text_structure.xml 60.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Pozwoliłem sobie poprosić dzisiaj państwa na krótkie spotkanie, ponieważ już zbyt długo - jak na dobre obyczaje - zaczęły nam zalegać sprawy. Zaopiniowanie regulaminów trzech zespołów poselskich: Poselskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych, Zespołu Poselskiego "Trzeci Sektor" i Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Rozwoju Infrastruktury Obszarów Wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Są obecni posłowie, których prosiliśmy o przygotowanie tych spraw, a więc pan poseł W. Firak i pan poseł K. Nowak. Nie widzę niestety pana posła Cz. Cieślaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzKomisjiRegulaminowejiSprawPoselskich">Poseł Cz. Cieślak na pewno przyjdzie na posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Jeśli państwo nie macie nic przeciwko temu, to przystąpimy do referowania pkt. 1. Wszyscy mieliśmy czas, żeby zapoznać się z tymi regulaminami. Bardzo proszę pana posła W. Firaka, żeby zechciał przedstawić Poselskie Forum Inicjatyw Pozarządowych. Jednocześnie witam w naszym gronie przedstawicielkę wnioskodawców panią poseł I. Śledzińską-Katarasińską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWitoldFirak">Zgodnie z art. 9 ust. 6 naszego Regulaminu, który brzmi: "Posłowie mogą tworzyć w Sejmie zespoły zorganizowane na innych zasadach niż określone w ust. 1", nie powinny to być zespoły polityczne, mogą to być natomiast zespoły merytoryczne i apolityczne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselWitoldFirak">W Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich nie powinniśmy podważać celowości powoływania zespołu, tylko zaopiniować regulamin takiego zespołu. Deklaracja założycielska i idea powstania forum bardzo mi się podoba i z przyjemnością uczestniczyłbym w jego pracach. Tak jak powiedziałem, naszym zadaniem jest tylko stwierdzenie - czy regulamin zespołu odpowiada normom, bądź dobrym obyczajom, które obowiązują w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselWitoldFirak">Miałbym następujące uwagi. Proponuję, aby zmienić nazewnictwo i by regulamin nazywał się: regulamin Zespołu Poselskiego "Forum Inicjatyw Pozarządowych". Bowiem nie można tworzyć, według Regulaminu Sejmu RP, Forów - tylko można tworzyć zespoły. Jeżeli byłoby to przyjęte przez przedstawicielkę wnioskodawców, to byłbym bardzo wdzięczny.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselWitoldFirak">Sprawa następna - niestety, nie mogę się całkowicie zgodzić z zapisem art. 1 pkt. 2, który brzmi: "Zgłosili chęć przystąpienia do Forum i zostali rekomendowani przez co najmniej dwóch członków Forum". Ideą zespołów parlamentarnych jest bowiem ich otwartość i dostępność dla każdego posła. Nie może być takiej sytuacji, że do zespołu może przystąpić poseł, który musi być rekomendowany przez dwóch innych członków założycieli. W całej poprzedniej kadencji tak było i myślę, iż stało się to już tradycją, że jeśli jest ktoś chętny do pracy w jakimś zespole, to może do niego przystąpić. Jeżeli nie będzie wywiązywał się jednak z obowiązków, nie będzie chodził na zebrania, to wówczas można go wykluczyć. Sugerowałbym więc zmianę tego zapisu, tak by każdy z posłów, zainteresowany tą dziedziną - bardzo pięknie zaprezentowaną w dokumentach i w deklaracji - mógł uczestniczyć w pracach tego Zespołu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselWitoldFirak">To byłyby wszystkie moje uwagi. Przeczytałem również dokumenty dotyczące powołania Zespołu Poselskiego "Trzeci Sektor", ale nie będę odbierał chleba panu posłowi K. Nowakowi. Uważam jednak, że te dwa zespoły będą zajmowały się tą samą dziedziną życia publicznego. W związku z tym proponowałbym, aby jednak dzisiaj zatwierdzić regulamin Forum Inicjatyw Pozarządowych, z tymi zaproponowanymi przeze mnie zmianami. Drugi Zespół ma o wiele gorzej przygotowane dokumenty, a regulamin tamtego Zespołu jest niedopracowany. Powinno doprowadzić się do spotkania tych dwóch gremiów. Nie sądzę bowiem, by dwa zespoły, zajmujące się tę samą dziedziną, musiały funkcjonować w parlamencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselPawelLaczkowski">A więc mamy uwagi posła referenta. Kto jeszcze w tej sprawie chciałby zabrać głos? Później poproszę panią poseł I. Śledzińską-Katarasińską, aby zechciała ustosunkować się do uwag. Myślę jednak, że najlepiej będzie, gdy je wszystkie zbierzemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJacekRybicki">Popieram takie stanowisko. Można by się jednak zastanowić - czy w sytuacji, gdy zostały zgłoszone zespoły, które będą zajmowały się tą samą tematyką, nie należałoby się dzisiaj wstrzymać z głosowaniem i zatwierdzeniem jednego z nich? Czy nie słuszniej byłoby wystąpić z wnioskiem, by doprowadzić do ich spotkania, a ostateczne rozstrzygnięcie przełożyć na następne posiedzenie Komisji? Inna decyzja wydawałaby się niekorzystna dla drugiej grupy, która występuje z podobną inicjatywą. Być może taka sugestia ze strony Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich byłaby najwłaściwsza, a więc, że sama inicjatywa jest bardzo pożądana, natomiast apelujemy o spotkanie i o wypracowanie wspólnego modelu - statutu i zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Musiałbym zapytać o to przedstawicieli inicjatorów. Jest obecna pani poseł I. Śledzińska-Katarasińska. Witam również pana posła G. Schreibera, jako przedstawiciela Zespołu Poselskiego "Trzeci Sektor".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Oczywiście, nie ma żadnej przeszkody, aby te zespoły połączyły się. Muszę powiedzieć, że starałam się w miarę kolportować deklarację założycielską i regulamin, choć oczywiście bardzo trudno jest dotrzeć do wszystkich posłów. Rozmawiałam z osobami, które wydawało mi się, iż interesują się taką tematyką.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">To połączenie może nastąpić, jeżeli koledzy z Zespołu Poselskiego "Trzeci Sektor" byliby do tego chętni. Oczywiście, wszystkich witamy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Sytuacja jest jednak taka, że opracowana została deklaracja założycielska, kilkanaście osób podpisało się pod nią i w tej chwili nie mam moralnego prawa i upoważnienia, by zawiesić tę działalność. Staraliśmy się skompletować wszystkie dokumenty, które są w takich przypadkach wymagane. Pytałam jak powstawały zespoły w poprzedniej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Natomiast jest jeszcze taka czysto merytoryczna sprawa. Otóż, są już nawet projekty rozporządzeń wykonawczych do ustawy o instytucjach użytku publicznego i to kworum jest z ogromną niecierpliwością oczekiwane przez bardzo liczne środowisko organizacji pozarządowych, które czekają na tę ustawę. One chciałyby mieć takie miejsce w parlamencie, właśnie - niepolityczne, bo organizacje unikają jak ognia rozmów i pracy z klubami politycznymi, tylko chciałyby mieć szerokie forum międzyklubowe, międzypolityczne, z którym mogłyby na temat tej ustawy rozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Nawet dzisiaj, jeśli państwo pamiętacie, głosowania przy ustawie powiatowej, był jakiś wniosek, który ograniczał współpracę organizacji pozarządowych, ewentualnie z przyszłym powiatem. Chyba więc potrzebne jest gremium posłów, szczególnie wyczulonych na losy tych organizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Ze swojej strony, bardzo prosiłabym Komisję, aby już nas "przyklepała", a zobowiązanie, że jest to zupełnie otwarte gremium mogę podjąć w tej chwili i przychylić się do uwag pana posła W. Firaka.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Przyznam się, że gdzieś, w którymś z regulaminów znalazłam takie sformułowanie - iż było zebranie założycielskie, część podpisała tę deklarację i jak gdyby następni, później przystępowali do tego zespołu. A więc chodziło o to, żeby były jakby dwie procedury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Poprosiłbym drugiego inicjatora o ustosunkowanie się do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Rzeczywiście stało się tak, że dwie grupy posłów wystąpiły w podobnym czasie z tą samą, lub też z bardzo podobną inicjatywą. To na pewno świadczy o tym, iż sama idea tego przedsięwzięcia znajduje dość szeroką akceptację i zainteresowanie ze strony posłów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Niestety, w tym punkcie mogę, podobnie jak pani poseł, stwierdzić, że zostałem upoważniony przez grupę posłów, która podpisała się pod naszym projektem, do prezentowania tej opinii na forum Komisji i do prowadzenia Zespołu. Natomiast trudno mi jest w tym momencie przyjmować sugestię państwa, abyśmy dokonali dzisiaj takiego połączenia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Oczywiście, jeżeli przeprowadzilibyśmy taką konsultację i spotkali się wspólnie, to być może wyciągnęlibyśmy z tego jakieś wnioski i ewentualnie przedstawili wspólny projekt. Taka alternatywa jest możliwa. Natomiast drogę - wstąpienia do założonego, dzisiejszą decyzją, jednego zespołu, przyłączenia tego drugiego całego zespołu - uważałbym trochę za niesprawiedliwą. Między innymi dlatego, że owszem, te dwa pomysły wpłynęły do Komisji w podobnym czasie, ale patrząc na daty powstania, to mogę skromnie powiedzieć, iż nasza propozycja była odrobinę wcześniejsza i właściwie to nasz projekt w pierwszej kolejności powinien być rozpatrzony. Ale to oczywiście jest uwaga na marginesie. Co do samej idei, ewentualnego wspólnego spotkania, to jak najbardziej widzę sens.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Myślę, proszę państwa, że musimy sformalizować to zadanie, które przed nami stoi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJacekRybicki">Oczywiście, możemy formalizować, a formalizowanie skończy się najprawdopodobniej tym, że powstaną dwa zespoły o podobnej tematyce, co na pewno nie będzie służyło odpolitycznieniu tej dyskusji, o co apelowała pani poseł I. Śledzińska-Katarasińska, bo to widać jak na dłoni. Można formalizować - natomiast ja owo formalizowanie poprzedziłbym zwykłym apelem do obu organizatorów o dobrą wolę i o to, żeby odłożyć decyzję - nie przesądzać - tylko odłożyć. Jeżeli za dwa tygodnie okaże się, że nie ma takiej możliwości, ponieważ są jednak inne koncepcje funkcjonowania tych zespołów, to po prostu rozstrzygniemy to, powołując oba lub jeden zespół, zgodnie z wolą Komisji. Myślę, że byłaby to droga dobrej woli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Panie pośle, idea jest bardzo dobra, tylko ja muszę stać na straży pewnego porządku prawnego. Zadania nasze polegają na tym, iż wypowiadamy się na temat tego - czy przedstawiony regulamin zespołu odpowiada warunkom formalnym. Temu wszystkiemu, o czym powiedział bardzo krótko i zwięźle pan poseł W. Firak i pod tym kątem możemy to tylko rozpatrywać. Natomiast nie możemy udzielać ślubu. Takich kompetencji nasza Komisja, nie ma - może i szkoda, ale na razie nie ma. To zadanie może być ewentualnie elementem nowelizacji Regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Natomiast, w moim głębokim przekonaniu, państwo - tak czy tak - jesteście skazani na siebie, dlatego, że mając na uwadze to, o czym mówiła pani poseł I. Śledzińska-Katarasińska, w momencie kiedy zaczniecie ze sobą rywalizować, nikt z zewnątrz nie będzie z wami rozmawiał. W związku z tym życie wymusi po prostu ten ruch.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Proponowałbym jednak, żebyśmy zatrzymali się na stronie formalnej zagadnienia, nie blokowali rejestracji tych zespołów, ani jednego, ani drugiego. Myślę, że państwo z własnej inicjatywy podejmiecie rozmowę i zastanowicie się nad tym, jak rozwiązać te problemy, które przed państwem stoją. Sądzę, że Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich z największą przyjemnością, życzliwością i sympatią - nie odwlekając problemu jak to się obecnie stało - pozytywnie zaopiniuje wspólny regulamin i oby się to stało jak najrychlej.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę państwa, wracamy przeto do dyskusji nad regulaminem Zespołu, zgłoszonego przez panią poseł I. Śledzińską-Katarasińską, a więc Zespołu Poselskiego "Forum Inicjatyw Pozarządowych".</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PoselPawelLaczkowski">Kto z państwa chciałby się jeszcze wypowiedzieć na temat tego regulaminu? Mamy jeszcze w pamięci uwagi pana posła W. Firaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWitoldFirak">Pani poseł zgodziła się z moimi uwagami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Tak, zgodziłam się na wprowadzenie tych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselPawelLaczkowski">A więc pani poseł akceptuje zmiany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Rzeczywiście trudno by nam było zaakceptować ten punkt dotyczący rekomendacji członków wprowadzających. Nawet nie wszystkie partie polityczne stosują tego rodzaju element.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselIwonaSledzinskaKatarasinska">Nazwa zespołu, po korekcie, będzie brzmiała: Zespół Poselski "Forum Inicjatyw Pozarządowych".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWitoldFirak">W związku z przyjęciem poprawek przez panią poseł, przedstawicielkę Zespołu, wnioskuję o zatwierdzenie tego regulaminu i wydanie pozytywnej opinii dla Prezydium Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś z państwa jest zdania odrębnego? A więc przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Kto z państwa jest za wydaniem pozytywnej opinii dla regulaminu tego Zespołu?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Komisja jednomyślnie opowiedziała się za powyższym wnioskiem. Dziękuję pani poseł i bardzo liczę, że się niebawem spotkamy z nowymi regulaminami.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę pana posła K. Nowaka o zreferowanie opinii na temat statutu Zespołu Poselskiego "Trzeci Sektor".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKazimierzNowak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo! Przyznam zu-pełnie szczerze, że w znacznym stopniu, wyręczył mnie i zasugerował opinię, jaką będę prezentował Wysokiej Komisji, pan marszałek Maciej Płażyński - w piśmie przewodnim, kierującym regulamin do zaopiniowania przez naszą Komisję. Jest tam stwierdzone, iż zdaniem Prezydium Sejmu nadesłany statut nie określa wyraźnego celu oraz przedmiotu działania Zespołu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselKazimierzNowak">Trudno jest nie zgodzić się z tą opinią. W istocie rzeczy statut jest przygotowany bardzo lakonicznie, nie tyle wyrywkowo, co niedokładnie. Nie zakreśla nam w poszczególnych swoich paragrafach całej procedury postępowania Zespołu, który panie posłanki i panowie posłowie powołali, bądź zamierzają powołać - co do tego też nie mam pewności.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselKazimierzNowak">W grupie założycieli Zespołu nie figuruje pan poseł Grzegorz Schreiber, który jest upoważniony do reprezentowania tej grupy na dzisiejszym spotkaniu. W związku z tym mam wątpliwość, której nie miałem, gdy pan poseł W. Firak referował nam sprawę zespołu, kierowanego przez panią poseł I. Śledzińską-Katarasińską. W tym przypadku, poza jedną lub dwoma drobnymi uwagami, statut ten przygotowany jest sensownie, jest on precyzyjny, a czytając go - wiemy kto, czym i na jakich zasadach się zajmuje. Do tego załączona jest również deklaracja.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselKazimierzNowak">Jeśli mówię o lapidarności, to odnoszę to między innymi do faktu, iż tak na dobrą sprawę poza hasłem, iż ten Zespół będzie prowadził działalność na rzecz uznania sektora pozarządowego za trwały czynnik rozwoju społecznego w Polsce, właściwie nic bliższego nie wiemy; choć oczywiście, nasuwa się i inna uwaga - czy musimy wiedzieć? Paragraf 9 Regulaminu Sejmu RP, określa to bowiem tylko jednym właściwie zdaniem i tu się kłania uwaga pod adresem naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PoselKazimierzNowak">Przy zmianie Regulaminu Sejmu RP trzeba będzie doprecyzować paragraf 9, chociażby o taki zapis, iż powołany zespół jest zobowiązany przedstawić deklarację, regulamin, etc. i określić chociaż tych kilka kryteriów, nad którymi możemy potem debatować. W istocie rzeczy pan poseł G. Schreiber może powiedzieć, powołując się na punkt 9 Regulaminu Sejmu RP, że właściwie ten statut, który Zespół przedłożył, spełnia wymogi regulaminu, natomiast my możemy dyskutować i deliberować, iż nie spełnia.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PoselKazimierzNowak">Statut jest niespójny. Popatrzmy na przykład na paragraf 4, który mówi, że zebranie ogólne członków Zespołu: uchwala statut, kierunki działania i plan pracy Zespołu, określa stosunek do inicjatyw ustawodawczych i innych uchwał Sejmu. Z tego sformułowania: "określa stosunek do inicjatyw ustawodawczych" - wyłania się już pytanie - czy to będzie określanie stosunków w formie stanowiska równego na przykład komisji, zespołu - jak to inaczej traktować? Następny punkt tego paragrafu brzmi: "wybiera Przewodniczącego i Zarząd Zespołu w liczbie trzech do pięciu członków", a w kolejnym paragrafie 6 mamy napisane: "Zarząd Zespołu składa się z Przewodniczącego i członków wybranych przez Zebranie...". Nie mam tutaj pełnej jasności, czy przewodniczący jest jednym z tych "trzech do pięciu" czy jest jednym plus "trzech do pięciu". To expressis verbis z tych zapisów, które mamy przed sobą, nie wynika.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PoselKazimierzNowak">Podobnie w paragrafie 7 napisane jest, że władze Zespołu wybierane są na okres 2 lat, ale równie dobrze można założyć sytuację, iż kadencja władz może ulec takiemu czy innemu skrótowi i na dobrą sprawę nie ma procedury co się wówczas dzieje.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PoselKazimierzNowak">W związku z tym - podtrzymuję opinię, którą przedstawiłem na początku. Poza tym, myślę, że dobrze byłoby, aby w tych statutach powoływać się na ustawę o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Niektóre zespoły to czynią, przygotowując swoje statuty, a niektóre - nie. Myślę, że powinniśmy również w tej materii wprowadzić jakąś konsekwencję, żeby używać tej formuły na początku, iż w związku z określonym artykułem ustawy i paragrafem 9 Regulaminu Sejmu RP - powołuje się taki lub inny zespół.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PoselKazimierzNowak">Chciałbym więc zarekomendować, Wysokiej Komisji, następujące stanowisko. Proponuję, aby odesłać ten statut do poprawek, zwrócić go Zespołowi do w miarę sensownego - nie chcę powiedzieć, że jest bezsensowny - lub precyzyjnego dopracowania.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PoselKazimierzNowak">Zupełnie inaczej - sami to państwo widzicie - wygląda statut, który jest przygotowany przez Zespół, opiniowany przed chwilą przez naszą Komisję, a zupełnie inaczej - zdecydowanie bardziej ubogo - prezentuje się statut, który omawiamy teraz.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#PoselKazimierzNowak">Również, zgodnie z sugestią pana marszałka M. Płażyńskiego, miałbym apel o dołączanie swego rodzaju deklaracji, a więc sformułowanie - czym Zespół chce się zajmować na szerszą skalę. Jest to ważna sprawa, bo jeśli Kancelaria Sejmu ma zapewnić warunki techniczne do funkcjonowania każdego zespołu, który tutaj opiniujemy, i na którego działalność Prezydium Sejmu wyraża zgodę, to nie bez znaczenia jest - czy będzie to zespół, który prowadzić będzie jakieś działania, niekoniecznie zgodne z polityką parlamentu czy wręcz państwa, z których potem mogą wynikać określone, nie zawsze zawinione przez członków zespołu, konsekwencje - mieliśmy podobne przykłady już w poprzedniej kadencji - z którymi potem będziemy musieli jeszcze się stykać i próbować je rozstrzygać. Oby - nie, ale trudno wykluczyć do końca taką właśnie sytuację.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#PoselKazimierzNowak">Reasumując moją wypowiedź, mam dwa wnioski. Pierwszy - przy najbliższej zmianie Regulaminu Sejmu RP, na podstawie tych kilku przepracowanych już statutów, powinniśmy bardziej rozbudować punkt w paragrafie 9 naszego Regulaminu Sejmu RP, który lapidarnie, praktycznie jednozdaniowo, określa możliwość powoływania zespołów. Nie chcę oczywiście zamykać, ani zawężać niczyich inicjatyw. Myślę jednak, że Marszałek Sejmu RP i my jako Komisja powinniśmy mieć gwarancję, iż zespoły, których statuty opiniujemy pozytywnie, będą działały w zgodzie - tak jak mówiłem wcześniej - zarówno z polityką państwa, z polityką Sejmu, Prezydium Sejmu i że będą w istocie rzeczy dodatkowym czynnikiem aktywizującym pracę Sejmu na zewnątrz, ale oczywiście czynnikiem aktywizującym w sposób pozytywny i przynoszący określone korzyści.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#PoselKazimierzNowak">Drugi wniosek - prosiłbym również, w jakiś sposób łącząc się z apelem pana posła J. Rybickiego, by zespół ten dokonał doprecyzowania statutu, albo ewentualnie - i to byłoby lepiej - aby obydwa te gremia spotkały się i starały się ująć sprawę w jednej materii statutowej. Zgadzam się z tym, co mówił pan przewodniczący, iż nikt z dwoma tożsamymi zespołami nie będzie chciał rozmawiać i w jakiejś perspektywie życie wręcz wymusi na nich wspólne działanie. Wydaje mi się, że byłoby pewnego rodzaju kuriozum, gdybyśmy w Komisji opiniowali dwa tożsame, lub wręcz o jednakowych celach działalności zespoły. W sumie nie ma jakiegoś racjonalnego uzasadnienia, aby w istocie rzeczy miały funkcjonować dwa zespoły, zajmujące się tą samą problematyką, mającymi te same zadania i cele działania, bo do tego to się właściwie sprowadza.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#PoselKazimierzNowak">Sugeruję w opinii, aby statut przedłożony przez kolegów posłów, reprezentowanych przez pana posła G. Schreibera, został doprecyzowany - a idąc dalej - dopisuję się do apelu posła J. Rybickiego, by gremia uzgodniły wspólnie funkcjonowanie w jednym zespole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Muszę powiedzieć, że posiadam wykształcenie prawnicze, którym czasami się brzydzę, ale czasami pozwala mi ono po prostu złapać oddech.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Panie pośle, my nie jesteśmy powołani do tego, żeby regulować rzeczy, których od nas regulamin Sejmu nie oczekuje. Regulamin nie mówi, że nie może być 50 zespołów, zajmujących się Marynią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKazimierzNowak">To też prawda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Naszym zadaniem jest stwierdzenie, czy powołanie zespołu jest zgodne z Regulaminem Sejmu RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJacekRybicki">Tym razem chciałem gorąco poprzeć pana przewodniczącego i te słowa wypowiedziane przed chwilą. Jednocześnie dziękuję za to dopisanie się do mojego apelu, ale jest on już nieaktualny. Mój apel bowiem dotyczył zupełnie innego sposobu procedowania. Proszę wybaczyć.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJacekRybicki">Po drugie myślę, iż pańskie wystąpienie, panie pośle Nowak, jednak wskazało na niebezpieczeństwo, którego się trochę spodziewałem, że oto zarejestrujemy jeden zespół, a później z różnych przyczyn - nie chciałbym wnikać z jakich, myślę, że też trochę poza merytorycznych - będziemy starali się ukręcić łepek drugiemu zespołowi. Takie odniosłem wrażenie po pana wystąpieniu, ponieważ zarzut, że ten zespół będzie siódmą kolumną w polskim parlamencie jest zarzutem trochę niepoważnym. Oczywiście, można mieć pretensje do pewnej formuły użytej przez autorów tego statutu. Chcę wszak powiedzieć, że nie ma w regulaminie Sejmu określeń - czy statuty zespołów parlamentarnych mają być bardziej szczegółowe czy mniej szczegółowe.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJacekRybicki">Zespół Poselski "Forum Inicjatyw Pozarządowych" wybrał formułę bardziej szczegółowego regulaminu, rozpisanego na punkty, a więc wymienione jest - kiedy obraduje i w jakim czasie; zespół "Trzeci Sektor" wybrał formułę bardziej otwartą. Natomiast rozumiem, że pewną zasadą przyjętą również przez Komisję jest zasada, iż statut zespołu poselskiego powinien zawierać cel, określać władzę, kompetencje tych władz i ewentualnie zasady ich wyboru. To są cztery elementy, które powinien zawierać statut. W moim przekonaniu, wszystkie te cztery elementy są spełnione. Mało tego regulamin poselski zespołu "Forum Inicjatyw Pozarządowych" zawiera 6 paragrafów, a ten aż 9, a więc o 3 paragrafy więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę o wybaczenie, pan poseł J. Rybicki nie ma wykształcenia prawniczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJacekRybicki">Jestem prawnikiem amatorem.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselJacekRybicki">Konkludując, chcę powiedzieć, że bardzo wyraźnie w paragrafie 1 określony jest cel, bardzo wyraźnie są określone, choćby w paragrafie 3 - władze, a w paragrafach 4, 5 i 6 - kompetencje i zasady wyboru...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselKazimierzNowak">Gdzie są te zasady wyboru?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJacekRybicki">Przepraszam bardzo, ale zasady wyboru określają: kto jest wybierany. "Zebranie Ogólne członków Zespołu wybiera Przewodniczącego i Zarząd Zespołu" - panie pośle - tu jest koniunkcja, a więc: przewodniczący i zarząd w liczbie trzech do pięciu, czyli rozumiem, że zarząd może się składać z maksimum 6 osób.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJacekRybicki">Natomiast zgadzam się z jednym i sugerowałbym to przedstawicielowi Zespołu, by w ramach autopoprawki wykreślił z paragrafu 4 ostatni podpunkt. Rzeczywiście, jest on niezręcznie sformułowany, bo co to znaczy: "określa stosunek do inicjatyw ustawodawczych i innych uchwał Sejmu"? Proponowałbym, aby zostawić tutaj dwa punkty: uchwala kierunki działania i plan pracy, a w planie pracy może być przecież także to, o czym jest mowa w punkcie 3.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselJacekRybicki">Prosiłbym więc o życzliwe spojrzenie na ten regulamin, również na jego niedostatki, które - jak sądzę - w toku dalszych prac Zespołu ulegną, przy pomocy członków Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, naprawie i o przyjęcie tego Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Mam wrażenie, że zupełnie niepotrzebnie przedłużamy dyskusję, dlatego iż zarówno pan Marszałek Sejmu RP jak i poseł sprawozdawca, wyraźnie uzupełniają swoje wypowiedzi w sprawie tego regulaminu, i moim zdaniem, jedyne koleżeńskie wyjście może być takie, że pan poseł G. Schreiber poprosi o to, żebyśmy się zajęli regulaminem nr 3, a on tymczasem poprawi ten regulamin.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Mam bowiem wrażenie, że nie po to jesteśmy powołani, żeby pisać regulamin od nowa, tym bardziej że mamy na naszym posiedzeniu Komisji dwa regulaminy, spełniające właściwie wszystkie te kryteria, na których nam zależy. Z którego regulaminu pan poseł ściągnie - to jego sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Jest to propozycja bardzo daleko idąca...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselWitoldFirak">Chciałem przedstawić następującą propozycję. Poseł sprawozdawca mówił o niewielkich zmianach w statucie, który jest naprawdę niedoskonały, niedopracowany i nie ma co mówić, panie pośle J. Rybicki - czy on jest ładny czy nieładny, bo nikt nie chce tu blokować inicjatywy, ale on jest po prostu niedorobiony, niedbały i koniec. I to jest jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselWitoldFirak">Podoba mi się propozycja pana przewodniczącego W. Frasyniuka. Dołączyłbym jednak do tej propozycji jeszcze jedną rzecz. Naprawdę określenie tylko, że Zespół będzie się zajmował wspieraniem rozwoju, itd. jest trochę małe. Czy naprawdę Zespół, składający się z tak poważnych członków, którzy się pod tym podpisali, nie stać na dobrą deklarację? Może być ona napisana w ciągu niedługiego czasu, dobrze zrobiona i wtedy nie mielibyśmy żadnych zastrzeżeń do tego Zespołu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselWitoldFirak">Muszę panu powiedzieć, panie pośle J. Rybicki, że ani do jednego, ani do drugiego Zespołu nie należą posłowie naszej opcji, w związku z tym, nie mamy tu żadnych antypatii, ani sympatii politycznych, tylko chcemy, żeby było trochę porządku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJacekRybicki">Oj, macie, macie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Propozycja pana przewodniczącego W. Frasyniuka jest dość daleko idąca, ale można powiedzieć życiowa. Nie próbowałbym pisać statutu od nowa, natomiast chciałbym przypomnieć Wysokiej Komisji, że kilkakrotnie na wniosek członków Komisji były nanoszone różnego rodzaju poprawki do regulaminu i gdyby pan poseł G. Schreiber zechciał w tej chwili skoncentrować się na tych zasugerowanych poprawkach, takich, które wyeliminowałyby te największe wątpliwości członków Komisji, to za chwileczkę wrócilibyśmy do tego.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Natomiast, jeśli Komisja nie ma nic przeciwko temu, to może rzeczywiście przejdziemy tymczasem, aby potraktować naszego kolegę w sposób niesłychanie życzliwy, do rozpatrzenia regulaminu trzeciego Zespołu.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy Komisja zgadza się na takie rozwiązanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Idąc w kierunku, który zaproponował poseł W. Frasyniuk, również prosiłbym o spojrzenie na paragraf 8: "Uchwały Zebrania Ogólnego członków Zespołu i Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów" oraz na paragraf 9: "Uchwała o zmianie statutu oraz uchwała o samorozwiązaniu Zespołu podejmowana jest większością 2/3 głosów". To, że uchwały zapadają zwykłą większością głosów nic nie znaczy. Ten statut trzeba dopracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Rozumiem, że chcecie państwo mieć posiedzenie Komisji w przyszłym tygodniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselWitoldFirak">Dajmy kolegom czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselKrzysztofSmieja">Myślę, że decyzję w tej kwestii można by uzależnić od stanowiska zainteresowanych. Jeżeli te uchybienia, o których mówimy, są do uzupełnienia na tym posiedzeniu, myślę, że można by z tej możliwości skorzystać - nie zwołując tylko w tym celu posiedzenia w najbliższym czasie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselKrzysztofSmieja">Sugerowałbym, aby tę kwestię zamknąć na dzisiejszym posiedzeniu, o ile oczywiście wniosek zainteresowanych nie zmierza w innym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Prosiłbym więc kol. G. Schreibera o męską odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Z dużym zainteresowaniem wsłuchiwałem się w opinię państwa na temat tego statutu. Zgadzam się, że jest on bardzo lakoniczny i krótki, ale ponoć dobre prawo, to krótkie prawo.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Natomiast, jeżeli chodzi o konkretne uwagi, które zostały przedstawione, to oczywiście natychmiast jestem w stanie zgodzić się z propozycją skreślenia w paragrafie 4 zdania: "określa stosunek do inicjatyw ustawodawczych i innych uchwał Sejmu"; zwłaszcza to "innych uchwał Sejmu" - jest rzeczywiście mało precyzyjne.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Poseł sprawozdawca postawił zarzut, iż sformułowanie "określa stosunek do inicjatyw ustawodawczych" może budzić pewne wątpliwości - zgadzam się z tym i możemy to również skreślić. Jednak jeżeli to budzi wątpliwości, to jakie wątpliwości powinno budzić stwierdzenie z tego konkurencyjnego wniosku, w którym mówi się już nie tylko o stosunku, ale o krytycznym spojrzeniu na stanowione prawo. Jest to, jakby nie było, o wiele dalej idące sformułowanie. Ale oczywiście, ten zapis - jak powiedziałem - może ulec wykreśleniu.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Zarzut dotyczący ilości osób, wchodzących w skład zarządu, został - myślę - wyjaśniony przez pana posła J. Rybickiego. W paragrafie 4 mówi się, że Zebranie Ogólne członków Zespołu wybiera Przewodniczącego i zarząd Zespołu w liczbie trzech do pięciu członków. Następnie w paragrafie 6 mówi się, iż Zarząd składa się z Przewodniczącego i członków, tak jak powiedziałem: w liczbie trzech do pięciu.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Pozostaje rzeczywiście kwestia warunków wyboru i tę poprawkę jestem w stanie dodatkowo nanieść w ciągu 10 minut i zarekomendować ją Wysokiej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Ja panu posłowi pomogę - wystarczy dopisać: "przy obecności przynajmniej połowy członków".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselGrzegorzSchreiber">I to już by całkowicie załatwiało sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselDanutaCiborowska">Ale panie pośle, czy ma pan upoważnienie do takich zmian? Pana posła nie ma nawet na liście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Zostałem upoważniony do reprezentowania Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselDanutaCiborowska">Jak to mamy rozumieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Wszyscy podpisani upoważniają pana posła G. Schreibera do ich reprezentowania. Chyba w tej kwestii nie ma wątpliwości. W regulaminie Sejmu nigdzie nie jest powiedziane, iż musi to być członek Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Jednak na zasadzie analogii - jeżeli ktoś nie jest podpisany na liście założycieli zespołu, to nie może reprezentować tego zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Ale według tej zasady musiałby się pan sam bronić w sądzie, a nie adwokat. Jest to instytucja pełnomocnictwa, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy mogę wobec tego prosić pana posła Cz. Cieślaka o przedstawienie do zaopiniowania regulaminu Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Rozwoju Infrastruktury Obszarów Wiejskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselCzeslawCieslak">Myślę, że tym razem, przy ocenie regulaminu Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Rozwoju Infrastruktury Obszarów Wiejskich będzie mniej kontrowersji, zwłaszcza iż są tutaj podpisy posłów nie tylko z jednej partii.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselCzeslawCieslak">Regulamin ten jest dość szczegółowy, niemniej jednak chciałbym przedstawić państwu kilka uwag.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PoselCzeslawCieslak">W art. 3 w pkt. 2 jest zapis, w którym stwierdza się, że: "Zespół może podejmować uchwały na posiedzeniach, w których wzięła udział co najmniej połowa członków Zespołu". Dalej jest dość skomplikowany zapis: "Jeżeli wszyscy członkowie Zespołu zostali powiadomieni o terminie i miejscu posiedzenia co najmniej na 21 dni przed jego terminem, uchwała może być podjęta mimo braku kworum, chyba że postanowienia Regulaminu przewidują wymóg obecności określonej liczby członków". Otóż, uważam, że nie powinno to być stosowane, a jeżeli wnioskodawcy zdecydują się na pozostawienie tego zapisu - proponowałbym, aby było to ujęte w innej formie, a mianowicie: jeżeli brak kworum będzie na następnym, kolejnym posiedzeniu, to uchwała ta może być podjęta mimo braku kworum. Uważam jednak, iż najlepiej byłoby to wykreślić. Punkt ten brzmiałby wtedy następująco, że Zespół może podejmować uchwały na posiedzeniach, w których występuje co najmniej połowa członków Zespołu.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#PoselCzeslawCieslak">Jeśli chodzi o art. 4, to w pkt. 4 jest zapis: "Jeśli Przewodniczący nie zwoła posiedzenia Zespołu mimo wniosku, o którym mowa w ust. 3, jego mandat wygasa z mocy prawa. W takim przypadku posiedzenie Zespołu zwołuje którykolwiek z wiceprzewodniczących". Nie bardzo rozumiem - jak przewodniczący, który zgadza się na prowadzenie prac Zespołu może nie zwołać posiedzenia, a jeżeli nawet nie zwoła, to dlaczego jego mandat wygasa z mocy prawa? Nie jestem prawnikiem i mało mam do czynienia z prawem, ale nie wiem na jakiej podstawie ma wygasać mandat przewodniczącego? Uważam, że ten cały punkt mógłby zostać wykreślony.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#PoselCzeslawCieslak">W tym samym artykule mamy pkt. 8: "Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół zawierający teksty podjętych uchwał..." - z tym się zgadzam i w zasadzie na tym ten punkt powinien się kończyć. Dalej jednak napisane jest tak: "oraz projekty tych uchwał, które głosowane będą podczas następnych posiedzeń Zespołu". Myślę, że do protokołu powinno się wpisać tylko podjęte uchwały, a jeżeli nie zostały podjęte, to powinno się zapisać, iż nie zostały podjęte - a nie - że będą jeszcze te projekty, które będą głosowane podczas następnego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#PoselCzeslawCieslak">To są wszystkie moje uwagi. Myślę, że Zespół ten jest bardzo potrzebny, bo co tu ukrywać, polska wieś w ostatnich latach bardzo dużo straciła i oczekuje na każdą inicjatywę, której celem byłaby jakaś pomoc ludziom, których los obdarzył mieszkaniem na wsi.</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#PoselCzeslawCieslak">Panie Przewodniczący. Po ewentualnym usunięciu tych zastrzeżeń, o których mówiłem, proszę o przegłosowanie i przyjęcie tego regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Kto z państwa chciałby zadać jakieś pytania? Później poprosimy pana posła Z. Rynasiewicza o ustosunkowanie się do ewentualnych pytań.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Skoro nie ma pytań, poprosimy pana posła o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Myślę, że te uwagi, które przedstawił poseł sprawozdawca mają pewne uzasadnienie i można je przyjąć, a więc w art. 3 - wykreślenie zdania, jak również te zmiany, które dotyczą artykułu 4 pkt. 3 i pkt. 8.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Chciałbym jeszcze krótko dodać, żeby nie przedłużać niepotrzebnie wypowiedzi, że w związku z tym, iż jesteśmy w tym Zespole po takich pierwszych uzgodnieniach, proszę o umieszczenie również w regulaminie autopoprawki, mianowicie w art. 2 w pkt. 2 - zamiast "Prezydium tworzą: Przewodniczący i dwóch Wiceprzewodniczących", napisać "trzech Wiceprzewodniczących". Jest to bowiem Zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych i chcielibyśmy, żeby w prezydium były reprezentowane wszystkie kluby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Mam pytanie do autora. Zgadzam się z uwagami dotyczącymi art. 3 pkt. 2 ostatniego akapitu oraz art. 4 pkt. 8 - myślę, że jest tu niezręczność sformułowania i na pewno chodziło o protokół, który zatwierdzany jest na następnym posiedzeniu. Sądzę, iż autorzy mieli to na myśli, a nie projekty uchwał.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Natomiast co do pkt. 3 i pkt. 4 art. 4 - szczerze powiedziawszy - to jest wasza dobrowolna regulacja i mam wrażenie, iż jest to jeden z takich zapisów, który ma dyscyplinować lub mobilizować przewodniczącego do pracy. Nie widzę tu wad w sensie legislacyjnym, to jest raczej narzędzie, które ma spowodować, iż przewodniczący będzie funkcjonować, a nie będzie popychany do działania. A więc w tym sensie wady nie ma i od strony prawnej nie można postawić żadnego zarzutu. Chciałbym więc pana zapytać - jaka była intencja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Wczytując się w ten zapis można również odnieść wrażenie, że w przypadku pewnych konfliktów w zespołach ludzkich - jak to czasami bywa - ten zapis jest troszeczkę nieszczęśliwy, bo zapis w zdaniu drugim pkt. 4, który brzmi: "W takim przypadku posiedzenie Zespołu zwołuje którykolwiek z Wiceprze-wodniczących", może powodować taki niepotrzebny konflikt. Myślę, że jednak pewne uzasadnienie jest. Mimo że sam to pisałem, jednak stwierdzam, iż ta uwaga jest w jakimś stopniu zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Jest to pana wola. A więc pan się zgadza, żeby wykreślić te punkty z art. 3 i art. 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Skoro nie ma dalszych uwag, to poddam pod głosowanie wniosek pana posła Cz. Cieślaka o przyjęcie tego regulaminu i rekomendowanie go Marszałkowi Sejmu RP do wpisu do rejestru.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Kto z państwa jest za przyjęciem regulaminu, oczywiście po uwzględnieniu zgłoszonych tu poprawek?</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Komisja jednomyślnie przyjęła ww. wniosek.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Proszę państwa, proponuję, żebyśmy wrócili do regulaminu Zespołu Poselskiego "Trzeci Sektor". Pan poseł G. Schreiber zdążył tymczasem nanieść poprawki. Czy może pan je przedstawić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Zgodnie z sugestią proponuję w ramach autopoprawki skreślenie w paragrafie 4 przedostatniego punktu, który brzmi: "określa stosunek do inicjatyw i innych uchwał Sejmu". Do następnego zdania, tego paragrafu: "wybiera Przewodniczącego i Zarząd Zespołu w liczbie trzech do pięciu członków", proponuję dopisać: w obecności przynajmniej połowy członków Zespołu. Następnie w paragrafie 8, który brzmi: "Uchwały Zebrania Ogólnego członków Zespołu i Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów", proponuję autopoprawkę: przy obecności przynajmniej połowy członków zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Były jeszcze uwagi do paragrafu 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselGrzegorzSchreiber">Paragraf 9 brzmi: "Uchwała o zmianie statutu oraz uchwała o samorozwiązaniu Zespołu podejmowana jest większością 2/3 głosów", proponuję podobną autopoprawkę: przy obecności przynajmniej połowy członków Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Czy pan poseł Nowak podtrzymuje swoją negatywną opinię, czy jest skłonny ją złagodzić?</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Zastrzeżenia, które wpłynęły ze strony Prezydium Sejmu dotyczyły zapisu w paragrafie 4, punkt 3: "określa stosunek do inicjatyw ustawodawczych i innych uchwał Sejmu" - a więc tego dość niejasnego określania stosunku do inicjatyw ustawodawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PoselKazimierzNowak">Pan marszałek M. Płażyński wyraźnie napisał, że: "Zdaniem Prezydium Sejmu nadesłany statut nie określa wyraźnego celu oraz przedmiotu działania Zespołu". To są zastrzeżenia, które ja i każdy z państwa ma przed sobą.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PoselKazimierzNowak">Natomiast byłbym daleki od robienia właśnie takich wolt, jaką przed chwilą zrobiliśmy. Jeśli już panowie tak bardzo pilnie i szybko chcecie przyjąć ten statut, to zważcie jednak na paragraf 4, w którym Zebranie Ogólne członków Zespołu jest uprawnione do uchwalania statutu, a zatem do dokonywania zmian, skreśleń i dopisywań. A więc - albo to Komisja będzie teraz uchwalała statut Zespołu, albo damy szansę wypowiedzenia się członkom Zespołu na temat statutu - bo ja czegoś w tym momencie nie rozumiem. Podtrzymuję swoją opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Panie pośle, muszę wyrazić głęboki żal, że pan poseł nie zgłosił tej światłej uwagi wtedy, kiedy były przyjmowane przez naszą Komisję inne regulaminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselKazimierzNowak">Wręcz nie śmiałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselPawelLaczkowski">To bardzo bym prosił pana posła o więcej śmiałości.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Wówczas na zasadach poprawek i autopoprawek "grzebaliśmy" również w tych statutach. Żałuję bardzo, że nie ma dzisiaj wśród nas pana posła J. S. Madeja, który mógłby zaświadczyć z całą pewnością o takich działaniach, podejmowanych przez naszą Komisję.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PoselPawelLaczkowski">A więc panie pośle - proszę naprawdę o mniej rozmachu przy formułowaniu tego zarzutu. Myślę bowiem, że jesteśmy świadomi tego, iż w interesie osób, które chcą się zajmować tą problematyką jest to, by powstał jednak jeden zespół; aby potrafił on skupić wszystkich, którzy chcą również pracować na rzecz organizacji pozarządowych. To jest wystarczająco jasno napisane w paragrafie 1.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Natomiast wiadomo, że wytwarzanie takiej sytuacji - w której jest już jeden zespół, a drugi, który w dodatku wcześniej złożył wniosek, jest przez nas nierejestrowany - nie sprzyja dobrej współpracy, bo tworzy pewne fakty dokonane. Chciałbym, żebyśmy to wzięli pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#PoselPawelLaczkowski">Siedzący na tej sali - zdaje się - iż nie mają żadnych interesów osobistych w tej sprawie, więc myślę, że mogą spokojnie popatrzeć na to, tak troszeczkę z lotu ptaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselKrzysztofSmieja">Z istoty paragrafu 9 statutu Zespołu wynika, że zmiana statutu następuje dopiero wówczas, gdy Zespół prawomocnie funkcjonuje, a do tej pory takiego stanu rzeczy nie mamy - stąd też pojawiły się okoliczności, które miały miejsce wcześniej, zmierzające do uzupełnienia lub poprawienia statutu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PoselRomanRutkowski">Chciałbym tylko powiedzieć, tak na marginesie, że praktyka takich doraźnych poprawek lub zmian, była stosowana już wcześniej na tej sali. Poprzedni regulamin, który zatwierdziliśmy, w art. 5 zawiera również takie sformułowanie, iż może być zmieniony w drodze uchwały, podjętej bezwzględną większością głosów w głosowaniu, w którym wzięło udział co najmniej 2/3 ogólnej liczby członków Zespołu - a przecież pewne poprawki zostały tu przez nas przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselKazimierzNowak">Panie przewodniczący, być może wynika to z tego, że na początku, kiedy zadałem pytanie - czy Zespół się już ukonstytuował, czy ma dopiero zamiar, czy jest to tylko taka deklaracja wstępna - odpowiedzi nie uzyskałem. Pytałem o to wyraźnie, gdyż na liście założycieli Zespołu nie figuruje nazwisko pana posła G. Schreibera, stąd miałem wątpliwości - czy jest on w pełni uprawnionym do reprezentowania członków Zespołu.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PoselKazimierzNowak">A zatem formułowałem pytanie - czy Zespół już funkcjonuje, ma wybranego przewodniczącego, swój Zarząd, itd., ponieważ gdyby tak było, to w istocie rzeczy moja uwaga - ta, którą zgłosiłem do paragrafu 4, iż to Zebranie Ogólne ustala statut i dokonuje w nim zmian - była zupełnie na miejscu i sensowna. Jeśli natomiast Zespół jest przed ukonstytuowaniem, to oczywiście cofam to zastrzeżenie, bo w takim wypadku może on przyjąć uwagi, które być może nie zostały jeszcze uwzględnione i wówczas doprowadzą ten statut do postaci, w której nie będzie budził żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Myślę, że to wyjaśnienie pana posła Nowaka idzie w bardzo dobrym kierunku. Rzeczywiście mamy przecież do czynienia z Zespołami, które się tworzą. Żaden z tych, które tutaj złożyły deklarację nie są zespołami zamkniętymi - to jest oczywiste. Praktycznie rzecz biorąc działalność mogą podjąć dopiero wtedy, kiedy uzyskają "patent na działalność" od Marszałka Sejmu. Inaczej byłoby to wyraźne wybieganie przed szereg.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Apelowałbym do państwa o takie podejście konsyliacyjne i o stworzenie tutaj warunków do działania. Nie sądzę, żeby trzeba było zakładać z góry, że na pewno będziemy mieli do czynienia ze złą wolą. Myślę, iż są różne formy sporządzania tych statutów, na pewno ten Zespół reprezentuje styl bardzo lapidarny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselRomanRutkowski">W przeszłości były takie statuty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Tak, w przeszłości były również i takie.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Stawiam wniosek o wyrażenie opinii pozytywnej, jednocześnie ze zobowiązaniem organizatorów Zespołu do dopracowania statutu i uwzględnienia tych poprawek, które dzisiaj padły z ust członków Komisji. Nie chciałbym, żebyśmy wstrzymywali podjęcie prac i porozumienie z tym drugim Zespołem. Jestem głęboko przekonany, że niebawem będziemy mieli nowy zespół ds. inicjatyw pozarządowych "Trzeci Sektor".</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Kto z państwa jest za pozytywną opinią przy zachowaniu tych wszystkich uwag?</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#PoselPawelLaczkowski">Za powyższym wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, nie było głosów przeciwnych, a jeden poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Nie chciałem wcześniej zabierać głosu na ten temat, ale mam wrażenie, że jednak Komisja powinna ustalić, że gdy będziemy rejestrowali każdy kolejny zespół, to do dokumentów powinna być załączona deklaracja założycielska. Moim zdaniem bowiem, nie powinniśmy dopuszczać do sytuacji, kiedy na forum Sejmu Zespoły zaczną między sobą rywalizować. To nie jest tylko kwestia komfortu pracy Wysokiej Izby, ale także powiedziałbym - kosztów. Proszę zwrócić uwagę, że zespoły zapisują najczęściej w ostatnim paragrafie, iż zwracają się do Kancelarii Sejmu o zapewnienie obsługi - a to są oczywiście koszty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselKrzysztofSmieja">Panie przewodniczący, to nie jest nasza sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Dlatego zabrałem głos po tej decyzji, ponieważ uważam, iż powinniśmy w tej sprawie kierować się również takimi kryteriami, gdyż uchwalamy też budżet Kancelarii Sejmu. Jesteśmy komisją regulaminową i nie chcielibyśmy doprowadzić do sytuacji, w której na forum Sejmu będą się toczyć - można założyć - żenujące spory między dwoma zespołami.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PoselWladyslawFrasyniuk">Dlatego wnosiłbym, żeby jednak przyjąć taki obyczaj - mówił o tym któryś z posłów sprawozdawców - że, co prawda, nie ma tego w Regulaminie, ale skoro zespół powstaje, to wokół jakiejś deklaracji i ta deklaracja powinna być załączona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Chciałbym zamknąć tę sprawę jedną uwagą. Wydaje mi się, że poseł Nowak i poseł Frasyniuk zwracali uwagę na bardzo ważną rzecz. Rzeczywiście musimy mieć taki wzorzec, przy pomocy którego podejmowalibyśmy decyzję. Ponieważ poseł Nowak włożył dużo pracy w przygotowanie dzisiejszej opinii i pojawiły się tam takie wyczerpujące uwagi, to może by pan poseł zechciał przygotować dla Komisji - a my przyjęlibyśmy to - takie wzorcowe elementy tego, co powinno być w statucie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PoselKazimierzNowak">Rozumiem, że jest to za karę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Panie pośle, to jest raczej nagroda i dowód zaufania. Przecież nie oczekujemy od pana pisania wzorcowego statutu, ale wyspecyfikowania tego, czego będziemy oczekiwali od kolejnych zespołów i ewentualnie zaproponowanie roz-wiązania - czy mogą funkcjonować na przykład zespoły równoległe, czy też nie. Musimy to sobie, w takim wolnym od emocji głosowaniu, które nie będzie dotyczyło konkretnych zespołów, tylko będzie dotyczyło sprawy - przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselKazimierzNowak">I trzeba to wprowadzić do Regulaminu Sejmu RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Tak jest i to mi dało asumpt do tego, żeby zaproponować pana jako autora.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Co się tyczy wypowiedzi pana przewodniczącego przynajmniej jednego elementu tej wypowiedzi, to muszę powiedzieć, że tym skwapliwiej właśnie mogłem głosować dzisiaj za takim, a nie innym regulaminem Zespołu Poselskiego "Trzeci Sektor", iż ten statut właśnie nie zawiera oczekiwań pod adresem Kancelarii Sejmu, co oczywiście obróci się przeciwko kolegom, ale to jest inna sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselPiotrMiszczuk">Mam znacznie poważniejszą uwagę. Jest ona związana z tym, co powiedział pan poseł Nowak, a dotyczy uchwalania statutu lub regulaminu zespołów. Jeżeli przyjęliśmy, iż w Zespole Poselskim Forum Inicjatyw Pozarządowych, zostało powołane już kierownictwo, a pani poseł Śledzińska-Katarasińska jest przewodniczącą Zespołu, to powinniśmy ten statut lub regulamin odesłać, bo my nie jesteśmy władni, żeby coś w nim zmieniać. Po uzupełnieniu powinniśmy powrócić do sprawy na następnym posiedzeniu. Inaczej wyręczamy Zespół i ktoś może powiedzieć, iż jest to niezgodne z regulaminem Zespołu lub ze statutem. A więc, jeżeli mamy uwagi, to powinniśmy odsyłać te dokumenty i rozpatrywać je dopiero na następnym posiedzeniu Komisji, inaczej - to my łamiemy prawo, a nie kto inny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Jest to na pewno ważna rzecz. Proszę państwa, myślę, że po prostu dzisiejsza dyskusja i praca, którą zechce wykonać jeszcze pan poseł Nowak; sądzę, że pan poseł się zgodził na to?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselKazimierzNowak">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselPawelLaczkowski">W przyszłości rozstrzygnie nam te wątpliwości. Rzeczywiście bardzo istotną rzeczą jest ten moment, w którym jest to rejestrowane.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Przechodzimy do 4 punktu porządku dziennego. Spoczywa na nas obowiązek zajmowania się korespondencją wpływającą do parlamentu i dokonywania przeglądu tej korespondencji. Przygotowywane jest to przez Biuro Listów i Skarg Kancelarii Sejmu, ale potrzebny jest sprawozdawca z naszej Komisji, który zechciałby zapoznać się z grubsza z tym materiałem, ewentualnie przeprowadzić rozmowę z szefem biura listów i wygłosić takie niedługie sprawozdanie na ten temat, a na jednym z następnych posiedzeń Komisji odbylibyśmy nad nim dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#PoselPawelLaczkowski">Potrzebne jest wyznaczenie takiego sprawozdawcy. Po takich króciutkich konsultacjach chciałbym zaproponować panią poseł R. Pawłowską. Jestem jednak w dość mało komfortowej sytuacji, gdyż pani poseł dzisiaj nie ma, natomiast patrzę z dużą nadzieją na panią poseł D. Ciborowską, że ewentualnie namówi koleżankę R. Pawłowską, skoro Komisja powierzy jej ten obowiązek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselDanutaCiborowska">Obowiązek namawiania przyjmuję na siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselPawelLaczkowski">Dziękuję. Rozumiem, że Komisja jednomyślnie podjęła decyzję o powołaniu w charakterze referenta panią poseł R. Pawłowską. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PoselPawelLaczkowski">Nie chciałbym zwoływać w przyszłym tygodniu posiedzenia Komisji. Jeżeli byłoby to niezbędne, to wtedy spotkamy się przed następnym posiedzeniem Sejmu, czyli we wtorek o godz. 14. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>