text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">1. do spraw samorządu terytorialnego,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">2. do spraw samodzielnych podstawowych ZOZ-ów i kas chorych,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">3. do spraw przedsiębiorstw państwowych /publicznych podmiotów prawnych/,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">4. do spraw jednostek gospodarczych wy-korzystujących majątek publiczny.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">Apelowaliśmy wcześniej do członków Komisji, aby dobrowolnie zgłaszali, w którym zespole zechcą pracować. Apel został wysłuchany częściowo, bowiem 10 posłów, łącznie z członkami prezydium, takie deklaracje złożyło. Pozostali członkowie zostali przydzieleni do poszczególnych zespołów zgodnie z tym, jakimi zagadnieniami zajmują się przede wszystkim w swej działalności poselskiej. Powstała w ten sposób lista czterech zespołów, którą państwu przedstawiliśmy na piśmie. Nie jest ona zamknięta i ostateczna, a więc możliwe są przesunięcia i zmiany. Poza preferencjami merytorycznymi nie stosowaliśmy przy zestawieniu poszczególnych zespołów żadnych preferencji osobistych. Podobnie rzecz się miała w odniesieniu do ekspertów, którzy przydzieleni zostali do każdego zespołu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">Jeśli chodzi o posiadane już materiały do pracy merytorycznej to stwierdzamy, że pierwsze trzy zespoły dysponują kompletnym zestawem niezbędnym do prac redakcyjnych. Problem jest przy zespole czwartym, gdzie nie mamy dostatecznych materiałów umożliwiają-cych jego pracę. Z winy rządu nie otrzymaliśmy nawet tej informacji, o którą prosiliśmy, mimo że strona rządowa sama sugerowała, prowokując nas niejako do wystąpienia z zapytaniem, jakie podmioty występują pod nazwą "jednostki gospodarcze wykorzystujące majątek publiczny". Wiadomo, że jest to materia złożona. Jeszcze w dniu wczorajszym doszedłem do wniosku, że takim podmiotem mogłaby być Naczelna Rada Zatrudnienia, która w ramach projektowanej ustawy otrzyma świadczenia, wcześniej był tylko wzrost kosztów. Powstaje więc pytanie, czy Rada ta również objęta zostanie planem naszego działania?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">W zespole tym jest jednak wiele ważnych problemów do załatwienia i dlatego uważamy, że mimo indolencji rządu nie należy hamować jego prac, choć wiemy, że będą one szczególnie trudne i mogą trwać dłużej niż w innych zespołach.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">Zastanawialiśmy się czy mają to być podkomisje, czy zespoły? Praktyka Sejmu jest taka, że w podobnych sytuacjach powołuje się zespoły świadczące o daleko posuniętej autonomii Komisji. Regulamin jednak powiada, że zespoły służą opracowywaniu poprawek. Dyskutując nad tą sprawą w prezydium uważaliśmy, że zespoły przygotują szkic sprawozdania, na tyle pełny i czytelny, aby można go było rozpatrywać na posiedzeniu całej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">Gdybyśmy powołali podkomisje, to zgodnie z jej prawami i przywilejami każda oddzielnie byłaby zobowiązana do złożenia gotowego sprawozdania, z pominięciem słowa szkic. Preferujemy więc, jako prezydium, powołanie zespołów, ale ostateczną decyzję podejmiecie państwo jako członkowie Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Zgodnieztymoczymjuzdyskutowalismyiczymzajmowalismysiedotychczasproponujemypowolanieczterechzespolowroboczych">Stawiam więc zasadnicze pytanie: czy godzicie się państwo podjąć dalsze prace w zaproponowanych przez prezydium zespołach? Czy są jakieś zastrzeżenia do tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Chciałbym wiedzieć, czy prezydium przyjęło i zaak-ceptowało zgłoszone przez nas w trakcie dotychczasowej dyskusji uwagi? Jeśli zapropo-nowany podział na zespoły nie jest ostateczny, wówczas ja nie mam uwag, ale jeśli pan przewodniczący zechce nas przekonywać, aby wszystko zostało tak, jak zaplanowało prezydium, wówczas mam zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Poseł Jan Rulewski /niez./:  Uważam, że wystąpienie pana posła jest bardzo ugodowe i cieszę się, że zgłosił chęć pracy w zespole.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselJerzyCzepulkowski">Przyjmujemy, że nie ma zastrzeżeń co do podziału na zespoły...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardHayn">Ponieważ moje nazwisko nie znalazło się w żadnym zespole chcę pana poinformować, że zapisałem się do pierwszego, czyli tego, który będzie się zajmował samorządem terytorialnym.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselRyszardHayn">Poseł Jan Rulewski /niez./:  Bardzo pana przepraszam za to pominięcie, tym bardziej że to właśnie pan zaproponował taki podział pracy i nasze sugestie wyniknęły z pana wniosku. Jeszcze raz przepraszam i biorę na siebie całą winę za to niedopatrzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselRyszardHayn">Skoro nie ma innych zastrzeżeń chcę jeszcze zwrócić uwagę i myślę, że zostanie to także zaakceptowane, że członkowie prezydium będą brać udział w pracach zespołów jako goście informując przy tym prezydium o tempie prowadzonych w nich prac.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselRyszardHayn">Pozostaje nam rozstrzygnięcie - kto z państwa jest za tym, aby proponowane grupy robocze miały charakter podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselRyszardHayn">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, 1 poseł był przeciwny, przy braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselRyszardHayn">Stwierdzam, że przyjęliśmy wariant, aby pracować w podkomisjach, co nakłada na nas obowiązek, aby po przerwie dokonać ukonstytuowania się w obrębie każdej z zaproponowanych podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselRyszardHayn">Chciałbym jeszcze przekazać państwu inne informacje, jakie przygotowało prezydium na dzisiejsze spotkanie organizacyjne. Otóż do każdej z podkomisji zaproponowaliśmy udział ekspertów. W pierwszej jest to: pan W. Kaczmarek; w drugiej: prof. J. Senyszyn; w trzeciej: prof. C. Kosikowski, prof. J. Wratny i prof. R. Grodzicki, zaś w czwartej: prof. J. Wratny i prof. B. Ziemianin. Przewidziano również tzw. "rezerwę prezydium", w której są: prof. P. Winczorek i prof. L. Florek. Istnieje oczywiście możliwość zarówno "wypożyczania" ekspertów z innych podkomisji, jak i korzystanie z owej "rezerwy".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy lista ekspertów jest zamknięta? Jeśli nie, to chciałbym włączyć do drugiej podkomisji jeszcze osoby reprezentujące praktyków, którzy byliby naszymi ekspertami.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Poseł Jan Rulewski /niez./:  Lista jest praktycznie zamknięta, ponieważ upłynął termin, do którego każdy mógł zgłaszać nazwiska osób, jego zdaniem przydatnych w pracach Komisji. Rozumiem, że pan chce zgłosić formalny wniosek o uzupełnienie tej listy?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Tak, chciałbym zgłosić do podkomisji zajmującej się samodzielnymi podstawowymi ZOZ-ami i kasami chorych, pana Jacka Kamińskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Poseł Jan Rulewski /niez./:  Czy są uwagi do tej propozycji? Jeśli nie, rozumiem, że została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Chciałbym też poinformować o tym, że każda z podkomisji będzie miała obsługę kancelaryjną, przy czym w pierwszej będą to osoby, które aktualnie obsługują naszą Komisję Nadzwyczajną. Podkomisję drugą prosimy, aby zapewniła sobie taką pomoc ze strony sekretariatu Komisji Zdrowia, w trzeciej będą to osoby z sekretariatu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, zaś w czwartej, z naszej Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselStanislawGrzonkowski">W czasie pracy podkomisji, prezydium będzie służyło wszelką pomocą w uzyskiwaniu dodatkowych materiałów informacyjnych i ekspertyz, a także będzie pilnowało terminowości składania sprawozdań. Proponujemy jednocześnie, aby wszystkie podkomisje zakończyły swe prace do końca września, które będą sukcesywnie przekazywane do prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Ponieważ już od pewnego czasu wyraźnie zauważalna jest absencja przedstawiciela rządu, prezydium wystąpi z żądaniem ustanowienia takiego przedstawiciela rządu, który będzie obecny podczas dalszych naszych prac i będzie nam służył pomocą w rozwiązywaniu powstających problemów, jak też informacją na zadawane pytania.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PoselStanislawGrzonkowski">Czy są uwagi dotyczące przyjętego trybu prac?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMaciejPoreba">Moja uwaga dotyczy wyznaczonego terminu zakończenia prac podkomisji. Wydaje mi się, że jest on zbyt krótki, co może się odbić na jakości. W lipcu mamy jeszcze tylko jedno posiedzenie Sejmu, a potem będą wakacje. Zostaje nam więc zaledwie półtora miesiąca. Proponuję wydłużyć ten termin, przynajmniej o miesiąc.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselMaciejPoreba">Poseł Jan Rulewski /niez./:  Jest to wniosek formalny. Rozumiem, że byłby on szczególnie korzystny dla zespołu trzeciego i czwartego, które mają najtrudniejsze zadania. Poddaję więc go pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselMaciejPoreba">Kto z państwa jest za przesunięciem o miesiąc terminu zakończenia prac wszystkich podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselMaciejPoreba">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się  6 posłów, przeciwnych było 3 posłów, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselMaciejPoreba">Zgodnie z wnioskiem posła Macieja Poręby, korygujemy termin zakończenia prac, ustalając go na koniec października.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselMaciejPoreba">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>