text_structure.xml
14.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Piotra Stachańczyka wraz ze współpracownikami oraz przedstawiciela Senatu pana senatora Stanisława Piotrowicza.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (druk nr 209).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę pana senatora Stanisława Piotrowicza o przedstawienie poprawek Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SenatorStanislawPiotrowicz">Komisja Praw Człowieka i Praworządności wniosła 13 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, w tym 4 z inicjatywy Fundacji Helsińskiej, 9 opracowanych przez Biuro Legislacyjne. Z reguły są to poprawki o charakterze legislacyjnym, doprecyzowującym. Te poprawki zostały jednomyślnie przyjęte przez Komisję i poparte przez rząd. Podczas posiedzenia plenarnego senatorowie zgłosili kilka dalszych poprawek.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SenatorStanislawPiotrowicz">Poprawki nie wzbudzały w Senacie kontrowersji. Myślę, że również nie wzbudzą kontrowersji w tym gronie. Nie wiem, czy jest celowe omawianie poszczególnych poprawek. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba, to ustosunkuję się bliżej do tych, które Komisja uzna za budzące wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przechodzimy do rozpatrzenia uchwały Senatu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorMiroslawWisniewski">Poprawka nr 2 zmierza do poszerzenia zakresu merytorycznego przepisu, a jednocześnie budzi wątpliwości w zakresie określoności normy prawnej, gdyż eliminuje definicję konfliktu zbrojnego. Jakie są przyczyny takiego rozwiązania? Nie ma definicji legalnej konfliktu. Wtedy może chodzić o każdy konflikt, nawet – żartobliwie mówiąc – między mężem a żoną. To też jest konflikt. A przepis dotyczy kwestii służby wojskowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Poprawka nr 2 zapewnia pełną zgodność artykułu z przepisem dyrektywy kwalifikacyjnej. Nie chodzi o konflikt między mężem a żoną. Ten przepis trzeba czytać w całości. Chodzi o odmowę służby wojskowej podczas konfliktu, jeżeli odbywanie takiej służby stanowiłoby zbrodnię lub działania prowadzące do prześladowań. Czytany w całości przepis jest logiczny i spójny. Naszym zdaniem nie budzi wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Proszę Komisję o przyjęcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SenatorStanislawPiotrowicz">Senat podzielał również to stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LegislatorMiroslawWisniewski">Dziękujemy za wyjaśnienie. Rozumiem, że dyrektywa posługuje się tylko szerokim pojęciem konfliktu, które nie jest zdefiniowane w dyrektywie. W związku z tym daje możliwość szerokiej interpretacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawek nr 3– 6? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 3 – 6. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 3 – 6.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselArturGorski">Proszę o uzasadnienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrStachanczyk">Poprawka nr 7 służy zwiększeniu praw osób przebywających w ośrodkach dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy. Wydłuża terminy, w których pisma kierowane do tych osób pozostawia się u kierownika ośrodka oraz termin, w którym informacja o takim piśmie powinna być następnie wywieszona na tablicy ogłoszeń, aby uznać, że pismo zostało prawidłowo doręczone cudzoziemcowi. Idzie zresztą też w duchu orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, który wskazywał w kwestii doręczeń, że te terminy powinny być raczej dłuższe niż krótsze w sytuacji, kiedy uznaje się coś za doręczone. Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze uwagi do poprawki nr 7? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 7. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 7.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 8? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 8. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 8.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Poprawka jest rozbudowana. Proszę o jej omówienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrStachanczyk">Senat wprowadził tę poprawkę na prośbę przedstawicieli rządu. Art. 33 ust. 4 przewiduje, iż ponowne wystąpienie z wnioskiem o nadanie statusu uchodźcy nie może wstrzymać wykonania wcześniej wydanej (po negatywnym rozpatrzeniu pierwszego wniosku) decyzji o wydaleniu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrStachanczyk">Natomiast ten przepis dopuszcza w szczególnych okolicznościach możliwość wstrzymania decyzji o wydaleniu przez szefa Urzędu. W toku prac senackich zorientowaliśmy się, że brakuje trybu, w którym zainteresowany mógłby wystąpić do szefa Urzędu o wstrzymanie wykonania decyzji o wydaleniu oraz doprecyzowania sposoby odwoływania się od decyzji o wydaleniu. Ten tryb jest opisany w poprawce nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SenatorStanislawPiotrowicz">Poprawka została przyjęta bez kontrowersji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Poprawkę nr 9 należy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 17. W poprawce nr 17 jest powołanie na nowe przepisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Poprawki nr 9 i 17 będą rozpatrywane łącznie. Czy są uwagi do tych poprawek? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 9 i 17. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 9 i 17.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 10. Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorGrzegorzKozubski">Poprawkę nr 10 należy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawek nr 10 i 13? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 10 i 13. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 10 i 13.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawek nr 11-12? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 11 i 12. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 11 i 12.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Poprawka nr 13 została rozpatrzona. Przechodzimy do rozpatrzenie poprawki nr 14. Proszę o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPiotrStachanczyk">Poprawka nr 14 zmienia terminologię. Nie wprowadza żadnych zmian merytorycznych. Pojęcie „wnioskodawca” zostało zastąpione pojęciem „cudzoziemiec”. Zmiany mają charakter stricte redakcyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 14? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 14. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 14.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Poprawka nr 15 ma też charakter redakcyjny. Wyraz „wnioskodawcy” zastępuje się wyrazem „cudzoziemcowi”.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 15? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 15. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 15.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 16? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 16. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 16.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Poprawka nr 17 została już rozpatrzona.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są uwagi do poprawki nr 18 –20? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 18 – 20. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 18 – 20.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dysponujemy opinią Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzającą, iż przedłożony tekst uchwały Senatu jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję kandydaturę dotychczasowego sprawozdawcy pana posła Edwarda Siarki.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pana posła Edwarda Siarki? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja powierzyła panu posłowi funkcję sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>