text_structure.xml 17.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselMaciejManicki">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. W trakcie poprzedniego posiedzenia Komisji przyjęliśmy sprawozdanie. Powstał problem zawarcia w tym sprawozdaniu wniosków mniejszości, jakie proponuje - w imieniu grupy posłów - poseł Jan Lityński. W tej sytuacji, aby uniknąć problemów o charakterze proceduralnym, przyjęliśmy, że celowe będzie rozstrzygnięcie tej kwestii na posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselMaciejManicki">Propozycje dotyczące treści wniosków mniejszości zostały paniom i panom posłom doręczone. Od razu zastrzegam, iż taka forma jest dopuszczalna, wieloletnia praktyka na to wskazuje. Można było zastosować inną formę, w rodzaju: "Art. 1 otrzymuje brzmienie:..." i pozostawić tę zmianę 10, którą poseł Jan Lityński w imieniu grupy posłów proponuje pozostawić - ale jest również dopuszczalna taka forma, jaką państwo otrzymaliście.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselMaciejManicki">Proszę posła wnioskodawcę o przedstawienie uzasadnienia dla proponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanLitynski">Zaproponowane przez nas zmiany mają na celu pozostawienie obecnej, aktualnej sytuacji. Uważamy, że proponowane zmiany kodeksowe są - z punktu widzenia zarówno pracowników, pracodawców, jak i kraju - zmianami niekorzystnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJanLitynski">Zmiany nasze dążą do zachowania obecnej sytuacji z jednym wyjątkiem - popieramy zmianę polegającą na możliwości rozszerzenia ilości godzin nadliczbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselMaciejManicki">Czy są pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWitMajewski">Co wobec tego z projektu ustawy pozostaje? Czy nie lepiej złożyć jeden wniosek mniejszości o odrzucenie projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMaciejManicki">Zwracam uwagę, że jedna ze zmian nie jest proponowana do skreślenia - chodzi o zmianę 10, która traktuje o limicie godzin nadliczbowych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselMaciejManicki">Przy okazji - mam pytanie, związane właśnie z tą zmianą.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselMaciejManicki">Otóż wydaje mi się, że zmiana limitu godzin nadliczbowych ze 150 na 200 była zmianą niejako "towarzyszącą" skróceniu czasu pracy. Oczywiście, zupełnie innym problemem jest możliwość zmieniania w ogóle tego limitu, w drodze układu zbiorowego pracy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselMaciejManicki">Pan poseł, w imieniu grupy posłów, proponuje, żeby skreślić wszystkie zmiany z wyjątkiem tej jednej - co oczywiście jest dopuszczalne, bo można zmieniać limit godzin nadliczbowych bez związku ze skracaniem czasu pracy. Chciałbym jednak zapytać - czy pan poseł nie zechciałby zmodyfikować swojego wniosku w takim kierunku, aby również w zmianie 10 konsekwentnie skreślić lit. a), czyli tę zmianę dotyczącą samego limitu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Mam pytanie o charakterze proceduralnym. Otóż sprawozdanie naszej podkomisji było sporządzone 28 kwietnia, natomiast poprawki wpłynęły 15 maja - czyli ponad dwa tygodnie po przygotowaniu sprawozdania, już po przegłosowaniu tego projektu. Stąd pytanie - czy była określona data ostateczna składania poprawek? Skąd wynikło tak późne przekazanie tych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMaciejManicki">Sprawdziłem - nie wyznaczyliśmy formalnie terminu na składanie wniosków mniejszości. Poseł Jan Lityński sygnalizował jednak swój sprzeciw wobec rozwiązań przyjętych przez Komisje, zgłaszając, że w odpowiedniej formie zgłosi to do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselMaciejManicki">W tej chwili ta propozycja jest zgodna z wymogami regulaminu. Bowiem wymóg regu-laminu, w przypadku dotyczącym kodeksów, mówi również o uzasadnieniu na piśmie proponowanych zmian - i na str. 3 jest takie uzasadnienie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselMaciejManicki">Oczywiście nie możemy głosować wniosku mniejszości. Komisja merytoryczne stanowisko przyjęła. W tej chwili dyskutujemy o zawartości sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanLitynski">Jeśli chodzi o kwestie formalne - zapowiadałem podczas posiedzenia, zarówno przewodniczącemu Leszkowi Piotrowskiemu jak i Biuru Legislacyjnemu, że zgłoszę wnioski mniejszości. Zgłosiłem je następnego dnia po posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanLitynski">Jeżeli chodzi o limit godzin nadliczbowych, to mam jedenastoletnie doświadczenie w Sejmie. I nie przypominam sobie, żeby wobec któregokolwiek z pracowników Sejmu przestrzegano limitu godzin nadliczbowych - podobnie zresztą jak 40- czy 42-godzinnego tygodnia pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJanLitynski">Uważam, że jeżeli tworzymy prawo, to przynajmniej my powinniśmy go przestrzegać. W związku z tym podwyższenie limitu godzin nadliczbowych jest doprowadzeniem do sytuacji, w której zbliżamy się do tego - jak Kancelaria Sejmu postępuje z własnymi pracownikami. Trzeba to prawo dostosować do rzeczywistości, a tym samym do tego - by było przestrzegane. Dlatego pomysł rozszerzenia limitu godzin nadliczbowych wydaje mi się ze wszech miar słuszny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Dla mnie wyjaśnienie proceduralne, że nie było wyznaczonego terminu składania wniosków - jest wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoslankaEwaTomaszewska">Natomiast zwracam uwagę, że na wniosku jest odręczna adnotacja - 26 maja. Tak więc komuś to było przekazane 26 maja, nie wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMaciejManicki">To tylko potwierdza słowa posła Jana Lityńskiego, który powiedział, iż przekazał wniosek następnego dnia po posiedzeniu. Ostatnie posiedzenie w tej sprawie było 25 maja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselLeszekPiotrowski">W tej chwili ustaliłem, że ta adnotacja o otrzymaniu wniosku mniejszości 26 maja o godz. 14.00 - pochodzi od pana legislatora. Czyli wniosek trafił do Biura Legislacyjnego 26 maja i w tym samym dniu do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselLeszekPiotrowski">Poseł Jan Rulewski /niez./: Czy nie można tego zgłosić jako poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanLitynski">Oczywiście mógłbym, ale zgłosiłem to jako wniosek mniejszości. Gdybym zgłaszał to jako poprawkę, musiałbym uzyskać poparcie 14 posłów, w przypadku wniosku mniejszości - wystarczy 4 posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMaciejManicki">Chciałbym też zwrócić uwagę, że taka procedura przyspiesza, a nie opóźnia. Bowiem zgłoszenie poprawek w drugim czytaniu oznacza ponowne odesłanie projektu do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselMaciejManicki">Poseł Jan Rulewski /niez./: Prosiłbym o niesugerowanie - co jest korzystniejsze. Ja tego nie rozpatruję na płaszczyźnie - co jest korzystniejsze, tylko sugeruję, że wobec wątpliwości proceduralnych, jakie się tu pojawiły, niewątpliwie lepsza byłaby poprawka - ale to należy do uznania autora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawSzwed">Sprawa jest oczywista - ustaliliśmy, że wniosek mniejszości został złożony prawidłowo i wnoszę o przegłosowanie całości ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejIrenaBoruta">Mam bardzo poważną wątpliwość i proszę o jej wyjaśnienie. W jaki sposób, na podstawie wniosku mniejszości, spowoduje się, że przegłosowany już projekt - przepadnie?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejIrenaBoruta">Poza tym, w istocie - otwieramy dyskusję nad sprawozdaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMaciejManicki">Pani minister, pragnę wyjaśnić, iż przyjęcie do tekstu sprawozdania wniosków mniejszości - w żaden sposób nie anuluje wyniku pracy Komisji. To jest tylko przygotowanie rozstrzygnięć przez Sejm. Tego typu materia - tak jak mówił poseł Jan Rulewski - mogłaby też być przyjęta w formie poprawek. Została złożona w formie wniosku mniejszości i jest to swego rodzaju manifest grupy posłów, że nie zgadzają się z rozstrzygnięciami Komisji. Natomiast rozstrzygnięcia Komisji - pozostają. Tutaj  nie następuje zmiana co do stanowiska Komisji. Stanowisko Komisji zostało przyjęte i my nie prowadzimy nawet dyskusji na temat reasumpcji ustaleń Komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselMaciejManicki">Myślę, że to wyjaśnia sprawę. Czy ktoś chce jeszcze zabrać głoś? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselMaciejManicki">Idąc za wnioskiem posła Stanisława Szweda proponuję, abyśmy przystąpili do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselMaciejManicki">Kto jest za przyjęciem treści sprawozdania uwzględniającego wnioski mniejszości, zgłoszone przez posła Jana Lityńskiego?</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselMaciejManicki">W wyniku głosowania za przyjęciem opowiedziało się 18 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisje przyjęły treść sprawozdania łącznie z wnioskami mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Z naszej strony byłaby sugestia - co do procedury głosowania tych poprawek. Otóż proponujemy, aby wszystkie poprawki głosować łącznie, poza poprawką ostatnią, która dotyczy art. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanLitynski">Ja skłonny jestem się z tym zgodzić. Mam tylko wątpliwości i obawy, bo jak pamiętam, podczas pracy Komisji nie było jasne - w jaki sposób poszczególne zmiany są - i czy są - ze sobą powiązane. Stąd moja propozycja oddzielnego głosowania, gdyż nie było to jasno powiedziane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselWitMajewski">To nie jest kompetencja Komisji, tylko marszałka Sejmu, który wysłucha Biura Legislacyjnego i zrobi tak, jak mu prawo i regulamin nakazuje. Dlatego proponuję, abyśmy nie dyskutowali nad czymś, co nie leży w naszych kompetencjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJacekSzczot">Jako poseł sprawozdawca po raz dziesiąty mogę powtórzyć to samo - część poprawek można zrobić oddzielnie, a można też zrobić wszystko łącznie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJacekSzczot">Intencją było, że skracamy tygodniowy wymiar czasu pracy do 40 godzin i cała reszta jest konsekwencją. Ale tak dla uporu - można zrobić tak, że wyciągniemy niektóre artykuły i będziemy je głosować rozłącznie.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselJacekSzczot">Biuro Legislacyjne zaproponowało, z czym Komisja się zgodziła, żeby wnioski mniejszości - osobiście kwestionuję, od strony formalnej, tryb i sposób ich zgłoszenia - głosować łącznie, poza art. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym tylko wyjaśnić sytuację - my nie głosujemy wniosków mniejszości, ponieważ wniosków mniejszości się nie głosuje.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje się, że - aby cała procedura była spełniona - obecnie powinny się odbyć głosowania nad poszczególnymi propozycjami posła Jana Lityńskiego. Propozycjami odrzucenia poszczególnych zmian. Dopiero wtedy, jeśli te propozycje zostaną odrzucone - mogą być zgłoszone wnioski mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wnioski mniejszości nie mogą być zgłoszone bez rozpatrywania propozycji odrzucenia na Komisji. Art. 40 ust. 3 regulaminu, mówi wyraźnie: "Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez komisje po ich zgłoszeniu w formie pisemnej na żądanie wnioskodawcy, zamieszcza się jako wnioski mniejszości".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMaciejManicki">Chciałbym zwrócić uwagę, że procedując nad projektem Komisja postanowiła - i tu oprę się na jednym przykładzie: padła propozycja "przyjąć przepis", padła propozycja - "nie przyjąć przepisu". Przypomnę: przyjąć przepis - była to propozycja podkomisji. Komisja w głosowaniu postanowiła przyjąć przepis. W związku z tym nie było sensu drugiego głosowania - żeby nie przyjąć przepisu. I w związku z tym następował sygnał - "zgłoszę wniosek mniejszości". I taka procedura jest też dopuszczalna. Bo inaczej, tego typu wykładnia - o której mówi przedstawiciel BL - prowadziłaby do sytuacji, że musimy głosować za przyjęciem, a potem za odrzuceniem - żeby odrzucenie można było zapisać jako wniosek mniejszości. Byłoby to wbrew logice.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanLitynski">Spotykamy się dzisiaj dlatego, że wymaga tego regulamin. Regulamin wymaga, w przypadku zmian w kodeksie, spotkania się Komisji i zatwierdzenia całości sprawozdania. Gdyby to nie były zmiany w kodeksie  - poszłoby to normalnym trybem, czyli zgłoszone byłyby wnioski mniejszości, które głosowane byłyby na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMaciejManicki">Tu jest właśnie przyczynek do tego, że czasami zapo-minamy, iż przy kodeksach jest trochę inna procedura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJacekSzczot">Przypominam, że myśmy już sprawozdanie przyjęli 25 maja 2000 r. Poseł Jan Lityński być może zapowiedział gdzieś na boku, że złoży wnioski mniejszości - i złożył. Terminu nie było - jest sprawa dołączenia wniosków mniejszości do sprawozdania. Ale tu nie chodzi o to, żebyśmy przegłosowali wnioski mniejszości, czy zachowali procedurę. Tu zupełnie o co innego chodzi - świadczy o tym choćby to, że spotykamy się w tej sprawie dopiero po 1,5 miesiąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselMaciejManicki">Mogę powiedzieć tylko jedno - ostateczną treść sprawozdania Komisje przyjęły w dniu dzisiejszym, w głosowaniu, które odbyło się przed chwilą.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselMaciejManicki">Jeśli chodzi o konsekwencje do wniosków mniejszości, czyli sposób ich głosowania - bardzo proszę, aby uzgodnił to zgłaszający wnioski z Biurem Legislacyjnym, a ewentualne wątpliwości w tej sprawie rozstrzygnie marszałek Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Oczywiście takie upoważnienie będziemy w pełni konsumować z wnioskodawcą, z tym, że dyspozycja co do sposobu głosowania powinna się znaleźć w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMaciejManicki">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselLeszekPiotrowski">Ale głos decydujący ma marszałek Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli chodzi o sposób poddania pod głosowanie, czyli kolejność głosowania - powinna być dyspozycja ze strony sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJacekSzczot">Jest sugestia Komisji, żeby wnioski mniejszości odrzucić łącznie, poza art. 3. Chciałbym wiedzieć, jako sprawozdawca - czy myśmy to przyjęli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMaciejManicki">Przyjęliśmy, że w sprawozdaniu znajdą się wnioski mniejszości. Opisanie konsekwencji wniosków mniejszości i trybu głosowania - to nie jest rola Komisji. Zostawmy to legislatorom i wnioskodawcy. Mam nadzieję, że w miarę szybko znajdzie się rozwiązanie w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselMaciejManicki">Proponuję, aby termin dla zaopiniowania przez KIE wyznaczyć do 17 lipca br. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PoselMaciejManicki">Proponuję, aby nadal posłem sprawozdawcą pozostał poseł Jacek Szczot. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PoselMaciejManicki">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>