text_structure.xml
20.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Witam wszystkich. Stwierdzam, że jest kworum. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Przypominam, że w porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji Zdrowia przewidziano kontynuację debaty nad zaopiniowaniem dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2000 r. w zakresie właściwości Komisji Zdrowia. Czy ktoś zgłasza uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja Zdrowia przyjęła zaproponowany porządek obrad. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselZbigniewSzymanski">Przechodzimy zatem do debaty nad zaopiniowaniem dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2000 r. w zakresie właściwości Komisji Zdrowia. Proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o krótkie przedstawienie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2000 r. w zakresie właściwości Komisji Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnyDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejNajwyzszejIzbyKontroliLechReinus">Na wstępie chciałbym przypomnieć, że Najwyższa Izba Kontroli przedłożyła Sejmowi RP całościowe sprawozdanie z działalności NIK w 2000 r. zatwierdzone przez Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Sprawozdanie, które zamierzam przedstawić, obejmuje zakres właściwości Komisji Zdrowia i jest częścią wspomnianego przeze mnie całościowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnyDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejNajwyzszejIzbyKontroliLechReinus">Departament Zdrowia i Kultury Fizycznej jest jedną z najmniejszych jednostek organizacyjnych NIK. Według stanu na koniec grudnia 2000 r. w departamencie tym zatrudnionych było 29 osób, w tym 24 osoby wykonujące i nadzorujące czynności kontrolne. Obecnie w departamencie zatrudnionych jest 26 osób, czyli o 3 osoby mniej niż w grudniu 2000 r. W okresie sprawozdawczym pracę w departamencie podjęły 3 osoby. Aplikację kontrolerską uzyskało 2 pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorgeneralnyDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejNajwyzszejIzbyKontroliLechReinus">Podstawę konstrukcji planu pracy Najwyższej Izby Kontroli stanowiło 7 priorytetowych kierunków, które w roku bieżącym są również kontynuowane, jak również określono dla nich główne obszary badań kontrolnych. Są to: finanse publiczne, gospodarowanie majątkiem publicznym, wdrażanie reform ustrojowych państwa, działalność państwa w rozwiązywaniu najważniejszych problemów społecznych, procesy integracyjne oraz działania antykorupcyjne. Kontrole przeprowadzane przez Departament Zdrowia i Kultury Fizycznej uwzględniały w większości wspomniane priorytety. Wykonując ustawowe obowiązki wobec Sejmu RP, Departament Zdrowia i Kultury Fizycznej w 2000 r. przeprowadził kontrolę wykonania budżetu państwa w 1999 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych. Departament przygotował informacje o wynikach tych kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorgeneralnyDepartamentuZdrowiaiKulturyFizycznejNajwyzszejIzbyKontroliLechReinus">W okresie sprawozdawczym wykonywał również kontrole koordynowane o zasięgu ogólnopolskim. Kontrolami tymi objęto między innymi problematykę: zawierania i realizacji przez samodzielne zakłady opieki zdrowotnej umów o wykonywanie świadczeń zdrowotnych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, bieżącego nadzoru sanitarnego sprawowanego przez Inspekcję Sanitarną w warunkach reformy administracji publicznej, wdrażania systemu ubezpieczeń zdrowotnych, udostępniania przez publiczne zakłady opieki zdrowotnej składników majątku podmiotom niepublicznym i funkcjonowania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w warunkach reformy administracji publicznej. Ponadto Departament Zdrowia i Kultury Fizycznej przeprowadził 7 kontroli doraźnych obejmujących 12 jednostek. W okresie sprawozdawczym Departament Zdrowia i Kultury Fizycznej uczestniczył w 4 kontrolach koordynowanych przez inne departamenty Najwyższej Izby Kontroli. Objęto nimi 6 jednostek. Były to kontrole: realizacji ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, wykonywania zadań z zakresu nadzoru nad higieną produkcji oraz obrotu mięsem, prywatyzacji branży farmaceutycznej, korzystania z usług doradczych oraz eksperckich przez organy administracji rządowej. W okresie sprawozdawczym ujawniono przypadki nielegalnych i niecelowych wydatków na łączną kwotę ok. 703 mln zł. Dotyczyły one głównie budżetu państwa w kwocie 570 mln zł, a także państwowych osób prawnych w kwocie 19 mln zł, oraz innych podmiotów, jak kasy chorych w kwocie ok. 93 mln zł. W 2000 r. w związku z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych w Ministerstwie Zdrowia do komisji orzekającej w tych sprawach skierowano 2 wnioski o ukaranie 2 osób. W jednym przypadku w związku z podejrzeniem o popełnieniu przestępstwa Departament Zdrowia i Kultury Fizycznej działając w oparciu o art. 63 ust. 1 ustawy o Najwyższej Izby Kontroli skierował zawiadomienie do właściwego organu prokuratury. W roku sprawozdawczym Departament Zdrowia i Kultury Fizycznej opracował łącznie 9 informacji o wynikach kontroli. Większość z nich dotyczyła funkcjonowania sfery ochrony zdrowia w okresie reformy. Wszystkie one zgodnie z obowiązującymi przepisami przedłożone zostały Marszałkowi Sejmu RP, Marszałkowi Senatu RP, przewodniczącym sejmowych komisji a także Prezydentowi RP, Prezesowi Rady Ministrów oraz oczywiście Komisji Zdrowia w zakresie jej właściwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Otwieram dyskusję nad sprawozdaniem z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2000 r. w zakresie właściwości Komisji Zdrowia przedstawionym przez dyrektora generalnego Departamentu Zdrowia i Kultury Fizycznej Najwyższej Izby Kontroli. Czy ktoś pragnie zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszZielinski">W związku z przedłożonym Komisji Zdrowia sprawozdaniem składam wniosek o przyjęcie opinii skierowanej do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w następującym brzmieniu: "Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 4 lipca 2001 r. rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie z działalności Departamentu Zdrowia i Kultury Fizycznej Najwyższej Izby Kontroli w 2000 r. w zakresie właściwości Komisji Zdrowia. Komisja wysoko ocenia profesjonalny poziom opracowanych materiałów oraz złożoność tematyki, która dała możliwość dogłębnej analizy problematyki dotyczącej ochrony zdrowia. Komisja wyraża podziękowanie dyrekcji departamentu i jego pracownikom za rzetelne i wnikliwe analizy umożliwiające Komisji Zdrowia realizację jej kontrolnej funkcji".</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Poseł Tadeusz Zieliński zgłosił wniosek o przyjęcie pozytywnej opinii skierowanej do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Ze swojej strony pragnę dodać, że opinia skierowana do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w 2000 r. miała bardzo podobne brzmienie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Poddaję pod głosowanie wniosek posła Tadeusza Zielińskiego. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja Zdrowia przyjęła wniosek posła Tadeusza Jacka Zielińskiego. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja Zdrowia przyjęła wniosek posła Tadeusza Zielińskiego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselZbigniewSzymanski">Chciałbym poinformować, że 4 lipca 2001 r. odbyło się posiedzenie prezydium Komisji Zdrowia. Prezydium Komisji Zdrowia proponuje, żeby Komisja wyraziła zgodę na przygotowanie przez prezydium Komisji Zdrowia projektu opinii, która zostanie przedstawiona w dniu 5 lipca pod obrady Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Członkowie Komisji Zdrowia chcieliby dowiedzieć się jaką opinię ma na myśli prezydium Komisji Zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Mam na myśli opinie przygotowywane dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu państwa /druk nr 2982/ wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli /druk nr 3051/ w zakresie:</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">1/ części 46 zdrowie wraz z:</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselZbigniewSzymanski">a/ środkiem specjalnym, zakładem budżetowym i gospodarstwem pomocniczym;</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselZbigniewSzymanski">b/ dotacją dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa /Agencja Rezerw Artykułów Sanitarnych/;</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselZbigniewSzymanski">c/ zatrudnieniem i wynagrodzeniami w państwowej sferze budżetowej,</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PoselZbigniewSzymanski">2/ dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - dział 85 - ochrona zdrowia /powiaty/,</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PoselZbigniewSzymanski">3/ części 85 zbiorczy budżet wojewodów dział 85 ochrona zdrowia wraz z zatrudnieniem i wynagrodzeniami w państwowej sferze budżetowej,</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PoselZbigniewSzymanski">4/ części 83 rezerwy celowe poz. 13, 36 i 56,</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PoselZbigniewSzymanski">5/ części 63 Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych wraz z zatrudnieniem i wynagrodzeniami w państwowej sferze budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Jeżeli dobrze zrozumiałem, poseł Zbigniew Szymański ma na myśli skonstruowanie wniosku pozytywnego albo negatywnego dla rozpatrywanych w dniu 3 lipca 2001 r. sprawozdań z wykonania budżetu państwa? Rozumiem, że na podstawie sformułowanych w trakcie posiedzenia Komisji wniosków prezydium Komisji Zdrowia zredaguje projekt opinii dla Komisji Finansów Publicznych, który przedstawi członkom Komisji w dniu 5 lipca 2001 r. na posiedzeniu Komisji Zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Takie były moje intencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Wnoszę zatem o skonstruowanie wniosku negatywnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszZielinski">W trakcie posiedzenia Komisji w dniu 3 lipca 2001 r. wysunąłem szereg zastrzeżeń pod adresem sprawozdania przedstawionego przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia Mariusza Marquardta, zresztą w zastępstwie nieobecnego ministra zdrowia, czego nie omieszkałem zaznaczyć. W związku z powyższym pragnę, żeby w opinii uwzględniono wszystkie krytyczne uwagi wyrażone przeze mnie w trakcie posiedzenia Komisji Zdrowia w dniu 3 lipca 2001 r. Niestety, Ministerstwo Zdrowia notorycznie popełnia te same błędy i działania niezgodne z prawem, na które zresztą rokrocznie Najwyższa Izba Kontroli zwraca ministerstwu uwagę. Nie wyobrażam sobie, żeby Komisja Zdrowia wystawiła dla Komisji Finansów Publicznych pozytywnej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Chciałbym, żeby w opinii uwzględniono wyjaśnienia Ministra Zdrowia przedstawione w stanowisku Ministerstwa Zdrowia odnośnie do zapisów zawartych w "Informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2000 r. w części 46 - Zdrowie". Wydaje mi się, że moja sugestia jest zrozumiała i nie wymaga głębszego uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaKrystynaHerman">Wprawdzie byłam nieobecna na posiedzeniu Komisji Zdrowia w dniu 3 lipca 2001 r., w trakcie którego debatowano nad rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2000 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli, jednak chciałabym, żeby w opinii Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych położono szczególny nacisk na powtarzające się już trzeci rok z rzędu nieprawidłowości w wykonaniu budżetu w części 46 - Zdrowie. Oczywiście należy uwzględnić wyjaśnienia Ministerstwa Zdrowia, niemniej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazane przez NIK nieprawidłowości, które są wynikiem niezrealizowania części wniosków z poprzednich kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Chciałbym zwrócić uwagę, że Minister Zdrowia reprezentowany na posiedzeniu Komisji Zdrowia w dniu 3 lipca 2001 r. przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia Mariusza Marquardta przyjął do wiadomości i zgodził się prawie ze wszystkimi zastrzeżeniami wyrażonymi przez NIK. Wydaje się zatem, że nie ma potrzeby uwzględniania w opinii Komisji argumentów uznanych przez samego ministra zdrowia za bezzasadne. Podsekretarz stanu Mariusz Marquardt wyraził nawet "płomienną" deklarację poprawy. Jestem zatem przeciwny propozycji posła Zbigniewa Szymańskiego, który chce, żeby w opinii uwzględniono wyjaśnienia Ministra Zdrowia przedstawione w stanowisku Ministerstwa Zdrowia odnośnie do zapisów zawartych w "Informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2000 r. w części 46 - Zdrowie".</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Niestety mam odmienne zdanie na ten temat. Uważam, że w opinii należy uwzględnić jak najwięcej argumentów, które dotyczą zarówno zarzutów Najwyższej Izby Kontroli wobec Ministerstwa Zdrowia jak i wyjaśnień ministra zdrowia na zarzuty postawione przez NIK. Wydaje mi się, że członkowie Komisji Zdrowia będą mieli decydujące zdanie na temat brzmienia poszczególnych punktów przedstawionych w propozycji opinii, ponieważ swoje zdanie będą mogli wyrazić w głosowaniu nad poszczególnymi punktami.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Zatem jest zgoda Komisji, że w opinii Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych należy, obok wyszczególnienia innych zarzutów NIK, zwrócić szczególną uwagę na wskazane przez NIK nieprawidłowości, które są wynikiem niezrealizowania części wniosków z poprzednich kontroli. Chciałbym zgłosić wniosek o uwzględnienie argumentów przedstawionych w stanowisku ministra zdrowia odnośnie do zapisów zawartych w "Informacji o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2000 r. w części 46 - Zdrowie". Chciałbym, żeby w opinii znalazły się te argumenty ministra zdrowia, które Komisja Zdrowia uzna za zasadne. Argumentów uznanych przez Komisję Zdrowia za bezzasadne rzeczywiście nie powinniśmy uwzględniać w opinii dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Proponuję, żeby odbyło się posiedzenie prezydium Komisji Zdrowia, w trakcie którego zostanie ustalona propozycja brzmienia opinii Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych. Następnie na posiedzeniu Komisji w dniu 5 lipca 2001 r. członkowie Komisji punkt po punkcie rozpatrzą brzmienie opinii, głosując za lub przeciw brzmieniu poszczególnych punktów. Jednakże moim życzeniem jest, żeby propozycja opinii była negatywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaBarbaraFraczek">Chciałbym zaproponować, żeby członkowie Komisji Zdrowia wyrazili na piśmie, co konkretnie ich zdaniem należy ująć w opinii. Na podstawie tych pisemnych propozycji prezydium Komisji Zdrowia będzie w stanie skonstruować projekt opinii uwzględniający wszystkie głosy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoslankaMariaGajeckaBozek">Nie zamierzamy pracować za prezydium Komisji Zdrowia. Przecież prezydium pobiera wynagrodzenie za napisanie takiej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszZielinski">Chciałbym wyjaśnić, że wszyscy posłowie pobierają wynagrodzenie. Wydaje mi się, że można pracować na różne sposoby. Po pierwsze - można powołać podkomisję, po drugie - tekst opinii może napisać prezydium Komisji. Chciałbym zaznaczyć, że prezydium Komisji nie jest zobowiązane do napisania takiej opinii. Do obowiązków prezydium należy ustalanie terminów posiedzeń Komisji czy też ustalanie porządku obrad Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarianJaszewski">Chciałbym zwrócić uwagę, że do tej pory zawsze prezydium Komisji przegotowywało projekt opinii, a następnie Komisja przyjmowała opinię albo nie przyjmowała. Wydaje mi się, że powinniśmy trzymać się tej wypróbowanej i sprawdzonej praktyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Chciałbym zwrócić państwa uwagę, że prezydium Komisji działa w bardzo ograniczonym składzie. W prezydium obecnie zasiada tylko poseł Tadeusz Zieliński i poseł Zbigniew Szymański.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWladyslawSzkop">Klub parlamentarny SLD jest gotów uzupełnić prezydium Komisji, jeśli zachodzi taka potrzeba. Ponadto chciałbym poinformować, że zastępca przewodniczącego Komisji poseł Seweryn Jurgielaniec jest obecny w Warszawie i, jak sądzę, wkrótce pojawi się na przerwanym posiedzeniu Komisji. Wydaje mi się ponadto, że praktyka przygotowywania przez prezydium Komisji opinii była dobra i nie ma potrzeby odchodzić od niej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselZbigniewSzymanski">Przeprowadziliśmy wstępną dyskusję, w trakcie której poseł Władysław Szkop zgłosił wniosek o powierzenie prezydium Komisji skonstruowania projektu opinii Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselZbigniewSzymanski">Poddaję wniosek posła Władysława Szkopa pod głosowanie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja Zdrowia powierza skonstruowanie opinii Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych prezydium Komisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselZbigniewSzymanski">Stwierdzam, że Komisja Zdrowia powierzyła prezydium Komisji skonstruowanie opinii Komisji Zdrowia dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PoselZbigniewSzymanski">Pozostaje jeszcze jedna sprawa do rozstrzygnięcia. Mam na myśli opracowanie opinii dotyczącej wykonania budżetu przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych. Przypominam, że Najwyższa Izba Kontroli wyraziła pozytywną opinię na temat wykonania budżetu przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PoselZbigniewSzymanski">Zgłaszam wniosek o powierzenie prezydium Komisji skonstruowania projektu opinii na temat wykonania budżetu przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.Poddaję wniosek posła Zbigniewa Szymańskiego pod głosowanie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja Zdrowia powierza skonstruowanie projektu opinii Komisji Zdrowia na temat wykonania budżetu przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PoselZbigniewSzymanski">Stwierdzam, że Komisja powierzyła prezydium Komisji skonstruowanie opinii Komisji Zdrowia na temat wykonania budżetu przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PoselZbigniewSzymanski">Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek obrad. Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>