text_structure.xml
50.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Zaszczyt udziału w posiedzeniu Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw wynika z tego, że jednym z zadań Departamentu Finansów Gospodarki Narodowej jest monitorowanie całości pomocy publicznej, w tym także dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to jedno z zadań realizowanych w związku ze współpracą z Unią Europejską i treścią układu stowarzyszeniowego. Zadanie to jest realizowane również z tego powodu, że Ministerstwo Finansów musi na bieżąco znać skalę pomocy publicznej dla różnych podmiotów gospodarczych i prawnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">System tego monitorowania jest tworzony dopiero od ostatnich miesięcy minionego roku. Znajduje on się na etapie rozbudowy, nie funkcjonuje jeszcze w sposób idealny. Baza danych, którą dysponujemy w chwili obecnej, obejmuje na razie - niestety - tylko przedsiębiorstwa państwowe, jednoosobowe spółki skarbu państwa oraz spółki z większościowym udziałem skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Na podstawie posiadanych przez nas danych nie potrafię więc udzielić państwu żadnych szczegółowych informacji na temat pomocy publicznej kierowanej do małych i średnich przedsiębiorstw. Generalnie zresztą na podstawie danych posiadanych przez Ministerstwo Finansów - przekazaliśmy to w piśmie do przewodniczącego Komisji, pana posła Romana Jagielińskiego - nie jesteśmy w stanie podać jaką pomoc ze środków publicznych otrzymały małe i średnie przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Nie dysponujemy po prostu jeszcze technicznymi możliwościami, które pozwalałyby nam na zebranie takich informacji. Nigdy zresztą nie były one dotąd zbierane. A przynajmniej nie z uwzględnieniem kryterium wielkości podmiotu. Do tej pory zbierano informacje na temat wielkości pomocy, formy własności podmiotów, którym udzielano pomocy, rozróżniano także pomoc udzielaną w systemie podatkowym lub w systemie gwarancji. Nie wyodrębniano - jak dotąd - pomocy kierowanej do małych i średnich przedsiębiorstw według kryterium wielkości podmiotu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Oprócz pomocy, którą różne podmioty otrzymują ze środków publicznych w różnych systemach, są w Ministerstwie Finansów środki EFSAL, które służą do udzielania dotacji dla podmiotów gospodarczych. Środki te mają być pomocne w restrukturyzacji zatrudnienia. Pomoc z tych środków jest udzielana różnym podmiotom.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">W ubiegłym roku pomoc taką przyznano pięciu podmiotom, które można zaliczyć do kategorii małych i średnich podmiotów. Na pomoc w formie dotacji przeznaczono w ubiegłym roku ogółem 656 tysięcy złotych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Formą działania, która pośrednio znajduje się również w orbicie zainteresowania Ministerstwa Finansów, jest Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych. Myślę jednak, że szczegółowymi informacjami na ten temat będzie mógł służyć Komisji prezes Banku Gospodarstwa Krajowego, pan Ryszard Pazura. Jest to system pomocy, który w sposób znaczący świadczy pomoc małym i średnim przedsiębiorstwom.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Według posiadanych przez nas informacji w ubiegłym roku udzielono małym i średnim przedsiębiorstwom poręczeń na ogólną kwotę około 75 milionów złotych. Nie chciałabym odbierać panu prezesowi Pazurze przyjemności przekazania państwu tych informacji, ale podkreślę, że są bardzo różne formy udzielania tych gwarancji i poręczeń. Z reguły - wobec małych i średnich przedsiębiorstw - jest stosowana uproszczona procedura.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Kolejna sprawa, która także dotyczy pomocy publicznej, to sprawa ubezpieczeń kredytów eksportowych. Jest to działalność, którą zajmuje się instytucja o nazwie Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. (KUKE S.A.). Ma ona taki związek z Ministerstwem Finansów, że środki, którymi dysponuje KUKE S.A. są każdego roku przewidywane w budżecie państwa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Z danych uzyskanych w KUKE S.A. wynika, że w minionym roku ubezpieczono kontrakty eksportowe na kwotę 560 milionów dolarów amerykańskich (USD). W większości były to kredyty i poręczenia dla małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Na zakończenie chciałabym wspomnieć o tym, co niewątpliwie będzie miało duże znaczenie podczas przyszłej dyskusji nad drugim punktem porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji. Otóż za politykę wobec małych i średnich przedsiębiorstw odpowiada nie minister finansów, lecz minister gospodarki. Oczywiście minister finansów dysponuje pewnymi instrumentami, którymi oddziałuje na politykę państwa wobec sektora małych i średnich przedsiębiorstw, ale za kształt tej polityki oraz za jej realizację odpowiada wyłącznie minister gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Przed przybyciem na dzisiejsze posiedzenie Komisji miałam w związku z tym poważny problem - jak przedstawić państwu to zagadnienie? Myślę zwłaszcza o drugim punkcie porządku dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowGospodarkiNarodowejwMinisterstwieFinansowMonikaKozlowskaPlewa">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Wszystkie te sprawy rzeczywiście zawarła pani w piśmie skierowanym do Komisji, które podpisał pan minister Rafał Zagórny. Zarówno z treści tego pisma, jak i z treści pani dzisiejszej wypowiedzi wynika w gruncie rzeczy, że Ministerstwo Finansów jakby niechętnie spogląda na małe i średnie przedsiębiorstwa. A wszystkie dowody świadczą o tym, że rozwój wielu gospodarek warunkowany był tempem rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraMonikaKozlowskaPlewa">Muszę zaprotestować, panie przewodniczący. To nie jest kwestia niechęci. To, co leży w kompetencjach ministra finansów, jest przez niego wykonywane. Pewne posunięcia, które przewiduje polityka państwa wobec małych i średnich przedsiębiorstw, której założenia opracowano w Ministerstwie Gospodarki, będą wykonywane właśnie przez ministra finansów. Dlatego właśnie przedstawienie całości tej polityki przez Ministerstwo Finansów jest trudne, ponieważ jest ono tylko elementem tej polityki.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcadyrektoraMonikaKozlowskaPlewa">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Prezydium Komisji dyskutowało nad tym zagadnieniem w niedalekiej przeszłości. Nie prezentowałem więc wyłącznie swojego poglądu w tej sprawie. W związku z tym wyraziłem także pogląd panów posłów przewodniczących Witolda Nieduszyńskiego i Adama Szejnfelda.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcadyrektoraMonikaKozlowskaPlewa">Pani dyrektor oczywiście może przeciw temu naszemu poglądowi protestować, ale ja chciałbym jeszcze powiedzieć, że przekazałem tylko Komisji i jej gościom stanowisko prezydium w tej sprawie. Mamy oczywiście nadzieję, że będziemy mieli podstawy do zmiany tego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcadyrektoraMonikaKozlowskaPlewa">Możemy się bowiem pochwalić tym, że na wielu obszarach i w wielu gremiach udaje nam się doprowadzać do zmiany stosunku wobec małej i średniej przedsiębiorczości. Żywimy w związku z tym nadzieję, że zmienimy także stosunek Ministerstwa Finansów do tego sektora, choć - być może - nie nastąpi to szybko.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcadyrektoraMonikaKozlowskaPlewa">Oddaję teraz głos przedstawicielowi ministra gospodarki. W następnej kolejności wypowiedzą się przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego i Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. i Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Wszystkie te osoby zostały przez nas zaproszone po to, by uzupełnić informację Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Ministerstwo Gospodarki przedstawiło Komisji informację w dwóch częściach. Po pierwsze informację o pomocy publicznej udzielonej małym i średnim przedsiębiorstwom w 1998 roku. Przekazaliśmy ją Komisji kilka dni temu. Dzisiaj, dopiero przed posiedzeniem - za co bardzo przepraszam -dostarczyłem informację dodatkową na temat tej pomocy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Ponieważ posłowie mają te informacje, a nie są one nazbyt obszerne, ograniczę się do kilkuzdaniowego zreferowania zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Pomoc publiczna dla małych i średnich przedsiębiorstw, jakiej udziela Ministerstwo Gospodarki, koncentruje się na kilku obszarach. Po pierwsze jest to pomoc udzielana przedsiębiorstwom, które ucierpiały w wyniku powodzi w 1997 roku. Po drugie zaś była to pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw, które wdrażają nowe technologie. Po trzecie wreszcie była to pomoc dla przedsiębiorstw zorientowanych na przedsięwzięcia proeksportowe.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Pierwsza sfera działania, czyli pomoc przedsiębiorstwom dotkniętym skutkami powodzi, obejmowała dwa instrumenty. Po pierwsze była to kontynuacja pomocy w postaci bezzwrotnych pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw bezpośrednio z budżetu państwa. Pomoc ta objęła przedsiębiorstwa z terenu byłego województwa wrocławskiego. Kwota udzielonych pożyczek wyniosła 4,5 miliona złotych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Chciałbym dodać, że ta forma pomocy jest kontynuowana i na początku bieżącego roku podpisaliśmy kolejne umowy, które objęły inne obszary byłego województwa wrocławskiego oraz województwo wałbrzyskie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Druga forma pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw dotkniętych skutkami powodzi, o której trzeba wspomnieć, to dofinansowanie kredytów zaciąganych przez te podmioty w bankach komercyjnych. Źródłem finansowania tej pomocy jest kredyt, jaki Rzeczpospolita Polska zaciągnęła w tym celu w Banku Światowym.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Kwota dofinansowania wynosi 40% zaciąganego kredytu. Do 31 grudnia minionego roku wypłacono już z tych środków 6,2 miliona złotych. Łączna kwota kredytów, jakie zaciągnęli przedsiębiorcy z pomocą tych środków jest oczywiście znacznie wyższa i wynosi ponad 20 milionów złotych.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Kolejna forma pomocy, która pozostaje pod kontrolą ministra gospodarki to pomoc z Agencji Techniki i Technologii. Jest to pomoc udzielana na wdrażanie nowej techniki i technologii, na wdrażanie innowacji przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Agencja miała takie możliwości, jakie miała i dlatego pomoc ta nie jest - jak dotąd - imponująca. W sumie udzieliła w ubiegłym roku tylko 12 pożyczek na łączną kwotę ponad 6 milionów złotych. Mówię tylko o małych i średnich przedsiębiorstwach, ponieważ Agencja udzieliła w sumie większej pomocy, ale udzielono jej dużym przedsiębiorstwom.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Charakteryzując krótko ten instrument trzeba powiedzieć, że są to pożyczki udzielane na 2 do 5 lat. Są one oprocentowane w sposób preferencyjny, ponieważ jest ono równe połowie stopy kredytu lombardowego, którą ustala Narodowy Bank Polski.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Jeśli chodzi natomiast o pomoc w dziedzinie eksportu, to była ona udzielana bezpośrednio przez Ministerstwo Gospodarki, a ponadto przez Polską Fundację Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Fundacja ta będzie mogła przemówić tu własnym głosem więc tylko jedno zdanie na ten temat. Otóż były to dotacje w ramach większego programu. Kwota dotacji - w ramach tego programu i na inwestycje proeksportowe dla 89 przedsiębiorstw - wyniosła nieco ponad 5 milionów złotych (po przeliczeniu tej kwoty z euro na złote polskie).</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o pomoc udzielaną podmiotom gospodarczym bezpośrednio z budżetu państwa, z tej części budżetu, którą ma do dyspozycji minister gospodarki, to całkowita kwota wynosiła w roku ubiegłym 10,5 miliona złotych. Mniej więcej 70% tej kwoty została przekazana dla małych i średnich przedsiębiorstw. Była to więc kwota około 7,3 miliona złotych. Tyle pieniędzy przekazał minister gospodarki na wspieranie proeksportowej aktywności przedsiębiorstw z tego sektora.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Chodzi tu między innymi o wspieranie udziału małych i średnich przedsiębiorstw w targach i wystawach, które odbywały się poza granicami naszego kraju. Z tej formy pomocy skorzystało w ubiegłym roku około 800 małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#DyrektorDepartamentuRzemioslaMalychiSrednichPrzedsiebiorstwwMinisterstwieGospodarkiMiroslawMarek">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Dziękuję za krótkie i treściwe przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoRyszardPazura">Postaram się o równie krótkie przedstawienie tematu. Skupię się bardziej na przyszłości, ponieważ sprawozdanie, które przedstawiliśmy jest bardzo szczegółowe i określa stan środków Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych, dochody, jakie realizowaliśmy i realizujemy oraz jak zasilamy ten Fundusz z osiąganych dochodów. Podaliśmy także ilość i wartość udzielonych poręczeń.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoRyszardPazura">W 1998 udzieliliśmy poręczeń na kwotę około 75 milionów złotych. Jest to kwota pięciokrotnie wyższa niż w poprzednich trzech latach funkcjonowania tego Funduszu. Chcę także podkreślić, że dopiero rok 1998 pokazał, że to jest instrument bardzo pomocny we wspomaganiu małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrezeszarzaduBankuGospodarstwaKrajowegoRyszardPazura">Ponad 80% tych poręczeń dotyczy przedsiębiorstw zatrudniających do 50 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselZygmuntRatman">Nareszcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">To także chciałbym mocno podkreślić. Możemy udzielać poręczeń wszystkim podmiotom, ale - jak widać z tej statystyki - dominują tu najwyraźniej małe i średnie firmy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Perspektywy, jak sądzę, są zachęcające, ponieważ powodzenie mechanizmu jest uzależnione od banków komercyjnych i zrozumienia przez nie zasad tego mechanizmu. Udzielanie tej pomocy musi się bowiem odbywać w oddziałach banków udzielających tych kredytów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">W minionym roku zastosowaliśmy wiele uproszczonych procedur w trybie udzielania poręczeń i wprowadziliśmy tak zwane poręczenia pakietowe. W największym skrócie polega to na udzielaniu bankom określonych limitów i w ramach tych limitów nie udzielamy pojedynczych poręczeń. To jest sprawa banku i musi on gospodarować tymi środkami najlepiej, jak tylko może. Ten system się przyjął i będziemy dalej szli w tym kierunku. Będziemy dążyli do tego, żeby korzystały z tego wszystkie banki, które operują w kraju.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Perspektywy, a więc rok 1999 i następny, to nieco inna sprawa.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Proponuję, by Komisja przychyliła się do prośby pana prezesa i żeby przedstawiciele BGK zreferowali nam oba punkty porządku dziennego. Tym bardziej że pan prezes będzie musiał opuścić wkrótce nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Rzeczywiście będę musiał wyjść, ale pozostanie pan dyrektor Tomasz Sypuła, który zna te zagadnienia lepiej ode mnie. Komisja nie straci więc możliwości poznania całości spraw.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Pierwsza rzecz, o której chcę powiedzieć, to bardzo przychylne stanowisko Ministerstwa Finansów, jeśli chodzi o wielkość tak zwanego współczynnika kapitałowego. Ustaliliśmy wspólnie z Ministerstwem Finansów, że nie będziemy się kurczowo trzymać tak niskiego współczynnika jak 1:1, ponieważ banki kredytujące udzielają kredytów ostrożnie i zgodnie z regułami prawa bankowego. Tak zwana zapadalność jest nikła, a więc pozwala nam to na zwiększenie stopnia ryzyka.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Ministerstwo zgodziło się z nami, że jest możliwe stosowanie współczynnika 1:3. Oznacza to w praktyce, że zwiększy się podaż naszych poręczeń. Szacujemy bowiem, że popyt na nasze poręczenia w 1999 roku będzie wyższy niż w 1998 roku o około 25%. Pozwoli nam to więc - tak przypuszczamy - na przekroczenie kwoty 100 milionów złotych udzielonych poręczeń. Jeśli jednak potrzeby okażą się większe, będziemy w stanie powiększać nasz portfel poręczeń.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Jeśli potwierdzi się, że jest to produkt dobry i bezpieczny, to i popyt powinien być większy. A wtedy wystąpimy do ministra finansów o powiększenie współczynnika do 1:5. Nasza dzisiejsza ocena wskazuje, że nadal będzie to bezpieczne dla BGK.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Nadal też będziemy dążyć do decentralizacji udzielania poręczeń. Mówiłem już nieco o nowych typach poręczeń, ale nie będzie to bazowało tylko na tym. Udzielanie poręczeń zostanie także przeniesione z centrali Banku Gospodarstwa Krajowego, do tych jednostek, które posiadamy. Nie jest ich zbyt wiele, ale mimo wszystko środki poręczeniowe zbliżymy do przedsiębiorstw, do naszych klientów.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Uruchamiamy też punkty obsługi klienta i być może tam również będziemy lokować ten rodzaj usług. To jest jednak sprawa nieco dalszej przyszłości.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Chciałbym też podkreślić, że z naszego rozeznania wynika, że Sejm jest dobrze zorientowany w potrzebach małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego też nie będę mówił o tym nazbyt szeroko.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Zakres przedmiotowy poręczania kredytów. Nie ma tu żadnych zagrożeń. Banki nie będą się z pewnością zajmowały poręczaniem każdego kredytu. W tym także BGK. A przecież przy udzielaniu każdego kredytu badana jest tak zwana zdolność kredytowa klienta. Tym samym ograniczanie poręczeń do inwestycji i zakupu materiałów nie ma uzasadnienia. Takie są nasze doświadczenia. Kredyty mogą być przecież udzielane na inwestycje giełdowe. O ile oczywiście jest to dobrze zrobione. Uważamy, że w obrębie sektora małych i średnich przedsiębiorstw każdy kredyt powinien być poręczany, jeśli tylko odpowiada on standardom bankowym.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Następna sprawa, na którą chcę zwrócić szczególną uwagę, to potrzeba rozwoju i koordynacji działania regionalnych instytucji pożyczkowo-poręczycielskich. Mam na ten temat własne zdanie. Jest ono odmienne od poglądu dość szeroko rozpowszechnianego. Uważam, że Fundusz mógłby odegrać w tym zakresie pozytywną rolę, ale nie na zasadzie dotowania funduszy regionalnych. Obojętnie, czy ma on formę prawną fundacji, czy spółki. Moglibyśmy przecież wchodzić jako bank, ponieważ sam Fundusz nie ma osobowości prawnej, do tych instytucji pożyczkowo-poręczycielskich.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Dlaczego tak uważam? Dlatego, że dostarczylibyśmy tym instytucjom potrzebnego im kapitału. Ale na ten krok musielibyśmy mieć pozwolenie i rządu, i Sejmu. Chodzi o pozwolenie na inwestowanie w takie instytucje. Koordynacja polegałaby na tym, że nasze kapitałowe uczestnictwo w takiej instytucji przenosiłoby także nasze doświadczenie i jakość posiadanej kadry. To się nazywa know-how.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Upoważnienie to musiałoby obejmować zarówno obejmowanie akcji i udziałów ze środków, jakie uzyskujemy z gospodarowania środkami Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych. Dochody te w obecnej chwili zasilają ten Fundusz. Tak każe bowiem obowiązująca ustawa. Tak więc wchodzilibyśmy ewentualnie do tych funduszów regionalnych nie środkami budżetowymi, lecz wypracowanymi przez bank.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Gdyby jednak okazało się, że rozwój tych instytucji jest szybki, to oczywiście niezbędne byłoby zasilenie Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych nowymi środkami. To jest w pełni zrozumiałe.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Trzecia sprawa to brak jakiegokolwiek uzasadnienia ograniczania wykorzystywania środków tego Funduszu do inwestowania w depozyty międzybankowe i papiery skarbowe. Dzisiejsza rentowność papierów skarbowych jest niższa od rentowności bonów Narodowego Banku Polskiego. Gdybyśmy więc mieli prawo do szerszego inwestowania, to i nasze przychody byłyby wyższe.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">W chwili jednak, w której tworzono ustawę, ograniczenia te miały swoje uzasadnienie. Dziś nie są one już uzasadnione. Należałoby zdecydowanie poszerzyć paletę możliwości inwestowania czasowo wolnych środków Funduszu. One w tej chwili i tak nie leżą na rachunku, one są stale inwestowane. Myślę, że to są sprawy istotne.</u>
<u xml:id="u-6.19" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Mam pytanie do pana prezesa. Czy - według pana wiedzy - rząd pracuje już nad odpowiednią nowelizacją ustawy?</u>
<u xml:id="u-6.20" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">W związku z tym, że każda zmiana ustawy wiąże się ze stosowaniem określonych procedur, nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Co się zaś odnosi do Banku Gospodarstwa Krajowego, to zarząd opracował projekt strategii banku i przekazał go radzie banku. W projekcie tej strategii zarysowaliśmy właśnie takie kierunki rozwoju Banku Gospodarstwa Krajowego.</u>
<u xml:id="u-6.21" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Przygotowanie projektu nowelizacji ustawy leży w gestii Ministerstwa Finansów? To jest pytanie do pani dyrektor Kozłowskiej-Plewa.</u>
<u xml:id="u-6.22" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">To jest obowiązek rządu.</u>
<u xml:id="u-6.23" who="#PrezeszarzaduRyszardPazura">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Ale jednak w ramach rządu to właśnie minister finansów powinien być inicjatorem opracowania takiej regulacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcadyrektoraMonikaKozlowskaPlewa">Ustawa o finansach publicznych, która obowiązuje od 1 stycznia bieżącego roku, zmieniła nieco zasady posługiwania się środkami publicznymi. Niektóre ustawy, które powstały wcześniej, muszą oczywiście zostać dostosowane do tej zasadniczej ustawy. Sądzę więc, że przy okazji nowelizacji związanej z dostosowaniem ustawy do wymogów ustawy o finansach publicznych, będzie mogło dojść także do zmian w tym zakresie, o którym mówił pan prezes Pazura.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZastepcadyrektoraMonikaKozlowskaPlewa">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Mam prośbę do pana prezesa Pazury. Gdyby miało się okazać, że rząd nie jest skłonny do podjęcia tej inicjatywy legislacyjnej, to poprosimy o informację na ten temat. Nasza Komisja - jak sądzę - nie będzie się uchylała od podjęcia się tego zadania. Spróbujemy zaproponować własny, komisyjny projekt odpowiedniej nowelizacji ustawy. Byłby to kolejny dowód naszego poparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz praktycznego działania na rzecz ich szybszego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZastepcadyrektoraMonikaKozlowskaPlewa">Oddaję głos przedstawicielowi Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzlonekzarzaduKorporacjiUbezpieczenKredytowEksportowychSpolkaAkcyjnaMalgorzataRutkowska">Chciałabym powiedzieć parę słów na temat pomocy, jaką małym i średnim przedsiębiorstwom udziela Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Zakładając, że ubezpieczenia krótkoterminowych należności eksportowych od ryzyka niehandlowego będziemy traktować jako pomoc publiczną, to Korporacja w 1998 roku zawarła 78 nowych umów ubezpieczenia należności eksportowych od krótkotrwałego ryzyka niehandlowego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#CzlonekzarzaduKorporacjiUbezpieczenKredytowEksportowychSpolkaAkcyjnaMalgorzataRutkowska">W ramach tych 78 nowych umów wystawiliśmy 356 decyzji w sprawie limitów kredytowych dla 316 zagranicznych kontrahentów prywatnych i czterech zagranicznych kontrahentów publicznych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#CzlonekzarzaduKorporacjiUbezpieczenKredytowEksportowychSpolkaAkcyjnaMalgorzataRutkowska">Kontynuowaliśmy również ubezpieczenia dla małych i średnich przedsiębiorstw z lat ubiegłych. Było 14 takich umów. W konsekwencji, w 1998 roku, obsługiwaliśmy 92 umowy ubezpieczenia, w ramach których ubezpieczyliśmy obrót eksportowy w wysokości 184 milionów dolarów amerykańskich.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#CzlonekzarzaduKorporacjiUbezpieczenKredytowEksportowychSpolkaAkcyjnaMalgorzataRutkowska">Chciałam ponadto powiedzieć, że w minionym roku Korporacja uczestniczyła w specjalnym programie dla małych i średnich eksporterów. Zorganizował to wojewoda katowicki razem z Bankiem Śląskim S.A. Braliśmy udział między innymi w 8 seminariach, w których uczestniczyło 323 przedstawicieli eksporterów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#CzlonekzarzaduKorporacjiUbezpieczenKredytowEksportowychSpolkaAkcyjnaMalgorzataRutkowska">W tym roku Korporacja wprowadziła już nowy produkt skierowany do sektora małych i średnich przedsiębiorstw o nazwie Europolisa. Jest to produkt bardzo uproszczony i będziemy go sprzedawać w miejscu działania, w siedzibie eksportera. W związku z powyższym przeszkoliliśmy już agentów z Krajowej Izby Gospodarczej. Dzięki temu w takich regionach-województwach jak Wielkopolska, Dolny Śląsk, Śląsk, Małopolska, świętokrzyskie, opolskie i łódzkie będzie ten produkt sprzedawany eksporterom spośród sektora małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">Chciałbym przeprosić Komisję za to, że nie przygotowaliśmy żadnych pisemnych informacji na temat pomocy publicznej dla małych i średnich przedsiębiorstw, jakiej udzielała nasza Fundacja. Byłem jednak głęboko przekonany, że tak naprawdę ta część pomocy publicznej, która jest udzielana ze środków PHARE, jest zaledwie marginesem całego zjawiska.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">Dlatego nie chciałem, żeby dyskusja na ten temat zdominowała całe posiedzenie Komisji. Jeśli bowiem mówimy o wielkości środków, które pozostają w dyspozycji Fundacji i mogą być przeznaczone na pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw, to jest to już kwota około 2 milionów euro. Tylko w ramach programu STEP. Do tego dochodzą środki, które są w trakcie kontraktowania. Mogę powiedzieć, że będzie to mniej więcej taka sama kwota.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">Są to środki z programu EXPROM, o którym wspomniał już pan dyrektor Marek. Wśród wielu innych działań są tu także granty dla przedsiębiorstw i rzeczywiście jest to już poważna kwota, która wynosi około 5 milionów złotych. Ale to nie są środki, które powinny dominować w dzisiejszej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">Przyznam, że liczyłem na to, że dziś usłyszymy od przedstawiciela Ministerstwa Finansów, jak wygląda wydatkowanie środków pomocy publicznej dla małych i średnich przedsiębiorstw. Spodziewałem się, że to są dopiero znaczące środki pomocy. Niestety, okazało się, że tak się nie stało.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">I jest to tym bardziej dziwne, że przecież w układzie stowarzyszeniowym przewidziano - i nie jest to żadna tajemnica - iż do 1 lutego tego roku Polska powinna przygotować zasady przejrzystego udzielania pomocy publicznej. Takiego mniej więcej, jaki funkcjonuje od dawna w krajach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">Tam, sięgnąwszy po pierwszą lepszą publikację, można się natychmiast i z łatwością dowiedzieć, ile małych i średnich przedsiębiorstw otrzymało pomoc ze środków publicznych, na jakie cele przeznaczyły one tę pomoc, w ramach jakich programów się to odbyło. Publikuje się te dane w rozbiciu na poszczególne kraje, branże i na różnych poziomach agregacji. W Polsce, jak dotąd, tego nie ma.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">Chciałbym na koniec zaznaczyć, że pomoc udzielana przez Polską Fundację Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest - w przypadku grantów - pewnym wyjątkiem, najczęściej jest to jednak pomoc techniczna i merytoryczna. Dotyczy ona doradztwa, szkoleń, informacji i współpracy międzynarodowej. Dlatego - jak myślę - ta wielkość środków (2 miliony euro) będzie procentować efektywniej, niż bezpośrednie granty na ściśle produkcyjną działalność.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Dziękuję przedstawicielom wszystkich instytucji za przekazane informacje. Nadal nie widzę na sali pana posła Andrzeja Smolińskiego, który miał być koreferentem Komisji. Sądzę w związku z tym, że pozostaniemy bez koreferatu pana posła.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PelnomocnikzarzaduPolskiejFundacjiPromocjiiRozwojuMalychiSrednichPrzedsiebiorstwWlodzimierzDzierzanowski">W trakcie swoich wypowiedzi wszyscy referujący temat omawiali także kwestie związane z przyszłością tej pomocy. Sądzę więc, że w jakimś stopniu omówiliśmy także drugi punkt porządku dziennego. Tym śmielej zachęcam więc członków Komisji do zadawania pytań naszym gościom. Ale tylko pytań, ponieważ dyskusję ogłoszę dopiero za chwilę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselGrzegorzWalendzik">Mam pytanie dotyczące Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych. Interesuje mnie sprawa poręczeń dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jeśli dobrze sobie przypominam, to łączna kwota tych poręczeń wyniosła około 75 milionów złotych. Chciałbym się w związku z tym dowiedzieć, ilu podmiotom gospodarczym udzielono tej pomocy?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselGrzegorzWalendzik">Poseł Helmut Paździor (niez.): Mam pytanie do pana dyrektora Marka z Ministerstwa Gospodarki w sprawie pomocy dla firm, które ucierpiały w powodzi z 1997 roku. Jest tu wciąż nie załatwiona sprawa podmiotów gospodarczych, które zniszczyła powódź z tego roku. Chodzi mi zwłaszcza o te przedsiębiorstwa, które nie objęła pomoc.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselGrzegorzWalendzik">Konkretnie chodzi o te firmy, które do momentu powodzi nie odprowadziły podatku dochodowego. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest przyjęcie przez te firmy odpowiedniej strategii rozwoju. Założyły one, że będą się rozwijać na drodze inwestycji. W pierwszym półroczu inwestowały, rozwijały się znakomicie i nie musiały - zgodnie z przepisami - odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselGrzegorzWalendzik">Przyszła katastrofa, woda zalała przedsiębiorstwa, przyjęto pewne założenia udzielania pomocy i ta grupa firm została tej pomocy pozbawiona. A firmy te nie mają obecnie żadnych szans na samodzielne odbicie się od dna.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselGrzegorzWalendzik">Jaką możliwość przyjścia z pomocą tej grupie przedsiębiorstw widzi w tej chwili Ministerstwo Gospodarki? Firmy te dobrze prosperowały i prosperują nadal, ale tylko pod względem gospodarczym. Nie są jednak w stanie odbudować samodzielnie swej przedpowodziowej pozycji finansowej. Nie poradzą sobie same.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PoselGrzegorzWalendzik">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Pana posła Walendzika chciałbym poinformować, że w sekretariacie Komisji znajduje się obszerna informacja na temat podmiotów, które uzyskały poręczenia z Banku Gospodarstwa Krajowego. Prezydium Komisji postanowiło jednak nie upowszechniać tej informacji, ponieważ ma ona charakter poufny. Prawo wglądu mają jednak wszyscy członkowie Komisji, ale bez prawa wynoszenia poza pomieszczenie sekretariatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGwarancjiiPoreczenwBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszSypula">W 1998 roku Bank Gospodarstwa Krajowego, wykorzystując środki Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych, udzielił łącznie 178 poręczeń. Wydaje mi się, że w pytaniu zawarta była także pewna wątpliwość, która jest związana z poręczeniami dla dużych podmiotów gospodarczych. Dodam więc, że najczęściej kwota poręczeń zawarta była między 51 - 100 tysięcy złotych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGwarancjiiPoreczenwBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszSypula">Przy czym chciałbym podkreślić także to, co już wcześniej powiedział pan prezes Pazura. Warto jednak to powtórzyć z tego powodu, że często spotykamy się z opiniami, że w świetle ustawy z 1997 roku, która nie ogranicza możliwości udzielania pomocy ze środków Funduszu wyłącznie do małych i średnich przedsiębiorstw, nie wypełniamy tej naszej misji udzielania pomocy przede wszystkim małym i średnim przedsiębiorstwom.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGwarancjiiPoreczenwBankuGospodarstwaKrajowegoTomaszSypula">To nie jest prawda. W naszych działaniach nakierowani jesteśmy właśnie na przedsiębiorstwa z tego sektora i wyniki oraz wszelkie statystyki to potwierdzają. Łącznie bowiem - tak, jak to powiedział pan prezes Pazura - 95% udzielonych poręczeń udzieliliśmy małym i średnim przedsiębiorstwom, jeśli uwzględnimy kryterium wielkości zatrudnienia. Zdecydowana większość to są te małe przedsiębiorstwa. One stanowią 80% wszystkich poręczeń, które otrzymują przedsiębiorstwa do 50 zatrudnionych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJerzyBudnik">Ad vocem, panie przewodniczący. Jaki procent wnioskodawców uzyskuje poręczenia Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych? Interesuje mnie, jaki procent firm odpada w procesie kwalifikowania wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZastepcadyrektoraTomaszSypula">W ubiegłym roku wpłynęły 272 wnioski. Prosta matematyka, polegająca na odejmowaniu 178 od 272 nie oddaje rzeczywistego przebiegu procesu udzielania gwarancji. Niektóre wnioski po prostu wracają do nas poprawione, ale statystycznie liczą się one oczywiście jako nowe wnioski. Są one powtórnie rejestrowane jako zupełnie nowe wnioski.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ZastepcadyrektoraTomaszSypula">Pełna statystyka wygląda tak, że jeśli za kryterium przyjmiemy kwestie merytoryczne, czyli zbyt wysokie ryzyko poręczenia, to odrzucone zostały dwa wnioski. 45% nie rozpatrzonych wniosków to wnioski nie rozpatrzone z powodów formalnoprawnych. Przyczynami mogło być na przykład uruchomienie kredytu przed udzieleniem poręczenia, podanie niewłaściwej kwoty lub procentu. 36% odrzuconych wniosków stanowią wnioski o nieodpowiednim zakresie podmiotowym.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ZastepcadyrektoraTomaszSypula">Pan prezes Pazura wspominał, że jesteśmy pod tym względem nieco ograniczeni przepisami ustawy. My jesteśmy gotowi do rozszerzenia zakresu kredytowania, ale ustawa na razie nam na to nie pozwala.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ZastepcadyrektoraTomaszSypula">Czyli praktycznie tylko 2 wnioski zostały rozpatrzone negatywnie z powodu zbyt wysokiego poziomu ryzyka. Pozostałe wnioski oddalone zostały z powodów formalnych. Przy czym jeszcze raz podkreślam, że wiele wniosków wracało do nas powtórnie. Po poprawkach były one rozpatrywane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#ZastepcadyrektoraTomaszSypula">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Przypominam, że jedno z zadanych pytań zostało skierowane do przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorMiroslawMarek">Jak już o tym wspominałem w tym roku nadal są kontynuowane pewne programy pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw dotkniętych skutkami powodzi w 1997 roku. Rzeczywiście program bezzwrotnych pożyczek udzielanych przez Ministerstwo Gospodarki był i jest skierowany do tych, którzy spełniali określone kryteria. Kryteria te określono jeszcze w 1997 roku i mimo to, że w tej chwili programy te są kontynuowane, to ta kategoria podmiotów, o których interesy upomina się pan poseł Helmut Paździor, nadal nie będzie tymi programami objęta.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorMiroslawMarek">Ta grupa podmiotów może natomiast korzystać z innej pomocy, a mianowicie kredytów dofinansowywanych ze środków Banku Światowego. Ta forma pomocy jest zresztą dostępna dla wszystkich małych i średnich przedsiębiorstw. Pod jednym wszakże warunkiem posiadania przez nie zdolności kredytowej. A - jak wiadomo - ocenia ją bank komercyjny na podstawie stosowanych przez niego procedur.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorMiroslawMarek">W zasadzie możliwości korzystania z tej formy pomocy są nadal pełne i będziemy nawet chcieli wygasić go w drugiej połowie bieżącego roku, ponieważ na taki czas zawarta została umowa z Bankiem Światowym. Trudno to przesądzać, ale nie można też wykluczyć, że okres tej umowy zostanie jeszcze wydłużony.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorMiroslawMarek">Na etapie wstępnych prac rozważana jest obecnie także koncepcja utworzenia wyspecjalizowanych funduszy pożyczkowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Fundusze te miałyby być tworzone przede wszystkim na terenach, które w 1997 roku zniszczyła powódź. Jeden z pilotażowych projektów działa w tej chwili w Nowej Rudzie.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#DyrektorMiroslawMarek">Rozszerzenie tego pomysłu i zwiększenie jego skali byłoby jednak możliwe dopiero po opracowania odpowiedniej ustawy. Tego wymaga bowiem ustawa o finansach publicznych. W ubiegłym roku dało się stworzyć jeden program pilotażowy, ale w tym roku nie jest to już możliwe z powodu wymagań wspomnianej ustawy.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#DyrektorMiroslawMarek">Minister gospodarki wymienia na ten temat poglądy z panem ministrem Widzykiem. Chodzi o prace nad przygotowaniem odpowiedniego projektu regulacji prawnej. Do tworzenia tych funduszy służyłyby środki z rezerwy celowej na likwidację skutków powodzi, którą dysponuje pan minister Widzyk. Czytając gazety, dochodzę do wniosku, że ta sytuacja może się jednak skomplikować, ponieważ pan minister Widzyk ma otrzymać wkrótce jakieś nowe zadania.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#DyrektorMiroslawMarek">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Zamykam turę pytań i otwieram dyskusję. Czy jest ktoś, kto chciałby zabrać głos? Nie widzę. W związku z tym stwierdzam, że wyczerpaliśmy punkty pierwszy i drugi dzisiejszego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#DyrektorMiroslawMarek">Przechodzimy do punktu trzeciego porządku dziennego, czyli powołania podkomisji w celu opracowania projektu inicjatywy legislacyjnej Komisji w przedmiocie ustawowego określenia terminu płatności za dostarczone towary i zrealizowane usługi.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#DyrektorMiroslawMarek">Informuję, że już wcześniej posłowie naszej Komisji otrzymali dokumenty związane merytorycznie z tą tematyką. Są nimi między innymi akt normatywny z 1998 roku o numerze 2482, dyrektywę Unii Europejskiej w sprawie zwalczania płatności nieterminowych, projekt poprawionej dyrektywy Parlamentu Europejskiego w sprawie zwalczania płatności nieterminowych, komentarz do głównych poprawek oraz ocenę wpływu tych regulacji na działalność gospodarczą.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#DyrektorMiroslawMarek">Jest to dobra podstawa do opracowania naszej, polskiej regulacji prawnej. Inicjatorem tej ustawy powinna być nasza Komisja. W związku z powyższym chciałbym zaproponować, żeby posłowie chętni do pracy w podkomisji zgłaszali się samodzielnie. Byłoby lepiej, żeby członków tego ciała nie wyznaczało prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#DyrektorMiroslawMarek">Kto z posłów widziałby się w składzie podkomisji, która w terminie najwyżej dwóch miesięcy potrafiłaby skonstruować odpowiedni projekt ustawy? Ten projekt projektu przedyskutowalibyśmy następnie na posiedzeniu całej Komisji. Nie widzę żadnych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#DyrektorMiroslawMarek">Czy pan poseł Mirosław Kukliński nie miałby nic przeciwko udziałowi w pracach podkomisji? Widzę w oczach pana posła dużą chęć wzięcia udziału w pracach tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselMiroslawKuklinski">Zgadzam się.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselMiroslawKuklinski">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Bardzo aktywnym uczestnikiem dyskusji jest zazwyczaj poseł Grzegorz Walendzik. Czy pan poseł wziąłby udział w pracach podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrzegorzWalendzik">Zgadzam się.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselGrzegorzWalendzik">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Czy pan poseł Józef Nowicki również chciałby pracować w tej podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJozefNowicki">Niestety nie, panie przewodniczący. Pracuję już w dwóch podkomisjach i nie mógłbym z pełnym zaangażowaniem poświęcić się także tym obowiązkom.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWladyslawRak">Chętnie zaproponowałbym do składu podkomisji pana posła Zygmunta Ratmana, ale nie ma go w tej chwili na sali.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselWladyslawRak">Poseł Roman Jagieliński (niez.): Przyjmuję tę kandydaturę i spróbuję przekonać pana posła Ratmana, żeby się zgodził na udział w pracach tej podkomisji. Myślę, że ta trójka, posłowie Kukliński, Ratman i Walendzik, zupełnie wystarczy, aby nam przygotować projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselWladyslawRak">Jest to - jak mniemam - skład wystarczający do tego, by sprawnie pracować. Dwaj panowie reprezentują klub Akcji Wyborczej Solidarność, a jeden z posłów klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Zresztą nie jest to chyba sprawa, która może zależeć od podziałów politycznych i mieć wpływ na nasze prace. Te podziały są tu nieważne. Celem jest przecież załatwienie konkretnej sprawy i rozwiązanie trudnego problemu.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselWladyslawRak">Czy są inne jeszcze kandydatury? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselWladyslawRak">Czy ktoś uważa, że któryś ze zgłoszonych posłów nie powinien pracować w składzie podkomisji? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja zaakceptowała podany skład podkomisji do opracowania propozycji regulacji ustawowej w sprawie skrócenia terminów płatności za dostarczone towary i zrealizowane usługi. Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PoselWladyslawRak">Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała podany przeze mnie skład podkomisji.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#PoselWladyslawRak">Prace podkomisji powinny się zakończyć do końca kwietnia. Mam nadzieję, że swej współpracy w pracach podkomisji nie odmówią przedstawiciele Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz USAID GEMINI Small Business Project. Jest też zrozumiałe, że będziemy się starali uzyskać także wsparcie ze strony Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#PoselWladyslawRak">Stwierdzam, że wyczerpaliśmy punkt trzeci naszego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#PoselWladyslawRak">Przechodzimy do punktu czwartego, czyli spraw różnych. Chciałbym tylko poinformować, że 18 lutego wpłynęło do Komisji pismo od podsekretarza stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, pana Pawła Sameckiego, który w imieniu prezesa Rady Ministrów, pana Jerzego Buzka, zwrócił się z prośbą o przedłużenie terminu odpowiedzi na dezyderat numer 6 Komisji. Prezydium Komisji powzięło decyzję o przedłużeniu terminu udzielenia odpowiedzi do 31 marca bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#PoselWladyslawRak">Informuję, że chodzi tu o ten dezyderat, na który już otrzymaliśmy odpowiedź i ona nie została przez Komisję przyjęta. Został on powtórnie przesłany panu premierowi Jerzemu Buzkowi.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#PoselWladyslawRak">Pan minister Samecki uzasadnia prośbę o wydłużenie terminu udzielenia odpowiedzi tym, że projekt odpowiedzi ma być przedstawiony na posiedzeniu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#PoselWladyslawRak">Pragnę też przekazać informację, że panowie posłowie otrzymali dziś, przesłany przez pana ministra Jerzego Eysymontta projekt rozwoju handlu wewnętrznego. Projekt ten wpłynął dziś przed posiedzeniem Komisji i koledzy posłowie otrzymali ten dokument natychmiast. Prezydium Komisji prosi o zgłaszanie uwag do tego dokumentu. Sprawa rozwoju handlu będzie tematem jednego z najbliższych posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#PoselWladyslawRak">Następne posiedzenie Komisji odbędzie się 17 marca bieżącego roku o godzinie 17.00 w sali numer 22. Głównym tematem posiedzenia będą małe i średnie przedsiębiorstwa w procesie restrukturyzacji rolnictwa. Koreferentem Komisji ma być pan poseł Wiesław Szczepański.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#PoselWladyslawRak">W dniu dzisiejszym koreferentem miał być pan poseł Andrzej Smoliński, ale nie dotarł on na posiedzenie Komisji. Będziemy prosili pana posła o przekazanie nam treści koreferatu na piśmie.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#PoselWladyslawRak">Czy są jeszcze jakieś sprawy, które panowie posłowie chcieliby poruszyć na dzisiejszym posiedzeniu Komisji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#PoselWladyslawRak">Stwierdzam, że porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw został wyczerpany. W związku z tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>