text_structure.xml 9.65 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszWrona">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Porządek dzienny przewiduje przeprowadzenie pierwszego czytania poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych oraz wyrażenie opinii w sprawie rządowego projektu ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw. Jeżeli nie usłyszę uwag, to uznam, że porządek dzienny został przyjęty. Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrywania pkt 1. Mamy dwa projekty tej ustawy zawarte w drukach nr 2635 i 2791.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszWrona">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców pierwszego projektu pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Proponowana nowelizacja zmierza do wypełnienia luki legislacyjnej, która powoduje w tej chwili brak jasności interpretacyjnej przepisów ustawowych dotyczących przyznawania nagród członkom zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Regulacja ta, wraz z poprawka autorską, wskazuje na wyłączność kompetencji organu stanowiącego przyznawania nagród przewodniczącemu zarządu. Oznacza to, że taka nagroda może być przyznana wyłącznie w drodze uchwały rady. "Warunkiem przyznania nagrody jest wskazanie w uzasadnieniu indywidualnych zasług i osiągnięć związanych z usprawnieniem funkcjonowania jednostki, poprawą wyników ekonomicznych lub poprawą zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej.".</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jednocześnie proponujemy ograniczenie wymiaru nagród przyznawanych w ciągu całego roku, do nagrody rocznej, czyli klasycznej "trzynastki", która jest stosowana powszechnie w sferze budżetowej. Możliwe jest też przyznanie dodatkowej nagrody, której łączna wysokość w ciągu roku nie może przekroczyć miesięcznego średniego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przyznanie nagrody.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jednocześnie wskazujemy, że nagrody uznaniowe dla członków zarządu, poza przewodniczącym, pozostają wyłączną kompetencją przewodniczącego zarządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszWrona">Teraz pan poseł Paweł Bryłowski, który jest upoważniony do reprezentowania posłów, którzy zgłosili projekt z druku nr 2791.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselPawelBrylowski">Materia tej propozycji jest podobna, ale jednocześnie trochę szersza. W głównym nurcie problemu, który dotyczy nagród, idziemy dalej niż projekt zaprezentowany przez pana posła Witolda Gintowta-Dziewałtowskiego i proponujemy wprowadzenie całkowitego zakazu przyznawania nagród, za wyjątkiem nagród jubileuszowych, które są przyznawane na podstawie zupełnie innych przepisów. Uważamy, że funkcja przewodniczącego zarządu jest wystarczająco dobrze wynagradzana, a to że wymaga wiele wysiłku i odpowiednich kwalifikacji nie jest powodem do przyznawania dodatkowych nagród. Szukanie dodatkowych powodów do nagradzania jest według nas rzeczą niewłaściwą.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselPawelBrylowski">W tym miejscu trzeba jeszcze wspomnieć, że decyzje o nagrodach podejmowane przez radę będą decyzjami większości politycznej. Nie łudźmy się, jeszcze długo decyzje rad samorządowych będą decyzjami politycznymi, a nie merytorycznymi. W przypadkach spraw dotyczących nagradzania doświadczenie ostatnich miesięcy, kiedy to przycięte zostały wynagrodzenia zasadnicze, pokazuje, że większości w radach zachowywały się w sposób przed chwilą przeze mnie opisany.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselPawelBrylowski">Druga część tego projektu dotyczy rozszerzenia uprawnień do przyznawania odpraw w nadzwyczajnej wysokości, czyli wynikającej z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, a nie tylko z Kodeksu pracy. Dotyczy to nie tylko momentu zakończenia kadencji przez członków zarządu, ale również rozwiązania stosunku pracy na skutek odwołania z funkcji lub złożenia rezygnacji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselPawelBrylowski">Zwracam uwagę na błąd drukarski, bo w pkt b powinno być zapisane "po liczbie "1" dodaje się liczbę "1a", a nie "2".</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselPawelBrylowski">Jeżeli chodzi o argumenty dotyczące odpraw, to przede wszystkim trzeba powiedzieć, że należy baczniej przyglądać się osobom powoływanym na stanowiska członków zarządu, aby nie było później tylu powodów do wcześniejszego rozstawania się z nimi. Natomiast w przypadku składania rezygnacji powody są zwykle głęboko usprawiedliwione, są to zwykle przyczyny osobiste lub zdrowotne, tak że jest rzeczą właściwą, aby odprawa przysługiwała w każdym przypadku.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselPawelBrylowski">Oczywiście padną argumenty o możliwości częstych i sztucznych zmian w celu pobrania odprawy. Ale ja bym to włożył pomiędzy hipotezy bardzo wątpliwe, bo taka kompromitacja organu samorządowego możliwa jest tylko raz. Powtórzyć się tego raczej nie da.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselPawelBrylowski">Reasumując, mimo tego, że zdaje sobie sprawę z kontrowersji dotyczących tej drugiej kwestii proszę o skierowanie tego projektu do dalszych prac. Natomiast kwestia pierwsza, czyli pozbawienie możliwości przyznawania dodatkowych nagród, jest chyba głęboko słuszna i pożyteczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszWrona">Przypominam, że nasza Komisja już dość długo zajmowała się tym problemem, a nawet powołaliśmy specjalną podkomisję, która miała się zastanowić, czy nasza Komisja nie powinna wystąpić w tej sprawie z własnym projektem. Tak się nie stało, zadecydowaliśmy, że Komisja z takim wnioskiem nie wystąpi i w związku z tym wpłynęły dwa projekty przygotowane przez konkretne grupy posłów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselTadeuszWrona">Bardzo się cieszę, że uwzględniono również odprawy, o których już rozmawialiśmy. Nie wszyscy byli przekonani do tej kwestii, w sytuacji gdy niektóre środowiska szukają argumentów przeciwko samorządowcom. W tej akcji wykorzystuje się również pewne nieprawidłowości dotyczące wzrostu płac i nagród. Musimy jednak brać też pod uwagę te sytuacje, które sygnalizują nam samorządowcy, że szefowie spółek odchodzą po zakończeniu kontraktów menedżerskich z ogromnymi, wprost horrendalnymi odprawami, natomiast ludzie, którzy tracą czas i zdrowie pracując dla swojej społeczności lokalnej są często odwoływani z dnia na dzień bez żadnych odpraw. Często jest tak dlatego, że  w ciągu jednej nocy któryś z radnych niezależnych zmienił front polityczny. Tu nie chodzi o jakieś ogromne pieniądze, ale o uczciwą rekompensatę za tę wielką prace, którą samorządowcy wykonują. Dlatego cieszy mnie, że autorzy jednego z projektów próbują rozwiązać i ten problem.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselTadeuszWrona">Ponieważ mamy dwa projekty zmian w ustawie, a chodzi o to, żeby wypracować jeden wspólny pogląd Komisji na te sprawy, proponuję, aby skierować oba do podkomisji, która już pracowała nad tymi problemami. Sądzę, że będzie to szybciej, niż gdybyśmy powoływali nową podkomisję w nowym składzie. Jeżeli aprobujecie państwo takie rozwiązanie, to przypomnę, że w tej podkomisji pracowali posłowie: Jerzy Barzowski /AWS/, Paweł Bryłowski /UW/, Teresa Jasztal /SLD/ i Wojciech Nowaczyk /SLD/. Czy są jakieś inne propozycje? Czy aprobujecie państwo, że przesyłamy do dalszych prac oba projekty? Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisja podjęła decyzję o skierowaniu obu projektów do podkomisji. Prosimy, aby podkomisja jak najszybciej wypracowała jeden projekt, który nasza Komisja mogłaby zatwierdzić i przesłać w formie sprawozdania na posiedzenie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselTadeuszWrona">Ten punkt uważam za zamknięty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselPawelBrylowski">Podkomisja powinna się jeszcze ukonstytuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselTadeuszWrona">Zaproponowałem, aby była to ta sama podkomisja, w tym samym składzie i z tym samym przewodniczącym, czyli panem posłem Pawłem Bryłowskim. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu. to uznam, że mój wniosek został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselTadeuszWrona">Przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego. Wyczerpiemy go jeszcze szybciej, bo nie ma na sali pana posła, który miał przygotować projekt stanowiska naszej Komisji wobec rządowego projektu ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustawach. Ponieważ nie ma projektu do dyskusji i nie ma posła referenta, proponuję, aby ten punkt przełożyć na jutro. Czy jest zgoda na takie rozwiązanie? Jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselTadeuszWrona">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>