text_structure.xml
11.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam posłów i zaproszonych gości. Porządek dzienny jest państwu znany. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Jeśli nie, przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanMariaJackowski">Wczoraj odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie powszechnej dostępności obywateli do Programu I Polskiego Radia. W toku pierwszego czytania zostały zgłoszone poprawki posła Józefa Zycha. Decyzją marszałka Sejmu Komisja Kultury i Środków Przekazu ma rozpatrzyć te poprawki na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanMariaJackowski">Informuję członków Komisji, że poseł Józef Zych został poinformowany o posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu. Informację taką otrzymał również sprawozdawca poselskiego projektu uchwały. Niestety, nie widzę na sali ani posła Józefa Zycha, ani posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanMariaJackowski">Poprawka posła Józefa Zycha do projektu uchwały Sejmu /druk nr 3318/ brzmi następująco:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanMariaJackowski">"1. Uchwała powinna być podzielona na dwa paragrafy. Par. 1 powinien zawierać dwa ustępy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselJanMariaJackowski">a/ ust. 1 powinien zawierać obecną treść,</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselJanMariaJackowski">b/ w ust. 2 proponuję treść:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselJanMariaJackowski">Sejm RP wzywa Rząd i Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, aby w terminie trzech miesięcy licząc od daty podjęcia uchwały przedstawiły Sejmowi wiążącą informację o podjętych działaniach w celu realizacji uchwały Sejmu,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PoselJanMariaJackowski">c/ wprowadzić par. 2 o treści:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PoselJanMariaJackowski">Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia".</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PoselJanMariaJackowski">Jeśli chodzi o propozycję dotyczącą treści ust. 2, sugerowałbym, żeby sprecyzować, iż Sejm RP wzywa nie rząd, lecz Urząd Regulacji Telekomunikacji. W wyniku powstania Urzędu Regulacji Telekomunikacji Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w porozumieniu z Urzędem podejmuje stosowne decyzje.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PoselJanMariaJackowski">W moim przekonaniu, określenie "Rząd" nie jest ścisłe. Jakie jest stanowisko przedstawiciela Urzędu Regulacji Telekomunikacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcaprezesaUrzeduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Z samej treści uchwały nie bardzo można zrozumieć jej intencje. Stają się one bardziej zrozumiałe dopiero po przeczytaniu uzasadnienia. Jeśli postuluje się zapewnienie technicznych warunków odbioru na terenie całego kraju Programu I Polskiego Radia, niewątpliwie adresatem jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcaprezesaUrzeduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Jeśli chodzi o zagwarantowanie możliwości odbioru fal długich w sprzedawanych w Polsce odbiornikach, czyli o to, aby w wymaganiach techniczno-eksploatacyjnych urządzeń radiowych wprowadzić obowiązek posiadania zakresu fal długich, inicjatywa takiego rozporządzenia musi być podjęta przez ministra właściwego do spraw łączności. Oznacza to, że w uchwale Sejmu powinny być przywołane wszystkie trzy instytucje: rząd, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Czy przedstawiciel wnioskodawców chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselWladyslawStepien">Chciałbym jednoznacznie potwierdzić, że intencją wnioskodawców jest rozwiązanie problemu społecznego, który jest zrozumiały dla całego społeczeństwa i myślę, że również dla przedstawicieli rządu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselWladyslawStepien">W związku z tym, że na forum rządu następuje koordynacja wielu kompetencji związanych z polityką w zakresie mediów elektronicznych, postulowałbym utrzymanie dotychczasowego sformułowania "wzywa rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji". Uważam, że w dokumencie takim jak uchwała Sejmu, w której Sejm zwraca się do strony rządowej, więcej szczegółów, dotyczących techniki realizacji tego postulatu nie powinno być zawartych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałbym zwrócić uwagę na pewne kwestie prawne. Wezwanie rządu nie miałoby mocy wiążącej. Zbędne wydaje się określenie "wiążące informacje", ponieważ jeżeli rząd coś deklaruje, powinien to zrealizować. Wydaje się, że par. 2 w proponowanej poprawce jest zbędny. Uchwała nie wchodzi w życie. Jeśli zostaje podjęta, to znaczy, że Sejm chciał coś zakomunikować.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Rozumiem, że Komisja może dokonać modyfikacji poprawki zgłoszonej przez posła Józefa Zycha. Dzięki temu możliwe byłoby kontynuowanie prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym wyjaśnić, że wyłącznie jeśli poprawki zgłoszone są w drugim czytaniu, to zgłaszający jest właścicielem poprawki. W tej chwili Komisja pracuje nad tekstem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Wobec tego proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o sformułowanie treści poprawki. Wtedy moglibyśmy nad nią pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcaprezesaMarekRusin">Chciałbym wnieść pewną korektę do uzasadnienia projektu uchwały, które nie jest ścisłe. Stwierdza się mianowicie: "Od pewnego czasu Program I Polskiego Radia jest nadawany na falach długich...". Chciałbym podkreślić, że Program I Polskiego Radia od początku nadawania był emitowany na falach długich.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Nie możemy ingerować w treść uzasadnienia. Polskie Radio to instytucja w Polsce znana i ceniona. Wśród instytucji publicznych cieszy się największą wiarygodnością. Co do zasadności projektu uchwały nikt nie może mieć wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcaprezesaMarekRusin">Doraźne czynności mogłaby podjąć sama spółka Polskie Radio. Obowiązkiem prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji jest przydzielanie częstotliwości dla spółki, a nie dla Programu I.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZastepcaprezesaMarekRusin">Czy uchwała Sejmu nie powinna być skierowana również do kierownictwa spółki? Najprostszym sposobem byłaby zmiana sieci programowej. Powszechna jest dostępność na częstotliwościach UKF.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselWladyslawStepien">Myślę, że ta droga jest niewłaściwa. Sejm nie powinien zwracać się do spółek. Spółka jest własnością Skarbu Państwa. Jest to instytucja, nad którą nadzór ma rząd. Tylko w tym dialogu powinny nastąpić szczegółowe rozstrzygnięcia tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Panie pośle, trzeba pamiętać, że spółki takie jak publiczne radio i telewizja są inaczej usytuowane. Skarb Państwa nie ma możliwości ingerowania w wewnętrzne sprawy Polskiego Radia.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Przychylałabym się do sugestii zastępcy prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji, żeby w uchwale Sejmu zwrócić się do kierownictwa spółki Polskie Radio, aby w ramach wewnętrznych możliwości podjęła stosowne działanie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoslankaGrazynaLangowska">Uchwała Sejmu jako organu władzy ustawodawczej ma jakąś wagę i nie można jej zlekceważyć. Rząd nie ma możliwości bezpośredniej ingerencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorProgramuIPolskiegoRadiaAndrzejTurski">Chciałbym wyjaśnić pewien problem natury technicznej. Polepszenie bazy nadawczej Programu I wewnątrz Polskiego Radia wiązałoby się ze złamaniem innej uchwały Sejmu, dotyczącej rozdzielenia Programu II i Radia Bis. Polskie Radio może to zrobić, ale naruszy inne akty prawne. Może również zmniejszyć liczbę programów, ale obowiązuje przecież ustawa o radiofonii i telewizji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorProgramuIPolskiegoRadiaAndrzejTurski">Polskie Radio ma dość ograniczone możliwości manewru w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o przedstawienie treści zmodyfikowanej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uchwała brzmiałaby następująco: "Sejm RP w trosce o wywiązanie się przez media publiczne z ich ustawowych obowiązków wzywa rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji do zapewnienia technicznych warunków odbioru na terenie całego kraju Programu I Polskiego Radia.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa rząd Rzeczypospolitej Polskiej oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, aby w terminie trzech miesięcy, licząc od dnia podjęcia uchwały, przedstawiły Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej informację o podjętych działaniach w celu realizacji uchwały Sejmu".</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zarekomendowania Sejmowi takiej poprawki? Sprzeciwu nie słyszę. Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselZbigniewLeraczyk">Proponuję kandydaturę posła Jana Marii Jackowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanMariaJackowski">Czy jest sprzeciw wobec mojej kandydatury? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselJanMariaJackowski">Stwierdzam, że dokonaliśmy wyboru posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PoselJanMariaJackowski">Ufam, że Prezydium Sejmu skieruje projekt uchwały do drugiego czytania jeszcze na obecnym posiedzeniu Sejmu i że uchwała zostanie przyjęta.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PoselJanMariaJackowski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>