text_structure.xml
42.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszWrona">Otwieram posiedzenie Komisji. Na porządek obrad skła-dają się dwa punkty. W punkcie pierwszym przewidziany jest wybór zastępcy przewod-niczącego naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszWrona">Jak wiadomo, poseł Marek Nawara złożył rezygnację z mandatu poselskiego, w związku z objęciem funkcji marszałka sejmiku małopolskiego. Tym samym powstał wakat na funkcji zastępcy przewodniczącego Komisji. Funkcję tę sprawował poseł AWS.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselTadeuszWrona">Mam przyjemność rekomendować do tej funkcji posła Mirosława Sekułę. Pan poseł był członkiem naszej Komisji od początku. Pełnił funkcję sprawozdawcy ustawy o podziale terytorialnym państwa. Jest osobą niezwykle kompetentną. Obecnie jest także członkiem sejmiku śląskiego. Mam nadzieję, że zaangażowanie pana posła w prace Komisji, jego dorobek zostałby zauważony i doceniony przez członków Komisji, zarówno tych z koalicji parlamentarnej, jak też przez posłów opozycji. Dlatego jestem przekonany, że uzyska naszą akceptację.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselTadeuszWrona">Czy poseł Mirosław Sekuła wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMiroslawSekula">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszWrona">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę zgłoszeń. Zarządzam zatem głosowanie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselTadeuszWrona">Kto z posłów opowiada się za tym, aby zastępcą przewodniczącego Komisji został pan poseł Mirosław Sekuła?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselTadeuszWrona">Stwierdzam, że poseł Mirosław Sekuła został jednomyślnie wybrany zastępcą przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Gratulujemy wyboru oraz takiego właśnie poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PoselTadeuszWrona">Przekazuję prowadzenie obrad pani posłance Irenie Lipowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Proszę o prowadzenie posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszWrona">W drugim punkcie rozpoczniemy dyskusję na temat planu pracy Komisji na 1999 r. Głównym punktem obecnego posiedzenia był wybór zastępcy przewodniczącego Komisji. Wykorzystaliśmy tę sytuację dla rozpoczęcia dyskusji nad planem pracy. W ub.r. zrealizowaliśmy zdecydowaną większość tematów, które wcześniej zaplanowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselTadeuszWrona">Jednakże nawał prac sejmowych spowodował, że niektórych naszych zamierzeń nie zdążyliśmy zrealizować. Myślę np. o pracach nad ustawą o gminach uzdrowiskowych. Przypomnę, że w tym celu powołaliśmy podkomisję, w skład której weszli również posłowie z Komisji Zdrowia. Jednakże prace podkomisji zostały wstrzymane, ze względu na zapowiedź złożenia projektu rządowego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PoselTadeuszWrona">W związku z tym uważam, że Komisja zajmie się tym tematem w br. Swoje prace wstrzymała również podkomisja, zajmująca się prezydenckimi projektami ustaw o stanach nadzwyczajnych. Także w tym przypadku oczekujemy na projekty rządowe.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PoselTadeuszWrona">Uważam, że do końca stycznia musimy przyjąć plan pracy Komisji na I półrocze 1999 r. Wszystkie wnioski i sugestie członków Komisji zostaną zebrane, opracowane i przed-stawione posłom pod głosowanie. Otwieram zatem dyskusję. Zapytuję, czy już dzisiaj macie państwo propozycje do planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaBarbaraImiolczyk">Sądzę, że najważniejszym obecnie zadaniem jest monitorowanie wdrażania reformy administracji publicznej. Temu właśnie tematowi powinniśmy poświęcić I kwartał intensywnej pracy. Proponuję, aby prezydium Komisji skontaktowało się z przewodniczącym zespołu do spraw monitorowania reformy ad-ministracyjnej, powołanym przez Prezesa Rady Ministrów. Chodziło o to, aby ustalić datę zaproszenia na posiedzenie Komisji członków tego zespołu, abyśmy mogli wysłuchać szczegółowych relacji o przebiegu reformy oraz jakie są największe problemy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoslankaBarbaraImiolczyk">W ub.r. nasze zadania miały jakby inny charakter. W związku z wdrażaniem reformy w br. powinniśmy zorganizować przynajmniej kilka posiedzeń wyjazdowych, czego nie robiliśmy poprzednio. Głównym celem wyjazdowych posiedzeń byłoby zapoznanie się z sytuacją w różnych województwach i powiatach.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoslankaBarbaraImiolczyk">Na tym - ogólnie mówiąc - powinna koncentrować się praca Komisji w br. Jeżeli zaś chodzi o prace legislacyjne, w 1999 r. musimy skoncentrować się nad ustawą o samorządzie. Jednak - po uzyskaniu wyników monitoringu - czeka nas również praca nad ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Analiza wyników monitoringu pozwoli nam na poprawę sytuacji związanej z finansowaniem powiatów i województw w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselTadeuszWrona">Zanim oddam głos pani przewodniczącej, chciałbym zaprosić pana zastępcę przewodniczącego Komisji do stołu prezydialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMiroslawSekula">Wybór nie został jeszcze w pełni uprawomocniony - jak nakazuje zwyczaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszWrona">Rozumiem, proszę panią przewodniczącą o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Chcę rozpocząć od przypomnienia, że powołaliśmy zespół, który w dniu 21 stycznia br. spotka się z wicepremierem Januszem Tomaszewskim. Celem spotkania będzie informacja o wdrażaniu reformy administracyjnej. Wcześniej zespół spotka się z rządowym zespołem do spraw monitoringu pod kierownictwem - jak rozumiem - pana ministra Józefa Płoskonki.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Posłowie kontaktowali się z panem ministrem. Czy wiadomo już coś więcej w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselKazimierzSas">Rozmawiałem z panem ministrem Józefem Płoskonką. Zobowiązał się, że takie spotkanie przygotowawcze zorganizuje przed spotkaniem z wicepremierem Januszem Tomaszewskim w przyszłym tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Przypomnę, że podczas posiedzenia Komisji, kiedy przesłuchiwaliśmy pana ministra Józefa Płoskonkę, wyłoniliśmy zespół złożony z przed-stawicieli czterech największych klubów parlamentarnych. Liczyłam nawet, że w czasie między świętami a Nowym Rokiem zespołowi uda się zebrać od członków Komisji wszystkie sygnały dotyczące wdrażania reformy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoslankaIrenaLipowicz">W niektórych resortach sprawa jest dość skomplikowana. Mam np. na myśli przeka-zywanie obiektów w resorcie kultury. Zamysł polegał na tym, aby nasz zespół na bieżąco współpracował z zespołem resortowym, alarmując od razu o złym rozwiązaniu konkretnej sprawy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Z przykrością muszę stwierdzić, że niektórzy urzędnicy wcześniej opowiadający się przeciwko przejmowaniu przez samorządy pewnych zadań, mają obecnie możliwość wykazania, że rzeczywiście mieli rację. Dodam, że urzędnicy ci mają faktycznie w ręku instrumenty, które mogą kompromitować reformę. Nie podejrzewam nikogo konkretnego o złą wolę, ale musimy przeciwdziałać takim sytuacjom.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Prosiliśmy o zgłaszanie konkretnych sygnałów. Kilku posłów już to uczyniło. Obecnie chcę przypomnieć o naszych ustaleniach i jeszcze raz proszę o zgłaszanie wszystkich przypadków, gdzie dzieje się źle z wdrażaniem reformy. Chodzi o to, żebyśmy zebrali materiały przed spotkaniem przewidzianym na przyszły tydzień.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Mówiąc o planie pracy, chcę ze swojej strony zgłosić potrzebę zorganizowania w lutym i marcu br. kilku posiedzeń dotyczących nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym. W czerwcu widzę potrzebę zorganizowania posiedzenia, może posiedzenia wyjazdowego, związanego z monitorowaniem reformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselWieslawWoda">Podzielam zdanie pani posłanki Barbary Imiołczyk. Chcę jednak dodać dwa wnioski szczegółowe. Komisja powinna zająć się sytuacją na styku powiatów ziemskich z powiatami grodzkimi. Wydaje się, że tam właśnie zacznie ostro iskrzyć. Dlatego do tego tematu należy przystąpić niezwłocznie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselWieslawWoda">Ponadto Komisja powinna zapoznać się z wnioskami tych gmin, które nie pogodziły się z przynależnością do obecnych województw. W kraju jest przynajmniej kilkanaście, jeżeli nie kilkadziesiąt przypadków, gdzie nie pogodzono się z decyzją o podziale administracyjnym. Dlatego że chodzi o problemy dość powszechne. Komisja powinna się nim zająć. Nie chcę obecnie szczegółowo uzasadniać wniosku, ponieważ prawdopodobnie każdemu z nas takie przykłady są znane.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWitoldWintowtDziewaltowski">Jak pamiętamy otrzymaliśmy raport rządowy o przygotowaniu do przeprowadzenia reformy administracji publicznej. W tymże raporcie informowano nas o powstaniu departamentu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, który miał się zajmować wdrożeniem i monitoringiem reformy administracji publicznej. Ponadto w grudniu 1998 r. został również powołany następny zespół, tym razem rządowo-samorządowy. Tak więc zespołów zajmujących się tym samym tematem jest coraz więcej. Tymczasem informacji jest coraz mniej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselWitoldWintowtDziewaltowski">Dlatego proponuję, abyśmy zażądali od rządu przekazywania cyklicznych informacji na temat wdrażania reformy, nie tylko dla zespołu, ale dla całej Komisji. Ponadto uważam, że po otrzymaniu takich informacji powinniśmy odbywać, np. co półtora miesiąca spotkania z przedstawicielami rządu, ale także z przedstawicielami samorządów terytorialnych. Mam na myśli przede wszystkim Związek Miast Polskich i Związek Powiatów. W tym przypadku uzyskaliśmy również rozeznanie na temat współpracy lub trudności między powiatami ziemskimi i grodzkimi. Organizując takie spotkania powinniśmy doprowadzić do zderzenia się racji rządowych i samorządowych. W ten sposób będziemy mogli wysnuwać właściwe wnioski.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselWitoldWintowtDziewaltowski">Nawiązując do planu pracy Komisji uważam, że najrzadziej raz na kwartał powinniśmy dokonywać ocen wdrażania reformy administracji publicznej. Na tej podstawie podejmowaliśmy działania, zmierzające do niezbędnych napraw, a tych będzie sporo. Mówiąc o czekających nas pracach legislacyjnych uważam, że powinniśmy przygotować się do nowelizacji wszystkich ustaw ustrojowych. W wielu obszarach taka konieczność ma miejsce już obecnie. Na pewno musimy rozpocząć prace nad nowelizacją ordynacji wyborczej, przy czym nie tylko do samorządów terytorialnych. Należy np. pamiętać, że inaczej będziemy wybierać senatorów. Wśród prac, które powinniśmy uwzględnić, zwrócę uwagę na potrzebę dokonaniu parustopniowej oceny realizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselWojciechNowaczyk">Pan poseł Wiesław Woda był uprzejmy powiedzieć o problemach gmin w odniesieniu do województw. Pozwolę sobie dodać o wnioskach gmin, które nie pogodziły się z przynależnością do danych powiatów. W niektórych przypadkach owe gminy znalazły się nie tam, gdzie wcześniej ustalono. Dlatego proponuję wzięcie pod uwagę również tej problematyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyBrzozowski">Sprawę, o której chcę przypomnieć, poruszyłem już wcześniej. Mam na myśli koordynację działań prowadzących do wspólnej - z Komisją Administracji i Spraw Wewnętrznych - oceny wdrażania reformy. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych również zajmuje się tą problematyką. Dzięki koordynacji poczynań, unikniemy konfliktów, które miały miejsce w ub.r. Tak samo brzmiący wniosek zgłoszę na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselJerzyBrzozowski">Inną sprawą jest kwestia funkcjonowania Komisji Nadzwyczajnej do spraw reformy administracyjnej. Formalnie rzecz biorąc Komisja zakończyła na razie prace, dla których została powołana. W sprawie funkcjonowania Komisji Nadzwyczajnej należy wejść w kontakt z marszałkiem Sejmu. Chodzi o to, aby przy rozpatrywaniu kolejnych ustaw - co w tym roku będzie miało niewątpliwie miejsce - rozstrzygnąć kwestie kompetencyjne raz na zawsze.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselJerzyBrzozowski">Kolejna uwaga dotyczy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Sądzę, że monitorowanie funkcjonowania ustawy powinno odbywać się przez cały rok, ponieważ ma ona obowiązywać przez dwa lata. Chodzi o zebranie jak najwięcej materiałów do oceny. Szczególną w tym rolę powinny odegrać powiaty.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselJerzyBrzozowski">Ostatnia uwaga wiąże się z ustawą o samorządzie terytorialnym. Nowelizacja tej ustawy wymaga zakreślenia pewnych ram czasowych. Należy więc unikać pośpiechu. Chodzi o to, aby mogła ona wejść w życie w 2000 r. i była pozbawiona nikomu niepotrzebnych błędów. Wszelkie słabości ustawy mogłyby bowiem powodować powstawanie negatywnej opinii w tym akcie prawnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawPawlak">Proponuję, aby rząd na jednym z pierwszych w tym roku posiedzeń złożył informację dotyczącą wywiązywania się z ustawowych obowiązków przez delegatów rządu, którzy do końca roku mieli przekazać samorządom różnych szcze-bli, zarówno majątek kadry, a także sprawy do załatwienia. Mam na myśli głównie prze-kazywanie spraw z powiatów ziemskich i grodzkich. W terenie różnie to wyglądało.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselStanislawPawlak">Właśnie dlatego proponuję, aby rząd przygotował pisemną informację na ten temat, abyśmy ją mogli rozpatrzyć. Uzyskalibyśmy wówczas potrzebną Komisji wiedzę, co uzyskały samorządy w związku z reorganizacją struktury administracyjnej państwa. Chodzi głównie o majątek skarbu państwa, który zgodnie z ustawami przyjętymi przez Sejm powinien być przekazany samorządom.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselStanislawPawlak">Niejako przy okazji, celowe byłoby rozpatrzenie przez Komisję informacji o funkcjonowaniu urzędu, jakim jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów - w kontekście z decen-tralizacją uprawnień państwa. Chodziłoby np. o ustalenie, ile zaoszczędziliśmy na rzecz państwa w związku z przekazaniem tak wielu spraw samorządom. Takie zestawienie na piśmie byłoby dla nas pożądane i korzystne przede wszystkim podczas analiz budżetu państwa z udziałem ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselStanislawPawlak">Z budżetu państwa płyną środki do województw i powiatów, co wiąże się z decen-tralizacją uprawnień. Z drugiej strony, pieniądze są kierowane do ministerstw i urzędów centralnych. Środki na ten drugi cel powinny być mniejsze, ponieważ kompetencje są stopniowo przekazywane w dół.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselStanislawPawlak">Proszę o uwzględnienie moich obydwu propozycji w planie pracy Komisji. W moim przekonaniu obydwie informacje powinny być rozpatrzone już w I kwartale br.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselStanislawPawlak">Na zakończenie wypowiedzi chcę wrócić do raportu przedłożonego Komisji w grudniu ub.r. Przypomnę, że część członków Komisji opowiadała się za skierowaniem dezyderatu do rządu. Pani przewodnicząca zaproponowała zaś wysłanie listu do rządu, o którym mówiliśmy podczas posiedzenia Sejmu, rozpatrując informację rządu w sprawie wdrażania reform ustrojowych.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PoselStanislawPawlak">Chcę prosić panią przewodniczącą, abyśmy tekst tego listu mogli otrzymać już podczas trwania posiedzenia. Chodzi o przestrzeganie zasady, że wszystko co ustala Komisja jest kierowane na piśmie do wszystkich jej członków. Pomoże to nam przygotować się właściwie do następnych posiedzeń, podczas których będziemy rozpatrywać informacje rządowe w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbigniewSenkowski">Chcę nawiązać do wypowiedzi pana posła Jerzego Barzowskiego, dotyczącej statusu naszej Komisji. Chyba wszyscy zauważyliśmy, że podczas wdrażania reformy administracyjnej, Komisja została jakby usunięta na bok. Oprócz prac nad ustawami ustrojowymi, dotyczącymi powiatów i województw oraz prac nad ordynacją wyborczą, Komisja rzadko tylko wypowiadała się w sprawach, które należą do jej kompetencji. Dlatego wnoszę, aby władze naszej Komisji wystąpiły do marszałka i Prezydium Sejmu o to, aby Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zaczęła funkcjonować normalnie, to znaczy na podstawie dokładnie sprecyzowanych kompetencji, albo została rozwiązana.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselZbigniewSenkowski">Mija się bowiem z celem, abyśmy spotykali się doraźnie na posiedzeniach i podejmowali jakieś decyzje, a główne prace wykonywałby za nas ktoś inny.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselZbigniewSenkowski">Druga sprawa, którą chciałbym podnieść, wiąże się przede wszystkim ze znaczeniem reformy administracji publicznej, ale też ze stabilizacją kompetencji naszej Komisji. Mam na myśli powołanie stałej podkomisji do spraw monitoringu reformy. W wąskim gronie można by śledzić przebieg reformy, rejestrować negatywne skutki, odczucia społeczne itp. po to, aby opracować pewne wnioski na posiedzenia Komisji. Trudno bowiem organizować doraźne spotkania i oceniać, że coś w tej dziedzinie przebiega dobrze, czy źle. Taka podkomisja powinna przygotowywać materiały przynajmniej przez rok.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselZbigniewSenkowski">Trzecia sprawa, która również była poruszana na obecnym posiedzeniu, dotyczy ordynacji wyborczej. Co prawda, w bieżącym roku nie są planowane i mam nadzieję, że nic się tutaj nie zmieni - żadne ogólnopolskie wybory władz. Możemy mieć do czynienia tylko z wyborami uzupełniającymi do Senatu. Przy obecnie obowiązującej ordynacji, przeprowadzenie wyborów uzupełniających do Senatu będzie dość trudne. Jednakże znam dwa przypadki, gdzie one muszą się odbyć. Ten przykład nakazuje nam zajęcie się także ordynacją wyborczą.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselZbigniewSenkowski">W związku z tym wnioskuję o powołanie podkomisji, która zajmie się przygotowaniem księgi wyborczej dotyczącej wyborów samorządowych, wyborów do Sejmu i Senatu oraz wyborów prezydenckich. Uważam, że zajmowanie się tym tematem jest potrzebne, a służy temu również spokój między wyborami.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PoselZbigniewSenkowski">Miejmy zatem nadzieję, że będziemy mogli pracować spokojnie. Czy tak się stanie przekonamy się już dzisiaj podczas wieczornego głosowania nad budżetem państwa. W każdym bądź razie będziemy mieć szanse prowadzenia prac nad ordynacjami wyborczymi w spokoju, bez jakichkolwiek emocji przedwyborczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselZygmuntMachnik">Chcę przedstawić propozycje zupełnie odwrotne od propozycji prezydium Komisji. Chcę więc stwierdzić, że nie powinniśmy łatwo podejmować się nowelizacji ustaw kompetencyjnych, którymi zajmowała się Komisja Nadzwyczajna. Wydaje mi się, że najwyższy już czas, aby uporządkować prace Sejmu w tym sensie, żeby odpowiednimi ustawami zajmowały się właśnie komisje sejmowe, a nie Komisja nadzwyczajna, czy Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselZygmuntMachnik">Proponuję również, aby podczas opracowywania planu pracy przewidzieć wolne terminy na rozpatrzenie spraw nadzwyczajnych, które na pewno będą mieć miejsce. Można to zrobić np. w ten sposób, że do planu pracy zostaną wstawione tematy określone bardzo ogólnie, z rozpatrzenia których można będzie bardzo łatwo zrezygnować wtedy, kiedy zajdzie potrzeba zajęcia się jakimś nagłym, ważnym tematem.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanKochanowski">Chcę stwierdzić po raz kolejny, że reforma administracyjna jest źle wprowadzana. Świadczy o tym także fakt powołania rządowego zespołu do spraw monitoringu tej ustawy. W ten sposób rząd próbuje zepchnąć odpowiedzialność za wprowadzenie reformy na jakiś kolejny zespół.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanKochanowski">Tymczasem za reformę jest odpowiedzialny rząd. Dlatego zagadnienia związane z wprowadzeniem reformy powinny być referowane na posiedzeniach Komisji przez przedstawiciela rządu. Przy tej okazji jeszcze raz zwracam uwagę, że Komisja wspólna rządu i samorządu jest prorządowa. Nowe osoby dokooptowane do Komisji są wyraźnie związane z Akcją Wyborczą Solidarność.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselJanKochanowski">Ponadto wnoszę, aby nasza Komisja zajęła się analizą wniosków starostów i marszałków sejmików, dotyczących przekazanych im budżetów. Zwracam uwagę, że żaden powiat, ani żadne województwo nie otrzymały budżetów zapewniających ich właściwą działalność. Mówię o pierwszych sygnałach związanych z zatrudnieniem.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselJanKochanowski">Generalnie rzecz ujmując, w żadnym powiecie i województwie nie ma pieniędzy przeznaczonych na zatrudnienie osób, które administracja rządowa przekazała samorządom. Zatem można stwierdzić, że żaden urząd starosty, ani urząd marszałkowski nie mogą rozpocząć działania od zaraz. Z góry bowiem wiadomo, że zabraknie pieniędzy na po czterech lub pięciu miesiącach. Dlatego właśnie powinniśmy zająć się wnioskami starostów i marszałków do ministra finansów. Chodzi o to, jak ta sprawa jest rozwiązywana i co Ministerstwo Finansów zamierza w tej materii zmienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselTadeuszWrona">Nie podejmę polemiki politycznej w tej sprawie. Proszę o zabranie głosu posła Michała Kaczmarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselMichalKaczmarek">Wpisując się w problematykę reformy uważam, że najpilniejszym zadaniem Komisji byłoby uzyskanie pełnego wyobrażenia o tym, ile administracji rządowej pozostało w województwach, licząc w stosunku do władzy samorządowej. Można to uczynić na podstawie informacji dostarczonych przez rząd. Obraz, o którym mówię jest skandaliczny. Komisja włączyła się aktywnie w przygotowanie reformy. Spodziewaliśmy się m.in. znacznego ograniczenia administracji rządowej. Jednakże sytuacja, z jaką mamy obecnie do czynienia w województwach przekracza nawet najbardziej pesymistyczne wyobrażenia i przymiarki sprzed reformy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselMarianJaszewski">Chcę poprzeć swego przedmówcę i potwierdzić, że podobna sytuacja ma miejsce w wielu różnych województwach. I tak rozbudowywana jest administracja podległa wojewodom, natomiast liczba etatów przyznanych samorządom wojewódzkim jest skandalicznie niska. Mam na myśli przykład, gdzie urzędowi wojewódzkiemu przyznano 420 etatów, a 69 etatów dla urzędu marszałkowskiego. Jakież tu porównanie? Jeżeli celem reformy było przekazanie znacznej części zadań samorządom, wówczas nie wiem, jak taki przykład ma się do reformy? Tę bardzo ważną sprawę również musimy brać pod uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselAdamSniezek">Sądzę, że w bieżącym półroczu Komisja powinna znaleźć czas na zajęcie się problematyką polityki regionalnej. Podzielam przy tym opinię, że głównym zadaniem Komisji jest wdrażanie reformy. Jednak w następnych miesiącach, zapewnienie zrównoważonego rozwoju między regionami stanie się ważnym tematem prac Komisji. Nie wiem, czy rząd zajmuje się tą tematyką, ale moglibyśmy się zwrócić o przedstawienie Komisji informacji na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Dziękuję za zgłoszenie tak wielu propozycji do planu pracy. Prawie ze wszystkimi się zgadzam. Szczególnie chciałabym podziękować za propozycję przekształcenia zespołu w podkomisję stałą. Procedura w tym przypadku jest nieco skomplikowana, dlatego musimy jeszcze wystąpić z wnioskiem w tej sprawie. Takie rozwiązanie jest niezwykle racjonalne.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Powołując stałą podkomisję, mamy do wyboru dwie drogi realizacji celu, jakim będzie nadzorowanie reformy. Po pierwsze - możemy znowu zaprosić na posiedzenie Komisji przedstawicieli rządu, którzy złożyliby informację o wdrażaniu reformy administracyjnej oraz odpowiedzieli na wątpliwości i zapytania.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Druga propozycja prowadzi do uzyskania stanowiska organizacji samorządowych, o czym mówino już podczas posiedzenia, ale także do powstania naszego własnego raportu. Dlatego podkomisja, którą chcemy powołać ma szczegółowo sprawdzić stan różnych spraw, o których jesteśmy informowani na posiedzeniu Komisji. Wtedy zakres i ton dyskusji będzie zupełnie inny, niż w przypadku, gdy ograniczamy się tylko do informacji przedstawiciela rządu. W tym drugim przypadku wysłuchamy tego, co nam przedstawi ktoś z rządu i na tym się skończy.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Jeżeli Komisja wyrazi zgodę, wówczas w kwietniu lub w maju, a najdalej w czerwcu br. moglibyśmy spotkać się ze wszystkimi marszałkami i przewodniczącymi sejmików wo-jewódzkich. Ci przedstawiciele samorządów będą już mieli dość doświadczeń - złych i dobrych, aby dyskusja prowadziła do konkretnych wniosków.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Spotkanie takie miałoby charakter ponadpartyjny, ponieważ wzięliby w nim udział wszyscy demokratycznie wybrani przedstawiciele samorządów wojewódzkich. Nie sądzę, aby należało rozszerzyć proponowane gremium o starostów, przecież to prawie 400 osób. Zorganizowanie takiego spotkania byłoby dość trudne.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Tak więc - oprócz spotkania z przedstawicielami Związku Miast Polskich oraz innymi organizacjami samorządowymi - zorganizowanie spotkania z marszałkami i przewod-niczącymi sejmików wojewódzkich da nam dość dobry obraz. Stawiam też wniosek jako uzupełnienie poprzednio wysuniętego wniosku.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Wielką satysfakcję sprawiły mi opinie, w których dostrzegliście państwo, co zaczęto robić naszej Komisji, jak zaczęliśmy być pomijani w ważnych procesach decyzyjnych. Co więcej, te opinie są zbieżne, niezależnie od kierunku politycznego mówców. Przez długi bowiem czas sprawa była traktowana żartem, jako mój konflikt osobisty z przewodniczącym Komisji Nadzwyczajnej do spraw reformy administracyjnej. Cieszę się, że obecnie wszyscy już rozumiemy, że nie o to chodziło.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PoslankaIrenaLipowicz">W tej sprawie przeprowadziłam dwie rozmowy oraz skierowałam pismo do marszałka Sejmu. Otrzymałam różne zapewnienia. Jeżeli państwo pozwolicie, poczekam na najbliższe posiedzenie Sejmu, podczas którego chciałabym zwołać posiedzenie Komisji. Jeżeli okaże się, że reakcja jakiej oczekuję nie nastąpiła, wówczas zaproponuję komisji podjęcie uchwały w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Tekst listu do prezesa Rady Ministrów był cały czas do wg lądu w sekretariacie Komisji. Obecnie list jest powielany i zostanie natychmiast doręczony posłom. Przepraszam, jeżeli kogoś to uraziło. Natomiast rzeczywiście sama powinnam pamiętać o wysłaniu listu członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Kolejny zakres działalności Komisji wiąże się z polityką regionalną. Powołana przez Komisję podkomisja kontynuuje prace. Mam nadzieję, że w tym lub w przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie z z panią minister Grażyną Gęsicką. Pani minister chciałaby skonsultować tezy projektu rządowego z Komisją. Zabiega o takie spotkanie od dwóch czy trzech tygodni. Bardzo proszę podkomisję do spraw polityki regionalnej, aby do takiego spotkania doszło.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Ważnym tematem naszych prac jest nowelizacja ustawy o samorządzie terytorialnym. Proszę o wyrażenie opinii, czy jest realne uchwalenie ustawy, gdzieś do końca maja? Chodzi o to, żeby proces ustawodawczy po uchwaleniu ustawy przez Sejm - a więc po wyrażeniu stanowiska przez Senat i prezydenta - został zakończony przed letnią przerwą.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Kolejna sprawa ściśle wiąże się z pracami naszej Komisji. Chodzi o to, że w Rządowym Centrum Studiów Strategicznych powstał zespół do spraw monitoringu reformy. Został on obdarzony gigantycznymi kwotami w nowym budżecie. Muszę stwierdzić, że z wielkim zdumieniem przyglądałam się wysokości tych kwot. Dlatego proponuję, aby wszyscy posłowie domagali się materiałów dotyczących monitoringu od Centrum.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Sądzę, że powiedziałam o wszystkich propozycjach planu pracy, które wchodziłyby w rachubę. Są jeszcze dwa tematy, którym moglibyśmy poświęcić posiedzenia Komisji. Mam na myśli nowe zadania samorządów, dotyczące wspierania osób niepełnosprawnych oraz kwestie rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Na posiedzeniu moglibyśmy zgłosić przedstawicieli właściwych organizacji zajmujących się osobami niepełnosprawnymi oraz sprawami rolnictwa. Ta ostatnia kwestia spędza mi sen z powiek. Przypomnę, że jest to zadanie samorządu terytorialnego, natomiast z kompetencjami dla samorządu jest tutaj bardzo mizernie.</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#PoslankaIrenaLipowicz">W pełni solidaryzuję się z opinią, że w województwach nastąpiło zwichnięcie na niekorzyść samorządu wojewódzkiego. Jest to wynikiem takiego właśnie trybu powstawania ustawy o samorządzie wojewódzkim, jak to miało miejsce oraz konsekwencją uchwalenia jej w obowiązującym obecnie kształcie.</u>
<u xml:id="u-25.15" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Proszę zwrócić uwagę, jakie olbrzymie koszty to przyniosło. Gdzieś w połowie roku będziemy musieli spotkać się z reprezentacją województw, aby wspólnie zastanowić się co zmienić i jakie projekty nowelizacji powinny być wniesione, po tym okresie dwuletniej kadencji.</u>
<u xml:id="u-25.16" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Chodzi o to, żebyśmy za półtora roku mogli znacznie rozszerzyć kompetencje samorządów wojewódzkich. Ich wzmocnienie powinno dokonywać się na drodze przekazywania samorządom części uprawnień wojewodów, które zostały im niesłusznie przypisane. W tej kwestii musimy być dobrze przygotowani, a projekt nowelizacji powinniśmy opracować do końca roku.</u>
<u xml:id="u-25.17" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Moja ostatnia już prośba wiąże się z możliwością dofinansowania samorządów. Otóż zostało opóźnione wejście w życie ustawy o działach. Powtarzam się, aby wszyscy członkowie otrzymali tekst tej ustawy oraz stosowne ekspertyzy. Moja prośba dotyczy tego, abyście państwo zechcieli przyjrzeć się ustawie.</u>
<u xml:id="u-25.18" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Muszę przy tym stwierdzić, że nie ma nawet śladu chęci działań w ministerstwach, prowadzących do redukcji zatrudnienia, zmniejszenia liczby jednostek organizacyjnych, chociaż wiele istotnych funkcji odeszło z ministerstw. Tak więc wygospodarowane środki nadal pozostają w ministerstwach, a liczba zatrudnionych również nie ulega zmianie.</u>
<u xml:id="u-25.19" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Każdy z posłów jest również członkiem innej komisji sejmowej. Postaram się, aby posłowie otrzymali schematy organizacyjne ministerstw z określeniem zakresów obowiązków departamentów. Podejmując tego rodzaju analizę uprawnień i stosownego stanu zatrudnienia, nie możemy prowadzić abstrakcyjnej dyskusji. W każdym bowiem przypadku należy wziąć pod uwagę konkretną jednostkę organizacyjną w ministerstwie i zobaczyć, jakich zadań ta jednostka już nie pełni, w związku z reformą.</u>
<u xml:id="u-25.20" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Musimy zatem dokonać czegoś - co określone jest w teorii krytyką zadań. Musimy zatem popatrzyć, czy jakieś zadania, które zostały nałożone na ministerstwa, gdzieś ok. 1951 r. nadal ujęte są w zakresie ich kompetencji? Chodzi o to, że ok. 1951 r. w państwach socjalistycznych wprowadzono jednolitą siatkę ministerstw.</u>
<u xml:id="u-25.21" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Tak więc komórki ministerstw w Polsce musiały wykonywać te same zadania, które były wykonywane przez ich odpowiedniki w Związku Radzieckim i Chinach. W zdumiewający sposób, zachowały się u nas do dzisiaj takie dinozaury z przeszłości, które nadal karmimy bardzo treściwą paszą i dla których wzrostu i dobrego samopoczucia wielce się przyczyniamy.</u>
<u xml:id="u-25.22" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Wszyscy jesteśmy zadowoleni, że w Polsce nastąpiły zmiany polityczne. W międzyczasie zmieniali się ministrowie, a w ministerstwach od wielu już lat wszystko pozostaje po staremu. Dodam, że jest to niezależne od naszego przekonania o tym, że dokonujemy głębokich reform.</u>
<u xml:id="u-25.23" who="#PoslankaIrenaLipowicz">Takiej krytyki zadań nie jestem w stanie dokonać sama, nawet przy pomocy dużego zespołu ekspertów. Zakres merytoryczny jest bowiem zbyt szeroki. Może to się dokonać wyłącznie przy zaangażowaniu wszystkich członków Komisji. W efekcie, nasza Komisja przypominałaby - oczywiście przy dużym współudziale pana przewodniczącego Krzysztofa Janika - komisję śledczą. Tak na marginesie chciałabym zauważyć, że pan poseł znakomicie nadaje się do tej roli.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Jeśli wolno mi prosić o przydział, to mógłbym zostać członkiem takiej komisji śledczej, ale w podzespole egzekucyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselRyszardBrejza">Proszę panią przewodniczącą o wyjaśnienie pewnego problemu. Z zaskoczeniem przyjąłem informację - podobnie zresztą jak pozostali członkowie naszego zespołu - że pani minister Grażyna Gęsicka zabiega od dwóch czy trzech tygodni o spotkanie z nami. Czy pani przewodnicząca zechciałaby rozwinąć tę informację?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselRyszardBrejza">Sam od kilku dni pytam pracowników sekretariatu Komisji o tę sprawę, ale nic mi nie wiadomo o takich zabiegach. Przecież to właśnie my zabiegamy o takie spotkanie. Dodam, że w imieniu podkomisji wystosowałem pismo do pani minister i jak dotychczas nie otrzymałem odpowiedzi. Tymczasem słyszę coś zupełnie zaskakującego. Czyżby pani minister utrzymywała kontakt z panią przewodniczącą?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Musimy wyjaśnić tę sprawę. Pani minister powiedziała, że próbuje bezskutecznie spotkać się z panem posłem, czy też z członkami podkomisji. Coś się tutaj nie zgadza. Dodam, że nie czyniła tego przez sekretariat Komisji. Nie bardzo zatem rozumiem o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Chcę przypomnieć, że 18 listopada br. Komisja przyjęła dezyderat w sprawie sekcji szkoleniowej dla nowo wybranych radnych. Dezyderat został skierowany pod właściwym adresem. Dodam, że działania w tej sprawie podjęto już wcześniej. Najpierw wyszkolono 150, a następnie 750 wykładowców. Wtedy okazało się, że nie ma pieniędzy na dalsze szkolenia. W moim przekonaniu, takie działanie nie jest, w żadnym stopniu racjonalne. Jest to działanie bez sensu i całkiem dla mnie niezrozumiałe.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Dużo większym złem jest fakt, że na te pierwsze szkolenia wydano pieniądze podatników. Sytuację pogarsza przypuszczenie, że szkolenia były - prawdopodobnie - niepotrzebne. Wszystko to powoduje, że - moim zdaniem - jest to już przestępstwo, W każdym razie jest to niegospodarność, która jest ścigana przez prawo.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">W związku z tym mam prośbę do Komisji, żeby zapytać ministra spraw wewnętrznych i administracji pana Janusza Tomaszewskiego - który niefrasobliwie podpisał stosowne decyzje - jak to się stało, że rozpoczęto realizację tak wielkiego programu, nie mając zabezpieczenia finansowego?</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Od początku było przecież wiadomo, że zostaną zmarnowane fundusze państwowe, a program nie spełni oczekiwanego skutku. Proszę również Komisję, aby zapytać kto jest winien takim, a nie innym zachowaniom oraz jakie działania związane z tą sprawą, zamie-rza podjąć pan premier jan Tomaszewski?</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jestem przekonany, że nasze pismo może spowodować bardzo pozytywne skutki. Prawdopodobnie natychmiast znajdą się pieniądze na realizację szkoleń. Dlatego nalegam, aby takie pismo do pana premiera zostało przez Komisję wysłane.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselTadeuszWrona">Chcę poinformować, że odpowiedź na dezyderat została przesłana do Komisji w tym tygodniu, chyba wczoraj. Odpowiedź podpisał premier Janusz Tomaszewski. Wiem, że nie wszyscy członkowie Komisji otrzymali już tekst odpowiedzi. Prezydium Komisji zastanowi się nad dalszym procedowaniem w tej sprawie, a propozycję przedstawimy na następnym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Mam propozycję dotyczącą takich sytuacji, kiedy podkomisja lub komisja sejmowa nie mogę spotkać się z przedstawicielami rządu, żeby porozmawiać na temat wdrażania reformy. Chodzi mi o to, żeby przynajmniej w I kwartale br. każde posiedzenie Komisji rozpoczynało się informację o stanie wdrażania reformy. Taką informację powinien składać przed komisją przedstawiciel międzyresortowego zespołu monitorującego wdrażanie reformy administracyjnej.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Ponadto wnoszę, aby nasze prezydium zadbało o obecność na każdym posiedzeniu Komisji uprawnionego przedstawiciela rządu. Chodzi głównie o to, abyśmy w każdym momencie posiedzenia mogli zadać pytanie na interesujące nas tematem. Tak bywa na posiedzeniach innych komisji.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Jestem też członkiem Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Tamta Komisja nie rozpoczyna swoich prac o ile nie ma na posiedzeniu przedstawiciela rządu. Nie jest przy tym ważne, czy przedstawiciel rządu ma referować jakąś kwestię, czy też tylko przysłuchuje się debacie.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PoselJerzyCzepulkowski">W każdym bądź razie ma być przygotowany na udzielenie odpowiedzi, chociażby w sprawach różnych. W związku z wdrażaniem reformy będziemy mieć wiele różnego rodzaju pytań. Niekoniecznie muszą być one związane z samą reformą. Dlatego obecność uprawnionego przedstawiciela rządu na posiedzeniach naszej Komisji jest potrzebna.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselTadeuszWrona">Sugestia pana posła jest bardzo słuszna. jednakże obecne posiedzenie zostało zwołane głównie w związku z wyborem zastępcy przewodniczącego Komisji. Tak więc chodziło o sprawy wewnętrzne Komisji. Sądzę, że postulat będzie realizowany podczas następnych posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący, upierałbym się nieco przy swoim wniosku. uważam, że tego rodzaju wystąpienie Komisji powinno mieć miejsce. Oczywiście, że powierzam prezydium Komisji redakcję wystąpienia i wcale nie będę się domagał, żeby wszystkie, ostrzej przeze mnie sformułowane sądy, były w nim prezentowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselTadeuszWrona">Prezydium Komisji dziękuje za okazane zaufanie oraz za prezentowane przez pana posła umiarkowanie, chociaż jest pan przedstawicielem opozycji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselTadeuszWrona">Czy są jeszcze jakieś wnioski lub uwagi? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselTadeuszWrona">W tej sytuacji zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>