text_structure.xml
31.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTomaszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji. Tematem posiedzenia jest informacja rządu o realizacji ustawy o regulacji rynku cukru, a zwłaszcza interesuje nas przebieg prac nad utworzeniem Krajowej Spółki Cukrowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselTomaszWojcik">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag, a zatem uznaję, że Komisja zaakceptowała porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselTomaszWojcik">Proszę pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza o poinformowanie Komisji o przebiegu realizacji ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Koncepcja połączenia cukrowni i utworzenia z nich jednej spółki, została wyrażona w uchwale Sejmu z grudnia 1999 r. W momencie podpisania ustawy o regulacji rynku cukru przez Prezydenta RP zostały spełnione wszystkie warunki prawne i można już było podjąć konkretne prace nad stworzeniem koncernu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Wcześniej został opracowany harmonogram niezbędnych do wykonania prac, przy czym przyjęte zostało założenie, że będzie on zgodny z przepisami wówczas jeszcze projektu ustawy o regulacji rynku cukru, a zwłaszcza z art. 20 stanowiącym, że Krajowa Spółka Cukrowa zostanie utworzona w trybie art. 492 par. 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, że podmioty przed połączeniem się muszą spełnić całą procedurę, wynikającą z Kodeksu spółek handlowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Po połączeniu się spółek parterowych zostaną one skreślone z rejestru bez postępowania likwidacyjnego oraz nastąpi sukcesja uniwersalna ich praw i obowiązków na nową spółkę. Do czasu zaspokojenia wierzycieli połączonych spółek, majątek każdej z nich powinien być zarządzany oddzielnie. Konieczne więc będzie prowadzenie przez jakiś czas odrębnej księgowości.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Postępowanie przed połączeniem się spółek można podzielić na dwie fazy. W pierwszej fazie muszą być wykonane czynności przygotowawcze w trybie art. 498-505 Kodeksu spółek handlowych. Chodzi głównie o prace analityczne, w tym o wycenę majątku spółek cukrowych. Zakładamy, że czynności przygotowawcze, w trybie tych przepisów Kodeksu, będą trwały około 15 tygodni, bo wcześniej żaden doradca ich nie wykona. Trzeba także pamiętać o tym, że dokumenty przygotowane przez doradcę muszą być przyjęte przez ministra Skarbu Państwa, co też potrwa jakiś czas.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W drugiej fazie odbywać się będą walne zgromadzenia akcjonariuszy spółek cukrowych, na których będą podejmowane stosowne uchwały. Po tych dwóch fazach rozpocznie się proces rejestracji nowoutworzonej spółki.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Minister Skarbu Państwa zlecił doradcy wykonanie wszystkich prac przygotowawczych, ale nie będę ukrywał, że mamy problem, bowiem zażyczył on sobie - zdaniem ministra skarbu - wygórowane wynagrodzenie. Trwają negocjacje, ale wszystko wskazuje na to, że doradca będzie obstawał przy swojej ofercie cenowej. W związku z tym minister skarbu skierował zapytanie ofertowe do innych firm, które mogłyby podjąć się doradztwa we wszystkich fazach, o których mówiłem poprzednio, a zwłaszcza drugiej i trzeciej, gdyż pierwsza jest w toku. Trudno jest zwłaszcza ta faza, która wynika z art. 507 i 508 Kodeksu spółek handlowych. Firmy jutro złożą swoje oferty cenowe, bo jest to ostateczny termin. Zobaczymy, czy któraś z nich złoży konkurencyjną ofertę w stosunku do firmy Proinwest, która zażyczyła sobie - przynajmniej ja tak uważam - za wysoką kwotę wynagrodzenia, choć nie przeczę, że do wykonania jest trudna praca.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Od razu chcę powiedzieć, że te perturbacje nie wstrzymują prac. Chodzi nam o to, aby nikt nam nie zarzucił, że tworzono polski koncern cukrowy ponosząc największe z możliwych kosztów, bo nie zbadano rynku firm doradczych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">24 sierpnia br., czyli dzień przed wejściem w życie ustawy o regulacji rynku cukru, przeprowadzono walne zgromadzenia akcjonariuszy spółek cukrowych, na których podjęte zostały uchwały o przystąpieniu do Krajowej Spółki Cukrowej. Minister Skarbu Państwa zobowiązał zarządy tych spółek, wykorzystując swoje uprawnienia w ramach Kodeksu spółek handlowych, do podjęcia działań potrzebnych do połączenia spółek.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">W pierwszej kolejności Krajową Spółkę Cukrową utworzy 39 spółek cukrowych, w których Skarb Państwa posiada 100 proc. akcji, a następnie do tej spółki wniosą swoje akcje inne spółki, w których Skarb Państwa ma mniejsze udziały.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Zakres prac doradcy jest bardzo duży, a same prace są trudne pod względem merytorycznym, zaś procesy prawne nie będą łatwe do przeprowadzenia. Dysponuję wykazem wszystkich czynności, które będzie musiał wykonać doradca, ale przekazanie państwu tych informacji zajęłoby dużo czasu, ponieważ liczy on 9 stron. Po zakończeniu posiedzenia Komisji przekażę ten materiał panu przewodniczącemu. Stanowić on będzie załącznik do umowy, jako specyfikacja tego, co doradca powinien zrobić, ale też z tego wykazu wynika, co trzeba zrobić, aby powstała Krajowa Spółka Cukrowa.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Wskażę na najważniejsze czynności. Muszą zostać przygotowane wszystkie dokumenty, niezbędne dla powołania tej spółki. Bardzo ważne jest, aby dokumenty każdej spółki zostały sporządzone prawidłowo, bo wystarczy, że jedna z nich popełni jakiś błąd, a sąd odrzuci wniosek o rejestrację Krajowej Spółki Cukrowej. Jest to duże wyzwanie dla doradcy. Wspomniałem już poprzednio, że dokumenty opracowane przez doradcę muszą zostać przyjęte przez ministra Skarbu Państwa oraz że od tego momentu zaczyna się - mówiąc w skrócie - etap sądowy.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofLaszkiewicz">Ile czasu mogą trwać poszczególne etapy? Doradca będzie w stanie przygotować dokumentację w ciągu 12-15 tygodni, natomiast zatwierdzanie tej dokumentacji w Ministerstwie Skarbu Państwa, przy zachowaniu wymaganej procedury, będzie trwało około 1 tygodnia. Nie jesteśmy w stanie określić jak długo sąd będzie rozpatrywał sprawę rejestracji Krajowej Spółki Cukrowej, ale są pewne fazy tego procesy, których czas trwania można przewidzieć. Z praktyki sądowej wynika, że powołanie biegłego trwa najkrócej dwa tygodnie. Można mieć nadzieję, że w tym przypadku nie będzie on dłuższy, aczkolwiek nie należy zapominać o tym, że sąd nie jest zobligowany do powołania biegłego w określonym terminie, natomiast biegły musi przedstawić sądowi dokumenty w ciągu 9 tygodni, chyba że sąd zgodzi się na wydłużenie tego terminu. Posiadamy także informacje, że postanowienia o rejestracji dużych spółek zapadają przeważnie w ciągu dwóch tygodni.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTomaszWojcik">Czy ktoś z posłów chciałby zadać panu ministrowi pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAdamBiela">Pan minister powiedział, że walne zgromadzenia akcjonariuszy odbyły się w 39 spółkach, a ponieważ brane są pod uwagę 44 spółki, z których ma powstać Krajowa Spółka Cukrowa, to proszę odpowiedzieć na pytanie, dlaczego nie odbyły się walne zgromadzenia w 5 spółkach i podać ich nazwy. Następne pytanie dotyczy postanowienia sądu o zabezpieczeniu akcji Śląskiej Spółki Cukrowej na rzecz roszczenia inwestora. Czy Ministerstwo Skarbu Państwa wniosło do sądu wyższej instancji zażalenie na to postanowienie? Podstawą dla zażalenia może być konstrukcja umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Chciałabym się dowiedzieć, w których spółkach nie odbyły się walne zgromadzenia akcjonariuszy. Domyślam się, że chodzi o spółki, których część akcji jest w posiadaniu mniejszościowych akcjonariuszy i w związku z tym akcje Skarbu Państwa zostaną wniesione na podwyższenie kapitału Krajowej Spółki Cukrowej w trybie art. 20 ust. 2 ustawy o regulacji rynku cukru.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoslankaElzbietaBarys">Czy pan minister może nas poinformować, jaki jest procentowy udział Skarbu Państwa w kapitale akcyjnym tych spółek.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoslankaElzbietaBarys">Połączenie spółek, o których mowa w art. 20 ust. 1, nie musi być poprzedzone wyceną ich majątku. Zostanie zastosowana zasada sukcesji uniwersalnej, zgodnie z art. 492 par. 1 Kodeksu spółek handlowych i w związku z tym procedura wycen jest zbędna. Dyspozycję art. 20 ust. 1 można wykonać na podstawie zweryfikowanych przez biegłych rewidentów bilansów spółek, co pozwoli na szybsze zarejestrowanie Krajowej Spółki Cukrowniczej, niż wynika to z podanych przez pana ministra terminów.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoslankaElzbietaBarys">Dlaczego jest to ważne? Za kilka dni rozpocznie się kampania cukrowa, ale ani minister rolnictwa i rozwoju wsi, ani minister Skarbu Państwa nie wystąpił do Rady Ministrów z wnioskiem o udzielenie poręczeń kredytów zaciągniętych przez cukrownie w związku z tą kampanią. Niektóre cukrownie są w bardzo trudnej sytuacji finansowej i może się okazać, że zostaną postawione w stan upadłości, zanim dojdzie do połączenia ich z innymi spółkami. Wiemy o tym, że suma wyników finansowych spółek, z których ma powstać Krajowa Spółka Cukrowa, jest dodatnia. Gdyby ich majątek został połączony, to nowopowstała spółka miałaby zdolność kredytową.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PoslankaElzbietaBarys">Rozwinę ostatnie pytanie zadane przez pana posła Adama Bielę. 20 sierpnia br. Sąd Okręgowy w Warszawie wydał w postępowaniu zabezpieczającym postanowienie, w wyniku którego Skarb Państwa nie może rozporządzać 95 proc. kapitału akcyjnego Śląskiej Spółki Cukrowej. Zatem dopóki będzie trwała ta blokada akcji, dotąd nie będzie możliwe włączenie tej spółki do Krajowej Spółki Cukrowej.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PoslankaElzbietaBarys">Minister Skarbu Państwa nie wniósł zażalenia na to postanowienie sądu, co - jak sądzę - świadczy o małej dbałości o majątek Skarbu Państwa. Powściągliwość w tej sprawie ministra jest niezrozumiała, gdyż regulamin przetargu i inne dokumenty świadczą o tym, że racja jest po stronie Skarbu Państwa, a nie potencjalnego inwestora. Występując do sądu o zabezpieczenie swoich roszczeń do akcji Śląskiej Spółki Cukrowej w formie zakazu dysponowania tymi akcjami przez Skarb Państwa - moim zdaniem - okazał brak zaufania do rządu polskiego. Należałoby się zastanowić, z jakimi inwestorami mamy do czynienia, skoro tak zachowują się wobec rządu polskiego.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PoslankaElzbietaBarys">Przytoczę państwu fragmenty artykułu pt. "Hamulec dla Nordzucker", który ukazał się 15 sierpnia br. w gazecie Hannoversche Algemeine Zeitung. Otóż tym hamulcem - zdaniem prezesa Getz von Engelberechtena - stanie się Krajowa Spółka Cukrowa, bowiem całkowicie uniemożliwi ona dalszą prywatyzację przemysłu cukrowego w Polsce. W tym artykule czytamy m.in. "Do krytyki polskiego rządu przyłączył się premier Dolnej Saksonii Sigmar Gabriel". Z kolei jego zdaniem takie ustawy, jak ustawa o regulacji rynku cukru, mogą stać się przeszkodą w wejściu Polski do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PoslankaElzbietaBarys">Uważam, że rząd polski powinien zareagować na tego typu enuncjacje prasowe i wypowiedzi polityków niemieckich. Nie możemy sobie pozwolić na to, aby w taki sposób niszczono to, co może przynosić Polsce dochody.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PoslankaElzbietaBarys">Z tego artykułu możemy się dowiedzieć, że koncern Nordzucker zamierza wprowadzić na nasz rynek tzw. cukier ekologiczny, czyli biocukier oraz ekologiczne syropy z kukurydzy i zboża. Pytam, co stanie się z naszymi plantatorami buraka cukrowego? Nie możemy przechodzić do porządku dziennego nad takimi planami zagranicznych koncernów cukrowych, jakby nic się nie działo. Brak reakcji ze strony ministra Skarbu Państwa jest niezrozumiały.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselFranciszekSzelwicki">Z wypowiedzi pana ministra wynika, że Ministerstwo Skarbu Państwa robi co może, aby doprowadzić do powstania Krajowej Spółki Cukrowej, ale musi przestrzegać przepisów Kodeksu spółek handlowych i nie wszystko od niego zależy. Podał pan orientacyjne terminy zakończenia poszczególnych etapów procesu tworzenia tej spółki, ale gdy powstawały narodowe fundusze inwestycyjne, do których zostały wniesione akcje ponad 500 spółek, to takich etapów nie było. Zakłady przygotowały dokumenty według otrzymanej instrukcji, przekazały je do ministerstwa i to wystarczyło do utworzenia tych funduszy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselFranciszekSzelwicki">Trudności piętrzą się dlatego, że chodzi o powołanie polskiego koncernu cukrowego. Sejm podjął w tej sprawie uchwałę w grudniu 1999 r., więc było dość czasu na przygotowanie dokumentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarianDembinski">Chcę zapytać pana ministra, dlaczego nie są realizowane zawarte miesiąc temu ustalenia dotyczące realizacji art. 20 ustawy o regulacji rynku cukru? Chcieliśmy, aby przed rozpoczęciem kampanii cukrowej zainteresowane podmioty otrzymały sygnał, że już jest budowana Krajowa Spółka Cukrowa, a ten proces potrwa do końca października br.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselMarianDembinski">Niepokoi mnie, podobnie jak moich przedmówców, postanowienie sądu dotyczące akcji Śląskiej Spółki Cukrowej. Rozmawiałem w tej sprawie z urzędnikiem Ministerstwa Skarbu Państwa i zapytałem go, co rząd zamierza zrobić. Usłyszałem, że odpowiedni departament przygotowuje odpowiedź na to postanowienie sądu. Chcę się dowiedzieć, dlaczego Ministerstwo odstąpiło od tego zamiaru?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselMarianDembinski">Czy nie stanie się tak, że 16 cukrowni, wchodzących w skład Śląskiej Spółki Cukrowej, nie będzie mogło dołączyć do Krajowej Spółki Cukrowej w ciągu najbliższych kilku lat, bo tyle czasu trwają procesy sądowe? Jeśli jest to realne zagrożenie, a Ministerstwo Skarbu Państwa nie wykorzystało możliwości prawnych, aby mu zapobiec, to mamy do czynienia z działaniem na szkodę Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszWojcik">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Pominę pytania dotyczące spraw wyjętych ze sfery życzeń, natomiast pan dyrektor Krzysztof Jeznach odpowie na pytania, w których zawarta jest treść merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofJeznach">Pan poseł Adam Biela pytał, dlaczego 39 spółek podjęło uchwałę w sprawie połączenia się, a nie 44 spółki. Przyczyną tego jest przepis art. 20 ust. 1 ustawy o regulacji rynku cukru, który stanowi, że w pierwszym etapie łączeniu podlegają te cukrownie, w których Skarb Państwa i spółka cukrowa posiadają łącznie 100 proc. akcji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofJeznach">W strukturach holdingów są takie cukrownie, których część akcji zostało udostępnionych pracownikom i plantatorom. W skutek tego łączny udział Skarbu Państwa i spółki cukrowej wynosi mniej niż 100 proc. Do tych cukrowni ma zastosowanie przepis art. 20 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieSkarbuPanstwaKrzysztofJeznach">W pierwszym etapie wniesiemy do Krajowej Spółki Cukrowej 34 cukrownie wchodzące w skład 4 holdingów oraz cukrownie toruńskie, które w rozumieniu ustawy nie są cukrowniami, bo nie posiadają limitu produkcji cukru, ale są wymienione w art. 6 poprzedniej ustawy dotyczącej regulacji rynku cukru, która to ustawa jest przywołana w art. 19 nowej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselAdamBiela">Ile jest cukrowni toruńskich?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Jest to jedna spółka, natomiast w jej strukturze znajduje się np. Cukrownia Unisław, Cukrownia Ostrowite itd. Skarb Państwa posiada 49 proc. akcji, a Spółka Cukrowa Mazowiecko-Kujawska 51 proc.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Wymienię nazwy cukrowni, których akcje zostały udostępnione plantatorom i pracownikom, zaś akcje Skarbu Państwa zostaną wniesione w drugim etapie w celu podwyższenia kapitału Krajowej Spółki Cukrowej. Są to cukrownie: "Lęśmiesz" i "Borowiczki" z Mazowiecko-Kujawskiej Spółki Cukrowej, "Kruszwica" z Poznańsko-Pomorskiej Spółki Cukrowej, "Jawor", "Paborów", "Strzelin", "Pustków", "Ziembice" i "Świdnica" ze Śląskiej Spółki Cukrowej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Ministerstwo Skarbu Państwa w ubiegłym tygodniu złożyło prośbę do sądu o wstrzymanie wykonania postanowienia w sprawie zabezpieczenia akcji Śląskiej Spółki Cukrowej na rzecz roszczeń o odszkodowanie inwestora francuskiego do czasu wydania orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Nie dysponuję wykazem udziału Skarbu Państwa w kapitale akcyjnym sprywatyzowanych cukrowni. Mogę tylko podać kilka przykładów: w Cukrowni Michałów - 18 proc., w Cukrowni Ciechanów - 18 proc., w Cukrowni Ropczyce - około 15 proc., w Cukrowni Glinojeck - około 21 proc. Ponadto Skarb Państwa ma udział w kapitale akcyjnym cukrowni grupy kalisko-konińskiej. Te akcje Skarbu Państwa, a także akcje cukrowni, które zostały jeszcze wcześniej sprzedane, jak np."Krasiniec", "Chełmża" zostaną wniesione do Krajowej Spółki Cukrowej w zależności od tego, czy zostanie realizowane podwyższenie kapitału zgodnie z umową.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Długo zastanawialiśmy się nad tym, czy potrzebna jest wycena majątku spółek przed ich połączeniem się, czy wystarczy przyjąć, że wartość księgowa netto, to jest wartość firmy. Zastosowanie tej metody pozostaje w sprzeczności z przepisami ustawy o rachunkowości, według których tylko grunty własne firmy można zakwalifikować do majątku trwałego. Wszystkie cukrownie posiadają prawo wieczystego użytkowania gruntów, czyli ich wartość jest pozycją pozabilansową. Są też zobowiązania, które nie są ujmowane w bilansie.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Wobec tego musimy przejrzeć cały majątek, aby stwierdzić, jaka jest faktyczna wartość łączących się cukrowni, przy czym nie będziemy dokonywali wyceny zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów. Zastosujemy jedną metodę. Musimy zrobić operaty szacunkowe i zobaczyć, jaka jest wartość majątku łączących się spółek.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">W art. 20 ust. 1 ustawy o regulacji rynku cukru, jest zawarte postanowienie, że połączenie spółek nastąpi w trybie 492 par. 1 pkt 2 Kodeksy spółek handlowych. Ten przepis ma związek z innymi przepisami Kodeksu spółek handlowych, w których jest mowa o dokumentach wymaganych przy połączeniu spółek. Wobec tego musimy postępować zgodnie z tymi przepisami, pomimo tego, że ustawodawca wskazał w art. 20 ust. 1 tylko na przepis art. 492 par. 1 pkt 2.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Kodeks spółek handlowych obowiązuje od 1 stycznia 2001 r. i połączenie cukrowni będzie pierwszą operacją przeprowadzoną na tak dużą skalę na jego podstawie.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Czy może tak się stać, że cukrownie Śląskiej Spółki Cukrowej nie dołączą do Krajowej Spółki Cukrowej. Nie wiem czy sąd oddali zażalenie inwestora francuskiego. Mamy różne opinie prawne na temat skuteczności tego zażalenia. Chcę państwa poinformować, że wystąpiliśmy do niezależnego eksperta o opinię, jakie może być orzeczenie sądu i co może zrobić minister Skarbu Państwa, jeżeli byłoby ono niekorzystne dla Skarbu Państwa. Opinia zostanie przedstawiona do końca tego tygodnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselTomaszWojcik">Czy ktoś z państwa chce zadać dodatkowe pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselFranciszekSzelwicki">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, dlaczego nie zostało złożone zażalenie na postanowienie sądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarianDembinski">Pytałem, jak długo Skarb Państwa nie będzie mógł rozporządzać akcjami Śląskiej Spółki Cukrowej w związku z postanowieniem sądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Wniosek o wstrzymanie wykonania orzeczenia nie zmienia tego, że stało się ono prawomocne. Wobec tego Skarb Państwa nie może rozporządzać ani dysponować akcjami Śląskiej Spółki Cukrowej. Niezłożenie zażalenia na to orzeczenie oznacza podanie ręki firmie, która może skutecznie blokować realizację przepisu art. 20 ust. 2 ustawy o regulacji rynku cukru, do czasu rozstrzygnięcia procesu cywilnego o odszkodowanie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoslankaElzbietaBarys">Postępowanie przed sądem może trwać kilka lat, bo obie strony będą powoływały biegłych. Inwestor francuski po to, aby dowieść, że poniósł szkodę w związku z niezawarciem umowy, a Ministerstwo po to, aby odeprzeć ten zarzut. Wszyscy wiemy, że jak strona skarżąca dobrze się postara, to proces cywilny może toczyć się 10 lat. Wobec tego niezłożenie zażalenia jest - moim zdaniem - skandalicznym niedopełnieniem pieczy nad ogromnym majątkiem Skarbu Państwa, stanowiącym 95 proc. kapitału akcyjnego Śląskiej Spółki Cukrowej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoslankaElzbietaBarys">W dalszym ciągu uważam, że nie jest potrzebna wycena majątku cukrowni, bo po ich połączeniu nie zmieni się właściciel akcji i Krajowa Spółka Cukrowa, na zasadzie sukcesji uniwersalnej, przejmie aktywa bilansowe, pozabilanowe i wszelkie zobowiązania cukrowni. Sądzę, że doradca wprowadził ministra Skarbu Państwa w błąd i należy poszukać kompetentnego doradcy.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoslankaElzbietaBarys">Nie otrzymałam odpowiedzi na pytanie dotyczące poręczeń kredytów zaciąganych przez spółki, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, a które będą musiały czekać kilka miesięcy na włączenie do Krajowej Spółki Cukrowej. Powtarzam, że ani minister Skarbu Państwa, ani minister rolnictwa i rozwoju wsi nie skierował do Rady Ministrów wniosku o udzielenie poręczenia kredytów dla cukrowni, które niedługo rozpoczną skup buraków cukrowych. Jest to też przejaw braku dbałości o majątek Skarbu Państwa, który niedługo może nie wiele być wart, jeśli cukrownie zostana postawione w stan upadłości.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PoslankaElzbietaBarys">Proszę także powiedzieć, czy cytowane przeze mnie opinie na temat ustawy o regulacji rynku cukru, publikowane w gazecie niemieckiej, spotkały się z jakąś reakcją rządu polskiego. Czy możemy budować niezależną gospodarką, czy może godzimy się na to, że ktoś nam będzie dyktował co mamy sprzedać.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarianDembinski">Podawane są różne informacje o saldzie skonsolidowanego bilansu Śląskiej Spółki Cukrowej. Czy prawdziwa jest informacja, że wynosi ono minus 100 mln zł, czy 1 mld zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselAdamBiela">Chcę zwrócić uwagę na publikowane w prasie wypowiedzi pani minister Aldony Kameli-Sowińskiej, w których bardzo powierzchownie i niezgodnie z rzeczywistością potraktowała sytuację majątkową cukrowni, nawet można powiedzieć, że potraktowała ją w sposób uwłaczający powadze ministra i profesora ekonomii. Opinia pani minister szkodzi polskiej racji stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTomaszWojcik">Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Jest jeszcze jeden argument uzasadniający konieczność dokonania wyceny majątku cukrowni. Nie należy zapominać o tym, że musimy określić parytet wymiany akcji, bowiem akcjonariuszami łączących się cukrowni jest Skarb Państwa i spółka cukrowa. Księgowa wartość majątku trwałego może różnić się od wartości rynkowej tak znacznie, że zostanie ona zakwestionowana przy rejestracji nowopowstałej spółki.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Powtarzam, zdaniem prawników jest potrzebna wycena majątku cukrowni.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Potrzebna jest po utworzeniu Krajowej Spółki Cukrowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WicedyrektorKrzysztofJeznach">Nie, teraz jest potrzebna, żeby można było sporządzić plan połączenia cukrowni i zarejestrować Krajową Spółkę Cukrową.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Dokonanie wyceny wartości majątku spółek będzie konieczne, gdy dojdzie do wymiany akcji cukrowni na akcje Krajowej Spółki Cukrowej, a wobec tego wycena zostanie wykonana dwa razy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoslankaMalgorzataOstrowska">We wszystkich znanych mi przypadkach łączenia się spółek, była dokonywana wycena ich majątku. Mogę także powołać się na przypadki, kiedy nie doszło do połączenia się banków spółdzielczych, z tego powodu, że nie została sporządzona wycena ich majątku. Trzeba więc nie dopuścić do powtórzenia się takiej sytuacji w odniesieniu do Krajowej Spółki Cukrowej. Nie można pominąć wyceny, natomiast należałoby się zastanowić, jak można ją wykonać w miarę szybko.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselTomaszWojcik">Proszę nie rozpoczynać debaty nad trybem utworzenia Krajowej Spółki Cukrowej, ponieważ nie taki jest temat dzisiejszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoslankaElzbietaBarys">Ponownie zabrałam głos, ponieważ nie uzyskałam satysfakcjonującej odpowiedzi na moje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Autorzy wszystkich opinii prawnych, które otrzymał minister skarbu państwa, są zgodni co do tego, że trzeba zrobić wycenę majątku cukrowni. Minister swoją działalność opiera o doradztwo prawne i nie podejmie działań niezgodnych z opiniami prawników, ponieważ tylko on ponosi odpowiedzialność. Gdyby okazało się, że opinia prawna, która ma jutro zostać przedłożona ministrowi, będzie dezawuowała posiadane przez niego opinie, to być może odstąpimy od wykonania wyceny majątku cukrowni.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Informują, że do Ministerstwa Skarbu Państwa nie zwróciła się żadna cukrownia w sprawie udzielenia gwarancji na kredyty. Przede wszystkim minister Skarbu Państwa nie ma takiego instrumentu.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Nie mogę teraz odpowiedzieć na pytanie pana posła, jaki jest stan zadłużenia Śląskiej Spółki Cukrowej, bo nie mam przy sobie odpowiednich dokumentów, ale jeszcze dzisiaj przekażemy panu posłowi taką informację.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofLaszkiewicz">Nie znam treści wypowiedzi pani minister Aldony Kameli-Sowińskiej opublikowanej przez prasę, ani też nie miałem okazji zapoznać się z treścią artykułu opublikowanego w gazecie niemieckiej. Jeżeli został naruszony interes państwa polskiego, to w takiej sytuacji należy oczekiwać reakcji od ministra spraw zagranicznych, a nie od ministra Skarbu Państwa. Mogę natomiast zobowiązać się do powiadomienia ministra spraw zagranicznych o publikacji, na którą powołała się pani posłanka Elżbieta Barys.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoslankaMalgorzataOstrowska">Powrócę do sprawy gwarancji na kredyty. Otóż banki zaliczają kredyty udzielane cukrowniom do kredytów o wysokim ryzyku. Udzielenie kredytu powoduje konieczność utworzenia stosownej rezerwy. W związku z tym, jeśli rząd nie udzieli gwarancji, to cukrowniom będzie bardzo trudno pozyskać kredyty.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselAdamBiela">Proponuję przyjąć dezyderat, którego treść wynika z dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselTomaszWojcik">Chcę zauważyć, że ze względów proceduralnych w tej kadencji Sejmu nie uzyskamy odpowiedzi na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselTomaszWojcik">Jeśli nie usłyszę wniosków, to uznam, że Komisja wyczerpała porządek obrad. Nikt nie zgłosił wniosków.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PoselTomaszWojcik">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>