text_structure.xml 62.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Pragnę powitać wszystkich przybyłych na posiedzenie Komisji gości, a zwłaszcza profesora Michała Kuleszę, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który zgodził się przedstawić informację o planach dotyczących reformy administracji publicznej. W związku z brakiem uwag i innych propozycji, proponowany porządek posiedzenia  uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Na nasze posiedzenie zgodził się także przybyć profesor Piotr Buczkowski, przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej Sejmu II kadencji. Pragnę, aby nasz gość przedstawił nam dorobek tej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrBuczkowski">Kończąc poprzednią kadencję Komisja, której przewodniczyłem, przygotowała obszerne sprawozdanie ze swoich prac. Z satysfakcją odnotowuję, że spośród postulatów zawartych w tym dokumencie dwa udało się już zrealizować. Po pierwsze powołano specjalnego pełnomocnika rządu do spraw reformy administracji publicznej. Po drugie zagwarantowano obligatoryjne opiniowanie przez przedstawicieli samorządu wszystkich projektów ustaw dotyczących sfery samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PiotrBuczkowski">Muszę podkreślić, że dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poprzednia kadencja była bardzo pracowita choć mamy świadomość, że nie zostały wykorzystane wszystkie istniejące możliwości. Naturalnie mieliśmy do czynienia z bardzo silnymi politycznymi działaniami  służącymi zatrzymaniu prac nad reformą samorządową. Było to największym naszym problemem w ciągu czterech lat pracy. Towarzyszyło temu zjawisko wyhamowania początkowo bardzo silnego reformatorskiego zapału wśród działaczy samorządowych. Samorządy zaczęły się przede wszystkim koncentrować na swoich problemach, a zwłaszcza na kłopotach z brakiem  środków finansowych. Dało się to odczuć zwłaszcza w ostatnich dwóch latach funkcjonowania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PiotrBuczkowski">Za pewien sukces poprzedniego Sejmu należy uznać zwiększenie udziału samorządów  w dochodach z tytułu  podatku dochodowego. Myśmy myśleli, że jest to forma pewnej rekompensaty za wydatki poniesione w związku z przejęciem wielu nowych przekazanych zadań. Niestety, okazało się, że pozyskane środki mają służyć na pokrycie kosztów nowych zadań. Dlatego moim zdaniem konieczne jest obecnie jak najszybsze dokładne wyliczenie potrzeb samorządów i odpowiednie zwiększenie ich dochodów, w tym pochodzących z udziału w podatkach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PiotrBuczkowski">Muszę także przypomnieć, że w ostatnich latach wzmożony został nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego. Odbywało się to nie w formie instytucjonalnej, poprzez nadanie nowych kompetencji Regionalnym Izbom Obrachunkowym czy rozszerzenia zakresu kontroli NIK, ale poprzez zwiększenie dotacji, a tym samym poszerzenie nadzoru nad finansami. Spowodowało to w efekcie, iż skuteczniej zaczęto decydować o funkcjonowaniu samorządu. Naszym zdaniem jest to niebezpieczna tendencja i należy zacząć jej przeciwdziałać.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PiotrBuczkowski">Do dorobku legislacyjnego należy zaliczyć nowelizację ustawy o samorządzie terytorialnym, która wzmocniła pozycję zarządów. Na marginesie muszę dodać, że można docelowo dostrzegać potrzebę wprowadzenia bezpośredniego wyboru przewodniczącego zarządu. Jednak wobec ogromnej skali planowanych reform, zmierzających do decentralizacji państwa i braku czasu należy ten postulat odłożyć na później. Chodzi o to, że może to jedynie wydłużyć proces legislacyjny i w rezultacie opóźnić wprowadzenie całej reformy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PiotrBuczkowski">Do dorobku Komisji można również zaliczyć uchwalenie pakietu ustaw związanych z ochroną środowiska i gospodarką odpadami. Warte odnotowania są samodzielne inicjatywy legislacyjne Komisji takie jak: ustawa o strażach gminnych i tzw. ˝ustawa miejska˝.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PiotrBuczkowski">Pod koniec naszej pracy w Sejmie II kadencji udało nam się poszerzyć zakres działania Komisji, o politykę regionalną. Wyznacza to pewien kierunek dalszych prac. Sądzę, że Sejm obecnej kadencji, mając na względzie doświadczenia z poprzednich lat, nie będzie starał się powołać nadzwyczajnej komisji do opracowania pakietu ustaw związanych z przeprowadzeniem reform samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PiotrBuczkowski">Należy też zwrócić uwagę na niezwykle ważną decyzję dotyczącą obowiązkowego wskazywania skutków podejmowanych ustaw dla budżetów samorządów terytorialnych. Jestem przekonany, że samorządy będą potrafiły skorzystać z tego prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PiotrBuczkowski">Chylę czoła przed ogromem zadań związanych z wprowadzeniem reformy jakie czekają obecną Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Ufam, że można będzie podołać tym zadaniom wykorzystując nowy przypływ zapału i chęci działania w środowiskach samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PiotrBuczkowski">Na zakończenie pragnę zaapelować o zrealizowanie zaległych zobowiązań wobec gmin uzdrowiskowych. Niestety przez dwie kadencje Sejmu nie udało się nic w tej sprawie załatwić. Może będzie możliwe wykorzystanie w tych pracach przygotowanego przez poprzed-nią Komisję projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PiotrBuczkowski">Pragnę także zarekomendować wykorzystanie w dalszych pracach projektu ustawy o pracownikach samorządowych. Jej uchwalenie będzie naturalnym elementem przeprowadzenia całej reformy.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PiotrBuczkowski">Zwracam również uwagę na przygotowany w poprzedniej kadencji, przez posłów związanych z AWS, w tym przez członka obecnej Komisji, posła Ireneusza Niewiarowskiego, projekt nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym, dotyczącej działania jednostek pomocniczych samorządu. Wspomniana regulacja prawna jest bardzo ważna nie tylko z punktu widzenia oczekiwań jednostek samorządu, ale także z punktu widzenia akceptacji reformy przez podstawowe ogniwa. Myślę, że dzięki uchwaleniu tej ustawy uzyskamy szerokie poparcie  w terenie dla zaproponowanych zmian.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PiotrBuczkowski">Życzę posłankom i posłom pracującym w Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej wielu sukcesów w pracy i zrealizowania dzieła reformy samorządu terytorialnego w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Pragnę podziękować profesorowi Piotrowi Buczkowskiemu za ogromny trud włożony w prace Komisji w poprzedniej kadencji. Mam nadzieję, że obecnie Komisja  sprosta wszystkim pokładanym w niej nadziejom.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Przechodzimy do punktu pierwszego porządku posiedzenia Komisji. Proszę profesora Michała Kuleszę, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, aby przedstawił informację o aktualnych planach rządu dotyczących reformy administracji publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">W krótkim wystąpieniu postaram się możliwie wyczerpująco omówić moje zamierzenia dotyczące prac nad reformą terytorialną, a także zmianami w zakresie administracji publicznej. Trzeba sobie zdać sprawę z tego, że przewidywanej decentralizacji odpowiedzialności administracji publicznej muszą odpowiadać zmiany w organizacji centrum administracyjnego kraju i administracji specjalnych. Nawet jeżeli zakres prac legislacyjnych towarzyszących  reformie ograniczymy do niezbędnego minimum, co i tak będzie konieczne ze względu na brak czasu, to sprawą pewną jest, że zmiany nie ograniczą się jedynie do aspektu terytorialnego władzy publicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Do pierwszej grupy zadań związanych z reformą należy zaliczyć nowy podział administracyjny państwa. Można powiedzieć, iż to zagadnienie jest niezależne od tego, w którym momencie ustrój podziału terytorialnego zostanie ˝obudowany˝ instytucjami samorządowymi. Jak wiadomo obecnie administracja rządowa funkcjonuje w bardzo rozproszonym systemie zarządzania sprawami publicznymi - oprócz administracji zespolonej, na którą składają się wojewodowie  i urzędy rejonowe, funkcjonuje kilkadziesiąt administracji specjalnych, których terytorialne zakresy działania są w dużym stopniu niezależne od podziału rejonowego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Na drugą grupę zadań składają się projekty ustaw dotyczące ustroju powiatów i województw. W przypadku rozstrzygnięć dotyczących województw od decyzji o charakterze zarówno legislacyjnym, jak i merytorycznym zależy czy będziemy mieli do czynienia z jednym projektem ustawy o województwie samorządowym czy też dwoma: nowelizacją ustawy o wojewódzkiej administracji rządowej i ustawą o samorządzie wojewódzkim. Osobiście jestem zwolennikiem uregulowania zagadnień administracji rządowej i samorządu w odrębnych ustawach. Wydaje się, że prace legislacyjne nad dwoma projektami nie będą trudne, ale muszą być skoordynowane.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Do kolejnej grupy zadań należy zaliczyć uchwalenie ustaw dotyczących prawa elekcyjnego. Będziemy tu mieli do czynienia z projektem ustawy o wyborach powiatowych i ustawy o wyborach do samorządu wojewódzkiego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Następną bardzo obszerną grupę stanowi ustawodawstwo kompetencyjne. W zależności od rozległości materii podlegającej legislacji możemy mieć do czynienia z jedną, a być może nawet 10 ustawami.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Do oddzielnej grupy zadań należy zaliczyć przygotowanie przepisów wprowadzających. Skala reformy wyznaczy zakres zadań w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Ostatni punkt stanowi projekt ustawy wprowadzającej nowy system finansowania samorządu. Uważam, że zakończy on prace nad całą reformą, gdyż można będzie go skierować do Sejmu dopiero po ostatecznym zdefiniowaniu zakresu zadań samorządowych. Trzeba przypomnieć, że nowa ustawa zasadnicza zagwarantowała samorządom, że wraz ze wzrostem zadań wyposażane one będą w odpowiednie do ich realizacji środki.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Na marginesie dodam, że wspomniana ustawa o pracownikach samorządowych jest istotnie bardzo ważna lecz nie należy do głównego zespołu ustaw niezbędnych do wprowadzenia reformy. Część spraw może zostać uregulowanych tymczasowo w przepisach przejściowych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Punktem wyjścia do opracowania całego harmonogramu wszystkich wymienionych prac nad wprowadzeniem reformy powinien być 1 stycznia 1999 r. Wtedy musi zacząć normalną działalność samorząd powiatowy. Oznacza to w rezultacie, że wybory do samorządu powiatowego muszą się odbyć  po wakacjach letnich 1998 r. Mogą się one ewentualnie odbyć wraz z wyborami do rad gmin, gdyż zwiększy to zainteresowanie wyborców. Czyli podstawowy pakiet ustaw wprowadzających reformę musi zostać uchwalony i opublikowany w Dzienniku Ustaw jeszcze przed wakacjami lub najdalej tuż po feriach letnich.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Mogę obiecać, że uczynię wszystko, aby harmonogram prac wraz z uchwałą intencyjną w sprawie reformy rząd przyjął w ciągu najbliższych tygodni, jeszcze przed świętami. Pragnę zastrzec, że są to moje osobiste zamiary, które w najbliższych dniach przedstawię premierowi, z nadzieją na akceptację przez rząd. Planuję także, że jeszcze w tym roku zostaną przygotowane do przedłożenia projekty ustaw dotyczących podziału administracyjnego, ustroju powiatów i województw oraz ordynacje wyborcze. O ostatecznym terminie złożenia projektów w Sejmie nie chcę się dzisiaj jeszcze wypowiadać. Przypominam jednak, że prezes Rady Ministrów, na ostatnim spotkaniu w Sejmie z działaczami samorządów, w ramach konferencji `Regionalizacja w Polsce', powiedział, że do końca roku projekty podstawowych ustaw zostaną skierowane do Laski Marszałkowskiej. Postaram się, aby to zobowiązanie zostało dotrzymane.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Możliwe jest, że w tym terminie uda się także przygotować jeszcze inne projekty. Uważamy jednak, że zbytni pośpiech nie jest wskazany, gdyż może wpłynąć na poziom przedłożeń. Na tym nam nie zależy. Pragniemy przygotować projekty na możliwie wysokim poziomie merytorycznym.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Sytuacja przypomina trochę nasze działania z przełomu 1989/1990 r. Wtedy jednak zaczynaliśmy prace praktycznie od zera i towarzyszyła im niejednokrotnie społeczna niewiedza, a nawet niechęć. Dzisiaj dysponujemy w praktyce wszystkimi projektami ustaw niezbędnych do przeprowadzenia reformy. Wymagają one jedynie rzetelnej analizy i dokonania niezbędnych zmian wynikających z potrzeby dostosowania przedłożeń do nowego ustawodawstwa. W praktyce oznacza to, że nie istnieją zagrożenia techniczno-prawne, które mogłyby zagrozić sprawnemu i szybkiemu przeprowadzeniu reformy administracji publicznej, w podanych terminach.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Warto jednak zwrócić uwagę na pewne niezwykle istotne uwarunkowania reformy , które nie są związane z procesem legislacyjnym. Uważam, że całe przedsięwzięcie wymaga bardzo szczegółowych przygotowań organizacyjnych, personalnych, wypracowania pewnych scenariuszy działania dla administracji rządowej w okresie przejściowym. Chodzi o to, aby operacja przebiegała sprawnie i nie zostały zakłócone bieżące funkcje administracji publicznej. Administracja z powodu reformy nie może przestać pracować, a obywatele  powinni jak najmniej odczuć całą operację.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Trzeba także przygotować i wdrożyć sukcesywnie w życie, w ciągu najbliższych miesięcy programy szkoleniowe i edukacyjne związane z reformą. Zakończą te prace szkolenia nowo wybranych radnych i nowych urzędników powiatowych. Przedtem musi zostać uruchomiona szeroka akcja informacyjna skierowana do społeczeństwa i przybliżająca cele, zadania i możliwe do uzyskania efekty reformy.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Pragnę podkreślić, że celem reformy nie jest jedynie reorganizacja administracji, lecz osiągnięcie klarownego podziału odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi segmentami władzy - centrum, regionami i władzami lokalnymi. Musimy wyraźnie określić zadania dla rządu-administracji centralnej, administracji rządowej na szczeblu regionalnym, samorządów wojewódzkich, władz gminnych, miejskich i powiatowych. Reforma ma więc wyeliminować istniejący bałagan kompetencyjny i organizacyjny w systemie władzy publicznej. Trzeba także wyraźnie powiedzieć, że reforma ma umocnić państwo a nie, jak niektórzy uważają, wzmocnić tendencje odśrodkowe.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Kolejnymi ważnymi celami reformy będzie zdynamizowanie rozwoju gospodarczego Polski i przeprowadzenie wielkich reform społecznych. Bez tego nie może się udać ani reforma w zakresie ochrony zdrowia, ani reforma systemu edukacyjnego ani inne ważne zamierzenia obecnej koalicji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Reforma powinna także służyć odbudowie tożsamości lokalnej i państwowej. Będzie to etap zapowiedzianej przez premiera naprawy państwa. Będzie to odnalezienie własnego państwa owocujące odbudową tożsamości i poczucia narodowego oraz państwowego przez obywateli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Pragnę podziękować prof. Michałowi Kuleszy za przedstawienie nam informacji o zamierzeniach rządu i jednocześnie pogratulować objęcia niezwykle odpowiedzialnej funkcji w rządzie. Sądzę, że Komisja będzie starała się pomóc w podjętym dziele reformy administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Zanim przejdziemy do zadawania gościowi pytań, pragnę zaproponować członkom Komisji pewne rozwiązanie organizacyjne, które pozwoli usprawnić tok naszych prac. Ze względu na ogrom zadań i ograniczenia czasowe wszystkich posłów zaangażowanych w prace, Komisji proponuję, aby  zastosować pewne samoograniczenie się i przyjęcie, że wypowiedź w dyskusji nie będzie przekraczała 5 minut. Naturalnie referentom będzie przysługiwało 10 minut, z wyjątkiem posłów -referentów z ramienia Komisji oraz członków prezydium. Zapewniam, że członkowie prezydium Komisji swoje wypowiedzi będą także ograniczali do niezbędnego minimum. Jeszcze raz pragnę oświadczyć, że ta propozycja wynika ze świadomości ogromnej ilości pracy, która nas wszystkich czeka. Proszę o zadeklarowanie poparcia w głosowaniu dla mojej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawPawlak">Rozumiem intencje przyświecające tej propozycji, ale muszę zgłosić do niej zastrzeżenie. Chodzi o to , że po zmianie Regulaminu Sejmu część projektów ustaw trafi do pierwszego czytania wprost do Komisji. Dlatego uważam, że w takich przypadkach posłowie nie mogą mieć ograniczanego czasu wypowiedzi w trakcie dyskusji. Sądzę, że następne posiedzenia będą tak planowane, abyśmy, pomimo naszych rozlicznych prac i obowiązków, znaleźli czas na wszechstronną dyskusję. Proponuję, aby zwłaszcza na początku naszych prac nie stosować proponowanych ograniczeń. Jeżeli współpraca nasza będzie w przyszłości układała się dobrze, to wtedy należy rozpatrzyć ponownie wniosek, który dziś zgłosiła przewodnicząca Komisji. Być może zostanie on wtedy zaproponowany przez grupę posłów z sali. Obecnie wnoszę o nierozstrzyganie propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselFranciszkaCegielska">Sądzę, że niekiedy nawet dwie minuty wystarczy na zreferowanie meritum sprawy. Jeżeli ktoś będzie chciał wielokrotnie zabierać głos w dyskusji, to wtedy proponuję zastosowanie dalszych ograniczeń czasowych wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWojciechNowaczyk">Uważam, że zmiana dokonana w Regulaminie Sejmu miała spowodować, że praca nad częścią projektów będzie koncentrowała się w komisjach. Propozycja przewodniczącej Komisji jest sprzeczna z tą koncepcją i stanowi dalsze ograniczenie praw posłów. Proszę o odstąpienie od propozycji limitowania czasu dyskusji w Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Podtrzymuję swoją propozycję i uważam, że nie ma ona nic wspólnego z ograniczeniem praw posłów. Naturalnie, jeżeli większość posłów wypowie się przeciwko mojemu wnioskowi, to nie będziemy limitować czasu dyskusji. Z doświadczenia jednak wiem, że jeżeli nie podejmiemy takiej decyzji na początku naszych prac, to później będzie to bardzo trudne.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Moja propozycja zmierzała jedynie do ograniczenie do 5 minut pojedynczych wypowiedzi. Naturalnie podczas posiedzenia posłowie mogą zabierać głos wiele razy. Dążyłam jedynie do usprawnienia naszych prac, gdyż w planie mamy bardzo dużą ilość bardzo długich posiedzeń. Na pewno nikt nie będzie się mógł uskarżać na brak możliwości zabrania głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Myślę, że wszyscy członkowie powinni potraktować propozycję poseł I. Lipowicz jako apel o usprawnienie prac Komisji. Jestem przekonany, że w miarę możliwości będziemy starać się o samoograniczanie się w dyskusji. Proponuję, aby wniosku przewodniczącej Komisji nie poddawać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Przyjmujemy propozycję posła Włodzimierza Puzyny.Proszę o zadawanie pytań prof. Michałowi Kuleszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">W związku z zapowiedzią, że główny pakiet ustaw związanych z reformą powinien wejść w życie jeszcze przed letnimi wakacjami w 1998 r., pragnę dowiedzieć się czy również w tym czasie zostanie rozstrzygnięta sprawa ilości województw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Uważam, że bez ustalenia nowej mapy województw nie można przeprowadzić reformy powiatowej. Sprawa wydaje się być oczywista od początku dyskusji na temat całej reformy. Zresztą gminy godzą się na przynależność do danego powiatu jedynie pod warunkiem, że powiat ten znajdzie się w określonym województwie. Dotyczy to zwłaszcza gmin położonych na styku oddziaływania kilku województw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawPawlak">Chciałbym usłyszeć więcej informacji na temat wizji państwa i roli samorządu. Interesuje mnie zwłaszcza koncepcja nowego podziału terytorialnego kraju - projektowana ilość województw, gmin, powiatów oraz kwestia powoływania regionów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Dzisiaj mogę jedynie zasygnalizować pewne koncepcje. Sądzę, że sprawa podziału administracyjno-terytorialnego kraju będzie przedmiotem wnikliwej i odrębnej dyskusji w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Mogę potwierdzić, że podział administracyjny na szczeblu gminnym jest w Polsce utrwalony i nie powinien podlegać w ramach reformy żadnym zmianom. Mogą jedynie nastąpić w związku z istniejącymi potrzebami lokalnymi pewne drobne korekty granic. Dodam, że istniejący podział na gminy należy uznać za dobry. Przeciętna gmina liczy ok. 10 000 mieszkańców. Praktycznie nie ma gmin poniżej 3 000 mieszkańców. W porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie często spotyka się jednostki administracyjno-terytorialne liczące po kilkaset osób, sytuacja w Polsce jest prawie luksusowa.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">W tej chwili trudno mówić o dokładnej liczbie planowanych powiatów. Uważam, że punktem wyjścia do opracowania ostatecznej koncepcji musi być mapa powiatów opracowana w 1993 r. Naturalnie dopuszczalne są pewne przesunięcia i korekty w szczegółach. Nie jest jednak możliwe rozpoczynanie dyskusji od nowa i np. debatowanie w tej chwili czy powiatów powinno być 100, 150 czy 200. Jeżeli nie oprzemy naszych propozycji na wspomnianej mapie i zaczniemy znowu spory, to o zrealizowaniu reformy powiatowej w następnym roku możemy zapomnieć.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Trzeba także przypomnieć, że z przyjęcia przez wszystkich koncepcji, iż podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina wynika konieczność tworzenia stosunkowo mniejszych powiatów.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Muszę także wyjaśnić, że posługując się w przedstawionej informacji pojęciem region czyniłem to zgodnie z zapisem w Konstytucji. W ustawie zasadniczej jest mowa o województwach i o organie administracji rządowej w województwie - wojewodzie, ale jednocześnie w rozdziale o samorządzie terytorialnym występuje pojęcie samorządu regionalnego. Z Konstytucji wynika, że terytorialnie region i województwo to to samo, ale od strony funkcji wojewoda i samorząd wojewódzki lub regionalny mamy do czynienia z różnymi zakresami obowiązków. Funkcja samorządu wojewódzkiego jest związana z kreowaniem rozwoju gospodarczego zaś funkcja wojewody jest związana z ochroną porządku publicznego, bezpieczeństwa zbiorowego, a więc z działaniami klasycznej administracji państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselZbigniewSenkowski">Kiedy planowane są wybory do samorządu woje-wódzkiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Jeszcze raz muszę wyraźnie podkreślić, że wszystko to o czym dziś informuję to są jedynie moje sugestie i zamierzenia, które przedłożę premierowi. Czyli w omawianych sprawach nie ma jeszcze stanowiska rządu. Dodam, że w chwili obecnej nie ma jeszcze odpowiedniego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie powołania mnie na funkcję pełnomocnika rządu do spraw reform ustrojowych państwa.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Odpowiadając na zadane pytanie przypomnę, że na ostatnim spotkaniu z przedstawicielami organizacji samorządowych w Sejmie padł dość zuchwały pomysł, by wybory do samorządu wojewódzkiego odbyły się, podobnie jak wybory do rad powiatów, w 1998 r. Nie myślałem wcześniej o tak radykalnym rozwiązaniu, choć w pełni możliwym do urzeczywistnienia z punktu widzenia zaawansowania prac legislacyjnych. Uważam jednak, że przed podjęciem decyzji w tej sprawie trzeba zbadać wszystkie istniejące ograniczenia. Chodzi zwłaszcza o to czy uda się przeprowadzić całe przedsięwzięcie sprawnie od strony organizacyjnej, tak by nie destabilizować pracy administracji rządowej. Jeżeli otrzymamy odpowiedź negatywną, wskazującą na grożące niebezpieczeństwa, to naturalnie powinno podjąć się decyzje o odłożeniu wyborów. W przypadku odpowiedzi pozytywnej opowiem się za jednoczesnymi wyborami do rad powiatów i samorządu wojewódzkiego, gdyż uważam, że nie należy ich rozdzielać, utrzymując przez dwa lata stan pewnego bałaganu organizacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Reasumując, wybory powiatowe powinny być łączone z wyborami wojewódzkimi. Jeżeli zdecydujemy się za to na przeprowadzenie jednocześnie wyborów wojewódzkich i powiatowych to wybory do rad gmin powinny zostać oddzielone od nich wakacjami. Czyli wybory gminne mogłyby mieć miejsce późną wiosną zaś pozostałe zostałyby przeprowadzone wczesną jesienią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWieslawWoda">Czy w projektach ustaw dotyczących ustroju województw  i powiatów przewiduje się zespolenie różnych administracji specjalnych z ogólną administracją rządową?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRMMichalKulesza">Uważam, że takie połączenie jest jak najbardziej wskazane. Jednym z zasadniczych celów reformy powinno być zbudowanie skoncentrowanego modelu administracji publicznej w Polsce. Moim zdaniem będzie wiele elementów szczegółowych, związanych przede wszystkim z warunkami prawnymi, na jakich liczne administracje specjalne, a zwłaszcza inspekcje specjalne, będą mogły zaistnieć w ramach administracji zespolonej rządowej lub samorządowej. Muszę jednak wyraźnie stwierdzić, że np. w przypadku zespolenia z administracją ogólną inspekcji sanitarnej nie powinno być mowy o osłabieniu jej funkcji  policyjnych. Musi zostać to zespolenie przeprowadzone od strony organizacyjnej, personalnej i prawnej w ten sposób, aby funkcjonujący w ramach administracji zespolonej inspektor sanitarny nie był narażony na żadne wpływy polityczno-lobbystyczne, co doprowadziłoby do osłabienia jego funkcji policji sanitarnej. Jeżeli ten warunek nie zostanie spełniony to naturalnie odpowiednie czynniki odpowiedzialne za stan sanitarny państwa nie wydadzą zgody na przeprowadzenie zespolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Zakończyliśmy cykl pytań i odpowiedzi. Dziękuję jeszcze raz naszemu gościowi za przybycie i sądzę, że będzie on mógł jeszcze wielokrotnie uczestniczyć w pracach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Przechodzimy do drugiego punktu porządku obrad - powołanie stałych podkomisji. Planujemy powołanie dwóch takich podkomisji: do spraw finansów samorządowych i do spraw polityki regionalnej. Będą one miały istotne zadania do spełnienia Podkomisja ds. finansów samorządowych powinna w najbliższym czasie zaopiniować projekt budżetu na 1998 r. Podkomisje zostaną ukonstytuowane po wyrażeniu zgody na ich powstanie przez Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselIrenaLipowicz">Przypomnę, że wyznaczyliśmy spośród członków prezydium Komisji posłów, którzy będą odpowiedzialni za działania podkomisji od strony organizacyjnej - zastępca przewod-niczącego Komisji poseł Marek Nawara za prace podkomisji do spraw finansów samorządowych i zastępca przewodniczącego Komisji poseł  Wiesław Woda za prace podkomisji do spraw polityki regionalnej. Naturalnie, podkomisje same się ukonstytuują i dokonają wyboru swych przewodniczących.Proszę o zgłoszenia posłów do prac w poszczególnych podkomisjach.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselIrenaLipowicz">Informuję, że do pracy w podkomisji do spraw finansów samorządowych zgłosili się następujący posłowie: Jerzy Barzowski /AWS/, Kazimierz Chrzanowski /SLD/, Włodzimierz Puzyna /UW/, Stanisław Pawlak /SLD/, Teresa Jasztal /SLD/, Marek Nawara /AWS/, Franciszka Cegielska /AWS/.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoselIrenaLipowicz">Stwierdzam, że wszyscy wymienieni posłowie wyrazili osobiście zgodę na podjęcie pracy w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PoselIrenaLipowicz">Do pracy w podkomisji zgłoszona została także poseł Barbara Imiołczyk /UW/, która jest dzisiaj nieobecna, ale wiem, iż deklarowała chęć działania.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PoselIrenaLipowicz">Informuję, że do pracy w podkomisji do spraw polityki regionalnej zgłosili się następujący posłowie: Zbigniew Senkowski /AWS/, Maciej Jankowski /AWS/, Andrzej Osnowski /AWS/, Ewa Janik /SLD/, Jerzy Czepułkowski /SLD/, Witold Gintowt-Dziewałtowski /SLD/, Michał Kaczmarek /SLD/, Józef Lassota /UW/, Ryszard Brejza /AWS/, Eugeniusz Kłopotek /PSL/, Henryk Kroll /niez./, Marian Blecharczyk /AWS/, Marian Jaszewski /AWS/, Kazimierz Poznański /AWS/, Wojciech Nowaczyk /SLD/.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PoselIrenaLipowicz">Stwierdzam, że wszyscy wymienieni posłowie wyrazili osobiście zgodę na podjęcie pracy w podkomisji. Do tej podkomisji zgłosił także akces poseł Czesław Fiedorowicz /UW/.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#PoselIrenaLipowicz">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że dwie podkomisje stałe zostały skompletowane.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#PoselIrenaLipowicz">Podkomisje muszą ukonstytuować się po zakończeniu obrad Komisji, gdyż ich składy powinny być podane Prezydium Sejmu. Przedstawię teraz projekt uchwały w sprawie zakresu działania dwóch stałych podkomisji. A oto jego treść:</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#PoselIrenaLipowicz">˝Na podstawie art. 91 Regulaminu Sejmu RP Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na powołanie stałych podkomisji:</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#PoselIrenaLipowicz">- podkomisji do spraw finansów samorządowych. Zakres działania podkomisji do spraw finansów samorządowych będzie obejmował sprawy budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz udziału samorządu w dochodach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#PoselIrenaLipowicz">- podkomisji do spraw polityki regionalnej. Zakres działania podkomisji do spraw polityki regionalnej będzie obejmował sprawy zagospodarowania przestrzennego, rozwoju regionów i społeczności lokalnych oraz założeń polityki regionalnej państwa.˝</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#PoselIrenaLipowicz">Kto jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie powołania podkomisji do spraw finansów samorządowych o przedstawionym zakresie oraz składzie i podkomisji do spraw polityki regionalnej o przedstawionym zakresie oraz składzie?</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#PoselIrenaLipowicz">Stwierdzam, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powołania dwóch stałych podkomisji. Zostanie ona przekazana Prezydium Sejmu, aby wyraziło ono zgodę na ich powołanie.</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#PoselIrenaLipowicz">Przechodzimy do omówienia spraw organizacyjnych. Przypominam, że Regulamin Sejmu stanowi, że terminy posiedzeń komisji określa sama komisja, jej prezydium lub jej przewodniczący. Terminy posiedzeń komisji, które mają się odbyć w czasie trwania posiedzenia Sejmu mogą być ustalone po uprzednim uzyskaniu zgody Marszałka Sejmu. Dodam, iż zapowiedziano, że uzyskanie takiej zgody będzie trudniejsze niż w poprzedniej kadencji. Wydaje się, że jeśli chodzi o naszą Komisję to będzie zachodziła konieczność występowania do Marszałka o wyrażenie zgody na odbywanie posiedzeń w trakcie obrad Izby.</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#PoselIrenaLipowicz">Znowelizowany Regulamin Sejmu jest bardzo rygorystyczny jeśli chodzi o usprawiedliwianie nieobecności na posiedzeniach komisji. Nie będzie możliwości np. usprawiedliwiania nieobecności z powodu obecności posłów na posiedzeniach rad gmin. Nieobecność usprawiedliwia jedynie choroba, wypadek lub inne nadzwyczajne okoliczności. Posłowie składają oś-wiadczenia o przyczynach nieobecności. Zwracam także uwagę na daleko idące skutki finansowe nieusprawiedliwionych nieobecności.</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#PoselIrenaLipowicz">Biorąc to wszystko pod uwagę, w trosce o sprawność naszych prac, proponuję ustalić z góry zwyczajowe dni posiedzeń Komisji. Chodzi o to, aby członkowie Komisji mogli z wyprzedzeniem planować swoje zajęcia i godzić je z pracą w tym gronie.</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#PoselIrenaLipowicz">Prezydium proponuje żeby przyjąć, że obrady Komisji będą odbywały się we wszystkie wtorki w tygodniach, w których obradować będzie Sejm oraz w środy i czwartki w pozostałych tygodniach. Przypominam, że czeka nas praca nad ok. 100 projektów ustaw. Prezydium zobowiązuje się, że poza nadzwyczajnymi okolicznościami nie będzie zwoływało Komisji w inne dni. Może się przecież zdarzyć, że terminy związane z trybem prac nad projektem ustawy budżetowej lub inne terminy konstytucyjne lub związane z procesem legislacyjnym zmuszą nas do pracy w inne dni tygodnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Proszę o rozważenie możliwości zbierania Komisji w tygodniach, w których nie obraduje Sejm, we wtorki i środy a nie w środy i czwartki.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselWlodzimierzPuzyna">Poseł Henryk Kroll /niez./: Proponuję, aby Komisja zbierała się w czwartki i piątki, w tygodniach kiedy nie obraduje Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJozefLassota">Popieram propozycję złożoną przez posła H. Krolla. Można wtedy będzie możliwie najlepiej rozplanować zajęcia w terenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Wobec zgłoszenia aż trzech propozycji, proponuję odnieść się do nich w głosowaniu. Dodam, że mamy z poprzednich kadencji bardzo złe doświadczenia z organizowaniem posiedzeń w piątki.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Kto jest za zwoływaniem posiedzeń Komisji, zgodnie z propozycją prezydium, w środy i czwartki, w tygodniach, w których nie obraduje Sejm?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselIrenaLipowicz">Stwierdzam, że za tą propozycja opowiedziało się 20 posłów.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PoselIrenaLipowicz">Kto jest za zwoływaniem posiedzeń Komisji, zgodnie z propozycją posła Włodzimierza Puzyny, we wtorki i środy, w tygodniach, w których nie obraduje Sejm?</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PoselIrenaLipowicz">Stwierdzam, że za tą propozycja opowiedziało się 4 posłów.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PoselIrenaLipowicz">Kto jest za zwoływaniem posiedzeń Komisji, zgodnie z propozycją posła Henryka Krolla i posła Józefa Lassoty, w czwartki i piątki , w tygodniach, w których nie obraduje Sejm?</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PoselIrenaLipowicz">Stwierdzam, że za tą propozycja opowiedziało się 9 posłów.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PoselIrenaLipowicz">Przyjęliśmy w głosowaniu, iż w tygodniach, w których nie obraduje Sejm, Komisja będzie obradować w środy i czwartki.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#PoselIrenaLipowicz">Kolejną sprawą, którą musimy się zająć, jest kwestia zasad i trybu zawiadamiania o posiedzeniach Komisji. Członkowie komisji zawiadamiani są o terminie i porządku dziennym posiedzenia komisji na co najmniej trzy dni przed posiedzeniem komisji. Nie stosuje się tego przepisu do posiedzeń zwołanych w wyniku decyzji Sejmu. Zawiadomienie może być dokonane w formie: poleconej przesyłki pocztowej, telefaksu, telegramu, telefonu, komunikatu na posiedzeniu Sejmu, w uzasadnionych przypadkach w formie osobistego poinformowania posła. Podstawową formą doręczenia zawiadomień jest przesłanie ich telefaksem do podstawowego biura poselskiego, chyba, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji podejmie inną decyzję.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#PoselIrenaLipowicz">W związku z tym proszę o przekazanie aktualnego numeru faxu. Pod ten numer będą przesyłane oficjalne zawiadomienia o posiedzeniach komisji. Naturalnie członkowie prezydium Komisji będą starali się niezależnie od tego dotrzeć z informacjami o posiedzeniach do każdego z posłów.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#PoselIrenaLipowicz">Jeszcze raz muszę powrócić do sprawy usprawiedliwiania nieobecności. Zgodnie z Regulaminem w razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu komisji poseł jest zobowiązany do usprawiedliwienia w ciągu 7 dni swojej nieobecności w formie pisemnej przed przewodniczącym komisji. Nie później niż dziewiątego dnia po zakończeniu każdego miesiąca przewodniczący komisji w formie pisemnej podejmuje decyzję w sprawie usprawiedliwienia nieobecności posła, wskazując za każdym razem podstawę prawną. W związku z tym w usprawiedliwieniu proszę podawać za każdym razem podstawę prawną wymienioną w art. 8 ust. 5a Regulaminu Sejmu. Przypomnę, że wymienione są  tam: choroba, wyjazd z polecenia Sejmu, sprawy nieuchronne, nie dające się przewidzieć. Marszałek Sejmu może uznać, że posiedzenie np. rady gminy do tej ostatniej kategorii nie zalicza się. Podczas posiedzenia prezydium Komisji poseł Krzysztof Janik, jako mieszkający w Warszawie, zobowiązał się do pomocy organizacyjnej w przekazywaniu usprawiedliwień.</u>
          <u xml:id="u-23.11" who="#PoselIrenaLipowicz">Wobec wyrażanych przez poseł Franciszkę Cegielską oraz innych posłów zastrzeżeń do sprawy niemożności usprawiedliwiania nieobecności na posiedzeniach komisji  z powodu uczestnictwa w pracach samorządu, proszę posła Krzysztofa Janika o odczytanie odpowiedniego przepisu Regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Artykuł 8 ust. 5a Regulaminu Sejmu stanowi, że:</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselKrzysztofJanik">˝Za przyczyny usprawiedliwiające niemożność wzięcia przez posła udziału w posiedzeniu Sejmu bądź komisji lub w głosowaniu uznaje się:</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselKrzysztofJanik">1. chorobę lub konieczność opieki nad chorym;</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PoselKrzysztofJanik">2. wyjazdy zagraniczne lub krajowe z polecenia Sejmu, Marszałka Sejmu lub komisji zaakceptowane  przez Prezydium Sejmu;</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PoselKrzysztofJanik">3. zbieg posiedzeń komisji lub podkomisji, do których poseł należy jeśli brał udział w jednym z tych posiedzeń, a w razie zbiegu posiedzenia Sejmu oraz komisji lub podkomisji, z zastrzeżeniem art. 78 ust. 3, wykonywanie funkcji posła sprawozdawcy lub zabieranie głosu na posiedzeniu Sejmu;</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PoselKrzysztofJanik">4. urlop udzielony posłom przez Marszałka Sejmu;</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PoselKrzysztofJanik">5. inne ważne niemożliwe do przewidzenia lub nieuchronne przeszkody.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#PoselKrzysztofJanik">Moim zdaniem posiedzenia rad gmin są możliwe do przewidzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselFranciszkaCegielska">Jeżeli ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora dopuszcza łączenie stanowiska i mandatu w samorządzie terytorialnym z wykonywaniem mandatu posła, to naturalnie nie można twierdzić, że np. sesje rady miasta lub posiedzenia zarządu miasta nie stanowią dla posłów wystarczających usprawiedliwień. Uważam, że są to nieuchronne  przeszkody mogące stanowić powód do usprawiedliwienia nieobecności posła w Sejmie. Muszę jeszcze raz zapytać z czego wynika przeświadczenie, że nie można usprawiedliwić nieobecności na posiedzeniu komisji uczestnictwem w posiedzeniu rady miasta bądź w innych istotnych zajęciach związanych z pełnieniem mandatu w samorządzie terytorialnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora nie wprowadza przymusu łączenia mandatów. Z ducha i litery tej ustawy wynika, że wykonywanie mandatu posła ma pierwszeństwo przed innymi obowiązkami.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselKrzysztofJanik">Proponuję, aby wystąpić do Marszałka Sejmu o interpretację art. 8 ust. 5a pkt 5 Regulaminu Sejmu w omawianej spornej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Sądzę, że nie powinniśmy zaostrzać tej dyskusji. Mamy jednak bardzo smutne doświadczenia, że gdy usprawiedliwiamy tolerancyjnie nieobecności, to podczas posiedzeń komisji często brakuje niezbędnego do podejmowania decyzji kworum.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Mogę się zgodzić, że posiedzenie rady gminy jest nieuchronnym wydarzeniem, ale nie można twierdzić, że jest również nieprzewidywalnym. Uważam, że nie mogę więc w takich przypadkach usprawiedliwiać nieobecności posłów gdyż będę łamała obowiązujący Regulamin Sejmu i zostanę pociągnięta do odpowiedzialności przed Komisją Regulaminową i Spraw Poselskich.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselIrenaLipowicz">Jeżeli jednak Marszałek Sejmu zinterpretuje wspomniany przepis Regulaminu w ten sposób, że udział posła w posiedzeniu rady lub zarządu gminy jest powodem usprawiedliwienia jego nieobecności na posiedzeniu komisji, to naturalnie prezydium naszej Komisji będzie to w pełni respektowało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselStanislawPawlak">Uważam, że w tej sprawie wykładnia przepisu Regulaminu Sejmu powinna być dokonana na wniosek prezydium Komisji a nie indywidualnych posłów. Jak zapowiedziano mogą się przecież zdarzyć nagłe posiedzenia Komisji, w których ze względu na wcześniej zaplanowane posiedzenia rad gmin poseł nie będzie mógł uczestniczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Jestem za tym, aby wobec istniejących wątpliwości prezydium Komisji zwróciło się do Marszałka Sejmu o stosowną interpretację art. 8 ust. 5a pkt 5 Regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJozefLassota">Uważam sprawę za bardzo poważną i wymagającą dalszej dyskusji. Moim zdaniem prezydium Komisji powinno zapewnić posłom możliwość bezkolizyjnego działania w samorządach.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJozefLassota">Jestem niemile zaskoczony postawą prezydium Komisji, w której działa przecież duża grupa wójtów, burmistrzów i prezydentów. Powinno on pozwolić tym ludziom na wykonywanie ich funkcji w gminach i tak zorganizować prace, by posiedzenia były zwoływane w czwartki i piątki a nie w dni, które członkom prezydium odpowiadają. Proszę, aby z całą powagą potraktować problemy tej grupy posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselTeresaJasztal">Uważam, że w sprawie dni posiedzeń Komisji podjęliśmy już decyzję i nie ma powodu, aby ponownie roztrząsać ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselFranciszkaCegielska">Jeszcze raz pragnę dowiedzieć się czy stwierdzenie, że udział w posiedzeniach rady lub zarządu gminy nie jest powodem do usprawiedliwienia nieobecności na posiedzeniu komisji wynika jedynie z interpretacji przez prezydium Komisji cytowanego przepisu Regulaminu Sejmu czy jest to interpretacja Marszałka Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Moim zdaniem wynika to z rozumienia przez prezydium Komisji odpowiednich przepisów Regulaminu Sejmu a także z dotychczasowej  praktyki, którą miałam możliwość poznać jako poseł zasiadający w Sejmie już trzy kadencje. O tym, że mamy tu do czynienia z interpretacją Marszałka Sejmu nigdy nie mówiłam. Boli mnie podejście poseł F. Cegielskiej do całej sprawy. Jeszcze raz zapowiadam, że prezydium Komisji zwróci się do Marszałka o interpretację Regulaminu w omawianej sprawie. Mam jednak świadomość, że w przypadku rozszerzającej wykładni zadania, które stoją przed Komisją mogą nie zostać zrealizowane w założonych terminach. Myślę, że w związku z tym, że grupa posłów - działaczy samorządowych opowiada się za szybkim przeprowadzeniem reformy, to będziemy mieli z ich strony do czynienia z celującą frekwencją na posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Poseł J. Lassota myli się twierdząc, że to prezydium Komisji, gwoli swojej wygody, zadecydowało o zwoływaniu posiedzeń Komisji w środy i czwartki. Zmuszona jestem przypomnieć, że decyzja w tej sprawie została podjęta po dyskusji, w głosowaniu i opowiedziała się za nią znacząca część członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselIrenaLipowicz">Naturalnie poseł J. Lassota, jeżeli dysponuje nowymi argumentami i racjami, może wnioskować o reasumpcję głosowania.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PoselIrenaLipowicz">Informuję, że jestem posłem pracującym, ale wszystkie obowiązki na uczelni wypełniam w soboty i niedziele. Trudno więc przypisywać mi osobiste zainteresowanie w zwoływaniu posiedzeń Komisji w środy i czwartki.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PoselIrenaLipowicz">Poseł Henryk Kroll /niez./: Proszę przy podejmowaniu decyzji brać także pod uwagę, że-o ile pamiętam - Regulamin dopuszcza pewną ilość nieobecności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarianBlecharczyk">Myślę, że wobec decyzji o wystąpieniu prezydium Komisji do Marszałka Sejmu z prośbą o interpretacje przepisu Regulaminu, dalsza dyskusja jest bezcelowa. Proszę jednak, żeby przy usprawiedliwianiu nieobecności uwzględnić sytuacje gdy posiedzenia Komisji są nagle zwoływane i stoi to w kolizji z obowiązkami, którym musimy sprostać pełniąc jednocześnie odpowiedzialne  funkcje w samorządzie terytorialnym. Musimy szanować te zobowiązania, których jest bardzo dużo i które są równie ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselWojciechFrank">Uważam, że dyskusja poszła w złym kierunku. Nam, posłom pełniącym funkcje w samorządzie terytorialnym chodzi o to, aby do naszych ewentualnych, sporadycznych nieobecności, wynikających z pracy w radach lub zarządach gmin, nie przykładać szczególnie rygorystycznej miary. Jestem przekonany, że te sporadyczne nieobecności nie zahamują pracy Komisji. Prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej powinno nasze rozterki doskonale rozumieć i właściwie ocenić. Z takim uzasadnieniem powinien zostać skierowany wniosek do Marszałka Sejmu o interpretację przepisu Regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Naturalnie, nie może być mowy o nadmiernym rygoryzmie. Jeżeli naprawdę będziemy mieli do czynienia ze zdarzeniami niemożliwymi do przewidzenia i nieuchronnymi, związanymi z działalnością posła w samorządzie terytorialnym,  to naturalnie związana z tym nieobecność będzie usprawiedliwiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselRyszardBrejza">Wydaje mi się, że przyczyną tych wszystkich nieporozumień jest dokonany przez Komisję wybór dwóch dni w środku tygodnia na obrady Komisji, bardzo niekorzystny dla wszystkich posłów obciążonych dodatkowo pracą w samorządach terytorialnych. Mają oni świadomość wszystkich problemów, które mogą wyniknąć z powodu trudności w jednoczesnym pełnieniu mandatu posła i pracy na rzecz rad gmin lub zarządów gmin. Zgłaszam wniosek o dokonanie reasumpcji głosowania w sprawie stałych dni obrad. Jeżeli uda nam się wyznaczyć dni pracy Komisji pod koniec tygodnia to unikniemy problemów z nieobecnością części posłów na posiedzeniach i brakiem kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselKrzysztofJanik">Uważam, że dyskusja dowiodła, iż część posłów nie zdaje sobie sprawy z ogromu prac, które czekają Komisję. Przecież my musimy, w krótkim czasie przygotować sprawozdania o ponad 100 projektach ustaw. Poświęcić na to trzeba będzie, według mojego rozeznania, ok. 200 dni pracy. Jestem zdania, że praca w samorządzie terytorialnym jest naturalnie ważna, jednak dla nas najważniejsza powinna być obecnie sprawa przeprowadzenia reformy ustrojowej państwa.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselKrzysztofJanik">Dodam, że w zmienionym ostatnio, z inicjatywy koalicji rządzącej, Regulaminie Sejmu dopuszczalne jest udzielanie posłowi przez Marszałka urlopu od wykonywania obowiązków poselskich. Urlop do czternastu dni jest pełnopłatny. Myślę, że wielu posłów będzie mogło skorzystać w wielu przypadkach z tej formy zwolnienia od obowiązków związanych ze sprawowanym mandatem i wykorzystać ten czas na inne zajęcia. Wtedy nie będziemy mieli kłopotów z nieusprawiedliwioną nieobecnością. Muszę wyraźnie zaznaczyć, że kwestia kworum ma zasadnicze znaczenie dla toku procedowania.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PoselKrzysztofJanik">Wpływ na wybór przez wielu z nas środy i czwartku jako stałych dni obrad Komisji w tygodniach, w których nie obraduje Sejm, podyktowany został także tym, że w piątki i soboty najczęściej organizowane są najważniejsze imprezy o charakterze politycznym i publicznym, w których z reguły uczestniczą parlamentarzyści. Ponadto w piątki komunikacja międzymiastowa z Warszawy jest niezwykle obciążona i w praktyce są poważne kłopoty z wydostaniem się z miasta i powrotem do domów. Powinniśmy i ten element brać pod uwagę planując prace Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Pragnę poinformować, że w ubiegłej kadencji, gdy nie była przeprowadzana zasadnicza reforma administracji publicznej, odbyło się 364 wielogodzinnych posiedzeń Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz 512 posiedzeń podkomisji. Jestem przekonana, że w obecnej kadencji tych posiedzeń będzie więcej.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Przechodzimy do głosowania nad wnioskiem o reasumpcję głosowana w sprawie ustalenia stałych dni posiedzeń Komisji w tygodniach, w których Sejm nie obraduje. Kto jest za reasumpcją głosowania?</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PoselIrenaLipowicz">Za wnioskiem opowiedziało się 6 posłów, 21 było przeciwnych, 4 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że wniosek o reasumpcję głosowania nie został uwzględniony.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PoselIrenaLipowicz">Jeszcze raz zapewniam, że prezydium Komisji bardzo zależy na zapewnieniu frekwencji na posiedzeniach i zapewnieniu kworum.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PoselIrenaLipowicz">W celu zorientowania się w sytuacji proszę o deklarację posłów, którzy czynnie uczestniczą w pracach samorządów. 22 członków naszej Komisji jest zaangażowanych w prace samorządów. Apeluję do tych posłów, którzy dojdą do wniosku, że nie będą mogli  w dłuższym okresie czasu łączyć obowiązków w Sejmie z obowiązkami w samorządzie, aby dokonali wyboru i ewentualnie odstąpili na rzecz innich posłów z udziału w pracach naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselFranciszkaCegielska">Zwracam uwagę, że posłowie, którzy są zaangażowani w prace samorządów, mają pełną świadomość zadań jakie stoją przed Komisją. Sądzę, że pouczanie ich w tym względzie jest nie na miejscu. Jesteśmy dotknięci tym, że prezydium w sposób arbitralny uznało, że nasze obowiązki w samorządzie nie będą stanowiły wystarczającej podstawy do usprawiedliwiania nieobecności podczas posiedzeń Komisji. Nasza obecność w tej Komisji świadczy o chęci podołania wszystkim zadaniom i zrealizowania reformy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselMarekNawara">Odnosząc się do wypowiedzi poseł F. Cegielskiej jestem zmuszony stwierdzić, że nie mamy tu do czynienia z arbitralną decyzją prezydium w sprawie usprawiedliwiania nieobecności na posiedzeniach Komisji lecz  jedynie z interpretacją treści odpowiedniego przepisu Regulaminu Sejmu. Jeżeli jednak wzbudza on takie kontrowersje, to naturalnie prezydium wystąpi do Marszałka Sejmu o interpretację tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanSzymanski">Uważam, że posłowie powinni sami rozstrzygnąć czy ważniejsza jest dla nich praca społeczna w samorządach czy też praca w Komisji i wypełnianie obowiązków poselskich. Jako poseł opozycyjny absolutnie nie zgadzam się z posądzeniem prezydium Komisji o bezstronność i arbitralność w podejmowaniu decyzji. Wnoszę o zamknięcie dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJerzyBarzowski">Jestem przekonany, że uda się posłom pogodzić pracę w samorządach z pracą w komisji, jeżeli zawiadomienia o jej posiedzeniach będą dostarczane z możliwie jak największym wyprzedzeniem a nie w ostatniej chwili.Muszę także oświadczyć, że doskonale zdajemy sobie sprawę z ogromu prac jakie nas czekają i wszelkie pouczanie nas o tym nie ma sensu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselMichalKaczmarek">Jeżeli uczynimy precedens i uznamy, że praca w samorządzie jest ważniejsza niż obowiązki w Sejmie, to podzielimy posłów na dwie nierównoprawne grupy. Mogą z tego powstać jedynie poważne problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselIrenaLipowicz">Wolałam nawet narazić się na niezadowolenie wielu posłów, ale zasygnalizować i wyjaśnić sprawę usprawiedliwiania nieobecności i łączenia obowiązków na początku naszej pracy a nie później, kiedy trzeba będzie podejmować decyzje w konkretnych, indywidualnych przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PoselIrenaLipowicz">Poddaję wniosek o zamknięcie dyskusji pod głosowanie. Kto jest za zamknięciem dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PoselIrenaLipowicz">Za wnioskiem opowiedziało się 24 posłów, przy braku przeciwnych i 3 wstrzymujących się. Dyskusja w sprawie usprawiedliwiania nieobecności na posiedzeniach Komisji została zamknięta.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#PoselIrenaLipowicz">Chciałabym omówić jeszcze sprawę planu pracy Komisji. Zgodnie z art. 76 pkt 1 Regulaminu Sejmu prezydium Komisji opracowuje projekty planów jej pracy. Dlatego prezydium zwraca się do wszystkich członków Komisji o przedkładanie wniosków do planu pracy na I półrocze 1998 r. Zgodnie z art. 58  ust. 2 Regulaminu Sejmu poszczególne części projektu ustawy budżetowej i innych planów finansowych rozpatrują także właściwe komisje sejmowe, które przekazują Komisji Finansów Publicznych stanowiska zawierające wnioski, opinie lub propozycje poprawek - wraz z uzasadnieniami. Artykuł 19 ust. 3 Regulaminu stanowi, że podziału części budżetowych pomiędzy komisje sejmowe dokonuje Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, kierując się przedmiotowym zakresem działania komisji. Oznacza to dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej obowiązek zaopiniowania następujących części projektu ustawy budżetowej na rok 1998:</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#PoselIrenaLipowicz">80 - Regionalne Izby Obrachunkowe;</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#PoselIrenaLipowicz">82 - Subwencja dla gmin w tym subwencja ogólna i subwencja dla gmin w zakresie subwencji drogowej;</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#PoselIrenaLipowicz">86 - Samorządowe Kolegia Odwoławcze;</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#PoselIrenaLipowicz">83 - Rezerwy celowe poz. 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 48, 53, 56, 57;</u>
          <u xml:id="u-45.8" who="#PoselIrenaLipowicz">85 - Zbiorczy budżet wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-45.9" who="#PoselIrenaLipowicz">Dotacje celowe na finansowanie zadań własnych gmin, dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom oraz dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom o statusie miasta oraz miejskiej strefie usług publicznych odpowiednio w zakresie działów:</u>
          <u xml:id="u-45.10" who="#PoselIrenaLipowicz">70 - Gospodarka komunalna;</u>
          <u xml:id="u-45.11" who="#PoselIrenaLipowicz">74 - Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne;</u>
          <u xml:id="u-45.12" who="#PoselIrenaLipowicz">89 - Różna działalność;</u>
          <u xml:id="u-45.13" who="#PoselIrenaLipowicz">91 -  Administracja państwowa i samorządowa;</u>
          <u xml:id="u-45.14" who="#PoselIrenaLipowicz">96 - Dotacja na finansowanie zadań gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-45.15" who="#PoselIrenaLipowicz">W ramach przygotowań do prac nad projektem ustawy budżetowej na 1998 r. prezydium Komisji proponuje powołanie spośród członków Komisji koreferentów - opiekunów poszczególnych części budżetu. Zadaniem ich będzie szczegółowe zapoznanie się z problematyką finansową poszczególnych działów.</u>
          <u xml:id="u-45.16" who="#PoselIrenaLipowicz">Prezydium proponuje, aby zespół koreferentów pracował pod kierownictwem posła Marka Nawary.</u>
          <u xml:id="u-45.17" who="#PoselIrenaLipowicz">Wobec braku innych propozycji i wniosków propozycję uważam za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-45.18" who="#PoselIrenaLipowicz">Po wyrażeniu przez Prezydium Sejmu zgody na powołanie podkomisji stałej do spraw finansów samorządowych będzie możliwe przekazanie spraw związanych z opiniowaniem projektu budżetu do tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-45.19" who="#PoselIrenaLipowicz">Przewidywane terminy posiedzeń Komisji poświęconych rozpatrzeniu projektu budżetu: 10 i 11 grudnia 1997. W tych dniach odbędzie się 5 posiedzeń Komisji w tym 4 posiedzenia wspólne. Szczegóły zostaną określone w zawiadomieniu, gdyż nie zależą one tylko od naszej Komisji i muszą zostać skorelowane z innymi komisjami.</u>
          <u xml:id="u-45.20" who="#PoselIrenaLipowicz">Przypominam, że stanowiska i wnioski komisji o projekcie budżetu muszą być przekazane do Komisji Finansów Publicznych do dnia 12 grudnia br.</u>
          <u xml:id="u-45.21" who="#PoselIrenaLipowicz">Dodatkowe materiały o projekcie budżetu na 1998 r. nadesłane przez resorty zostaną przekazane do zamykanych skrytek poselskich w dniach 2 - 5 grudnia br.</u>
          <u xml:id="u-45.22" who="#PoselIrenaLipowicz">Zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz uchwałą Prezydium Sejmu nr 46 z  1 lipca 1996 r. Kancelaria Sejmu przekazuje posłom nieodpłatnie po jednym egzemplarzu dzienników urzędowych ministerstw i urzędów centralnych, zgodnie z właściwością komisji, których posłowie są członkami. Członkowie naszej Komisji otrzymali już odpowiedni wykaz dzienników. Prosimy o zaznaczenie zamawianych dzienników na wykazie i przekazanie zamówienia do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-45.23" who="#PoselIrenaLipowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>