpocznie procedury związane z zakupami sprzętu, o którym jest mowa w załączniku do umowy. Jest to ważne, bo procedury często bywają przewlekłe, a Biuro Ochrony Rządu ma już doświadczenie w zakupie tego rodzaju sprzętu. Pewien problem pojawi się, jeżeli chodzi o możliwości dysponowania i wydatkowania środków finansowych przewidzianych na zabezpieczenie logistyczne. Wynika to z tego, że w zakres zabezpieczenia logistycznego wchodzi szereg różnych kwestii jak np. zakwaterowanie, wyżywienie, tankowanie pojazdów, możliwość napraw i remontów pojazdów. Musimy dopracować szczegóły dotyczące sposobu realizacji przepływów finansowych pomiędzy Ministerstwem Środowiska a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także tymi wszystkimi podmiotami, które będą wydatkowały te środki. To wszystko, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Jeżeli państwo pozwolą, to chciałbym zrobić krótką, ale merytoryczną przerwę i przekazać głos panu prezydentowi. Pan prezydent Grobelny przedstawi nam krótką prezentację na temat konferencji. Proszę to potraktować jako formę urozmaicenia naszej dyskusji. Ponadto warto, aby ten materiał znalazł się w archiwach naszej Komisji. Proszę bardzo, panie prezydencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Bardzo dziękuję za możliwość zabrania głosu i zaprezentowania naszych przygotowań. Tytułem wstępu chciałbym wyjaśnić, czym jest konferencja klimatyczna. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że tak naprawdę nie jest to tylko i wyłącznie spotkanie przedstawicieli państw. Gdyby tak było, to z każdego państwa byłoby maksymalnie od 3 do 5 przedstawicieli. Jeżeli pomnożylibyśmy tą liczbę przez około 200 państw, wyszłoby nam zaledwie 1000 osób. Wówczas nie byłoby to tak dużym przedsięwzięciem. Problem polega na tym, że równocześnie z konferencją będzie się dobywało kilkaset innych wydarzeń. W sumie w tych wydarzeniach weźmie łącznie udział nawet do 10 tys. osób. Liczymy, że w grudniu odwiedzi nas minimum 7-8 tys. osób. Dlatego chciałbym wyraźnie podkreślić, że nie jest to jedna konferencja, ale dziesiątki spotkań i konferencji, które toczą się w bardzo różnych gremiach. Każde państwo organizuje własne spotkania. Właśnie dlatego jest to tak trudne zadanie pod względem logistycznym.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Kolejna uwaga, którą chciałbym się z państwem podzielić dotyczy 2 podstawowych aspektów, które Polska powinna chcieć po sobie pozostawić. Po pierwsze, chodzi o dobre wrażenie, a po drugie, o brak błędów. Jeżeli będzie jakaś wpadka, to pozostanie ona w pamięci, a jeżeli jej nie będzie, to wszystko będzie w porządku. Jeżeli chodzi o dobre wrażenie, to musimy osiągać je na jakimś konkretnym polu. Jeżeli chodzi o stronę merytoryczną, to zrobienie dobrego wrażenia na tym polu będzie bardzo trudne. Jest to przede wszystkim problem dyplomatyczny. Pozostaje nam pokazanie się jako dobry gospodarz, który próbuje atrakcyjnie przedstawić swój kraj w tak trudnym miesiącu, jakim jest grudzień. Jak wiemy, nie będzie to proste, ale chciałbym państwu przedstawić nasz plan działania.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">W pierwszej kolejności chcemy postawić na wydarzenia kulturalne związane z konferencją. Mają być one bardzo urozmaicone i przeznaczone częściowo dla osób, które nie będą miały dużo czasu, głównie chodzi o delegacje rządowe, a częściowo dla osób, które przyjechały na imprezy towarzyszące i wcale się konferencją nie interesują. Dlatego przewidzieliśmy bardzo różne przedsięwzięcia kulturalne zawierające różnorodne formy sztuki. W dużej części będą się one odbywały w mieście, a więc będą skierowane nie tylko do uczestników konferencji, ale również do szerszej widowni. W ramach tych imprez kulturalnych odbędzie się m.in. cykl koncertów „Poznańskie kolędowanie”. Jak państwo wiedzą, Poznań jest znany z chórów męskich. W związku z tym, że konferencja odbędzie się w okresie świąt Bożego Narodzenia kolędy będą dobrą formą pokazania kultury polskiej. Generalnie motyw Bożego Narodzenia siłą rzeczy będzie bardzo istotny, ze względu na to, że odgrywa w naszym kraju bardzo ważną rolę. W kilku Poznańskich kościołach będą się odbywały koncerty.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Kolejną atrakcja kulturalną będzie przegląd filmów ekologicznych „Kino Eko”. Ponadto jesteśmy na końcowym etapie rozmów w sprawie połączenia przeglądu filmów ekologicznych z festiwalem „Global Compact Film Festival”, który odbywa się pod egidą Sekretarza Generalnego ONZ. Myślę, że uda się nam podpisać porozumienie w tej sprawie, wówczas będzie to wspólne przedsięwzięcie. Przewidujemy także sporo koncertów jazzowych, zarówno tych bardziej poważnych, jak i bardziej rozrywkowych. W Poznaniu odbędzie się także koncert Herby Hancocka. Myślę, że dla wielu osób będzie to duża atrakcja. Podkreślam, że dowiadują się państwo o tym jeszcze zanim przekazałem tę wiadomość opinii publicznej. Oficjalnie wiadomość tę będziemy przekazywać dopiero jutro.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Ponadto przewidujemy koncerty związane ze scenami operowymi, bo jest to silna strona Poznania. Kolejną atrakcją, jaką przygotowaliśmy jest koncert pt. „Między Chopinem a Wieniawskim”, związany z polską muzyka romantyczną, na którym chcemy zaprezentować tradycję polskiego koncertowania. Ponadto przygotowaliśmy utrzymaną w lekkiej konwencji „Filharmonię dowcipów Waldemara Malickiego”. Jest to koncert bardziej oficjalny, ale zarazem mniej poważny, ponieważ uznaliśmy, że będzie się wówczas cieszył większą popularnością.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Przewidujemy również „Grudniową noc muzeów”. Pomysł ten świetnie sprawdził się w innych polskich miastach. Planujemy, aby wszystkie muzea były otwarte, zarówno dla uczestników konferencji, jak i dla samych Poznaniaków. Spodziewamy się mieszanki jednych i drugich. Ponadto w okresie trwania konferencji w Poznaniu, na Starym Rynku odbywa się będzie „Betlejem Poznańskie” połączone z festiwalem rzeźby lodowej. Pozwala to na częściowe połączenie tych dwóch wydarzeń.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Kolejna impreza to festiwal sztuki przedmiotów artystycznych, który odbędzie się na terenie Targów. Przy okazji będzie można nabyć prezentowane tam przedmioty. Liczymy, że będzie to atrakcyjna pamiątka dla wszystkich odwiedzających Polskę. Jak wiemy, Polska jest znana z rzemiosła artystycznego.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">W grudniu obchodzimy również kolejną rocznicę Powstania Wielkopolskiego, w związku z tym na pewno odbędą się jakieś uroczystości. Nie uważam jednak, aby to wydarzenie było najbardziej atrakcyjnym dla uczestników konferencji, niemniej jednak będą oni mogli brać w nim udział, jeżeli będą mieli na to ochotę.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">W związku z tym, że wymienione przeze mnie imprezy będą odbywały się w różnych miejscach Poznania, kwestia bezpieczeństwa jest tutaj dodatkowym wyzwaniem. Jeżeli imprezy odbywałyby się w jednym miejscu, to kwestia bezpieczeństwa byłaby znacznie prostsza. Jeżeli natomiast imprezy odbywają się w kilku miejscach, to zadanie jest o wiele trudniejsze.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Podobnie jak w przypadku imprez kulturalnych przygotowaliśmy dla uczestników konferencji również propozycje turystyczne. Obecnie opracowujemy możliwość stałego zwiedzania Poznania. Zostało wyznaczane 7 tras turystycznych, które w zasadzie są nieodpłatne. Zastanawiamy się jednak nad wprowadzeniem odpłatności w wysokości 1-2 €, jednak bardziej dla celów ewidencyjnych niż zarobkowych. Przy całkowitym braku odpłatności będziemy mieli do czynienia z całkowitą przypadkowością uczestników. Dlatego myślimy nad wprowadzeniem takich drobnych opłat.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Ponadto chcemy wyjść poza miasto, głównie poprzez realizację wspólnych projektów z poszczególnymi gminami. Chodzi nam o to, aby pokazać nie tylko Poznań, ale również Wielkopolskę, a więc m.in. Gniezno, Wielkopolski Park Narodowy, a także zamki i pałace oraz unikatowy rezerwat meteorytów. Jeżeli dobrze pamiętam, takich rezerwatów jest na całym świecie zaledwie dwa. Z innych ciekawych miejsc związanych z ochroną środowiska należy wymienić rezerwat hodowli wilków w Stobnicy podlegający poznańskiemu Uniwersytetowi Przyrodniczemu. Równie ciekawą atrakcję turystyczną stanowi Międzyrzecki Rejon Umocniony, zarówno pod względem samej budowli, jak i również ochrony zamieszkujących tam nietoperzy.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Ponadto, jeżeli pozwolą na to warunki pogodowe, chcielibyśmy zorganizować kuligi oraz inne podobne atrakcje. Rozmawiamy również z firmami oferującymi wycieczki do Krakowa czy Częstochowy, ponieważ spodziewamy się, że uczestnicy konferencji będą chcieli odwiedzić również inne miasta Polski. Należy pamiętać, że większość z tych osób będzie w Polsce pierwszy raz. Polska kojarzy się za granicą z paroma miejscami, dlatego istnieje duże prawdopodobieństwo, że niektórzy z uczestników będą chcieli je odwiedzić. To także jest pewien problem, jeżeli chodzi o kwestię bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Kolejna kwestia, o której chciałbym powiedzieć, dotyczy informacji oraz obsługi uczestników konferencji. Chcemy położyć na tą kwestię bardzo duży nacisk, innymi słowy chcemy, aby uczestnicy konferencji mieli wrażenie, że cały czas są pod naszą opieką. Dlatego chcemy stworzyć bardzo dużo punktów informacyjnych na terenie lotniska, dworców, na Starym Rynku, w głównych hotelach, a także na terenie Targów. Będą to główne miejsca, w których mogą koncentrować się uczestnicy konferencji. Obsługę tych punktów zapewni Centrum Informacji Miejskiej. Ponadto planujemy uruchomienie specjalnej strony internetowej, a także oznakowanie miasta na tych trasach, którymi mogą poruszać się uczestnicy konferencji. Mamy już przygotowany prospekt, na którym widać, jak będzie wyglądało takie stoisko informacyjne. Chciałbym powiedzieć, że w dużym stopniu zamierzamy korzystać z wolontariatu. Chodzi nie tylko o pomoc przy obsłudze punktów informacyjnych, ale również o przećwiczenie ewentualnych problemów przed EURO 2012 oraz innymi dużymi imprezami. W związku z tym przewidujemy grupę ponad 500 wolontariuszy, którzy będą brali udział w konferencji, głównie ze szkół średnich i uczelni wyższych. Przewidujemy, że nabór odbędzie się w okresie września i października, natomiast szkolenie wolontariuszy planujemy na listopad. Każdy wolontariusz będzie odpowiednio wyposażony, ponadto będzie znał języki obce, a także będzie posiadał informacje przydatne uczestnikom konferencji, łącznie z informacjami na temat bezpieczeństwa i pomocy medycznej. Przewidujemy, że część wolontariuszy znających języki obce, w celu ułatwienia kontaktu z uczestnikami konferencji, będzie oddelegowana do pomocy Policji. Natomiast pozostała cześć wolontariuszy zostanie skierowana do obsługi stanowisk informacyjnych, a także samych Targów. Około 100 wolontariuszy planujemy wysłać na teren miasta, w okolice najważniejszych miejsc, np. na Stary Rynek. Chodzi o to, aby byli widoczni i dostępni tak, aby każdy mógł podejść i o coś zapytać. Każdy wolontariusz będzie miał odpowiedni strój i torbę, co sprawi, że będzie się wyróżniał spośród innych osób. Kwestia wolontariatu, jest w pełni przygotowywana przez miasto.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Dodatkowym elementem, o którym należy wspomnieć, jest kwestia komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Przyjęliśmy formułę, według której oprócz możliwości korzystania ze specjalnych autobusów konferencyjnych, każdy uczestnik konferencji będzie mógł w ramach akredytacji podróżować po mieście komunikacją publiczną. Część podpoznańskich gmin również wyraziła zgodę na to, aby ich przewoźnicy honorowali akredytację jako bilet umożliwiający komunikacje na terenie Poznania. Wyzwaniem jest również zoptymalizowanie transportu i dostosowanie go do potrzeb konferencji. Konieczne będzie dokonanie zmian w rozkładach jazdy, ale czekamy jeszcze na ostateczny plan konferencji, aby dostosować rozkład do jej przebiegu.</u>
          <u xml:id="u-21.14" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Jako ciekawostkę mogę podać, że Poznań będzie miał pierwszy autobus hybrydowy, który oczywiście przeznaczy do obsługi konferencji. Chcemy pokazać, że w Polsce są już autobusy hybrydowe. Warto podkreślić, że autobus w całości budowany jest przez polską firmę Solaris, a także według polskiej myśli technicznej. Produkcja odbywa się w zakładach pod Poznaniem. Liczymy, że jego prezentacja będzie swoistą reklama polskich rozwiązań. Najprawdopodobniej jednak dla porównania przedstawimy rozwiązania zastosowane przez innych producentów. W tym celu zwróciliśmy się do kilku zagranicznych miast z prośbą o udostępnienie nam kilku autobusów hybrydowych. Czekamy na odpowiedź. Z tego co wiem, mamy już pierwsze pozytywne odpowiedzi z dwóch miast niemieckich. Dlatego przewidujemy, że podczas konferencji będziemy dysponować co najmniej kilkoma egzemplarzami takich autobusów. Oczywiście najbardziej będziemy chwalić autobus naszej produkcji. Na slajdzie widzą państwo, jak będzie wyglądał.</u>
          <u xml:id="u-21.15" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Chciałbym jeszcze poruszyć kwestię bazy hotelowej. Na pewno dochodziły do państwa informację, że mamy z tym spore problemy. Jak wiemy. jest to spore przedsięwzięcie. Chciałbym powiedzieć, że nie ma problemu ilościowego z bazą hotelową, ponieważ w Poznaniu i okolicach dysponujemy kilkunastoma tysiącami miejsc hotelowych. Problem stanowi jakość. Brakuje nam miejsc hotelowych najwyższej kategorii. Najsilniej problem ten występował na początku, kiedy nie trzeba było dokonywać przedpłat i wszyscy zamawiali tyle miejsc, ile wydawało się im, że będą potrzebowali. W związku z tym trzeba było dokonywać sporych zmian rezerwacji. W tej chwili problem ten się zmniejszył.</u>
          <u xml:id="u-21.16" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Drugi problem dotyczy wysokości cen. Nie ma co ukrywać, że są one wysokie. W tej chwili są na poziomie opłat targowych, a więc bardzo wysokich. Generalnie hotele w Poznaniu stosują ceny targowe, które są o 20-30-40% wyższe niż w informacji, jaką przekazaliśmy na Bali. Ceny te zostały zaakceptowane przez rynek już pół roku temu. W tej chwili nie można się spodziewać dużej elastyczności.</u>
          <u xml:id="u-21.17" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Poważnym problemem jest to, że hotele żądają przedpłat. Części państw nie stać na dokonanie takich przedpłat, ponieważ nie dysponują własnymi środkami finansowymi. Dostają je z ONZ w chwili przyjazdu na konferencję. Nie mogą tym samym dokonać przedpłaty, ponieważ nie mają środków finansowych. To jest rzeczywisty problem, który musimy rozwiązać. Myślę, że można tu pomyśleć o jakieś współpracy z MSZ, bo jest to przecież pomoc dla państw rozwijających się. Ten problem tworzy złą atmosferę, ale na szczęście został już zidentyfikowany. Trzeba pomyśleć, jak go rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-21.18" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Przechodząc do kwestii bezpieczeństwa. Miasto może współpracować w tym zakresie. W najbliższym czasie powoływane będą poszczególne zespoły, które się zajmą określonymi zadaniami związanymi z zabezpieczeniem imprez, organizacją ruchu itp. Chcę bardzo wyraźnie powiedzieć, że uczestnikom musimy podać pewne szczegółowe informacje i tak też robimy. Przede wszystkim umieszczamy je na stronach internetowych. Remonty koordynujemy w taki sposób, by w grudniu ich już nie było. Sporym kłopotem dla Poznania będzie skoordynowanie ruchu. Muszą państwo zdać sobie sprawę, że to będzie grudzień, a co za tym idzie, szaleństwo przedświątecznych zakupów. Ruch w mieście będzie znacznie większy niż w innym okresie Muszę powiedzieć, że przedstawiciele uczelni wyższych idą nam bardzo na rękę. Już w tej chwili uniwersytet ogłosił, że te dni będą wolne od zajęć. Prawdopodobnie zrobią tak i inne uczelnie. Mamy w Poznaniu 120-130 tysięcy studentów. Jeżeli więc część studentów wyjedzie z Poznania, to zmniejszy to nieco ruch w mieście. To są działania podejmowane ad hoc.</u>
          <u xml:id="u-21.19" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Ważnym elementem jest kwestia zgromadzeń publicznych. Poznań chce wyznaczyć jedno takie miejsce, w którym będą się odbywać zgromadzenia publiczne. Nie trzeba będzie wówczas indywidualnych pozwoleń. Wprawdzie informujemy wszystkim o przepisach obowiązujących w polskim prawie, spodziewamy się jednak, że część organizacji może zapomnieć o konieczności posiadania stosownych pozwoleń. Planujemy zorganizować Plac Wolności, jako centralny plac zgromadzeń. W tym momencie byłoby nam łatwiej zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom konferencji, jak i mieszkańcom miasta. Coś w rodzaju Hyde Parku. Proszę państwa, poważnej obawy nie ma. To nie są alterglobaliści. Poważnych rozruchów nie ma przy tego typu konferencjach. Pewnie jednak jakaś grupa zorganizuje happening. Trzeba im to umożliwić i reagować dosyć elastycznie.</u>
          <u xml:id="u-21.20" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Miasto spory nacisk położyło na działanie promocyjne, edukacyjne i reklamowe. Ogłosiliśmy w Poznaniu ten rok, jako rok klimatu i ochrony środowiska. Stąd ten symbol, który państwo widzicie przed sobą. Przez cały rok odbywają się różne imprezy związane z tą tematyką. Często są to duże imprezy otwarte – takim przykładem był koncert Nelly Furtado. Niektórzy mówią, że Nelly Tornado, ponieważ koncert przerwała wielka burza, ale został powtórzony. Przygotowują one Poznaniaków do tego, co się będzie działo w grudniu. W sumie zaplanowano 120 przedsięwzięć. Była wśród nich promocja ekologicznej torby. Poznań rozdał 50 tysięcy tych toreb w całej Polsce. Chodzi o to, aby zbliżająca się konferencja przeniknęła do świadomości wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-21.21" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Chcę jeszcze powiedzieć, że logo poznańskiego roku klimatu i środowiska przekazane zostało Ministerstwu Środowiska wraz ze wszystkimi prawami licencyjnymi, jako logo samej konferencji. Zostało zaakceptowane i jest używane.</u>
          <u xml:id="u-21.22" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Przygotowujemy także folder informacyjny o Poznaniu w kilku językach. Będzie zawierał praktyczne informacje. Przekazywany będzie uczestnikom przed samą konferencją. Projekt jest przygotowany, ale będziemy go jeszcze udoskonalać. Chcemy wszystko dobrze przygotować.</u>
          <u xml:id="u-21.23" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Potrzebne są nam jeszcze pewne informacje. Nie znamy jeszcze dokładnych dat przyjazdu VIP-ów. Pewne przedsięwzięcia muszą być skorelowane. Chcę się jeszcze dowiedzieć, na ile można wykorzystać lotnisko wojskowe do obsługi VIP-ów. Na lotnisku głównym ruch będzie zwiększony. Prawdopodobnie potrzebne będą większe samoloty. LOT jest do tego przygotowany, chociaż wiemy, że też ma kłopoty.</u>
          <u xml:id="u-21.24" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Do tego należy jeszcze dodać kwestie związane z zakwaterowaniem VIP-ów w poszczególnych hotelach i zapewnieniem im bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-21.25" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Program konferencji jest w końcowej fazie ustalania. Pewne rzeczy musimy jeszcze dostosować. Trzeba mieć jeszcze na uwadze organizację ruchu. Niektóre miejsca będą musiały być całkowicie wyłączone z ruchu. Jak państwo widzicie, większość kwestii mamy już opanowanych. Największy problem był z hotelami.</u>
          <u xml:id="u-21.26" who="#PrezydentPoznaniaRyszardGrobelny">Chcemy by wrażenia uczestników były jak najbardziej pozytywne. Chcemy, by mieli kontakt z wolontariuszami. Stawiamy na kontakt z ludźmi. Tym właśnie Norwegia zrobiła kiedyś duże wrażenie na jednej z imprez sportowych. Chcemy zorganizować wiele imprez turystycznych i kulturalnych do swobodnego wyboru. Chcemy by Polska kojarzyła się z możliwością zwiedzania kraju i uczestnictwa w imprezach. Myślę, że to się uda zorganizować. Jeśli nie będzie żadnej wpadki, to ci, którzy wrócą z tej konferencji, wrócą z dobrymi wrażeniami o naszym kraju. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Pani poseł Łybacka prosi o głos. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, chcę zgłosić wniosek formalny. Po informacjach, jakie uzyskaliśmy, wiemy jedno – Poznań, jako gospodarz jest przygotowany do przyjęcia gości. Zadbał zarówno o bazę hotelową, jak i o imprezy towarzyszące. Aby jednak ostatnie zdanie pana prezydenta Grobelnego było prawdziwe, aby wspomnienia uczestników były jak najlepsze, musimy zadbać jeszcze o jedną rzecz. Musimy zadbać o bezpieczeństwo. Panie przewodniczący, wnoszę o zamknięcie dzisiejszej dyskusji i proponuję, abyśmy wrócili do niej we wrześniu. Będę wówczas prosiła o możliwość zapoznania się z aktualnymi danymi dotyczącymi zarówno stanu przygotowań, jak zagwarantowania środków i wszystkich elementów z szeroko pojętego zakresu bezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo pani poseł. Moje intencje też szły w tym kierunku. Miałem własną propozycję. Zwróciłem się do posłów, nie tylko tych, którzy byli na wizytacji, ale także do posłów z Poznania, aby przygotowali obszerny materiał dla przewodniczącego. Wówczas przewodniczący mógłby przesłać go ministrowi środowiska. Materiał zawierałby nasze uwagi, zarówno wynikające z dzisiejszej debat, jak i z wizytacji w Poznaniu. Czy mogę o to prosić państwa posłów z Poznania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Ależ oczywiście panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jakby można było prosić o te materiały do czwartku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Dostanie je pan jutro, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. To już nie jest forma dezyderatu, ale forma naszych uwag. Będą to uwagi, które chcemy przekazać, bo z naszego punktu widzenia są istotne. Nie ma tutaj żadnych rygorów formalnych. Naszym celem jest to, aby ta konferencja była jak najlepiej przygotowana. Zobowiązuję się, że w pierwszych dwóch tygodniach września ponownie przeprowadzimy wizytację w Poznaniu, w takiej formule jak poprzednio. Następnie w określonym terminie zorganizujemy konferencję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo wszystkim zaproszonym gościom. Proszę pamiętać, że naszym celem jest tylko pomoc, nawet jeśli dyskusją jest twarda i ostra, to ma służyć tylko i wyłącznie jak najlepszej organizacji konferencji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Drugi punkt dotyczy uchwalenia dezyderatu w sprawie funkcjonowania Zakładów Opieki Zdrowotnej MSWiA. Szanowni państwo, macie przed sobą ten dezyderat. Czy są jakieś uwagi co do jego treści? Już kilkakrotnie o nim dyskutowaliśmy. Byliśmy też z wizytą w Ministerstwie. Tak pani minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Panie przewodniczący, pamiętam, że odbyliśmy bardzo długą i bardzo interesującą dyskusję. Zgodziliśmy się wtedy wszyscy, że niezbędne jest, abyśmy taki dezyderat opracowali. Dezyderat przygotowany przez prezydium Komisji, którego projekt mam przed sobą, w pełni wyczerpuje tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję. Komisja przyjmuje dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przejdźmy teraz do kolejnego punktu, czyli przyjęcia planu pracy na najbliższe półrocze. Państwu bardzo dziękuję, oczywiście mogą państwo zostać. Zawsze jesteście państwo tutaj mile widziani.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Plan pracy, chcę, aby to była sprawa jasna, jest planem otwartym. Jak państwo zwróciliście uwagę, jest on znacznie szerszy niż plan pracy na to półrocze. Była to wspólna praca wszystkich członków prezydium. Pracę rozpoczęlibyśmy we wrześniu od kwestii dotyczących bezpieczeństwa stadionów. Byłaby to dyskusja merytoryczna. Ponadto porozmawialibyśmy także o przygotowaniach do Euro 2012. Konsekwencją tego byłyby wizytacje w poszczególnych miejscach z nim związanych. Jednorazowo, wspólnie, razem z Komisją Kultury Fizycznej i Sportu, odbylibyśmy taką trasę. Czy są jakieś uwagi, czy pytania do tego planu? Tak jak podkreślam, jest to plan otwarty. Chcę, by to była sprawa jasna. Pani profesor prosi o głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Tak. Mam trzy uwagi. Po pierwsze, proszę wpisać tę kwestię, o której rozmawialiśmy przed chwilą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Tak, to jest naturalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Po drugie, proszę abyśmy mogli wpisać np. w listopadzie, informację dotyczącą wykorzystania środków z zakresu modernizacji poszczególnych rodzajów służb mundurowych. Również w listopadzie powinniśmy pomówić o planach dotyczących podwyżek dla funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, BOR-u i Straży Pożarnej. Mam na myśli realizację planu modernizacji.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselKrystynaLybacka">Trzecie rzecz. Zakładam panie przewodniczący, że pan o tym pamięta, bo nie może być inaczej, komisyjny projekt ustawy dotyczący Straży Marszałkowskiej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Podkomisja do ustawy o Straży Marszałkowskiej zostanie powołana jutro.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Chcę jeszcze przekornie powiedzieć, że czas do zgłaszania tematów był wyznaczony. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący, nie zamierzam proponować tematu. Mamy tutaj zaplanowane zapoznanie się z przygotowaniami do Euro 2012. Przed posiedzeniem Komisji mamy zaplanowane wizytacje w miastach, w których ma odbyć się…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Najpierw posiedzenie Komisji, potem wizytacja, a potem znów posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselMarekWojcik">Rozumiem. Natomiast mam prośbę, aby podczas tych wizytacji nie pomijać miast, które są miastami rezerwowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie pośle, do Chorzowa z wielką przyjemnością przyjadę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselMarekWojcik">Dobrze, o to właśnie chodzi. Cieszę się, że zostało to odnotowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W Chorzowie zawsze się organizowało i będzie się organizować mecze międzypaństwowe. Nie wyobrażam sobie, żebyśmy mogli nie pojechać do Chorzowa. Poza tym, w Chorzowie jest najwięcej drużyn pierwszoligowych, więc trudno tam nie pojechać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselWieslawWoda">Kraków jest na liście rezerwowej, chociaż jest podobno lepiej przygotowany niż ta czwórka, która została wskazana. Mam też nadzieję, że Kraków także nie zostanie pominięty w tych wizytacjach.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselWieslawWoda">Teraz już całkiem poważnie. Wrześniowy punkt nr 3 to: „przygotowania do wprowadzenia ustawy kompetencyjnej”. Nie wiem, czy ta ustawa będzie już przygotowana na tyle, żeby o niej rozmawiać. Październikowy punkt nr 4 dotyczy wizytacji morskiej granicy polskiej. W październiku dzień już jest dużo krótszy. Proponuję, abyśmy wizytację granicy morskiej przeprowadzili we wrześniu, a w październiku porozmawiali o ustawie kompetencyjnej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Panie pośle, wydaje mi się, że do tego czasu uda mi się przekonać marszałka, że nie wizytacje, a wyjazdowe posiedzenia Komisje powinny się odbywać. Nie wyobrażam sobie, abyśmy wizytowali granicę morską, np. granicę z Kaliningradem, w formie wizytacji. To muszą być posiedzenia Komisji. Obawiam się, że wrzesień to za wcześnie, ale do października liczę, że uda mi się przekonać prezydium Sejmu. Stąd ten termin.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wiem, że jestem z koalicji rządzącej, ale muszę to powiedzieć. Jeśli chodzi o ustawę kompetencyjną, to nad tą ustawą mieliśmy debatować od dłuższego czasu. Wydaje mi się, że termin wrześniowy jest idealny. Chodzi o to, żeby pan minister przedstawił nam, w którym miejscu jesteśmy. Jeżeli zaczniemy prace nad tą ustawą we wrześniu, to i tak będzie nam bardzo ciężko dopracować ją do końca roku. Chciałbym zachować aktualny kształt planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Wracając jeszcze do Krakowa. Kraków nie wierzył w Euro 2012. Zobaczyli to uwierzyli. Na tym polega różnica między Gdańskiem a Krakowem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący, pana marszałka trzeba szybko i intensywnie przekonywać. Jeśli będzie taka potrzeba to możemy, jako całe prezydium spotkać się z marszałkiem i przedstawić argumenty. Popieram pana przewodniczącego Wodę. Warto byłoby, aby miało to miejsce jak najszybciej. Warto przecież móc odbywać posiedzenia wyjazdowe w różnych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselMarekWojcik">Chcę się jeszcze odnieść do wrześniowego punktu trzeciego. Solidaryzuję się z tym, co powiedział pan przewodniczący odnośnie terminów. Pamiętam posiedzenie z wczesnej wiosny, chociaż to był chyba nawet luty, poświęcone sprawom kompetencyjnym i ustawie metropolitalnej. Chciałbym zaproponować uzupełnienie ustawy kompetencyjnej ustawą metropolitalną. Te dwie rzeczy ściśle się ze sobą wiążą. Zadowolony jest pan, panie przewodniczący? Cieszę się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Planujemy przeprowadzić wizytacje wzdłuż całej „granicy Schengen”. Chciałbym, aby to było jak najszybciej. Chodzi mi nie tylko o walory, ale o całą specyfikę. Dobrze byłoby wszystko zobaczyć. Jakbyśmy byli na Pomorzu, to moglibyśmy zobaczyć, jak funkcjonuje system ratowniczy WOPR. Jak dotąd w Zatoce Gdańskiej – odpukać – nie było wypadku śmiertelnego. Ten system zaczyna działać coraz lepiej. To też chciałbym podkreślić. To są rozwiązania, które należy propagować na terenie całego kraju. Im lepsza pogoda, tym byłoby lepiej. Wydaje mi się, że gdybyśmy zorganizowali wizytację, to mijałoby się to z celem, dlatego mówię o wyjazdowym posiedzeniu Komisji. Jeśli się uda, będziemy starali się przesunąć je na koniec września.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">W ustawie kompetencyjnej uwzględnimy ustawę metropolitalną. Podkreślam, że jestem otwarty. Wydaje mi się, że wtorki i czwartki pozostawimy na debaty merytoryczne. Może tylko ustalimy je na godz. 15.00 lub 15.30, bo dotychczasowa godz. 17.00 to trochę późno.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuje bardzo. Jutro posiedzenie Komisja o godz. 10.00. Potem spotykamy się jeszcze w czwartek.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>